• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اصطلاحات موبایلی

  • شروع کننده موضوع
  • مدیر کل
  • #1

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,597
امتیاز
37,034
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
یک سوال ! گلد کارت چیه؟ به چه دردی میخوره؟

[اندروید]
 

TMNT

علی‌سینا
ارسال‌ها
2,264
امتیاز
2,985
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اصطلاحات آندرویدی

به نقل از محمّد :
یک سوال ! گلد کارت چیه؟ به چه دردی میخوره؟
من توی اندروید یک چنین چیزی ندیدم؟
کدوم قسمت هست؟
 

shayan-emperor

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
818
امتیاز
506
نام مرکز سمپاد
میرزاکوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1394
مدال المپیاد
:-"
پاسخ : اصطلاحات آندرویدی

به نقل از محمّد :
یک سوال ! گلد کارت چیه؟ به چه دردی میخوره؟

این یه عملی هس که روی مموری انجام میشه تا بتونی RUU یا رام های اورجینال رو که با فرمت exe از روی PC نصب میشن رو روی گوشی نصب کنی ! البته در صورتی به گلدکارت نیازمندیم که فریمور قبلیمون کاستِم باشه ! >:D<
 

matin270

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
376
امتیاز
484
نام مرکز سمپاد
هاشمی2
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : اصطلاحات موبایلی

گوشی های تلفن همراه ، هر روز به یه امکان جدید مجهز میشن . یه زمانی چراغ قوه و رادیو و یه روز هم ماشین حساب و دوربین . این روند تا به امروز که متوقف نشده و به همین خاطر هم همیشه باید منتظر یه خبر تازه درباره امکانات جدید گوشی ها باشیم . یکی از امکاناتی که تازگیا به بعضی از گوشی های تلفن همراه اضافه شده ، قابلیتیه به اسم NFC .




NFC (Near Field Communication) یا فناوری ارتباط میدان نزدیک ، یه فناوری ارتباطی بی سیمه که به دستگاه های الکترونیکی اجازه میده که تو فاصله های کم ، در حد چند سانتیمتر ، با هم ارتباط برقرار کنن و اطلاعات رو بین خودشون رد و بدل کنن .
شاید شما هم مثل من ، با شنیدن این تعریف ، اولین مطلبی که به ذهنتون رسیده باشه ، این بوده که پس NFC باید یه چیزی شبیه بلوتوث باشه . اما عجله نکنید . NFC هم از لحاظ نحوه عملکرد ، هم از لحاظ کاربردهاش ، با بلوتوث فرق داره .
یکی از مهمترین تفاوتهای NFC با بلوتوث ، نیاز به عامل انسانیه . خیلی از شماها ، از بلوتوث استفاده کردید . مثلاً وقتی بخواید با بلوتوث یه فایل رو برای دوستتون بفرستید ، لازمه که اول گوشی دوستتون رو پیدا کنید ، بعد درخواست ارسال فایل رو بدید ، دوستتون درخواست شما رو تایید کنه و ادامه کار . اما NFC میتونه بدون اینها هم کار کنه . کافیه دو تا دستگاه مجهز به NFC به هم نزدیک بشن تا عملیات مورد نظر انجام بشه . بنابراین اگه بخوایم از لحاظ عملکردی ، مشابهی برای NFC پیدا کنیم ، بهتره به عملکرد کارتهای اعتباری غیرتماسی که تو مترو و اتوبوس ها ازش استفاده میشه اشاره کنیم .
نحوه عملکرد NFC و تفاوت اون با بلوتوث رو دیدیم . اما بد نیست یه ذره فنی تر بشیم و ببینیم ارتباطی که با استفاده از فناوری NFC برقرار میشه ، چه مشخصاتی داره .
NFC در سال 1384 توسط محققان یه شرکت مطرح فنلاندی ، معرفی شد . ارتباطی که با استفاده از NFC برقرار میشه ، یه ارتباط رمزگذاری شده س که برای برقرار شدن این ارتباط ، باید فاصله دو تا دستگاه ، کمتر از 4 سانتیمتر باشه . این ارتباط در فرکانس سیزده و پنجاه شش مگاهرتز برقرار میشه و میتونه اطلاعات رو با سرعت متوسط 424 کیلوبیت بر ثانیه منتقل کنه . این یکی دیگه از تفاوتهای NFC با بلوتوثه . تو برنامه های گذشته اشاره کردیم که سرعت انتقال اطلاعات تو بلوتوث نسخه دو و یک ، در حدود دو و یک مگابیت بر ثانیه س . یعنی NFC تقریباً پنج برابر از بلوتوث کند تره . اما این رو نباید به عنوان یه ضعف تلقی کرد . چرا که NFC بر خلاف بلوتوث ، اول راهه و احتمالاً تو نسخه های بعدیش ، شاهد بهبود مشخصات و کاراییش خواهیم بود . از اونجا که استاندارد NFC با استاندارد فناوری RFID سازگاره ، بنابراین دستگاهی که به این فناوری مجهز باشه ، علاوه بر امکان برقراری ارتباط با دستگاه های مشابه ، میتونه با کارتها و کارت خوانهای دیگه ای هم که بر اساس RFID کار میکنن ، ارتباط برقرار کنه .
گفتیم که NFC میتونه با هر ابزاری که از فناوری RFID استفاده میکنه ، کار کنه . این یکی از اصلی ترین دلایلیه که به ما اطمینان میده که NFCدر آینده جای خودش رو باز میکنه و روز به روز شاهد افزایش کاربرد این فناوری خواهیم بود . بهتره چند تا از این کاربردها رو با هم ببینیم .
یکی از کاربردهای NFC که در حال حاضر شرکتهای زیادی مشغول کار کردن بر روی اون هستن ، پرداخت الکترونیک یا کیف پوله . با عملیاتی شدن این فناوری ، وقتی برای خرید به جایی مراجعه می کنید ، دیگه لازم نیست تا وجه خریدتون رو از طریق کشیدن کارت داخل دستگاه کارت خوان پرداخت کنید . می تونید تلفن همراهتون رو نزدیک دستگاه کارت خوان ببرید .
یکی دیگه از کاربردهای NFC ، تو فروشگاه ها خواهد بود . کافیه شما تلفن همراهتون رو به هر کالایی که می خواید نزدیک کنید ، تا همه اطلاعات اون کالا رو روی LCD تلفنتون ببینید .
کاربردهایی از این دست ، کم نیستن . با گوشی تلفن همراه سوار مترو و اتوبوس بشید ، در اتاقتون یا ماشینتون رو باز کنید
اینها فقط چند نمونه ساده از کاربردهای NFC بودن . اما NFC فقط تو حوزه مسائل مالی کاربرد نداره . یه عنوان مثال ، مراقبتهای پزشکی و زیست محیطی ، یکی دیگه از کاربردهای NFC که همین الان هم تو بعضی از کشورها اجرایی شده .
بعد از زلزله شدید کشور هائیتی ، روی منبع های آب تجهیزاتی نصب شد که سلامت آب درون منبع رو بررسی میکرد . کسانی که قصد داشتن تا از آب داخل منبع استفاده کنن ، کافی بود تا تلفن همراهشون رو نزدیک منبع ببرن تا اطلاعات مربوطه رو ببینن و قبل از استفاده ، از سلامت آب داخل منبع مطمئن بشن .
شاید تو نگاه اول به دلیل شباهتی که NFC با فناوریهای مشابه مثل بلوتوث و RFID داره ، این فناوری چیز جدیدی به نظر نیاد ، اما مطمئناً تاثیر اون روی کارهای روزمره مثل رفت و آمد ، خرید ، اطلاع رسانی و امثال اون ، خیلی بیشتر از اونیه که الان فکرش رو می کنیم .
 

