• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دایره المعارف پرواز

  • شروع کننده موضوع TOM VF81
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

TOM VF81

مهمان
سلام به همه کسایی که این مطلب رو میخونن...

امروز میخوام یکم درباره علوم پایه خلبانی و پرواز حرف بزنم. همه ما حداقل یک بار رو سوار هواپیما شدیم و از نزدیک حدودا یکسری ابزاری دیدیم و توجهمون رو به خودش جلب کرده. قصد دارم توی این تاپیک به این مطالب بپردازم و هرچیزی که میدونم یا تجربه کردم رو به اشتراک بگذارم.
اول یکمی درباره موتور ها حرف بزنیم:
وظیفه موتور ایجاد قدرت کافی برای پرواز هواپیما هست. موتور ها خودشون به چندین دسته تقسیم میشن که معروف ترین اونها رو بررسی میکنیم.
اولین مورد، موتور های پیستونی هستن . این موتور ها ساختار شبیه به موتور خودرو دارن. این موتور ها ماکسیمم میتونن تا ۲۰۰ نات سرعت برای هواپیما داشته باشن. معمولا از این موتور ها برای هواپیمای آموزشی و نسبتا سبک استفاده میشه. برای مثال هواپیمای سسنا۱۷۲ که یکی از شاهکار های اموزشی هست، هواپیمایی با موتور پیستونی هست.
موتور های جت: موتور هایی که با مکش هوا و ایجاد احتراق شدید، نیروی رانش هواپیما رو تامین میکنن. این موتور ها قابلیت شکستن دیوار صوتی رو هم دارن(اصطلاحا سونیک کردن). البته که ساختار موتور های مسافربری زمین تا آسمون با موتور های جنگنده فرق دارن به طوری که موتور های هواپیماهای مسافربری قابلیت پرواز بیشتر از ۶۰۰نات رو ندارن(بالاخره مسافر نشسته و این عدد هم معمولا خلبان ها سمتش نمیرن). این موتور ها میتونن چند ده تن هواپیما رو حمل کنن بدون اینکه هواپیما دچار مشکل بشه. سلطان بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ هست که از موتور جت CFM 56 استفاده میکنه.

اینارو بخونین حالا تا پارت بعد🤣
 
بالا