• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

صادق هدایت

  • شروع کننده موضوع
  • #1

سیاوش

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,667
امتیاز
6,096
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر- نرم افزار
اینستاگرام
خوب فک کنم انجمن کتاب این تاپیکرو کم داشت!
اول یه معرفی از این نویسنده میکنم بعد میتونیم را جع به کتاباش نظرتونو بگین و بحث کنین (;

زندگی‌نامه
صادق هدايت در سه شنبه 28 بهمن ماه 1281 در خانه پدري در تهران تولد يافت. پدرش هدايت قلي خان هدايت (اعتضادالملك)‌ فرزند جعفرقلي خان هدايت(نيرالملك) و مادرش خانم عذري- زيورالملك هدايت دختر حسين قلي خان مخبرالدوله دوم بود. پدر و مادر صادق از تبار رضا قلي خان هدايت يكي از معروفترين نويسندگان، شعرا و مورخان قرن سيزدهم ايران ميباشد كه خود از بازماندگان كمال خجندي بوده است. او در سال 1287 وارد دوره ابتدايي در مدرسه علميه تهران شد و پس از اتمام اين دوره تحصيلي در سال 1293 دوره متوسطه را در دبيرستان دارالفنون آغاز كرد. در سال 1295 ناراحتي چشم براي او پيش آمد كه در نتيجه در تحصيل او وقفه اي حاصل شد ولي در سال 1296 تحصيلات خود را در مدرسه سن لويي تهران ادامه داد كه از همين جا با زبان و ادبيات فرانسه آشنايي پيدا كرد.

در سال 1304 صادق هدايت دوره تحصيلات متوسطه خود را به پايان برد و در سال 1305 همراه عده اي از ديگر دانشجويان ايراني براي تحصيل به بلژيك اعزام گرديد. او ابتدا در بندر (گان) در بلژيك در دانشگاه اين شهر به تحصيل پرداخت ولي از آب و هواي آن شهر و وضع تحصيل خود اظهار نارضايتي مي كرد تا بالاخره او را به پاريس در فرانسه براي ادامه تحصيل منتقل كردند. صادق هدايت در سال 1307 براي اولين بار دست به خودكشي زد و در ساموا حوالي پاريس عزم كرد خود را در رودخانه مارن غرق كند ولي قايقي سررسيد و او را نجات دادند. سرانجام در سال 1309 او به تهران مراجعت كرد و در همين سال در بانك ملي ايران استخدام شد. در اين ايام گروه ربعه شكل گرفت كه عبارت بودند از: بزرگ علوي، مسعود فرزاد، مجتبي مينوي و صادق هدايت. در سال 1311 به اصفهان مسافرت كرد در همين سال از بانك ملي استعفا داده و در اداره كل تجارت مشغول كار شد.

در سال 1312 سفري به شيراز كرد و مدتي در خانه عمويش دكتر كريم هدايت اقامت داشت. در سال 1313 از اداره كل تجارت استعفا داد و در وزارت امور خارجه اشتغال يافت. در سال 1314 از وزارت امور خارجه استعفا داد. در همين سال به تامينات در نظميه تهران احضار و به علت مطالبي كه در كتاب وغ وغ ساهاب درج شده بود مورد بازجويي و اتهام قرار گرفت. در سال 1315 در شركت سهامي كل ساختمان مشغول به كار شد. در همين سال عازم هند شد و تحت نظر محقق و استاد هندي بهرام گور انكل ساريا زبان پهلوي را فرا گرفت. در سال 1316 به تهران مراجعت كرد و مجددا در بانك ملي ايران مشغول به كار شد. در سال 1317 از بانك ملي ايران مجددا استعفا داد و در اداره موسيقي كشور به كار پرداخت و ضمنا همكاري با مجله موسيقي را آغاز كرد و در سال 1319 در دانشكده هنرهاي زيبا با سمت مترجم به كار مشغول شد.

در سال 1322 همكاري با مجله سخن را آغاز كرد. در سال 1324 بر اساس دعوت دانشگاه دولتي آسياي ميانه در ازبكستان عازم تاشكند شد. ضمنا همكاري با مجله پيام نور را آغاز كرد و در همين سال مراسم بزرگداشت صادق هدايت در انجمن فرهنگي ايران و شوروي برگزار شد. در سال 1328 براي شركت در كنگره جهاني هواداران صلح از او دعوت به عمل آمد ولي به دليل مشكلات اداري نتوانست در كنگره حاضر شود. در سال 1329 عازم پاريس شد و در 19 فروردين 1330 در همين شهر بوسيله گاز دست به خودكشي زد. او 48 سال داشت كه خود را از رنج زندگي رهانيد و مزار او در گورستان پرلاشز در پاريس قرار دارد. او تمام مدت عمر كوتاه خود را در خانه پدري زندگي كرد.


