• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

کلاس آنلاین یا کلاس مجازی چیست؛ انواع و مزایای آن

  • شروع کننده موضوع
  • #1

rezahaghi

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
14
امتیاز
15
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1393
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده ی گسترده از اینترنت در بین کشورهای مختلف، امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین و آموزش‌های الکترونیکی به علت کمبود هزینه‌های رفت و آمد رایج شده است. کلاس آنلاین یا آموزش مجازی، به کلاس‌های آموزشی گفته می‌شود که با به کارگیری از تکنولوژی‌های جدید آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان آموزش آنلاین می‌دهد.

16199904308.jpg

با استفاده از کلاس آنلاین، امکان دسترسی به آموزش‌های گوناگون، بدون محدودیت زمان و مکان، فراهم است. در این مطلب قصد داریم ابتدا توضیح دهیم که کلاس آنلاین چیست و انواع آن چگونه است و سپس به بررسی مزایای کلاس آنلاین بپردازیم.

کلاس آنلاین چیست؟

کلاس آنلاین یک محیط آموزشی است که محدودیت زمانی و مکانی برای شرکت کنندگان آن وجود ندارد. در کلاس آنلاین به شرکت کنندگان، آموزش از راه دور ارائه می‌شود و آن‌ها می‌توانند در یک فضای مجازی با هم تعامل داشته باشند. این محیط آموزشی می‌تواند یک کلاس آنلاین یک نفره یا چند نفره باشد.
16199904896.jpg

کلاس مجازی یا کلاس آنلاین، بخشی از سیستم LMS) Learning Management System) است. ال ام اس، در واقع پلتفرم‌های نرم افزاری برای ایجاد، مدیریت و سازماندهی دوره‌های آموزشی آنلاین هستند که از بستر اینترنت استفاده می‌کنند تا بین دانش آموزان و موسسات آموزشی ارتباط برقرار کنند. هدف از LMS بالا بردن قابلیت های یادگیری است که توسط عموم هم به راحتی قابل دسترس و استفاده باشد.

انواع کلاس آنلاین

افراد شرکت‌کننده در کلاس‌های آنلاین معمولاً دانش‌آموزان و مدرسان هستند و از این لحاظ کلاس مجازی به دو دسته کلاس آنلاین بدون نظارت و کلاس آنلاین با نظارت تشکیل می‌شود.

16199905080.png

کلاس مجازی بدون مدرس (ویدئو محور)​

در کلاس آنلاین بدون نظارت مدرس تنها یادگیری دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کند و گاهی اوقات اصلاً مدرسی وجود ندارد. این را یک کلاس آنلاین بدون نظارت می‌نامند که در آن دانش‌آموزان با موارد آموزشی آماده‌شده و بدون کمک مدرس به یادگیری می‌پردازند. که اساساً یک دوره آموزشی الکترونیکی خصوصی است که می‌تواند آزمون آنلاین خودکار هم داشته باشد . در این کلاس‌ها معمولاً یک پرده‌نگار به دانش‌آموزان ارائه می‌شود تا مطالعه کنند یا یک آموزش ویدئویی تماشا کنند که از این نوع کلاس به‌وفور می‌توانیم در یوتیوب مشاهده کنیم .

کلاس آنلاین با حضور مدرس (کلاس زنده)​

این نوع کلاس تحت نظارت و رهبری مدرس قرار دارد و به تعریف کلاس سنتی نزدیک‌تر است. در این کلاس‌ها درس به‌صورت آنلاین و در تاریخ خاصی اجرا می‌شود و دانش‌آموزان از طریق ویدیو کنفرانس در کلاس حضور دارند و در این نوع کلاس دانش‌آموز و مدرس می‌توانند در کلاس درس با یکدیگر تعامل داشته باشند.

مزایای استفاده از کلاس آنلاین چیست؟

مزایای مهم یادگیری الکترونیکی در زیر به صورت اجمالی آورده شده‌اند:
16199905453.jpeg

بدون مرز بدون محدودیت​

جدا از محدودیت‌های مکانی، زمان یکی دیگر از مشکلاتی است که دانشجویان و آموزگاران هر دو در یادگیری با آن مواجه می‌شوند. در یادگیری حضوری، موقعیت مکانی محدود به کسانی است که توانایی شرکت در کلاس را دارند و زمان هم منحصرا به افرادی محدود می‌شود که می‌توانند در زمان مشخصی حضور به عمل برسانند. یادگیری الکترونیکی به تسهیل آموزش بدون سازمان‌دهی زمان و مکان برای آن دسته از افرادی می‌پردازد که علاقه‌مند به حضور در دوره‌های آموزشی بدون محدودیت در زمان و مکان هستند.

