• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فارسی را درست بنویسیم

  • شروع کننده موضوع
  • #1

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
سلام
یک مشکلی که توی تمام پست‌هایی که بچه‌ها می‌دن (ازجمله خودم) رعایت نکردن یه سری مسائل نگارشیه. یک بلاگی بود که توی تابستون کوروش بهم معرفی کرد اون‌موقع درست نخوندم این مطلبش رو ولی امروز دوباره رفتم و خوندم مطلبش رو درباره درست نوشتن. اکثر چیزهایی که می‌خوام اینجا بگم نقل قول از همون بلاگه و همچنین یه سری مطالب دیگه. اگر خواستید می‌تونید این مطالب رو توی نوشتنتون رعایت کنین کم‌کم تا زیباتر بشه .

۱.نیم‌فاصله:
معمولا «فاصله» را میان هر دو واژه‌ی مستقل ایجاد می‌کنیم، مثل همین فاصله‌هایی که بین واژه‌های این برگ می‌بینیم. اما برخی واژه‌ها هستند که از چندپاره تشکیل شده‌اند، ولی در مجموع یک واژه محسوب می‌شوند، مثل «می‌شود»، «رفته‌اند»، «دست‌ها»، «همه‌ی» یا همین واژه‌ی «نیم‌فاصله». اگر دقت کنیم، می‌بینیم که مثلا واژه‌ی «می‌شود» از دو بخش «می» و «شود» تشکیل شده، ولی برای ایجاد فاصله میان آن‌ها از Space استفاده نشده است. به عبارت ساده‌تر این دو بخش هم جدا هستند و هم کنار هم نشسته‌اند چون از Shift + Space برای ایجاد فاصله میان آن‌ها استفاده شده است.

::فعال‌سازی نیم‌فاصله:
توی ویندوز این ویژگی فعال نیست و برای فعال‌سازیش این برنامه رو دانلود کنید بعد هم اکسترکت کنید .

برای آن که هر بار روی آیکون این برنامه کلیک نکنیم تا اجرا شود، می‌توانیم از روی آیکون این برنامه یک Copy با راست‌کلیک بگیریم و در Folder (پوشه‌ی) Startup ویندوز Paste یا Paste Shortcut کنیم. Startup را به راحتی می‌توانیم بیابیم. اگر ویندوزمان XP باشد، در درایوی (Drive) که ویندوز XP نصب شده (غالبا C) این مسیر را دنبال کنیم:

C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Startup

اگر ویندوزمان Vista باشد، باز هم در همان درایوی که ویندوز نصب شده، این مسیر را دنبال می‌کنیم:

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

از این پس، هر بار که کامپیوتر را روشن کنیم، نیازی به هربار اجرای برنامه نخواهیم داشت.
برای ویندوز سون هم فکر می‌کنم شبیه ویستا باشه .

۲.استفاده درست از نشانه‌ها:

الف) نشانه‌های [. ، ؛ : ؟ !]
نگارش درست نشانه‌های نگارشی مثل نقطه، ویرگول، نقطه‌ویرگول، علامت سوال، علامت تعجب، سه‌نقطه و… شیوه‌ی تایپ این علایم بسیار ساده و مهم است. فاصله انداختن بین نشانه‌هایی چون [. ، ؛ : ؟ !] با واژه‌ی قبلی غلط است و فاصله نینداختن بین آن‌ها و واژه‌ی بعدی‌شان نیز به هم‌چنین. درست این است:

[واژه اول] [نشانه نقطه‌گذاری] [فاصله یا همان space] [واژه‌ بعد]

پس دقت می‌کنیم که پیش از این نشانه‌ها Space نزنیم، و باز هم دقت می‌کنیم که پس از آن‌ها حتما Space بزنیم. رعایت درست این شیوه، هم شکل ظاهری متن را زیباتر می‌کند و هم باعث می‌شود نقطه‌گذاری‌های متن شما در هر حالتی از دیده شدن در مانیتور (صفحه نمایش) و یا چاپ روی کاغذ، به هیچ وجه از انتهای سطر پایین نیفتند. هنگام استفاده از سه‌نقطه […] هم بدون هیچ فاصله‌ای از واژه‌ی قبل، سه‌ نقطه (دقیقا سه نقطه، نه کم‌تر و نه بیش‌تر) پشت سر هم تایپ کنیم؛ این‌جوری…
یادمان باشد که سه نقطه! نه کم‌تر و نه بیشتر…

