• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

N¡na

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
3,351
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
گذاشتم كنار
دانشگاه
هنرهاي زيبا دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
طراحي صنعتي
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از سالاری :
من این فمینیسم را به کل رد می کنم. چون مرد هستم دیگه! دوستان خانمی که از این تز دفاع می کنند و در میان کارگردان های سینما
فیلم های ضد مردشان کاملا جیغ بنفش میکشد نمی توانند خیلی سر راست و روشن حرف دلشان را بگویند... به هر حال نصفی از
جامعه اینجا مرد می شوند در آینده ! مخالفت می کنند احتمالا... البته خیلی ها هم هستند هر چه خانم هایشان بگویند گوش میکنند حتی رنگ جوراب و شلوارشان
را خانم انتخاب میکند و... گرامی خوب است حرف ته دلتان را بزنید تا آقایان یه تصمیمی برایتان بگیرند! به هر حال چه اتفاق دیگری باید بیفتد تا خانم
با لنگه کفش به جان ما نیفتد!!
با کمال شرمندگی اما همین جا یه نمونه بارز از عقاید مرد سالاری ظهور کرد ! البته ما متوجه شدیم که شما فمنیسم را قبول ندارید و این عقیده ی شماست . . .
خصوصا این قسمت که دیگه . . .
به نقل از سالاری :
خوب است حرف ته دلتان را بزنید تا آقایان یه تصمیمی برایتان بگیرند!

تا وقتی اینجور عقاید بین مردها و پسرهایمان هست که فکر می کنند آنها باید برای ما تصمیم بگیرند،
احتمالا ما باید در انتظار فردایی با رنگ و روی امروز باشیم !
چه بسا که مردهایمان هنوز ما را نشناخته ایند . ..
 

.samin

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
182
امتیاز
271
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ارومیه
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

آیا فروغ فرخزاد را به عنوان یک فمنیست قبول دارید؟!!

چرا به عنوان یک زن از حقوق زن شاعری که یک زن واقعی بود و شجاع و تونست حرف ها و احساسات زنانه اش رو بی هیچ پروایی بیان کنه دفاع نمیکنید؟!!
در نمایشگاه کتاب امسال حتی دیوان فروغ هم تجدید چاپ نشده بود؟!! تنها به این بهانه که یک زن بی شرم بود؟؟!! پس چرا شعر های بی شرمانه ی شاملو در کمال افتخار تجدید چاپ میشود؟؟!!

یادگاری از فروغ: آن داغ ننگ خورده که میخندید
بر طعنه های بیهده من بودم
خواستم که بانگ هستی خود باشم
اما دریغ و درد که زن بودم...
 

فائزه ساعی

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
64
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
الزهرا تهران
رشته دانشگاه
ارشد فیزیک ماده چگال
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از مریم بهرمن :
بحث حضانت فرزند از جمله حقوق تبعیض آمیزی ست که در قوانین ما وجود دارد و در سال های اخیر هم اعتراضات زیادی در این خصوص از سوی فعالین جنبش زنان صورت گرفته است .
× خانم بهرمن!
این اصلا تبعیض نیست، اول از همه ، جوابتون به شدت ناقصه، این چه جور بحثیه، این سوال از دیدگاه های مختلف باید بررسی شه. شما که می فر مائید تبعیضه، فکر می کنید یه بچه بدون حمایت پدر یا پدر بزرگ چه طور میتونه در سن جوونی از پس مشکلاتش بربیاد، در حالی که خود مادرش نیاز به حمایت داره! این حمایت هم بحث قانون کشور ما نیست، بحث اینه که یک زن از نظر جسمی ضعیفه و از نظر احساسی بسیار حساس و در مقابل با مشکلات نمیتونه به راحتی تصمیمات منطقی بگیره، برای همینه که حمایت یه مرد برای فرزند لازمه!
 

happymoon

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
378
امتیاز
2,775
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
سنندج
دانشگاه
هنر اسلامی تبریز
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

تبعیض های فاحشی که در تدوین قوانین شده همیشه و همیشه این چنین جنبش هایی رو تغذیه کرده اما در موارد بسیاری مانع بزرگی به اسم قانون وجود داره؟
واقعا امیدی هست که با شرایط موجود کاری انجام داد؟
تمام تاثیرات مثبت رو هم درنظر دارم اما واقعا...!
 

