• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

روش های عملی یاد گرفتن فرمولها

  • شروع کننده موضوع
  • #1

r.ebrahimi.cs

مهمان
احتمالا شما هم با مشکل حفظ کردن فرمول ها مواجه بوده اید معمولا شاگردانم این سوال را مطرح میکنند که “حالا ما این همه فرمول فیزیک را چه جوری حفظ کنیم؟” پاسخی که معمولا به آنها میدهم تنها در مورد فیزیک نیست و آن اینست که “شما باید فرمول را یاد بگیرید یعنی هم حفظ کنید و هم روش استفاده از آنرا بیاموزید و این یک روند تدریجی است که همراه با تمرین های مناسب به دست می آید”. در ادامه ۵ روش عملی را به ترتیب برایتان توضیح میدهم که به شما کمک میکند فرمولها را راحت تر یاد بگیرید:

۱- با آرامش مطالعه کنید
در حال مطالعه و حل مسئله آرامش داشته باشید تقریبا هیچ مسئله ای تحت استرس و فشار عصبی حل نمیشود و راه حلهای ابتکاری شکل نمیگیرد. در حال گرسنگی و تشنگی مطالعه نکنید اینطور موارد به شما احساس بی میلی به مطالعه میدهد و بازده شما را به شدت کاهش میدهد.

۲- فرمول را خوب تحلیل کنید
فرمول را برای خودتان تحلیل کنید هر بار یک متغیر را بیازمایید یعنی متغیرهای دیگر را ثابت نگه دارید و با کم و زیاد کردن مقدار متغیر مورد نظر، تاثیر آنرا در مقدار سمت چپ فرمول بررسی کنید.
مثلا برای فرمول a = F / m اگر جرم m ثابت باشد به هر نسبت که شتاب a را زیاد کنیم نیروی F هم افزایش میابد یا متقابلا با افزایش نیرو، شتاب به همان نسبت زیاد میشود و در مرحله بعد شتاب را ثابت نگه دارید و ببینید که برای دادن یک شتاب مشخص به جسم هر چه جرم آن بیشتر باشد باید نیروی بیشتری به آن وارد کنیم این کار به فهم کامل شما از فرمول کمک میکند و میتوانید فرمول را راحتتر به خاطر بسپارید با یاد گرفتن روابط حاکم بین متغیرهای فرمول میتوانید درستی فرمولی که به ذهنتان رسیده را بررسی کنید و فرمول صحیح را پیدا کنید. در ضمن آموختن شیوه به دست آمدن یک فرمول هر چند کمتر در کنکور مورد سوال قرار میگیرد ولی جهت به خاطر سپردن آن بسیار مفید است.

۳- سریعا به کتاب مراجعه نکنید
زمانی که بعد از مطالعه یک مبحث به تمرین مسائل مربوط به آن میپردازید و برای حل یک مسئله به فرمولی نیاز دارید که یادتان رفته، فورا به پاسخ سوال یا کتاب و جزوه خود مراجعه نکنید ابتدا مدتی تمرکز کنید تا همه یا لااقل قسمتی از آنرا به یاد آورید اگر موفق نشدید به پاسخ یک مسئله حل شده قبلی با آن فرمول مراجعه کنید تا هم فرمول و هم روش حل مسئله با آن را با هم ببینید سپس مسئله اصلی را حل کنید.

۴- شرایط کار گیری فرمول را هم به خاطر بسپارید
فراموش نکنیم هدف فرمولها به کارگیری آنها جهت حل مسایل است پس به خاطر سپردن شرایط به کارگیری فرمول اهمیت زیادی دارد و چیزی که اهمیت آنرا دو چندان میکند تاثیری است که در حفظ کردن خود فرمول دارد.