ب) نشانه‌های («[{}]»)
استفاده از نشانه‌هایی مثل پرانتز، گیومه، کروشه، آکولاد؛ («[{}]»). برای این‌ها هم دقیقا یک شیوه‌ی بسیار ساده وجود دارد، دقت کنیم: هر کدام از این نشانه‌ها را که باز می‌کنیم، پیش از آن باید Space زده باشیم تا با واژه‌ی قبلی فاصله ایجاد شود، اما پس از آن به هیچ‌وجه Space نمی‌زنیم و فاصله ایجاد نکنیم. برای بستن نشانه‌ها هم دقیقا برعکس عمل می‌کنیم؛ یعنی بدون هیچ فاصله‌ای از واژه‌ی قبلی، نشانه را می‌بندیم، ولی پس از آن Space می‌زنیم و به نوشتن ادامه می‌دهیم. نمونه‌ی این شیوه را می‌توانیم در جملاتی از سطرهای بالا که داخل پرانتز آمده‌اند، ببینیم. به این مثال هم می‌توانید توجه کنید تا به خوبی دریابید ماجرا چیست:
«بهتر آن است تا برای نگارش در کامپیوتر و وب، اصول آن را (به‌عنوان الفبا) رعایت کنیم.»
خب، در جمله‌ی بالا هم به وضعیت گیومه دقت کنید و هم به وضعیت پرانتز. این توضیح تکراری‌ست که رعایت این شیوه، علاوه بر قشنگ‌تر کردن ظاهر متن، باعث می‌شود این نشانه‌ها همواره و در هر حالتی از نمایش و چاپ، سر جای اصلی‌شان باشند و تکان نخورند.

۳.استفاده از کیبورد استاندارد فارسی:
استفاده از این مدل باعث می‌شه هنگام نگارش کلمات و اعداد شکل درستشون استفاده بشه. برای اطلاعات بیشتر و فعال‌سازی این کیبورد می‌تونین به این تاپیک مراجعه کنید. دقت داشته باشین اگر این کیبورد رو فعال کنید می‌تونید از نیم‌فاصله هم استفاده کنید.

۴.استفاده از املای درست کلمات:
یکی از آزاردهنده‌ترین چیزها هنگام خوندن متون و پست‌ها غلط‌های املایی هستن جهت حل این مشکل حتمن توصیه می‌کنم حداقل یک نگاه به این تاپیک بندازید.

۵.نگارش درست فعل‌ها و حروف اضافه:
۴. نگارش درست فعل‌ها و حرف‌های اضافه

«می» و «نمی» فعل‌های مضارع چه وقتی که محاوره‌ای می‌نویسیم و چه غیرمحاوره‌ای، باید جدا از ریشه‌ی فعل نوشته شوند. مثلا «میشه» و «میشود» غلط و «می‌شه» و «می‌شود» درست است، همین‌طور دیگر فعل‌ها. «ها»ی جمع هم از همین قاعده پیروی می‌کند و به هیچ‌وجه نباید آن را به واژه‌ای که جمع بسته شده، چسباند. برای مثال «دستها» غلط است و باید نوشت «دست‌ها».

به هیچ‌وجه و هرگز «را» مفعولی را به هیچ واژه‌ای نمی‌چسبانیم. از استثنایی چون «مرا» که بگذریم، حتی «تو را» را نباید سر هم بنویسیم، چون غلط است. بهتر است با این «را»ی بدبخت مثل یک واژه‌ی مستقل برخورد کنیم. نه آن را بچسبانیم و نه آن را بدون فاصله [Space] تایپ کنیم. پس هم غلط است که تایپ کنیم «ترا» به‌جای «تو را»، هم غلط است که تایپ کنیم «منرا» به‌جای «من را» و هم غلط است که تایپ کنیم «خودرا» به‌جای «خود را».
حالا که حرف از چسباندن و نچسباندن است تکلیف این «به» بدبخت‌تر از «را» را هم روشن کنیم. در برخی موارد ترکیب «به» و واژه‌ای دیگر، به‌مرور تشکیل یک واژه‌ی مستقل داده (غالبا به معنای صفت) که در این موارد می‌توان از چسباندن آن چشم‌پوشی کرد؛ مانند «بساز» در جمله‌ی «جمشید مرد بسازی‌ست.» اما محض رضای خدا در موارد دیگر چنین عمل شنیعی انجام نمی‌دهیم و می‌گذاریم «به» به حال خود باشد. فقط حواس‌مان جمع باشد که در برخی واژه‌ها که شک داریم «به» جزو واژه شده یا نه، می‌توانیم از [نیم‌فاصله] استفاده کنیم؛ مانند «به‌طرز» که در ظاهر جداست ولی وقتی روی آن کلیک می‌کنیم، باهم انتخاب می‌شوند. پس غلط است که تایپ کنیم «بروی» به جای «به روی» و… .

