• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دایره المعارف پرواز

  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #1

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
سلام به همه کسایی که این مطلب رو میخونن...

امروز میخوام یکم درباره علوم پایه خلبانی و پرواز حرف بزنم. همه ما حداقل یک بار رو سوار هواپیما شدیم و از نزدیک حدودا یکسری ابزاری دیدیم و توجهمون رو به خودش جلب کرده. قصد دارم توی این تاپیک به این مطالب بپردازم و هرچیزی که میدونم یا تجربه کردم رو به اشتراک بگذارم.
اول یکمی درباره موتور ها حرف بزنیم:
وظیفه موتور ایجاد قدرت کافی برای پرواز هواپیما هست. موتور ها خودشون به چندین دسته تقسیم میشن که معروف ترین اونها رو بررسی میکنیم.
اولین مورد، موتور های پیستونی هستن . این موتور ها ساختار شبیه به موتور خودرو دارن. این موتور ها ماکسیمم میتونن تا ۲۰۰ نات سرعت برای هواپیما داشته باشن. معمولا از این موتور ها برای هواپیمای آموزشی و نسبتا سبک استفاده میشه. برای مثال هواپیمای سسنا۱۷۲ که یکی از شاهکار های اموزشی هست، هواپیمایی با موتور پیستونی هست.
موتور های جت: موتور هایی که با مکش هوا و ایجاد احتراق شدید، نیروی رانش هواپیما رو تامین میکنن. این موتور ها قابلیت شکستن دیوار صوتی رو هم دارن(اصطلاحا سونیک کردن). البته که ساختار موتور های مسافربری زمین تا آسمون با موتور های جنگنده فرق دارن به طوری که موتور های هواپیماهای مسافربری قابلیت پرواز بیشتر از ۶۰۰نات رو ندارن(بالاخره مسافر نشسته و این عدد هم معمولا خلبان ها سمتش نمیرن). این موتور ها میتونن چند ده تن هواپیما رو حمل کنن بدون اینکه هواپیما دچار مشکل بشه. سلطان بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ هست که از موتور جت CFM 56 استفاده میکنه.

اینارو بخونین حالا تا پارت بعد🤣
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #2