s.l.v.n

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
359
امتیاز
810
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعباس
مدال المپیاد
نقره زیست شناسی
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از فائزه ساعی :
× خانم بهرمن!
این اصلا تبعیض نیست، اول از همه ، جوابتون به شدت ناقصه، این چه جور بحثیه، این سوال از دیدگاه های مختلف باید بررسی شه. شما که می فر مائید تبعیضه، فکر می کنید یه بچه بدون حمایت پدر یا پدر بزرگ چه طور میتونه در سن جوونی از پس مشکلاتش بربیاد، در حالی که خود مادرش نیاز به حمایت داره! این حمایت هم بحث قانون کشور ما نیست، بحث اینه که یک زن از نظر جسمی ضعیفه و از نظر احساسی بسیار حساس و در مقابل با مشکلات نمیتونه به راحتی تصمیمات منطقی بگیره، برای همینه که حمایت یه مرد برای فرزند لازمه!
فرق گذاشتن بین انسانها یکی را بردیگری بر تر شمردن بدون در نظر داشت علم واخلاق تبعیض است.
 

N¡na

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
3,351
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
گذاشتم كنار
دانشگاه
هنرهاي زيبا دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
طراحي صنعتي
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

آلان داشتم دقت می کردم متوجه شدم که خانوم بهرمن اصلا تو این صفحه 4 حضور ندارند !
یعنی به این نتیجه رسیدن که ما خیلی خولیم ؟؟
 

فائزه ساعی

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
64
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
الزهرا تهران
رشته دانشگاه
ارشد فیزیک ماده چگال
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از s.l.v.n :
فرق گذاشتن بین انسانها یکی را بردیگری بر تر شمردن بدون در نظر داشت علم واخلاق تبعیض است.
×ببخشید کدوم برتری؟؟ این یه ویژگیه!!! انسان ها از نظر وسعت روحی برابرند. به نظرم معنی تبعیض رو خوب نمیدونی!
× "بدون در نظر داشت علم واخلاق" یعنی چی این جملت؟...
 

فائزه ساعی

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
64
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
الزهرا تهران
رشته دانشگاه
ارشد فیزیک ماده چگال
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از jzm :
به نظر من این اصا عادلانه نیست که یه طرفه به قاضی بریم چرا یک مهمان دعوت نمیکنیم که مخالف فمنیسم باشه
دقیقا!
فمنیسم اصلا جایگاه منطقی ای نداره با این اصولی که فمنیست ها دارن!
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از astronomer_girl :
این خانوم سوال خیلی خوبی پرسیدن، ولی جوابتون لا اقل واسه من قانع کننده نبود.


سوال خودم:
چند ساله صدا و سیما سریال هایی رو پخش میکنه که به وضوح داره دو همسر بودن آقایون رو جا میندازه و سعی می کنه هر چه بیشتر اینو طبیعی جلوه بده. نمونش سریالهای ماه رمضون پارسال(هم شبکه 1 هم 2 هم3!) امسال که من چند قسمت "تا ثریا" رو دیدم، برنامه طرد شدن یک زن رو نشون میداد که بعد از مرگ شوهرش اقدام به ازدواج مجدد کرده. خوب ملت اینو ببینن برداشتشون اینه که زن حق نداره دو بار ازدواج کنه. تقصیر خودشون هم نیست، به شکل نامحسوسی داره فرهنگ سازی میشه. هیچ اقدامی انجام نمیشه در این مورد؟

من شنیده بودم که مهریه خانوما بجای عندالمطالبه شده عند الاستطاعه. راسته؟! :O اینطور باشه که یه ذره حقوق خانوما هم تو ازدواج پرپر میشه! (چون مردا از دست پخت زنشونم خوششون نیاد راحت طلاق میگیرن، زنا کتک هم بخورن کارشون به این سادگیا نیست.)

درسته سوال شون خیلی خوب بود و البته واقعا جواب همان آگاهی بخشی ست ولی شاید باید بیشتر توضیح می دادم ، جواب من به نوعی تایید کننده نگاه شماست در سوالی که پرسیدین ،تاثیر رسانه های عمومی از جمله سینما و تلوزیون در فرهنگ سازی خیلی مهم هست مخصوصا که مخاطب عامی هم دارد ، اما همان طور که می دانین در کشور ما تلوزیون و رسانه ملی در دست حاکمیت هست و سیاست گذاری های کلان در آن به نوعی با توجه به پارادیم ذهنی حاکم بر حاکمیت . بهر حال نگاه انتقادی و اعتراضی به عملکرد رسانه ملی به نوع موردی به صورت نوشتاری مطرح می شود و اگر فرد " خودی " قلمداد بشود هم در میز گردهای همان صدا و سیما صدای اعتراض ها را می توانیم ببینیم اما متاسفانه نگاه قالب همان است که شما به آن اشاره کردین ... نکته هم این جاست که مثلا من و شما که به این نوع نگاه مخالفیم و تربیون رسمی هم برای ابراز عقاید و نظراتمان نداریم باید چه کنیم ؟ به هر حال محدودیت ها زیادند اما نمی شود که ساکت ماند ، این جاست که بحث کنش های فردی اهمیت پیدا می کنند ؛ با نوشتن در وبلاگ ها ، صحبت کردن با اطرافیان در جمع خانواده و دوستان و ...

