• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

احیا فرد مجروح

  • شروع کننده موضوع TOM VF81
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

TOM VF81

مهمان
سلام به همه عزیزان. موضوع بحث امروز مربوط به احیا فرد مجروح است. توجه کنید این مطالب برای شرایط اضطراری ودر صورت فقدان تجهیزات پزشکی و بیمارستان ها در موقعیت های جنگی ارائه میشود.

در یک موقعیت اضطراری که فردی مجروح می شود اولین موردی که باید سریعا رسیدگی شود جلوگیری از خونریزی است. در اینجا روش هایی را برایتان ذكر می كنم كه در صورت در دسترس نبودن لوازم امدادی به كارتان می آید. زخم های برش مانند که بر اثر تماس با اجسام برنده به وجود می آیند معمولا اگر عمیق نباشد کم خطر تر از زخم های کوچک اما عمقی است.
در مواردی که وسایل و تجهیزات امدادی در اختیار ندارید باید با استفاده از روش هایی که در زیر می آید جلوی خونریزی را بند آورد.

اگر جراحت بر اثر گلوله یا فرو رفتن جسم نوک تیزی در پوست باشد
محل جراحت را باید با سوزاندن ضد عفونی کرد و جلوی خونریزی آن را گرفت. سوزاندن زخم نباید بسیار شدید باشد و خود عامل جراحت گردد و از طرفی هم باید با حرارت آن چنان کافی زخم را سوزاند که بافت های اطراف زخم سوخته و خونریزی بند آید.

راه دیگر استفاده از آب نمک رقیق است. این روش زخم را ضد عفونی می کند اما جلوی خونریزی را نمی گیرد. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از انجام اقدامات حیاتی برای جلوگیری از خونریزی همواره محل جراحت را با دست فشار دهید.

اگر مسلح هستید می توانید با باز کردن یک فشنگ و ریختن باروت آن بر روی زخم محل زخم را ضد عفونی کنید اما مواظب باشید تا باروت را روی زخم های تازه و بسیار باز نریزید تا وارد بدن و جریان خون نشود.

اگر شکر در دسترس داشتید می توانید کمی از آن را بر روی زخم بپاشید تا به کمک خاصیت اسمزی آن به لخته شدن خون در محل کمک کنید.

برای زحم های بریدگی و سطحی که باز هستند بهترین روش بخیه زدن آن است.
به یاد داشته باشید تا زخم را نبسته و بخیه نزده اید از سوزاندن آن یا مداواهای مشابه جدا خودداری نمائید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن زحم شده و حتی در صورت بهبودی جای بسیار بدی را بر جای بگذارد. برای بستن و بخیه کردن این گونه زخم ها در صورت نداشتن نخ و سوزن می توان با روش های دیگری نیز زخم را بست.

یکی از این روش ها استفاده از مورچه های سرباز مورچه های بزرگ بیابان است. با گرفتن چند تا از آن ها آن ها را دانه دانه برداشته و پس از اینکه دوسر زخم را به هم رساندید سر مورچه را بر روی زخم گرفته تا مورچه محل زخم را گاز بگیرد به گونه ای که هر کدام از آرواره ها یک طرف زخم را گرفته و پس از گاز گرفتن 2 سر زخم را محکم به هم بگیرد. پس از اینکه مورچه گاز گرفت با 2 ناخن خود سر مورچه را از بدنش جدا کرده و اجازه دهید سرش بر روی محل زحم بماند. جدا کردن سر مورچه باعث می شود که آرواره های آن برای مدت طولانی منقبض بماند. به این ترتیب تمام محل زخم را بخیه بزنید.


در مواقعی كه نیش حشره یا زخم كوچك شما را آزار می دهد
با خراش دادن یك درخت كمی از شیره آن را بر روی زخم بمالید.

اگر پوست شما ساییده شده و یا بر اثر حرارت انفجار سوخته و قرمز شده است
ابتدا كمی الكل بر روی آن بریزید و سپس با كمی خاكستر روی آن را بپوشانید.
در ادامه به جراحت ناشی از اصابت گلوله و راهکار های امدادی آن میپردازیم
 
بالا