یادگیری جذاب​

طراحی دوره‌های تعاملی و مفرح با استفاده از رسانه‌های مختلف یا روش‌های بازی_مآبانه‌ی اخیر نه تنها دانش آموزان را به فعالیت وا می‌دارد بلکه زمان اختصاص داده شده به موارد درسی مورد بحث را نیز افزایش می‌دهد.

هزینه‌ی اثربخش​

این بخش مربوط به هردو گروه مدرسان و دانش‌آموزان می‌باشد، احتمال این وجود دارد که در هر کدام یک از این گروه‌ها، شما ملزم به پرداخت هزینه‌ی گزافی برای گرفتن نسخه‌ی به روز کتاب‌های درسی مدرسه و یا دانشگاه شوید. اگرچه کتاب‌ها بعد از مدت زمانی منسوخ شده و نیاز ممتد به تهیه‌ی نسخه‌های جدید و به روز دارند، این نیاز در یادگیری آنلاین احساس نمی‌شود.

یادگیری اثر بخش و درخور​

همان‌طور که شرکت‌ها و سازمان‌ها از تکنولوژی برای بالا بردن کارایی فعالیت‌های روزانه بهره می‌برند، استفاده از اینترنت تبدیل به ملزومات شده است. با گسترش یافتن موسسات حقوقی بین‌المللی در سراسر جهان، احتمال همکاری با افراد از سراسر دنیا افزایش می‌یابد؛ و آموزش تمام این افراد به صورت هم‌زمان هدفی است که یادگیری آنلاین با موفقیت به عمل رسانده است.
16199905818.jpg

در تلاش برای بالا بردن اعتبار موارد درسی، اساتید گاها از متخصصان رشته‌های مختلف دعوت به عمل می‌آورند که درباره‌ی موضوع مرتبطی کنفرانسی ارائه دهند. در روش‌های سنتی آموزش، اساتید موظف به تمدید دعوت نامه‌ها به متخصصان مذکور و هم‌چنین پرداخت هزینه‌ی پرواز، اقامت و آموزش آن‌ها بودند.
با این حال در یادگیری آنلاین، اساتید می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ی بالایی میزبانی یک سخنرانی را بر عهده بگیرند. این عمل به صورت مجازی قابل انجام است؛ با استفاده از دوربین‌ها و میکروفون‌هایی برای هر دو گروه سخنران و دانش‌آموز که تعامل را به اندازه‌ی حضور فیزیکی در زیر یک سقف تسهیل می‌بخشد.
ازمزایای دیگر آن وقتی به چشم می‌آید که می‌توانیم سخنرانی را بازنگری کنیم و اطلاعات بیشتری بدست آوریم. دانش‌آموزانی که فرصت دیدن سخنرانی را از دست دادند می‌توانند آن را به صورت ضبط شده نگاه کرده و یا آن‌هایی که علاقه‌مندند می‌توانند برای درک بهتر آن‌ را دوباره تماشا کنند.نگرانی‌هایی که یادگیری آنلاین به همراه دارد.

برای شرکت در کلاس آنلاین به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی آنلاین به ابزارهای زیر نیاز دارید:​

  • کامپیوتر رومیزی، لپ تاب، تبلت یا موبایل
  • استفاده از اینترنت با سرعت مناسب و پهنای باند زیاد
  • هدست یا اسپیکر و میکروفون جهت مکالمات صوتی با استاد
  • استفاده از آخرین نسخه ی مرورگرهایی نظیر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس
  • بهترین راه برای شرکت در یک کلاس آنلاین استفاده از کامپیوتر یا لپ تاب می‌باشد.

جمع بندی​

16199906122.jpg

آموزش مجازی روشی مناسب برای شرکت در کلاس‌ها، گواهینامه‌ها و مدارک معتبر مختلف است. این دوره‌ها برای افراد شاغل و بیمار بسیار مناسب هستند و می‌توانند هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهند. همچنین در صورت طراحی صحیح، باعث افزایش بازدهی افراد می‌شوند. اما آموزش مجازی روش آسانی نیست؛ زیرا به آموزش‌های لازم و زیرساخت کافی احتیاج دارد.
 

بابونه.

ماهی پیشی‌خوار
ارسال‌ها
955
امتیاز
21,822
نام مرکز سمپاد
تنگ ماهی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1401
مرسی که گفتید کلاس آنلاین چیه -.-
تا قبل این مقاله فکر میکردم خوردنیه="(
سرشار از اطلاعات مفید گشتیم -_-
 
بالا