• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آموزش منظم عکاسی

ارسال‌ها
687
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
راهنمایی حلی 2 - دبیرستان حلی10
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
Shahed Uni
رشته دانشگاه
Computer Science
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از amparisay :
علیرضا جان، پست های زیرخاکی جواب می دی! :) هر پستی رو توی جای خودش جواب بده لطفا.
لنز 18-200 مال نیکون هست، صحبت هم راجع به لنزهای کنن بود که لنزهای کنن 55-250 داره، نه 55-200.
در ضمن، لنزهای با بازۀ زیاد، انواع مشکلات اپتیکی رو دارن. مثل CA, Barrel Distortion, Pincushion Distortion, Flare, Vignette و ...
توجه شما رو به قیمت های زیر جلب می کنم :
لنز 200-400 کنن : 38 میلیون
لنز 100-400 : 5 میلیون
لنز 75-300 : 500 هزار تومن
لنز 70-200 : 6 میلیون و 700 هزار تومن
اینها فرقشون بالاخره قطعا توی چیزهای دیگه ای هست و ربطی به بازۀ پوشش فاصله کانونی نداره. اینکه گفتی بقیۀ پارامترها برابر باشه، تقریبا امکان پذیر نیست. مثلا لنز 18-135 و لنز 18-200 و لنز 18-55 کنن تقریبا اپتیکشون یکیه، کیفیت ساختشون یکیه، و حتی دیافراگم های برابر هم دارن! اما قیمت 18-200 به این خاطر بیشتر از بقیه هست که اولا 18-200 بزرگتره هیکلش. دوما توی 200 بهت دیافراگم 5.6 میده و 18-55 روی 55 بهت دیافراگم 5.6 میده. پس قاعدتا نمیشه با همدیگه پارامترهاشون رو یکی دونست. مثالی هم که خودت زدی، لنز 18-300 نیکون، با لنز 18-200، تقریبا 1 میلیون اختلاف قیمت، مطمئن باش فقط به خاطر فاصله کانونی نیست. قطعا تکنولوژی ساخت بیشتری پشت لنز 18-300 خوابیده.
من نگفتم که پارامتر های دیگه کشک
گفتم یکی از مهمتریناش اینه و تازه نگفتم مهم ترین گفتم یکی از مهم ترین ها بعد گفتم اگه فرض کنیم همه ی پارامتر های دیگه برابر باشن اون وقت اونی که بیشتره گروون تره ( گفتم فرضــــــــــــــــــــــــــ )
 
  • شروع کننده موضوع
  • #62

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
928
امتیاز
4,431
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
مدال المپیاد
ندارم
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

قسمت دوم صحبت هام رو دوباره بخون. خوب بخون که دیگه بحثی باقی نمونه :)
 
ارسال‌ها
687
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
راهنمایی حلی 2 - دبیرستان حلی10
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
Shahed Uni
رشته دانشگاه
Computer Science
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

چرا ادامه نمیدید ؟
همیشه همه کارا رو نصفه نیمه انجام میدید ؟
ادامــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه (:| X-(
 

FarnaoO:D

Far_Naz
ارسال‌ها
136
امتیاز
205
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

واقعا مرسی
خیلی ممنون
من تازه برگشتم به انجمن دنبال میخوام بکنم بحث ها رو....... :)
 

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : یک عکس ضد نور (Silhouette)

عکس های ضد نور یکی از بهترین راه ها برای انتقال مفاهیم درام ، راز ، احساس و هیجان به مخاطب است. این عکس ها در حین برخورداری از ترکیبی ساده ، در انتقال مفاهیم به بیننده موفق هستند.

silhouoette--1.jpg


این نوع عکس ها به علت اینکه سوژه را به صورت آشکار نمایش نمی دهند و قسمتی از آن برای مخاطب مشهود است ، قوه تخیل را به چالش می کشد ، این موضوع نقطه قوت این نوع عکاسی است.
استراتژی پایه برای تهیه این عکس ها ، مکانی است که شما سوژه را در آن موقعیت قرار می دهید، مقابل یک منبع نوری ( پیش زمینه ) که Exposure دوربین را در مقابل قسمتی از تصویر به چالش وا می دارد.