matin270

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
376
امتیاز
484
نام مرکز سمپاد
هاشمی2
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : اصطلاحات موبایلی

GPS
سامانهٔ موقعیت‌یاب جهانی یا جی‌پی‌اس (به انگلیسی: GPS: Global Positioning System) منظومه‌ای از ۲۴ ماهواره است که زمین را دور می‌زند و در هر مدار ۴ ماهواره قرار دارد و توسط وزارت دفاع ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. راکت‌های کوچکی نیز ماهواره‌ها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد. به این ماهواره‌ها نوستار (NAVSTAR) نیز گفته می‌شود. جهت شناسایی موقعیت جغرافیایی آنها بین ۱۰ تا ۱۰۰ متر امکان‌پذیر می‌سازد. این ماهواره‌ها از محاسبات ریاضی ساده‌ای برای پخش اطلاعات استفاده می‌کنند که به عنوان طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی، توسط گیرنده‌های زمین ترجمه شده‌اند. جی‌پی‌اس در تمام شرایط به‌صورت ۲۴ ساعت در شبانه‌روز و در تمام دنیا قابل استفاده است، و هیچ‌گونه بهایی بابت این خدمات اخذ نمی‌شود. ماهواره‌های جی‌پی‌اس، هر روز دو بار در یک مدار دقیق دور زمین می‌گردند و سیگنال‌های حاوی اطلاعات را به زمین می‌فرستند.

