• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

گشت ارشاد

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,833
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : گشت ارشاد : فرهنـگ سازی یا ترسوندن؟

به نقل از ismaeel :
بحث گشت ارشاد و حجاب اجباری هم به دین ربط داره هم سیاست.
ببین آقا پوریا،جامعه ما 4 تا دختری که میان تو خیابونای بالاشهر،تیپ میزنن و جلف بازی در میارن نیست...
یه اشتباهی که تو ذهن ماها شکل گرفته اینه:"جامعه یعنی خیابونای بالا شهر"
مگه قراره سالی یه بار ،سر اصول نظام رای گیری بشه؟
کدوم نظام و حکومتی این کارو کرده که ما دومیش باشیم؟
خیلی از حکومتا وقتی به قدرت میرسن، اصن به فکر رفراندومم نمیفتن اما جمهوری اسلامی این کار رو کرد.
گفتم درصد بالای مشارکت که مثلا تو سال 88 بالای 70% بود،نشانه از قبول داشتن اصول نیست؟
الان میدونم که بعضیا میگن:اینایی که رای میدن میان به اصلاح طلبا رای میدن،تا یه تغییری ایجاد بشه.
اما اصلاح طلبا هم فرزندان همین نظامن.همونطور که دکتر عارف تو مناظرشون گفتن.

رای گیری بین نظام جمهوری اسلامی و نظام شاهنشاهی بود. بله درسته مردم حق داشتن به سایر مدل های حکومتی هم رای بدن ولی زمان رای گیری طوری بود که مردم حتا اسم اون هارو هم جزو اسامی تو لیست انتخابیشون نداشتن. خیلی ها به جمهوری اسلامی رای دادن به صرف جمهوری بودن برای رسیدن به دموکراسی.

چند بار گفتم باز هم میگم. اصلاح طلب ها بازمانده ی جبهه ی ملی دوران مصدق و بعد نهضت ازادی دوران دولت موقت هستن. و اگه به خاطر داشته باشید ( اگه هم سن من باشید یا کمی بزرگتر از من ) احتمالن اتفاقات دوران خاتمی رو فراموش نکردید. و دورانی که به نوعی شروع ازادی های بیشتر مطبوعاتی و جامعه بود.

در واقع اون اتفاقی که سال ۸۸ افتاد و مردم زیادی به موسوی یا کروبی رای دادن به خاطر این بود که اصول گرا ها توانایی اداره کشور رو نداشتن و نهاد های دانشجویی سابقن نزدیکی بیشتری به اصلاح طلب ها داشتن. ( درسته این نزدیکی بعد از جریانات مربوط به کوی دانشگاه کمتر شد ولی باز هم نباید فراموش کرد خاتمی ۲۲ میلیون رای اورد )

و اگه کمی با روش فکری جناب بازرگان و نهضت ملی اشنایی داشته باشید این افراد خیلی بیشتر توقع یک حکومت لیبرال داشتن.

و خیر معمولن حکومت ها وقتی به قدرت می رسن از مردم رفراندوم نمی گیرن. ولی تفاوتی که هست اون جوامع بر اساس نه ایده ی یک فرد بلکه ایده ی کل جامعه حرکت می کنن. ( هر کس حق داره اعتقادات خودش رو داشته باشه بدون اینکه با مشکلی از جانب سایر افراد روبه رو شه. ) و در واقع سران مملکت ( نخست وزیر یا رییس جمهور ) بر اساس عقیده سیاسی انتخاب میشن نه بر اساس عقیده دینی.

