• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

  • شروع کننده موضوع
  • #1

nilofar banihashem

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,011
امتیاز
11,418
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان/فرهنگ
شهر
بجنورد
رشته دانشگاه
روان شناسی
خب امسا ل هم مثل سالای دیگه المپیاد ادبی بهمن برگزار میشه

اگه مشکلی چیزی سوالی داشتین اینجا میتونین بپرسین

تاپیک م زود زدم چون اگه دربارهی منابع مشکلی داریید ااینجا مطرح بشه"
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

nilofar banihashem

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,011
امتیاز
11,418
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان/فرهنگ
شهر
بجنورد
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

http://www.irysc.com/forum/tags/المپیاد%20ادبی/

اين منبع ميتونه بهتون كمك كنه ولي هنوز نتايج منبع نيومده فعلن به مطالعه أزاد بپردازيد
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

هر چند بعید می‌دونم امسال کسی از بچه‌های این جا بخونه، (اگه کسی هست خب اعلان کنه ما دلمون خوش بشه :-" ) ولی منابع مرحلهٔ اول امسال اعلان شد:
منابع آزمون مرحله اول المپياد ادبي سال تحصیلی 94-93 اعلام شد
منابع المپياد ادبي
  • الف) منابع درسي
    • زبان فارسي 1 و 2
    • ادبيات فارسي 1 و 2
    • تاريخ ادبيات ايران و جهان 1
    • عربي 1 عمومي و 2 علوم انساني
    • زبان انگليسي 1 و 2
  • ب) منابع غيردرسي:
    • تاريخ بيهقي (خطيب رهبر) صفحات (172-149 و 933-921) به جز اشعار عربي و متن عربي
    • گلستان سعدي (غلام حسين يوسفي، باب در سيرت پادشاهان و باب در اخلاق درويشان)
    • شاهنامه ي فردوسي (چاپ مسكو) از آغاز داستان پادشاهي كيومرث تا آغاز پادشاهي ضحاك
    • آن سوي حرف و صوت (گزيده ي اسرارالتوحيد به انتخاب دكتر محمدرضا شفيعي كدكني) از صفحه ي 113 تا صفحه 143 (تا سر از حكايات و فوايد كه بر زبان شيخ رفته است)
    • پيشاهنگان شعر پارسي (به كوشش دكتر محمد دبير سياقي) فصل هاي رودكي از صفحه ي 16 تا صفحه ي 53 و دقيقي از صفحه ي 100 تا صفحه ي 118 و كسايي مروزي از صفحه ي 120 تا صفحه ي 145
    • شعر معاصر از چهار شاعر به شرح زير:
      • نيما يوشيج شعرهاي (ققنوس، آي آدم ها، هنگام كه گريه مي دهد ساز، مهتاب، در فروبند)
      • اخوان ثالث شعرهاي (زمستان، غزل 3، طلوع، قاصدك، حالت، نماز)
      • سهراب سپهري شعرهاي (آب،‌ نشاني، سوره ي تماشا، به باغ همسفران، دوست)
      • شفيعي كدكني شعرهاي (كوچ بنفشه ها، ديباچه (بخوان به نام گل سرخ)، حلاج، خموشانه، آن عاشقان شرزه)
      • - لازم به ذكر است تعدادي سؤال نيز خارج از منابع مذكور، خواهد بود.
      كميته علمي المپياد ادبي​
پ.ن۱: امسال سهم شعر معاصر بیشتر شده؛ اشعار و متون عربی بیهقی هم صراحتاً حذف شده.
پ.ن۲: یکی از هم‌دوره‌ای‌های ما قرار بود یه پست مفصل بعد از اعلان منابع بنویسه؛ منتظر باشید...
 

نسترنم

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
10
امتیاز
15
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بجنورد
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

اینایی که المپیاد میخونن یا نه؟ :)
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

به نقل از No Balance :
کف پارسال چند بود؟
م یک ظاهراً سی و خرده‌ای :-" البته گویا پارسال نسبت به سال‌های قبل سخت‌تر بوده سؤال‌ها، کف از حد معمول اومده پایین‌تر.
× پس هنوز کسی از بچه‌های این جا ادبی می‌خونه... مشعوف گشتیم خیلی...
 

دختر باران

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
173
امتیاز
643
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 اهواز
شهر
اهواز
مدال المپیاد
ادبی-زیست
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

منم میخونم امیدوار تر شو دوست گرامی
ادبیات خود عشقه x:
دعا کنین رتبه بیارم [-o<
 

فاطمه م.

