• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مغز انسان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
45354_493.jpg


پژوهشگران ژاپني و انگليسي فضاهايي از مغز انسان را يافتند که در دوست فعال مي شود و نشان دادند که مغز به طور ذاتي از عملکردهاي خودخواهانه بيزار است.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه تاماگاوا در توکيو و دانشگاه کالج لندن در تحقيقات خود نشان دادند که در مغز افراد بشر دوست و سخاوتمند فضاهايي وجود دارد که اين عملکردها را کنترل مي‌کنند.

برخي از روانشناسان و محققان پيش از اين تئوري را مطرح کرده بودند که بر اساس آن، سخاوتمندي از توانايي آگاهانه بشر از حس خودخواهي ذاتي‌اش سرچشمه مي‌گيرد. اين حس خودخواهي ذاتي در برخي مناطق مغز مثل کورتکس جلوپيشاني ايجاد مي‌شود.

اين درحالي است که اکنون اين محققان با مطالعه بر روي گروهي از داوطلبان اين تئوري را رد کردند و نشان دادند که مغز به طور ذاتي از خودخواهي بيزار است و تنها زماني که فضاهاي مربوط به نوع دوستي فعال نشوند، خودخواهي به وجود مي‌آيد.

محققان، اين داوطلبان را بر پايه پاسخهايي که به سوالات آنها مي‌دادند، به دو گروه فردگرا و همنوع دوست تقسيم کردند. سپس به هر دو گروه مقداري پول دادند و از آنها خواستند که اين پول را بين خود تقسيم کنند.

براساس گزارش نيوساينتيست، نتايج اين تحقيقات نشان داد که افراد همنوع دوست پول بيشتري را نسبت به افراد فردگرا تقسيم کردند.

اين دانشمندان که همزمان مغز اين داوطلبان را با روزنانس مغناطيسي کنترل مي‌کردند، دريافتند که مغز افراد بشردوست و فردگرا در توزيع پول به روشي متفاوت عمل مي‌کند، به طوري که در گروه بشردوست بادامه مغز فعال مي‌شود، درحالي که در افراد فردگرا اين فضا خاموش مي‌ماند.

بادامه مغز، ناحيه‌اي احساسي است که ترس و احساسات ناخوشايند را پردازش مي‌کند.

* پ.ن : با تشکر از شما . اسپَم ها پاک شد . کوییــ ـن
 

hasti khanoom

کاربر فعال
ارسال‌ها
28
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
farzanegan
پاسخ : مغز انسان از خودخواهي بيزار است

بادامه مغز یا آمیگدالا، سازه کوچک و بادام شکلی در سیستم لیمبیک است که در اعماق قسمت پسین و پایین لوب گیجگاهی مغز قرار گرفته‌است. بادامه با هیپوکمپوس، هسته سپتی، قسمت پیش مغز، و هسته پشتی میانی تالاموس در ارتباط می‌باشد. این ارتباطات به بادامه مغز اجازه می‌دهند که نقش مهمی را در مهار و کارایی گذاری بر فعالیت‌ها و احساساتی چون عشق، دوستی، دلبستگی، و خودنمایی خلقیات داشته باشد. بادامه مغز مرکز تشخیص خطر می‌باشد و نقشی بنیادی در نگهداری زندگی انسان بازی می‌کند. بادامه هسته‌ای است که مسوول احساس ترس می‌باشد.
180px-Amygdala_position.png
 
ارسال‌ها
2,779
امتیاز
11,238
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
یه زمانی واسه شیمی/ نجوم میخوندم
پاسخ : مغز انسان از خودخواهي بيزار است

خب حالا میشه با استفاده از این اطلاعات یک فرد فردگرا رو به تدریج به همنوع دوست تبدیل کرد؟
 

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : مغز انسان از خودخواهي بيزار است

سلام
مطلب بسیار خوبی بود.
ما که به هیچ عنوان خودخواه نیسیتیم. عمرا!
 

negar73

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
397
امتیاز
505
نام مرکز سمپاد
فرزانگان3 مشهد
شهر
مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی (تخصص :قانونی)
نتایج یک پژوهش در رابطه با "ارتباط موبایل و تومور مغزی "

