• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بهترین های 93 / نیم نگاهی به سال بعد

به نظر شما بهترین بازی امسال کدوم بود ؟

  • Dragon Age : Inquistion

    رای‌ها: 1 8.3%
  • Destiny

    رای‌ها: 2 16.7%
  • Call of Duty : Advanced Warfare

    رای‌ها: 2 16.7%
  • Shadow of Mordor

    رای‌ها: 1 8.3%
  • Farcry 4

    رای‌ها: 2 16.7%
  • Dark Souls II

    رای‌ها: 2 16.7%
  • The Evil Within

    رای‌ها: 1 8.3%
  • Wolfenstein New Order

    رای‌ها: 0 0.0%
  • سایر بازیها (اسم بازی رو بگین !)

    رای‌ها: 1 8.3%

  • رای‌دهندگان
    12
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Hashie

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
235
امتیاز
1,730
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
تبریز
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر
یکی از تفریح های بی بدیل هر مجله و سایت بازی و فیلم، اینه که با نزدیک شدن به آخر سال، بهترین های اون سال رو انتخاب کنن ! هر انجمن هم توی فروم مثل یه سایت کوچیک میمونه، پس چرا ما اینکارو نکنیم ؟!
با نزدیک شدن به سال جدید , گفتیم نگاهی هم داشته باشیم به صنعت بازی در سالی که گذشت.
مطلب خیلی میتونه زیاد باشه ... من ترجیح دادم از بررسی هر سبک شروع کنم ! :D

نقش آفرینی

مطمئناً اگه بخوایم سبک برنده ی امسال رو انتخاب کنیم , این سبک "نقش آفرینی" خواهد بود ! دو تا بازی خیلی بزرگ امسال توی این سبک اومدن که این سبک رو چند پله از بقیه ی سبک ها بالاتر کشیدن.
Dragon Age Inquisition یکی از این دو بازی بود که بهترین بازی 2014 هم انتخاب شد. فضای بی کران این بازی در کنار نقش آفرینی عمیق و در عین حال مهیج اش ، باعث شد سری Dragon Age بازگشت شدیداً قدرتمندی به عرصه بازیها داشته باشه.
بازی دیگه ای که از مهم ترین بازیای امسال بود، Dark Souls 2 ئه که لقب سخت ترین بازی کل دوران رو هم به خودش اختصاص داد. اگه برای اولین بار سراغ این بازی رفتین و دیدین یه زن روستایی شمایی رو که جنگجویین با ضربه ی ته ماهیتابه ش به اون دنیا میفرسته تعجب نکنین ، کاملاً عادیه!
Shadow of Mordor هم با اینکه انتقادهای زیادی به تقلیدی بودن بازی شد، بدون شک جزو جالب ترین بازیای امسال بود.

Shadow_of_Mordor.jpg


اکشن سوم شخص

Infamous Second Son ، عنوان های جدید Assassin's creed به اسمای Unity و Rogue و بازی اوپن وورلد یوبی سافت Watch dogs ، باعث شدن طرفدارای اکشن سوم شخص هم خیلی ناراضی نباشن، گرچه هیچ کدوم از این بازیا شاهکار نبودن .
بازی جدیدی هم که اخیراً برای PS4 بصورت انحصاری منتشر شد،‌ یعنی The Order : 1886 علیرغم گرافیک خیره کننده و گیم پلی روانش، اصلاً نتونست انتظارات منتقدها رو برآورده کنه و متای بازی 65 شد.
اما ... GTA V برای نسل 8 اومد و The Last of Us هم بار دیگه و اینبار برای PS4 اومد که گرافیک بازی بهبود پیدا کرده بود و DLC بسیار زیبای بازی به اسم Left Behind هم در کنار بازی اصلی قرار داده شده بود. GTA V هم که بهترین بازی سال 2013 انتخاب شده بود و یه بار دیگه با گرافیک خیلی بهتر به کنسول های خونگی اومد و دوباره گیمرها رو از کار و زندگی انداخت !