-----------------------------------------------------------

سایت اصلی صادق هدایت


دانلود آثار صادق هدایت
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,850
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : صادق هدایت

صادق هدايت خدايه فلسفست
كتاباشو اگه معمولي بخوني برات مثل يه كتاب ابتداييه
اما اگه دركش كني و بري تو بهرش ميفهمي چي ميگه
صادق پوچگراي همه چيز نشان بود
همه چيزو بهت توي كتابا اثبات ميكنه ولي همچنان پوچگراست
اينه كه منو به فكر فرو ميبره
وقتي آتش پرستو ميخوني واقعا معني عبادتو ميفهمي
ميگه كساني كه دين نداشتند و خدا پرست نبودن ميرن ميبينن زرتشتيا در مقابل آتش درحال عبادتن و اونا فكر ميكنن اينا آتش ميپرستن
به شيوه همون زرتشتيا شروع به پرستيدن آتش ميكنن و ميگن تا به حال از هيچ عبادتي اينجوري لذت نبردن و خداشونو پيدا كردن .......

صادق هدفش آروم شدنش بد
خودش ميگه برام مهم نيست كتابامو بخونن يا نه ! من فقط براي خودم مينويسم و براي ارضاي ذهنم

به نظرم اون خدا و خودشو به بهترين شكل شناخت و راهو به ما نشون داد

روحش شاد و يادش گرامي
 

parnian.d

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,470
امتیاز
6,402
نام مرکز سمپاد
فرزنگان1 بندرعبّاس
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : صادق هدایت

منُ روانی میکنه، زجر میده به معنای واقعیِ کلمه!
خیلی تلخ و سنگینه لحنش. و در عین حال عجیب گیراست!
بوف کور که جادوی کلمه ست. ولی من نتونستم تمومش کنم. از ترسِ جونم(جدی :| )
 

s.h

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
138
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
شهید سلطانی کرج
شهر
کرج
پاسخ : صادق هدایت

وای من عاشق بوف کورشم تا حالا پنچ شش بار خوندمش
با هر هدف خوندنش روانم تسکین پیدا می کند
در زندگی زخم هایی است....
 

سنگین دل

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
76
امتیاز
657
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
پاسخ : صادق هدایت

من باب هنرهای تجسمی و ادبیات هدایت جا داره چندتا نکته بگم:
اگرچه معتقدم ادبیات هدایت قوی تر و مهم تر هستش ولی هر هنرمندی چه در ادبیاتش و چه در هنر تجسمش باید سواد بصری داشته باشه. منظور این هستش که به تره. یعنی وقتی یک نویسنده نقاش هم هست(در حد خودش) کسی از این بابت رنج نمیبره. اینکه هدایت تونسته حس بصریش رو توی نقاشی هاش هم علاوه بر آثارش بازتاب بده، خب این یکی از حسنات ایشون محسوب میشه! کم پیدا میشه نویسنده ی نقاش..تاکید میکنم نویسنده ی نقاش، نه نقاش نویسنده! نقاش نویسنده پره...
این جناب صادق هدایت رو فقط از طریق نوشته هاش نمیشه شناخت! آقاجان، باید بدونی ایشون به موسیقی کلاسیک علاقه داشتن، از مکتب های معاصرشون برای نوشتن تاثیر میگرفتن و غیره و غیره، تا بتونی از بوف کورشون لذت ببری! همینطور نقاشی هاشون..
نقاشی اهورا مزدا ی پرشکسته...یعنی حقیقتا هدایت نمیدونسته اهورا مزدا قوی هیکل بوده و از این حرف ها؟ درواقع نقاشی های هدایت، یه سری لوگویی برای آثارش هست. که مثلا بتونه بعدها از این نقاشی ها به عنوان لوگویی برای آثارش استفاده کنه.
در رمان بوف کور، حتی هدایت راوی قصه رو یک نقاش معرفی میکنه که روی قلمدان نقاشی میکشه! چرا راوی داستان باید یک تصویرگر باشه؟
من چندین جا خوندم که بخشی از موضوع نقاشی معرف هنری زوال یافته هستش و این داستان هم داستان زوال هست.در اون دوره که هدایت بوف کور رو نوشته، دوره نقاشی تمام و خودنویس وارد بازار شده در نتیجه قلمدان یک چیز نوستالژیک محسوب میشده.نکته ی دیگه ای هم که هست اینه که کوزه ی نقاشی شده که در داستان بهش اشاره میشه، اوج نقاشی روی اون ظرف ها در دوره ی سلجوقی بوده، پس نتیجه گرفته میشه که داستان بین دوره های قاجار و سلجوقی بوده. که باز هم با این اطلاعات میشه نکات بیشتری از کتاب بوف کور ایشون استخراج کرد.
 