تکنیک های متعددی برای تهیه عکس های ضد نور وجود دارد ولی در زیر به 8 گام ساده برای دستیابی به این عکس ها اشاره می گردد:

1- انتخاب یک موضوع قوی
تقریبا تمام اشیاء قابلیت تبدیل به یک عکس ضد نور را دارند، با این حال برخی از آنها بهتر از دیگران هستند. شکل هایی را انتخاب کنید که قوی و قابل تشخیص باشند و قابلیت جلب توجه بیننده را در فرم و شکل خود به همراه داشته باشند.



2 - فلاش خود را خاموش کنید
اگر دوربین شما در حالت خودکار باشد ، احتمالا دوربین شما از فلاش استفاده خواهد کرد که این امر موجب روشن شدن سوژه و خراب شدن ضد نور خواهد شد. پس فلاش را کنترل کنید.

3 - استفاده درست از نور
بر خلاف نورپردازی های سوژه در عکاسی معمولی ، در ضد نور باید مطمئن شد که نور و درخشش آن در پیش زمینه بیشتر از پس زمینه سوژه وجود داشته باشد و یا در جهت دیگری که شما می خواهید در پشت سوژه نور وجود داشته باشد.
بهترین منبع نور برای عکاسی ضد نور ، قرار دادن سوژه در مقابل طلوع و غروب خورشید است.

4 - کادر تصویر
سوژه عکاسی خودتان را در مقابل یک پیش زمینه ساده و جذاب ولی روشن ( مثلا یک دشت زیبا ) قاب بندی کنید. معمولا آسمانی ابری که با نور خورشید روشن شده باشد گزینه مناسبی برای پیش زمینه این عکس ها محسوب می شود.



5- عدم تداخل و متمایز ساختن سوژه ضد نور
اگر بیشتر از یک موضوع و یا شئ برای ضد نور شدن دارید آن ها را طوری چینش کنید که با هم تداخل نداشته باشند. به عنوان مثال درخت و انسان در صحنه وجود دارد ، نباید انسان را مقابل درخت قرار داد چون اشکال آنها با هم ترکیب شده و بیننده را دچار سر درگمی می کند.

6 - دوربین در حالت اتوماتیک
اکثر دوربین های دیجیتال دارای قابلیت نورسنجی اتوماتیک هستند و این سیستم به خوبی نور صحنه را درک و اکسپوژر را تنظیم می کند. مشکل این قابلیت در عکس های ضد نور این است که سیستم نورسنج سعی در روشن و واضح کردن سوژه به جای آندر اکسپوژر کردن آن می کند. در این حالت شما نیاز به یک ترفند دارید : اکثر دوربین ها با نیمه فشردن دکمه شاتر اقدام به فوکوس و نورسنجی می کنند . در روش پیشنهادی ، شما دوربین را بر روی نقطه پر نور تصویر قرار دهید و نیم شاتر کنید و ضمن نگهداری دکمه شاتر در این وضعیت ، دوربین را برای کادر بندی مناسب تغییر وضعیت دهید و پس از قاب بندی مناسب ، شاتر را کامل فشرده و عکس خود را بگیرید. در اکثر دوربین ها نتیجه ضد نور خواهد بود. با این حقه نورسنج دوربین تصور میکند که نقطه پر نور در وضعیت mid tone نوری قرار دارد و در نتیجه تصویر را تاریک تر می سازد و سوژه مورد نظر در عکس ، یک سایه تیره فام خوب دیده می شود.
برخی دوربین های دیجیتال دارای حالت های مختلف نورسنجی هستند و شما برای اجرای ترفند یاد شده می بایست حالت نورسنج دوربین را در وضعیت نورسنجی نقطه ای مرکز قرار دهید.

