• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اپلیکیشن Waking Up (مایندفولنس)

  • شروع کننده موضوع Rrf
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Rrf

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
108
امتیاز
3,619
نام مرکز سمپاد
اژه ای
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
قبلا توی این پست حرف‌بزن درباره این اپ به طور مختصر یه توضیحی دادم (که این زیر نقل قولش می‌کنم) حالا این تاپیک رو زدم که علاوه بر معرفی رسمی این اپ و جزییات بیشتر، کلا هم درباره اپ و هم درباره مایندفولنس با هم دیگه هر سوال و حرفی بود رد و بدل کنیم. پس اگه میخواید سریع و خلاصه به مقصد برسید همون پست حرف بزن کافیه. اینجا توضیحات اضافه رو تا جایی که بلد باشم میدم.

در این قسمت قصد دارم بدون اغراق یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی رو معرفی کنم که تو این سه هفته اخیر درِ کاملا جدیدی رو به دنیای جدیدی از ذهن خودم واسه من باز کرده (شاید این اپروچ هنوز خیلی زود باشه و جوگیرانه به‌نظر برسه یا هنوز به اونجایی نرسیده باشم که به اون صورت بخوام بگم life changing ولی خب!) ، دنیایی که آدماشو می‌دیدم فقط پوزخند میزدم و مسخرشون میکردم.

ذهن هزاران فکر و خاطره و قصه و.. رو مدام داره میاره بالا، بی‌ربط و باربط. یک ذهن معمولی از این افکار و حالات باخبر نیست، من و تو حواسمون نیست و توجهی نداریم که در حال حاضر چه احساسی داریم، چه فکری داریم و در واقع چی کار داریم با خودمون می‌کنیم؛ هیچ کدوم از این‌ها رو به اون صورت متوجهش نیستیم. انقدر توجهمون به لحظه فعلی پایینه که ابدا یک لحظه‌ی بررسی شده و واکاوی شده نداریم، در مجموع میشه زندگی‌ای که درست تجربه نشده، زندگی‌ای که از رنج‌های خودساخته بی‌شماری تشکیل شده. خیلی فرق هست بین غرق شدن تو فکر و رویا و overthinking و سرزنش گذشته و گفتگوهای خیالی و غیره، با آگاه بودن به این چرخه، آگاه بودن به این که "الآن" چه حس، احساس و فکری دارم. نتیجتا نه فقط اینکه تمرکزت بالاتر میره، اضطرابت میاد پایین‌تر، بیشتر "زندگی" می‌کنی و واقعیت رو واضح‌تر می‌بینی.

سم هریس (sam harris) تو اپلیکیشن waking up با ویس‌هاش نقش یه راهنما رو داره که مدیتیشن رو بهمون یاد میده، یا همون mindfulness. تنها چیزی هم که برای اول کار لازمه اینه که به فقط نفس کشیدنت توجه کنی. فقط باید یه مقدار به انگلیسی مسلط باشید تا بتونید به جلسات مایندفولنس‌ِـش و ویس‌های چند دقیقه‌ایش گوش بدید، البته سم‌هریس خیلی شمرده حرف میزنه و خیلی راحت میشه متوجه حرفاش شد. در واقع یک قسمت اپ تمرین های عملیه و یه قسمتش هم درس های تئوری. اطلاعات زیاد و مفید و مختصری رو داره که برای یه اپلیکیشن خیلی مورد کمیابی حساب میشه.

برای کسایی که سم هریس رو نمی‌شناسن(صفحه ویکیپدیا) باید بگم که وی یه بار تو جوونی mdma مصرف میکنه، ازون به بعد به ذهن و موضوعات مرتبط با اون خیلی علاقه‌مند میشه، نتیجتا استنفورد رو به مقصد هند و نپال به مدت یازده سال برای یادگیری مدیتیشن و تجربه‌های عرفانیِ بدونِ مصرفِ دراگ ترک میکنه و بعد برمیگرده تو رشته فلسفه مدرکشو میگیره و در اخر هم یه phd نورورساینس میگیره.