the_order_610x.jpg


اکشن اول شخص

سبک دیگه ای که امسال شدیداً موفق بود، اکشن اول شخصه که با عناوینی مثل Farcry 4، Titanfall ، Alien : Isolation تونست واقعاً 1393 رو به یه سال طلایی تبدیل کنه.
رکورد تعداد حلقه DVD روی PC رو هم Wolfenstein : New Order زد. بازی روی 12 حلقه عرضه شد و اگه از مرحله ی اول بازی (که مرحله ی نصبشه !) بگذرین، یکی از بهترین بازی های این سبک و در کل امسال رو تجربه می کنین.
و اما بازی فوق محبوب Call Of Duty هم امسال تا حدی به ریشه هاش برگشت و یه بازی "هالیوودی" رو به طرفداراش هدیه کرد.

Wolfenstein_The_New_Order_Axis_victory.jpg


ماجرایی و پلتفرمر

تعداد بازیها توی این دو سبک خیلی زیاد نبود، پس دو تاش رو یه جا بررسی کنیم !
تو این سبک هم دو تا بازی خیلی قوی بود، یکیش Valiant Hearts که واقعاً هنر خالص بود. یه بازی پر از احساس درباره ی جنگ جهانی که به نظر من باید یه جایزه تو مایه های صلح نوبل هم بهش داده میشد !
بازی دیگه Child of Light بود که حتی از روی عکساش آدمو جذب میکنه. البته المان های نقش آفرینی این عنوان بیشتر از المانهای ماجراییش بود. این بازی هم مثل بازی بالا دستپخت شرکت Ubisoft هستش !

VH_Comeback_Mid_Rez_Panic_1399421314.jpg


ورزشی و مسابقه ای

PES و فیفا 15 که امسال هم مثل همیشه اومدن و طرفدارای فوتبال رو سیراب کردن. جدا از مشکل داوری توی هر دو بازی که اصلاً رحم و مروت سر داورا نمیشد و به تنه ی فنی هم کارت قرمز میدادن، PES تا حدی تونست به سریال شکست هاش در مقابل فیفا پایان بده . فیفا هم مثل همیشه با قدرت اومد و چند ماه توی صدر جدول فروش آمریکا و اروپا بود.
NBA 2K15 و Madden NFL 15 هم بازیای ورزشی دیگه بودن که موفقیت تجاری اونا به طرز شگفت انگیزی به دوره ی حکمرانی FIFA پایان داد. بازی NBA هر سال با قدرت تر میاد. اگه بسکتبال دوست دارین، تو خرید این بازی شک نکنین.
و اما سبک Racing یا همون مسابقه ای ...
بهترین های امسال توی این سبک Driveclub برای PS4 و Forza Horizon 2 برای XBOX ONE بودن. گرافیک Driveclub کاملاً طرفدارای Microsoft رو وادار به عقب نشینی کرد ، اما روند Forza Horizon و امتیازاتش از Driveclub بهتر بود.
F1 2014 هم مطابق رسم چند سال گذشته بی سر و صدا اومد و عاشقای فرمول 1 رو سیر کرد.

driveclub_screen_16_ps4_us_26aug14.jpg


آنلاین

گرچه میشد بازیای آنلاین رو با توجه به سبکشون دسته بندی کنیم، اما شاید ایده ی بدی نیست که اونا رو جدا در کنار هم قرار دهیم.
Destiny ، رقیب سرسخت Dragon Age برای بهترین بازی سال شدن بود و متاسفانه به خاطر مشکلات اینترنت و کپی رایت، تعداد کمی توی ایران تونستن این بازی رو تجربه کنن. سبک این بازی اکشن اول شخصه و گرافیکش ، مخصوصاً روی کنسولای نسل جدید خیره کننده س.
سری Elder Scrolls هم با عنوان Elder Scrolls Online به عرصه بازی برگشت.
بازی متوسط The Crew هم در سبک مسابقه ای به بازار اومد و طرفدارایی هم برای خودش دست و پا کرد.

