اسلام آسیبی به جامعه میزنه !؟

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع دختر آبی
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
مهریه اولش یه چیز ناچیز بود در ازای ظلم‌های زیاد، بعدا صرفا مبلغش زیاد شد و تبدیل شد به اهرم فشار برای گرفتن حقوق انسانی؛ مثلا مهریه رو می بخشم در ازاش بچه ام و بده،...
وقتی هیچ حقی تو قانون این کشور نداری قابل درکه عده ای چنگ بزنن به مهریه، ولی در کل مهریه هم از جنس رقم و مبلغه و ما نمی تونیم ارزش زن یا هر انسانی رو با مبلغ مهریه بسنجیم، مثلا بگیم ارزش تو ۱۰۰ تا سکه‌ی طلاست.
منم دقیقا همین نظر رو دارم
حقوق برابر وظایف برابرم میخواد
توی کشور مهریه شده عین مثالی که زدی شده یه اهرم فشار و هرچی رقمش بالاتر باشه عرفش بیشتره درحالی که بعضیا انتظار ازدواج مدرن دارن با مهریه ای که ریشه ی اسلامی داره درحالی که این خودش ضد عدالته
زن به اندازه مرد باید حقوقش برابر باشه به شرط اینکه وظایفشم تقسیم بشه
وقتی موقع کار سنگین میشه بعضیا نیان بگن جنس لطیف و امثالهم
با مهریه مخالفم
 
به نظرم باید تکلیفمونو با خودمون روشن کنیم، یا معتقدیم به برابری و حقوق برابر، که اینجا مهریه هم نباید وجود داشته باشه ولی در مقابل حقوق برابر باید تضمین بشه که من فکر میکنم جامعه ی ما هنوز خیلی دوره از اینکه تفکر برابر بودن حتی حاکم بشه (از مکالمات خودتون تو همین تاپیک هم مشخصه حتی) یا معتقد نیستیم به برابری و میخوایم از هم پوئن مثبت بگیریم.
ولی اینکه اسلام زن ستیزانه هست درش شکی وجود نداره و در بسیاری از مکاتب اخلاقی هم وقتی گروهی از مردم یا طرز فکری میاد که به یک سری اصول پایبند نیست، پس نباید اون اصول درموردش رعایت بشه. بنابراین این احترام هم متقابله، اگر احترامی گذاشته نمیشه نباید انتظار احترام داشته باشه.
از طرفی اصولا ادیان به دلیل تقدس گرایی بسیار حساس هستند به انتقاد که این خودش هم اسیب زاست.
من وارد بحث های تشویق به خشونت (در خود قران که نشون دهنده اینه که ایراد صرفا از جانب پیروانش نیست)، خود برتربینی و غیره که این ها هم مضر هستند برای جامعه نشدم تو این بحث چون توی پست های قبلی اشاره نشده بود.
 
بنظر من اگه بخوای جامعه ای رو با اسلام کاریکاتوری اداره کنی اره ، اسیب میزنه
مثلا حکم a جاری باشه ولی حکم b نادیده گرفته بشه.
در واقع اگه یه بخشی از اسلام رو قاطی حکومت کنی اسیب زاست (جامعه ما)
ولی جامعه ای که "اسلامی" باشه و توش تمام جوانب کشورداری طبق دین اجرا بشه، نه !
 
صد در صد
دین اسلام صرفا زن رو کالایی در نظر گرفته که ابزاری برای لذت جویی جنسی هست و تمام
بین قناعت کردن و تن لش بودن مرز خیلییییی باریکی هست،که متاسفانه خیلی از مسلمانان لش بودن خودشون رو پای قناعت میذارن
 
جزیه ، مالیات بسیار سنگینی که به خاطر عدم اعتقاد به اسلام از مسیحیان یا یهودیان و زرتشتیان گرفته میشه (طبق قرآن)
اگر کسی که مسلمان زاده شده دین اسلام رو رد کنه اعدام میشه
مرد میتونه چهار زن داشته باشه به شرط رعایت عدالت بینشون ( کسی میتونه بگه چطور ممکنه یک مرد بین چهار زن با عدالت رفتار کنه؟ آیا هیچ زنی هرچند نیازمند(مالی یا جنسی) این شرایط رو مطلوب میدونه ؟
زنان افراد غیر مسلمان در جنگ به اسارت گرفته میشن و بعد حتی در صورت داشتن شوهر به رزمندگان اسلام حلال میشن

البته امروزه چون هیچ جا به طور کامل به قوانین قران عمل نمیشه اسلام اونقدراهم مضر نیست
 