انجمن سرطان دانمارک در زمينه رابطه گوشی‌های تلفن‌‌همراه با تومورهای مغری تحقيق كرده است
انجمن سرطان دانمارک می‌گوید از زمان اوج گرفتن عرضه گوشی‌های تلفن‌‌همراه به بازار، افزایش قابل توجهی در ابتلای بزرگسالان به تومورهای مغری گزارش نشده‌استب

ه گزارش بی‌بی‌سی، محققان این انجمن با بررسی میزان ابتلای به تومورهای مغزی بین افراد 20 تا 79 سال در کشورهای دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد به این نتیجه رسیده‌اند.
در این تحقیق 59 هزار نمونه تومور مغزی بین سال‌های 1974 تا 2003 در 16 میلیون بزرگسال مورد مطالعه قرار گرفت.

در طی این سال‌ها افزایش ابتلا به نوعی از سرطان به نام "گلیوم" در بین مردان سالانه 0.5 درصد و در زنان سالانه 0.2 درصد افزایش داشته‌است.

این میزان برای ابتلا به "مننژیوم" 0.8 در مردان و 3.8 در زنان است.

ایزابل دلتور از انجمن سرطان دانمارک می‌گوید که عدم وجود افزایش محسوس در رشد تومور‌ها تا سال 2003 نشان می‌دهد که یا زمان رشد تومورهای مربوط به استفاده از تلفن همراه بیشتر از 10 سال است و یا تعداد تومورهای ایجاد شده آنقدر کم است که قابل شناسایی نیست.

نتایج این مطالعه که در ژورنال آکادمی ملی سرطان نیز به چاپ رسیده‌است می‌گویند که میدان الکترومغناطیسی گسیل شده از آنتن‌های موبایل به عنوان یکی از عوامل افزایش ابتلای به تومورهای مغزی شناخته می‌شده ولی تاکنون مکانیزم بیولوژیکی که ارتباطی با آثار این بیماری داشته باشد شناخته نشده‌است.

با این حال پزشکان معتقدند که برای اطمینان حاصل کردن از این امر، مطالعات و آزمایشات بیشتر مورد نیاز است.
______________________________________________________________________________________
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : نتایج یک پژوهش در رابطه با "ارتباط موبایل و تومور

بله!این تلفن همراه به جز دردسر چیز دیگه ای نداره!ممنون
 

M.1373%

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
155
امتیاز
7
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
مغز انسان




می‌گویند فلانی مغز تجارت است؛ فلانی مغزش مثل ساعت کار می‌کندو... این آدم‌هایی که مغزشان حسابی کار می‌کند، به نظر شما مغزشان با دیگران چه تفاوتی دارد؟ مغزشان بزرگ‌تر است؟

اگر این‌طوربود، الان باید وال باهوش‌ترین موجود دنیا می‌بود!

51360.jpg


20 واقعیت جالب درباره مغز
با 20 واقعیت جالب مغزی، از همین دست، آشنا شوید:


مغز یک انسان معمولی چیزی در حدود 1300 تا 1400 گرم می‌باشد، چیزی در حدود یک کیسه شکر.

مغز انسان از مغز فیل‌ها کوچک‌تر است. این در حالی است که مغز انسان از مغز میمون‌ها بزرگ‌تر است. مغز یک میمون وزنی معادل 95 گرم دارد! مغز سگ‌ها چیزی در حدود 72 گرم و گربه‌ها 30 گرم برآورد می‌شود.

وزن مغز انسان 2 درصد از کل وزن بدن او را تشکیل می‌دهد. حداکثر عرض آن 14میلی‌متر، طول 167 میلی‌متر و ارتفاع 93 میلی‌متر دارد.

در ماه‌های اولیه بارداری، یاخته‌های عصبی مغز با سرعتی معادل 2500 نرون در دقیقه تولید مثل می‌کنند.

60 درصد کل حجم مغز را سلول‌های سفید و 40 درصد آن را سلول‌های خاکستری تشکیل می‌دهند.

سرعت انتقال اطلاعات در نرون‌های مختلف، متفاوت است. نرخ این انتقال می‌تواند به کندی 5/0 متر در ثانیه و یا به تندی 120 متر بر ثانیه باشد. رقم 120 متر در ثانیه معادل عددی نزدیک به 431 کیلومتر در ساعت است.

