• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جامعه ایران و بحران محیط زیست

  • شروع کننده موضوع
  • #1

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
چرا این مبحث توی تاپیک مباحث زیستی باز نشد؟ دلیلش مشخصه. چون قراره ما ارتباط اجتماعی رو در بحران محیط زیست در نظر بگیریم.
چه شده؟
داستان از این قرارست که بشر تا مدت ها با طبیعت زندگی می کرده و آیین های مختلف در ستایش و احترام به طبیعت دستور هایی دادن. هیچ وقت طبیعت(در حالت عادی نه به هنگام بلایا ی طبیعی) و یا کمبود منابع برای انسان دغدغه نبوده. انسان به اندازه ی معقولی از طبیعت استفاده می کرده و طبیعت هم جواب منفی نمی داد. اما بعد انقلاب صنعتی اتفاق می افته. از قرن نوزدهم به بعد شروع به صنعتی سازی جوامع و بهره برداری زیاد از منابع کرد. اون موقع انسان هنوز فکر نکرده بود که ممکنه طبیعت رو از تعادل خارج کنه. طبیعت برای اون مثل قدیم تعرف می شد در حالی که رفتار خود انسان تغییر کرده بود. نتیجه اینکه در اوابل قرن بیستم بشر با مشکلی مواجه شد به نام "بحران محیط زیست"

بعد از اون خیلی از جوامع به خصوص جوامع صنعتی سعی در درست کردن خرابی های به بار آمده کردن و امروزه رویکرد ها متنوعی در جهان برای مقابله با بحران محیط زیست وجود داره و مردم عقاید مختلفی دارن.
ماریو مولینا شیمیدان کاشف سوراخ قطبی ازون و برنده ی جایزه نوبل اهل مکزیک حرف جالبی می زنه" مسئله ی محیط زیست از دید جوامع در حال توسعه یک امر تجملاتیست. محافظت از منابع در حالی که فشار های اقتصادی سیستم های مالی رو مجبور به بهره برداری از منابع طبیعی می کنند و میل زیاد به توسعه و پیشرفت اجازه ی استفاده روز افزون از منابع را می دهد، آخرین چیزی است که به ذهن مردمان این جوامع می رسد. بعد از یک دوره ی توسعه آن وقت است که به پشت سر خود نگاه می کنند و خرابی هایی که ایجاد شده است را می یابند."

ایران ما هم یک جامعه و اقتصاد در حال توسعه داره برای همین شاید حرف مولینا جالب توجه باشه. چیزی که ما می خواهیم توی این تاپیک بررسی کنیم اینه:
-به نظر شما رویکرد جامعهی ایران به محیط زیست چیه؟ یک قضیه ی تجملاتی که فقط زمانی که می خواهیم از دولتمرد ها ایراد بگیریم رو می کنیم یا یک دغدغه ی ملی؟

-نظر خود شما در رابطه با بحران محیط زیست با دلیل چیه؟

- و اینکه رویکرد ما نسبت به بحران محیط زیست باید چی باشه؟


***نگاه کردم تاپیک مشابه ندیدم اگه تکراری بود لطفا قفلش کنین.
 

shekoofeh

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
655
امتیاز
4,354
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جامعه ایران و بحران محیط زیست

من واقعا فکر نمی کنم در حال حاضر محیط زیست در ایران به حدّ یک دغدغه ی ملّی رسیده باشه. شاید یه قشر خیلی کم جمعیت و آگاه باشن که نگران منابع ملّی باشن ولی کاری از دستشون برنمیاد. چون کنترل منابع یه کار خیلی گسترده س و لازمه ش همکاری خیلی از ارگان هاست.
البته اگر بخوام انصاف داشته باشم باید بگم که توی آموزش کشور ما خیلی سعی میشه که فرهنگ استفاده ی درست از منابع آموزش داده بشه و یا توی رسانه های ملّی گاهاً هشدارهایی رو می بینیم ولی کافی نیست.
 
بالا