• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آنچه باید درباره ی بلوتوث دانست.

  • شروع کننده موضوع max
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
بلوتوث (به انگلیسی: Bluetooth) یک استاندارد صنعتی برای شبکه‌های شخصی بیسیم می‌باشد که با عنوان استاندارد IEEE ۸۰۲٫۱۵٫۱ نیز شناخته می‌شود. این شبکه در حوزه رایانه های شخصی و لوازم الکترونیکی شخصی مانند گوشیهای تلفن همراه ، دوربین‌های دیجیتال و PDA‌ ها (Personal digital assistants) کاربرد دارد و راهی برای انتقال بیسیم اطلاعات بین دستگاه‌های دیجیتال از طریق بسامد رادیویی برد کوتاه امن و ارزان قیمت و قابل دسترس برای عموم فراهم می‌کند.


رابط بلوتوث به USB که سخت افزار ارتباط بلوتوث را از طریق پورت USB فراهم می‌کند

تاریخچه و ریشه شناسی
بلوتوث از نام پادشاه دانمارکی (Harold Bluetooth Blatant) در قرن ۱۰ برگرفته شده او کسی بود که دیپلماسی را از جنگ به سمت گفت و گو سوق داد. مخترعان فناوری بلوتوث فکر می‌کردند این نام مناسب برای فناوری آنهاست که به وسایل مختلف اجازه می‌دهد نوعی گفت و گو با هم داشته باشند.

استاندارد بلوتوث اولین بار توسط Ericsson توسعه و گسترش یافت و بعدها به‌وسیله گروه SIG که در ۲۰ می‌۱۹۹۹ تأسیس شد و اعضای آن شرکتهایی چون: Sony Ericsson, IBM,Intel,Toshiba ,Nokia بودند که بعدها شرکتهای رایانه ای دیگری هم به آنها پیوستند. بلوتوث تحت استاندارد IEEE ۸۰۲٫۱۵٫۱ شناخته می‌شود

ali.xcalibor در سال ۱۹۹۸ شرکت ال.ام. اریکسون علاقه مند شد تا گوشی تلفنهای همراه تولیدی او بتوانند بصورت بی سیم به ابزارهای دیگر (مثل رایانه های جیبی) وصل شوند. اریکسون و چهار شرکت دیگر ( آی بی ام ، اینتل ، نوکیا و توشیبا) یک کنسرسیوم (SIG) تشکیل دادند تا استانداردی بی سیم برای اتصال ابزارهای مخابراتی/رایانه‌ای و ابزارهای جانبی آنها طراحی کنند که بردی کوتاه، مصرف توان پایین و قیمتی ارزان داشته باشد. نام این پروژه، بلوتوث انتخاب شد که برگرفته از نام «هرالد بلاتاند دوم» (مشهور به Bluetooth)، یکی از پادشاهان وایکنیگ اسن. (۹۸۱-۹۴۰) که دانمارک و نروژ را با هم متحد کرد.


کاربردها

هدست بلوتوث۱- ایجاد یک شبکه بیسیم برای رایانه های رومیزی با یک پهنای باند کوچک

۲- استفاده در تجهیزاتی مثل صدابَر (میکروفون)، صفحه کلید و چاپگر

۳- بلوتوث فروش زیادی در تلفنهای سلولی داشته‌است که آنها را قادر ساخته که به رایانهها و PDA و handsfree‌ها وبسیاری دیگر از دستگاهها متصل شوند و به این ترتیب یک شبکه بیسیم LAN را ایجاد می‌کنند.

۴- انتقال فایل ها (مثل عکس و mp۳ و غیره) بین گوشی‌های موبایل و PDAs و رایانهها از طریق OBEX

۵- handset بلوتوث برای گوشی موبایل و smart phone‌ها

۶- دستگاههای اندازه گیری و Test

۷- ابزارهای پزشکی

۸- گیرندهای GPS

۹- اتومبیل و استفاده به‌عنوان handsfree تلفن در آن

۱۰- کنترل از راه دور تلویزیون بجای اینفرارد

۱۱- وسایل کمک شنوایی

۱۲- playstation ۳ و Nintendo Revolution از بلوتوث برای اهرم کنترل خود استفاده خواهند کرد.

و...


قفل سخت افزاری معمولی USB بلوتوث.