75 درصد از مغز یک انسان را آب تشکیل می‌دهد.

مغز انسان قادر است بیش از همه اتم‌های موجود در دنیا، ایده در خود داشته باشد و آنها را تجزیه و تحلیل کند!

اگر می‌شد نیرویی که در مغز جریان دارد را مهار کرد، به واسطه آن می‌توانستید یک لامپ 10 واتی را روشن نگه دارید.

20 درصد از کل اکسیژنی که در بدن پمپاژ می‌شود، به مغز می‌رسد.

در حدود 75 میلی‌لیتر از خون در هر دقیقه به مغز پمپاژ می‌شود.

مغز شما حاوی 100 میلیارد یاخته عصبی است. یعنی چیزی در حدود 166 برابر کل افرادی که روی کره زمین زندگی می‌کنند.

کل مقوله‌های مربوط به «تفکر» توسط جریان الکتریسته و تغییر و تحولات شیمیایی میسر می‌شوند.

وال بزرگ‌ترین مغز را دارد، به طوری که وزن مغز این حیوان چیزی نزدیک به 6 کیلوگرم است.

با در نظر گرفتن نسبت وزن کلی بدن به وزن مغز، انسان‌ها بزرگ‌ترین مغز را نسبت به وزن بدن خود دارند.


مغز اینشتین بزرگ‌تر از افراد عادی نبوده است. هوش بالای او به واسطه پیوند‌های ایجاد شده میان سلول‌های عصبی مغزش ایجاد شده بود. هر زمان که شما چیز جدیدی یاد می‌گیرید، یک ارتباط جدید میان سلول‌های مغزتان ایجاد می‌شود.

? ساعت پس از مرگ آلبرت در سال ????، مغز او بدون اجازه خانواده توسط هاروی بیرون آورده شد. هاروی مغز آلبرت را به خانه‌اش برد و داخل یک ظرف شیشه‌ای دهان گشاد نگهداری کرد، هرچند او بعدها به دلیل انجام این کار از محل کارش که مخصوص تشریح اجساد بود اخراج شد.
چند سال بعد، هاروی از هنس پسر بزرگ آلبرت برای مطالعه و بررسی مغز پدرش اجازه گرفت و تکه‌هایی از مغز آلبرت را برای دانشمندان در سرتاسر دنیا فرستاد. یکی از دانشمندان برکلی با مطالعه قسمتی از مغز آلبرت متوجه شد که در مغز او در مقایسه با یک شخص طبیعی، به طور قابل توجهی سلول‌های گلیال که مسوول ترکیب کردن و مرتب کردن اطلاعات هست وجود دارد. در مطالعه دیگر، پروفسور ساندرا ویتسون فهمید که مغز آلبرت دارای کمبود یک چین خاصی از مغزش است که شکاف سیلوین نامیده می‌شود. این استخوان‌بندی غیرمعمول به عصب‌ها در مغز آلبرت اجازه می‌دهد که بهتر با دیگران رابطه برقرار کند. نتایج مطالعه دیگری نشان می‌داد که در مغز آلبرت بزرگی آویختگی جداری زیرین که اغلب درگیر توانایی‌های ریاضیات هست، بیشتر از افراد معمولی بود.


مردان از زنان باهوش‌ترند چون وزن مغزشان 10 درصد بیشتر است؟
نه، این اشتباه است. با این حساب، ‌فیل‌ها‌ از آدم‌ها خیلی باهوش‌ترند چون وزن مغزشان 5 برابر است. داشتن مغز بزرگ‌تر به معنای باهوش‌تر بودن نیست. کاملا طبیعی است كه عضلات نیرومند یك فیل، در مقایسه با عضلات یك گربه، باید تحت كنترل مغز بزرگ‌تری باشد. به همین دلیل است كه فیل 6 هزار گرم مغز دارد و گربه، 30 گرم.

عملكرد كامپیوتر مثل مغز نیست؛
خیلی فرق دارد! شاید بگویید اصلا كامپیوترهای اولیه را با الگوگیری از عملكرد مغز ساخته‌اند ولی نورولوژیست‌ها در پاسخ به شما می‌گویند اگر قدرت تمام كامپیوترهای دنیا را با هم جمع كنید، باز هم قدرتش به مغز انسان نمی‌رسد؛ یعنی ساختار مغز ما آن‌قدر پیچیده است كه تشبیه‌اش به كامپیوتر، لااقل عصب‌شناسان را به خنده می‌اندازد.