و خوب می تونید مدل جریان هارو هم مقایسه کنید که بحث مربوط به اینجا نمیشه. صرفن خواستم یاداوری کنم که حرف هایی که دارید می زنید کمی دور از واقعیت هستن ( در واقع واقعیت رو کامل بیان نکردید صرفن جاهایی که خودتون پسندیدید رو گفتید. )

و شاید لازم باشه یاد اوری کنم اعتراضات مردم و افرادی تو مجلس که طرفدار حکومت لیبرال بودن و جناب خمینی به ترس از دست دادن قدرت با چه کسایی دست دوستی داد و بعد چند نفر رو به جرم جاسوسی و منافق از همون گروه که همراهش بودن رو دسته جمعی اعدام کرد ؟

به نقل از yasaman.k :
@مازیمون:
در مورد شلوارک من فقط تو شهرای ساحلی کشورای خارجی دیدم که این شکلی بپوشن مثلا فکر نمیکنم وسط خیابون کسی از این شلوارکا بپوشه یا توی مراکز اداری این شکلی بره ،هر لباسی مخصوص جا و مکان خاص خودشه من فکر میکنم در شرایط یک کشوری که حکومت جمهوری اسلامی هست بازم میشه لباسای خنک پوشید میخوام بگم که هی بهانه نگیریم و نگیم اسلام باعث شده ما در زجر باشیم لباسای خنکم زیاده مثلا عربا چیکار نیکنن تو اون گرما خوب فرهنگا فرق میکنه ، ولی بازم میشه خنک بود!! فقط اون قسمتی که افتاب میگیرن واسه زن ها مقدور نیست که این یه قلمو بزارن کشورای خارجی :-"
امنیت که جای خود داره ولی اگه خیلی دلشون میخواد فرهنگ رو درست کنن با این کارا نمیتونن زمان انقلاب همین بی حجابا رفتن شعار دادن و قیام کردن چون از ستم ستیزی شاه (ساواک)خسته شده بودن الانم چیزی شبیه اون دوباره درست کردن
..تمام

بله کسی تو هوای گرم با کت شلوار نمیره خرید لبنیات. و صد البته این بستگی به نوع ابو هوا داره. ( شلوارک و یک تی شرت یا رکابی کفایت می کنه نمیرید مهمونی که پز لباس بدید! )

افتاب گرفتن در کنار هر ساحلی مقدور هست! همون طور که پیش از انقلاب هم ساحل های ایران معمولن در ایام تعطیل پر بوده.

ساواک سازمانی بود برای برقراری امنیت. و خوب وظایف مشخصی داشت. مثل پیدا کردن جاسوس ها و جلو گیری کردن از اعتراضات. ( که کماکان هم وجود داره. قبلن یک نهاد وظیفه ی اغراق گیری رو به عهده داشت. الان تو هر زندان خودشون مشغول میشن! لازمه اسم ببرم از افرادی که زیر شکنجه مردن بگذریم از اسم این افراد و ادم های ۲۰ و خورده ای ساله که یکهو به طور کاملن شانسی یهویی سکته می کردن ؟ یا اصلن از گذشته بگذریم افرادی که بعد از سال ۸۸ مردن رو که فراموش نکردید ؟ )
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,833
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : گشت ارشاد : فرهنـگ سازی یا ترسوندن؟

اسماعیل این بحث رو چندین بار تو قسمت سیاسی کردیم. و اینجا دوباره تکرار نمی کنم. به انجمن سیاسی مراجعه کن.

و سند و مدرک اون هم چندان دور از دسترس نیست. خواستی بعدن خصوصی پیغام بده باهم در بارش صحبت می کنیم.

مساله اینجاست که گشت ارشاد در حاله فرهنگ سازی کردن نیست. صرفن می خواد به مردم زور کنه که پوشش اسلامی داشته باشن. و وقتی تعداد گشت ارشاد زیاد میشه خود به خود به این معنی هست که تعداد بد حجاب ها ( بی حجاب که نمی شه داشته باشیم! ) بیشتر شده. یعنی تعداد افرادی که به اسلام معتقد هستن در حاله کم شدن هست. پس میشه انتظار داشت که نسل بعدی از اکثریت کمتری مسلمون برخوردار باشه و اکثریتی که به قوانین دینی شاید پایبند نباشن و خواستار جداییش از سیاست باشن. این وسط در ۸ سال احمدی نژاد که گشت ارشاد بیشتر شد. در عین حال بد حجابی هم افزایش پیدا کرد. پس در واقع فرهنگ سازی ای نشد با وجود اینکه حکومت دست اصول گرایان بود.

