• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شکستن قبح بعضی کلمات/فحش ها

بنظرتون شکستن قبح کلمات ناجور، چیز بدی هست؟

  • بـــــله، استفاده ازشون زشته

  • خـــــیر


نتایج فقط بعد از رای‌دادن قابل مشاهده هستند. لطفا الکی رای ندید!
  • شروع کننده موضوع
  • #121

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
660
امتیاز
242
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
نمیگم معنیشو نمیدونن میگم کلمه رو به منظور معنی استفاده نمیکنن
یعنی کلمه معناشو از دست میده وقتی ترویج میشه
نه، این طوری نیست.
معنیش از بین نمیره، بلکه حساسیت مردم نسبت به معنی کلمه/عبارت از بین میره.
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,431
امتیاز
8,551
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
معنیشون هم تا حدی می فهمن،هرچند،تاثیر و زشتیش رو نه.این رو حالیشون نیست.
باز برگشتیم خونه اول جایی که شما فقط به عرف تکیه میکنید که بگید که کلمات صرفا به خاطر بیان شدنسون حتی بدون معنا زشتن
 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
نه، این طوری نیست.
معنیش از بین نمیره، بلکه حساسیت مردم نسبت به معنی کلمه/عبارت از بین میره.
کلمه چیه جز تلاش ما برای رسوندن و دریافت معنا؟
حالا اگر ما لغتی رو استفاده کنیم و پشتش معنا رو قرار ندیم
به قول شما به رفیقمون به شوخی بگیم جاکش
اون کلمه حقیقتا معنا نداره
 
  • شروع کننده موضوع
  • #125

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
660
امتیاز
242
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
کلمه چیه جز تلاش ما برای رسوندن و دریافت معنا؟
حالا اگر ما لغتی رو استفاده کنیم و پشتش معنا رو قرار ندیم
به قول شما به رفیقمون به شوخی بگیم جاکش
اون کلمه حقیقتا معنا نداره
تعریف کلمه همینیه که گفتی، ولی وقتی به کسی میگن مادرج**ه، احتمالا این برداشتو نمی کنه که پدرش خوانندست، بلکه معنی که پشت کلمست رو میگیره.
منتها از اونجایی که خیر سرشون به شوخی گفته شده، واکنشی هم نمیده «که برمی گرده به همون از بین رفتن حساسیت»
 

صوراسرافيل

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,431
امتیاز
8,551
نام مرکز سمپاد
علامه حلى
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0000
باز برگشتیم خونه اول جایی که شما فقط به عرف تکیه میکنید که بگید که کلمات صرفا به خاطر بیان شدنسون حتی بدون معنا زشتن
نه،این رو برای این گفتم که بگم چنین بچه هایی شاید معنیش رو تا حدودی بفهمن،اما تاثیرش رو نه.
 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
تعریف کلمه همینیه که گفتی، ولی وقتی به کسی میگن مادرج**ه، احتمالا این برداشتو نمی کنه که پدرش خوانندست، بلکه معنی که پشت کلمست رو میگیره.
منتها از اونجایی که خیر سرشون به شوخی گفته شده، واکنشی هم نمیده «که برمی گرده به همون از بین رفتن حساسیت»
این «حساست نشون ندادن»
دقیقا یعنی دریافت نکردن معنا
وقتی گوینده به این معنا نگفته که مادر تو به واقع روسپیه
و گیرنده هم یه همچین برداشتی نمیکنه
یعنی کلمه معنا نداشته
 
  • شروع کننده موضوع
  • #128

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
660
امتیاز
242
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
این «حساست نشون ندادن»
دقیقا یعنی دریافت نکردن معنا
وقتی گوینده به این معنا نگفته که مادر تو به واقع روسپیه
و گیرنده هم یه همچین برداشتی نمیکنه
یعنی کلمه معنا نداشته
کلمه ای که معنا نداشته باشه رو هیچکی نمیگه، مثلا هیچکی دوستشو البپکمن صدا نمی کنه -ـــــ-
کلمه باید معنایی داشته باشه که به کار برده بشه.
این کلمات هم به معناشون به کار میرن.
ممکنه منظور گوینده با معنی کلمه یکسان نباشه، ولی معنی کلمه فرقی نمی کنه.
 

