• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

هماهنگی های انجمن

  • شروع کننده موضوع
  • #1

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
احتمالا این چن روز خیلی از شما تاپیک Kiki و Buba رو دیدید، طبق آمارگیری که اونجا انجام دادم، دست کم 30 نفر علاقه مند به این موضوعات پیدا شده بود. خب من با توجه به استقبالی که شد و علاقه کاربرا دیدم که چه خوبه که یه انجمن نوروساینس توی سایت داشته باشیم. اونایی که آشنایی ندارن شاید بگن نوروساینس دیگه چه کوفتیه؟!

خب یه علمه!
wwwjadooga_6631440_4826396.gif
و کم کم با موضوعاتش در تاپیک های بعدی آشنا می شیم. اما اگه بخوام بطور خلاصه بگم نوروساینس در واقع یه علم میان رشته ایه که مربوط به آناتومی و فیزیولوژی دستگاه عصبی، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر و برنامه نویسی، برخی مفاهیم فیزیک (فیزیک کوانتم)، روانشناسی، جامعه شناسی، زیباشناسی و فرهنگ شناسی و حتی فلسفه و ادبیاته.

وضعیت فعلی نوروساینس چیزی مشابه 100 سال پیش علم شیمی و زمان نظریه های اتمی بور، رادرفورد و اینا هست. یه جورایی الان همه نوروساینتیستا جو زده ان! علم جوونیه که خیلی جای کار و تحقیقات داره و داره با سرعت زیادی گسترده میشه. طوری که بخش قابل توجهی از ژورنال ها و اخبار علمی مربوط به همین علمه. مطمئنا همه تون تا حدی از موضوعاتش شنیدین، فقط شاید با اسم و عنوانش به طور کلی آشنا نبودین. و شاید بعضی ها هم بودن!


.......... این قسمتش رو خوب گوش کنین. اول می خوام یکم در مورد درون نگری بگم! قبل از هرچی اینکه درون نگری با درون گرایی فرق داره. سعی می کنم با مثال بگم تا ملموس شه. اول یه نگاه به این لیست بندازین:

چرا از عنکبوت می ترسیم؟ (چی عنکبوت یا سوسکه که مثلا باعث میشه از اونا بترسیم اما از مورچه نترسیم؟!)
دژاوو يا آشنا پنداري (چرا دچار دژاوو می شیم؟)
چرا ایشون می‌خنده؟ (چرا می خندیم؟ چی میشه که می خندیم؟)
تمرکز (تمرکز چیه؟! چی میشه که یکی تمرکز بالاتری داره؟ حواس پرتی چیه؟!)
بیش فعالی ( یه آدم بیش فعال چه مرگشه؟!
ترس (ترس چیه؟)
خواب (خواب ها چطور به وجود میان؟ چرا اصلا نیاز به خواب داریم و ...)
قبول منطق دیگران
درک سرعت گذر زمان از دیدگاه دیگران (چرا بعضی وقتا درک ما از گذشت زمان تغییر می کنه؟)
آیا واقعا کشتن لذت بخش است؟ (چرا مثلا برخی قاتلین خیلی راحت آدم می کشن؟ چیه که برای بعضی ها کشتن یه لذته اما برای بعضی ها یه کابوسه؟! چرا جک قاتل از کشتن و تیکه پاره کردن لذت می برد؟!)
وسواس (ذهن یه وسواسی چطوری عمل می کنه؟)
چرا خمیازه مسریه؟؟؟


اینا همه اش سوالاتیه که خود شماها توی بعضی از تاپیک ها طرح کرده بودید و روش بحث کردید. درون نگری همون توانایی ای هست که فرد باهاش می تونه چیزایی مثل سوالات بالا رو طرح کنه و یا توانایی اینکه چقدر می تونه تحلیلشون کنه. درون نگری متناسبه با توانایی فرد در ایده پردازی در مورد پدیده های ذهنی. اینجا خیلیا فک می کنن تیزهوشن - حالا کار ندارم تا چه حد درست فک می کنن - اما شده اصلا تا حالا از خودتون بپرسین ما که مثلا تیزهوشیم، چی مون تیزه؟! این هوش چیه که تیزه؟! چیزای زیادیه که کنار هم میاد تا هوش رو بسازه و یکی از اون چیزایی که تیزه همون درون نگری شماست.