بحث مهریه یکی از مباحث ی ست که بهر حال نظرات در آن متفاوت است ، از نظر من ، مهریه یکی از مصادیق ی ست که در آن مردان و زنان هر دو قربانی نظام مردسالارانه ی می شوند که بهش انتقاد داریم ، در حال حاضر زندانیان مرد زیادی داریم که به خاطر مهریه در زندان هستند و تعدادشان هم هر روز بیشتر می شود ، و شاهد این هستیم که برخی از خانم ها از این مهریه به عنوان نوعی تجارت سوء استفاده می کنند و .... از طرفی مهریه در نظام پدرسالار به نوعی حمایت و پشتوانه ی زن قلمداد می شود .اما در یک خانواده ی برابر اگر زن و مرد از لحاظ حقوقی برابر باشند عملا مهریه نه زن و نه مرد را قربانی نمی کند .

بهر حال بله درسته مهریه عندالاسطاعه شده ست بیشتر با همان نگاه سنتی و تبعیض آمیزی که وجود دارد برای حل مشکلی که ذکر کردم البته در کنار این می توان به شرایط ضمن عقد هم اشاره کرد که قابل توجه هست . بهر حال از نظر شخص من با مهریه برای خانم ها حق ی را بوجود نمی اورد .
 

پوریا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
4,610
امتیاز
22,373
نام مرکز سمپاد
helli 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
زنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
تلگرام
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

بچه ها یه نکته ای باید روشن بشه...
شخص مریم بهرمن هر چقدر هم انسان بزرگواری باشه یک نفره...یک شخص...شما هیچگاه نمیتوانید با در تنگنا قرار دادن ایشان میان عقاید فمنیستیشان و عقاید اسلامیشان بحث را پیش ببرید...
ایشان پاسخگوی یک مکتب میباشند نه زندگی خود...
اگر واقعا چنین اصراری دارید از ایشون تقاضا کنید زندگینامه ی خود را برای شما بگذارند (:|

کماکان معتقدم بر سر بودن تبعیض بحثی میان هیچ کداممان نیست...
بحث اصلی را باید در"چرایی برابری"و"ایا اصلا برابری یا تناسب؟"و"چگونگی تعدیل شرایط موجود"جست...
 

s.l.v.n

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
359
امتیاز
810
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعباس
مدال المپیاد
نقره زیست شناسی
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

البته فکر کنم عندالمطالبه یا عندالاستطاعه دست خود زنه
معلم اجتماعی ما اینو گفت
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از Shadow! :
همين كه يه سري سوالا رو جواب نميدين و تفره ميرين نشون ميده شما اطلاعات و توانايي كافي واسه دفاع از فمينيسم به خصوص فمينسم ايراني رو ندارين ! اگه دوستان يه نگاهي به سوال و جوابا بندازن متوجه ميشن كه قسمتايي كه مربوط به فمينيسم ايراني ميشه رو اصلا جواب ندادن يا اينكه خيلي به حايشه كشوندن ! مثلا ما ازشون تفسير و تحليل فمينيسم ايراني رو خواستيم ايشون در جواب چند نمونه از فعاليت هاي زنان فمينيسم ايراني رو گفتن (:|
در آخر باس بگم بنده هم نظرم اينه كه " زنا يا خوشگلن يا فمينيسم (; :)) "
لطفا مسئولين سايت واسه ميزگرد هاي بعدي افراد شايسته تري انتخاب كنن ! خوش باشين ...

