اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Admin2
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از Mahgol :
آره چون جمع عبده و عبد هم جامده می شه جامد! :)
در تشخیص جامد و مشتق به وزن کاری نداشته باشین چون کلی مثال نقض هست!
مطمعنم عبد مشتقه

وزنه فَعل مثله صَعب سَهل و... 100% مشتق هستند.
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

کی گفته اینو؟؟؟الان بحر صبر حبل و... بر وزن فعل هستن اما جامدن!!!
گفتم که ریشه ی فعلی مهم نیست!اساس تشخیص مشتق از جامد در زبان عربی اینه:
اسم جامد در اصل ٢ نوعه ذات و معني!اسم ذات به اسمي مي گن كه خارج از ذهن ما وجود داشته باشه يعني يه جورايي قابل لمس باشه و ما براش موجوديت قائل بشيم مثل:اتم،خدا،ديو،فرشته،كوه،سنگ،مرد،زن و.... اسم معني هم اسميه كه ما نتونيم براش يه جسم توي ذهنمون درست كنيم و موجوديت نداره مثل ادب،اخلاص،علم،ايمان،خوردن،نوشتن(مصادر اسم اند و درك اين كه چرا معني اند يكم سخته!اما بايد توجه كنيد كه تعريف مصدر اينه:اسمي است كه بر انجام گرفتن كار يا روي دادن حالت بدون قيد زمان دلالت مي كنه!!!يعني وقتي من مي گم نوشتن شما نمي توني اين كلمه رو به من نشون بدي اوني كه نشون مي دي اينكه داري مي نويسي!خود عمل نوشتن رو نمي شه تصور كرد!)
حالا!اگه اسمي تنها بر ذات يا بر معني دلالت كنه فقط جامده اما اگه اسمي بر ذات و معنا با هم دلالت كنه مشتقه!مثلا شريف يعني ذاتي كه شرافت داره يا مثلا عالم ذاتيه كه علم داره يا مفتاح ذاتيه كه گشايش داره و اينا همه مشتق اند!
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از Mahgol :
کی گفته اینو؟؟؟الان بحر صبر حبل و... بر وزن فعل هستن اما جامدن!!!
گفتم که ریشه ی فعلی مهم نیست!اساس تشخیص مشتق از جامد در زبان عربی اینه:
اسم جامد در اصل ٢ نوعه ذات و معني!اسم ذات به اسمي مي گن كه خارج از ذهن ما وجود داشته باشه يعني يه جورايي قابل لمس باشه و ما براش موجوديت قائل بشيم مثل:اتم،خدا،ديو،فرشته،كوه،سنگ،مرد،زن و.... اسم معني هم اسميه كه ما نتونيم براش يه جسم توي ذهنمون درست كنيم و موجوديت نداره مثل ادب،اخلاص،علم،ايمان،خوردن،نوشتن(مصادر اسم اند و درك اين كه چرا معني اند يكم سخته!اما بايد توجه كنيد كه تعريف مصدر اينه:اسمي است كه بر انجام گرفتن كار يا روي دادن حالت بدون قيد زمان دلالت مي كنه!!!يعني وقتي من مي گم نوشتن شما نمي توني اين كلمه رو به من نشون بدي اوني كه نشون مي دي اينكه داري مي نويسي!خود عمل نوشتن رو نمي شه تصور كرد!)
حالا!اگه اسمي تنها بر ذات يا بر معني دلالت كنه فقط جامده اما اگه اسمي بر ذات و معنا با هم دلالت كنه مشتقه!مثلا شريف يعني ذاتي كه شرافت داره يا مثلا عالم ذاتيه كه علم داره يا مفتاح ذاتيه كه گشايش داره و اينا همه مشتق اند!

بحر
حبل
ریشه ی فعلی ندارن پس فعلا تا اینجا اینها رد میشن

صبر
مصدر بوده و جامد

ولی عبد از ریشه ی ع ب د و از مصدر عبادة است
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

خب الان مي خواين عبد رو صفت مشبهة بگيرين؟آخه معني صفت نمي ده كه!!!
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از ali jahangiri :
مطمعنم عبد مشتقه

وزنه فَعل مثله صَعب سَهل و... 100% مشتق هستند.
مادرم استاد ادبیاتن...پرسیدم گفتن جامد حساب میشه...
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از مهســـــــــــــا :
مادرم استاد ادبیاتن...پرسیدم گفتن جامد حساب میشه...
ما یه استادی داشتیم به نام میرلوی موسوی
استاد ٍ نویسنده ی کتاب گاج سبز
به ما گفته بود صعب مشتقه.
چون ریشه ی فعلی داره و مصدرش صعوبة هست

اما کلمه ای مثل صبر جامده.
چون خودش مصدره

کلماتی مثله بحر هم که ریشه میشه! نداره و جامده

عبد توی دسته ی اوله
ریشه ع ب د
مصدر عبادة

پس به نظر میرسه که مشتق باشه
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از ali jahangiri :
ما یه استادی داشتیم به نام میرلوی موسوی
استاد ٍ نویسنده ی کتاب گاج سبز
به ما گفته بود صعب مشتقه.
چون ریشه ی فعلی داره و مصدرش صعوبة هست