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
سلام به همه کسایی که این مطلب رو میخونن. فکر میکنم این آخرین مطلبی باشه که توی این انجمن مینویسم و بعدش بخاطر کنکور و داستان هاش مجبورم کمی تا قسمتی از این حرفه فاصله بگیرم. امیدوارم حضور و ارائه مطالب من براتون مفید بوده باشه...
این قسمت به اصطلاحات هوانوردی میپردازم:
1.bingo fuel: این اصطلاح بیشتر برای هواپیماهای جنگنده به کار میره. در جنگنده ها معمولا دوتا نشانگر سوخت داریم. یکیشون fuel quantity هست که میزان سوخت باک های داخلی و اکسترنال ها( باک های اضافه) رو نشون میده و اون یکی نشانگر میزان bingo fuel رو نمایش میده. بینگو فیول به معنی میزان سوخت مورد نیاز برای اجرای عملیات برای برگشتن به پایگاه مبدا هست جالبه بدونید نشانگر سوخت برای شکاری محبوب دل،اف۱۴، در محل ابزار زانوی راست خلبان هست.
2. STALL: جدای از بحث مهندسی، زمانی که سرعت از یه حدی پایین باشه(به طور میانگین زیر ۱۵۰ نات) یا زاویه حمله بین ۱۰ تا ۳۰ درجه باشه، هواپیما قابلیت رانش و جلو رفتنش رو از دست میده و با زاویه حمله ای بالا شروع به واماندگی میکنه. این عمل متاسفانه توی جنگنده های تامکت نیروی هوایی ایران(A) بسیار پدیده ای فراگیر هست. برای احیای موتور در این حالت باید به سرعت دسته گاز(throttle) رو روی حالت MIL یا پس سوز(ماکسیمم حالت گاز) قرار داده و اهرم هدایت هواپیما(بهش میگیم استیک یا YOKE) رو به سمت پایین هل بدیم تا موتور احیا بشه.
3.arrival: محل ورود هواپیما به فرودگاه برای نشستن
4. Afterburner: حالتی در موتور های شکاری هست که ماکسیمم قدرت رو به موتور میده( از موتور شعله خارج میشه). حواستون جمع باشه که اگر هواپیما زیاد روی این حالت باشه، سوخت بسیار زیادی از دست خواهید داد.
5.blackout:زمانی که بیش از ۵ جی مثبت شتاب به خلبان وارد بشه، خون از سر به سمت پاها هدایت میشه و چشم های فرد سیاهی میره و بیهوش میشه به این حالت بلک اوت میگن.
6.redout: زمانی که به خلبان جی منفی وارد بشه( یعنی با شتاب دماغه هواپیما رو به سمت پایین هل بده) خون به سمت سر هدایت میشه و چشم های فرد همه چیز رو قرمز میده و بیهوش میشه.
7. Eject: زمانی که خلبان اهرم نرو اضطراری از هواپیما رو بکشه، در عرض اگر اشتباه نکنم بین ۰.۰۵ تا ۰.۰۸ ثانیه به اندازه ۵۰۰ متر به سمت بالا پرت، و بعد از اعمال کردن یه اهرم دیگه چترش آزاد میشه و به سلامت( شایدم مجروح یا شایدم مرده) روی زمین بشینه.
8. CAP: لغتیه که بنظرم باحاله و خیلی براش احترام قائلم. این کلمه مخفف کلمه Combat air patrol هست. این لغت به معنی حفاظت هوایی از یه منطقه استراتژیک و یا شهر ها در زمان درگیری و جنگ هست. مثلا خلبان های عزیز نیروی هوایی، زمان جنگ بالای سر اصفهان و یا اراک کپ میپریدن تا میگ های عراقی این شهر ها رو بمباران نکنن.
9. Sortie: به مجموعه اقدامات قبل از پرواز از جمله بریفینگ(توجیه شدن خلبان توسط لیدر) حین پرواز و نشستن و پس از نشستن سورتی میگن.
10. FOX1: اصطلاح بین المللی برای درگیری هواییه. زمانی که موشک نیمه فعال راداری (semi active radar homing) مثل ایم۷ خلبان به سمت دشمن شلیک کنه این رو توی بیسیم اعلام میکنه.
11. FOX2: زمانی که خلبان موشک حرارتی سمت دشمن شلیک کنه این رو اعلام میکنه( به این نوع موشک ها، موشک FOX2 هم میگن)
12. FOX3: اعلام شلیک موشک راداری در بیسیم مثل ایم۵۴ عزیز دل و این ۱۲۰ آمرام

13.FOX4:این اصطلاح جدیدا اضافه شده و زمانی که خلبان از توپ هواپیما(همون مسلسل) استفاده میکنه اینو اعلام میکنه.

اصطلاح خیلی هست اما برای تایپ کردنش گاو تر میخواهد و مرد کهن...

امیدوارم از این مطلب هم بهره مند بشید و امسال من رو هم دعا کنید تا به صورت حرفه ای وارد این صنعت بشم...
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #3

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
Chaff and flare چیست و چه کاربردی داره؟
همانطور که در تاپیک شکاری تامکت بررسی کردیم، نبرد های هوایی اصولا بر دو قسم هست: BVR و WVR. در این بخش میخوام بیشتر درباره WVR صحبت کنم. زمانی که فاصله زیر ۱۵ مایل باشه خلبان مهاجم سعی داره که از موشک های کوتاهبرد و یا میانبرد استفاده کنه تا در اثر انفجار هواپیمای مدافع کمترین صدمه رو به هوایپمای خودش وارد بکنه. برای همین از معمولا از موشک های حرارتی استفاده میشه. تا بحثش داغ شد بگذارید تا کمی درباره موشک های حرارتی توضیح بدم:
اساس کارکرد موشک های حرارتی، امواج فروسرخ است. در کلاهک این موشک ها سنسور های حساس به پرتو های فروسرخ نصب شده که به محض شلیک، رد گرمای ناشی از اگزوز موتور رو ردیابی و وقتی به اگزوز میرسه، منفجر میشه. معروفترین این تیپ موشک ها، موشک ایم۹ سایدوایندر هست. معمولا این موشک ها بدلیل خرج کم انفجاری، هواپیمای دشمن رو صد در صد در هوا نابود نمیکنه و همین امر به خلبان دشمن فرصت ایجکت و زندگی دوباره رو میده. حالا یک ضد حمله ای برای این نوع موشک ها در جنگنده ها قرار داره که به شراره یا(flare) معروف هستن. شراره ها، گداخته هایی از جنس منیزیم هستند که به شکل کارتریج های مکعب شکل در هواپیما نصب میشن. به محض دیسپنسر شدن، موشک حرارتی به اشتباه رد گرمای فلز را گرفته و در هوا منفجر میشود.
**تامکت پسند ها بدانند: اف۱۴ در کل ظرفیت حمل ۲۰۰ چف و فلر را دارد
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #4

