دنیای موبایل
محبوبترین موبایلهای سال 2009
گوشیهای موبایل، محبوبترین محصول تکنولوژی بوده و هستند، درست به همین دلیل است که کاربران و افراد مختلف در این سالها اشتهای سیریناپذیری برای محصولات جدید دارند و به این ترتیب است که شرکتهای تولیدکننده هم هر روز با هدف کسب سهم بیشتری از این بازار پر رونق، محصولاتی جدید با امکانات نو را روانه این بازار میکنند
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران تکنولوژیهای جدید آنقدر طرفدار پیدا کردهاست که کاربران در نقاط محروم و دور افتاده دنیا هم از آنها اطلاع داشته و به دنبال استفاده از این تکنولوژیهای جدید هستند این تکنولوژیهای جدید در گوشیهای موبایل هوشمند هم ظهور کردهاند و در حقیقت دلیل رشد چشمگیر محصولات در روزهای اخیر در بازار به این مساله مرتبط است. با این حال بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این بازار معتقدند که ماه نوامبر پررونقترین زمان برای بازار این محصولات است.
معرفی و عرضه مدل جدید گوشیiPhone و موبایلهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل جدید Android همراه با ارائه خدمات جدیدی مانند اینترنتWi-Fi عواملی بودند که توانستند بازار موبایلهای هوشمند را در سال 2009 متحول کنند.
به عنوان نمونه، در ماه نوامبر گذشته (سال 2009) در بازار ایالات متحده آمریکا که نمونه خوبی از بازارهای پیشرفته در این زمینه است، موبایلهای هوشمند 48 درصد از ترافیک وبسایتهای تخصصی موبایل و دانلود نرمافزارهای کاربردی را به خودشان اختصاص دادند که این رقم برای نوامبر سال 2008 تنها 30 درصد بوده است. از طرفی 24 درصد کاربران موبایلهای هوشمند این کشور در ماه نوامبر گذشته تقاضای استفاده از سرویس Wi-Fi را داشتهاند که این میزان در ماه نوامبر سال 2008 تنها برابر 8 درصد بوده است.
سهمها در ماه طلایی بازار
ماه نوامبر به خاطر روزهای خاصی مانند «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبر» بازاری پررونق و داغ را برای کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی بعضی از کشورهای دیگر به دنبال دارد. درست به همین دلیل هم هست که شرکتهای تولیدکننده تمام سعی خود را میکنند تا در نهایت بتوانند میزان فروش و سهم خود از این بازار پر رونق را افزایش دهند
به این ترتیب آخرین و جدیدترین آمار منتشر شده از طرف موسسه AdMob نشان میدهد که:
در میان شرکتهای تولیدکننده برتر بازار موبایلهای هوشمند، شرکت Apple همچنان با در اختیار داشتن 3/38 درصدی از این بازار در ماه نوامبر بیشترین میزان فروش را به خودش اختصاص داده است. بعد از این شرکت برترین تولیدکننده بازار جهانی موبایل، یعنی Nokia سهم 3/16 درصدی این بازار را در اختیار دارد که این میزان در مقایسه با ماه اکتبر امسال با کاهش 3/3 درصدی همراه بوده است.
شرکت Samsung هم توانست در این ماه سهم 1/11 درصدی از بازار جهانی موبایلهای هوشمند را در اختیار بگیرد که این رقم کاهش 3/1 درصدی نسبت به ماه گذشته آن داشته است. تولیدکننده آمریکایی موبایل یعنی شرکت Motorola هم در ماه طلایی بازار توانست 6/6 درصد از سهم بازار را به خودش اختصاص بدهد تا رشد 4/1 درصدی نسبت به ماه گذشته تجربه کند
شرکت HTC، با سهم 9/5 درصدی از بازار جهانی موبایلهای هوشمند در ماه نوامبر در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفته است. SonyEricsson، در این ماه تنها 4 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت و بعد از آن تولیدکننده گوشیهای Blackberry یعنی شرکت RIM با سهم 3 درصدی بازار در جایگاه بعدی قرار گرفته است. بعد از این تولیدکنندگان، شرکتهای LG، Kyocera و Palm در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
بازار موبایلهای هوشمند همزمان با رشد چشمگیری که در ماههای مختلف سال 2009 تجربه کرده، شاهد تحولاتی نه چندان بزرگ، اما تاثیرگذار بوده است. این تحولات در واقع به عقیده اغلب کارشناسان میتوانند بازاری رقابتی و سالم را در آینده نزدیک برای موبایلهای هوشمند به وجود بیاورند. مجله آنلاین InformationWeek هم به این دلیل ده تحول بزرگ و تاثیرگذار بازار جهانی موبایلهای هوشمند در سال 2009 را بررسی کرده است که در زیر آمدهاند.
موتورولا و یک بازگشت صعودی:
بخش موبایل شرکت Motorola در چند سال اخیر رکود قابل توجهی را تجربه کرد تا در نهایت تصمیم به تبدیل شدن به یک شرکت مستقل بگیرد. این تصمیم اما به خاطر تاثیر بحران اقتصادی همچنان مسکوت مانده است. با این حال اما این شرکت توانست خیلی زود راه خودش را با ورود به بازار پررونق موبایلهای هوشمند پیدا کند
«سانجایها» یکی از مدیر عاملان این شرکت در این مورد میگوید: «ما متوجه شدیم که باید تمرکز خودمان را روی موبایلهای هوشمند به خصوص موبایلهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل Android بگذاریم.» به این ترتیب این شرکت در سال 2009 دو گوشی موبایل مبتنی بر این سیستم عامل را به بازار معرفی کرد که مورد توجه کاربران و خریداران هم قرار گرفتند. این شرکت حالا تصمیم دارد در سال آینده میلادی گوشی موبایل جدیدش را با سیستم عامل Linux به بازار عرضه کند
Blackberry در مسیر اصلی:
به عقیده بسیاری از کارشناسان، گوشیهای Blackberry در سالهای گذشته معمولا مشکلاتی را برای کاربرانشان به دنبال داشتند، اما این مشکلات در مدلهای جدیدتر اصلاح شده و در نهایت شرکت تولیدکننده آنها یعنی RIM راه خودش را در این بازار پیدا کرده است. این شرکت در فصل دوم سال 2009 توانست 80 درصد کاربری بیشتر را نسبت به فصل اول در اختیار بگیرد که دیگر تنها کاربران تجاری نبوده و مصرفکنندگان معمولی بودند. این شرکت حالا و به همین دلیل هم در سال 2009 گوشی مدل Storm 2 خود را با کاربری ساده و مدل Curve خود را با قیمت مناسب روانه بازار کرد.راه اصلی خودش را در جذب کاربران و مصرفکنندگان معمولی میداند. به دنبال رونق بازار موبایلهای هوشمند، بازار نرمافزار آنها هم حسابی داغ شده است.
Apple و نونمایی iPhone:
وقتی شرکت Apple گوشی جدید iPhone یعنی iPhone 3GS را در ماه ژوئن گذشته به بازار معرفی کرد، اغلب تحلیلگران اعلام کردند که این گوشی یک پیشرفت انقلابی در بازار موبایلهای هوشمند خواهد بود. در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند Apple هرگز از نظر تکنولوژیکی نتوانسته از دیگر رقبایش پیشی بگیرد اما توانسته با افزودن قابلیتهای جدید به گوشیهایش و عرضه سیستم عاملهای جدید برای آنها، محبوبیت خوبی در بازار موبایلهای هوشمند برای خودش دست و پا کند. درست به همین دلیل هم موبایل جدید iPhone توانست فروش خوبی در این بازار بهدست بیاورد.
ارتش Android سرباز میگیرد:
سیستم عاملها یکی از عوامل فروش خوب موبایلهای هوشمند هستند و در واقع به همین دلیل هم هست که سیستم عاملهای جدید خیلی زود در این بازار پذیرفته میشوند. سیستم عامل Android شرکت Google هم خیلی زود توانست محبوبیت لازم را در این بازار بهدست بیاورد تا جایی که بر اساس پیشبینی کارشناسان انتظار میرود تا پایان سال 2009 بیش از 20 موبایل مبتنی بر این سیستم عامل به فروش برسند. حالا دیگر به جز شرکتهایی مانند HTC و Samsung، تولیدکنندگان کوچک تر هم برای جلب نظر کاربران به استفاده از این سیستم عامل رو آوردهاند.
منبع: econews
برگرفته از سایت تبیان