من نمی گم دوران اصلاح طلب ها فرهنگ سازی شد. نه چون بر عکس اصلاح طلب ها بیشتر دنبال دادن ازادی های بیشتر بودن تا امکان کار و پیشرفت بیشتر رو فراهم کنن.
 

shakila15

شکیلا
ارسال‌ها
200
امتیاز
2,711
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
زیست!! گرچه رشتم ریاضیه
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
میم شیمی
پاسخ : گشت ارشاد : فرهنـگ سازی یا ترسوندن؟

حتا اسم تاپیکتونم مزخرفه
گشت ارشاد یا فرهنگ سازی؟
کدوم فرهنگی رو به زور میسازن؟
ملت واسه چی انقلاب کردن؟
از دست یه مشت مزدور رها شند برن زیر بار یه مشت ظلم و ستم دیگه؟
 

boodika

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
904
امتیاز
6,071
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ناکجا
سال فارغ التحصیلی
1398
من واقعا با گشت ارشاد مخالفم!
یعنی مردم نمیتونن واسه پوششون تصمیم بگیرن؟ این یک نوع توهین به فرده...بنظرم کار بی فرهنگانه ایه
 

علـی

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
89
امتیاز
894
نام مرکز سمپاد
دستغیب
شهر
شیراز
[1] گشتِ ارشاد که زیر مجموعه طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب به حساب میاد، بعد از تصویب در دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، تحویل دولت آقای احمدی‌نژاد میشه و به اسم طرح ارتقای امنیت اجتماعی شروع به کار می‌کنه.(توضیحات بیشتر برای ارجاع در لینک‌ها موجود است)

[2] هرکس به صرف انسان بودن به شکل فطری و ذاتی از ابتدایی‌ترین حقوق باید بهره‌مند باشه، که اصطلاحاً به اون حقوق بشر گفته میشه.
ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی :
هر انسانی محق است که از آزادی اندیشه و عقیده و مذهب بهره‌مند شود، این حق شامل مواردی چون آزادی تغییر مذهب یا عقیده و آزادی در داشتن دین به تنهایی یا در گروه‌های دیگر به صورت خصوصی یا عمومی و انجام عبادت‌های خود و غیره می‌شود.
دوتا پی‌نوشت ذیل این ماده خوبه که اضافه بشه :
پ‌.‌ن یک هیچ‌کس را نمی‌توان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد. هیچ‌کس نباید مورد اکراهی(به معنای فشار و زور) واقع شود که به آزادی او در داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خودش لطمه وارد آورد.
پ‌.ن دو آزادی ابراز مذهب یا معتقدات را نمی‌توان تابع محدودیت‌هایی نمود، مگر آنچه منحصراً به موجب قانون پیش بینی شده و برای حمایت از امنیت، نظم، سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزادی‌های اساسی دیگران ضرورت داشته باشد.

حجاب (به معنای داشتنِ پوشش) بخشی از اعتقادات و اندیشه هرشخص تلقی میشه که فرد باید در بیان اون آزادی داشته باشه و دچار اکراه و اجبار نشه.
از طرفی اگر با زیر پا گذاشتن حقوق "اولیه" بقیه قرار باشه چیزی بدست بیاد، در این صورت یا اون چیز حقوق "اساسی" نیست، یا اصلاً آزادی و حقوق محسوب نمیشه.
محدود کردن یک دسته از مردم و ممنوعیت اون‌ها به اجبار، در واقع مشکل اصلی (وضعیت سلامتی روحی جامعه) رو حل نکرده و فقط صورت مسئله رو پاک کرده؛ اگر یک بیمار از وضعیتی رنج میبره، تزریق مسکّن! بیماری رو درمان نمیکنه، بلکه به صورت -موقتی- درد رو کم می‌کنه اما بیماری هنوز پابرجاس. برای حل کردن یک موضوع فرهنگی برخورد مجرمانه نمی‌تونه چاره‌ساز باشه.