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
چف چیست؟
پس از ساخت موشک های حرارتی،تصمیم بر این شد که موشک هایی ساخته شود که با استفاده از امواج الکترو مغناطیس هدف خودشون رو شناسایی و منهدم کنند. بگذارید کمی درباره این موشک ها صحبت کنم
موشک های هوا به هوا به طور کلی به سه دسته تقسیم میشن: نیمه فعال راداری(semi active radar homing) این موشک ها برای شلیک های میانبرد(۱۰ تا ۱۵ مایل) استفاده میشن. مزیت اونها فقط بردشون هست و یکی از عیب های بزرگ اونها این هست که خلبان تا اصابت موشک باید هواپیما رو روی هدف قفل کنه. معروفترین این سری موشک ها، ایم۷ اسپارو هست که بسیار محبوب هست.
اما موشک های دسته سوم، موشک های رادار فعال هستن( active radar homing) این موشک ها پس از شناسایی هدف، از راداری که داخل موشک نصب شده استفاده میکنن و با جستجو کردن مختصات هدف، یه هواپیمای دشمن اصابت میکنن. این موشک ها هم میانبرد هستن و هم دوربرد(بالای ۳۰ مایل). معروف ترین این سری موشک ها. موشک بینظیر ایم۵۴ فونیکس هست.
تامکت پسند ها بدانند: موشک فینیکس فقط بر روی جنگنده تامکت قابل نصب است.
با آمدن موشک های فاکس۳، کارشناسان نظامی به فکر ساخت ضد حمله ای برای این سری موشک ها افتادن که در نهایت به ساخت چف(chaff) منجر شد. چف ها برادر هایی از جنس آلومینیوم و شبیه شیشه هستن. به محض دیپسپنسر شدن، امواج راداری حاصل از موشک به این چف ها برخورد کرده و در اثر بازتاب امواج، موشک به اصطلاح از دست میره(missing target).

Alifighter.....
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #5

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
RWR چیست؟
تقریبا از جنگنده های یکم به بعد، کارشناسان نظامی تصمیم گرفتند تا برای حفاظت از هواپیماهای خود، سیستم های هشداری را روی هواپیماها نصب کنند که همین موضوع بهانه ای برای ساخت سیستم هوشمندی تحت عنوان RWR شد. این لغت مخفف کلمه RADAR warning receiver هست که مکانیزم عملکرد اون رو به صورت ساده و مختصر توضیح میدم.


alr-67.png


این سیستم بوسیله آنتن هایی که در جای جای جنگنده نصب شده، امواج رادیویی ساطع شده از هواپیما های دشمن را شناسایی و با لیستی که برایش نوشته شده مقایسه میکند و نوع هدف و میزان خطر اون تهدید رو برای خلبان به نمایش میذاره. تصویری که در بالا میبینید مربوط به سامانه ALR67 جنگنده اف۱۴ تامکت سری هیتبلار B هست که هر حلقه دارای یک نماد خاص هست که به توضیح اون میپردازم.

حلقه شماره یک: این حلقه خود دارای چندین نماد هست
N: وضعیت عادی(normal situation )
I: جنگنده مورد رهگیری هواپیمای دشمن شده(intercepted by bandit)
A:پدافند جنگنده رو شناسایی کرده(intercepted by AAA)
U: هدفی ناشناس شناسایی شده(unknown aircraft )
F:هواپیمای مورد نظر خودی هست(friendly aircraft)
L: حالت رهگیری محدود. برای فهم بهتر میاره یه موضوع رو شفاف کنم. تامکت توانایی درگیری همزمان با ۶ تا هدف رو داره. ینی میتونه همزمان ۶ تا موشک فینیکس رو به سمت هدف های مختلف شلیک کنه که این ۶ هدف توسط کامپیوتر داخل خود هواپیما اولویت بندی میشن که یکی از ملاک های این کامپیوتر، فاصله و کلوژر ریت هست. این نماد هم همین رو نشون میده که داره هدف ها رو اولویت بندی میکنه.
B: سیستم BIT دچار اشکال شده. اینم بذارید توضیح بدم. در اصطلاحات بین المللی ناتو، BIT مخفف کلمه built in test هست. قبل از پرواز باید سیستم های هواپیما از نظر عملکرد تست بشن. برای همین هر ابزار این تست داخلی رو داره.
bit.gif

این هم تصویری از سیستم BIT جنگنده اف۱۴
به جملات توجه کنید😅
درنهایت خوشحال میشم نظراتتونو درباره این تیپ مطالب بدونم.
Alifighter.....
 
