• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

نشانه‌های خراب شدن باتری موبایل و راه های پیشگیری از آن

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Maryam kh

کاربر فعال
ارسال‌ها
43
امتیاز
163
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1391
خراب شدن باتری گوشی از اتفاقات تلخ زندگی مدرن و آمیخته به فناوری است که بسیاری با آن روبرو شده‌اند. در این قسمت به 10 نشانه بارز معیوب بودن باتری گوشی اشاره می‌شود که می‌توان از خراب بودن باتری گوشی اطمینان حاصل کرد.

SmartphoneDeadBatteryIllustration.jpg

1. باد کردن (متورم شدن) باتری گوشی
یکی از نشانه‌های ابتدایی و بارز خرابی باتری گوشی متورم شدن آن است. برای بررسی این مورد می‌توانید باتری را روی سطح صافی قرار داده و بچرخانید؛ در صورتی‌که باتری به راحتی چرخید نشانه خراب بودن آن است؛ اما باتری می‌تواند خراب باشد و و روی سطح صاف هم چرخشی نداشته باشد و باید علائم دیگر بررسی شود.

2. خوردگی باتری گوشی
در صورتی‌که کانکتور باتری یا پایانه‌های آن دچار خوردگی شده باشد، اتصال به گوشی به شکل صحیح برقرار نمی‌شود و باتری به درستی عمل نخواهد کرد؛ بنابراین اگر کانکتور باتری گوشی خراب شده باشد حتما باید تعویض شود.

3. خاموش شدن ناگهانی گوشی
هنگامی که باتری به صورت خودکار خاموش یا ریستارت شود احتمال معیوب بودن باتری گوشی بسیار بالا است و باید مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال اگر گوشی شما با داشتن 20 درصد شارژ خاموش شود، بدون شک باتری گوشی خراب شده یا در آستانه خراب شدن است.

4. تخلیه سریع شارژ گوشی
در صورتی‌که به طور ناگهانی شارژ زیادی از باتری گوشی کم شود برای مثال به یکباره شارژ از 70 درصد به 50 درصد کاهش یابد، به احتمال زیاد باتری دچار اشکال شده و باید تست سالم بودن باتری توسط یک متخصص انجام شود.

5. اختلال در هنگام شارژ
اگر گوشی خود را به شارژر متصل کردید و با پیغامی مانند عدم شارژ گوشی مواجه شدید یا علامت شارژ ظاهر شود اما گوشی شارژ نشود یا فرایند شارژ شدن گوشی طولانی شود، این‌ها همه از نشانه‌های خراب شدن باتری گوشی است البته مشکل می‌تواند از خود گوشی یا شارژر هم باشد.

6. هنگ کردن گوشی
همیشه هنگ کردن گوشی دلیل نرم‌افزاری ندارد. بیشتر وقت‌ها دلیل آن خراب بودن باتری گوشی است. توجه کنید هنگام تعویض باتری از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا یکی از دلایل هنگ کردن گوشی پس از تعویض باطری، عدم تطابق کیفی باتری جدید با باتری اصلی گوشی است.

7. وجود لکه سیاه و برآمدگی روی صفحه نمایش گوشی
متورم شدن باتری گوشی‌هایی که قابلیت جدا شدن باتری ندارند، به صورت لکه‌هایی در صفحه نمایش یا برآمدگی قسمتی از اسکرین گوشی ظاهر می‌شود. بنابراین با مشاهده این علائم می‌توان نتیجه گرفت که باتری آسیب دیده‌است.

8. گرم شدن گوشی
باتری‌های موبایل در هنگام شارژ و دشارژ مقداری گرما از خود تولید می‌کنند. این گرما در حد طبیعی برای باتری ضرری ندارد؛ اما اگر در حالت عادی و پس از استفاده کوتاه مدت، گوشی به شدت داغ شود، این احتمال وجود دارد که باتری گوشی خراب شده است و باید تعویض شود.

9. روشن ماندن گوشی فقط در زمان شارژ
اگر گوشی فقط هنگام شارژ روشن می‌ماند و پس از جدا شدن از شارژر خاموش می‌شود، نشان می‌دهد که باتری گوشی توانایی ذخیره انرژی الکتریکی را در خود ندارد و معیوب شده‌است.

10. روشن نشدن گوشی
اگر گوشی به هیچ عنوان روشن نشود، یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند خرابی باتری گوشی باشد. اما همیشه این احتمال درست نیست و باید بررسی شود؛ زیرا روشن نشدن گوشی دلایل مختلفی دارد و خراب بودن باطری یکی از آن‌هاست.