اهم اهم
دوست ندارم خیلی تاپیک های بحث و... رو بالا بیارم ، اما به عنوان کسی که ی روزی فمینیست رادیکال بود ، صبح و شبش با شبهاتی که فرمودید می گذشت و الان شیعست_ الحمدلله_ دوست دارم ی سری چیزا که جوابشون رو قدم به قدم پیدا کردم باهاتون به اشتراک بذارم :)
اضافه کنم که هنوز هم دارم دنبال جواب ی سری چیزا می گردم ، دین و جامعه بشری با تحقیق زنده هستند .
در رابطه با ارث پرسیدید ،
در اسلام وظیفه اول "فقط و فقط" مرد تامین اقتصادی خانوادست، دیه هم جبران هزینه های مالیه ، نه هزینه های عاطفی و معنوی مثل کرامت و..
طبق حرف بالا علت بیشتر بودن دیه مرد رو دوستان توضیح دادن (اینکه به زن بیشتر میرسه و...)
_ الان در جامعه ما خیلی از خانم ها هم کمک خرج هستند .
نکته اینجاست که قانون طبق وظایفی که واجب کرده ، داوری میکنه
دین یا قانون برای خانم واجب نکردن که بیرون از خونه و حتی داخل خونه کار بکنه! در حالی که برای مرد اجباریه .
و حتی گفتن اگر خانمی بیرون از خونه کار میکنه ، شوهرش حق نداره اون پولو ازش به اجبار بگیره ، در صورتی که خانم میتونه .(این قضیه به صراحت در قرآن هست)
خلاصه بگم که به خاطر چیزی که خود خانم بخشیده (درآمد حاصل از کارش) چرا دینی که اجبار نکرده دخالت کنه ؟
_ خب در رابطه با جنین یا دختر یا پسر مجرد چطور؟
باز هم بر می گردیم به وظایفی که دین مشخص کرده .
گفتن آقا بر شما واجبه که وقتی پدر و مادر به سن ناتوانی رسیدن و نتونستن هزینه هاشونو پرداخت کنن ، شما هزینه مادی و عاطفی (مراقبت و...) این پدر و مادر رو بدید .
بعد هم گفتن خانم بر شما واجبه که هزینه های عاطفی پدر و مادر پیرتونو بدید ، اصلا هم لازم نیست از درآمدتون یا پول شوهرتون بدید .
خب حالا بیا برگردیم به چند سال قبل ، موقعی که این خواهر و برادر مجرد و یا حتی جنین بودن .
با یادآوری اینکه دیه جبران مالیه ماجرا هست نه عاطفی ، فرض کن که یک نفر از این ها فوت میشد .
کدوم یک ضرر مالی بیشتری داشت ؟ "طبق وظیفه ای که قانون اسلامی مشخص کرده" ، فرزند پسر .
باز هم میگم قانون در قبال کسی که بهش مسئولیت مالی نداده، حق مالی نداره .
 
در رابطه با جزیه فرمودن ، جزیه در قبال بی اعتقادی افراد نیست
در یک جامعه اسلامی ، جهاد و یک سری قوانین سخت دیگه به مرد مسلمون واجبه
اما به اقلیاتی که در اون جامعه زندگی میکنن ؟ خیر .
حالا وقت جنگ و جهاده، جون و امنیت چه کسی به خطر میفته ؟ فقط مسلمون ها ؟ یا کل جامعه ؟
اما فقط شما به عنوان یک مادر مسلمون باید فرزندتو بفرستی که از جون همه _ چه مسیحی چه مسلمون_ دفاع کنه
جزیه در برابر اونه .
کسی که مسلمان زاده شده اگر اسلام رو رد کنه، باید اعدام بشه ؟ خیر .
به این فردی که شما گفتید اصطلاحا میگن " مرتد"
آیا حکم ارتداد در همه شرایط اعدامه ؟ خیر .
در رابطه با مرتد خانم ، تحت هیچ شرایطی ، اعدام نمیشه .
حتی اگر علنا علیه اسلام تبلیغ کنه .
در رابطه با مرتد آقا ، اگر بگه آقا من به فلان دین گرویدم، مگه مریضیم بکشیمش😂؟
لا اکراه فی الدین ، شان نزول این آیه راجب این مسئله ای هست که شما فرمودید .
حالا مرتد آقایی که راه میفته و با هزار تا دروغ و کلک ، ذهن جوونا رو مسموم میکنه _ مثل همین افرادی که این دروغ ها و شبهات رو به من و شما گفتن _ بله تنها در این صورت حکمش اعدامه .
راجب چهار زن ، همسر یا همسر های قبلی باید برای ازدواج مجدد ، رضایت بدن ، حالا اون کسی که می‌بینیم میره به فلانی زیر میزی میده تا ازدواجش رو بدون رضایت زن اول ثبت بکنه ، ازدواجش باطله و حکم زنا داره و فرزندش حروم زادست .
در رابطه با مورد آخر ، در حال تحقیقم بهتون خبر میدم 🌱
 