اطلاعات فنی
نحوه کارکرد
اطمینان از عدم تداخل دستگاه های مختلف با یکدیگر یکی از مهم ترین اهداف طراحان این فناوری بوده است. یکی از روش هایی که دستگاه هایی بلوتوث با استفاده از آن از تداخل با دیگر سیستم ها جلوگیری می کنند، ارسال سیگنال های بسیار ضعیف (حدود یک میلی وات) می باشد. این در حالی است که قوی‌ترین تلفن های همراه قابلیت ارسال سیگنال‌ های سه واتی را دارند. همین قدرت پایین، برد یک دستگاه بلوتوث را به 10 متر کاهش می دهد و متقابلاً احتمال تداخل با دیگر دستگاه ها را نیز کمتر می کند. با وجود قدرت پایین سیگنال در ارتباط بلوتوث، نیازی به خط دید مستقیم بین دو دستگاه وجود ندارد. سیگنال های بلوتوث از دیوار نیز عبور کرده و امکان کنترل دستگاه های مختلف در اتاق های مجزا را با استفاده از این استاندارد فراهم می کنند.

با استفاده از بلوتوث می توان 8 دستگاه را به طور همزمان به هم متصل کرد. علی رغم اینکه همه دستگاه ها در شعاع 10 متری یکدیگر قرار دارند هیچ گونه تداخلی در ارتباط بین شان پیش نمی آید. این بدان دلیل است که بلوتوث با استفاده از تکنیکی با عنوان پرش فرکانس ها (SSFH) امکان استفاده همزمان از یک فرکانس مشخص رادر بیش از یک دستگاه غیرممکن می سازد. در این تکنیک بلوتوث طیف فرکانسی ISM را به 79 بسامد مجزا تقسیم کرده و دستگاه مورد نظر بر مبنای معیارهای خاص در هر لحظه به صورت تصادفی یکی از این بسامدها را انتخاب کرده و استفاده می کند. در ارتباطات بلوتوث دستگاه فرستنده در هر ثانیه 1600 بار بسامدعوض می کند. بدین ترتیب تعداد دستگاه های بیشتری می توانند از طیف رادیویی استفاده کنند و امکان تداخل بین آنها هم کاهش می یابد.

وقتی دستگاه های بلوتوث در فاصله مجاز از هم قرار می گیرند یک شبکه ایجاد می کنند. شبکه ای که توسط سیستم های بلوتوث ایجاد می شود شبکه شخصی (PAN) نامیده می شود که ممکن است فضای یک اتاق یا خانه را در بر بگیرد یا این که فاصله بین تلفن همراه و HANDSFREE آن که به گوشتان وصل است را شامل می شود.


مشخصات فنی
Bluetooth یک سیستم رادیویی برای مصارفی با توان پایین در یک برد کوتاه (۱۰ سانتی متر ۱۰ متر و ۱۰۰ متر) که معمولاً در یک ریزتراشه ارزان پیاده سازی می‌گردد.

بلوتوث به دستگاههای دیجیتال اجازه می‌دهد که با یکدیگر ارتباط داشته و اطلاعات را با نرخ مناسبی منتقل کنند به شرطی که در برد رادیویی هم قرار گرفته باشند. برد رادیویی این فناوری از مرتبه ابعاد یک اتاق بوده و در رده‌های پرتوان حداکثر به ۱۰۰ متر می‌رسد، این برد به کلاس (رده) توان محصول بستگی دارد.

سه رده توان برای محصولات این فناوری وجود دارد :

رده ۱: ۱۰۰ متر ۱۰۰mW ~۲۰dBm

رده ۲: ۱۰ متر ۲٫۵mW ~۴dBm

رده ۳: ۱ متر ۱mW ~۰dBm


یک دستگاه بلوتوث که نقش یک ارباب (master) را ایفا می‌کند می‌تواند با ۷ دستگاه که نقش برده (slave) را بازی می‌کنند ارتباط برقرار کند این شبکه که یک گروه ۸ تایی را تشکیل می‌دهد ریز شبکه یا خوشه بلوتوث (piconet) نامیده می‌شود.


کارت داخلی بلوتوث رایانه کیفی (14×36×4 mm)
نسخه‌های مختلف استاندارد
بلوتوث ۱٫۰ و ۱٫۰B

ویرایش ۱٫۰ و ۱٫۰B مشکلات متعددی داشت و سازندگان مختلف مشکلات بزرگی در برقراری ارتباط محصولاتشان با هم داشتند این ویرایش مجبور بود آدرس سخت افزاری(BD-ADDR) وسیله بلوتوث را تحت پروسه handshaking ارسال کند و غیر ممکن بود که این کار به صورت بینام و گمنام انجام شود.

