• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تکنولوژی و فرهنگ جوامع

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Bahar.no

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
515
امتیاز
1,518
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4
شهر
طهران
سلام و درود ؛؛ )

اخیرا شاهد پیشرفت و گسترش علوم و فناوری در جوامع مختلف بودیم . هر جامعه در حد خودش پیشرفت داشته . به طبع کم یا زیاد .
و نمی دونم ، آیا شما هم مثل من شاهد تغییرات فرهنگ ، به دنبال همون پیشرفت ، بودید یا نه .

این تغییرات گاهی به وضوح دیده میشه . گاهی هم روند کندی دارن ... و همین روند کند باعث میشه کم کم به عرف جامعه تبدیل شن و از دید تحلیلی ما دور بمونن .
تغییراتش گاهی خوبه و گاهی بد . در کل ، تغییر فرهنگ یک محیط ، یک ضربه برای ساکنانش به حساب میاد .چه خوب و چه بد .
مثلا . من میبینم که سطح نیاز و خواسته های افراد بالا میره . همینطور سطح اطلاعاتشون .و کلی تاثیرات دیگه که تکنولوژی پیشرفته ، بر فرهنگ میذاره .
تغییراتی که در رفتار سنین زیر 15 سال مشاهده میشه . اعتیاد به نت و... .

تغییراتی که به دنبال پیشرفت وگسترش علوم و تکنولوژی، بر جامعه و فرهنگ غالب بر اون دیدید ، چیا بودن ؟؟ از نظر شما مثبت بودن یا نه؟؟
آیا فقط علم بر فرهنگ تاثیر میذاره؟ فرهنگ تاثیری بر علم نداره؟؟

پ.ن : هدف تاپیک ، بررسی تغییر و تحولات فرهنگ براثر پیشرفت علم هست.و نه قضاوت . ممنون .
 

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : تکنولوژی و فرهنگ جوامع

به نقل از RilA :
آیا فقط علم بر فرهنگ تاثیر میذاره؟ فرهنگ تاثیری بر علم نداره؟؟
نباید داشته باشه. می دونیم که یکی از اسلوب های روش استدلال منطقی بری بودن از هرگونه پیشداوریه که فرهنگ دقیقا معیار گذاری می کنه و به قضاوت می شینه. از نظر تکنیکی نباید تاثیر داشته باشه ولی به طور واقع بله تاثیر می ذاره. مثالش هم اینه که هر کشور با توجه به نیازش یه بخش از علم رو دنبال می کنه.یعنی دیدش رو نسبت به علم باریک تر می کنه که خودش می تونه نوعی تاثیر گذاری باشه.
و اما علم بر فرهنگ. تاثیر این یکی خیلی عمیق تره. بریم سراغ قضیه ی تکنولوژی. تکنولوژی در واقع علم محضیه که به عمل تبدیل شده تا "در خدمت انسان قرار بگیره"
برای همینه که تکنولوژی می تونه از انواع دیگه ی علم تاثیر گذار تر باشه. چون همه اونو می بینیم. و اما تغیرات.... اون تغیر هایی که به نظر من از همه چشم گیر تره اینا هستن:
-اولین تغییر اساسی به نظرم ایجاد شدن فرصت تفریح ارزون و ساده است. برنامه های تلوزیونی، مصاحبه ها، بازی های کامپیوتری و حتی صفحه های زرد. یکی از کاربرد های اساسی تکنولوژی رسانه ای برنامه های تفریحیه. و باتوجه به این نکته که رسانه گسترده و قدرتمنده، تفریحات ما هم گسترده تر و متنوع تر شدن. نتایج منفی اش هم البته اینه که ما از نظر فیزیکی تنبل شدیم.(و یا حتی فکری. با وجود این همه خلاقیت در پشت صحنه ی تکنولوژی مدیا کی زحمت فکر کردن می ده به خودش؟). این جاست که ما ها می شیم معتادان نت. معتادیم چون به یک تفریح جالب دست پیدا کردیم که تقریبا تموم نشدنیه(خوشبختانه(؟) صفر و یک های کامپیوتر اون قدر ارتباطات رو گسترده می کنن و اون قدر در به وجود آوردن زمینه های فکری جدید توانا هستن که نت تقریبا بی پایان به نظر می رسه.).

-موجودات فضولی شدیم. تکنولوژی و شبکه های اجتماعی همگی سعی می کنن که ما رو به هم نزدیک تر کنن. نکته مثبت: ما چشم کور و گوش کر و زبان لال نیستیم و می فهمیم تو دنیا مون چه خبره. بنا براین به نظر من تکنولوژی کمک می کنه کم تر گول بخوریم. نکته ی منفی: به حریم شخصی افراد تجاوز می شه.

-بریم سراغ تکنولوژی کلاسیک. یکی از کار هایی که انجام داد این بود که ما توجهمون به یک چیزی جلب شه. یه دغدغه ی جدید. طبیعت. درست وقتی که داشتیم داغونش می کردیم.

-به نظر من تکنولوژی روی الگوریتمیک شدن ذهن تاثیر مثبت می زاره. ما هوموساپینس ساپینس حرف می زنیم و ابزار می سازیم. تکنولوژی باعث می شه که وجه ابزار سازیمو نو قوی تر کنیم.
 
بالا