• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آموزش منظم عکاسی

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,368
امتیاز
7,024
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

مرسی تا این جا خیلی خوبه! لطفاً زودتر قسمت بعدی رو بذارینون فکر نمیکنم تا این جا زیاد بحث یا سوالی بشه کرد
 
  • شروع کننده موضوع
  • #22

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

خوب می ریم سراغ جلسه دوم
********** استفاده از این مطالب با ذکر نام سایت سمپادیا (Sampadia.ir) و نام نویسنده (امیرحسین پریسای) بلامانع است. ************
در جلسه دوم بحث لنزها رو بیشتر باز می کنیم و معنی فاصله کانونی رو بیان می کنیم.
همونطور که گفتیم لنز قسمتی است که از آن نور عبور کرده و توسط آن تصویر به شکل مناسب بر روی سنسور یا فیلم تشکیل می شود. لنز مجموعه ای از عدسی هاست. کیفیت ساخت این عدسی ها، تاثیر بسزای در کیفیت عکسها دارند. در برخی موارد به اغراق گفته می شود که عکس را لنز می گیرد، نه بدنه. با این توصیف می توانیم درک کنیم که چرا گرانترین دوربین های غیر مدیوم فرمت چیزی در حدود 7 هزار دلار قیمت دارند، اما گرانترین لنزهایی که می توان برای آنها تهیه کرد، شاید کمی بیش از 100 هزار دلار قیمت داشته باشند! (اگر عددی بیش از اینها پیدا کردید به من اطلاع دهید!)
در بحث در مورد کیفیت اپتیک هر لنز (یعنی غیر از تکنولوژی ساخت عدسی های آن لنز، کیفیت ساخت آن، تکنولوژی های به کار رفته در آن، اینکه بر روی چه بدنه ای سوار می شود (ماونت (mount))، کارخانه سازنده، قطر دهانه برای سوار شدن فـیلت‍‌‍ر و ...) می توان هر لنز را با 2 عدد شناسایی کرد : فاصله کانونی آن و بازترین روزنه آن. ابتدا به بررسی فاصله کانونی می پردازیم. لنز زیر را ببینید :



لنز ساخت کارخانه Vivitar، ماونت FD (مخصوص SLR های فیلمی)، فاصله کانونی 24 میلیمتر فیکس (لنز زوم محسوب نمی شود، پرایم است، یعنی فقط یک فاصله کانونی دارد) بازترین روزنه دیافراگم f 1:2، بسته ترین روزنه دیافراگم : f 1:16، دارای 6 تیغه دیافراگم، دارای دهانه فـیلت‍‌‍ر 55 میلیمتری، ساخت ژاپن، قطر عریض ترین ناحیه : 66 میلیمتر، طول : 42.5 میلیمتر، وزن : 330 گرم
این همه عدد و رفم در مورد یک لنز قدیمی! خواهیم فهمید که هر یک این اعداد چه چیز را نشان می دهند.
فاصله کانونی لنز مربوط به زاویه دید لنز است. عدد فاصله کانونی هرچه بیشتر باشد، زاویه دید کمتر است، در نتیجه بزرگنمایی بیشتر است. و اگر فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید لتز بازتر است و در نتیجه بزرگنمایی کمتر است.

Focal length : 18mm



Focal Length : 30mm



Focal Length : 55mm



می توانیم با دانستن فاصله کانونی لنز و سایز سنسور، به طور تقریبی زاویه دید آن را حساب کنیم. عکس زیر هم مفهوم فاصله کانونی را بهتر توضیح می دهد و هم معنی زاویه دید را.