بلوتوث ۱٫۱

در نسخه ۱٫۱ خیلی از مشکلات نسخه B ۱٫۰ آشکار و برطرف گردید.پشتیبانی کانال‌های بدون رمزگذاری نیز به آن اضافه شد و آشکارساز قدرت سیگنال دریافتی نیز به آن اضافه گردید.(RSSI)


بلوتوث ۱٫۲

این ویرایش همانند ویرایش‌های قبلی است فقط با کمی تغییر در آن که عمده موارد اضافه شده شامل:

سیستم سازگار طیف وسیع پرش بسامدی(AFH:Adaptive Frequency-hopping spread spectrum) که پایداری در مقابل تداخل بسامد رادیویی با استفاده از بکارگیری طیف وسیعی از پرش بسامدها را ایجاد می‌کند
بالا بردن سرعت ارسال در عمل
اتصال گسترده هماهنگ (extended Synchronous Connections) که بهبود کیفیت صوت را با ارسال مجدد package‌های خراب شده و آسیب دیده را سبب می‌گردد
Host Controller Interface (HCI) support for ۳-wire UART
HCI access to timing information for Bluetooth application

بلوتوث ۲٫۰

این ویرایش ویرایش تکامل یافته ۱.x است تغیررات عمده شامل ایجاد و ارائه Enhanced data rate) EDR) با نرخ ارسال و دریافت ۲٫۱ Mbit/s.

سه برابر سریع تر در ارسال
مصرف توان پایین تر به‌وسیله کاهش Dutycucle
مختصر کردن سناریو ارتباط چندگانه با استفاده از پهنای باند قابل دسترس بیشتر
کاهش نرخ اشتباه بیت (BER: bit error rate)
بلوتوث ۲.۱

گروه Bluetooth Special Interest بالاخره كار با Standard 2.1 + EDR را به پایان رساند. گفته شده كه بلوتوث 2.1 سریعتر و راحت‌تر كار می‌كند و در مقابل حملات بیرونی ایمن تر بوده و صرفه‌جویی بیشتری در برق می‌كند. ارتباطات بین دستگاه‌ها توسط پشتیبانی از NFC یا Near Field Communication راحت‌تر شده است.

گروه" Bluetooth Special Interest " SIG دست به استاندارد جدیدی زده و اكنون آن را عرضه كرده است. قرار است بلوتوث Enhanced Data Rate)2.1+EDR) انتقال داده را میان دستگاه‌های بلوتوث دار راحت‌تر، سریعتر و ایمن‌تر كرده و مصرف را به یك پنجم برساند.

قرار است كه ارتباط میان دستگاه‌های بلوتوث‌دار بسیار راحت‌ شده باشد چرا كه تنها با انتخاب گزینه add Bluetooth machine و فشار دكمه موجود در Headset كار انجام خواهد شد. اگر PIN باید عوض شود، در روند جدید ارتباط از آنها حفاظت زیادی به عمل‌خواهد آمد. علاوه بر اینها Bluetooth SIG گفته است كه توسط عملكرد Sniff Subrating امكان مقابله با حملات و عمر مفید دستگاه 5 برابر می‌شود.

بخش جدیدی كه به این دستگاه اضافه شده است، پشتیبانی از NFC استاندارد می‌باشد كه باعث می‌شود تا حملات از بیرون كمتر موفق بوده و ارتباط بین دستگاه‌ها بسیار راحت‌ شود. در ویدیویی كه SIG توضیحاتی در آن می‌دهد از دفترچه راهنمایی برای Headset با NFC-Tag استفاده می‌شود كه توسط آن موبایل اطلاعات لازم برای جفت شدن را بدست می‌آورد. یكی از كاربردهای دیگری كه دراین ویدیو نشان داده شد، انتقال عكس‌هایی بود كه توسط موبایل گرفته شده بود توسط NFC به قاب‌های عكس. هنگامی كه عكس را نزدیك قاب نگه داشت، بدون درخواست هیچ گونه كلید امنیتی انتقال پیدا خواهد كرد.

هنوز اینگونه است كه دستگاه‌ها باید برای حالت NFC دارای حجم خاصی باشد لذا در Bluetooth-Headset ها هنوز كامل ساخته نشده‌اند.

سازندگان نیمه‌هادی‌ها مانند Infineon، CSR، Broadcom و Texas Instruments عرضه چیپ‌های Bluetooth-2.1+EDR را شروع كرده‌اند. SIG بر این باور است كه اولین دستگاه‌های تكمیل یافته تا پایان سال 2007 ارائه خواهند شد.


آینده بلوتوث

ویرایش بعدی بلوتوث به عنوان LISBON نامیده شده که شامل یک تعداد مشخصه‌هایی از جمله افزایش امنیت و قابلیت استفاده بیشتر از بلوتوث که ویژگی‌های اصلی آن به ترتیب زیر است:

Atomic Encryption Change: این توانایی به ارتباط رمزگذاری شده این امکان را می‌دهد که بطور تناوبی کدهای رمزی خود را تغییر دهد تا بدین وسیله امنیت افزایش یابد.
Extended Inquiry Response: این توانایی سبب می‌شود در طول پروسه بازبینی و درخواست اطلاعات بیشتری جمع آوری شده و به دستگاهها امکان پالایش (فیلترینگ) بهتری را جهت ارتباط می‌دهد. این اطلاعات شامل نام وسیله و لیستی از خدمات ارائه شده و یک سری اطلاعات تکمیلی دیگری است.
Sniff Subrating: سبب کاهش توان مصرفی وقتی که وسایل در وضعیت sniff low power هستند می‌گردد این توانایی بویژه در هنگام ارتباط و انتشار داده‌های نامتقارن بکار می‌رود. این وضعیت در هنگام برقراری ارتباط با وسایلی چون صدابَر (میکروفون) و صفحه کلید سبب افزایش طول عمر باتری از ۳ تا ۱۰ برابر می‌شود.
QoS Improvements: سبب خواهد شد که وقتی ترافیک مخابراتی در یک خوشه piconet بالاست داده‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا ارسال شوند.
Simple Pairing: به شکل اساسی وظیفه بهبود در جفت شدن وسایل بلوتوث را به عهده دارد.بطوریکه در یک زمان هم کاریی و هم امنیت افزایش میابد.انتظار می‌رود که این مورد به طور قابل توجهی در استفاده از بلوتوث افزایش یابد. ویرایش بعد از LISBON " SEATTLE نامیده می‌شود که مشخصه و ویژگی‌های بیشتری را دارد که عمده آنها روی(UWB: ultra wide band) متمرکز شده‌است. این خصیصه امکان استفاده از بلوتوث را در عرض باند بسیار بالای رادیویی فراهم می‌کندکه بدنبال آن ارسال و انتقال اطلاعات داده‌ها را با سرعت بسیار بالا فراهم می‌کند.

بانوي ايراني، مادر معنوي بلوتوث
ماريا خورسند، بانوي 49 ساله ايراني ، يكي از مديران مشهور صنعت فناوری اطلاعات جهان است. هر چند ايراني‌ها در ميان مديران رده‌بالاي صنعت فناوری اطلاعات چندان كم‌شمار نيستند، اما خورسند يكي از بلندپايه‌ترين و در عين حال معدود زنان ايراني فعال در اين رشته است. امروز ديگر همه با فناوری بلوتوث آشنا هستند و كمتر گوشي تلفن همراهي در جهان ساخته مي‌شود كه به اين فناوری مجهز نباشد. حال حتماً تعجب مي‌كنيد اگر بشنويد كه ماريا خورسند در زمان مديريت خود در شركت اريكسون سوئد، رياست اين پروژه انقلابي را بر عهده داشته است و در واقع مادر معنوي فناوری بلوتوث محسوب مي‌شود.

suorce: wikipedia
 

hasangolab

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
438
امتیاز
132
شهر
قم
مدال المپیاد
ترکیبیات علیپور خوندم!
دانشگاه
Massachusetts Institute of Technology
رشته دانشگاه
Electrical Engineering
پاسخ : آنچه باید درباره ی بلوتوث دانست.

آنچه باید از بلوتوث دانست اینست که پایین ترین فرکانس کاری آن 2.4GHz می باشد!!! ::)
 

shayan-emperor

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
818
امتیاز
506
نام مرکز سمپاد
میرزاکوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1394
مدال المپیاد
:-"
پاسخ : آنچه باید درباره ی بلوتوث دانست.

ممنون از مطلبت !
اینم از جند تا مطلب دیگه:
بلوتوث یک استاندارد برای ارتباط کوتاه برد، مصرف انرژی کم، کم هزینه و بی سیم می‌باشد، که از تکنولوژی رادیویی استفاده می‌کند، تکنولوژی حاضر استاندارد IEEE تحت عنوان WPANهای ۸۰۲٫۱۵ می‌باشد. فناوری بلوتوث شامل چندین نکته کلیدی، که قبول آن را به طور گسترده آسان می‌کند، می‌باشد._در دسترس عموم و استفاده از آن آزاد می‌باشد._توانایی بی سیم و کوتاه برد آن به دستگاه‌های جانبی این اجازه را می‌دهد که توسط یک واسط هوایی ارتباط برقرار کنند، جایگزین شدن کابل‌ها که از اتصال دهنده‌ها با اشکال و سایزهای مختلف و چندین گیره، استفاده می‌کردند._بلوتوث هردو نوع داده و صوت را پشتیبانی می‌کند که آن را به یک تکنولوژی ایده آل تبدیل نموده‌است که بسیاری از وسایل را قادر به ارتباط کرده‌است._بلوتوث از فرکانس غیر منظم استفاده می‌کند و در هرجای دنیا قابل دسترس است.
 

hk hk

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
302
امتیاز
264
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
پاسخ : آنچه باید درباره ی بلوتوث دانست.

N8 با بلوتوث 3 اومده كسي اطلاعاتي چيزي نداره؟
 
بالا