_مهریه به عنوان اهرم فشار روی زن استفاده میشه ‌.
من به حرف خودتون استناد می کنم که فرمودید در زمان پیامبر (ص) مهریه مبلغ کمی بوده ، و زیاد شدن مهریه به خاطر فرهنگ جامعمونه، نه لطف اسلام .
حالا من این رو منشن میکنم که در زمان پیامبر معمولا مهریه قبل از رفتن به خانه داماد پرداخت میشد ، در واقع ی رسمی توی "جامعه" بود ‌.
الان هم در جوامع عربی اسلامی در بیشتر ازدواجا همین رسم اجرا میشه .
از طرفی قبل ازدواج ، عروس خانم خودش می تونه ببنده که مهریش عند المطالبه باشه یا نه. که تا جایی که من دیدم بیشتر از نود درصد خانم ها مهریشون عند المطالبه هست .
یعنی برای اینکه خانم زودتر مهریش رو بخواد تا کار به اینجا ها نکشه هیچ مانع دینی یا قانونی ای نیست .
پس این قضیه که فرمودید باز هم کار "جامعه" هست ، نه ظلم اسلام .
یا اینکه آقا ی جورایی معامله یا تهدید میکنن ، یا خانم رو تحت فشار روحی قرار میدن سر مهریه
آیا قانون اسلامه ؟ یا به شدت نهی شده ؟
در دینی که آیه داریم " آنها را به نیکی و با رفتار های مهربانانه طلاق دهید" ، این حرفی که زدید کار اسلامه ؟ یا عذاب دنیوی و اخروی هم داره؟
این قضیه هم باز مربوط به جامعه هست .
 
درود، حقیقتش اول از هرچیز نظر من اینه که افراط توی هرچیزی واقعا آسیب زاست چه در زمینه دین داری چه در زمینه بی دین بودن.
من خودم حالا نمی‌دونم شاید حرفم برای همه خوش نباشه اما واقعیتش بخواهید به همه احکام اسلام هم اعتقادی ندارم اما از اون طرف معتقدم یه سری چیزهایی که میگه هم واقعا بد نیست و کاش مردم بهشون پایبند بودن.
الان تو جامعه ما تا دلتون بخواهید اختلاس هست خب این مگه همون مال مردم خوری نیست؟=) مگه همون حق الناس نیست؟مگه خدا نگفته که حق الناس رو نمی بخشه.
می دونید من بیشتر به این اعتقاد دارم که فارغ از نظر ما در جامعه امروزی خشک و تر یه چیزی دارن باهم می سوزند اگر یه چیزی در یه سری موارد درست نیست اون درست هارو هم فاکتور می گیرند و بهشون عمل نمی کنند.
 
اهم اهم
دوست ندارم خیلی تاپیک های بحث و... رو بالا بیارم ، اما به عنوان کسی که ی روزی فمینیست رادیکال بود ، صبح و شبش با شبهاتی که فرمودید می گذشت و الان شیعست_ الحمدلله_ دوست دارم ی سری چیزا که جوابشون رو قدم به قدم پیدا کردم باهاتون به اشتراک بذارم :)
اضافه کنم که هنوز هم دارم دنبال جواب ی سری چیزا می گردم ، دین و جامعه بشری با تحقیق زنده هستند .
در رابطه با ارث پرسیدید ،
در اسلام وظیفه اول "فقط و فقط" مرد تامین اقتصادی خانوادست، دیه هم جبران هزینه های مالیه ، نه هزینه های عاطفی و معنوی مثل کرامت و..
طبق حرف بالا علت بیشتر بودن دیه مرد رو دوستان توضیح دادن (اینکه به زن بیشتر میرسه و...)
_ الان در جامعه ما خیلی از خانم ها هم کمک خرج هستند .
نکته اینجاست که قانون طبق وظایفی که واجب کرده ، داوری میکنه
دین یا قانون برای خانم واجب نکردن که بیرون از خونه و حتی داخل خونه کار بکنه! در حالی که برای مرد اجباریه .
و حتی گفتن اگر خانمی بیرون از خونه کار میکنه ، شوهرش حق نداره اون پولو ازش به اجبار بگیره ، در صورتی که خانم میتونه .(این قضیه به صراحت در قرآن هست)
خلاصه بگم که به خاطر چیزی که خود خانم بخشیده (درآمد حاصل از کارش) چرا دینی که اجبار نکرده دخالت کنه ؟
_ خب در رابطه با جنین یا دختر یا پسر مجرد چطور؟
باز هم بر می گردیم به وظایفی که دین مشخص کرده .
گفتن آقا بر شما واجبه که وقتی پدر و مادر به سن ناتوانی رسیدن و نتونستن هزینه هاشونو پرداخت کنن ، شما هزینه مادی و عاطفی (مراقبت و...) این پدر و مادر رو بدید .
بعد هم گفتن خانم بر شما واجبه که هزینه های عاطفی پدر و مادر پیرتونو بدید ، اصلا هم لازم نیست از درآمدتون یا پول شوهرتون بدید .
خب حالا بیا برگردیم به چند سال قبل ، موقعی که این خواهر و برادر مجرد و یا حتی جنین بودن .
با یادآوری اینکه دیه جبران مالیه ماجرا هست نه عاطفی ، فرض کن که یک نفر از این ها فوت میشد .
کدوم یک ضرر مالی بیشتری داشت ؟ "طبق وظیفه ای که قانون اسلامی مشخص کرده" ، فرزند پسر .
باز هم میگم قانون در قبال کسی که بهش مسئولیت مالی نداده، حق مالی نداره .
سلام ، منم علاقه ای به این بحث ندارم ، اما لازم میدونم دلایلم رو بگم.
بخش بزرگی از صحبت هاتون با خود قرآن در تضاده.
گفتید چون مرد مسئول مالیه ، پس حقشه ارث و دیه بیشتری بگیره ، اما قرآن هیچ‌جا نگفته چون مرد نان‌آوره باید سهم بیشتری بگیره.
بلکه در سوره نساء، آیه ۱۱، سهم پسر دو برابر دختر تعیین شده بدون هیچ توضیحی درباره وظایف مالی. در مورد دیه هم، در قرآن اصلا گفته نشده دیه زن نصفه. بلکه گفته:
(مائده: ۴۵)جان در برابر جان.
پس تقسیم نابرابر دیه،پایه‌ی قرآنی نداره.
شما میگید جزیه مجازات بی‌دینی نیست، بلکه چون غیرمسلمان‌ها به جنگ نمیرن باید مالیات بدن ، در سوره توبه، آیه ۲۹ اومده : «بجنگید با کسانی که ایمان ندارند... تا جزیه بدهند و در حال خضوع باشند.»
اینجا اصلا صحبتی از شرکت در جنگ نیست جزیه به‌خاطر ایمان‌ نداشتن به اسلامه ، نه فقط بی‌عملی ، بلکه خود باور نداشتن به اسلام دلیل جنگ و تحقیر مالی شده. "وَهُم صاغِرون" یعنی در حال ذلت.