خوب این مطالبی بود که از اون وبلاگ و یه سری تاپیک‌ها جمع‌آوری شد اگه کسی مطلب دیگه‌ای هم به ذهنش می‌رسه خوشحال می‌شم ذکر کنه.

لینک وبلاگ (که البته فیلش تره)
 

Arghavan S

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,191
امتیاز
17,146
نام مرکز سمپاد
---
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

یه چیز ِ دیگه ای هم که هست اینه که اکثرا ً "هـ" رو جای ِ غلطی به کار می‌برن .

"هـ" توی دو تا وضعیت استفاده می‌شه :
1. بین موصوف و صفت / مضاف و مضاف‌الیه ؛
2. به جای "است" توی محاوره .

خیلیا می‌نویسن "سیبه قرمزه من" ؛ که کاملا ً غلطه . "هـ" به جای نقش‌نمای اضافه و بین موصوف و صفت نباید استفاده بشه .
اما "این یه اسبه." جمله درستیه . "هـ" می‌تونه به جای "است" توی محاوره بیاد ؛ که اکثرا ً به جای ِ این "هـ" از کسره استفاده می‌کنن [ "این یه اسب ِ " مثلا ً . ] .

×این هم یه سایت ویرایشگر متن فارسیه ؛ که فکر کنم به کارِتون بیاد .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

اون «هـ» رو من اینجا گفتم .
لینکت هم کار نمی‌کنه.
 

Kinder

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
434
امتیاز
2,315
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران/جامعه‌شناسی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

مطلب مفیدی بود؛ مخصوصاً علائم نگارشی از جمله مسائلی بود که تجربه تاثیرش رو ثابت کرده. لازم میدونم نکاتی رو هم اضافه کنم.

1. برنامه ای که برای ایجاد نیم فاصله معرفی شده، در ویندوز 7 کاربردی نداره و اصلاً فایلش باز نمیشه! یا حداقل نصبش برای من امکان پذیر نبود.

2. استفاده از کیبورد استاندارد فارسی رو شخصاً توصیه نمیکنم. جابجا شدن حتی چند حرف روی کیبورد، برای کسانی که زیاد فارسی تایپ میکنند چندان خوشایند نیست. ضمناً، هنگام وارد کردن پسورد ها و نظیر این ها هم امکانش هست که دچار مشکل بشید.

3. بعضی ها، حالا چه اون هایی که این رو به عنوان شیوه ی نگارشی منحصر بفرد خودشون، یا چه اون هایی که تصور بی سوادی خواننده رو دارند، عادت دارند از نشانه های « َ ، ِ ، ُ » استفاده کنند؛ که این واقعاً روی اعصابه! حالا نمیدونم واقعاً چه لذتی در اعمال این نشانه ها و حروف هست، اما فقط باعث میشن نوشته ی شما مضحک به نظر بیاد. نکنید خلاصه...!
اَلان کِه این خَط رُو میخونید چِه حِسی بِهِتون دَس میده؟

4. برای اینکه ارسال هاتون در فروم، خالی از اشکال یا با حداقل مشکلات باشن، از گزینه ی «پیش نمایش» حتماً استفاده کنید؛ چیزی که من خیلی زیاد در سطح فروم دیدم، اشکالات نگارشی، غلط های املایی جزئی و ... در عدم استفاده از این گزینه هست که معمولاً کوچکترین توجهی بهش نمیشه! من شخصاً برای تصحیح نوشته هام از هر نظر، چندین بار متن رو ویرایش میکنم و پیش نمایش ارسالم رو میبینم.
در ارسال کامنت هاتون اینقدر عجله نکنید! مخصوصاً در متن های طولانی، خواننده با اولین اشتباه شما، نوشته رو رها میکنه. سعی کنید متن رو پیش از خواننده ارزیابی کنید. پیش نمایش کمک زیادی به ارائه نوشته های بهتر خواهد داشت.