[3] جوونال شاعری بود لاتین که یک عبارت معروفی داره گاهی هم توی فیلم‌ها (و حتی مسائل احساسی، عاشقانه و...) ازش استفاده می‌شه :
اگر عده‌ای مشغول نظارت بر بقیه هستند، چه کسانی همون ناظرین رو نظارت میکنن و درست/غلط بودن امورشون رو گوشزد می‌کنن؟

‡ ایجاد یک فرهنگ/عقیده به اجبار یا به صورت یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و (همونطور که داریم میبینیم) نتیجه عکس هم ممکنه داشته باشه. اگر با یک نوع پوشاک و یا حجاب مشکل دارن، چرا جلوی ورودش به داخل کشور گرفته نمیشه؟ یا حتی اگر وارد شده، چرا جمع‌آوری نمیشه؟
اینکه چرا هنوز فعالیت این بخش با وجود بی‌تاثیر بودن و حتّی تاثیر سوء هنوز هم ادامه‌دار هست رو نمیدونم اما 1. شاید قصد صرفاً نمایش و ایجاد ترس باشه یا 2. انجام دستوری از سر ناچاری به خاطر ابلاغ نهاد/سازمان بالاتر باشه.
 

whoisparya

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
571
امتیاز
12,299
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1398
یکی از آشناهامون سرطان داره و موهاش ریخته بخاطر شیمی درمانی
امروز تو خیابون راه میرفته و کلاه گیس داشته،یجوری که موهاش یکم از عقب شال بیرون بوده و از جلوهم یه ذره بیرون بوده موهاش.
خیلی عادی مثل خیلی از ماها و شاید محجبه تر!
لباساشم پوشیده بوده یعنی نه مانتوی جلوباز و اینا.
قیافشم از ده کیلومتری معلومه که بیماری داره و باهمه اینا،گشت ارشاد بهش گیرداده و ازش تعهد گرفته که دیگه موهای مصنوعیش بیرون نباشه!!
 

whoisparya

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
571
امتیاز
12,299
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1398
تو ارومیه که هست:-w
 
ارسال‌ها
426
امتیاز
2,338
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
90
دانشگاه
خوارزمی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر- علوم تصمیم و مهندسی دانش
تلگرام
اینستاگرام
جدیدا با قدرت بیشتری هم عمل میکنن! جدیدا ینی یکی دو ماه اخیر!
 

whoisparya

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
571
امتیاز
12,299
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1398
زورشون به مردم نرسید میخوان سرچشمه رو ببندن:))
مانتوفروشیایی که مانتو جلوباز میفروشن رو میخوان پلمپ کنن:))
 

_SAEED

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
کنکوری 1403
ارسال‌ها
224
امتیاز
2,717
نام مرکز سمپاد
دکتر شهریاری
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
1403
مدال المپیاد
دو تا نقره
تو قم که مردم پوشیدن گشت ارشاد لازم نیست
گشتامون رو فرستادیم تهران :D
 

پندار

حی متاله مائت...
ارسال‌ها
59
امتیاز
166
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تنکابن
سال فارغ التحصیلی
1400
تلگرام
اینستاگرام
واقعا گشت ارشاد نمی تونه فرهنگ سازی کنه...بجاش باید به فکر دستگاه های فرهنگی باشن مثل تلویزیون،سینما و مدارس...
 

آرش.

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
366
امتیاز
3,769
نام مرکز سمپاد
شهریار
شهر
شهریار
سال فارغ التحصیلی
1389
تلگرام
روزی روزگاری در زیر زمین های خانه ها تعدادی از پدران شکری خوردند ...سال ها گذشت و کماکان تعدادی از فرزندان آن پدران،شکر مزمزه شده ی پدران را میخوردند ...اما امروزه تعداد کمی از فرزندان آن پدران پیدا شده اند و فهمیده اند آن سال های دور،آن پدران اشتباها به دلیل نبود چراغ روشنگر در زیر زمین ،چیز دیگری را میل فرموده بودند...حال فرزندان آن پدران به خاطر میل فرمودن جنس غیر شکر! آن پدران ،مریض و بیمارند و یارای مقابله با هیچ! را هم ندارند!....گشت ارشاد که بماند!