فاطمه م.
ارسال‌ها
633
امتیاز
4,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
ادبی
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

حب همگی میدانیم که جمعه المپیاده :D
من صرفا یه نگاهی به ادبیات 1 و 2 و زبان فارسی 1 و 2 انداختم، توی بخش هایی مثل آرایه و قرابت هم مشکلی ندارم
تو این دو روز باقی مونده چی بخونم که احتمال قبولی م وجود داشته باشه ؟ :D
 

meme.rrr2

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
281
امتیاز
411
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای ادبی دوره‌ی بیست‌ونه
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

دومم و دارم آزمایشی می‌دم.
حقیقتا بد و کم خوندم. خیلی کم..
اون پیشاهنگان ِ فُلان‌فُلان شده که..
فقط اسرارالتوحید بلدم و کمی گلستان و شاهنامه..

هعی آقا! بیاین در این لحظات واپسین برای هم دعا کنیم بلکه فرجی شد! :-"
 

سککککرت

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
14
امتیاز
68
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

نسبت به پارسال خیلی سخت بود لعنتی | :
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

خب ملت اولاً خسته نباشید...
ثانیاً اگه مایل بودید بیاید بگید چه کردید... (یکی نیست به من بگه آخه به تو چه؟ :D)
ثالثاً اگه سخت یا آسون بوده برای همه همین بوده، کف جابجا می‌شه. روحیه‌تون را به هم نریزید.
رابعاً جناب امیر سادات موسوی (مدال طلای جهانی نجوم ۲۰۰۷ اوکراین و مدال نقره المپیاد جهانی نجوم ۲۰۰۸ اندونزی و البته شاعر!) چند سال پیش خطاب به نجومی‌ها نوشته بود:
از اشتباهات من این بود که پارسال بعد از این که مرحله اول را دادم تا زمانی که نتایج اعلام شد (اواخر اسفند) مثل قبل از مرحله اول مطالعاتم را ادامه ندادم و این حدود یک ماه را با سردی گذراندم. حالا چرا این را می گویم؟ برای این که شما عبرت بگیرید و درست و حسابی کارتان را ادامه دهید. (حالا قیافه‌ی من را شطرنجی کنید و یک بار دیگر این جملات را بخوانید.)
حالا در نظر بگیرید که یکی از طلاهای ادبی هم می‌گه این حرف‌ها را آویزهٔ گوشتون بکنید و یک بار دیگر این جملات را بخونید!
خامساً اگه کسی بعد از آزمون اومد گفت «فول‌مارک کردم» یا «صد زدم» دو حالت داره: یا داره دروغ می‌گه، یا باید بریم کمیته را به‌دلیل بی‌لیاقتی و طرح سؤالات چرت برکنار کنیم! (و بدیهیه که حالت اول خیلی خیلی محتمل‌تر ه!) روحیه‌تون را با گوش‌دادن به حرف‌های این‌هایی که می‌گن «ببخشید! من امسال پیش‌دبستانی هستم، با کلید باشگاه هم که چک کردم صد و سی درصد زده بودم. قبول می‌شم؟» خراب نکنید.
سادساً نظر من دربارهٔ عربی‌ها (۹۱ تا ۹۵ کد دو) به ترتیب اینه:
ب. مادران برای راحتی فرزندانشان شب را بیدار می‌مانند.
ج. التلمیذ (اسم کان نه مبتدا)
ج. منفصل منصوب مخاطب
الف. لتسخیر بعض قوی الطبیعیة
الف. علمی (اسم مثنی است و اسم منسوب نیست.)
توضیح ج: اعداد اصلی مرکب (یازده تا نوزده) به جز دوازده هر دو جزءشون مبنی علی الفتح عه. بعد از کجا باید می‌دونستید این را؟ اگه فهمیدید به من هم بگید! (توی عربی ۲ انسانی هم فقط اعداد یک تا دوازده اومده.)
توضیح ب: سهُل یسهُل سهولة طبق لغت‌نامه فعل لازمه. (می‌تونستید بگید چون إسهال و تسهیل داریم، پس خود فعل مجرد باید لازم بوده باشه که با این دو تا باب متعدی‌ش کرده باشیم.)
بقیه‌ش را هم ندیدم تا الآن. قول کلید olympiad-adabi.ir را از مسؤولاش گرفتم...
سابعاً موفق باشید! ان شاء الله اول تابستون بیاید بنویسید مرحله دو قبول شدید!
ثامناً سؤالی بود بنویسید، خودم یا هم‌دوره‌ای‌هام بالاخره یکی‌مون میایم جواب می‌دیم.
 

