• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

Discovery News

  • شروع کننده موضوع
  • #1

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
خب این تاپیک ... تقریبا میشه گفت واسه این انجمن تاپیک مهمیه!

بزارین اینطوری بگم که اینجا مثه یه بلاگ کوچیک از گزارش آخرین و جالبترین کشفیات نوروساینسه.

خب ما تاپیک هایی رو داریم که پدیده های مختلف رو توضیح می دن و به بحث گذاشته میشن اما روند کاری این تاپیک یکم متفاوته و بیشتر در مورد اخبار و کشف های کوچیک و ... هست. خب هر هفته مقاله های انگلیسی زیادی چاپ میشه، یا همون اکتشافات قبلی با بیان های بهتر دوباره عنوان میشن و اصطلاحا من بهش می گم "تجدید خاطره" .. که یعنی توی یه مقاله کوچیک و تر و تمیز میان یه پدیده رو توضیح میدن. خب ما هم می تونیم اینجا یه سری از این پست های ریزه میزه رو داشته باشیم. اما یه تعداد از اونا پتانسیل تاپیک شدن رو نداره و بنا به دلایلی خیلی روش نمیشه بحث کرد. اینجا مال همیناس. پس گفتم فرقی نداره جدید یا قدیمی باشه هرچند تمرکز بیشتر روی مطالب جدیده.

مهم ترین قانون اینجا اینه که شما حق ندارین چیزی رو کپی کنین. باید سعی کنین حداقل یه بار خونده باشینش و بازنویسی اش کنین!

قانون دیگه اینکه پست های اینجا منفرد هستن. شما در این تاپیک در مورد پست هایی که زده می شه پست اضاف تر نمی زارین. ممکنه یه پست در مورد یه داروی جدید باشه، یا یکی در مورد منطقه جدیدی از مغز که کشف شده اما کسی نمی یاد بگه ا چه جالب یا سوال بپرسه یا مثال اینها

و اگه هم دیده بشه مثلا یکی از پستایی که زده شده پتانسیل این رو داره که به یه تاپیک مستقل تبدیل شه، خب هیچ مشکلی نداره که بعدش مثه بچه تاپیک (!) از این تاپیک مادر جدا شه و بعد از تفکیکش واسه خودش یه کلونی جدید درست کنه!

خلاصه این روند کار این تاپیکه. اینجا مرتبا آپدیت میشه. هر کسی هم خواست می تونه فعالیت کنه. منتظر فعالیت هاتون هستم. ممنان.
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
اخبار

خب همونطور که میدونستیم چشیدن طعم فقط به قوه ی چشایی مرتبط نبود، بلکه حس بویایی هم در این روند نقش داشت و آزمایش قشنگی هم در این رابطه بود مثل اینکه ما نمیتونیم فرق چای و قهوه رو با بینی بسته تشخیص بدیم یا اینکه با بینی بسته تا وقتی که پیاز به حلق نرسه نمیتونیم بگیم که سیب هست یا پیاز.
اما یک تحقیق جدید نشون داد که علاوه بر این دو حس حس سومی هم در این روند نقش داره، حس بینایی
طبق یک تحقیق که در دانشگاه پلی تکنیک والنسیا و دانشگاه آکسفورد انجام شده بینایی بر درک ما از مزه تاثیر میذاره[nb]شاید این خبر جالبی باشه برای آشپز ها و توسعه ی روش های تزئین غذاها[/nb]
در طی آزمایش که با 57 نفر داوطلب انجام شده از افراد میخواهند که هات چاکلت رو در در لیوان های پلاستیکیی با 4 رنگ متفاوت بچشن؛ سفید و کرم و قرمز و نارنجی با سطح داخلی سفید. تمامی نوشیدنی ها از یک نوع تهیه شده بودن اما دواطلب ها عنوان کردند که طعم ها متفاوت هست و بعضی که در لیوان های کرم یا نارنجی[nb]از این بین نارنجی بیشتر مورد توجه واقع شده.[/nb] بودند خوش طعم تر هستند.
همچنین تاثیراتی از دیگر رنگ ها عنوان شده.[nb] که پیشنهاد میدم خودتون از منابع مطالعه کنید.[/nb]
منابع برای مطالعه ی بیشتر:
Medical News Today
Live Science
Discovery News
 
ارسال‌ها
919
امتیاز
4,415
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
تهران
Discovery News : صد ناحیه جدید به مغز اضاف شد

منظورم از تیتر اینه که ناحیه های قبلی به زیر ناحیه های کوچکتری تقسیم شدند که از لحاظ ساختاری و عملکردی(به احتمال زیاد) با هم متمایز هستند نه اینکه ناحیه اضاف شه :-" :D
خب کل خبر این هست که از داده های پروژه ی Human Connectome و استفاده از روش هوش مصنوعی, مغز رو به قسمت های ریز تری تقسیم کردند و این هم احتمالا باعث میشه آزمایشات به اصطلاح دقیق تر(ترجمهِ ی sharpen) بشه .
برای اثبات(validate) کردن این تقسیم بندی هم میخوان از هر قسمت یک نمونه بردارن و ببینن که آیا نورون های اون قسمت, در ژن هایی که درشون بیان میشه تفاوت دارند یا نه .

بطور کامل تر بخونید در :
http://www.nytimes.com/2016/07/21/science/human-connectome-brain-map.html
 
  • لایک
امتیازات: Kathy
بالا