با توجه به شکل بالا مشخص است که هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، بخش کوچکتری از منظره روبروی لنز در دید سنسور قرار می گیرد، لذا بزرگنمایی بیشتری داریم. اما چیزی که مشخص است این است که پارامتر دیگری نیز در میدان دید دخیل است : سایز سنسور. دوربینهای دیجیتال فول فریم (همانطور که در جلسه پیش گفتیم، دوربینهایی که ابعاد سنسورشان به اندازه فیلم 35 میلیمتری بود (36×24 میلیمتر)) دارای سنسورهای بزرگی هستند. به دلیل اینکه سالها از فیلمهای 35 میلیمتری استفاده می شد، غالبا این سایز را سایز مبنا در نظر می گیرند. هرچه سایز سنسور کوچکتر شود، بازای یک فاصله کانونی مشخص زاویه دید کمتری به نسبت سایز فول فریم خواهیم داشت. برای مثال سنسورهای سایز APS-C در دوربینهای کنن، سایز 22.2x14.8 میلیمتر دارند. یعنی نسبت ابعادشان به سایز فول فریم 1.6 برابر کوچکتر است، یا به اصطلاح دارای کراپ فکتور (Crop Factor) مساوی 1.6 است. این یعنی اگر یک لنز 50 میلیمتری را بر روی یک دوربین با سایز سنسور فول فریم ببندیم، همان کادری را ایجاد می کند که یک لنز با فاصله کانونی 31.25=50/1.6 میلیمتری بر روی بدنه دوربینی با سنسور APS-C ببندیم. و به همین نسبت نیز برای سنسورهای با سایزهای دیگر. (البته فرق هایی هم می کند! به نظر شما چه فرقی؟ (راهنمایی : روی کاغذ شکل را بکشید و بینید اگر سوژه شما بخواهد در سنسور بزرگتری جا بشود، غیر از فاصله کانونی مورد نیاز کمتر، چه فرقی مشاهده می شود؟)) پس مرور می کنیم : سنسور های کوچکتر از فول فریم، فاصلآ کانونی را به نسبت فول فریم افزایش می دهند. سنسور های بزرگتر، در فاصلۀ کانونی یکسان، دید بازتری دارند.
لنز زوم به لنزی گفته می شود که فاصله کانونی اش بتواند تغییر کند. مثلا لنز 70-200 مبلیمتر لنزی است که فاصله کانونی اش بین 70 میلیمتر تا 200 میلیمتر می تواند تغییر کند. (دقت کنید که استفاده از واژه زوم برای بزرگنمایی یک غلط مصطلح است. زوم به معنی تغییر فاصله کانونی است. دوربینی که 40x زوم دارد، یعنی ماکزیمم فاصله کانونی اش 40 برابر مینمم آن است! (بیابید پرتقال فروش را!) این به هیچ وجه به معنی 40 برابر بزرگنمایی نیست! بسته به فاصله شما تا سوژه، بزرگنمایی فرق می کند. یک بار دوستی دوربین SLR در دست ما دید، حس کرد چون لنزش بزرگ است یعنی خییییلی می تواند بزرگنمایی داشته باشد! پرسید این دوربین الان چند ایکس زوم دارد؟ ما ماندیم و یک دوراهی وحشتناک که چه بگوییم! بحث را باز کنیم یا نه! (در آن لحظه لنز من یک لنز 18-55 بود. یعنی 55/18=3x زوم داشت. (امیدوارم توضیحاتم را فهمیده باشید!))) همچنین لنز تله فوتو (Telephoto lens) به لنزی می گویند که ماکزیمم فاصله کانونی اش از طول خود لنز بیشتر باشد. اگر یک لنز غیر تله فوتو با فاصله کانونی 500 داشته باشیم، طول آن حداقل 500 میلیمتر یا نیم متر است. در صورتی که لنزهای تله فوتو ابعاد کوچکتری دارند.
به غیر از میدان دید، فاصله کانونی بر روی عمق میدان نیز تاثیر می گذارد (ِDepth Of Field) (عمق میدان یعنی اینکه چه مقدار فاصله در فوکوس باشد. عمق میدان زیاد بعنی اگز از سوژه ای عکس می گیریم، پس زمینه تار نباشد. اما عمق میدان کم باعث جدا شدن سوژه از پس زمینه می شود، چون فقط خود سوژه در فوکوس است و پس زمینه در فوکوس نیست و تار افتادن آن باعث می شود که توجه بیننده به سوژه بیشتر جلب شود.) تاکید می کنم که فاصله کانونی فقط یکی از عوامل موثر در عمق میدان است. عوامل دیگر را به موقع بررسی خواهیم کرد.
برای مثال محو شدن پس زمینه رو در عکسهای زیر با هم مقایسه کنید. (هر دو از فاصله یکسان گرفته شده اند.) می بینید که در فاصله کانونی بلندتر پس زمینه بیشتر محو شده.