البته از ادبیات سوال می گذرم !
ولی در مورد " فمنیست ایرانی " نیاز هست که نکته ای را روشن تر کنم و آن این که من در جواب، سعی کردم که فعالیت ها را پر رنگ تر عنوان کنم به این دلیل که اصولا ما تعریفی از "فمنیسم ایرانی" نداریم ( لا اقل من آشنایی ندارم و در جایی هم نخوانده ام ) من در سوالات حساسیت ی به این واژه نشان ندادم و به این حساب گذاشتم که دوستان آشنایی با دسته بندی فمنیستی ندارند و در نتیجه از واژه ی برای نشان دادن فعالیت های فمنیستی در ایران استفاده می کنند .بهر حال من در آن سوال سعی کردم با مطرح کردن نام هایی طیف های مختلفی از زنان فعال را معرفی کنم. در واقع ما فمنیست های ایرانی داریم نه فمنیسم ایرانی .

در مورد زیبایی و فمنیسم هم امیدوارم که قصد شما از جنس متلک گویی های خیابانی نباشد ، که خود متلک گویی ، مصداق خشونت کلامی ست و غیر قابل پذیرش از لحاظ اصول شهروندی و اخلاقی ، اما از منظر زیبایی شناختی جای بررسی دارد بهرحال موضوع مطرح شده ی شما اثبات شده نیست !!:)
 

علی دلاور

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
558
امتیاز
1,113
نام مرکز سمپاد
علامه حلی اراک
شهر
اراک
مدال المپیاد
المپیاد زیست
دانشگاه
علوم پزشکی ایران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

@همه:لطفا یک مقدار به ادبیات سوالاتون بیشتر توجه کنید هرچه باشه ایشون لطف کردند امدند اینجا برای جوابگویی و بحث نه اینکه جنگ و دعوا
متشکرم
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از نیکتا :
منظورم اینه که دید مردم به کلمه ی " زن " بیشتر به خاطر جـنس‍‌‍یت اون هست ! و وقتی که شما می گید : ((فلان خانوم ، فلان کار رو کرد ، )) اولین چیزی که احتمالا بهش برخورد می کنید اینه که راجب اون زن قضاوت می کنن ، و گاهی هم ممکنه بگن که اینکار زن ها نیست و خلاصه از این چیز ها !
و من فکر می کنم که این بر می گرده به دید جامعه نسبت به زن . می خوام نظر شما رو در این مورد بدونم !
و این که گفتم دید شخصیتی منظورم این هست که هر کسی یک شخصیتی داره و متناسب با شخصیتش یه سری کارها رو انجام می ده و یا از اون ها پرهیز می کنه و به خودش مربوط هست . اما در حال حاضر چیزی که من دارم می بینم اینه که کارهایی رو که زن ها می کنن پایه شخصیتشون نمی ذارن و صرفا می گن این به خاطر زن بودنش هست . و با این دید در مورد درست یا غلط بودن اون قضاوت می کنن .
در کل می خوام بدونم این نگرش ها چقدر با چیزی که من می بینم تفاوت دارن !

شما به درستی به نگاه جنسیتی اشاره کردین و بحث جامعه پذیری جنسیتی که به آن اشاره ای هم کردم ...
در راستای همین بحث و با این نوع نگاه ، به طور مثال از کودکی به فرزند پسر گفته می شود که " تو مردی نباید گریه کنی " این نگاه سبب می شود که اگر مردی در بزرگسالی در شرایط بحرانی گریه کند در نگاه کلی" مردی ضعیف " تلقی شود . و یا همان که شما گفتین " این که این کار زن ها نیست " و غیره ...که در جوامع مختلف و فرهنگ های مختلف متفاوت است و البته نکته این جاست که در این میان بعضی تعاریفی که از جامعه پذیری جنسیتی ناشی می شود توسط زنان و مردان به عنوان صفتی ذاتی در نظر گرفته و تبعیض ها را می پذیرند .
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از janus :
آیا فروغ فرخزاد را به عنوان یک فمنیست قبول دارید؟!!

چرا به عنوان یک زن از حقوق زن شاعری که یک زن واقعی بود و شجاع و تونست حرف ها و احساسات زنانه اش رو بی هیچ پروایی بیان کنه دفاع نمیکنید؟!!
در نمایشگاه کتاب امسال حتی دیوان فروغ هم تجدید چاپ نشده بود؟!! تنها به این بهانه که یک زن بی شرم بود؟؟!! پس چرا شعر های بی شرمانه ی شاملو در کمال افتخار تجدید چاپ میشود؟؟!!

یادگاری از فروغ: آن داغ ننگ خورده که میخندید
بر طعنه های بیهده من بودم
خواستم که بانگ هستی خود باشم
اما دریغ و درد که زن بودم...