  • لایک
امتیازات: ili
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #6

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
ادامه مطلب قبل
حلقه شماره دو تهدید هایی رو نشون میده که برای جنگنده جدی نیستند. به طور مثال هواپیمایی که لود توپ و موشک نداره
حلقه سوم تهدید هایی رو نشون میده که قابلیت درگیری رو دارن اما خلبان اون جنگنده تهدید، اقدام به درگیری نکرده.
و حلقه آخر تهدید هایی رو نشون میده که قابلیت درگیری دارن و قصد حمله هم دارن.
تذکر: در سیستم RWR، نام جنگنده ها معمولا به صورت عدد نمایش داده میشه. به طور مثال اگر نمایشگر عدد ۱۷ رو نشون داد خلبان متوجه میشه که یه جنگنده JF17 اون رو تهدید میکنه.(لیستی کامل از نام جنگنده ها در ناتو نوشته شده)
و مورد شماره پنج هم پیچ تنظیم میزان نور این نمایشگر هست.
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #7

TOM VF81

شاهین سیاه
کنکوری 1402
ارسال‌ها
178
امتیاز
964
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
جنگنده های دو سرنشینه یا تک سرنشین؟
پس از خلق جنگنده ها، کارشناسان نظامی تصمیم بر اضافه کردن یک افسر دیگر به عنوان کمک حال خلبان ها گرفتند. امروز به عنوان آخرین مطلبی که در این جا قرار میدم به بررسی مزایا و معایب دو سرنشینه بودن جنگنده ها میپردازیم.
یکی از مزایای مهم جنگنده های دو کابین، تقسیم وظایف جنگی است. این موضوع در هر جنگنده ای متفاوت هست، به طور مثال در شکاری رهگیر اف۱۴ تامکت، افسر کابین جلو وظیفه هدایت هواپیما و افسر عقب فقط و فقط وظیفه کنترل رادار رو بر عهده داره. در نیروی دریایی به این افسر هاRIO(RADAR INTERCEPT OFFICER) میگن.
images

تصویری از کاکپیت افسر رادار

اما این موضوع در هواپیمای اف۱۸ هورنت و سوپر هورنت( بخوانید hornet) کاملا متفاوت هست. به طور کلی و تخمینی تعداد بسیار کمی از جنگنده های اف۱۸ نیروی دریایی ایالات متحده از شبی های دو کابینه هستن و بیشتر اونها تک سرنشین میباشند. در این سری جنگنده ها افسر عقب وظیفه شلیک و مدیریت تسلیحات جنگنده رو بر عهده داره که در نیروی دریایی به این افسر ها، WSO(بخوانید ویزو)(WEAPON SYSTEM OFFICER) گفته میشه.

01.jpg

تصویری از کاکپیت WSO که قابلیت هدایت توسط کابین عقب را داراست(مثل جنگنده اف۴ فانتوم)

از دیگر مزایای جنگنده های دو کابین، عملکرد بهتر در درگیری های هوایی است به طوری که خلبان میتونه با تمرکز بیشتری روی اجرای مانور ها و فرار کردن از دست دشمن کار کنه. اما معایب این تیپ شکاری ها...
بزرگترین عیب این شکاری ها این هست که گاهی خلبان بدون اطلاع ممکنه یک مانور سنگینی بزنه و افسر عقب غافلگیر بشه که از پیامد های این غافلگیری میشه به حالت تهوع و استفراغ کردن کابین عقب اشاره کرد.
دومین مورد در زمینه خروج خدمه ها از هواپیما است. در جنگنده های دو کابین اهرمی وجود داره که اولویت خروج افسر ها رو از هواپیما تعیین میکنه. اگر حین سقوط و اصابت موشک، افسر عقب تعلل کنه، جان خلبان کابین جلو در معرض خطر قرار میگیره. و عیب آخر اینکه هزینه ساخت جنگنده های دو کابین بسیار بیشتر از جنگنده های تک کابین هست و همین دلیل باعث شده که کشور ها بیشتر به سمت جنگنده های تک کابین سوق پیدا کنن.
Alifighter.....
 
بالا