Focal Length = 18mm



Focal Length = 55mm



یک نکته! دوربین های کامپکت چون سایز سنسورشان کوچک است، برای داشتن میدان دید معقول، باید فاصله کانونی لنزشان کم باشد. برای مثال دوربین Canon PowerShot A3400 IS دارای لنز معادل 35 میلیمتری 28-140 است (یعنی زوم 5x) با توجه به ابعاد سنسور آن ( 6.17x 4.55 mm) یعنی کراپ فکتور آن برابر 36/6.17=5.83 است. یعنی لنز موزد استفاده در این دوربین واقعا یک لنز 4.8-24 است. چنین فاصله کانونی کمی یعنی تجربه عمق میدان خیلی کم در دوربینهای کامپکت عملا امکان پذیر نیست.

امیدوارم خسته نشده باشید و اگر سوالی دارید بپرسید. اگر جایی هم به نظرتون اشکالی هست بگید تا من هم به دانشم اضافه بشه، و اصلاح کنیم بحثمون رو.
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,368
امتیاز
7,024
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

من چند تا سوال درباره لنز پرایم داشتم؛ کاربری های مختلف دارن دیگه؟ مثلاً یک لنز مخصوص ماکر؟ خب نمیشه به جای مثلاً یک کیت دوتایی لنز معمولی، از چندتا لنز پرایم با کاربری مختلف استفاده کرد؟ لنزهای پرایم از بقیه لنزها ارزون ترن؟ حملشون هم باید راحت تر باشه، میشه مزایا و معایب لنزهای پرایم رو توضیح بدین؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #24

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

لنزهای پرایم هر کدام برای کاری ساخته می شوند معمولا.
لنزهای ماکرو لنزهایی هستند که بزرگنمایی آنها مساوی بیشتر از واحد است. یعنی اگر شما از جسمی عکاسی کنید که 1 میلیمتر طولش باشد، بر روی سنسور دوربین هم از آن تصویری تشکیل شود که بیشتر یا مساوی 1 میلیمتر طول داشته باشد. بر اساس اینکه ابعاد سنسور چقدر باشد و رزولوشن سنسور، می توانیم بفهمیم سوژه ما در عکس چند پیکسل طول دارد.
لنزهای پرایم معمولا بازترین دریچه دیافراگمشان بسیار باز است. این بعنی عمق میدان دید کمی دارند، و سرعت شاتر را نیز می توانیم افزایش بدهیم.
لنز پرایم نمی تواند جای لنز زوم را بگیرد. چون بعضی از لنزها بازه بلندی دارند. مثل 18-200. شما چند لنز پرایم را می خواهید جایگزین چنین لنزی کنید؟ و یک مشکل دیگر نیز اینکه هر بار باز کردن و بستن لنز، به بدنه و لنز ممکن است آسیب برساند، چون احتمال گرد و خاک گرفتن، افتادن، خراب شدن و ... را افزایش می دهد. اما در حالت کلی لنزهای پرایم با لنزهای زوم قابل مقایسه نیستند.
بزرگترین مشکل لنز پرایم اما این است که شما زوم ندارید! این مشکل تا با آن مواجه نشده باشید، شاید درک نکنید که چقدر سخت است! گاهی برای کادر بندی درست، باید کلی دوربین را عقب و جلو کنید!
لنزهای پرایم هم ارزان نیستند. همانطور که لنز زوم ارزان و گران داریم، لنز پرایم ارزان و گران هم داریم و حکم کلی نمی توان داد.
 

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,828
امتیاز
15,037
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

یک سوال برای چی مثلا یک لنز ۱۸-۲۰۰ گرون‌تر از یک لنز ۱۸-۵۵ + ۵۵-۲۰۰ـه قیمتش؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #26