nimche

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
542
امتیاز
2,261
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1
شهر
تهران
مدال المپیاد
مدال طلای بیست و ششمین دوره‌ی المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معماری و زبان و ادبی
پاسخ : صادق هدایت

صادق هدایت،یکی از بدبخت ترین هنرمندای کشورمونه،به این دلیل که واقعا در حقش داره نامردی میشه...
البته ما کلا نسبت به گوهرهای ادبیاتمون مثل جناب صادقی و براهنی و جناب گوهر مراد(ساعدی) و گلشیری و چوبک بی تفاوتیم ولی حداقل گند نمیزنیم بهشون!
چهره ای که قشر روشنفکرنما از هدایت نشون میده،با هدایتی که از آثارش میفهمیم خیلی فرق داره و این فرق رو من هرکاری میکنم نمیتونم تو قالب کلمات بگم...چون اصلا از بیخ و بن با هم فرق دارن و نمیشه مقایسه ای گفت فرقاشون رو...پس صرفا توصیه میکنم به گوش ندادن به حرف قشر روشنفکرنما و خواندن آثار هدایت!
از هدایت یه نسخه دستنویس بوف کور(یه بیکاری نشسته بود با دست نوشته بودش!)+مجموعه داستان کوتاه+فواید گیاهخواری+حاجی آقا+ترانه های خیام رو خوندم و کلا به قول سنگین دل(لایک سنگین بهشون)،با نقاشی کردنش با کلمات بسیار حال کردم ولی از ترجمه هایی که از کافکا کرده بینهایت ناراضی بودم...
این رو هم گفته باشم که هدایت برعکس کسایی مثل گلشیری خیلی از فرهنگ عامیانه استفاده میکنه و کلمات آشناتری به کار میبره واسه همین توی جامعه معروف تره...
من خودم به شخصه گلشیری و صادقی و ساعدی رو ترجیح میدم،و این تنها به همین معنی ترجیح دادنه و نه اینکه هدایت بده!
 

Sheyda76

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
151
امتیاز
1,369
نام مرکز سمپاد
فرزانگان اسلامشهر
شهر
تهران
پاسخ : صادق هدایت

ﺍﻭﻝ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ" ﻧﻤﻴﻔﻬﻤﻢ ﭼﺮﺍ ﺍﻳﻨﻘﺪ ﺍﻳﻦ ﺗﺎﭘﻴﻚ ﺧﻠﻮﺗﻪ !

ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ
ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﺨﺼﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﻱ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﺪﻭﻧﻢ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻫﺎ ﻣﻴﺪﻭﻧﻢ!

ﻳﻨﻲ ﻭﺍﻗﻌﺎ" ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺎﺵ ﺧﻮﺷﻢ ﻧﻴﺎﺩ ﻭ ﺟﺬﺑﺶ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺎﺷﻢ!


ﺑﻮﻑ ﻛﻮﺭ ﺭﻭ ﻛﺎﻣﻞ ﺧﻮﻧﺪﻡ ﻭ ﻳﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻪ ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ ﺍﺯ ﺑﻴﻨﺸﻮﻥ ﺁﺑﺠﻲ ﺧﺎﻧﻮﻡ ﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﮕﻮﺭ ﺭﻭ ﺑﮕﻢ ﻛﻪ ﺧﻴﻠﻲ ﻋﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩﻥ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﭼﻦ ﺗﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺩﻳﮕﻪ ﻫﻢ ﺧﻮﻧﺪﻡ ﺍﺯﺵ

ﻧﻈﺮﻡ ﺍﻳﻨﻪ ﻛﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺧﻮﺩﺵ ﺧﻮﻧﺪ.ﻳﻨﻲ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﺮﺍﺗﺶ ﻭﺍﻗﻒ ﻧﺒﺎﺷﻲ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﻲ ﺑﻔﻬﻤﻲ ﺣﺮﻓﺸﻮ! ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﻗﻮﻑ ﺭﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺧﻮﻧﺪﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺎﺵ ميشه ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ! ﻳﻨﻲ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻡ ﻫﺮ ﭼﻲ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺍﺯﺵ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﻔﻬﻤﻲ ﺑﻘﻴﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺎﺷﻮ.ﻭﺍﺳﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﻢ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﺵ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻛﺸﺶ ﺑﺎﺭ ﻫﺎ ﺧﻮﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺭﻭ ﺩﺍﺭﻩ