%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4.jpg

5. اصل سنگینی نوشته رو رعایت کنید! سعی کنید از رنگی کردن نوشته ها خودداری کنید. هر کلمه و جمله ای رو bold نکنید و خلاصه توازن ظاهری رو در نوشتار رعایت کنید. هر بار که روی کلمات و جملات اِفکت اعمال میشه، مثل این میمونه که ضربان قلب (از اینا) روی دستگاه حفظ حیات (همینا بود دیگه؟!) با شدت بالا و پایین بره و به ذهن خواننده شُک وارد کنه! شُک هاتون رو فقط برای مواقع ضروری حفظ کنید...!
(این مسئله شامل استفاده ی بیش از حد از شکلک (اسمایلی) ها هم میشه!)

6. دروس مربوط به نگارشِ زبان فارسی 1 و 2 رو به صورت کاربردی مطالعه کنید! :D در کل، نگارش متون در چارچوب های خاصی انجام میشه که بدون شک تاثیر زیادی رو در انتقال اصل مطلب به خواننده داره. به خصوص در محیط های مجازی که ارتباط افراد از طریق متن هست، شیوه و نثر نوشتار شما، در معرفی شخصیتتون نقش مهمی داره.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

الان مشکل کیبورد فارسی موقع تایپ پسورد‌ها چیه؟ جابه‌جا شدن حروف رو هم بعد یه مدتی عادت می‌کنین همون‌جوری که به کیبورد الانتون عادت کردین. اگه هم واقعا با جابجا شدن حروف مشکل دارید فک کنم از توی تنظیمات بشه برگردوند به‌جای اولش. هدف از استفاده‌ی کیبورد فارسی بیشتر برای این موارد هست:
رعایت نیم‌فاصله ٬ شکل درست دو حرف «ی» و «ک» ٬ اضافه شدن یه‌سری علائم نگارشی(از جمله «و») و همچنین فارسی شدن اعداد.
حالا اگه با اعداد مشکل دارید٬ توصیه می‌کنم مشکل اون ۳ مورد اول رو حتمن حل کنید.
 

haniiii

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
430
امتیاز
2,029
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رفسنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

منظور اینه که شکل صحیح کلمات نوشته بشه؟
از حتما به جای حتمن استفاده بشه؟
یا رسمی نوشته شه؟(مثلا رسمی نوشته شود؟!)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

این پی‌دی‌اف رو هم حتمن (:D) دانلود کنید و بخونید.
 

روژین د.

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,269
امتیاز
8,908
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

یه چیزی رو توی اون علائم نگارشی نگفته بودید، اینکه استفاده از چند تا از این علائم پشت سر هم غلط هستش. مثلاً ؟؟؟؟ یا !!!!! غلط اند، قیافه متن رو هم زشت می‌کنند کلاً.

بعد اینکه بعضیا کلاً به طور پیش فرض آخر جمله هاشون علامت تعجب میذارن. به نظرم استفاده زیادی از علامت تعجب دیگه لوس میکنه نوشته رو، واقعاً جایی باید استفاده کنیم که تعجبی باشه.
ولی در مورد علامت سوال و علامت تعجب پشت هم (؟!) آخرین بار همین چند روز پیش پرسیدم، گفتن غلط نیست.

بعضیا هم هستن، همه کلمه هاشون رو مـــی‌کِــشــن! :-" این هم به نظرم باید یه حدّی براش بذاریم، موقعی کلمه هارو بکشیم که واقعاً لحن رو برسونن. نه همشون رو.

+ این برنامهه که گذاشتین روی ویستا کار نمیکنه. برای فعال کردنش، روی اون فایل اجرایی برنامه کلیک راست کنید برید توی properties بعد از اون بالاش برید compatibility بعد از اونجا یه لیست داره Compatibility mode. از توی اون لیست ویندوز ایکس پی رو انتخاب کنید. بعد اجرا کنید کار میکنه.