وقتی می‌خوابیم، مغزمان استراحت نمی‌كند! یكی از تفاوت‌های بارز مغز و كامپیوتر، همین است.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

شور عشق (یا همان عشق رمانتیک) احساسی موقت، زودگذر و غیرقابل اعتماد است. شور عشق، یعنی همان احساساتی که اوایل آشنایی با یک نفر، ما را مشغول می‌کند و خواب و خوراکمان را می‌گیرد، مبنای درستی برای زندگی مشترک نیست.

شور عشق؛ استارت یا سوخت
شور عشق، یعنی همان احساساتی که اوایل آشنایی با یک نفر، ما را مشغول می‌کند و خواب و خوراکمان را می‌گیرد، مبنای درستی برای زندگی مشترک نیست؛ یعنی این قبیل عواطف مثل استارت ماشین عمل می‌کنند. خداوند آنها را در وجود انسان قرار داده که آدم را به حرکت درآورد. ولی ما نمی‌توانیم فقط با استارت‌زدن و باک ِ بدون بنزین حرکت کنیم.

شواهد زیادی هم برای اثبات این نکته وجود دارد- مثلاً پژوهشگری به نام آرون تعداد زیادی از افرادی را که دچار عشق حاد و آتشین بودند زیر دستگاهی که از کارکرد مغز عکس می‌گیرد گذاشت و از آنها خواست به معشوق خود فکر کنند و عکس آنها را نشانشان داد.

کارکرد مغزی این افراد نشان داد که هنگام فکر کردن به معشوق، فقط آن قسمت‌هایی فعال می‌شود که مربوط به «پاداش فوری» است- همان قسمت‌هایی که اگر گرسنه باشیم و غذا بخوریم فعال می‌شود؛ یا در افراد معتاد به کوکائین، همان قسمتی که بعد از مصرف ماده‌ی مخدر به فعالیت می‌افتد. این قسمت‌های مغز، تشکر فوری را اعلام می‌کنند، و یک چیز فوری طبعاً دوام زیادی هم ندارد. در حالی که مغز، قسمت‌های دیگری هم دارد که مربوط به پاداش‌های طولانی‌مدت است.

دو پژوهشگر دیگر به اسم‌های بارتل و ذکی آمدند همین کار را روی کسانی کردند که عشقشان تداوم پیدا کرده بود و به اصطلاح عشق رفیقانه داشتند- همان نوع عشقی که شور و هیجانش از بین رفته اما صمیمیتش مانده و با مرور زمان، بیشتر هم شده است.

عکس کارکرد مغز این افراد نشان داد که فکرکردن به عشقشان قسمت‌هایی از مغز آنها را فعال می‌کند که مربوط به «پاداش‌های بلندمدت» است- همان قسمت‌هایی که وقتی شما به شغل مورد علاقه‌تان فکر می‌کنید یا موسیقی مورد علاقه‌تان را گوش می‌کنید، یا در لحظات آرامش مذهبی، در ذهنتان فعال می شود.

نتیجه‌ی این پژوهش‌ها نشان می‌دهد چون پاداش فوری همیشه تاییدکننده‌ی چیزهایی است که قابل اتکا نیستند، عشق رمانتیک هم که دستمایه‌ی شعر و غزل و رمان و فیلم‌های زیادی شده است و چیز قشنگی هم هست قابل اتکا نیست. در عوض، عشق رفیقانه قابل اعتماد، اصیل و ماندگار است.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

بعضی اقوام اصلاً نمی‌دانند عشق چیست؟
عشق رمانتیک نه تنها کوتاه‌مدت و غیرقابل اتکاست که حتی اصیل هم نیست. یعنی این طور نیست که جزو سرشت و ذات انسان باشد و ابتلا به آن، از ضروریات زندگی محسوب شود. به نظر شما آیا در بین همه‌ی اقوام و ملت‌ها شور عشق وجود دارد؟ یعنی مردم ِ همه‌ی جوامع و فرهنگ‌ها عشق رمانتیک را به این مفهومی که ما می‌شناسیم می‌شناسند؟