خانم فروغ فرخ زاد و آقای شاملو هر دو از شاعران مورد علاقه ی من هستند. و پژوهش های زیادی با رویکرد فمنیستی به اشعار فروغ هم صورت گرفته است ، البته دلیل سوال را متوجه نشدم ، جایی در سوالات بایداز ایشان دفاع می کردم و نکردم؟!! بهر حال در سال گذشته اعتراض های زیادی در خصوص حذف نام ایشان از کتاب شعر شاعران ایران و جهان انجام شد ، بهر حال حذف نام ایشان و یا به قول شما عدم تجدید چاپ کتاب ایشان ناشی از همان نوع نگاهی ست که سبب شده در این سال ها فعالیت بسیاری از فعالین حوزه زنان سرکوب و محدود شود ...و البته با همه این ها باور دارم که به قول فروغ "به آفتاب سلامی دوباره خواهیم داد "...
 

پوریا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
4,610
امتیاز
22,373
نام مرکز سمپاد
helli 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
زنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
تلگرام
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از L@d¥ ¢hêmî$t :
با سلام.
ببخشید من میگفتم شما اصن سوالای امیر خان رو تو صفه های قبل جواب ندادین.که به نظرم سوالای مهمی بودن.

آیا دین اسلام دینی نیس که حقوق زن توش پایمال شده؟؟مثه دیه و شهادت وهزا ان چیزه دیگه.....

و میشه که یه راه درست،ُ حسابی به منِ مثلن فمینیست بگین :-"ینی من چی کار میونم بکنم؟؟چی کار میونیم.بکنیم برا درس شدن این وضعیت...الان هس این وضعیت.راهش چیه؟؟
:-?
بچه ها تو رو خدا بحث دین رو نکشید وسط...این رو نمیگم چون دین رو قبول ندارم...وا3 این میگم که مثلا از خود قران 100 تا برداشت میشه کرد...
ببینید مثلا قران ایا اومده تو قران دقیقا حجاب رو تعریف کنه؟...نه...کلیت رو گفته چون با توجه به زمان تغییر میکند...
در مورد دین بحث خیلی وسیع است...من خودم حاضرم تو یه تاپیک به صورت مجزا تمام این ها رو براتون توجیح کنم...
به نظرم در حال حاضر مسائلی که داره مطرح میشه و متاسفانه خیلی چیزایی که مطرح نشده! (:|مهمترند...
 

مریم بهرمن

کاربر فعال
ارسال‌ها
24
امتیاز
39
نام مرکز سمپاد
-
شهر
-
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از prabd.chess :
سلام خدمت شما...
1-هدف فمنیسم چیست؟...برابری یا تناسب؟...
2-چرا روند فمنیسم امروزی(مقصود ایران نیست...فمنیسم جهانی)به سوی همجنسگرایی رفته است؟
3-چرا غالبا فمنیسم را در مقابل کانون خانواده قرار میدهند؟(برای مثال شخص والامقامی مثل ویلیام گاردنر در کتاب"جنگ علیه خانواده"فمنیسم را از سلاح های اصلی جنگ میداند)
4-رویکرد فمنیسم مردانه چیست؟...فمنیست های مرد چگونه میتوانند از حق زنان دفاع کنند؟
5-فمنیسم شاخه های مختلفی دارد...یکی از انواع فمنیسم به بررسی شاخص های جـنس‍‌‍ی میپردازد...به عنوان مثال یکی از انواع این فمنیسم اصرار بر این دارد که در رابطه ی جـنس‍‌‍ی به زن ظلم میشود...این فمنیسم ایمان دارد که زن در رابطه با مرد دچار نوعی موضع پایین داشتن میشود...یعنی بی آنکه مرد یا زن بخواهند نوعی موازنه ی قدرت برقرار خواهد شد...همون جور که خودتون زیرکانه گفتید دلیل را میتوان در یک کلمه خلا3 کرد:تفاوت...حال برداشت من اینست که فمنیسم چه به مرد و چه به زن بیاموزد"برابری در عین تفاوت...
از سوال اصلیم دور نشم! :-"...شاخه ای از فمنیسم از این جا نشات میگیرد با نام"فمنیسم رادیکال"که معتقد است زن برای زندگی به مرد نیازی ندارد و زن برای زن از هر نظر میتواند شریک زندگی باشد...
مسلما این راه حل مسئله نیست...اما فمنیسم کلاسیک چه راهی برای"تفاوت"دارد؟...برای اینکه زن ساخته شده است برای بچه داری و شوهر داری؟(تاکید میکنم این نظر بنده نیست...بنده خود شدیدا با فمنیسم موافقم...اما نمیتوانم تفاوت های روانی و جسمی مرد و زن را از خاطر ببریم و فکر کنیم زن مناسب تر نیست برای این گونه کارها)
مثلا ما در فلسفه ی قدیم یونان نیز داریم نابغه ای مانند ارسطو به اشتباه گمان برد زن مانند گیاه و درخت میماند که ساکن است...چرا که زن را کارخانه ی تولید مثل تصور کرد...و سپس گفت مرد مانند حیوانات است بیشتر تا گیاهان...و بدین ترتیب نتیجه گیری وحشتناکش این بود که مرد باید بیاموزد اما زن با سازگار باشد...برای مرد"شدن"و برای زن"بودن"را تصور کرد...
بنده چنین تصوری و تصوراتی از این قبیل را قبول نمیکنم...اما خب فمنیسم لیبرال چگونه جوابی برای این تفاوت ها دارد؟