ﺩﺭ ﻛﻞ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺎﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺣﺮﻓﻪ. ﺣﺮﻓﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺫﻫﻨﺎﻱ ﺑﺴﺘﻪ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﺍﺻﻼ" ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﻪ ﺑﭙﺬﻳﺮﺗﺸﻮﻥ.ﻭ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻡ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﻘﺪﺭ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ !
 

T4R4N3H

کاربر فعال
ارسال‌ها
51
امتیاز
333
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
اصفهان
پاسخ : صادق هدایت

من کلا خیلی کم کتاب میخونم ولی وقتی یه کتاب از صادق هدایت میگیرم دستم دیگه نمیزارمش زمین تا تموم بشه

داستاناش خیلی خاصه از این لحاظ که کلا وقتی داری داستانو میخونی زیاد ازش سر در نمیاری ینی همیشه یه چیزایی

رو کامل توضیح نمیده مثه یه راز پیش خودش نگه میداره بعد یهو خط آخر داستان همه چیزو برات معلوم میکنه طوری که

تا چند دیقه همونطوری سر جات میشینی و تکون نمیخوری و فقط داری فک میکنی که چی شد که اینطوری شد

من خودم به شخصه همه ی کتاباشو دو سه دور خوندم و هر بار که داشتم میخوندم یه چیزای جدیدی از تو داستانش

کشف کردم
 

clever child

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
658
امتیاز
1,831
نام مرکز سمپاد
Allame Helli.II
شهر
Tehran
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
Tehran Polytechnic
رشته دانشگاه
Electrical Engineering
پاسخ : صادق هدایت

نویسنده خیلی خوبیه ، ولی حیف که با خودش اون کارو کرد =((
به هر حال کتابای خوبی داره
 

ali.mashi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,246
امتیاز
8,840
نام مرکز سمپاد
هاشمــــ II
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : صادق هدایت

تابستون پارسال رو به خوندن بوف کور گدروندم...
دیوانه کننده بود!!!! اصن در حد مرگ حال کردم با این کتاب!
 

robomash

Lily Delicated
ارسال‌ها
1,960
امتیاز
8,422
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی نرم افزار
پاسخ : صادق هدایت

صادق هدایت نابغه ست اما یه نابغه پوچ گرا!
کتاب هاش خوبن اما واسه کسی که افکار و عقایدش کاملا شکل گرفتن و تثبیت شدن، واسه کسی که هنوز عقایدش کامل شکل نگرفته خوب نیست چون میتونه اثرات منفی رو عقایدش داشته باشه
 

scare

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
214
امتیاز
2,083
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
متالورژی استخراجی
پاسخ : صادق هدایت

صادق هدایت حق داشت که پوچ گرا باشه!بخاطر شرایط اجتماعی جامعه و سرگذشت خودش!‏
کتابهاش پر از معناست و پر از افکار پوچ گرایانه ولی برای همه ی حرفاش و عقایدش دلیل داره و اونها رو اثبات هم میکنه!من بشخصه درکش میکنم و قبولش دارم!مخصوصا کتابهای بوف کور و گرداب و مرگ!البته آبجی خانم و سگ ولگرد و عروسک پشت پرده هم زیباست!‏
 

Billy the kid

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
694
امتیاز
2,658
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 | آموزشگاه هنری میدیا
شهر
تهران.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
طراحی صنعتی
پاسخ : صادق هدایت

تا جایی که سواد ادبی من قد می ده، هدایت سورئالیست ه نه نهیلیست....
دوستان یاری کنن!
 

scare

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
214
امتیاز
2,083
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
متالورژی استخراجی
پاسخ : صادق هدایت

به نقل از بیلی بچه...! :
تا جایی که سواد ادبی من قد می ده، هدایت سورئالیست ه نه نهیلیست....
دوستان یاری کنن!
و تا اینجایی که سواد ادبی من یه چیزایی میگه نهیلیسته!من بیشتر کتاباشو خوندم!حداقل بوف کور تفکرات نهیلیست داره!باز هم نمیدونم!‏
 