گفتید اعدام فقط برای مرتدیه که تبلیغ می‌کنه، نه برای کسی که صرفا دین عوض کرده ، اما این طبق حقیقت نیست.
در فقه اسلامی (شیعه و سنی) اگر مردی از اسلام برگرده، حتی بی‌سر و صدا اعدام می‌شه این حکم با استناد به حدیث صورت میگیره: «من بدل دینه فاقتلوه»
در قرآن هم اگه قرار بود ارتداد جرم دنیوی باشه، باید حکم اعدامش بیاد اما گفته نشده.
فقط توی (بقره: ۲۱۷) گفته شده مجازات این عمل فقط در آخرت صورت میگیره.
گفتید که زن های مرتد اعدام نمیشن؟ بله اما تا آخر عمر زندانی میمونن و در شرایط سخت قرار میگیرن تا تغییر عقیده بدن .حکم اعدام برای مرتد توی قرآن نیست.
شما گفتید مرد برای ازدواج دوم باید از زن اول اجازه بگیره، و گرنه ازدواجش باطله و فرزندش حرام‌زاده‌ست.(۳ نسا)شرطش فقط عدالت.
هیچ‌جا رضایت زن اول ذکر نشده. نه توی قرآن ، نه توی فقه شیعه یا سنی.
حتی در قوانین فعلی ایران هم، مرد می‌تونه بدون رضایت زن اول ، عقد دوم رو شرعی و معتبر ببنده و فرزند ها هم حلال زاده هستن ، چون پدر و مادرشون ازدواج کردن . فقط در صورت اجازه نگرفتن مجازات مرد نقدی درجه ۵ و حبس تعزیریه و زن اول حق طلاق میگیره .
(نساء، آیه ۲۴):یعنی زن شوهردار برای شما حرامه، مگر آن‌ که کنیز شما شده باشه. این یعنی حتی اگه زن ازدواج کرده باشه توی جنگ اسیر بشه ، کنیز میشه و کسی که صاحبش شده بدون عقد و رضایت میتونسته باهاش رابطه جنسی برقرار کنه.
 
اهم اهم
دوست ندارم خیلی تاپیک های بحث و... رو بالا بیارم ، اما به عنوان کسی که ی روزی فمینیست رادیکال بود ، صبح و شبش با شبهاتی که فرمودید می گذشت و الان شیعست_ الحمدلله_ دوست دارم ی سری چیزا که جوابشون رو قدم به قدم پیدا کردم باهاتون به اشتراک بذارم :)
اضافه کنم که هنوز هم دارم دنبال جواب ی سری چیزا می گردم ، دین و جامعه بشری با تحقیق زنده هستند .
در رابطه با ارث پرسیدید ،
در اسلام وظیفه اول "فقط و فقط" مرد تامین اقتصادی خانوادست، دیه هم جبران هزینه های مالیه ، نه هزینه های عاطفی و معنوی مثل کرامت و..
طبق حرف بالا علت بیشتر بودن دیه مرد رو دوستان توضیح دادن (اینکه به زن بیشتر میرسه و...)
_ الان در جامعه ما خیلی از خانم ها هم کمک خرج هستند .
نکته اینجاست که قانون طبق وظایفی که واجب کرده ، داوری میکنه
دین یا قانون برای خانم واجب نکردن که بیرون از خونه و حتی داخل خونه کار بکنه! در حالی که برای مرد اجباریه .
و حتی گفتن اگر خانمی بیرون از خونه کار میکنه ، شوهرش حق نداره اون پولو ازش به اجبار بگیره ، در صورتی که خانم میتونه .(این قضیه به صراحت در قرآن هست)
خلاصه بگم که به خاطر چیزی که خود خانم بخشیده (درآمد حاصل از کارش) چرا دینی که اجبار نکرده دخالت کنه ؟
_ خب در رابطه با جنین یا دختر یا پسر مجرد چطور؟
باز هم بر می گردیم به وظایفی که دین مشخص کرده .
گفتن آقا بر شما واجبه که وقتی پدر و مادر به سن ناتوانی رسیدن و نتونستن هزینه هاشونو پرداخت کنن ، شما هزینه مادی و عاطفی (مراقبت و...) این پدر و مادر رو بدید .
بعد هم گفتن خانم بر شما واجبه که هزینه های عاطفی پدر و مادر پیرتونو بدید ، اصلا هم لازم نیست از درآمدتون یا پول شوهرتون بدید .
خب حالا بیا برگردیم به چند سال قبل ، موقعی که این خواهر و برادر مجرد و یا حتی جنین بودن .
با یادآوری اینکه دیه جبران مالیه ماجرا هست نه عاطفی ، فرض کن که یک نفر از این ها فوت میشد .
کدوم یک ضرر مالی بیشتری داشت ؟ "طبق وظیفه ای که قانون اسلامی مشخص کرده" ، فرزند پسر .
باز هم میگم قانون در قبال کسی که بهش مسئولیت مالی نداده، حق مالی نداره .
اگر خانمی مجرد باشه، سرپرست خانوار باشه، یا تنها فرزند خانواده باشه بازم با این وجود این عدالته که از هر مردی با هر شرایطی دیه کمتری داشته باشه؟
 