اما کلمه ای مثل صبر جامده.
چون خودش مصدره

کلماتی مثله بحر هم که ریشه میشه! نداره و جامده

عبد توی دسته ی اوله
ریشه ع ب د
مصدر عبادة

پس به نظر میرسه که مشتق باشه
الان تو لسان العرب دیدم. بله نوشته ابن سیبویه گفته صفت هست...صفت باشه هم که میشه مشتق دیگه...
حق با شماست :)
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از مهســـــــــــــا :
الان تو لسان العرب دیدم. بله نوشته ابن سیبویه گفته صفت هست...صفت باشه هم که میشه مشتق دیگه...
حق با شماست :)
لایک کفایت نمی کرد.
از پی گیری جدی تون خیلی ممنون!
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

ممنون ک منو ب جواب رسوندین! >:D<
ولی خودم میدونستم مشتقه ها! ;Dفقط اومدم اینو گفتم تا ب اطلاعاتتون چیزی افزوده شه :-"
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از ali jahangiri :
ما یه استادی داشتیم به نام میرلوی موسوی
بر طبق عادت اسم ایشون که میاد میگم ;D
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
(اسپم با خلوص 100 درصد ;D)
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

سوال ;D

در بدن یک انسان سالم کدام ساختار می تواند خارج از فضای جمجمه نیز قرار بگیرد ؟

الف) کرمینه ب)بصل النخاع ج)لوب بویایی د)نرم شامه

باتشکر ;;)
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

جواب: ;D
نرم شامه!چون نرم شامه در نخاع هم هست! :)
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از Mahgol :
جواب: ;D
نرم شامه!چون نرم شامه در نخاع هم هست! :)

#-o

گاد !

الان فهمیدم چی به چیه ، یه سوال ُ الکی اشتبا زدم ! #-o
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

عبد مشتقه اما عباد نه....
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از soheilkahkeshan :
عبد مشتقه اما عباد نه....
اگر بگن فلان کلمه مشتقه یا جامد شما باید مفردش رو در نظر بگیرید
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از ali jahangiri :
اگر بگن فلان کلمه مشتقه یا جامد شما باید مفردش رو در نظر بگیرید

بله من اين موضوع برام اشتباه پيش اومده بوده بود ممنون از شما....
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

سلام.با تشکر از زحمتایِ بی دریغتون.
ی دو تا سوال داشتم:
1-صفحه ی 62 کتاب عربی 3 داریم:
و انما اولادنا بیننا اکبادنا تمشی علی الارض
نگا؛چرا جمله ی حالیه تمشی اومده؟مگه نباید با حالش مطابق باشه!ینی تمشون باشه؟
2.دو جا این نوع رو دیدم:
یکی درس یک عربی 3:
وفقنی للتی هی ازکی
یا:
یهدی للتی هی اقوم
آخه مگه هی مونث نیس؟ازکی و اقوم ک بر وزن افعل و مذکرِ !!!!
معلممون گفت بهم ولی حواسم نبود چی میگه!!
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

به نقل از محمد_پ :
سلام.با تشکر از زحمتایِ بی دریغتون.
ی دو تا سوال داشتم:
1-صفحه ی 62 کتاب عربی 3 داریم:
و انما اولادنا بیننا اکبادنا تمشی علی الارض
نگا؛چرا جمله ی حالیه تمشی اومده؟مگه نباید با حالش مطابق باشه!ینی تمشون باشه؟
2.دو جا این نوع رو دیدم:
یکی درس یک عربی 3:
وفقنی للتی هی ازکی
یا:
یهدی للتی هی اقوم
آخه مگه هی مونث نیس؟ازکی و اقوم ک بر وزن افعل و مذکرِ !!!!
معلممون گفت بهم ولی حواسم نبود چی میگه!!

سلام
سوال اول
صاحب حالش محذوفه(به گفته ی استاد میرلوی موسوی)
تا اونجایی که یادمه صاحب حال یا فاعله یا نائب فاعل یا مفعول به(100% مطمعن ! نیستم)
که توی اینجا هیچ کدوم نیست

سوال دوم
نمیدونم
ولی شاید چون اقوم و ازکی رو نمیشه به وزن فُعلی (مونثِ افعل) برد اینجوریه.
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

دقيقا درسته!صاحب حال يا فاعله يا مفعول!در حقيقت حال نوعي خبره كه به جاي مبتدا براي فاعل يا مفعول اورده مي شه!واسه همينه كه همه ي ويژگي هاي خبر رو هم داره يعني مثل خبر ٤نوعه : حال مفرد،جمله اسميه،جمله فعليه،شبه جمله و تنها فرقش با خبر از نظر تعريفي اينكه حال منصوبه و خبر مرفوع! :)
 
پاسخ : اشکالات درسی کنکوری‌های ۹۲

مگه آنزیم DNA پلی مراز موقع ویرایش،یه نوکئوتیدو جدا نمی کنه؟
پس باید بشه شکستن 2 تا پیوند فسفو دی استر،آره؟ :-s
 
Back
بالا