فاطمه م.

فاطمه م.
ارسال‌ها
633
امتیاز
4,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
ادبی
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

این سوال عربی "علمی اسم منسوب" که بود، خب ؟ من بهش رسیدم به حالت " :| " با خودم گفتم خجالت نمیکشن تو المپیاد ادبی هم غلط املایی دارن؟ :rolleyes: (منسوب = غ ؛ منصوب = ص B-) ) بعد از جلسه متوجه شدم یه اسمی هم به نام اسم منسوب وجود داره :D :-"
من ریاضی ام خب :|
 

meme.rrr2

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
281
امتیاز
411
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای ادبی دوره‌ی بیست‌ونه
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

اهم اهم! واقعا نمی‌دونم 68 تا سوال رو فقط زدن چه قدر خوبه یا چه قدر بد. فقط می دونم که حداقل 60تاش درسته و اکثر ِ شک‌دار هام رو نزدم.

سوالات ِ غیر درسی‌ش واقعا اسون بودن نسبت به چیزی که فکر می‌کردم و خب سر کلاس داده بودیم. ولی درسی هاش فاجعه بود.
البته تاریخ ادبیات‌ش هم نسبت به این‌که تا آخر مولوی خونده‌بودم، اسون بود. ولی زبان فارسی و ادبیات‌ش سخت بود.
وقتی از جلسه اومدم بیرون فکر می‌کردم خوب دادم ولی به نسبت ِ دوستان ِ هم‌مدرسه‌ای که نزده‌هام از همه بیشتره.. :-"
دیگه نتیجه دست ِ خداست.. : )


به نقل از فاطمه م. :
این سوال عربی "علمی اسم منسوب" که بود، خب ؟ من بهش رسیدم به حالت " :| " با خودم گفتم خجالت نمیکشن تو المپیاد ادبی هم غلط املایی دارن؟ :rolleyes: (منسوب = غ ؛ منصوب = ص B-) ) بعد از جلسه متوجه شدم یه اسمی هم به نام اسم منسوب وجود داره :D :-"
من ریاضی ام خب :|
البته این به ریاضی بودن ربط نداره. منم ریاضی م خب!

یه چیز ِ جالب، تو حوزه‌ی ما یه سریا آخر آزمون داشتن با دوستاشون حرف می‌زدن و غر می‌زدن که چرا عربی و انگلیسی داشته :))
یا حتی یه سری دیگه ابراز تعجب می‌کردن که چرا منابع غیر درسی هم داشته :))
واقعا مردم خوبن ـن. :-"
 
  • لایک
امتیازات: h@di

فاطمه م.

فاطمه م.
ارسال‌ها
633
امتیاز
4,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
ادبی
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

به نقل از apathetical :
اهم اهم! واقعا نمی‌دونم 68 تا سوال رو فقط زدن چه قدر خوبه یا چه قدر بد. فقط می دونم که حداقل 60تاش درسته و اکثر ِ شک‌دار هام رو نزدم.

سوالات ِ غیر درسی‌ش واقعا اسون بودن نسبت به چیزی که فکر می‌کردم و خب سر کلاس داده بودیم. ولی درسی هاش فاجعه بود.
البته تاریخ ادبیات‌ش هم نسبت به این‌که تا آخر مولوی خونده‌بودم، اسون بود. ولی زبان فارسی و ادبیات‌ش سخت بود.
وقتی از جلسه اومدم بیرون فکر می‌کردم خوب دادم ولی به نسبت ِ دوستان ِ هم‌مدرسه‌ای که نزده‌هام از همه بیشتره.. :-"
دیگه نتیجه دست ِ خداست.. : )

البته این به ریاضی بودن ربط نداره. منم ریاضی م خب!