نمیخوام مسائل رو دونه دونه باز کنم و نظرمو درموردش بگم ولی کلا در مورد این مسئله اعتقاد من اینه که خیلی از دین ها طبق شرایط زمانی و فرهنگی اون مکان و برای بهتر شدن وضع خیلی کمک کننده بودن و الان که هزاران سال گذشته و مشکلاتی که بخشیشون به کمک دین حل شدن دیگه اصلا وجود ندارن و شرایط کاملا جدیده پایبندی به بعضی از این اصول بیشتر آسیب زننده هستن
و توی خیلی از تحلیل هاتون هم دیدم که برای باز کردن مسئله هایی مثل مهریه،دیه و اینجور مسائل به وضع زن و مرد در گذشته و دوران پیامبر اشاره کردین و ما توی گذشته نیستیم پس بعضی از این این اصول دینی قرار نیست خیلی برامون کمک کننده باشن،باید با گذر زمان و خیلی تغییر ها همراه بشیم نه اینکه به بهانه های مختلف مشکل بسازیم
و اضافه کنم که من مخالف یا موافق اسلام نیستم و این ها صرفا عقاید شخصی خودمه
 
و یک مسئله که موقع خوندن قرآن میشه کم و بیش متوجه شد
فرقی بین مومن و مسلم بودن هسن
مومن از ایمان میاد و مسلم از اسلام،میشه مومن بود یعنی به خدا اعتقاد داشت ولی مسلم نبود
و اون زمان هم بیشتر مسئله بت پرست نبودن و اعتقاد به خدای یکتا بوده تا مسلم بودن
همین مسئله معنی کلی آیه هارو برای خواننده یا عمل کننده تغییر میده
 
مسلمون در حال طومار نوشتن که بتونه اثبات کنه عایشه تو ۹ سالگی همخواب نشد با محمد / این که ارث و دیه ات نصف مرده به خاطر اینه که به نفعته/ این که نمی تونی هر طور که دوست داری بری بیرون باعث می شه بهت تجاوز نشه/ این که نمی تونی قاضی بشی صلاح و خیرته/ این که اگر پسر باشی نمی تونی‌دست دوست پسرتو بگیری ازدواج کنین و بالعکسش واسه دخترا به خاطر اینه که تا وقتی پدوفیلی هست چرا باید همجنسگرا شد / و نهایتا اگر با اینا مشکل داری تو یه کافر ولدزنا هستی 🤗
 
هر دینی که بخواد به کل جامعه تعمیم داده بشه دچار انحراف؛ اشتباه و .... موارد دیگه میشه

سر همین اسلام؛ مسیحیت؛ یهودیت و کلا هر دینی که رو بخوای مبنای حکومت قرار بدی نتیجش میشه همین که اب و برق نداریم و درگیر سانسور کردن ناخن بازیگرای زنیم.
 