کلیت سوال اصلی را یک بار دیگه مطرح میکنم:پیش از پرداختن به"چگونگی"فمنیسم لازم است"چرایی"آن را درک کنیم...سوال من در مورد"چرایی"فمنیسم است...

اولا سلام بر شما هم ، شما در آخرین پست امروزتان یک سوال دیگر هم مطرح کردین با این موضوع که "بحث اصلی را باید در"چرایی برابری"و"ایا اصلا برابری یا تناسب؟"و"چگونگی تعدیل شرایط موجود"جست"

قسمت های مختلف سوال شما می تواند هر کدام موضوع جداگانه ی یک بحث باشد ، من سعی کردم کلیاتی را مطرح کنم ، قطعا خیلی نکات قابل ذکر ، مطرح نشده ...
همان طور که عنوان شد بحث " برابری" و "تفاوت" یکی از بحث های مورد توجه در بین فمنیست ها ست که در موج های مختلف مطرح و از موج دوم به بعد به کنشهای متفاوت رسید . در کل فمنیست های لیبرال و بسیاری از فمنیست های دیگر ، با تاکید بر جنبه ی انسانی خواهان دست یابی زنان به موقعیت های برابر با مردان هستند . و برخی فمنیست ها "تفاوت" را عامل ارزش مندی زنان به شمار می آورند و مثلا زنان را به دلیل نزدیکی بیشتر با طبیعت یا ویژگی های صلح طلبی ، صلح طلب تر و یا اخلاقی تر می دانند . البته این معنا از" تفاوت " با آن چه در میان فمنیست های پسا مدرن و پسا ساختارگرا دیده می شود ( در موج سوم ) متفاوت ست اصولا تصویر یک هویت ثابت به نام " زن " از دیدگاه پست مدرنیستی منتفی ست . پس در این جا باید بین این دو نوع نگاه به " تفاوت" در دو موج تفکیک قائل شد .

در دهه 80 و90 جبش زنان اشکال متنوعی پیدا کرد و " تفاوت " ها مطرح شد ، این گروه ها می خواستند که در عرصه ی سیاست این " تفاوت ها "به رسمیت شناخته شوند و حق آن ها برای داشتن سبک زندگی و فرهنگ متفاوت مد نظر قرار بگیرد و به " صدای " آن ها توجه شود . این ها تاکید داشتند که تجربه ی زنان ِ متفاوت ، با یکدیگر " تفاوت " دارند . تاکید بر تفاوت ها به منزله ی رشد " سیاست هویت " و پاره پاره شدن هویت ها به هویت های کوچک تر و محدود تر بود. البته موضع گیری ها در برابر این تجزیه ی هویت ها متفاوت هست . (برخی از فعالین فمنیستی متعلق به جریان اصلی این جنبش های جدید را فمنیستی نمی دانند ) . همین جا این نکته را هم اضافه می کنم که مباحث مربوط به فمنیسم در جهان اسلام ، هم تحت تاثیر همین " تفاوت " از اواخر قرن نوزدهم مطرح شد و اولین اثر نوشته شده در این خصوص توسط نویسنده ی مصری قاسم امین با عنوان تحریرالمرأه نوشته شد و "فمنیست های اسلامی " و" فمنیست های مسلمان " هم با دو رویکرد متفاوت به دین شکل گرفتند از جمله در کشور ما .