۵- برای فرمول رمزی بسازید
روش رمز گذاری فرمول های فیزیک، برای بعضی فرمولها میتوانید یک رمز بسازید که به راحتی در ذهنتان باقی میماند مثلا برای حفظ فرمول محاسبه نیرویی که به ذره باردار متحرک q با سرعت V در میدان مغناطیسی B وارد میشود یعنی F = qVB Sin a یک رمز یادآور میتواند این عبارت باشد: “کیوی بده سینا” کیوی اشاره به qV ، بده اشاره به B و سینا اشاره به سینوس آلفا است. شما میتوانید این رمزها را خودتان بسازید یا از رمزهایی که دیگران ابداع کردند استفاده کنید.

سعی کنید در روند آماده سازی خودتان این ۵ روش را به کارگیرید هر چه زمان بیشتری به استفاده از آنها بپردازید مهارتتان در به کار گیری آن بیشتر شده و نتیجه بهتری خواهید گرفت.

منبع:
کد:
http://hamdarsan.ir
 
آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد:

dr.namingstuff

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
808
امتیاز
2,973
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1 تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
98
اصلا حفظ کردن فرمول کار اشتباهیه
 

Leo

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,579
امتیاز
21,895
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1399
@dr.namingstuff
البته فکر کنم منظور کسی که تاپیک رو زده فرمول های مادر فیزیک هست.
حرف شما در مورد فرمول های ریاضی درسته. ولی فکر نمیکنم بتونیم بدون دونستن a=F/m کاری کنیم :/ انتظار نداشته باشید یه دانش آموز دبیرستان بیاد قانون دوم نیوتون رو با اثبات یاد بگیره!
 

dr.namingstuff

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
808
امتیاز
2,973
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1 تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
98
@dr.namingstuff
البته فکر کنم منظور کسی که تاپیک رو زده فرمول های مادر فیزیک هست.
حرف شما در مورد فرمول های ریاضی درسته. ولی فکر نمیکنم بتونیم بدون دونستن a=F/m کاری کنیم :/ انتظار نداشته باشید یه دانش آموز دبیرستان بیاد قانون دوم نیوتون رو با اثبات یاد بگیره!
این نوع نگاه کلا اشتباهه باید F=ma رو بفهمی. الان من اینو اثبات نکردم و حفظ هم نکردم.تو با حفظ کردن یه فرمول تنها چیزی که به دست میاری اینه که صورت ظاهریش رو یه جا دیدی ازش استفاده می کنی.
ولی باید یادش بگیری اینطوری در مواقع مناسب ازش استفاده می کنی.
کلا واژه فرمول بار معنایی خوبی نداره.
 

riyazi.takmili.com

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
15
نام مرکز سمپاد
علامه حلي
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
88
حتي اونهايي كه اثبات فرمول ها رو بلدند يا حتي خودشون فرمول رو ثابت كردند، براي امتحان بايد فرمول رو حفظ كنند! يعني بايد يه جوري تو حافظه شون بمونه.
حالا اين حفظ كردن درجه هاي مختلف داره.
اگه شما فهميده باشيد فرمول چه جوري ساخته شده، باهاش يه عالمه تمرين حل كرده باشيد، به ارتباط اون فرمول و دانسته هاي ديگه تون فكر كرده باشيد، با آدم هاي ديگه درباره اش بحث كرده باشيد، ... اونوقت يه عالمه لينك تو مغزتون بوجود مياد كه باعث ميشه حافظه شما سريع به اون فرمول برسه. و نيازي نيست به حافظه تون فشار بياريد تا فرمول رو پيدا كنه! تو اين حالت، شما عادت داريد بگيد فرمول رو حفظ نكردم. بله! زور نزدي كه تو حافظه ات بمونه. خودش رفته اونجا نشسته. ولي بعد از مدتي كه لينك ها كم رنگ بشن فرمول يادت ميره.

در حالت كلي، مغز انسان براي پيدا كردن هر چيزي از قسمت حافظه نياز به يه سري لينك داره كه بتونه سريع به اون موضوع برسه. حالا هرچقدر لينكها قويتر و بيشترباشند، مغز سريع تر به اون موضوع تو قسمت حافظه مي رسه.
 
بالا