Traylayout2.jpg
 

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,905
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

برای نیم فاصله نیازی نیست حتما برنامه ای نصب کنید، توی ویندوز 7 کافیه ctrl + shift + 2 (اون 2ـی که بالای qwerty هست، نه numpad) رو بزنید، نیم فاصله اعمال میشه (مثال: می‌خورم - می‌خوابم - می‌کنم - ‌آب‌گوشت)
حروف «ک» و «ی» هم همینطوری که میبینید توی کیبورد فارسی پیشفرض ویندوز 7 فارسی هستن و نه عربی (تازه میتونید اگه «ي» لازم شد، shift + x یا همون شیفت + ط رو بزنید)
فقط میمونه عددها، که من فکر نکنم مساله حادی باشه و اتفاقا بهتر هم هست که عددا انگلیسی هستن (واسه وارد کردن پسوردها و کدها و...) اگه هم احیانا عدد فارسی لازم شد ویراسباز هست
اون استاندارد کیبورد کلا همه چیزو به هم میریزه، چیدمان کلیدها و حروف ها به هم میریزه و خیلی طول می کشه تا عادت کنید، با خیلی از چیزا سازگاری نداره و خلاصه میشه گفت نصب کردنش درصورتی که از ویندوز 7 استفاده می کنید اصلا توصیه نمیشه

در مورد نشانه ها من به شدت روی این نکات تاکید می کنم:
- ترجیحا فقط یک ! یا ؟، حداکثر سه تا
- قبل از نقطه، علامت تعجب!، علامت سوال؟، از اینا؛ و سایر اینجور علائم نگارشی ابدا فاصله نذارید
- به ترتیب علامت گذاریا توجه کنید، مثلا اگه جملتون بیشتر سوالیه اما تعجب هم داره علامتتون میشه ؟! و اگه بیشتر تعجب داره تا سوال میشه !؟
- بعد از سه نقطه ... و علائم نقطه نذارید، و قبلش هم فاصله نذارید (مثال: سلام ... . باید باشه سلام... - سلام ! . باید باشه سلام! - سلام ! ؟ باید باشه سلام!؟)

البته خودمم خیلی درست نویسی رو رعایت نمی کنم، بیشتر سعی می کنم نوشتم راحت خونده بشه تا این که بر اساس اصول عمل کنم
مثلا «،» زیاد میذارم، نقطه نمیذارم، میدونم نمیذارم رو باید بنویسم نمی‌گذارم ولی حوصله ندارم برای همین مینویسم نمیذارم و...
:D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

الان شما مگه حروف پسورد‌هاتون فارسیه که میگین عدد فارسی مشکل ایجاد می‌کنه تو پسوردها؟

اون نکته‌ی اسفتاده‌ی زیادی از علا‌ئم نگارشی هم واقعن نکته‌ی حوبی‌ه چون مثلن بعضیا بعد پستاشون ۱۰ تا علامت سوال می‌ذارن که رو اعصابه. :| .
 

farshidGCD

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,747
امتیاز
7,905
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
MMU
رشته دانشگاه
IBM - ID
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

به نقل از علی ع. :
الان شما مگه حروف پسورد‌هاتون فارسیه که میگین عدد فارسی مشکل ایجاد می‌کنه تو پسوردها؟
بخاطر عددا گفتم، مثلا خیلی ها یوزرنیمشون فارسیه و اونجوری برای پسورد زدن باید کیبورد عوص کنن، یا خود من اکثر اوقات کیبوردم فارسیه و یوزرنیمم رو هم با auto filling پر می کنم، در نتیجه میمونه فقط پسورد که توی اکثر سایت های الکی فقط عدده
یا مثلا موقع سرچ کردن توی گوگل اگه با اعداد فارسی سرچ کنیم خیلی نتیجه ها رو ممکنه نبینیم، چون اکثر عددا توی وبلاگها و سایت های فارسی هم همین اعداد انگلیسیه
حالا برای یکی مثل من که زیاد توی سایت های مختلف لاگین می کنم و کلا زیاد تایپ می کنم همین آلتو شیفت زدن میشه 1000 بار در روز!
 

Parinaz.

پری‌ناز
ارسال‌ها
1,932
امتیاز
9,953
نام مرکز سمپاد
فرزانگان قزوین
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
آزاد تهران جنوب
رشته دانشگاه
طراحی لباس
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

بعضیا مثلا چنین چیزی می نویسن: من ک بهت گفتم ک ب وسایلت دست نزدم.