پس با توجه به این تعاریف کلی ما نمی توانیم تعریفی از فمنیست ی واحد را ارئه کنیم و در واقع ما فمنیست های مختلفی داریم . اگر بخواهم به صورت موردی در بحث برابری مثال بزنم ، گروهی از فمنیست ها به خاطر در نظر گرفتن این برابری ، به این باور هستند که این برابری باید در تمامی عرصه ها صورت بگیرد ، لذا با تصویب طرح های حمایتی از زنان مخالفند ، مثلا همان " تبعیض مثبت " ی که گروه ی دیگر از برابری خواهان با آن موافقند و بیان می کنند که برای رسیدن به برابری ، یک سری نابرابری ها به نفع زنان لازم هست . این نوع نگاه در کشور خودمان منجر به بحث سهمیه ی 30 درصدی در احزاب اصلاح طلب شد و مثلا در کشور عراق در حال حاضر سهمیه ی جـنس‍‌‍یتی در مجلس دارند .

بحث توجه به همجنس گرایی ، بحثی بیشتر حقوق بشری ست که مخالفان و موافقان زیادی دارد ، برخی از گروه های فمنیستی به دلیل نگاه حقوق بشرانه با آن موافق هستند ، که البته جای رد یا تایید آن این جا نیست .

بحث خانواده به عنوان سنتی ترین اجتماع و قوانین حاکم بر آن نهادی ست که مورد توجه فمنیست ها بوده است والبته با به چالش کشیدن نگاه سنتی به روابط و نقش و جایگاه زن ، نقش زن در خانواده نیز تحت تاثیر قرار می گیرد . بهر حال گروه های مختلف نگاه های متفاوتی به خانواده دارند و گروهی معتقدند خانواده و روابط سنتی حاکم بر آن اولین نهادی ست که نظام و ساختار پدرسالارانه را شکل و بوجود می آورند .
در خصوص مردان فمنیست می شود از چندین زاویه بحث کرد و مهم تر این که از لحاظ حقوق بشری به هر حال می توانم به همان بحث معروف" حقوق زنان حقوق بشر است " اشاره کنم . و البته بسیاری از فعالین فمنیستی در حال حاضر بر این باورند که اگر جایی حقی از مردی ضایع و حرکتی شکل گرفت ، قطعا آنان نیز بی تفاوت نخواهند بود .

در نهایت اشاره ای می کنم به بحث فمنیسم به مثابه نظریه ی جـنس‍‌‍یت :
گفته می شود که سوژه ی اصلی نظریه فمنیسم " جـنس‍‌‍یت "است یا نقطه ی عزیمت فمنیسم را رابطه ی میان جنس و جـنس‍‌‍یت تشکیل می دهد . توجه موج سوم در نظریه پردازی بیشتر متوجه ارائه نظریاتی ست که بتواند تفاوت های ظاهرا عام دو جنس را نشان دهد یعنی بر ساختن " نظریه ی جـنس‍‌‍یت " توجه شود . این که به قولی روایط جـنس‍‌‍یت چگونه قوام می گیرد ، چگونه تجربه می شود و ما چگونه در مورد جـنس‍‌‍یت می اندیشیم و یا نمی اندیشیم و ... نظریه ی جـنس‍‌‍یتی جدید تاکید دارد که جـنس‍‌‍یت امری اجتماعی ست نه امری طبیعی . و البته بحث های متفاوتی مطرح هست که می توانید در این باب " تفاوت " من یک نمونه نظر را مطرح می کنم از لوس ایریگاره ،" که زنان با مردان متفاوت هستند اما نقطه ی مقابل یکدیگر نیستند ، و تفاوت فیزیولوژیکی به معنای تضاد مفهومی نیست ، حال این خود زنان هستند که باید تعریفی از زنانگی ارئه دهند ، اما این ارائه ی تعریف ، مستلزم تحول نظم نمادین پدرسالاری ست . زیرا تعریف پدرسالاری از زنانگی باعث شده است که زنان ارتباط خود را با تعریف مونث از زنانگی از دست بدهند و ..." که بحث نوشتارهای زنانه در حقیقت از نگاه بسیاری از صاحب نظران به عنوان چالشی در برابر نظام مرد سالار هست ،(به کنشگری های زنان فمنیست در ایران در این راستا می توان به طور مثال به نوشتن وبلاگ های زنانه ی که در این سال ها تولید محتوا می کنند اشاره کرد )