اپش هم واسه کسی که پول نداره (یعنی مثلا ما ملت خاورمیانه) رایگانه، یه ایمیل میفرستید و یه سال اشتراک رایگان بهتون میده، اگه یه سالتم تموم شد و هنوز پول نداشتی میتونی دوباره درخواست بدی (پادکستش هم همینجوره). راستش پولی هم واسه تبلیغش نمیگیرم یا از این لینکا نیست که بزنی روش تخفیفی چیزی به منی که معرفیش کردم برسه :‌))

- سایت waking up
-درخواست واسه اشتراک یه ساله


اکر شک دارید به این موضوع یه سرچ بزنید تو گوگل از اثرات مایندفولنس و تحقیقاتی که روش شده باخبر بشید، چیزی نیست که من از خودم بخوام دربیارم یا از تجربه خودم فقط باشه یا حقی برش داشته باشم یا از روی جوگیری باشه، این موضوع رو جدی بگیرید دوستان، واقعا فرق میکنه بین ده دقیقه در روز، حتی هفته‌ای یکی دوروز تمرین مایندفولنس کردن و هیچی تمرین نداشتن. امیدوارم که در این چند خط به نوبه خودم مفید واقع شده باشم و اگر نقدی سوالی فحشی بود خوشحال میشم بیشتر در موردش صحبت کنیم.



محیط اپلیکیشن:
محیط اپ اساسا به دو قسمت تئوری و تمرین(practice) تقسیم میشه( به جز قسمت home و تایمر که برای مدیتیشن آزاد در نظر گرفته میشه).
تو قسمت theory یه سری ویس‌ها و گفتگوهایی تحت عنوان درس، گفتگو و Q&A داره که یا سم هریس خودش تنهایی ویس پر کرده یا اینکه یه مهمانی که معمولا دانشمند یا فیلسوف هست رو دعوت کرده و یه گفتگویی درباره موضوعات مختلفی مثل ذهن، همدلی، فلسفه و مایندفولنس و .. رو انجام میده. که یه سری قسمت‌هاش در واقع همون قسمت‌های پادکستش هست(پادکستش هم مثل اپ پولی هست ولی باز دوباره شبیه اپ، میتونید اینجا در قسمتی که نوشته Can’t afford a subscription? Contact us. با زدن روی contact us و نوشتن اسم و ایمیلتون، درخواست بدید و رایگان یک سال اشتراکش رو دریافت کنید، و وقتی این یه سال تموم شد یک سال دیگه هم باز رایگان تمدیدش کنید). به شخصه این قسمت از اپ رو خودم خیلی دوست دارم و سعی میکنم آروم آروم گوش کنم تا ویس‌هاش سریع تموم نشه‌. حجم اطلاعاتی که میده و جدید بودنش و اینکه علاوه بر دانشی که به آدم اضافه می‌کنه، بینشی که خیلی جدید و کمک‌کننده است و از حرفای کلیشه‌ای به دوره، برای هر کسی واقعا میتونه مفید باشه، همه اینا این قسمت رو خیلی آموزنده و کمیاب می‌کنه.

قسمت دوم و قسمت اصلی هم قسمت تمرین یا همون practice هست که انواع روش‌ها رو داره. برای ابتدای کار، قسمت introductory course که ۲۸ قسمت برای ۲۸ روز هست رو گوش می‌کنید. سم هریس به عنوان یه راهنما نقشه راه رو میده و هر اطلاعاتی که لازم باشه رو در اختیارتون میذاره، مثل این‌که جلوتون نشسته باشه و به عنوان یه مربی راهنمایی بکنه که هر دقیقه رو چیکار کنید.


اصلا چرا باید مایندفولنس انجام بدم؟/ مایندفولنس دیگه چه مزخرفیه؟/ چجوری یک همچین تمریناتی میتونه تاثیر مثبت روی ذهن و زندگی من بذاره؟