یه چیز ِ جالب، تو حوزه‌ی ما یه سریا آخر آزمون داشتن با دوستاشون حرف می‌زدن و غر می‌زدن که چرا عربی و انگلیسی داشته :))
یا حتی یه سری دیگه ابراز تعجب می‌کردن که چرا منابع غیر درسی هم داشته :))
واقعا مردم خوبن ـن. :-"
منابع درسیش سخت بود ؟ :O خب ما اصلا هیچ کلاسی که نداشتیم و خب من از منابع غیر درسی فقط شب آخر شاهنامه رو داستان وار خونده بودم و خب اگه بخوام راجب اینا نظر بدم اینا فوق العاده آسون بودن. البته باز تاریخ ادبیات هم تاریخ ادبیات جهان رو خونده بودم فقط و کلا یه تست ازش اومده بود (رئالیسم جادویی). ولی خب دیگه چیزی نخونده بودم :D
زبانش که خب هیچی نبود اصلا، ولی خب یه تست ترجمه ی عربی و همون اسم منسوب از عربی انسانی بود و من نخونده بودم.

بعد این که دقیقا به کجا میتونیم از حوزه ها شکایت کنیم ؟ تو حوزه ی ما به دانش آموزای خودشون اجازه داده بودن از تقریبا یک ربع قبل از آزمون دفترچه ها رو بردارن و ورق بزنن، و خب در جواب اعتراض ما هم رفتار خیلی بدی داشتن.
 
  • لایک
امتیازات: h@di

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

بچه‌ها هر کی بالای ۳۰ زده هر چه سریع‌تر اقدام به خوندن تاریخ ادبیات دو و ادبیات سوم بکنه. : دی من عید شروع کردم که خیلی دیر بود و بعد پدرم دراومد تا رسوندم خودمو و درسای مدرسه رو مجبور شدم به کلی رها کنم. درصد مرحله یک هم هیچ ربطی نداره به م۲ پس سعی نکنین به هم ربطشون بدین. ؛؛ )
یه چیز دیگه، بشینین دونه دونه از سوال اول بررسی کنین غلط‌ها و نزده‌هاتون رو، کنار هر کدوم بنویسین ـ با تاکید روی نوشتن - که درستش این می‌شده و من به فلان دلیل جواب ندادم. من می‌دونم که خیلی ممکن ه حرص بخورین در حین انجام این عمل اما بسیار در گزیده نشدن مجدد از یک سوراخ کمکتون خواهد کرد چون تیپ سوالای م۲ هم همین ه. هر مبحثى هم فهمیدین ضعف دارین تا عید جمع و جورش کنین. : دی

حوزه‌هارو هم به نمایندگی سمپاد شهرتون بگین تا اونا خودشون یا از طریق آموزش پرورش اقدام کنن. : دی
 

سککککرت

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
14
امتیاز
68
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤


کف چنده بنظرتون ؟
 

فاطمه م.

فاطمه م.
ارسال‌ها
633
امتیاز
4,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
ادبی
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

به نقل از MissMarvelous :
بچه‌ها هر کی بالای ۳۰ زده هر چه سریع‌تر اقدام به خوندن تاریخ ادبیات دو و ادبیات سوم بکنه. : دی من عید شروع کردم که خیلی دیر بود و بعد پدرم دراومد تا رسوندم خودمو و درسای مدرسه رو مجبور شدم به کلی رها کنم. درصد مرحله یک هم هیچ ربطی نداره به م۲ پس سعی نکنین به هم ربطشون بدین. ؛؛ )
یه چیز دیگه، بشینین دونه دونه از سوال اول بررسی کنین غلط‌ها و نزده‌هاتون رو، کنار هر کدوم بنویسین ـ با تاکید روی نوشتن - که درستش این می‌شده و من به فلان دلیل جواب ندادم. من می‌دونم که خیلی ممکن ه حرص بخورین در حین انجام این عمل اما بسیار در گزیده نشدن مجدد از یک سوراخ کمکتون خواهد کرد چون تیپ سوالای م۲ هم همین ه. هر مبحثى هم فهمیدین ضعف دارین تا عید جمع و جورش کنین. : دی

حوزه‌هارو هم به نمایندگی سمپاد شهرتون بگین تا اونا خودشون یا از طریق آموزش پرورش اقدام کنن. : دی
تاریخ ادبیات دو و سه چیه ؟ :-" اینا جزو منابعی که اعلام کرده بودن که نبود به کل، منابع مرحله دو اضافه میشه مگه؟

بعد مرحله دو تقریبا کِیه ؟ جواب مرحله یک تقریبا کِی میاد ؟
برای مرحله دو باید چه کرد؟ :)) کلاسی چیزی وجود داره؟ خودمون بخونیم هم احتمال قبولی داریم؟
اصلا واقعا منابع غیر درسی رو باید با چه تیپی بخونیم ؟ :-خیلی بنیادین :| بیشتر دید مفهومی ، دید حفظی ، دید دستوری ، چی ؟ میدونم همه چیز رو باید در نظر داشته باشیما، ولی خب.
 