گفتید چون مرد مسئول مالیه ، پس حقشه ارث و دیه بیشتری بگیره ، اما قرآن هیچ‌جا نگفته چون مرد نان‌آوره باید سهم بیشتری بگیره.
قرآن نگفته درسته. قرآن صرفا کلیات رو میگه.
اما در نهج البلاغه سخنرانی ۸۰ این ذکر شده.
پس تقسیم نابرابر دیه،پایه‌ی قرآنی نداره.
این رو من اطلاع ندارم راسیتش.
اما اگه قرآن گفته که باید برابر باشن، پس دین اسلام داره میگه باید برابر باشن. بحثی نیست پس در اون صورت.
در سوره توبه، آیه ۲۹ اومده : «بجنگید با کسانی که ایمان ندارند... تا جزیه بدهند و در حال خضوع باشند.»
اینجا اصلا صحبتی از شرکت در جنگ نیست جزیه به‌خاطر ایمان‌ نداشتن به اسلامه ، نه فقط بی‌عملی ، بلکه خود باور نداشتن به اسلام دلیل جنگ و تحقیر مالی شده. "وَهُم صاغِرون" یعنی در حال ذلت.
راغب در مفردات مى‏ گويد : «جزيه چيزى است كه از اهل ذمّه (غير مسلمانانى كه با مسلمانان پيمان همزيستى دارند و در داخل كشورهاى اسلامى زندگى مى ‏كنند) گرفته مى ‏شود، و نام گذارى آن به اين نام به خاطر آن است كه به منزله جزا و پاداشى است كه در برابر حفظ جان (و مالشان) مى ‏پردازند»
مفردات الفاظ القرآن ج 1 ص 195
پس یعنی جزیه، که از ریشه جزا هستش، از غیر مسلمانانی که در کشور اسلامی زندگی میکنند گرفته میشود برای چی؟ برای اینکه از جان و مال اون ها حفاظت بشه. یعنی این افراد مجبور نیستند در جنگ شرکت کنند.
مبلغ اون هم به صورتی تعیین باید بشه که به توان مالی فرد جزیه دهنده بخوره و اذیتش نکنه.
گفتید اعدام فقط برای مرتدیه که تبلیغ می‌کنه، نه برای کسی که صرفا دین عوض کرده ، اما این طبق حقیقت نیست.
در فقه اسلامی (شیعه و سنی) اگر مردی از اسلام برگرده، حتی بی‌سر و صدا اعدام می‌شه این حکم با استناد به حدیث صورت میگیره: «من بدل دینه فاقتلوه»
در قرآن هم اگه قرار بود ارتداد جرم دنیوی باشه، باید حکم اعدامش بیاد اما گفته نشده.
فقط توی (بقره: ۲۱۷) گفته شده مجازات این عمل فقط در آخرت صورت میگیره.
گفتید که زن های مرتد اعدام نمیشن؟ بله اما تا آخر عمر زندانی میمونن و در شرایط سخت قرار میگیرن تا تغییر عقیده بدن .حکم اعدام برای مرتد توی قرآن نیست.
در کجای فقه اسلامی اومده؟
در تفسیر نمونه خلاف حرفات اومده.
هیچ‌جا رضایت زن اول ذکر نشده. نه توی قرآن ، نه توی فقه شیعه یا سنی.
حتی در قوانین فعلی ایران هم، مرد می‌تونه بدون رضایت زن اول ، عقد دوم رو شرعی و معتبر ببنده و فرزند ها هم حلال زاده هستن ، چون پدر و مادرشون ازدواج کردن . فقط در صورت اجازه نگرفتن مجازات مرد نقدی درجه ۵ و حبس تعزیریه و زن اول حق طلاق میگیره .
(نساء، آیه ۲۴):یعنی زن شوهردار برای شما حرامه، مگر آن‌ که کنیز شما شده باشه. این یعنی حتی اگه زن ازدواج کرده باشه توی جنگ اسیر بشه ، کنیز میشه و کسی که صاحبش شده بدون عقد و رضایت میتونسته باهاش رابطه جنسی برقرار کنه.
اشتباه میکنی.
این حکم قانونیش
این هم متن قانون.
هرگاه مرد بخواهد با داشتن زن، همسر دیگری اختیار کند باید از دادگاه تحصیل اجازه کند. دادگاه زمانی اجازه ازدواج مجدد را به زوج خواهد داد که با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی، توانایی مالی مرد و قدرت او را به اجرای عدالت احراز کند.
هرگاه مردی بدون تحصیل اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نماید به مجازات شش ماه تا دو سال حبس‌تأدیبی محکوم خواهد شد.

خیلی از دین ها طبق شرایط زمانی و فرهنگی اون مکان و برای بهتر شدن وضع خیلی کمک کننده بودن و الان که هزاران سال گذشته و مشکلاتی که بخشیشون به کمک دین حل شدن دیگه اصلا وجود ندارن و شرایط کاملا جدیده پایبندی به بعضی از این اصول بیشتر آسیب زننده هستن
برای این مورد مرجع تقلید وجود داره.

یه روایتی هست که از کتاب خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 335 از امام صادق نقل کرده:
آیا نمی‌دانی که فرمانروایی بنی امیه (جمهوری اسلامی امروز) بر سه پایه استوار بود: شمشیر، فشار (سختی و خشونت)، و ستم؟ ولی فرمانروایی ما اهل بیت (علیهم السلام) بر هفت پایه استوار است: نرمی (مدارا)، مهربانی (تألیف قلوب)، متانت (وقار)، تقیه، خوش‌رفتاری (حسن معاشرت)، پرهیزکاری (ورع)، و کوشش (اجتهاد). پس مردم را به دین خود و آنچه در آن هستید، ترغیب کنید.
تقیه: گفتن وظایف دینی با توجه به صلاح جامعه. مثل عمل قرآن که در 3 مرحله با توجه به شرایط روز جامعه شراب رو حرام کرد.
 