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از علی ع. :
یک سوال برای چی مثلا یک لنز ۱۸-۲۰۰ گرون‌تر از یک لنز ۱۸-۵۵ + ۵۵-۲۰۰ـه قیمتش؟
55-200 که فکر نکنم داشته باشیم، احتمالا منظورتون 55-250 هست.
خوب چرا این سوال رو می پرسید؟ این عجیب تر نیست از دید شما که چرا 18-200 حدود یک چهارم قیمت 70-200 را دارد؟
قیمت لنزها به خیلی پارامترها بستگی دارد... کیفیت ساخت بدنه، کیفیت عدسی ها، دقت، سرعت و سر و صدای اتوفوکوس، وجود یا عدم وجود سیستم لرزشگیر و ...
لنزهایی که رنج زیادی دارند معمولا اما کیفیت زیاد خوبی ندارند مگر اینکه قیمت بالایی داشته باشند. هر سه لنزی که نام بردید به نسبت قیمتشان لنزهای خوبی هستند، اما به لحاظ کیفیت کلی با لنزهای دیگر که قیمت بالاتری دارند قابل مقایسه نیستند.
 

3PDE.F

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
257
امتیاز
2,705
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اصفهان
رشته دانشگاه
معمارم
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

یه سوال بیشتر راجع به تکنیک
چه جوری میشه ازین عکسا گرفت که اجسام جلو واضح باشن اجسام پشت تقریبا تار
توضیحاتی که دادین دلیلش بود من شخصا نتونستم ازین عکسا بگیرم
تا اونجایی که میدونم به طرز فشار دادن دکمه ایی که باش عکس میگیریم بستگی داره
ولی درست نمیدونم :D
 

settareh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,722
امتیاز
4,740
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از 3PDE.F :
یه سوال بیشتر راجع به تکنیک
چه جوری میشه ازین عکسا گرفت که اجسام جلو واضح باشن اجسام پشت تقریبا تار
توضیحاتی که دادین دلیلش بود من شخصا نتونستم ازین عکسا بگیرم
تا اونجایی که میدونم به طرز فشار دادن دکمه ایی که باش عکس میگیریم بستگی داره
ولی درست نمیدونم :D
اجازه هست من جواب بدم؟
عمق میدان هرچی زیاد تر کم‌تر باشه ٬ زمینه بیش‌تر تار می‌افته. :د باید F number رو ببری بالا بیاری پایین ٬ بعد روی سوژه‌ی مورد نظرت فکوس کنی .

اصلاح می‌کنم ٬ ببخشید :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #29

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از 3PDE.F :
یه سوال بیشتر راجع به تکنیک
چه جوری میشه ازین عکسا گرفت که اجسام جلو واضح باشن اجسام پشت تقریبا تار
توضیحاتی که دادین دلیلش بود من شخصا نتونستم ازین عکسا بگیرم
تا اونجایی که میدونم به طرز فشار دادن دکمه ایی که باش عکس میگیریم بستگی داره
ولی درست نمیدونم :D
اینی که می گی اسمش عمق میدان کم هست.
اگه دوربینت کامپکته، روی یه سوژه نزدیک دکمه شاتر رو نگه دار تا نصفه، زمانی که فوکوس کرد، حالا جسمها رو جابجا کن. فوکوس به هم نمی ریزه.
و اینکه آخر این بحث گفتیم که با دوربین کامپکت خیلی سخت می شه عکس با عمق میدان کم گرفت.

جازه هست من جواب بدم؟
عمق میدان هرچی زیاد تر باشه ٬ زمینه بیش‌تر تار می‌افته. :د باید F number رو ببری بالا ٬ بعد روی سوژه‌ی مورد نظرت فکوس کنی .
ستاره جان، عمق میدان هرچی کمتر باشه، زمینه تارتر می افته. اگه دوربینش تنظیمات منوال برای دریچه دیافراگم داشته باشه و بتونه اینکار رو بکنه، باید عدد f رو پایین بیاره، که روزنه دیافراگم بازتر بشه و عمق میدان هم کم بشه. جلسه بعدی ایشالا راجع بع عمق میدان و دیافراگمه.
 

settareh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,722
امتیاز
4,740
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

ببخشید ٬ برعکس گفتم . :-" :)) همیشه باید چندتا عکس خراب کنم که یادم بیاد برعکسه :-" :-"
 

s!na

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
586
امتیاز
12,072
نام مرکز سمپاد
حلی ۱
شهر
تهران
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

میشه تفاوت لنز دیجیتال و معولی رو توضیح بدید؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #32

