• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

از "ساعت زمین" جا نمانیم!

  • شروع کننده موضوع
  • #1

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
قبل از اختراع برق كسي تصور نمي‌كرد كه شايد روزي برسد كه ميليون‌ها نفر چشم انتظار تنها ساعتي باشند كه چراغ‌هاي خود را خاموش كنند و هر كس با توجه با علاقه خويش ياور اين حركت نمادين شود. حركتي كه اولين بار در سال 2007 در حالي برگزار شد كه تنها در استراليا دو ميليون و 200 هزار نفر عضو عادي و دو هزار عضو سازماني داشت.

اما تا سال 2009 ميليون ها نفر از چهار هزار شهر در 88 كشور عضو آن شدند و اين آمار تا سال 2012 به 6950 شهر و 152كشور از سراسر دنيا رسيد. حركت ساعت زمين توسط صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund)به جهت جلب افكار عمومي به گرمايش زمين پايه ريزي شد. در آخرين شنبه ماه مارس دوست داران كره خاكيمان، زمين، با خاموش کردن چراغهای اضافی با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح فوق مشاركت می کنند. شهرداري‌ها و مديران شهري نيز با خاموش كردن نماد شهر و يا كشورشان با اين روز همراهي مي كنند.

اما امسال این حرکت در ایران مصادف شده است با 3 فروردين ماه 1392 (23 مارس) 20:30 تا 21:30 كه برج ميلاد همانند سالهاي پيش و برج آزادي و سي و سه پل اصفهان همگام اين حركت هستند. ستاد محيط زيست شهرداري تهران كه هميشه حمايت كننده اين حركت بوده، امسال نيز حامي سازمان هاي غيردولتي داوطلبانه و علاقمند مي باشد.

اما ايرانيان كه از چند هزار سال پيش 13 فروردين، روز طبيعت را پاس مي داشتند امسال با ساعت زمين به استقبال اين روز مي روند. ساعتي كه جهانيان براي نجات زمين همدل مي شوند.

این برنامه بهانه ای است برای مبارزان آلودگی نوری تا مردم را هر چه بیشتر متوچه طبیعت ناب بالای سرشان بکنند .

چه مي‌توان كرد:

- كمتر از نيروي الكتريسيته استفاده كنيد.
توليد الكتريسيته از طريق سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي،‌ توليد گرما كرده و دماي كره زمين را بالا مي‌برد. ضمن اينكه آلودگي‌هاي خاص خود را به دنبال دارد. از طرفي روشن شدن چراغ، خود توليد گرما كرده و همين گرما است كه نور به ما مي‌دهد. (بيشتردر خصوص لامپ‌هاي تنگستن) در نتيجه با خاموش ‌كردن چراغ‌هاي اضافي منزلتان، ساختمان‌ها، هتل‌ها و مكان‌هاي ديدني و تاريخي به كاهش دماي زمين كمك مي‌كنيد.

- با ابزار‌هاي نجوميان به ميان مردم برويم

امروزه نور شهرها باعث جدايي انسان از منظره زيباي ستارگان شده است. در حقيقت نور مصنوعي، انسان‌ها را فريفته و نگاهش را از آسمان به زمين كشانده است. شما به عنوان يك منجم همانند روز نجوم مي توانيد تنها يك ساعت با ابزار رصدي كه در دست داريد پيك اين پيوند در محله خود باشيد و يا بدون ابزار خاصي و با چشم غير مسلح زيبايي هاي آسمان را به مخاطبين معرفي كنيد. از يادمان نرود شايد اين يكساعت،‌تنها شانس شهرنشينان در طول سال باشد كه بتوانند كهكشان راه شيري را از ميان شهر ببينند. در روز ساعت زمين در ايران در افق جنوب غربي مي توانيد دو سياره پر نور زهره و مشتري را و در افق جنوب شرقي نيز سياره سرخ مريخ مشاهده كنيد.


- فرصتي مناسب در بازديد‌هاي عيدانه

قرار گرفتن اين روز در تعطيلات نوروز شايد دليلي بوده تا كشورمان 5 سال بعد از شروع حركت ساعت زمين به اين نهضت پيوندند. تعطيلي روزنامه‌ها و مسافرت‌هاي نوروزي كه منجر به عدم توجه به رسانه‌هاي جمعي مي‌شود از ديگر مشكلات اطلاع رساني اين روز بوده است اما شما مي توانيد با استفاده از فرصت‌ديد و بازديد‌هاي مرسوم عيدانه، اين خبر را به گوش دوستان و اقوام و آشنايان‌تان برسانيد تا آنها هم بتوانند سهمي در اين مشاركت داشته باشند و يا حتي در مراسم خاص آن در محل برج ميلاد شركت كنند.

- مشاركت‌سازمان و نهادها

از شهرداري و يا هر سازماني كه نماي ساختمان خود را نورپردازي كرده، با يادآوري فوايد آن بخواهيد تنها با خاموش كردن يك ساعته نماي ساختمانش به اين روز پيوندند و وقفه چند ساله سكوت آن را در كشورمان با مشاركت هر چه بيشتر‌ شهر‌هاي كشورمان جبران نماييم.

91-8.jpg



91-10.jpg



91-5.jpg


lightwriting.jpg


گزارشی مختصر از برگزاری این برنامه در سال گذشته:

-گروه‌ كاهش آلودگي نوري شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران با شعار «شايد فضايي‌ها خطرناك باشند، بياييد با كنترل آلودگي نوري زمين را پنهان كنيم» همراه با ديگر گروههاي كاهش آلودگي نوري در سراسر کشور ، در نمايشگاه‌ روز جهاني نجوم، جمعه بيست و چهارم ارديبهشت ماه 1390 شركت کرد.

-در پنجمين سال برنامه جهاني ساعت زمين، برج ميلاد تهران نيز در تاریخ ششم فروردین ماه سال 90 بيش از يك ساعت در خاموشي بسر برد تا شايد بيش از ديگران همراهي اش را با اين طرح نمادين اعلام كند.
earth%20hour0290.jpg

earth%20hour0390.jpg


-این برنامه سال گذشته در سی و سه پل اصفهان نیز برگزار گردید.
 

Parkoury

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
351
امتیاز
400
نام مرکز سمپاد
حلامه حلی 5
شهر
تهران
پاسخ : از "ساعت زمین" جا نمانیم!

فقط امیدوارم اینقد آینده نگر باشیم که برای فرزندانمون هم چیزی از این راختی ها بمونه.یعنی تا حد ممکن صرفهجویی کنیم(تو همه چی حالا مثلا برای اینجا برق و ...) :-? :-? :-? :-?
 
بالا