دو پژوهشگر به نام‌های یانکویچ و فیشر، ۱۶۶ فرهنگ و قومیت مختلف را از نظر آداب و رسوم و شعر و ادبیات و هنرشان بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که در ۱۴۷ فرهنگ، عشق رمانتیک وجود دارد؛ اما در ۱۹ قومیت، هیچ شواهدی از این عشق در میان نیست؛ یعنی در فرهنگ، ادبیات، شعر و هنرشان هیچ اشاره‌ای به این شور عاشقانه نشده است؛ اما تشکیل خانواده می‌دهند، به خانواده‌شان علاقه دارند و برای آنها فداکاری هم می‌کنند.

یعنی آن رمانتیسیسم که در ادبیات غربی و در ادبیات ایرانی خودمان هم می‌بینیم در آن فرهنگ‌ها معنایی ندارد. پس عشق رمانتیک چیزی نیست که بگوییم لازمه‌ی هر زندگی است؛ بلکه همان موتور محرک اولیه است. ۱۹ قومیت از این موتور استفاده نمی‌کنند و ماشینشان بدون این استارت هم روشن می‌شوند.

در پژوهش دیگری از حدود شش هزار دختر و پسر قبل از ازدواج پرسیده‌اند که «شما دوست دارید عشق رمانتیک مبنای ازدواجتان باشد یا نه؟» ۹۰ درصد آنها جواب مثبت داده‌اند. یعنی گفته‌اند «دوست داریم این احساسات را تجربه کنیم.» اما بعد از چند سال، از همین افراد، بعد از ازدواجشان پرسیده‌اند «آیا آن رمانتیسیسم اولیه در ازدواجتان وجود داشته یا نه؟» ۳۳ درصد مردان و ۷۵ درصد زنان گفته‌اند در نهایت با فردی ازدواج کرده‌اند که عاشقش نیستند و رابطه‌ی رمانتیکی هم با او ندارند؛ یعنی حتی خود افراد هم قبول دارند که «عشق» نه شرط کافی برای ازدواج است و نه حتی شرط لازم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

عشق نوعی بیماری است؟!
برخی از پژوهشگرها روی این موضوع متمرکز شده‌اند که «آیا عشق آتشین صرف نظر از عشق نافرجام، یک بیماری پاتولوژیک است یا نه؟» و جالب است بدانید روان‌شناسان بیشترین شباهت را بین عشق و یک بیماری خاص روانی به نام وسواس اجباری مشاهده کرده‌اند.

در این بیماری، افکار خاصی به ذهن هجوم می‌آورد که فرد گریزی از آنها ندارد؛ این افکار او را مجبور به ایجاد رفتارهای خاصی می‌کند که اگر انجام ندهد دچار تنش و اضطراب زیادی می‌شود. مثلا کسی عادت دارد هر شب ۱۰ بار دست‌هایش را بشوید و اگر ۸ بار این کار را انجام بدهد درونش منقلب می‌شود و نمی‌تواند آسوده بخوابد.

عشق نه فقط در ظاهر و علایم بالینی شبیه این بیماری است، که از نظر آزمایشگاهی هم به آن شباهت دارد. در بیماری وسواس اجباری، یک ناقل خاص در سلول‌های پلاکت خون بیمار افزایش پیدا می‌کند. پژوهشگری به نام مارازیتی، افراد عاشق را به این طریق آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده که آنها هم درست همین حالت را دارند.

پس عشق یک حالت وسواس اجباری ایجاد می‌کند که در آن فرد عاشق دچار افکار و عادت‌های خاصی می‌شود که نمی‌تواند از دست آنها خلاص شود- مثل تماس گرفتن پی در پی با معشوق و فکر کردن مداوم به او که عملکرد عادی ذهنش را مختل می‌کند.
هوش عاطفی‌ات را بالا ببر
با تمام این حرف‌ها، امروز دانشمندان به این نقطه رسیده‌اند که «اگر عشق و احساسات قابل اتکا نیستند پس چه چیز قابل اتکا است؟» یعنی چه چیزهایی باید وجود داشته باشد تا عشق افراد پایدار بماند. ابتدا نظریه‌ای شکل گرفت که اگر برخی شباهت‌های اولیه بین افراد وجود داشته باشد صممیت و رفاقت بیشتری بین آنان به وجود می‌آید که می‌تواند ازدواج موفق را تضمین کند.