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از s!na(وزیر جنگ سابق) :
میشه تفاوت لنز دیجیتال و معولی رو توضیح بدید؟
لنز دیجیتال یک غلط مصطلح هست. لنز به خودی خود یک موجود غیر الکترونیکی است، پس بحث دیجیتال بودنش منتفی است. اما به غلط به لنز دوربینهای دیجیتال لنز دیجیتال و به لنز دوربینهای مکانیکی (آنالوگ) لنز آنالوگ می گن.
لنز های دیجیتال کنترلشون به صورت الکترونیکی انجام می شه. مثلا می تونن در مد اتوفوکوس، با یک موتور الکتریکی کوچک رینگ فوکوس را بچرخانند که فرمانش به صورت الکترونیکی از دوربین صادر می شود. یا مثلا اطلاعات مربوط به اینکه الان در چه فاصله کانونی یی قرار دارد، توسط لنز به دوربین فرستاده می شود.
اما در دوربینهای قدیمی تر، بسته شدن تیغه های دیافراگم موقع عکسبرداری توسط یک محرک مکانیکی انجام می شد و چیزی به اسم اتوفوکوس هم وجود نداشت.
بعضی از لنزهای قدیمی هستند که بسیار ارزشمند هستند. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی لنزهای امروزی که تقریبا همگی برای دوربینهای دیجیتال ساخته می شوند، از کیفیتهای ساخت بسیار خوبی برخوردار هستند.
 

s!na

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
586
امتیاز
12,072
نام مرکز سمپاد
حلی ۱
شهر
تهران
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

میشه یکم در موری live view دوربین های DSLR توضیح بدید؟ چیا به غیر از خود عکس تو اون معلوم اند؟ چرا یه سری دوربین های DSLR فقط به view finder محدود‌ن؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #35

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

توی لایو ویو قاعدتا چیزی پیدا نیست جز عکس، منظورتون رو متوجه نشدم.
لایو ویو داشتن یعنی آینه بره کنار، شاتر باز بشه و سنسور هرچی می بینه به ما نشون بده. با این کار SLR رو در حد کامپکت پایین می آریم. بعد هم دوربینهای SLR از حدود یکی دو سال پیش به این طرف تقریبا همگی لایو ویو دارند. مشکل لایو ویو اینه که شما اگه حواستون نباشه، لایو ویو روشن باشه، دوربین رو مثلا بذارید روی صندلی، جلوش منبع نور قوی باشه، تقریبا می تونید با سنسور دوربینتون خداحافظی کنید! استفاده از لایو ویو همچنین باتری زیادی مصرف می کنه، و اینکه فوکوس در لایو ویو معمولا کندتره. بعضی دوربینها مدی دارند که می تونید نوی لایو ویو سریعتر فوکوس کنید، که مشکلش اینه که یه بار شاتر رو می بنده و باز می کنه. یعنی برای هر عکس شاتر دوبار باز و بسته می شه. یه بار برای فوکوس، یه بار برای خود عکس. از اونجا که عمر شاتر محدوده، به نظرم تا جایی که می تونید از لایو ویو استفاده نکنید.
نظر شخصی بنده اینه که عکاس از ویو فایندر یه لذتی دیگه داره که توی لایو ویو نیست!
 

Manfred

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
247
امتیاز
1,010
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
دانشگاه
هنر تبریز
رشته دانشگاه
معماری
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از amparisay :
با این کار SLR رو در حد کامپکت پایین می آریم.
البته استدلالتون منطقیه ولی برای این حرف منبع موثقی هم دارید؟ واسه این میگم که عکسایی که با لایو ویو میگیرم ظاهرن هیچ فرقی با ویو فایندر ندارن.(وقتی دوربینو تکون نمیدم)
 