  • لایک
امتیازات: h@di

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

کف‌بینی کار زشتی ه. : )) استرس می‌گیرین الکی. بالای سی شانس قبولی داره باید بشینه م۲ بخونه تا نتایج بیاد.
به نقل از فاطمه م. :
تاریخ ادبیات دو و سه چیه ؟ :-" اینا جزو منابعی که اعلام کرده بودن که نبود به کل، منابع مرحله دو اضافه میشه مگه؟

بعد مرحله دو تقریبا کِیه ؟ جواب مرحله یک تقریبا کِی میاد ؟
برای مرحله دو باید چه کرد؟ :)) کلاسی چیزی وجود داره؟ خودمون بخونیم هم احتمال قبولی داریم؟
اصلا واقعا منابع غیر درسی رو باید با چه تیپی بخونیم ؟ :-خیلی بنیادین :| بیشتر دید مفهومی ، دید حفظی ، دید دستوری ، چی ؟ میدونم همه چیز رو باید در نظر داشته باشیما، ولی خب.
منابع م۱ با م۲ فرق داره ها، م۲ از اینایی که این دفعه منبع بوده سوال نیست به جاش تاریخ ادبیات و ادبیات اختصاصی سوم انسانی به علاوه زبان سوم و عربی سوم انسانی منابع درسی ن به علاوه چیزای جدید غیردرسی که باشگاه اعلام می‌کنه رو سایتش.
نتايج م١ نزديكاى عيد آزمون بعدى هم تقریبن هفته اول دوم اردی‌بهشت. من خودم خوندم قبولم شدم. : ـ" تو دوره هم داشتیم کسایی رو که خودشون خونده بودن. واسه کلاس و بقيه سوالا خصوصی مراجعه کن بهت بگم جواباشون طولانى ه. :- "
 

meme.rrr2

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
281
امتیاز
411
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای ادبی دوره‌ی بیست‌ونه
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

به نقل از فاطمه م. :
منابع درسیش سخت بود ؟ :O خب ما اصلا هیچ کلاسی که نداشتیم و خب من از منابع غیر درسی فقط شب آخر شاهنامه رو داستان وار خونده بودم و خب اگه بخوام راجب اینا نظر بدم اینا فوق العاده آسون بودن. البته باز تاریخ ادبیات هم تاریخ ادبیات جهان رو خونده بودم فقط و کلا یه تست ازش اومده بود (رئالیسم جادویی). ولی خب دیگه چیزی نخونده بودم :D
زبانش که خب هیچی نبود اصلا، ولی خب یه تست ترجمه ی عربی و همون اسم منسوب از عربی انسانی بود و من نخونده بودم.

بعد این که دقیقا به کجا میتونیم از حوزه ها شکایت کنیم ؟ تو حوزه ی ما به دانش آموزای خودشون اجازه داده بودن از تقریبا یک ربع قبل از آزمون دفترچه ها رو بردارن و ورق بزنن، و خب در جواب اعتراض ما هم رفتار خیلی بدی داشتن.
اتفاقا تاریخ ادبیات‌ش برا من خیلی آسون بود.. :D ولی نه جهان‌ش. جهان این‌قدر اسم و آدم و کتاب و جریان داره که گذاشتم‌ش کنار و نخوندم!! :D
شاهنامه رو اصلا درستش داستان‌وار خوندن ـه. عادت ِ کمیته ـس که از داستان سوال بده تا از آرایه و .. هاش!
نمی‌دونم.. من حتی منابع درسی رو گذاشتم بعد از غیر درسی و عربی و زبان زدم که برام آسون‌تر بودن و موافقم که زبان و عربی‌ش آسون بود.
ولی واقعاً اون درسی‌ها آسون بودن؟ زبان فارسی‌ش؟ حتی ادبیاتش.. یعنی متن داده می‌گه به کدوم ویژگی شاه اشاره می‌کنه.. :/
و یا حتی اون تسته که می‌گفت این شعر ترانه ـس یا سپیده یا چی..
سوالم از طراح محترم اینه که چه جوری "آهنگ" داشتن یا نداشتن رو باید بفهمیم. وزن ِ عروضی که قانون و قوائد داره ولی آهنگ آخه؟!! :/
هعی..
البته من دومم و تاحالا منابع رو کامل سر کلاس نخوندم و خب نکته‌های کتاب درسی رو بلد نیستم! این هم شاید بوده :-?
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