mzwowbx15nhuon7kyovo.jpg


ترسناک

بعد از سال 92 که سال بی نظیری توی سبک ترسناک بود، سال 93 هم نه به قدرت 92، ولی با چند تا بازی مشت :D ، جانشین خلفی برای سال 92 بود.
بهترین بازی سبک ترسناک امسال ، The Evil Within استاد میکامی بود . شینجی میکامی قبل از ساختن این بازی گفته بود که این آخرین بازی ای هست که میسازه و واقعاً این بازی چه پایان با شکوهی برای پرونده ی بازی سازی استاد بود.
Resident Evil Revelations 2 هم به صورت اپیزودیک داره عرضه میشه و 3 تا اپیزود از 4 تا اپیزودش الان در دسترسه و خب فک نکنم معروف تر از اسم Resident Evil اسمی توی سبک ترسناک باشه !
یکی از بازی های خلاقانه ی امسال هم بی شک Neverending Nightmares بود با اون فضای مریض و نوع طراحی خاص اش.
چطور میشه از بازی ترسناک حرف بزنیم و چیزی از P.T. نیم ساعته که موی همه رو به تنشون سیخ کرد و طعم واقعی وحشت رو توی همون دموی کوتاه نشون همه داد چیزی نگیم ؟! شدیداً منتظر بازی کاملش در سال 2016 هستیم.

the_evil_within_anfang.jpg



و اما مهمترین خبرهایی که امسال توی دنیای گیم بود ...
امسال یه گروه هک به اسم Lizard Squad اومدن . این گروه کلاً هم اعصاب گیمر ها رو به هم ریختن، هم اعصاب سونی و مایکروسافت رو. البته یه سری کارای مفید ( :D) هم کردن ، از جمله شکستن قفل بعضی از بازیا ولی یه عالمه مشکل بوجود آوردن و کلاً شبکه PSN سونی و همینطور Xbox Live یک روز در میون خراب بودن ! البته این گروه تمرکزش رو خراب کردن گیم ها و خرد کردن اعصاب سونی و مایکروسافت بود، اما هک کردن iCloud و منتشر کردن عکسای برهنه افراد معروف ، هک کردن سرویس های اینترنتی کره ی شمالی و حمله به شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام و تیندر از دست گل های دیگه ی این گروه بود که نهایتاً دستگیر شدن B-)

از خبرای مهم دیگه اینکه مایکروسافت مهم ترین عنوان شرکت Epic Games یعنی Gears of War رو خرید و خبر ها حاکی از اینه که تو E3 2015 قراره خبرای زیادی راجع به این بشنویم.

خبر عجیب دیگه انحصاری شدن Street Fighter V برای PS4 و انحصاری شدن Tomb Raider جدید برای Xbox One بود. مطمئناً نه طرفدارای سونی از اینکه نمیتونن Tomb Raider دوست داشتنی رو بازی کنن خوشحالن و نه طرفدارای مایکروسافت از اینکه نمیتونن Street Fighter خاطره برانگیز رو تجربه کنن دل خوشی دارن، ولی خب سیاستای مالی این دو شرکت باعث این چیزا هم میشه ...

کنسولهای نسل 8 سونی و مایکروسافت هم امسال تابستون 1 ساله شدن و مایکروسافت تونست خودشو از زیر سایه ی سنگین PS4 تا حدی بیرون بکشه و به میدون رقابت برگرده. قابل ذکره که قیمت کنونی PS4 چیزی در حدود 1.5 میلیون و قیمت Xbox One با کینکت حدود 1.750 تومن هستش.


eurogamer_eont4f.jpg



پرفروش ترین بازیای امسال کدوما بودن ؟

چیزی از آمار فروش توی ایران در دسترس نیست و من مجبورم لیست 2014 و جهانی رو بذارم. البته باید بگم داشتم فروش بازی هایی رو که از دی ماه تا الان اومدن رو نگا میکردم (که این بازه ی زمانی جزو 2014 نیست ولی جزو 1393 هست) ، هیچ بازی ای به فروش این لیست نزدیک نشده :