hamidreza.sh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
129
امتیاز
1,280
دانشگاه
دانشگاه يزد
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از Manfred :
البته استدلالتون منطقیه ولی برای این حرف منبع موثقی هم دارید؟ واسه این میگم که عکسایی که با لایو ویو میگیرم ظاهرن هیچ فرقی با ویو فایندر ندارن.(وقتی دوربینو تکون نمیدم)
فكر ميكنم كه منظورشون اينه كه لايو ويو اصالت دوربين هاي slr رو از بين مي بره.
! استفاده از لایو ویو همچنین باتری زیادی مصرف می کنه، و اینکه فوکوس در لایو ویو معمولا کندتره. بعضی دوربینها مدی دارند که می تونید نوی لایو ویو سریعتر فوکوس کنید، که مشکلش اینه که یه بار شاتر رو می بنده و باز می کنه. یعنی برای هر عکس شاتر دوبار باز و بسته می شه. یه بار برای فوکوس، یه بار برای خود عکس. از اونجا که عمر شاتر محدوده، به نظرم تا جایی که می تونید از لایو ویو استفاده نکنید.
بيشتر dslr هاى قديمى در حالت live view بايد دستى فوكوس كرد.
تو جاهايى هم كه گرد و خاك زياده بهتره استفاده نكنيد چون سنسور بارداره و در اين حالت احتمال جذب ذرات گرد و خاك بالا ميره.
البته يك خوبي هايى هم داره از جمله اينكه ما در حالت لايو ويو نقاط كورى رو كه در فايندر نداريم در لايو ويو داريم
براى كسانى هم كه در حال يادگيرى عكاسيند ١/٣ را نشون ميده
 
  • شروع کننده موضوع
  • #38

amparisay

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
898
امتیاز
4,176
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1386
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
برق
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

فكر ميكنم كه منظورشون اينه كه لايو ويو اصالت دوربين هاي slr رو از بين مي بره.
بله، با تشکر از حمیدرضای عزیز، دقیقا منظورم همین بود. وگرنه عکس که فرقی نمی کند.
تو جاهايى هم كه گرد و خاك زياده بهتره استفاده نكنيد چون سنسور بارداره و در اين حالت احتمال جذب ذرات گرد و خاك بالا ميره.
باز هم با تشکر! :D
این هم درست است، چون در لایو ویو شاتر از روی سنسور کنار می رود، احتمال گرد و خاک گرفتن سنسور بالا می رود.
کلا کسی که SLR دستش باشد و یک سری حرکات را انجام دهد، از دید دیگر عکاسهای حرفه ای "آماتور" تلقی می شود، مثلا اشتباه در دست گرفتن دوربین (من و یکی از دوستانم "ناخوداگاه" بارها خنده مان گرفته از اشتباه در دست گرفتن دوربین خودمان و دیگران!) یا استفاده از همین لایو ویو. هیچ مشکلی هم نداردها! اما "حس" خوبی القا نمی کند! فرض کنید مدتها چیزی به اسم لایو ویو وجود نداشت، وقتی دوربینها دیجیتال شدند هم باز هم نبود، تا اینکه دوربین بدون آینه ساختند و دوربینها ارزان شدند، و همه عکاس شدند. (قبلا کسی که واقعا عکاس بود می رفت و چنین هزینه ای می کرد) بعد از مدتهااااا دوربین های SLR هم لایو ویو دار شدند. این یعنی این پدیده جدید است و تا الان در انحصار کامپکت ها بوده. به همین خاطر حس استفاده از کامپکت را القا می کند.
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,368
امتیاز
7,024
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

درباره image quality و color depth هم میشه توضیح بدین؟
 

Manfred

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
247
امتیاز
1,010
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
دانشگاه
هنر تبریز
رشته دانشگاه
معماری
پاسخ : آموزش منظم عکاسی

به نقل از نسترنّگار :
درباره image quality و color depth هم میشه توضیح بدین؟
با اجازه!
image quality که کیفیت تصویره و فک نمیکنم تعریف علمی و دقیقی براش باشه. ولی در مورد color depth (عمق رنگ): واسه اینکه چشم نتونه مرز بین سطوح روشنایی رو تو گرادینت ها (تدارج رنگ ها) تشخیص بده، باید تعداد رنگ های بین سفید مطلق و سیاه مطلثق به اندازه کافی باشه. هر چی این تداد بیشتر باشه color depth بیشتره. البته این تعداد عدد های قراردادی مشخصی هستن (توان هایی از 2، چون کامپیوتر بر مبنای 0 و 1 کار میکنه). وقتی تو فوتوشاپ صفحه ای با عمق 8bit ایجاد میکنیم به این معنیه که 8^2=256 رنگ بین سفید و سیاه مطلق وجود خواهد داشت.
 
بالا