درون نگری همون چیزی که باعث شده علومی مثل فلسفه و روانشناسی پدید بیاد! بعضیا معتقدن پیشرفت کم علم نوروساینس به خاطر اینه که اصولا مغز نمی تونه خودش رو بفهمه! جف هاوکینز، یه نظریه پرداز در حیطه نوروساینس، در یکی از سخنرانی هاش به شکل تحقیرآمیزی این دیدگاه و طرفدارانش رو به باد انتقاد گرفت!

مطمئنا مغز می تونه خودش رو بفهمه و هرچی درون نگری در سطح بالاتری باشه، مغز بهتر می تونه خودش رو بشناسه. بهترین نظریه پردازان نوروساینس کسانی می تونن باشن که درون نگری بالایی در درک اعمال ذهنی و تحلیل کردنشون دارن.



.......... اینجا قرار نیست پروژه تحقیقاتی ارائه بدیم! توی این انجمن کم کم موضوعات نوروساینس رو میشکافیم و دونه دونه بررسی می کنیم. سوال طرح می کنیم. ایده می زنیم و تحلیل می کنیم تا آشنایی شما بالاتر بره و همچنین چیزای جدیدی هم در حد خودتون یاد بگیرید. برای اونهایی که به هر حال وقتی رو در سایت می گذرونن، همچین فعالیتی می تونه مفید واقع شه و شاید این آشنایی های اولیه زمینه ساز این شد که بعدا در دانشگاه تحقیقات علمی ای در این رشته داشته باشن. این اصلا هدف شاخی نیست. حتی میشه این کار رو از دبیرستان شروع کرد. (کاری که من دارم می کنم) هرچند اینو به شما پیشنهاد نمی کنم! ضمنا این رشته رو هم میشه از رشته های تجربی دنبال کرد هم ریاضی. چون همونطور که گفتم نوروساینس یه علم میان رشتیه. حتی از انسانی (روانشناسی و جامعه شناسی) هم میشه این رشته رو پیگری کرد.

فعلا حرف ها و پیشنهادهاتون در مورد فعالیت های این انجمن رو همینجا در همین تاپیک بگید. توی این تاپیک برنامه هایی که قراره در این انجمن داشته باشیم رو توضیح میدم. می تونید سوالات کلی تون (نه علمی) رو هم همینجا بپرسید. این تاپیک همچنین به طور موقت به عنوان جایی برای تخلیه روحی روانی شما هم استفاده می شه. یعنی اگه شماها هم در این زمینه انگیزه ای دارین و مایلید فعالیت کنین و یا سوالات زیادی در این مسائل دارین اعلام وجود کنید! تا وقتی که دیگه رسما تاپیک های علمی اش رو بزنم. این انجمن می تونه سایت رو در این زمینه متمایز کنه چون واقعا بحث های کمی در مورد نوروساینس به زبان فارسی توی اینترنت داریم.

ضمنا تاکید می کنم اگه کسی توی این تاپیک پیشنهادی داد شما نزنین تو سرش! صلاح می بینم فعلا در این مورد اصلا انتقادی بر پیشنهادات بقیه نداشته باشیم. شما حرف خودتون رو بزنین و مطمئن باشید بهشون رسیدگی میشه. البته این تاکیدم فقط در مورد حرفاییه که توی این تاپیک مطرح میشه، وگرنه بحث و انتقاد علمی که سر جاشه.

خب فعلا همینا. بعدا توضحیات بیشتری می دم. ممنان!
 

sogand1374

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,858
امتیاز
8,753
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

خُب به نظر من که خیلی جالب هست.