Iman Page

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
269
امتیاز
3,894
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی 1
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1
منظور رو نفهمیدی
نمیگم معنیشو نمیدونن میگم کلمه رو به منظور معنی استفاده نمیکنن
یعنی کلمه معناشو از دست میده وقتی ترویج میشه
به نظرم
ما با کلمات معنا رو منتقل می کنیم، کلمه‌ نمیتونه معناش رو از دست بده، مگر اینکه معنای جدیدی بدست بیاره،
و دوست دارم بدونم اگر من به شما بگم جاکش، چه معنایی رو منتقل میکنم.
۱. فحش دادن یعنی نسبت دادن یک سری عمل یا خصوصیات به یک فرد
که چون سندیت نداره و قابل باور برای هیچکس نیست رسما باد هواست
یعنی اگر یکی بیاد تو خیابون از ناکجا آباد به شما بگه جاکش حرفش هیچ تاثییری رو زندگی شما نداره واقعا
 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
به نظرم
ما با کلمات معنا رو منتقل می کنیم، کلمه‌ نمیتونه معناش رو از دست بده، مگر اینکه معنای جدیدی بدست بیاره،
و دوست دارم بدونم اگر من به شما بگم جاکش، چه معنایی رو منتقل میکنم.
من با فرد مثال زدم
اگر رفیقم به من بگه جاکش قطعا منظورش این نیست که من روسپی خونه دارم :‌)

باز اگر شما بگید از نظر معنایی نداره
شما منو نمیشناسید نتیجتا گفته شما تهمت حساب نمیشه

من منظور از ازدست دادن معنا از دست دادن معنای لغوی کلمه بود
مطمعنا ما بی دلیل کلمه رو نمیگیم
به عنوان یه اصطلاح برای بیان احساساتمون استفاده میکنیم
 

Iman Page

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
269
امتیاز
3,894
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی 1
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
1
اگر رفیقم به من بگه جاکش قطعا منظورش این نیست که من روسپی خونه دارم :‌)
منظورشون چیه؟

--
خواستار سکوت کسی هستیم، هم میتونیم بگیم «گه نخور دیگه!» هم میتونیم بگیم «ببند در گاله رو عزیز من (یا همچین چیزی)» و یا میتونیم بگیم «سکوتتون بنده رو مفتخر می‌کنه جناب فلانی» یا «الان یکم حال [تو رو] ندارم» و هزاران روش دیگه
منبع قابل اتکایی ندارم، ولی تا جایی که من دیدم، روش اول داره طرفداران بیشتری پیدا میکنه، چرا؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #132

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
660
امتیاز
242
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
من منظور از ازدست دادن معنا از دست دادن معنای لغوی کلمه بود
پس به زبون من، یعنی میگید منظور گوینده با معنی کلمه یکسان نیست
مطمعنا ما بی دلیل کلمه رو نمیگیم
به عنوان یه اصطلاح برای بیان احساساتمون استفاده میکنیم
ولی مشکل اینه که حتی برای بیان احساسات هم ازش استفاده نمیشه!
بلکه برای صدا زدن دوستا یا موقعیتایی که به احساس ربطی نداره استفاده میشه.
پس نمیشه گفت صرفا برای بیان احساسه.
 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
پس به زبون من، یعنی میگید منظور گوینده با معنی کلمه یکسان نیست

ولی مشکل اینه که حتی برای بیان احساسات هم ازش استفاده نمیشه!
بلکه برای صدا زدن دوستا یا موقعیتایی که به احساس ربطی نداره استفاده میشه.
پس نمیشه گفت صرفا برای بیان احساسه.
بله

و اینکه چه تفاوتی داره به منظور اصلی نیست
 
  • شروع کننده موضوع
  • #134

DarkLightI

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
660
امتیاز
242
نام مرکز سمپاد
علّامه‌حلّی۳
شهر
طهران
سال فارغ التحصیلی
1406
بله
و اینکه چه تفاوتی داره به منظور اصلی نیست
پس این بحث هم بسته شد :)
موند اثبات اخلاق برات، برای اینکه دلایل رو قبول کنی
دو سه تا تاپیک در مورد اخلاق هست، امروز که کار دارم ولی فردا یا پس فردا تو یکیشون مطلب می نویسم و میارمش بالا، بحث رو اونجا ادامه بدیم.
 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
پس این بحث هم بسته شد :)
موند اثبات اخلاق برات، برای اینکه دلایل رو قبول کنی
دو سه تا تاپیک در مورد اخلاق هست، امروز که کار دارم ولی فردا یا پس فردا تو یکیشون مطلب می نویسم و میارمش بالا، بحث رو اونجا ادامه بدیم.
چی بسته شد دقیقا؟
 
ارسال‌ها
2,602
امتیاز
39,156
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1401
مدال المپیاد
Physics
دانشگاه
SUT
رشته دانشگاه
Physics
ارسال‌ها
3,096
امتیاز
12,025
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
2000
رشته دانشگاه
فیزیک
چون دنیا رو به جای بهتری تبدیل می کنه «آره، به شدّت کلیشه ایه دلیلم ولی دلیل درستیه»
حالا چطوری اینکار رو می کنه؟
باعث میشه در موقیعت های مختلف، کسی آزرده نشه یا میزان آزردگی به پایین ترین حالت ممکن برسه.