7 - دوربین در حالت تنظیمات دستی
اگر تکنیک قبلی موثر واقع نشد و نتیجه دلخواه حاصل نگردید ، از قابلیت تنظیم دستی اکسپوژر دوربین استفاده کنید. در این حالت با کنترل تنظیمات دستی سرعت شاتر و دیافراگم و استفاده از قابلیت ‘bracketing’ دوربین به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

8 - فوکوس
برای فوکوس کردن بر روی سوژه در حالت ترفند ذکر شده در شماره 6 این مقاله ، دو راه حل وجود دارد :
- فوکوس دستی : Pre Focus یا فوکوس دستی قبل از نورسنجی عکس در حالت ترفند یاد شده
- انتخاب حالت های بسته دیافراگم (شماره بزرگتر) برای دسترسی به عمق میدان گسترده و وضوح کامل تصویر

برگرفته از سایت www.digital-photography-school.com
 

m@s0ud

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
234
امتیاز
408
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
طهران
مدال المپیاد
ریاضی ؛ کامپیوتر ؛ شیمی (مرحله 1)
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

آقا کارتون عالیه ادامه بدید :لایک
 

Special girl

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
469
امتیاز
8,976
نام مرکز سمپاد
FARZANEGAN
شهر
SHZ-JAH
سال فارغ التحصیلی
1397
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

ادامه بدین لطفا :)
 

-zarA-

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
833
امتیاز
6,256
نام مرکز سمپاد
هـنرستانمـوטּ
شهر
اصفهــاטּ
دانشگاه
هنر اصفهــاטּ
رشته دانشگاه
طراحی صنعتـی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

سلام :د

خب سعی میکنم که این بحث رو ادامه بدم به شرطی که شماهم همکاری کنید

اول یه مختصر کوچیکی راجب عکس و عکاسی و دوربین توضیح میدم (که شاید یکمیشم تکراری باشه) و بعد کم ک باهم پیش میریم و اگه استقبال خوب باشه شما عکس میگیرید و اموزشمون هم یکم حرفه ای تر پیش میره

اول بگم که عکاسی توی زندگیمون چه کاربرد هایی داره

اکثرمون کاربرد عکاسی رو مستقیم میدونیم مثل عکس های توی کتاب ها و .... اما اینا بخش کوچکی از عکاسیه و بخش زیاد اونو ما به طور غیر مستقیم باهاش روبرو میشیم مثلا برای تهیه ی پارچه ی مبل و لباس ها هم گونه ای از عکاسی بکار گرفته میشه.

عکاسی شاخه های گوناگونی داره مثل عکاسی چهره یا پرتره
عکاسی مستند
عکاسی معماری
عکاسی مد و تبلیغات
عکاسی سینما و تئاتر
عکاسی نجومی
و عکاسی هنری

به مرور زمان کم کم همه رو توضیح میدم

حالا بریم سراغ دوربین های عکاسی
دوربین های عکاسی توی طبق های مختلفی قرار میگیرن و تنوع زیادی هم دارن به حدی که یه عکاس حرفه ای هم نمیتونه بگه همه ی اون هارو دیده و میتونه باهاشون کار کنه این تفاوت ها و تنوع ها بخاطر تنوع و گوناگونی توی ساختار و ساختمان دوربین هاست اما همه ی دوربین ها دو قسمت های اصلی مثل هم اند.
این قسمت ها بعضیاش قابل دیدنه و بعضیاش داخل دوربین قرار داره .
دوربین های عکاسی رو میتونیم بر اساس مشخصه های مختلفی مثل عملکرد و قطع فیلم و سطح حساس به نور و اندازه و ... به دسته تقسیم کنیم که عبارت اند از قطع بزرگ قطع متوسط و کوچک
خب مهم ترین قسمت های دوربین :
1- بدنه : بدنه ی دوربین تا حدودی نشون دهنده ی عکس های هست که با اون گرفته میشه . مثل همه ی وسایل دیگه بعضی از انها از مواد اولیه ی خوب و مرغوب ساخته شدن و بعضی ها ساده تر و ارزان تره . دوربین ها به هر شکلی که باشد و از هر ماده ای که ساخته شده باشن یه ویژگی خاص دارن .=> یک محفظه ی سیاه رمگ که از نفوذ نور جلوگیری میکنه. در انتهای همین محفظس که معمولا فیلم عکاسی و یا در دوربین های دیجیتال حسگر الکترونیکی قرار میگیره. اتاق تاریک در تهیه ی یه عکس خوب نقش مهمی ایفا میکنه و در انواعی که میتونیم به اتاقک تاریک دسترسی داشته باشیم باید مراقب باشیم که رنگ سیاه اون اسیب نبینه چون باعث افت کیفیت عکس میشه.