به نقل از apathetical :
اتفاقا تاریخ ادبیات‌ش برا من خیلی آسون بود.. :D ولی نه جهان‌ش. جهان این‌قدر اسم و آدم و کتاب و جریان داره که گذاشتم‌ش کنار و نخوندم!! :D
شاهنامه رو اصلا درستش داستان‌وار خوندن ـه. عادت ِ کمیته ـس که از داستان سوال بده تا از آرایه و .. هاش!
نمی‌دونم.. من حتی منابع درسی رو گذاشتم بعد از غیر درسی و عربی و زبان زدم که برام آسون‌تر بودن و موافقم که زبان و عربی‌ش آسون بود.
ولی واقعاً اون درسی‌ها آسون بودن؟ زبان فارسی‌ش؟ حتی ادبیاتش.. یعنی متن داده می‌گه به کدوم ویژگی شاه اشاره می‌کنه.. :/
و یا حتی اون تسته که می‌گفت این شعر ترانه ـس یا سپیده یا چی..
سوالم از طراح محترم اینه که چه جوری "آهنگ" داشتن یا نداشتن رو باید بفهمیم. وزن ِ عروضی که قانون و قوائد داره ولی آهنگ آخه؟!! :/
هعی..
البته من دومم و تاحالا منابع رو کامل سر کلاس نخوندم و خب نکته‌های کتاب درسی رو بلد نیستم! این هم شاید بوده :-?
تاریخ ادبیات و زبان استثناءً از بین درسی‌ها آسون بود. (آسون که نه البته، گلابی بود :-سوت) والا نظر اکثر اینایی که باشون حرف زدم این بود که درسی‌ها سخت‌تر بوده. نظر خودم اینه متعادل بود.
اون تست هم که گفتید. توی کتاب فقط در حد تعریف موج نو و سپید و نیمایی را گفته. برای تشخیص دقیق‌ترش،
ترانه/تصنیف اصطلاحاً به شعرهایی گفته می‌شه که باید وزن دقیق عروضی سنتی داشته باشند (قالب سنتی دارند) ولی وزنشون درست نیست و اشکالاتی داره، یعنی شاعر خیلی به قواعد عروضی توجه نکرده. (عارف و عشقی عوام مثلاً... یا اکثر چیزهایی که خواننده‌های مجاز و غیرمجاز می‌خونند :-" )
نیمایی یعنی از اون وضع سفت و سخت قوالب سنتی و این که قافیه نظم مشخصی داشته باشه پیروی نمی‌کنه. از لحاظ وزنی، وزن عروضی داره ولی مصرع‌ها کوتاه و بلند می‌شن. (مثل نیما و اخوان و فروغ و سهراب و حمید مصدق و...)
سپید که با نمونه‌های موفقی از شاملو شناخته می‌شه، یعنی وزن عروضی نداره، ولی آهنگ داره. این آهنگ (بر اساس حرف‌های شفیعی کدکنی می‌گم) معمولاً نوعی هارمونی و هماهنگیه که با کمک صنایع ادبی مثل جناس و مراعات النظیر و این‌ها ایجاد می‌شه و سعی می‌کنه جای خالی وزن عروضی را پر کنه.
موج نو (مثل احمدرضا احمدی) و نمونه‌های تندترش مثل شعر حجم (یدالله رؤیایی) همین را هم میذارند کنار و عملاً خودشون هم توافقی ندارند اصول نظری مکتب هنری‌شون چیه که ما بخوایم بیایم برای شعرشون اصول و قواعد پیدا کنیم.
شما اصولاً نباید وزن شعر بلد باشید، ولی با توجه به این سؤال و اون سؤال پیشاهنگان که در کدوم بیت ت «است» تلفظ نمی‌شه (و به عقیدهٔ من سؤال بعدی‌ش تو کد یک) بد نیست یه نگاهی به ادبیات تخصصی پیش انسانی یا عروض و قافیهٔ شمیسا بندازید. یه وقت یه تست پایین و بالا شد سر همین...
 