لطفاً درست بنویسین "که"،"به"... که بعد آدم اینارو میبینه تو دلش ناسزا نده :-"

+کلاه " آ " فراموش نشه
 

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

اين پست رو بخونين. بنيان هاي فكريم به هم ريخت؛ "ى" يا ۀ ؟ :-? :rolleyes:
 

ali.mashi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,246
امتیاز
8,840
نام مرکز سمپاد
هاشمــــ II
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

به نقل از نرگس¹ :
اين پست رو بخونين. بنيان هاي فكريم به هم ريخت؛ "ى" يا ۀ ؟ :-? :rolleyes:
طبق کتاب زبان فارسی هر دو درست هستند اما "ی" متداول‌تره
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15

alemzadeh

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,829
امتیاز
14,279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد - تبریز
دانشگاه
دانشگاه هنر تبریز
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

به نقل از Death Angel :
طبق کتاب زبان فارسی هر دو درست هستند اما "ی" متداول‌تره
کتاب زبان‌ فارسی منبع معتبری نیس.

به نقل از نرگس¹ :
اين پست رو بخونين. بنيان هاي فكريم به هم ريخت؛ "ى" يا ۀ ؟ :-? :rolleyes:
به نقل از علی ع. :
یه چیز دیگه هم هست که توی کتاب زبان فارسی هم اشتباه ذکر شده ولی بر اساس اعلام فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشور درستش اینه:(البته من خودمم رعایت نمی‌کنم :-"٬ ولی با تشکر از مهران که ما رو به راه راست هدایت کرد)

براى کلمات مختوم به هاى غیرملفوظ، در حالت مضاف، از علامت «ء» استفاده مى‌شود: خانهٔ من، نامهٔ او

درستش همونیه که توی اون بلاگ هم گفته شده ولی متاسفانه هم توی کتاب‌های کلا اول دبستان هم توی کتاب‌های زبان فارسی (سوم دبیرستان فک کنم) گفته شده که استفاده از «ی» درسته.
 

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

اما براي تايپ "ۀ" ، راحت‌تره از "ـه‌ي" ! :-??
 

behradv

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
183
امتیاز
958
نام مرکز سمپاد
علّامه حلّی تهران
شهر
تبریز و تهران
دانشگاه
دانشگاه تورنتو
رشته دانشگاه
علوم مهندسی
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

به نقل از نرگس¹ :
اين پست رو بخونين. بنيان هاي فكريم به هم ريخت؛ "ى" يا ۀ ؟ :-? :rolleyes:

قدیما "ۀ" بود، اون "ی" اصلا غلط محسوب می شد. عوضش کردن بعدا :|

به نقل از Death Angel :
طبق کتاب زبان فارسی هر دو درست هستند اما "ی" متداول‌تره

متداول نبود، متداول شد... :-<

البته منم عادت کرده م و با دست که می نویسم "ی" می ذارم، ولی وقتی تایپ می کنم کلا صرفنظر می کنم ازش (چون حرکه ها رو نمی ذارم، ـۀ هم مثه اونا)!

نسل ما تو این مورد نسل سوخته بود (!)، تا پنجم دبستان همه ش همزه می ذاشتیم، مثل خانۀ. حتی یادمه همه ش معلمامون می گفتن مثه "ی" ئه، ولی کوچیکه! بعدش نمی دونم چی شد یهو عوض شد و کردنش خانه ی...
ما هم گفتیم باشد، این هم باشد...!


پ.ن. قالب اون وبلاگه چه قد قشنگ بود!
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

می‌تونید از ویراسباز هم استفاده کنید.
ویراسباز یک ویراستار رایگان، برخط (آنلاین) فارسی است. نسخهٔ کنونی یک نسخهٔ آزمایشی است و هنوز در ابتدای راه قرار دارد. ویراسباز متن‌ها را از نظر دستور خط فارسی و اصول تایپ فارسی ویرایش می‌کند. در نسخهٔ کنونی توانایی یافتن غلط‌های املایی وجود ندارد اما در آینده این امکان نیز به ویراسباز افزوده خواهد شد.