اما تجربه نشان داد که این اتفاق هم نمی‌افتد. آقای اشتنبرگ که مثلث عشق را ارائه کرده بود به این نتیجه رسید که خیلی از طلاق‌ها، بر خلاف انتظار، در مواردی اتفاق می‌افتد که انتخاب اولیه اشتباه نبوده است. یعنی افراد در ابتدای ازدواج، شباهت‌هایی به هم داشته‌اند اما پس از ازدواج تغییر کرده‌اند.
پس خیلی وقت‌ها مشکل اینجاست که آدم‌ها تغییر می‌کنند؛ اما با هم تغییر نمی‌کنند: در دو مسیر یا با سرعت‌های متفاوتی تغییر می‌کنند. پس حالا این سوال به وجود می‌آید که «اگر شباهت اولیه هم ضامن صمیمیت نیست پس چه چیز می‌تواند صمیمیت و رفاقت درازمدت بین زوج‌ها را تضمین کند؟»
پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که هوش عاطفی یکی از مهمترین عوامل موفقیت ازدواج است. هوش عاطفی نوعی از هوش است که به ما کمک می‌کند به احساساتمان آگاه باشیم. بتوانیم عواطف‌مان را خوب بیان کنیم. آنها را خوب کنترل و هدایت کنیم. ظرفیت های خودمان را بشناسیم و در مجموع یک حس مثبت کلی نسبت به خودمان داشته باشیم. از طرف دیگر بتوانیم عواطف فرد مقابلمان را درک کنیم و نسبت به آن واکنش اجتماعی یا بین فردی مناسب داشته باشیم.

هوش عاطفی به ما کمک می‌کند که وقتی دچار تعارض در احساساتمان می‌شویم فرو نریزیم و بتوانیم به عنوان مساله‌ای معمولی حلش کنیم. این نوع هوش، یک چیز ذاتی نیست و در شرایط محیطی شکل می‌گیرد و در میان تمام عوامل موثر در موفقیت در ازدواج، کلیدی‌ترین نقش را دارد.

اگر دو طرف دارای هوش عاطفی بالایی باشند می‌توانند بفهمند که چطور همراه و همگام با تغییر احساسات و عواطف یکدیگر تغییر کنند تا زندگی‌شان به رشد و صمیمیت بیشتری منجر شود.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

چه قدرعاشق هستید؟
عشق هم بالاخره اتفاقی است که به قول شاعر، خواه ناخواه رخ می‌دهد. برای خیلی از روان‌شناس‌ها مطالعه این پدیده جالب است. بعضی‌ها مانند استرنبرگ حتی نظریه‌ای علمی ‌درباره عشق دارند.

استرنبرگ معتقد است که یک عشق کامل سه جنبه دارد.

اولین جنبه، وفاداری به معشوق است، دومی، ‌احساس صمیمیت نسبت به او و سومی، ‌داشتن میل جنسی به معشوق است. به نظر استرنبرگ، هر کدام از اینها که وجود نداشته باشد، یک جای کار دارد می‌لنگد. پرسشنامه زیر خیلی به جزییات عشق کاری ندارد و می‌خواهد به طور کلی بگوید که آیا شما عاشق هستید یا نه؟

این تست در دانشگاه نورس ایسترن بوستون تهیه شده است و خوب، معلوم است که بیشتر برای دانشجوها کاربرد دارد.

چگونه از این تست استفاده کنیم؟
عبارات زیر را بخوانید. معشوق‌تان را تصور کنید و نام معشوق‌تان را به جای کلمه او بگذارید. حالا اگر با هر عبارت به طورکامل موافق بودید، عدد ۷، اگر نسبتا موافق بودید، عدد ۶، اگر کمی‌ موافق بودید عدد ۵، اگر عبارت را هم درست می‌دانستید و هم غلط (یعنی در مورد نظرتان مطمئن نبودید)، عدد ۴، اگر با آن کمی ‌مخالف بودید، عدد ۳، اگر نسبتا مخالف بودید، عدد ۲ و اگر به‌طور کامل مخالف بودید عدد ۱ را جلو عبارت بنویسید.