پوریا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
4,610
امتیاز
22,227
نام مرکز سمپاد
helli 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
زنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
تلگرام
پاسخ : صادق هدایت

نهیلیست بودنش که صد البت...اونم نه نهیلیست فعال(امثال نیچه که به دنبال ارزش هایی جدید و مغایر با ارزش های زمانه بودند)...بلکه نهیلیسم انفعالی(که اصل اول آن بی ارزش است...)
در کل به نظرم نثرش واقعا شاید تا مدت ها تو ایران تکرار نشه...فوق العاده بود...
اما مفهومی از توش در نیومد هر چی زور زدیم...گشتیم ما یافت مینشود :|
 

nimche

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
542
امتیاز
2,261
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1
شهر
تهران
مدال المپیاد
مدال طلای بیست و ششمین دوره‌ی المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معماری و زبان و ادبی
پاسخ : صادق هدایت

والا نهیلیسم رو اگه در اینجا به عنوان یه خط فکری در نظر بگیریم و سورئالیسم رو به عنوان یه سبک هنری به نظرم مشکل هر دو طرف حل بشه
فمن الله توفیق
 

سنگین دل

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
76
امتیاز
657
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
پاسخ : صادق هدایت

به نقل از نیمچه :
والا نهیلیسم رو اگه در اینجا به عنوان یه خط فکری در نظر بگیریم و سورئالیسم رو به عنوان یه سبک هنری به نظرم مشکل هر دو طرف حل بشه
فمن الله توفیق
چرا هیچ کس از هدایت به عنوان یک ناسیونالیست رمانتیکِ گذشته نگر یاد نکرد؟
به عنوان خط فکری البته.
تعصبات و مهرورزی به ایران کهن و بُعد ملی گرایانه ی ایشون، نشون دهنده ی این قسمت از خط فکریشون هست درواقع.
 

scare

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
214
امتیاز
2,083
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
متالورژی استخراجی
پاسخ : صادق هدایت

به نقل از سنگین دل :
چرا هیچ کس از هدایت به عنوان یک ناسیونالیست رمانتیکِ گذشته نگر یاد نکرد؟
به عنوان خط فکری البته.
تعصبات و مهرورزی به ایران کهن و بُعد ملی گرایانه ی ایشون، نشون دهنده ی این قسمت از خط فکریشون هست درواقع
تا حالا به قضیه اینطور نگاه نکرده بودم!صادق هدایت بیشترین تاثیر رو از کافکا گرفته به همین خاطر رگه هایی از رمانتیسم و سورئالیسم داخل کارهاش به چشم میخوره!اما نثرش فضای بدبینانه و تاریکی داره به همین دلیله که افکار نهیلیسمی رو بازتاب میکنه!باز هم این نظر منه!
 

پوریا

لنگر انداخته
ارسال‌ها
4,610
امتیاز
22,227
نام مرکز سمپاد
helli 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
زنجان
رشته دانشگاه
پزشکی
تلگرام
پاسخ : صادق هدایت

حس غریبی میگه این آقا و شاهین بدجور به هم شبیهن...و کم هم نیست جدای از مسائل عقیدتی مسائل هنریشون...این که هر کدوم قالبی شدیدا متفاوت در رشته شان برگزیده اند...
و بالاتر از آن عقیدشان...
یه سوال...کسی میتونه گرایش های سیاسی صادق رو اینجا به ترتیب زمانی برامون بگه بدونیم...میتونه کمک کنه به نظرم...
 

nimche

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
542
امتیاز
2,261
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1
شهر
تهران
مدال المپیاد
مدال طلای بیست و ششمین دوره‌ی المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معماری و زبان و ادبی
پاسخ : صادق هدایت

به نقل از یک بنده ی خدا :
حس غریبی میگه این آقا و شاهین بدجور به هم شبیهن...و کم هم نیست جدای از مسائل عقیدتی مسائل هنریشون...این که هر کدوم قالبی شدیدا متفاوت در رشته شان برگزیده اند...
و بالاتر از آن عقیدشان...
یه سوال...کسی میتونه گرایش های سیاسی صادق رو اینجا به ترتیب زمانی برامون بگه بدونیم...میتونه کمک کنه به نظرم...
عابدی!آخه این جفنگیات چیه؟!! :-w
کجای این دو نفر به هم شبیهه؟
یعنی چی کم هم نیست جدای از مسائل عقیدتی،مسائل هنریشون؟!
و قالبی شدیدا متفاوت در رشته چیه این وسط؟
و بالاتر از عقیدشان؟!
 
بالا