برخی از توانایی‌های ویراسباز در نسخهٔ کنونی در زیر آمده است:

  • ویرایش از نظر اصول فاصله و نیم‌فاصله‌گذاری تایپ فارسی
  • فارسی‌سازی عددهای عربی و انگلیسی
  • فارسی‌سازی نویسه‌های عربی
  • فارسی‌سازی نشانه‌های نگارشی (مانند علامت سوال، علامت نقل‌قول و…)
  • ویرایش نشانه‌‌گذاری‌ها (مانند علامت نقطه، ویرگول، علامت سوال، علامت نقل‌قول، پرانتز و…)
  • ویرایش نیم‌فاصله‌گذاری برخی از پیشوندها و پسوندهای رایج
  • حذف فاصله‌های اضافی متن
 

Arghavan S

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,191
امتیاز
17,146
نام مرکز سمپاد
---
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

ببینید، درسته که نیم‌فاصله بسیار پدیده‌ی خوبی ه و استفاده ازش جزو قواعد درست‌نویسیِ فارسی ه و اصل‍اً باعثِ شکیل‌تر شدنِ نوشته می‌شه؛ ولی چیزی که خیلی دیده‌م درباره‌ی استفاده از نیم‌فاصله، این ه که ازش بیش‌ازحد استفاده می‌شه، در جاهایی که نباید.

نیم‌فاصله رو بینِ دوجزء یه کلمه می‌ذارن به‌طورِ کلّی. چه اون دو جزء، دو بخشِ پیشوندی و اصلیِ یه فعل باشن [«رفته‌بوده‌باشد» به‌جای «رفته بوده باشد» مثل‍اً؛ یا «خوانده‌ایم» به‌جای «خوانده ایم»] یا دو قسمتِ یه کلمه‌ی مرکب [«نیم‌فاصله» به‌جای «نیمفاصله» و «نیم فاصله»؛ یا «درست‌نویسی» به‌جای «درست نویسی»]. بعضی از حرف‌ها هم که دوبخشی هستن، مثلِ «به‌جایِ»، بین‌شون نیم‌فاصله می‌یاد. برای تشخیصِ این گروه از کلمات، می‌تونید مثل‍اً امتحان کنید که بخشِ اول و بخشِ دوم به خودیِ خود می‌تونن مفهومی که قراربوده برسونن رو برسونن یا نه. مثل‍اً توی «به‌جایِ»، هم «به» معنی داره و هم «جایِ». ولی هیچ‌کدوم معنیِ «به‌جایِ» رو نمی‌دن! اگه می‌خواین نشون بدین که یه گروه‌کلمه، همه‌شون با هم یه نقش دارن هم می‌تونید از نیم‌فاصله استفاده کنید. مثل‍اً «شیرآهنین‌کوه‌مرد» توی شعری از شاملو، همه‌ش به‌عنوانِ یه صفت به‌کار رفته نه به‌عنوانِ گروهی از صفات.
چیزی که خیلی زیاد شده اخیراً، اینه که بین دو کلمه‌ی مجزّا از نیم‌فاصله استفاده می‌شه. این غلطه! مثل‍اً «اولین دوره‌ی مسابقات» درسته، نه «اولین‌دوره‌ی مسابقات». «اولین» به‌تنهایی معنی داره، «دوره» هم به‌تنهایی معنی داره؛ و هر دوشون جزئی از مفهومِ کلِ عبارتن، مفهومِ متفاوتی رو نمی‌رسونن. در حالی که «به» و «جایِ» به‌تنهایی مفهومِ کامل‍اً متفاوتی دارن از «به‌جایِ».

باشد که هدایت شوید. :-‌""""
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : فارسی را درست بنویسیم

ویراستیار هم هست که هم می‌تونید نسخهٔ لایوش را آنلاین استفاده کنید (از این جا) و هم می‌تونید add-onش را برای وُرد از http://virastyar.ir دانلود کنید.

به نقل از نر‌‌‌‌‌‌گس :
اين پست رو بخونين. بنيان هاي فكريم به هم ريخت؛ "ى" يا ۀ ؟ :-? :rolleyes:
خب این لینکه به دلایلی مدتیه کار نمی‌کنه. از این جا بخونیدش.
(چون تاپیک را گذاشتند جزء تبلیغات‌های سایت و سر این قضیه هفت-هشت تا پست وجود داره لینک جدیدش را گذاشتم.)
 
بالا