۱) برای رسیدن به او خیلی عجله دارم. ؟
۲) او را خیلی جذاب می‌دانم. ؟
۳) او نسبت به بیشتر مردم، عیب‌های کمتری دارد. ؟
۴) برای او هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهم. ؟
۵) به نظر من، او خیلی دلربا است. ؟
۶) دوست دارم احساساتم را با او در میان بگذارم. ؟
۷) وقتی با هم کاری را انجام می‌دهیم، کار برایم خیلی خوشایند است. ؟
8)دوست دارم که او حتما مال من باشد. ؟
۹) اگر اتفاقی برای او بیفتد؛ خیلی ناراحت می‌شوم. ؟
1۰) خیلی وقت‌ها به او فکر می‌کنم. ؟
۱۱) خیلی مهم است که او به من علاقه داشته باشد. ؟
۱۲) وقتی با او هستم، کاملا خوشحالم. ؟
۱۳) برایم دشوار است که برای مدتی طولانی از او دور باشم. ؟
۱۴) خیلی به او علاقه دارم. ؟

راهنمای نمره‌گذاری:
حالا عددهایی را که جلوی هر عبارت گذاشته‌اید، با هم جمع بزنید.

* شمایی که بالای ۸۹ نمره آورده‌اید، وضع‌تان خراب است. شما بدجوری عاشق شده‌اید و اگر صادقانه به پرسش‌ها پاسخ داده‌اید، در عشق‌تان هیچ شکی نمی‌توان کرد.

* اگر نمره‌تان حول و حوش ۷۸ تا ۸۸ می‌چرخد، شما هم به احتمال خیلی زیاد عاشق هستید و چیزی نمانده است که در بالای قله عشق بایستید.

* اما اگر نمره‌تان بین ۶۸ تا ۷۷ باشد، احتمال کمتری وجود دارد که عاشق باشید. اما شما هم به هر حال عاشق‌اید.

* کسانی که از ۶۸ پایین‌تر آورده‌اند، بهتر است که خودشان را گول نزنند. به احتمال زیاد چندان عاشق نیستند.

* کسانی که از ۵۸ پایین‌ترند، به‌ هیچ‌وجه عاشق نیستند. این گروه بهتر است پیشه دیگری برای خودشان دست و پا کنند و یا اسم احساسات رقیق‌شان را نگذارند عشق.
 

.!؟

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
798
امتیاز
5,565
نام مرکز سمپاد
farzanegan
شهر
کرمان
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

http://www.pezeshkan.org/?p=11671
اینم لینکش.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

بله.ممنون
به نقل از .!؟ :
http://www.pezeshkan.org/?p=11671
اینم لینکش.
ولی من از یه سایت دیگه برداشتمش
 

negginnium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
891
امتیاز
10,170
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بندرعباس
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
sth
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

به نظر من عشق کلا دروغه و زودگذر.اونیکه مابهش میگیم عشق اصیل و واقعیو ... اون دوست داشتنه که تموم نمیشه.
 

.!؟

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
798
امتیاز
5,565
نام مرکز سمپاد
farzanegan
شهر
کرمان
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
معماري
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

به نقل از negin.kh3 :
به نظر من عشق کلا دروغه و زودگذر.اونیکه مابهش میگیم عشق اصیل و واقعیو ... اون دوست داشتنه که تموم نمیشه.

--------------------
اما به نظر من عشق خیلی مقدسه
آخه اون چیزی که الان اسمشو عشق میگذارن,من قبولش ندارم
عشق باید پاک باشه تا قشنگ باشه
 

negginnium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
891
امتیاز
10,170
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بندرعباس
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
sth
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

به نقل از .!؟ :
--------------------
اما به نظر من عشق خیلی مقدسه
آخه اون چیزی که الان اسمشو عشق میگذارن,من قبولش ندارم
عشق باید پاک باشه تا قشنگ باشه
ولی به نظر من پاک باشه یا نباشه بلاخره یه روز تموم میشه.
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