1. Call of Duty : Advanced Warfare

2. Madden NFL 15

3. Destiny

4. GTA V

5. Minecraft

6. Super Smash Bros

7. NBA 2K15

8. Watch Dogs

9. FIFA 15

10. Call of Duty : Ghosts


همونطور که میبینین 3 تا بازی ورزشی توی این لیست هست که نشون میده گیمرا بیشتر دوست دارن دست جمعی بازی کنن ! Madden NFL هم که در کمال تعجب تو رتبه ی دومه. Call of Duty هم مثل همیشه اوله ! حتی نسخه ی Ghosts که سال پیش به بازار اومد و واقعاً یکی از ناموفق های این سری بود، باز هم تو لیست 10 گیم پرفروشه !

Call_of_Duty_Advanced_Warfare_Xbox_360_Hacks.jpg



و اما برسیم به 10 تا مورد انتظار ترین بازیای سال 1394 !

10.Bloodborne
امسال سونی با یه بازی انحصاری کاملاً جدید در سبک اکشن - نقش آفرینی به میدون رقابت میاد. بازی Bloodborne از نظر اکثر منتقدا یکی از بهترین نقش آفرینی های 1394 خواهد بود.

9.Quantum Break
سازنده ی Alan Wake، یعنی Remedy امسال هم با پیش نمایش های Quantum Break دل همه رو برده ! این بازی جواب خوبی در مقابل Bloodborne خواهد بود، چرا که انحصاراً برای کنسول Xbox One میاد.

8.Tom Clacy's The Division
بعد از مرگ یکی از بزرگترین بازی سازهای تاریخ یعنی تام کلنسی مشهور، حالا آخرین بازی ای که آقای کلنسی در دست تهیه داشت، امسال منتشر خواهد شد. بازی The Division آنلاینه و محیط بی کران اون هر کسی رو تشنه ی خودش میذاره !

7.Mortal Kombat X
وقتی میخواستم شماره ی 7 رو انتخاب کنم خیلی فک کردم که Street Fighter V یا Mortal Kombat X ؟ ولی آخرش هم احساسم و هم عقلم گفت Mortal Kombat شایسته تره ! پس از سالها منتظر جنگ دیرینه ی اسکورپین و ساب زیرو باشین چرا که مورتال کامبت چند روز دیگه بیرونه !

6.The Witcher 3 : Wild Hunt
یه بازی عظیم دیگه که امسال میاد قسمت سوم ویچر ئه . 3 سال پیش قسمت دوم این سری سر و صدای زیادی راه انداخت و نهایتاً از نظر بعضی سایتا بهترین بازی سال 2012 شد. امسال هم گرالت برمیگرده تا سیستم شما رو بسوزونه و روزتون رو شب کنه !

5.Final Fantasy XV
اگه کسی بازی فاینال فانتزی رو نشناسه، حتماً انیمیشن ش رو دیده ! محبوب ترین بازی نقش آفرینی ژاپنی که خیلی هم طرفدار داره، امسال روی کنسول های نسل 8 قابل بازی خواهد بود. محیط، گرافیک ، روند و جزئیات و خلاصه همه چیز بازی این بازی رو به یکی از مورد انتظارترین های سال بعد تبدیل میکنه.

4.Metal Gear Solid V : The Phantom Pain
هیدئو کوجیما یه نابغه ست. فردی که خودش میگه 70٪ مغز من متشکل از فیلماست و Metal Gear هم معروفترین عنوان این مرد خاصه. جای جالبتر ماجرا اینکه این بازی دیگه انحصاری سونی نیست و برای کنسولهای نسل قبل و نسل حاضر سونی و مایکروسافت + ویندوز قراره بیاد. شدیداً منتظر این شاهکاریم !