پس در نهایت این که "تفاوت " ها دلیلی بر تبعیض حقوقی نمی بایست باشد و برابری حقوقی دلیل بر نادیده انگاشتن تفاوت ها نیست ، اگر بخواهم در این خصوص مثالی بزنم ، بحث دوران بارداری و بچه داری زنان شاغل هست و رویکردهای مختلف فمنیستی بر آن :
اگر از دید برابری در نظر بگیریم و برابری زن و مرد در تمامی عرصه ها ، پس زن با هر شرایطی باید در شغل خود باقی بماند و در صورت عدم توانایی به ادامه آن ترک شغل کند ...
با نگاهی دیگر برابری طلبانه ، زن در این جا نیازمند حقوق ی حمایتی ست ، به طور مثال مرخصی زایمان با حفظ حقوق که امروز استفاده می شود .که عملا دفاع از نابرابری برای رسیدن به برابری ( اشتغال زنان ) ست .
و با نگاهی دیگر این که ، در این شرایط زن و همسر ش هر دو شامل مرخصی با حقوق شوند ، بهر حال بعضی از نقش های نگه داری از فرزند که زنانه تلقی می شد باعث تبعیض و نابرابری می شود پس زن و مرد هر دو باید در نقش نگه داری از فرزند وارد شوند که امروز این موضوع در برخی کشورها مطرح می باشد.
....

پی نوشت : امیدورام در این حال و احوال میان خواب و بیداری منظور رو رسانده باشم :)
 

پوریا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
4,610
امتیاز
22,373
نام مرکز سمپاد
helli 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
زنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
تلگرام
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

ممنون از توضیح فوق العاده جامعتون...
اما...
شما از دیدگاه اجتماعی بررسی کردید...مسلما چون این تاپیک در جامعه شناسی است این کار شما پسندیده است...
اما بنده همچنان یک سوال در ذهنم نقش بسته(توجه کنید بند ه خود فمنیست دوآتیشه هستم...دلیلش نیز دقیقا همان بود که گفتید...مدافع بشر بودن نه 3رفا مدافع زن بودن)...
"چرایی فمنیسم"...
ببینید...سعی کنید اخلاق را در اینجا کنار بگذارید...
اخلاق به ما میگوید همه باید برابر باشند...
اما یه مثال میزنم تا حرفم و فضای ذهنیم براتون جا بیفته...آیا در اقتصاد همه ی مردم برابرند؟...آیا اصلا میتوان همه برابر باشند؟(مسلما آنارشیسم 3رفا یک رویاست...)خیر...چرا که پتانسیل ها برابر نیست...و دی یک کلام:چرا که فاعل ها برابر نیستند پس مفعول ها(حاصل ها...همان اموال)نیز برابر نخواهند بود...حال آیا اخلاقی خواهد بود ما بگوییم عدل اقتصادی یعنی برابری؟...خیر...عدل اقتصادی یعنی هر کس به اندازه ی مهارت و تلاشش داشته باشد...
حال موضوع را تعمیم میدهیم...بازم میگم...من نمیگم مرد والاتر از زن است...اما نمیتونم از لحاظ فلسفی استدلال هایی مانند استدلال شخص ارسطو را رد کنم...

شما سعی کردید سوال من را جواب دهید...متوجه شدم...اما هنوز یک سوال را نمیفهمم...فمنیسم برابری میخواهد یا عدل؟؟
 

فائزه ساعی

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
64
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
الزهرا تهران
رشته دانشگاه
ارشد فیزیک ماده چگال
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

به نقل از s.l.v.n :
بهتره یک سرچ کنی تبعیض چیست اونوقت اینا رو بگو
سرچ؟ :D اگه منظورت از سرچ اراجیف یه مشت فمنبسته باید بگم فقط به درد خودشون میخوره!
به نظر من این تبعیض نیست و از نظر عقلی و منطقی قانون کاملا درستیه!
شما تعریفت از "برابری "چیه؟ اگه منظورت اینه ، یه مرد که کارگره میره آجر پرت می کنه ،یه زنم میتونه بره پرت کنه چون باهم برابرن ! بیبین اگه یه زن نمیتونه این کار بکنه به این معنیه که این ویژگی رو نداره!
این یه مثال که فرق تفاوت در ویژگی هارو با تبعیض بفهمی.
 

فائزه ساعی

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
64
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
الزهرا تهران
رشته دانشگاه
ارشد فیزیک ماده چگال
پاسخ : میزگرد فمینیسم و حقوق زنان - با حضور میهمان

×چرا کامنت من حذف شد؟؟؟؟
خلاف قوانین بود؟
فقط میتونم بگم براتون متاسفم!
توو این بحث باید فمنیست باشی چون بهرمن فمنیسته!!!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا