• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مغز انسان

mohsenbarzegar

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
201
امتیاز
63
نام مرکز سمپاد
qom nodet
شهر
qom
مدال المپیاد
به المپیاد فیزیک علاقه دارم و واسش میخونم
رشته دانشگاه
هرچی خدا قسمت کنه میخونیم
پياده روي مانع پيري مغز مي‌شود

يک پژوهشگر آمريکايي در بررسيهاي خود نشان داد که پياده روي 40 دقيقه اي سه بار در هفته مي تواند فرايند پيري مغز را براي افراد خانه نشين به تاخير بيندازد.
i288800_walking.jpg



به گزارش خبرگزاري مهر، ادوارد مک آلي، استاد بهداشت عمومي، حرکات شناسي بدن و مدير موسسه بکمن، در بررسيهاي خود نشان داد که انجام حرکات فيزيکي ملايم مانند پياده روي 40 دقيقه سه بار در هفته براي شادابي مغز بسيار مناسب است و مي تواند اتصالات مغزي و کارايي شناختي را بهبود بخشيده و با پيري بافت مغزي مبارزه کند.

اين محقق با بررسي 65 فرد بين 59 تا 80 سال به اين نتايج دست يافت تمام اين شرکت کنندگان خانه نشين بودند و در طول شش ماه قبل از تحقيق تنها دو بار در هفته به مدت 30 دقيقه فعاليت فيزيکي داشتند.

پس از تصويربرداري از مغز اين افراد و انجام آزمايشات شناختي آنها مشخص شد که برخي از اتصال مدارات مغزي اين افراد از هم گسسته شده است.

اما افراد سالمندتري که تمرينات فيزيکي بهتري داشتند فعاليت مغزي آنها در شرايط بهتري بود. اين افراد همچنين مي توانستند بهتر برنامه ريزي کنند و چندين کار را با هم انجام دهند.

در ادامه اين تحقيقات، به مدت يکسال براي تمام اين افراد يک سري تمرينات پياده روي و ورزشهاي کششي تجويز شد و در پايان سال آزمايشات شناختي بر روي اين داوطلبان و تصويربرداري از مغز آنها انجام شد.

براساس گزارش آنسا، نتايج اين تحقيقات نشان داد که اتصالات مغزي در سالمنداني که پياده روي مي کردند تاحد قابل ملاحظه اي افزايش يافت درحاليکه اين افزايش در افرادي که حرکات کششي انجام مي دادند مشاهده نشد.

به همين دليل اين پژوهشگر توصيه کرد که سالمندان با انجام پياده رويهاي روزانه و تمرينات فيزيکي ملايم مي توانند به حفظ شادابي مغز خود کمک کنند.
 
  • لایک
امتیازات: psi-3

parastoo

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
222
امتیاز
213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
شهر
طهران
مدال المپیاد
ریاضی!
دانشگاه
؟!
رشته دانشگاه
معماری! :دال
مغز انسان حرف می زند.

دانشمندان طی مطالعه ای که می تواند به سخن گفتن افراد کاملا فلج با کمک افکارشان منجر شود اعلام کردند موفق به یافتن شواهدی شده اند که نشان می دهد مغز انسان حرف می زند.


rhxg8i0ca0nbtndqhgqb.jpg



به گزارش مهر، محققان دانشگاه یوتا در مطالعه ای توانستند سیگنالهای مغز را با استفاده از دو شبکه متشکل از 16 میکروالکترود که در زیر جمجمه و روی مغز کار گذاشته شده بودند به واژه ها ترجمه کنند.

بردلی گرگر از محققان این دانشگاه می گوید ما توانستیم با استفاده از ابزاری خاص که امید می رود برای مدتی طولانی بتوان از آن در برقراری ارتباط با افراد فلج که توانایی حرف زد را ندارند استفاده کرد، سخنان گفته شده را با استفاده از سیگنالهای مغزی رمزگشایی کنیم.

به دلیل اینکه این شیوه نیازمند بهبود است و برای اجرای آن باید الکترودهایی بر روی مغز نصب شوند، دانشمندان اعلام کردند تا آغاز دوره آزمایشهای بالینی این شیوه بر روی افرادی که قدرت سخن گفتن ندارند و در کما به سر می برند، راه درازی در پیش است.

بر اساس گزارش زی نیوز، دانشمندان در این مطالعات توانسته اند امکان پذیر بودن ترجمه سیگنالهای مغزی به واژه های قابل درک رایانه ای را به اثبات برسانند.

ممنون بابت تاپیکتون
×مطالب مهم رنگی شدند×
 

parastoo

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
222
امتیاز
213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
شهر
طهران
مدال المپیاد
ریاضی!
دانشگاه
؟!
رشته دانشگاه
معماری! :دال
حل کردن جدول و زوال مغز

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که معما و جدول حل می کنند دیرتر دچار زوال عقل می شوند اما به هنگام ابتلا، زوال عقل سریعتری را تجربه می کند.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که فعالیت مغز در سنین میانسالی و حتی قبل از آن می تواند در آینده به فرد کمک کند تا دچار آلزایمر (که شایع ترین شکل دمانس یا زوال عقل است ) نشود .

البته این تنها عامل موثر در ایجاد بیماری نیست و تغذیه ، فعالیت بدنی ، ژنتیک و خیلی چیزهای دیگر در این مساله نقش دارند .


i322076_untitled.JPG


از مدت ها تصور می شد که ‘ورزش دادن’ مغز می تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند اما شواهد کمی برای حمایت از این ایده وجود داشت.
اکنون محققان آمریکایی با مطالعه بیش از هزار نفر دریافته اند که فعالیت ذهنی بیشتر ابتلا به آلزایمر را به تاخیر می اندازد.
در عین حال این تحقیق نشان داد: زمانیکه علائم این بیماری ظاهر می شود زوال عقل سریعتر می شود.
در این مطالعه، گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه ‘راش’ در شیکاگو هزار و ۱۵۷ فرد ۶۵ ساله و مسن تر را در اوایل دهه ۱۹۹۰ مورد بررسی قرار دادند.

بعد از ۲۰ سالگی ، با افزایش سن بیش از ۲۰۰ میلیارد سلول عصبی تحلیل رفته و می میرند . تحلیل قوای شناختی که از عوارض این مرگ سلولی است ، ابتدا ضعف حافظه و قدرت شنیدن خود را نشان می دهد . البته نگران نشوید ، این روند تا حدی قابل پیشگیری است .

محققان معتقدند کسانی که در فعالیت های چالش برانگیز مغز ( مانند جدول کلمات متقاطع ، شطرنج ، کتاب خواندن و سفر ) به عنوان یک سرگرمی و تفریح شرکت می کنند ، می توانند باعث کندی روند پیری در مغز خود شوند .
همچنین بررسی ۲۰ ساله پزشکان در کالج پزشکی آلبرت انیشتین نیویورک نشان داده است کسانی که چهار روز در هفته جدول کلمات متقاطع حل می کنند ، ۴۷ درصد کمتر از کسانی که یک روز در هفته این کار را می کنند در معرض خطر دمانس ( زوال عقل ) هستند .

ممنون بابت تاپیک
×مطالب مهم رنگی شدند×
 

parastoo

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
222
امتیاز
213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
شهر
طهران
مدال المپیاد
ریاضی!
دانشگاه
؟!
رشته دانشگاه
معماری! :دال
مطلب

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ، پژوهشگران دانشگاه یوتا در آمریکا با استفاده از دو شبکه ۱۶ میکروالکترود که در زیر جمجمه و در بالای مغز کارگذاشته بودند توانستند سیگنال های مغزی را به کلمات ترجمه کردند.

پرفسور بردلی گریگر مجری این تحقیقات گفت: ما توانسته ایم تنها با استفاده از سیگنال های مغز و یک ابزار لغات گفتاری را رمز گشایی کنیم. این ابزار می تواند برای افراد معلولی که نمی توانند صحبت کنند نوید بخش باشد.
از آنجا که این شیوه نیازمند پیشرفت های بیشتر و کارگذاری الکترودها در مغز است دانشمندان می گویند چند سال دیگر آزمایش های بالینی این شیوه بر روی افراد معلولی که قادر به حرف زدن نیستند انجام خواهد شد.
آنها در بررسی های خود امکان ترجمه سیگنال های مغزی به گفتار رایانه ای را نشان دادند.


نتایج این تحقیقات در نشریه مهندسی عصبی منتشر شده است
 

parastoo

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
222
امتیاز
213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
شهر
طهران
مدال المپیاد
ریاضی!
دانشگاه
؟!
رشته دانشگاه
معماری! :دال
ساخت مغزمصنوعی برای آزمایش روشهای درمانی آسیبهای مغزی

مغز مصنوعی جایگزین حیوانات آزمایشگاهی می شود
پژوهشگران بین المللی با همکاری محققان “آی بی ام” درحال ساخت یک مغز مصنوعی برای آزمایش روشهای درمانی جدید آسیبهای مغزی هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از abc news ، هدف اصلی توسعه این مغز مصنوعی استفاده از آن به جای حیوانات آزمایشگاهی در آزمایش روشهای درمانی آسیبهای مغزی به خصوص آلزایمر، پارکینسون، اوتیسم، شیزوفرنی و تومورها است.

این پروژه بین المللی با عنوان “مغز آبی” (Blue Brain) که با همکاری محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید، مدرسه پلی تکنیک لوزان سوئیس و دانشمندان بخش تحقیقات “آی بی ام” انجام می شود امکان انجام صدها هزار آزمایش آسیبهای مغزی را بدون استفاده از حیوانات آزمایشگاهی امکانپذیر می کند.

درحال حاضر این محققان در پروژه Blue Brain موفق شده اند بخش کوچکی از مغز را با نتایج رضایت بخش بازسازی کنند و برپایه پیش بینیها، اولین نئوکورتکس مغزی مجازی باید تا سال ۲۰۱۰ آماده شود.

پروژه Blue Brain در سال ۲۰۰۵ آغاز شد. به گفته دانشمندان شرکت کننده در پروژه مغز آبی، این “حیوان آزمایشگاهی دیجیتالی” به یک دستگاه انفورماتیکی ویژه تحقیقات پزشکی انتقال داده خواهد شد و به سئوالات دانشمندان در عرصه عملکردهای مغز انسان و بررسی شباهتها و تفاوتهای مغز انسان با مغز سایر پستانداران پاسخ خواهد داد.

ممنون بابت تاپیکتون
×مطالب مهم رو مشخص کردم×
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : ساخت مغزمصنوعی برای آزمایش روشهای درمانی آسیبها

پس این واقعا چیز مفیدیه
هم می شه تو ازمایشها ازش استفاده کرد هم می شه و هم می شه اسیب های مغزی رو درمان کرد و به شناخت بیشتر مغز هم کمک می کنه :)
 

nimafo

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,084
امتیاز
3,128
نام مرکز سمپاد
888
شهر
888
سال فارغ التحصیلی
888
مدال المپیاد
888
دانشگاه
888
رشته دانشگاه
888
تاثیر جویدن آدامس بر عملکرد مغز

یک دندانپزشک اظهار کرد: جویدن آدامس‌های شیرین شده با شیرین کننده‌های خاص در برخی مواقع موجب بروز واکنش‌های حساسیتی در افراد می‌شود.

دکتر رضا زمانی گفت: مصرف آدامس‌های حاوی کافئین ممکن است تا حدی بر خواب افراد اثر گذاشته و موجب بی‌خوابی آنها شود. افرادی که تعداد قابل توجهی از دندانهایشان را با آمالگام (ترکیبی از فلز) پر کرده‌اند و زیاد هم آدامس می‌جوند، در واقع مقداری جیوه نیز وارد بدن آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر ضررهایی که عده ای از پزشکان برای جویدن آدامس ذکر می‌کنند، مواردی از پریدن آدامس به ریه افراد و خطرات عدیده آن ذکر شده است. همچنین جویدن آدامس قبل از جراحی‌های گوارشی با افزایش ترشحات گوارشی احتمال خطر را افزایش می‌دهد.

وی از مهمترین نکات مثبت جویدن آدامس به بهبود حافظه عملی و افزایش توان یادگیری کوتاه مدت و بلندمدت اشاره کرد و افزود: جویدن آدامس بخش جلوی شبکه کورتکس مغزی را فعال‌تر می‌کند و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز انسان می‌شود. علاوه بر آن نه تنها عضلات دهانی بلکه فعالیت عضله زبان نیز هنگام جویدن آدامس افزایش می‌یابد و به دفع مواد سمی گروهی از عضلات بدن کمک می‌کند.
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
قلب سالم روند پیر شدن مغز را آهسته می کند

به نظر می رسد سلامت قلب و مغز به هم مرتبط باشد

محققان آمریکایی می گویند که قلب سالم و قوی می تواند روند پیر شدن مغز را آهسته کند.

تیم دانشگاه بوستون دریافت که افراد سالمی که قلب "تنبلی" دارند که خون کمی پمپ می کند در مقایسه با دیگران مغزهای "پیرتری" دارند.
1500 نفر در مطالعه شرکت داشتند و محققان دریافتند که با افزایش سن مغز این افراد کوچکتر می شود.
در مقاله ای که در باره نتایج مطالعه در نشریه "گردش خون" (Circulation) چاپ شده آمده است که اگر قلب در پمپ کردن خون ضعیف باشد، مغز به طور متوسط دو سال پیرتر می شود.

5tcyev1xu7ewvbbtvje6.jpg


این ارتباط در افراد جوانتر 30 تا 40 ساله که قلب سالمی داشتند و همچنین افراد پیرتر مبتلا به بیماری قلبی مشاهده شد.
دکتر آنجلا جفرسون سرپرست تحقیقات گفت: "این شرکت کنندگان بیمار بودند. شمار خیلی کمی از آنها بیماری قلبی داشتند. ملاحظه این وضع که تقریبا یک سوم کل نمونه ها دارای فعالیت پایین قلبی بودند و اینکه فعالیت کم قلبی به حجم کمتر مغز ارتباط دارد مایه نگرانی است و مطالعات بیشتر را لازم می آورد."
شرکت کنندگانی که حجم مغز آنها در تصویربرداری "ام آر آی" کمتر نشان می داد هیچ نوع علائم کلینیکی که دال بر کوچکتر بودن مغز باشد نداشتند.
اما محققان می گویند که انقباض مغز ممکن است نشانه اولیه ای از وجود یک مشکل باشد.


دکتر جفرسون گفت چند نظریه درباره علل فعالیت کمتر قلبی - میزان پمپ خون در مقایسه با اندازه بدن - وجود دارد.

برای مثال، حجم پایین تر خونی که از قلب پمپ می شود ممکن است جریان خون به مغز را کاهش دهد که به این ترتیب اکسیژن و مغذی های کمتری به سلول های مغز می رسد.
او گفت: "هنوز نمی توان براساس همین یک مطالعه به مردم توصیه های پزشکی کرد اما این حکایت از آن دارد که قلب و مغز دست به دست هم حرکت می کنند."
متخصصان می گویند که فعالیت قلبی افراد نسبتا ثابت است - به این معنی که اگر پایین باشد به سختی می توان آن را عوض کرد مگر آنکه فرد به طور فشرده ورزش کند.
 

مهتاب

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
390
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
BUMS
رشته دانشگاه
Med
تصویر خوشحالی در مغز

یک عکاس تصاویر میکروسکوپی به دلیل تصاویر شگفت انگیزی که از اسرار جهان میکروسکوپی تهیه کرده است موفق شد جایزه انجمن سلطنتی عکاسی و مدال کالجهای سلطنتی انگلیس را دریافت کند.









یک تصویر میکروسکوپی زیبا از بلورهای دوپامین
هورمون دوپامین یک ماده شیمیایی است که در مغز حرکات، حالات روحی و حافظه را کنترل می کند
دوپامین به هورمون خوشحالی معروف است
 

مهتاب

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
390
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
BUMS
رشته دانشگاه
Med
به سمفونی خواب در مغز انسان گوش کنید!

محققان نرم‌افزاری را ابداع کرده‌اند که می‌تواند نت‌های ذهن را بخواند. با استفاده از این نرم‌افزار، نوار مغزی و سینتی‌سایزر می‌شود به سمفونی مغز در خواب، خشم یا حتی بی‌حوصلگی گوش کرد.
blue-brain-simululation_vfqtm_54.jpg


اختراع پیانو در قرن 18ام میلادی تحولی بزرگ در موسیقی جهان ایجاد کرد. ظهور سینتی‌سایزر -سیستم الکترونیکی که نوسانات الکترومغناطیسی با بسامد انتخاب‌شده را به صورت دقیق تولید می‌کند- در قرن 20ام نیز به خلق آهنگ‌های تازه از صداهایی منجر شد که موسیقی‌دانان پیش از آن نشنیده بودند. شاید قرن حاضر، قرن شنیدن هارمونی ذهن و موسیقی‌ باشد که توسط مغز در خواب و بیداری نواخته می‌شود.

به گزارش نیوساینتیست، فین پیترز که یکی از چهره‌های شناخته‌شده موسیقی جاز است، تلاش کرده امواج مغز را به نت‌هایی تبدیل کند و در نهایت با ترکیب آنها سمفونی خواب، خشم و حتی بی‌حوصلگی را ایجاد کند. او بخشی از این آهنگ‌های تازه را در دینا سنتر، بخشی از موزه علوم لندن اجر ا خواهد کرد.

اولین‌بار میک گرایرسان از کالج گلدسمیت، لندن، نرم‌افزاری را ابداع کرد که به کامپیوترها اجازه می‌داد، نت‌ها را از ذهن انسان بخوانند. این نرم‌افزار می‌تواند نت‌هایی را که فرد دارد به آنها فکر می‌کند، بنوازد. البته اشتباهاتی نیز رخ می‌دهند اما نرم‌افزار آنقدر کارایی داشته که بتواند توجه پیترز را جلب کند.

همکاری گرایرسان و پیترز باعث شد شکل تازه‌ای از موسیقی که مبتنی بر امواج مغزی است، شکل بگیرد. پیترز الکتروآنسفالوگرافی -نوارهای مغزی- در حالات مختلف از مغز خودش تهیه کرد. این نوارها که فعالیت‌های مغز او حین استراحت، عصبانیت و خستگی را شامل می‌شدند به کامپیوتری داده شدند که از الگوریتم‌های گوناگونی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کرد.

نتیجه این پردازش به سینتی‌سایزر داده شد تا ترکیب اولیه موسیقی هر یک از این حالات را تولید کند. در نهایت گروه با استفاده از پیانو، ویبرافون و همراهی سینتی‌سایزر، سمفونی خواب در مغز پیترز را نواخت. قطعه‌هایی برای اثر خشم یا بی‌حوصلگی در مغز نیز نواخته شده‌اند که امروز، جمعه 26ام شهریورماه در لندن اجرا خواهند شد.



ممنون بابت تاپیکتون
×نکات مهم رو مشخص کردم×
 
  • شروع کننده موضوع
  • #71

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
نحوه تكامل مغز در افراد باهوش متفاوت است

نحوه تكامل مغز در افراد باهوش متفاوت است
يك مطالعه نشان مي‌دهد علت باهوش تر بودن برخي افراد نه بخاطر حجم بيشتر ماده خاكستري مغز بلكه به علت تفاوت در نحوه تكامل مغز آنها است. به گزارش پايگاه اينترنتي بي.بي.سي.نيوز، "موسسه ملي سلامت رواني" در آمريكا براي مطالعه چگونگي رشد قشر مغز كه مسئول تفكر است، ‪ ۳۰۷‬كودك را بررسي كردند. در اين مطالعه آنها به اين نتيجه رسيدند كه قشر مغز افراد باهوش‌تر در سن هفت سالگي نازك است، اما در سن ‪ ۱۲‬سالگي به سرعت ضخيم مي‌شود. اين در حالي است كه قشر مغز كودكان معمولي در ابتدا ضخيم است و حجم آن در سن هشت سالگي به اوج خود مي‌رسد. در هر دو مورد، قشر مغز پس از رسيدن به حداكثر ضخامت خود نازك مي‌شود، اما اين پديده در كودكاني كه بهره هوشي متوسطي دارند تدريجي‌تر است چرا كه قشر مغز آنها زودتر به اوج ضخامت خود رسيده است. پروفسور "ريچارد پاسينگهام" گفت: رشد بدن با تعاملات آن با محيط ارتباط دارد. محققان معتقدند دوره طولاني ضخيم شدن قشر مغز در سال‌هاي اوليه زندگي كودكان باهوش‌تر احتمالا فرصت بيشتري را براي ايجاد مدار تفكر سطح بالاتر دراختيار مغز قرار مي‌دهد. دكتر "الياس زرهوني" يك پژوهشگر گفت: "مطالعات انجام شده بر روي مغز به ما آموخته است كه افرادي كه بهره هوشي بالاتري دارند مغز بزرگتري ندارند." وي افزود: با بهره‌گيري از فناوري تصويربرداري مغز اكنون مي‌توانيم مشاهده كنيم كه اين تفاوت ناشي از نحوه تكامل مغز است.
brain.jpg
 
  • شروع کننده موضوع
  • #72

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
کودكان بلند قامت‌تر از ضريب هوشي بيشتري برخوردارن

کودكان بلند قامت‌تر از ضريب هوشي بيشتري برخوردارن

دانشمندان دانشگاه «بريستول» در انگليس مدعي هستند كه به علت اصلي اين موضوع كه چرا كودكان كوتاه قامت‌تر از ضريب هوشي پايين‌تري هستند پي برده‌اند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از منابع اينترنتي اين دانشمندان مدعي هستند كه كودكاني كه داراي قامت كوتاه‌تري هستند به دليل داشتن سطوح كمتري از نوعي هورمون كنترل كننده بدني از ضريب هوشي پايين‌تري برخوردار هستند.

اين مطالعه صورت گرفته در زمينه رابطه ميان ضريب هوشي و ميزان هورمون ياد شده در بدن افراد است.

به گفته محققان به هنگام دقيق ميان مطالعه دقيق اين كودكان دريافتند كه رابطه بسيار جالبي ميان هورمون رشد و ضريب هوشي اين كودكان وجود دارد .

به گفته آنها به ازاي هر 100 نانوگرم از اين هورمون‌ها ضريب هوشي كودكان سه درجه افزايش پيدا مي‌كند

labeled_diagram_human_brain.jpg
 
  • شروع کننده موضوع
  • #73

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : مغز انسان

به نقل از مُحسن..! :
این نظریه یه ذره زیادی اشتباه هست، مثال های نقض زیادی رو میتونید پیدا کنید.
مثلا!؟
خوب توی هر تحیق ثبت شده ای استثنایی وجود داره! (;
 

Sampadik

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,666
امتیاز
7,041
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تــهران
پاسخ : مغز انسان

تأثیر دعا در مغز انسان

دانشمندان دانشگاه آرهاوس با استفاده از سیستم اسکن مغزی به مطالعه بر روی مغز انسان در هنگام دعا و صحبت با خداوند پرداختند.
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مهر، محققان با اسکن مغز بیش از 20 داوطلب در هنگام دعا و صحبت با خداوند اعلام کردند مغز افراد در هنگام دعا به گونه ای که در هنگام صحبت با یک دوست فعال می شود، فعالیت می کند.


محققان دانشگاه آرهاوس دانمارک به منظور مطالعه بر روی این پدیده از داوطلبان خواستند یک بار به خواندن یک دعای مذهبی و یک بار به خواندن یک متن غیرمذهبی و اجتماعی اقدام کنند. به گفته محققان در هنگام انجام عملیات اول و خواندن دعای خداوند مخصوص مسیحیان، قسمتهایی از مغز که با مرور ذهنی و تکرار در ارتباط است، فعال شد.

طی آزمایش دوم، داوطلبان قبل از خواستن آرزوهای خود از شخصیت خیالی بابا نوئل مشغول به خواندن دعاهای شخصی خود شدند که این عمل باعث فعال سازی قسمتهایی از مغز که در هنگام برقراری ارتباط با انسانی دیگر فعال می شود، شد. این محدوده از مغز با تئوری ذهن (هشیاری از اینکه دیگران دارای انگیزه و غرض مستقل هستند ) در ارتباط نزدیک است.

به نظر می رسد هر دو منطقه فعال شده مغز در این آزمایشها، رفتار خواستن و توجه به عکس العمل مخاطب که در این آزمایش خداوند بوده است را پردازش می کنند. همچنین قسمتهای فعال شده قسمتی از قشر پیشین مغز به شما می روند که با توجه به قصد فرد دیگر در ارتباط است.

قشر پیشین مغز در انسان یکی از عوامل کلیدی تئوری ذهن است. به گفته محققان، این قسمت از مغز داوطلبان در هنگام انجام آزمایش دعاهای شخصی و صحبت با شخصیت بابانوئل غیر فعال بوده است. این پدیده نشان می دهد داوطلبان بابا نوئل را شخصیتی کاملا خیالی و خداوند را موجودیتی واقعی می دانند.

در عین حال مطالعات گذشته نشان می دهد که قشر پیشانی مغز در انسانها در هنگام تعامل با اجسام بی جان نیز فعال نمی شود. زیرا مغز از چنین اجسامی انتظار عکس العمل ندارد و به همین دلیل نیازی برای فکر کردن به آن جسم احساس نمی کند.

بر اساس گزارش "نیو ساینتیست"، محققان بر اساس نتایج نهایی اعلام کردند افراد در هنگام دعا این تصور را دارند که در حال صحبت با شخصی خاص هستند که این نتیجه از نظر مسیحیان نشانه ای جدید از قطعیت وجود خداوند است.
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پیشنهاداتی برای تقویت مغز

i350656_73376.jpg


کاری انجام دهید

برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی (دویدن و نرمش های هوازی) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

متعادل بخورید
انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد میکند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیار آرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه میشوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می رساند،

مراقب رژیم غذایتان باشید
در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند میکند و در طولانی مدت باعث وارد آمدن به مغز می‏شود، کمبود کالری هم می تواند اثر مشابهی را بر مغز گذارد. بسیاری از مطالعات رژیم های غذایی مفرط را با حواس پرتی ، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.


مراقب بدن خود باشید
بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و… می توانند تاثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز میشود.


از استراحت و آرامش لذت ببرید

مطالعات نشان می‏دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس‏ها را شکل می دهد توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می‏دهد، علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

از قهوه تان لذت ببرید

استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه علمی ۲ الی ۴ بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی کمک کند و ۳۰ تا ۶۰درصد از بروز آلزیمر پیشگیری کند.


ماهی بخورید

وجود ماهی در رژیم غذایی انسانها می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه انسانها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا ۳، برای ساختمان مغز مهم بشمار می آیند و تاثیر آنها برای درمان بیماری های مغزی بسیار موثر است.امگا ۳ دربرخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می شود.

خونسرد باشید
استرس تاثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون‏های خطرناکی در ناحیه‏ی هیپوکمپوس (hippocampus) و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تاثیر قرار می‏دهد.
داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.

از مکمل ها استفاده نکنید

استفاده از مکمل های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین ها تنها نوعی هدر دادن هزینه است. علیرغم منشا طبیعی، اینگونه داروها فاقد عوارض جانبی نیستند، عوارضی مانند: فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات باروری و افسردگی


مغز را به چالش بکشید
حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش به عنوان سوالات هوش و محرک مغز به شما کمک میکنند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید. هرچند که کمبود سواد عامل موثری در کاهش حواس و کمکاری ذهن است. هرچه بیشتر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن شما برای دوران کهولت آماده‏تر و جوانتر خواهد بود. کلید کار میتواند انجام یک کار چالشی جدید مانند حل یک پازل جدید و سرگرم کننده باشد
 

دلداده ی وطن

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
106
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
زنجان
دانشگاه
بهارستان
رشته دانشگاه
ا
چپ مغز يا راست مغز

آیا خیلی سازمان یافته عمل می کنید؟ آیا عقیده دارید برای انجام هر کاری یک راه درست و یک راه غلط وجود دارد؟ اگر این طور است احتمالا چپ مغز هستید.


1ـ احتمالاً از روی فهرست کارهایتان را انجام می دهید.
2ـ دوست دارید سر کلاس انتقاد کنید.
3ـ در ریاضیات و علوم قوی هستید.
4ـ منطقی و اهل استدلال هستید.
5ـ تحقیق شما دقیق و کاملاً مستند است.
6ـ برای خود هدف معین می کنید.
7ـ می توانید اطلاعات را خوب تعبیر و تفسیر کنید.
8ـ اتاقتان منظم است.
9ـ می توانید به سوالات بدون فکر جواب دهید.
10ـ دستورالعمل ها را اجرا می کنید و کلاً دستورالعمل ها را می خوانید.
11ـ احساساتی نیستید.
12ـ بدون اینکه کاسه صبرتان لبریز شود می توانید به سخنرانی های طولانی گوش بدهید.
13ـ اجازه نمی دهید احساسات به درونتان رخنه کنند.
14ـ از فیلم های اکشن خوشتان می آید.
15ـ نشسته مطالعه می کنید.
16ـ کلماتتان دقیق هستند.



[size=10pt]▪ چپ مغزها در کلاس[/size]

1ـ در کلاس تاریخ می توانید تاریخ ها و روند امور را به یاد بیاورید.
2ـ در کلاس ریاضی از حل کردن مساله های طولانی لذت می برید.
3ـ از نظم علوم خوشتان می آید.
4ـ در ادبیات درک مناسبی از دستورزبان و ساختار جمله دارید.



[size=10pt]▪ توصیه هایی به دانش آموزان چپ مغز[/size]

1ـ در اتاق آرام درس بخوانید.
2ـ می توانید مساله های ریاضی را حل کنید اما اگر بخواهید آن را برای کسی که نمی فهمد توضیح بدهید از کوره درمی روید بنابراین برای درس دادن به دیگران پیشقدم نشوید مگر این که از خودتان مطمئن باشید.
3ـ دوست دارید رهبر گروهی برای درس خواندن باشید؛ برای این کار داوطلب شوید.
4ـ عضو یک گروه مباحثه یا رقابت درسی شوید.
5ـ در نمایشگاه های علمی شرکت کنید. شما می توانید برنده مسابقه باشید.
6ـ از مهارت خود در ریاضی و علوم بهره بگیرید.
7ـ ادبیات غیرداستانی را انتخاب کنید.
8ـ شما سوالات و تکالیف مبتنی بر واقعیت را ترجیح می دهید؛ سراغ سوال های نامحدود نروید.
9ـ می توانید جزوه هایتان را خوب سروسامان بدهید؛ این کار را بکنید.
10ـ اتاقتان را منظم نگه دارید.
11ـ زیاد با معلم یا استاد بحث نکنید.
12ـ تحقیق های تحلیلی را انتخاب کنید.
13ـ هر وقت امکان دارد تنهایی کار کنید چون کسانی که مسخره بازی درمی آورند شما را خیلی خسته می کنند.
14ـ اگر استادانی که موضوع بحث یا درس را آزاد می گذارند شما را سردرگم می کنند با آنها کلاس نگیرید.
15ـ بیشتر خطر کنید. از خلاق بودن نترسید.


[size=10pt]آیا وقتی معلم یا استاد زیاد حرف می زند خسته می شوید؟ آیا احساس می کنید می توانید مردم را به راحتی و فقط با نگاه کردن ارزیابی کنید. اگر این طور باشد امکان دارد که راست مغز باشید.[/size]


ـ جزوه برمی دارید اما آنها را گم می کنید. دنبال کردن تحقیق برایتان کار سختی است.
ـ سخت می توانید حواستان را جمع کنید.
ـ با مردم راحت هستید.
ـ مثل بعضی مردم راحت دستاویز مسخره بازی دیگران نمی شوید.
ـ به نظر خیالباف می آیید اما در واقع به فکر عمیق فرو می روید.
ـ مردم می گویند ماورایی هستید و علم غیب دارید.
ـ به نوشتن رمان، نقاشی یا نواختن موسیقی علاقه دارید.
ـ ممکن است ورزشکار باشید.
ـ از داستان های پررمز و راز خوشتان می آید.
ـ زمانی را به تامل و تعمق اختصاص می دهید و فکر می کنید هر اتفاقی دوجنبه دارد.
ـ ممکن است گذر زمان را فراموش کنید.
ـ خودجوش و خودانگیخته هستید.
ـ بذله گو و بامزه هستید.
ـ نمی توانید دستورالعمل ها را کلمه به کلمه دنبال کنید.
ـ پیش بینی ناپذیر هستید.
ـ راحت گم یا سرگردان می شوید.
ـ هیجانی هستید.
ـ دوست ندارید دستورالعمل ها را بخوانید.
ـ ممکن است موقع درس خواندن موسیقی هم گوش بدهید.
ـ دراز می کشید و مطالعه می کنید.
ـ ممکن است ناشناخته ها برایتان جالب باشد.
ـ آدم معقول و وارسته ای هستید.


[size=10pt]▪ راست مغزها در کلاس[/size]

ـ در کلاس تاریخ بیشتر از جنبه های اجتماعی لذت می برید. دوست دارید اتفاقاتی را که در تاریخ افتاده کشف کنید.
ـ اگر روش خودتان را به کار بگیرید ممکن است عملکرد رضایت بخشی در کلاس ریاضی داشته باشید اما از حل مساله های طولانی خسته می شوید.
ـ علوم؟ خسته کننده است.
ـ در کلاس ادبیات موفق هستید به خصوص هنگام روخوانی و انشا.


[size=10pt]▪ توصیه هایی برای راست مغزها[/size]

ـ تنهایی تحقیق بنویسید.
ـ مراقب خیال پردازی های خود باشید و آنها را مهار کنید.
ـ بگذارید قوه تخیلتان شما را در هنر پیش براند.
ـ بگذارید شهودتان در موقعیت های اجتماعی برایتان کار کند.
ـ بگذارید تفکر عمیقتان در آزمون های تشریحی برایتان کار کند، اما در آن غرق نشوید.
ـ در تحقیق ها خلاق باشید. می توانید از زبان شورانگیزتان خوب استفاده کنید.
ـ هنگام درس خواندن از تصویر و نمودار کمک بگیرید.
ـ دستورالعمل ها را بنویسید.
ـ سعی کنید برنامه ریزی شده تر عمل کنید.
ـ بیش از حد به دیگران مشکوک نباشید.
ـ برای سازماندهی افکارتان نکات عمده را مشخص کنید.
ـ در تکالیف ادبیات، ادبیات داستانی را انتخاب کنید.
ـ استادانی را که زیاد حرف می زنند انتخاب نکنید، به سراغ آنهایی بروید که در کلاسشان فعالیتی انجام می گیرد.
ـ شما خوب داستان می گویید؛ بعضی از آنها را بنویسید.
ـ اطلاعات را دسته بندی کنید تا آنها را بهتر بفهمید.
ـ در پاسخ به سوالات با فکر کردن به تمامی احتمالات درنمانید.
ـ کارها را تمام کنید. شما خیلی باهوش هستید اما همیشه کارها را نیمه تمام رها می کنید.
شم و غریزه و مهارت های کلامی شما بی نظیر است. اگر خوب درس بخوانید ممکن است روزی شاگرد اول شوید.
 

nimafo

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,084
امتیاز
3,128
نام مرکز سمپاد
888
شهر
888
سال فارغ التحصیلی
888
مدال المپیاد
888
دانشگاه
888
رشته دانشگاه
888
پاسخ : ویژگی های دانش آموزان چپ مغز

از کجا باید بفهمم که راست مغزم یا چپ مغز؟
-از این که وقتی دست به سینه میشینم کدوم دستم میاد رو اون یکی؟
-از این که وقتی دو تا دستمو تو هم گره میکنم ،کدوم دستم اون یکی رو میگیره؟
-یا از این که وقتی میخوام محترمانه بشینم ، کدوم پام روی دیگری میاد؟
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : ویژگی های دانش آموزان چپ مغز

یعنی چی از خلاق بودن نترسید؟
یعنی چپ مغزا خلاقیتشون کم تره؟
بهتر نیست اینو با اونیکی تاپیک ترکیب کنید؟
یک چیزی بگم؟
ببین من اون متن رو خوندم فکر کردم چپ مغزم
اینو خوندم فکر کردم راس مغزم
حالا من چیم؟ :D

*پ.ن : پست های پُشت ِ سر هم ادغام شد . کوییــــ ـن
 

Sampadik

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,666
امتیاز
7,041
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تــهران
پاسخ : چپ مغز يا راست مغز

جالب بود اما بعضی چیزاش خیلی مفهوم نیست
یعنی چی که تنهایی تحقیق بنویسیم؟ :D
 

Sampadik

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,666
امتیاز
7,041
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تــهران
چرا انسان‌ها مي‌توانند صحبت كنند ؟

نتايج يك تحقيق جديد نشان داده است كه چرا انسانها مي‌توانند صحبت كنند، اما شامپانزها قادر به حرف زدن نيستند.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان دريافتند در مغز انسان يك منطقه اساسي و حياتي براي تكلم و زبان وجود دارد كه شامپانزه‌ها فاقد اين قسمت در مغزشان هستند.

اين منطقه از مغز اولين بار توسط يك فيزيكدان فرانسوي به نام پيير پاول بروكا شناسايي شده و به نام همين فيزيكدان منطقه بروكا نام گرفته است.

به گفته پژوهشگران منطقه بروكا معمولا بخش بزرگتري را در نيمكره سمت چپ مغز انسان نسبت به نيمكره سمت راست اشغال مي‌كند.

محققان براي كنترل بهتر روي چگونگي تغييرات منطقه بروكا طي شش ميليون سال گذشته، بخش‌هاي نازكي از اين منطقه را از مغز 12 شامپانزه كه بر اثر مرگ طبيعي مرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

محققان مي‌گويند: اين منطقه در مغز شامپانزه‌ها وجود دارد، اما ساختار آن با مغز انسان متفاوت است.

منطقه بروكا در مغز انسان‌ها رشد بيشتري پيدا كرده و در نتيجه توان تكلم را در انسان‌ها به وجود آورده است.
 
بالا