(آرش)
 
آخرین ویرایش:

omidreza

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
212
امتیاز
1,874
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1400
راسته که میگن گردنت کلفت باشه کسی نمیتونه چیزی بگه !
تو خیابون داشتم رد میشدم که یه دختر با شلوار و تیشرت با یه کلاه داشت راه میرفت
یه مرد بدنسازی هم همراش بود نمیدونم چکارش بود ؟/ ولی پلیس فقط نگاش کرد و هیچ....

این است راز قدرت....
 

Fa.b

کاربر فعال
ارسال‌ها
46
امتیاز
267
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
دزفول،سنندج
سال فارغ التحصیلی
1400
وای به حال جامعه ای که به جای گیر دادن به هزار جور فساد و دزدی و... دغدغه ش بشه چهار تار مو!
پ.ن: دغدغه رو چه جوری مینویسن¿¡
 

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,895
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
درمورد سلامتِ روانی آدم هایی که تو گشت ارشاد کار میکنن هم باید یه تجدید نظری بشه :))
این حجم از خشونت و روحیه ی پرخاشگرایانه واقعا عجیبه :))
 
ارسال‌ها
1,079
امتیاز
15,472
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1397
درمورد سلامتِ روانی آدم هایی که تو گشت ارشاد کار میکنن هم باید یه تجدید نظری بشه :))
این حجم از خشونت و روحیه ی پرخاشگرانه واقعا عجیبه :))
واقعا:)) همیشه برام سوال بود واقعا این چُس تومن حقوق ارزششُ داره؟ :|
 

MAHDI.....

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
1398
مدال المپیاد
والا رفتیم ولی دریغ از برگزیده شدن.......
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
یه نکته جالب بگم و برم.
گشت اصلاح از ابتکارات آقایونیه که الان میگن باید برش داشت.

برید جهت گیری های سیاسی گذشته افراد رو بخوانید.چپی و راستی دیگه تموم شده
 

ÄBČDE FGHÏ

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,567
امتیاز
10,830
نام مرکز سمپاد
علامه ی حلی 1
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1395
به نظر من مشکلش اینه معیار مشخص و خاصی برای بد حجابی ندارن ، به یکی گیر میدن به یکی دیگه نه (ظرفیتشونم محدوده) این میشه که صرفا خودشونو خراب می کنن . در حالی که اگه یه سری معیار مشخص و تعریف شده به جامعه ارائه بدن و بگن از فردا غیر اینا رو گیر میدیم دیگه شاهد بی حجابی توی جامعه نخواهیم بود . در کنارش صحبت کردن رسمی توی فضای مجازی در مورد بد حجابی و تبلیغش باید جرم تلقی بشه و باهاش برخورد بشه ، خیلیا می ترسن تو فضای مجازی به رهبر ایران توهین کنن ، بی حجابیم باید یه چنین ترسیو برای مخاطبش داشته باشه مثلا همین جا انجمن سیاسی حذف شد چون می ترسیدن گیر بدن ، چرا کسی در مورد بد گفتن به حجاب اینطور نمی ترسه؟ در کنار این قضیه باید اینترنت ملی بشه و نگهداری ماهواره به طور رسمی جرم شناخته بشه ، بزرگ ترین عامل بد حجابی همین تهاجم فرهنگیه ، یعنی همین مورد آخر درست حسابی و سفت و سخت عملی بشه تا حدود زیادی بی حجابی مهار میشه . از اون طرف پروپاگاندای حکومت در زمینه ی تکثیر حجاب خیلی ضعیفه و انگار بودجه به دشمنای حجاب داده میشه تا محتوی عفیفانه تولید کنن ، ورود جوونای نخبه در زمینه ی فرهنگی به این قسمت هم می تونه موثر باشه .
اولش نیاز نیست حجاب خیلی سفت و سختی تبلیغ بشه ولی به مرور بعد یکی دو نسل میشه برای همه گیر کردن چادر تلاش کرد.
 
بالا