روش های جلوگیری از خراب شدن باتری گوشی
گفته شد که خراب شدن باتری امری کاملا طبیعی است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما راه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

1. استفاده از شارژر اصلی گوشی
شارژرهای تقلبی اغلب شدت جریان خروجی استانداردی ندارند و نمی‌توانند نیاز باتری را در دریافت یکنواخت انرژی تامین کنند؛ از این رو باعث کاهش طول عمر باتری می‌شوند. اگر شارژر گوشی‌ شما خراب شده بهتر است کیفیت را فدای قیمت نکنید؛ زیرا در دراز مدت شارژر تقلبی به گوشی شما آسیب خواهد زد و متحمل هزینه بیشتری خواهید شد.

2. کار کردن با گوشی هنگام شارژ ممنوع
بسیاری از ما به این نکته واقفیم اما به آن عمل نمی‌کنیم. یکی از دلایل اصلی خرابی باتری گوشی استفاده از موبایل هنگام شارژ است. وقتی‌که از گوشی هنگام شارژ استفاده می‌شود عمل شارژ و دشارژ بصورت همزمان انجام شده و روند سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شارژ گوشی پس از طولانی مدت دچار اشکال خواهد شد.

3. شارژ 100 درصدی گوشی هرگز
نحوه صحیح شارژ کردن گوشی از مهمترین عوامل جلوگیری از خرابی باطری گوشی است. برای افزایش طول عمر باتری موبایل هیچ وقت نگذارید شارژ گوشی به زیر 15 درصد برسد و از آن طرف شارژ کامل گوشی اشتباهی است که بسیاری مرتکب آن می‌شوند. بهترین زمان برای جدا کردن گوشی از شارژر، میزان شارژ 90 تا 95 درصد است.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که گوشی خود را تا 100 درصد شارژ می‌کنید و از آن بدتر به مدت طولانی در این وضعیت قرار می‌دهید باید منتظر خراب شدن باتری گوشی موبایل خود باشید.

4. سنگین نرانید
بسیاری از کاربران با گوشی خود بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا انجام می‌دهند. یک بازی با گرافیک بالا قطعا اجزای زیادی از گوشی را درگیر می‌کند که برای این فرایند به انرژی زیادی نیاز دارد. منبع تامین انرژی در گوشی هم باتری است. بنابراین طبیعی است که با انجام بازی‌های سنگین به مدت طولانی، باتری گوشی آسیب ببیند.

5. گرما دشمن باتری گوشی
یکی از دلایل مهم در خراب شدن باطری گوشی گرما است. همیشه سعی کنید گوشی خود را دور از مکان‌های گرم و نور مستقیم خورشید قرار دهید.

6. استفاده از شارژ فندکی را فراموش کنید
شارژرهای فندکی به دلیل اتصال به سیستم برقی خودرو، جریان متناوب و ناپایداری را تولید می‌کنند که همین امر روی عملکرد باتری تاثیرگذار بوده و باعث خرابی آن می‌شود.

7. ریکاوری باتری گوشی
موبایل و پیرو آن باتری موبایل مانند هر دستگاه و قطعه الکترونیک دیگری به ریکاوری و استراحت نیاز دارند. برای اینکه طول عمر باتری گوشی را افزایش دهید بهتر است در هفته به مدت 8 تا 10 ساعت گوشی خود را خاموش نگه‌دارید.

8. کالیبره کردن باتری گوشی
شاید در باتری‌های نسل جدید، کالیبره کردن باتری اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما در صورتی‌که میزان نمایش درصد باتری گوشی با میزان شارژ واقعی گوشی متفاوت باشد، کالیبره کردن ضروری است.
برای مثال اگر روی گوشی شارژ باتری را 40 درصد مشاهده می‌کنید و به یکباره شارژ به 10 درصد برسد یا اگر هنگام شارژ درصد باتری یک مرتبه از 50 به 80 برسد، این‌ها نشان می‌دهد که باتری گوشی نیاز به کالیبره شدن دارد.

9. خرید باتری گوشی اصل
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ اما چه بهتر که خشت اول را هم درست بگذاریم. گفته شد خرابی باطری گوشی امری طبیعی است. خرید باتری گوشی پس از خرابی، باید از مراجع معتبر انجام شود؛ زیرا در صورتی که باتری اصل خریداری نشود تمامی راهکارهای مراقبتی ذکر شده در بالا بدون نتیجه خواهد بود.
منبع
 
بالا