3.Uncharted 4 : A Thief's End
چیزی که طرفدارای سونی همیشه بهش افتخار میکنن، انحصاری های بهتر (شاید خیلی بهتر!) از مایکروسافته. Uncharted هم که گل سرسبد این انحصاری هاست که شماره ی 4ام اش سال بعد قراره برای PS4 به بازار بیاد و یه بار دیگه به بقیه یاد بده اکشن ماجرایی یعنی چی !

2.Rise of the Tomb Raider
سال 2013 سال بازگشت Tomb Raider و مهمترین و محبوب ترین شخصیت زن بازی های کامپیوتری یعنی Lara Croft بود. گویا 2015 هم قراره این قهرمان دوست داشتنی مون رو ببینیم ! کاش قهرمانای Uncharted و Tomb Raider با هم ازدواج میکردن که هم طرفدارای سونی لارا رو میدیدن و هم طرفدارای مایکروسافت از ناتان دریک دوست داشتنی دور نمی موندن !

1.Batman Arkham Knight
شوالیه ی تاریکی و تنهاترین کارآگاه دنیا امسال یه بار دیگه میاد تا با دیوونه های Arkham سر و کله بزنه. بازی رو سازنده ی بازیای Arkham City و Arkham Asylum، شرکت Rocksteady میسازه و این جریان شکی باقی نمیذاره که بتمن جدید دوباره یکی از بهترین تجربه های گیمری مون رو قراره رقم بزنه. واقعاً برای این بازی روز شماری هم کمه، باید لحظه شماری کرد.

2015_03_18_19_38_51.jpg



سخن پایانی و بهترین بازی سال از دید خودم :-"

سال 93 از نظر گیم سال متوسطی بود. بازی های خوبی اومدن، بازی های بدی هم در کنارش بودن. بازی هایی بودن که دست کم گرفته شدن و بازی هایی هم بودن که با سیاست و تبلیغات زیاد تونستن فروش خوبی رو در کنار امتیازات متوسط و گاهاً کمشون داشته باشن.
Bayonetta 2 اومد و کنسول Wii U رو از وضعیت بدش نجات داد. بازی ای که یکی از کاندیداهای بهترین بازی سال 2014 هم بود.
The Sims 4 اومد و دخترا رو راضی نگه داشت (چون خیلی از دخترا هر چند سال یه بار با اومدن نسخه ی جدید The Sims سری به گیم فروشی ها میزنن !)
ولی خودم ...
بازیای خیلی زیادی بازی نکردم ولی خدا رو شکر تونستم بازیای گلچینم رو تموم کنم. برای من انتخاب کردن بهترین بازی سال همچین کار مشکلی نیست، چون از سال قبل به محض اینکه خبر ساخته شدن یه بازی ترسناک توسط استاد میکامی رو شنیدم، میدونستم قراره با یه شاهکار مواجه شم. هیچ چیز این بازی از سطح انتظارات من کمتر نبود که هیچ، خیلی هم چیز بیشتر از انتظاراتم داشت. واقعاً هر سال همچین بازیایی به تور آدم نمیخورن؛ بازی هایی که روح و روان و فکرتو مشغول کنن و برای چند روز تو رو بمکن و به دنیای خودشون ببرن !

بهترین بازی امسال از دید من : The Evil Within

The_Evil_Within_box.jpg




شما هم امسال بازی کردین ؟ بازی اندروید؟‌ بازی iOS ؟ بازی کامپیوتر یا کنسول؟ بازی های قدیمی ای که امسال وقت کردین تمومشون کنین؟
هر چی که هست بگین و بذارین بقیه هم لذت ببرن !
بهترین بازی امسال رو از دید خودتون بگین ؛ بهترین بازی هر سبک رو اگه میخواین بگین ؛ به نظرات من اشکال بگیرین ؛ خاطره بنویسین از گیم هاتون ! خلاصه آخر ساله ! هر چی راجع به گیم تو دلتون مونده اینجا بگین !


+ عیدتون مبارک ! امیدوارم امسال سالی پر از گیمای خوب داشته باشین و دنیاتون مثل دنیای گیم ها متنوع و جذاب باشه !
 
بالا