سلام ، منم علاقه ای به این بحث ندارم ، اما لازم میدونم دلایلم رو بگم.
بخش بزرگی از صحبت هاتون با خود قرآن در تضاده.
گفتید چون مرد مسئول مالیه ، پس حقشه ارث و دیه بیشتری بگیره ، اما قرآن هیچ‌جا نگفته چون مرد نان‌آوره باید سهم بیشتری بگیره.
بلکه در سوره نساء، آیه ۱۱، سهم پسر دو برابر دختر تعیین شده بدون هیچ توضیحی درباره وظایف مالی. در مورد دیه هم، در قرآن اصلا گفته نشده دیه زن نصفه. بلکه گفته:
(مائده: ۴۵)جان در برابر جان.
پس تقسیم نابرابر دیه،پایه‌ی قرآنی نداره.
شما میگید جزیه مجازات بی‌دینی نیست، بلکه چون غیرمسلمان‌ها به جنگ نمیرن باید مالیات بدن ، در سوره توبه، آیه ۲۹ اومده : «بجنگید با کسانی که ایمان ندارند... تا جزیه بدهند و در حال خضوع باشند.»
اینجا اصلا صحبتی از شرکت در جنگ نیست جزیه به‌خاطر ایمان‌ نداشتن به اسلامه ، نه فقط بی‌عملی ، بلکه خود باور نداشتن به اسلام دلیل جنگ و تحقیر مالی شده. "وَهُم صاغِرون" یعنی در حال ذلت.