2-عدسی یا لنز : میتونیم بگیم مهمترین قسمت دوربینه و بیشترین سهم رو در تهیه تصویر ها داره و در سه نوع نرمال ، زاویه باز (واید) و زاویه بسته (تله )وجود دارن چون قبلا راجبش توضیح داده شده میگذریم ازش اما اگه سوالی بود حتما بپرسید (درمورد واید و تله و نرمال بعدا کامل توضیح میدم)

3: منظره یاب: ما با استفاده از منظره یاب تصویر رو میبینیم و کادر مناسب رو انتخاب میکنیم
منظره یا که ویزور هم نامیده میشه در دوربین ها به شکل های مختلفی ساخته میشه مثلا در دوربین های فانوسی تصویر روی شیشه مات نقش میبنده . توی فیلم های قدیمی دیدید که عکاسا پشت دوربین می ایتسند و پارچه ی سیاهی روی سرشون میندازن این کار بخاطر ایه که تصویر رو روی شیشه مات بهتر ببینن
نوع دیگری از منظره یاب وجود داره که معمولا توی دوربین های ساده تر دیده میشه اما خب در بعضی از دوربین های بسیار حرفه ای و گران قیمت هم میتونیم اونو ببینیم. به این دوربین ها رنج فایندر میگن . در این نوع از منظره یاب ها به اون دید مستقیم هم میگن . دریچه ای در قسمت بالا و وسط و یا حتی سمت چپ دوربین قرار داره د در اون تعدادی عدسی نصب شده که عکاس میتونه از داخل این دریچه کادر خوب و مورد نظرشو پیدا کنه
توی عکسبرداری با این منظره یاب ها بین عکسی که گرفته میشه و چیزی که دیده میشه تفاوت هایی دیده میشه (فقط در فاصله نزدیک) که به اون خطای پارالکس میگن

منظره یاب بازتابی: توی دوربین های بازتابی تک لنز وجود داری. از پیشرفتهترین انواع منظره یاب محسوب میشه. در این نوع از منظره یاب ها نور از طریق لنز وار میشه و به یک اینه 45 درجه برخورد میکنه و به سمت بالا منعکس میشه و روی یه شیشه مات نقش میبنده بالای این شیشه یه منشور 5 وجهی قرار داره و روبه روی یکی از وجه های اون یه عدسی بزرگ قرار داره چشم عکاس پشت این عدسی قرار میگیره و تصویر رو میبینه. این نوع منظره یاب هیچ خطایی نداره

صفحه نمایش : در بعضی دوربین های دیجیتال یک صفحه نمایش کووچک پشت دوربین وجود داره که کار منظره یاب رو انجاممیده در این دوربین ها هم خطای پارالکس وجود نداره

جلسه بعد هم وسایل تنظیم نور رو توضیح یدم :د
 

alireza52

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
43
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
الان تهران
مدال المپیاد
ادبی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

اینجا دیگه ادامه پیدا نمیکنه؟

×اگه استقبال بشه حتما ادامه میدیم
 

fafa.ft

فافا
ارسال‌ها
9
امتیاز
389
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
استان همدان
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
شهید چمران اهواز
رشته دانشگاه
دامپزشکی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

خب چجوری نشون بدیم میخوایم استقبال کنیم>؟؟ :(
 
ارسال‌ها
687
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
راهنمایی حلی 2 - دبیرستان حلی10
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
Shahed Uni
رشته دانشگاه
Computer Science
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از فافا خانوم :
خب چجوری نشون بدیم میخوایم استقبال کنیم>؟؟ :(

اینشاالله شروع میکنیم
از اول
 
بالا