اولین موضوعی که باید بهش اشاره کنم اینه که این تمرینات خرافات نیست و طی سال‌ها مطالعات مختلفی روش انجام شده که توی این سرچ گوگل میتونید همشو خودتون چک کنید، ولی به‌طور خلاصه، علاوه بر کاهش سطح استرس و افزایش تمرکز و وقوع عبارت "در لحظه زندگی کردن"، کمتر سرزنش کردن خودت به‌خاطر اشتباهاتت (چون بیشتر میفهمی که گذشته‌ت رو روش کنترلی نداری، اینده‌ هم به خیلی چیزای دیگه بستگی داره، پس تو فقط لحظه "حال" رو داری) و حتی یه سری تاثیرات فیزیکی که روی سلامتی فرد پیدا میشه و اثراتی که از درجاتی شبیه روانکاوی و تراپی میتونه باشه رو با خودش به همراه داره. نکته مهمی که باید بهش توجه بشه اینه که این کیفیت ذهنه که کیفیت زندگی رو مشخص می‌کنه، خوشحالی یا ناراحتی هر چقدر هم عمیق باشه اتفاقاتی ذهنیه، که توی consciousness اتفاق میوفته، درسته که ذهن به بدن و بدن به دنیای بیرون وابسته است، ولی اتفاق اصلی تو ذهنت میوفته، این که می‌بینید خیلیا در بهترین شرایط و خیلی خوش‌شانس بودن هنوز حالت ذهنی خوبی ندارن، لذت نمیبرن و ذره‌ای خوشحال نیستن و خیلیا برعکس، توی بدترین شرایط و خطرات هم راضین، دقیقا به همین دلیله. در واقع دلیلی که مایندفولنس انجام میگیره خیلی شبیه به تراپیه؛ تو میتونی ذهنت رو خیلی عوض کنی ولی دنیای بیرون رو نه آن‌چنان. پس خیلی منطقیه که مایندفولنس رو شروع کنی. چیزی که خیلیا جدیش نمیگیرن، توجهی بهش ندارن یا هیچ اطلاعی نسبت بهش ندارن. مایندفولنس بهت یاد میده حداقل به جای چند روز عصبانی بودن، چند ساعت، چند دقیقه عصبانی باشی. چیزی که توی زندگی تاثیرات انکارنشدنی داره.

در واقع مایندفولنس به طور ساده یعنی بی‌توجه/ حواس‌پرت نبودن، یعنی تمرکزم پرت نباشه، حواس و احساسات و دیده‌ها و افکار رو به‌طور کامل متوجهشون بشم. مثلا یه فیلم رو در نظر بگیرید؛ وقتی دارید یه فیلم می‌بینید یه فرقی هست بین اینکه متوجه بشید که این فقط یه صفحه‌اس که روش تصاویر دوبعدی داره پخش میشه، با این که محو فیلم بشید و متوجه نشید که دارید فیلم میبینید. فیلم در واقع همون افکار و احساسات و.. هست که در ذهنمون داره با سرعت عجیبی پشت سر هم ظاهر میشه و مایندفولنس به طور کلی این مهارت رو بهت میده که متوجه بشی که داری فیلم میبینی و تو فیلم غرق نشی.


حالا چرا اصلا از یه اپ واسه همچین تمرینی، و مخصوصا از این اپ واسه مایندفولنس استفاده کنیم؟
دلیلی که این اپ رو بهتر از بقیه اپ‌ها میکنه (یا اصلا چرا باید از یه اپ استفاده کرد) اینه که اولا در عین مختصر و به شدت آموزنده بودنش، خیلی ساده‌اس، ثانیاً ما توی خیلی کارهامون از گوشی استفاده می‌کنیم و دیگه تقریبا دست همه‌مون هست، پس چرا از یه اپ واسه مایندفولنس استفاده نکنیم؟! مورد دیگه‌ای که هست اینه که سم هریس نگاه دقیقی به مسائل و در نتیجه مایندفولنس داره، نگاهی که بینش دور از کلیشه و جدیدی نه فقط درباره مدیتیشن و مایندفولنس بلکه به طور کلی درباره دنیا و زندگی بهت ارائه می‌کنه. البته واضحه که تمام فلسفه یا تمرینات و علمش رو خودش به تنهایی کشفشون نکرده، ولی روش انتقال مفهومش خیلی خوب و ساده و تاثیرگذار و لذت‌بخشه، و این چیز هاست که این اپ رو منحصر بفرد می‌کنه و من رو مجاب به این می‌کنه که درباره این اثر، این همه صحبت کنم و بنویسم!!
 
بالا