یک- میزان آزردگی به مخاطب ربط داره. یه زمانی تو فرهنگ ما «نه» گفتن به بزرگتر بی ادبی بود و بزرگتر ها رو ناراحت میکرد. الان تو مناطق شهری تر این قضیه کم رنگ تر شده ولی‌ کماکان وجود داره، تو شهرستان های کوچکتر هم کاملا به قدرت سابق وجود داره. در نتیجه، مودب بودن تعریف کلی نداره.

دوم- بر اساس پاراگراف قبل، ما برای مودب بودن باید مدام ببینیم طرف مقابل از چی ناراحت میشه و از چی ناراحت نمیشه، این کار هم وقت گیره هم اعصاب خورد کنه و همیشه هم قابل انجام نیست.

سوم- فرض کنیم که بدونیم چی طرف مقابل رو ناراحت میکنه، و لازم بشه بهش چیزی بگیم که ناراحت میشه، یا به خاطر ضرری که به خودش داره میزنه، یا ضرری که داره به من میزنه. اگه یه نفر دائما باعث ناراحتی منه و حق هم با منه، باید تا ابد ناراحتی خودم رو سرکوب کنم که اون آدم ناراحت نشه؟ آسیب روانی که به خود من وارد میشه رو هم باید در نظر بگیریم.

چهارم- بی ادبی فقط توی دعوا به کار نمیره، همونطور که گفته شد خیلی از آدما با رفیقاشون بی‌ادبانه صحبت میکنن و هیچ کدومشون از این قضیه ناراحت نیستن، پس استدلالت تو این مورد هم کار نمیکنه.

در کاربرد عام به معنی جذب نکردن/نشدن به خانواده مردمه :)
و اگه قبح فحش های خانوادگی از بین بره، به مرور و در گذر زمان قبح انجام کاری که تو فوش گفته میشه تو دنیای واقعی رو هم از بین میبره و به حیا لطمه میزنه.

حیا به معنی جذب کردن یا جذب شدن به خانواده مردم نیست.

حیا به معنی داشتن ترس و شرم از انجام کار بده. کار بد هم هزاران مصداق داره، دزدی،‌اختلاس، بد عهدی و ... همه کار بد هستن.

اول- وقتی میگی خانواده‌ی مردم، یه سری فرض نانوشته پشت جمله ات هست: خانواده = جنس مونث، مردم = جنس مذکر. این نگاه مال قبل از دوره‌ی پارینه سنگیه و با وجود اینکه همه‌ی تفکرات قدیمی لزوما نادرست نیستن، این جزو پوسیده ترین هاشونه.

دوم- آدما مالک خودشون هستن، کسی مال خانوادش نیست، اگه از یه نفر خوشت بیاد، از دختر مردم خوشت نیومده (چون فرض اینه که داریم در مورد «ناموس» حرف میزنیم فقط دختر رو ذکر کردم) بلکه از اون فرد خوشت اومده.

سوم- این که از کسی خوشت بیاد هیچ عیبی نداره، حتی اسلام هم نگفته این کار حرامه، صرفا میگه هی بهش نگاه نکن و برو باهاش ازدواج کن. با نگاه غیر دینی هم تا وقتی باعث آزار و اذیت کسی نشی، کار بدی نکردی. اصلا هر چقدر خواستی بهش نگاه کن، ولی نه مثل بیمارای روانی که باعث ترسیدن مردم بشی :))

چهارم- الان داری میگی دلیل این که یه سری کارا مثل فاحشه بودن بد هستن اینه که فاحشه خطاب کردن مردم زشته؟ :)) علت و معلول رو اشتباه گرفتی. نه فاحشه بودن زشته به خاطر فحش بودنش و نه فحش بودنِ فاحشه زشته به خاطر زشت بودن کارش. جفتشون تقبیح میشن به دلایل دیگه، که میتونی تو تاریخ بری بخونی دلایلشو.
 
بالا