meme.rrr2

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
281
امتیاز
411
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای ادبی دوره‌ی بیست‌ونه
پاسخ : بررسي بيست وهشتمين دوره ي المپياد. ادبي ٩٣-٩٤

به نقل از h@di :
اون تست هم که گفتید. توی کتاب فقط در حد تعریف موج نو و سپید و نیمایی را گفته. برای تشخیص دقیق‌ترش،
ترانه/تصنیف اصطلاحاً به شعرهایی گفته می‌شه که باید وزن دقیق عروضی سنتی داشته باشند (قالب سنتی دارند) ولی وزنشون درست نیست و اشکالاتی داره، یعنی شاعر خیلی به قواعد عروضی توجه نکرده. (عارف و عشقی عوام مثلاً... یا اکثر چیزهایی که خواننده‌های مجاز و غیرمجاز می‌خونند :-" )
نیمایی یعنی از اون وضع سفت و سخت قوالب سنتی و این که قافیه نظم مشخصی داشته باشه پیروی نمی‌کنه. از لحاظ وزنی، وزن عروضی داره ولی مصرع‌ها کوتاه و بلند می‌شن. (مثل نیما و اخوان و فروغ و سهراب و حمید مصدق و...)
سپید که با نمونه‌های موفقی از شاملو شناخته می‌شه، یعنی وزن عروضی نداره، ولی آهنگ داره. این آهنگ (بر اساس حرف‌های شفیعی کدکنی می‌گم) معمولاً نوعی هارمونی و هماهنگیه که با کمک صنایع ادبی مثل جناس و مراعات النظیر و این‌ها ایجاد می‌شه و سعی می‌کنه جای خالی وزن عروضی را پر کنه.
موج نو (مثل احمدرضا احمدی) و نمونه‌های تندترش مثل شعر حجم (یدالله رؤیایی) همین را هم میذارند کنار و عملاً خودشون هم توافقی ندارند اصول نظری مکتب هنری‌شون چیه که ما بخوایم بیایم برای شعرشون اصول و قواعد پیدا کنیم.
شما اصولاً نباید وزن شعر بلد باشید، ولی با توجه به این سؤال و اون سؤال پیشاهنگان که در کدوم بیت ت «است» تلفظ نمی‌شه (و به عقیدهٔ من سؤال بعدی‌ش تو کد یک) بد نیست یه نگاهی به ادبیات تخصصی پیش انسانی یا عروض و قافیهٔ شمیسا بندازید. یه وقت یه تست پایین و بالا شد سر همین...
اصلاً مشکل‌م با تعریف ِ موج نو و اینا نیس. بلد که هستم تعریف‌شون رو، ولی بلد هم نباشم خودش توی گزینه‌ها مختصر و مفید توضیح داده بود.
وزن ِ شعر رو هم بلدم. حتی بدون تقطیع و گوشی هم می‌تونم وزن ِ اشعار رو در بیارم [طبیعتا اسم‌هاشون رو بلد نیستم.. اخرب ِ محذوف ِ مخبون ِ مطوی و .. :D] و مشکل‌م حتی این هم نبود سر ِ جلسه!
مشکل اینه که تفاوت ِ سپید با ترانه اینه که سپید آهنگ داره و ترانه نداره. فقط همین! [طبق ِ همون تعاریف ِ گزینه‌ها] بعد آهنگ واقعاً قابل ِ تشخیص نیس. واقعاً نیس. مشکل‌م همین بود.

اون سوال ِ پیشاهنگان هم احتیاج به دونستن وزن شعر نداشت. یعنی من اشتباه کردم که شروع کردم به تعیین هجاهای بلند و کوتاه‌ش و چون پاورقی‌های کتاب یادم نبود. نمی‌دونم کتاب ِ پیشاهنگان رو دیدین یا نه. ولی اصلاً دو سوم ِ شرح‌ش درمورد ِ همین فلان کلمه بهمان طور خونده می‌شه ـس تا درمورد ِ معانی ِ واژگان! و باید درواقع پاورقی ها رو بادقت تر می‌خوندیم که من اصلا فکر نمی کردم از اون "است اس خوانده‌می شود" ها سوال بدن که لطف کردن و دادن :D

ولی کلا نیاز نبود به دونستن ِ عروض و قافیه!
 
  • لایک
امتیازات: h@di
بالا