به نقل از .!؟ :
--------------------
اما به نظر من عشق خیلی مقدسه
آخه اون چیزی که الان اسمشو عشق میگذارن,من قبولش ندارم
عشق باید پاک باشه تا قشنگ باشه
به نقل از negin.kh3 :
ولی به نظر من پاک باشه یا نباشه بلاخره یه روز تموم میشه.
به نقل از samira :
تقريبا موافقم
به نقل از negin.kh3 :
به نظر من عشق کلا دروغه و زودگذر.اونیکه مابهش میگیم عشق اصیل و واقعیو ... اون دوست داشتنه که تموم نمیشه.
پيشنهاد ميدم در اين مورد بحث نكنيد چون بحثتون ناتمام ميمونه ، اعتقاد آدما به عشق متفاوته و خيلي خيلي كم پيش مياد كه بتونن همو در اين مورد قانع كنن

ممنون
طولاني بود ولي ارزش خوندن داشت
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
مغز شما چگونه تصميم می گیرد؟...(جالبه بخونين)

اول به این تجربه آزمایشگاهی که در دانشگاه استنفورد و توسط پروفسور بابا شیو (Baba Shiv) انجام شده توجه کنید:

در این تجربه آزمایشگاهی، افرادی را به صورت جداگانه در داخل یک اتاق می گذارند. به هر نفر یک عدد داده می شود که آنرا حفظ کند. به یک گروه افراد یک عدد دو رقمی و به گروهی دیگر یک عدد هفت رقمی داده می شود و به فرد گفته می شود که از داخل یک راهرو عبور کرده و به اتاقی دیگر برود و در آنجا عدد را بازگو کند.

چیزی که به افراد گفته نمی شود این است که در حالی که در داخل راهرو به سمت اتاق دیگر می روند فردی به سراغ آنها خواهد آمد و این فرد به آنها خوراکی تعارف می کند. به فرد (در داخل راهرو) گفته می شود که بین یک کیک شکلاتی (خوراکی که در امریکا چاق کننده در نظر گرفته می شود) و یک بسته میوه (یک بشقاب از بریده های میوه) یکی را انتخاب کند.

نکته جالب اینجاست که گروهی که قرار بوده عدد 7 رقمی را حفظ کند به نسبت دو برابر گروه دیگر کیک شکلاتی را انتخاب می کند (تفاوت از نظر آماری بسیار معنی دار بوده است). چرا؟

فرضیه این است که مغز ماهیت دوگانه ای دارد. یک ماهیت، ماهیت احساسی است. و یک ماهیت، ماهیت عقلی و استدلالی است. قسمتی از مغز که مربوط به ماهیت استدلالی است در پشت پیشانی قرار دارد و prefrontal cortex نامیده می شود.

در حالت عادی، وقتی که به شما انتخابی بین کیک شکلاتی و یک بسته میوه داده می شود، در مغز شما درگیری بین قسمتهایی که ماهیت احساسی و ماهیت استدلالی دارند رخ می دهد.


قسمت عقلانی مغز به شما می گوید که کیک شکلاتی بد است و باید از آن پرهیز کنید و قسمت احساسی شما را به خوردن شیرینی دعوت می کند. حال اگر قسمت استدلالی مغز مشغول محاسبه (در اینجا مشغول حفظ کردن عدد 7 رقمی) باشد، قسمت احساسی غلبه می کند و شما به احتمال زیادتر کیک را انتخاب خواهید کرد.

شرح مفصل تر این تجربه در کتابی به نام How We Decide آمده است.
 

Sadaf94

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
268
امتیاز
8
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
تهران
مدال المپیاد
شیمی دارم می خونم !!!
پاسخ : مغز شما چگونه تصميم می گیرد؟...(جالبه بخونين)

خیلی جالب بود!! اما آخه نمیشه که یه طرف مغز که کار میکنه بقیه قسمتا کار نکنن!!! :D چی میشه اگه اینجوری باشه!
 

@ays

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
204
امتیاز
14
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی واترلو کانادا و المپیاد ریاضی کانگرو
دانشگاه
فردوسی-امیر کبیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق یا الکترونیک
پاسخ : درمغز عاشق چه می‌گذرد؟

به نظر من ما تو رده های سنی مختلف یه سری احساساتی نسبت به جنس مخالفمون داریم که چون توی محیط اطرافمون همه از عشق و عاشقی حرف میزنن ما هم اسم هر حسی رو میزاریم عشق اما عشق واقعی مقدسه
ممنون جالب بود
 
بالا