با توجه به نزول شدید بهای گیرنده‌های این سیستم و افزایش امکانات آنها، این فناوری در آینده نزدیک بیش از پیش در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
 

matin270

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
376
امتیاز
484
نام مرکز سمپاد
هاشمی2
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : اصطلاحات موبایلی

نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ۳ جی (به انگلیسی: 3G) روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم می‌باشد. نسل جدید شبکه موبایل با رویکرد مولتی مدیا می‌باشد. ۳ جی برخلاف جی‌اس‌ام که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل جدید سرعت بالا برای انتقال مولتی مدیا را فراهم می‌سازد. در نسل سوم همه چیز در قالب اطلاعات دیجیتال منتقل می‌شود. با سرعت نسبتا بالایی که در تلفن‌های نسل سوم پیش بینی شده‌است، امکاناتی از قبیل تلفن‌های تصویری بی سیم، با کیفیت مناسب مقدور خواهد بود.[۱]

اولین کشوری که از شبکه ۳G به صورت گسترده و تجاری استفاده کرد، کشور ژاپن بود. در اولین روز ماه اکتبر سال ۲۰۰۱، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ژاپن، ان‌تی‌تی دوکومو، سرویس‌های مخابراتی خود را به نسل سوم مجهز کرد. از سال ۲۰۰۵، شبکه‌های نسل سوم ضریب نفوذ خود را افزایش داده‌اند، یکی از علل را می‌توان در پر شدن گنجایش نسل دوم شبکه‌های مخابراتی دانست. شبکه‌های نسل دوم برای انتقال اطلاعات صوتی با سرعت پایین طراحی شده‌است. از همین رو براساس نیازهای مشترکین به ارتباطات پر سرعت تر، این نسل وارد عمل شد.
میانگین سرعت دانلود حدود ۱۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه ‌است. در شبکه همراه ۳G سرعت تقریبا ۱۰ برابر یک خط ای‌دی‌اس‌ال ۱۲۸ کیلوبیتی است. میانگین سرعت آپلود حدود ۴۰۰ کیلوبیت بر ثانیه ‌است.
 
  • لایک
امتیازات: jzm

matin270

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
376
امتیاز
484
نام مرکز سمپاد
هاشمی2
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : اصطلاحات موبایلی

جی‌پی‌آراس (به انگلیسی : General Packet Radio Service) یک سرویس اطلاعات موبایل بسته‌گرا است که برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه جی‌اس‌ام و آی‌اس-۱۳۶ موجود است. این یک سرویس ارزش افزوده جدید در نسل دوم تلفن همراه است که امکان ارسال و دریافت اطلاعات یا داده را روی شبکه تلفن همراه فراهم می‌سازد.

GPRS مخفف General Packet Radio Service (سرویس عمومی بسته‌های رادیویی) است که در حقیقت تکلمیل‌شده اطلاعات سوئیچینگ مداری می‌باشد. جی‌پی‌آراس در حقیقت یک لایه بستهٔ سوئیچ‌شده (Packet - Switched) به شبکه جی‌اس‌ام موجود در تلفن همراه شما اضافه می‌کند که خیلی بهتر از استاندارد ارتباطی سوئیچ‌شدهٔ مداری (Circuit Switched) شبکه GSM است.
جی‌پی‌آراس دارای چند مشخصه و یا قابلیت مهم است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : ۱.سرعت از ویژگی‌های جی‌پی‌آراس می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد که به طور نظری این سرعت متجاوز از ۱۷۱٫۲kb/s است که این سرعت در صورتی قابل دسترسی است که برای سامانه جی‌پی‌آراس از ۸ تایم اسلات به صورت هم‌زمان استفاده شود. خطوط معمولی موبایل حداکثر دارای سرعت ۹٫۶kb/s می‌باشند که در صورت استفاده از HSCSD حداکثر می‌توانند از سرعت ۱۴٫۴kb/s بهره ببرند در حالی که با جی‌پی‌آراس به صورت عملی به راحتی می‌توان با سرعت ۴۰kb/s به اینترنت متصل شد.
۲.طریقه اتصال جی‌پی‌آراس به ما این امکان را می‌دهد تا همواره ارتباط خودمان را با اینترنت حفظ کنیم و دیگر نیازی نیست برای برقراری ارتباط هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت وصل شویم.
۳.'هزینه هزینه استفاده از جی‌پی‌آراس معادل حجم اطلاعاتی می‌باشد که دریافت و یا ارسال کرده‌ایم، یعنی شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودی و خروجی به شرکت ارائه دهنده سرویس می‌پردازید و نه براساس مدت زمانی که به اینترنت متصل هستید.
۴.فوریت یکی دیگر از مزایای جی‌پی‌آراس که در حقیقت پیامد سرعت بالا و اتصال دائم آن است خصوصیت فوریت است که برای کارهای بحرانی نظیر کنترل کارتهای اعتباری خیلی مهم است.
 
  • لایک
امتیازات: jzm

TMNT

علی‌سینا
ارسال‌ها
2,264
امتیاز
2,985
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اصطلاحات موبایلی

متین جان شما خیلی زیادی توضیح دادین من یه خلاصه از حرف های شما میگم ! با اصطلاحتی دیگر!

GPRS :

سیستم تبادل اطلاعات رادیویی بر روی باند های نسل دوم و سومی است که سرعتی بین 56 تا 114 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد. این سرویس که در حال حاضر که در حال حاضر از سوی اپراتور های داخلی تلفن همراه نیز عرضه می شود امکان اتصال به اینترنت و ارسال پیام های چندرسانه ای و کنترل پست های الکترونیکی بر روی باند gsm فراهم می کند
 
بالا