گفتید اعدام فقط برای مرتدیه که تبلیغ می‌کنه، نه برای کسی که صرفا دین عوض کرده ، اما این طبق حقیقت نیست.
در فقه اسلامی (شیعه و سنی) اگر مردی از اسلام برگرده، حتی بی‌سر و صدا اعدام می‌شه این حکم با استناد به حدیث صورت میگیره: «من بدل دینه فاقتلوه»
در قرآن هم اگه قرار بود ارتداد جرم دنیوی باشه، باید حکم اعدامش بیاد اما گفته نشده.
فقط توی (بقره: ۲۱۷) گفته شده مجازات این عمل فقط در آخرت صورت میگیره.
گفتید که زن های مرتد اعدام نمیشن؟ بله اما تا آخر عمر زندانی میمونن و در شرایط سخت قرار میگیرن تا تغییر عقیده بدن .حکم اعدام برای مرتد توی قرآن نیست.
شما گفتید مرد برای ازدواج دوم باید از زن اول اجازه بگیره، و گرنه ازدواجش باطله و فرزندش حرام‌زاده‌ست.(۳ نسا)شرطش فقط عدالت.
هیچ‌جا رضایت زن اول ذکر نشده. نه توی قرآن ، نه توی فقه شیعه یا سنی.
حتی در قوانین فعلی ایران هم، مرد می‌تونه بدون رضایت زن اول ، عقد دوم رو شرعی و معتبر ببنده و فرزند ها هم حلال زاده هستن ، چون پدر و مادرشون ازدواج کردن . فقط در صورت اجازه نگرفتن مجازات مرد نقدی درجه ۵ و حبس تعزیریه و زن اول حق طلاق میگیره .
(نساء، آیه ۲۴):یعنی زن شوهردار برای شما حرامه، مگر آن‌ که کنیز شما شده باشه. این یعنی حتی اگه زن ازدواج کرده باشه توی جنگ اسیر بشه ، کنیز میشه و کسی که صاحبش شده بدون عقد و رضایت میتونسته باهاش رابطه جنسی برقرار کنه.
من عذرخواهم احتمالا بعد این پیاما ی تایمی نتونم سر بزنم ، چون چند روز آیندم شلوغه 🌱
باور بفرمایید بیشتر شبیه دفاع از قرآن و اسلام سلفیه تا ی چیزی علیه اسلام ☺️
انگار شما گفتید قرآن ایرادی نداره و هر عیبی هم که هست از مسلمانی ماست 😁 خیلی هم عالیه
بگذریم
اول ی نکته ای رو کلیر بکنم : قرآن روی مسائل اعتقادی مانور بیشتری داده ، و احکام درصد خیلی کمیشو تشکیل داده . به خاطر همین حتی خیلی از احکامی که شما هم قبولش دارید، در قرآن نیست! مثلا شما که الحمدلله با قرآن مانوسید ، آیه ای دیدید که بگه نماز صبح دو رکعته ؟ راجب خیلی احکام دیگه نماز که اسلام دینش رو وابسته بهش میدونه در قرآن چیزی نیومده . اصلا یکی از دلایل مهمی که قرآن ما رو به امام و پیامبر ارجاع داده (اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) همینه ، به اضافه پاسخ دادن به شبهات و.... .
حالا چرا باید بیان و مطالب اصلی رو کنار بذارن و به تبیین چرایی ی حکم بپردازن ؟ به این نمیگن تضاد با قرآن ، میگن استنباط حکمت احکام در قرآن با توجه به آیات دیگه . (انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون)
_ خب در اینکه در اسلام مرد مسئول تامین خانوادست و از طریق آیه ۳۴ نساء که مردان سرپرست زنانند (قوامون) حرف من از روی این آیه برداشته شده که شکی نیست .
آیه ۱۱ نساء در رابطه با ارث هست ، دیه هم از احادیث متواتر و صحیح السندی در وسائل الشیعه، الکافی، تهذیب الاحکام و.. اومده.
مثل حدیث امام صادق (ع) که به صراحتا می فرمایند دیه زن نصف مرده. یا حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) : زن، در خسارت های تعیین شده تا میزان ثلث دیه با مرد همسان است. و چون به ثلث رسید، دیه او نصف مرد محاسبه می شود .(اگر خواستید منبع دقیق بدم صحیح بودن حدیث رو بررسی کنید)
آیه ۴۵ مائده در رابطه با قصاص هست نه دیه ، در واقع یهود یا قصاص داشته یا عفو اما دیه راه سوم در اسلامه .
اما با فرض اینکه راجب دیه هم هست ، باید بگم این آیه نسخ شده . (راجب نسخ آیه در ۱۰۶ بقره بخونید)
حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) داریم که فرمودن اول این آیه اومد و بعد با آیه ۱۷۸ بقره نسخ شد . الحر بالحر ، العبد بالعبد ، "الانثى بالانثی" . اینم پایه قرآنیش.
راجب آیه ۲۹ توبه فرمودید ، خب ؟ الان از کجای آیه چیزی خلاف حرف من ثابت شد ☺؟ کسی که ایمان نداره ، خمس و زکات و جهادش کجا بوده؟ میگن سید یا ایمان بیار کاراتو انجام بده ، یا جزیه بده .
سوالتونو واضح تر بگید به روی چشم .
راجب اعدام مرتد ، خب چطوری اون حکومت فهمیده آقای ایکس مرتده که بره اعدامش کنه :)؟ غیر از اینه که علنا و در فضای جامعه اعتقادش رو تبلیغ کرده:)؟ مثل سلمان رشدی و...
و غیر قابل انکاره که شما می تونید "با تحقیق صادقانه و از منابع اصلی علمی نه ویکی ها (حالا می خواد ویکی پدیا باشه یا ویکی شیعه!) در رفرنس ها منبع معتبری نیستند و... " تو قلب خودتون اعتقاد داشته باشید کوکائین خیلی هم مفیده ، اما حق تبلیغ و فروش اون در جامعه رو ندارید ، وگرنه اعدام میشید . تفاوت اسلام اینه که علاوه بر بدن ، به قلب و روح آدما هم اهمیت میده.
بعید بدونم تو خانواده کسی دو مرد عاقل و بالغ برن شهادت بدن که طرف مرتده ، یا حتی خود طرف وقتی میدونه حکمش اعدامه اعتراف به ارتداد بکنه.
وگرنه کسی که به دنبال حقیقت باشه ، هیچ حکمی در اسلام نداره . منبع حرفم؟ اینکه چه در زمان پیامبر چه ائمه افرادی که مرتد یا کافر بودن اما سوال داشتن و برای مناظره میومدن "وارد مسجد" میشدن . و مباحثه هاشون هم موجوده در منابع .
حتی در این مباحثه ها سعی در نفی وجود خدا داشتن! اما کسی نگرفتشون سرشونو ببره 😂
اضافه بر اینکه سب النبي در حال غضب مجازات نداره .
راجب آیه ۲۱۷ سوره بقره ، کجا از کلمه "فقط" استفاده شده؟ این آیه مجازات اخرویشو گفته . خب؟
راجب ازدواج مجدد ، غیر از اینه که شما می تونید در شروط ضمن عقد ، ثبت کنید همسرتون حق ازدواج مجدد نداره ؟ و در صورت تخلف می تونه از همسرش خسارت بگیره ؟ (چیزایی که از فمینیست ها یاد گرفتمو دارم رو می کنم واستون دخترا 😂)
اینکه بچه حرامزاده نیست رو شما درست می فرمایید ، من این موردو برخلاف بالاییا از اطرافیان شنیده بودم ، خودم نخونده بودم .
آیه ۲۴ نساء هم خونده بودم ، گفته بودم که در حال تحقیقم .
مرسی که باعث میشی برم سراغ شبهاتی که یادم رفته بود برم دنبالشون ، ماچ و بغل محکممم🫂🪄
 
باور بفرمایید بیشتر شبیه دفاع از قرآن و اسلام سلفیه تا ی چیزی علیه اسلام ☺️
انگار شما گفتید قرآن ایرادی نداره و هر عیبی هم که هست از مسلمانی ماست 😁 خیلی هم عالیه
من حرفات رو نمیخونم چون حوصله ی شنیدن دفاعیات از یه تفکر آسیب رسان رو ندارم
من هیچ علاقه ای به قرآن ندارم ، یه بار خوندم به عنوان یه کتاب تا یه فرصت بهش بدم ولی دیدم نه...

من با استناد به خود قرآن باهات حرف زدم چون تو این کشور حرف زدن ضد اسلام جرمه و ازونجایی من زندگی و زنده موندن رو دوست دارم نمیتونم صریح صحبت کنم
به امید روزی که کیلومتر ها از مسلمان ها و مرکز اسلام دور بشم

من اسلام ستیزم ، اشتباه نکن
 
Back
بالا