دونستن جوابشم کلی هیجان انگیز هست.سوالایی که همیشه تو ذهن داشتیم و جواب قانع کننده ی علمی براش وجود نداشت.
همین قضیه ی آشنا پنداری اینا بار ها برام پیش اومده ولی هیچ وقت جوابی براش نبوده.
+
به نظرم بهتر هس جوری پیش بره بحث ها علاوه بر اینکه یک چیزی یاد میگیریم خودمونم فکر کنیم و ایده بدیم در مورد مسائل.
8->
 

Madmazel Fairy Tale

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
522
امتیاز
1,892
نام مرکز سمپاد
فرزانـ/̵͇̿̿/'̿'̿̿̿ ̿ ̿̿ ½
شهر
Minsk
دانشگاه
BSMU
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

وای جک قاتل :D

خب افتتاح میکنم :-" بله ، استاwد ؟ :D میشه یه جای جدا داشته باشیم مثن برا مقاله یا فیلمو اینا ؟ این کلیپ ها و مقاله های جدید رو باهم بخونیم و ببینیم ( همشونم که انگلیسی هستن ) بعد بشینیم باهم تحلیلش کنیم مثن اگه جاییشو نفهمیدیم توضیح بخوایم یا بعد اگه تعدادش زیاد شد گریز بزنیم به چیزای دیگه ای که دیدیم و خوندیم و اینا ..

از اینچیزا مث کیکی و بوبا هم داشته باشیم ، مثلاً موسیقی های خاص یا تصویرای خاص شاید .. یا اینکه وقتی میخوایم یه مبحث جدید رو مطرح کنیم اول نظر کلی بپرسیم تو نظرسنجی بعد شروع به توضیح دادنش کنیم مث همون کیکی و بوبا . هم جذاب تر میشه هم همه میتونن بیشتر شرکت کنن .

بعدشم اینکه یکم توضیح بدین که غیر از اینکه شرکت تو این مسائل به علم ما اضافه میکنه چجور کاربرد عملی ای میتونه تو زندگیمون داشته باشهُ اینا . مثن اینا که نوروساینس میخونن فقط کارشون تحقیقو ایناس ؟ یعنی چقدر کاربردی حساب میشه چقد بنیادی ؟

همینا فعلاً 8->
 

shekoofeh

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
655
امتیاز
4,354
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

خب یه چند تا سوال !
این وضعیت رشته ایش چطوریه ؟ یعنی گفتید که از همه ی رشته ها میشه پیگیری کرد؛ میخوام بدونم رشته ی جدا واسش وجود داره ؟ تو ایران ارائه میشه ؟

بعد اینکه می دونم که مرز مشخصی نمیشه معین کرد ؛
اما مثلا طبق اون چیزی که توی کیکی و بوبا بود ؛
فکر می کنم عملکرد هایی که از مغز می بینیم رو ( مثلا اینکه فلان رنگ رو برای فلان شکل حس کرد )
میایم تو خود ساختار مفز بررسی میکنیم
که چه اتفاقی میفته. درسته یا نه ؟ :D
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

من یه جا خوندم دوره تخصصش در ادامه رشته جراحی مغز و اعصابه؟‌ حقیقت داره؟ ;))

پیشنهاد من اینه که یه بخش ویژه برای مغز داشته باشیم؛ مثلاً من خودم چیزای مربوط به خواب رو خیلی علاقه دارم دنبال کنم (یه تاپیک هم توی فراسرشت هست مطمئن نیستم اسمش چیه ولی فکر میکنم به نوروساینس مربوط باشه درباره lucid dreamng)

یه پیشنهاد دیگه هم دارم؛ یه تاپیک داشته باشیم برای تحقیقات نوروساینسی که بتونیم خودمونم انجام بدیمشون. ایده ای ندارم چجوری البته :D

منابع و اینا هم که خودش یه بحث جداست
 

sogand1374

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,858
امتیاز
8,753
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

با نسترنّگار موافقم
پدیده ی خواب و آزمایش هاش خیلی جالب هستن.
من تا حدی چون پدرمم تو تنها کلینیک خواب شمالغرب ایران کار میکنه کم و بیش یک اطلاعاتی دارم.
آزمایش های خاصی مثل MSLT همون اندازه گیری مقاومت شخص در برابر بی خوابی و اینا داره.
بابام میگه کللن در مورد خواب خیلی سوال ها هست .وقتی از یک نورولوژیست معروف میپرسید خواب چیه میگه:نمیدونم!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

به نقل از Lady Chemist ¹²³ :
به نظرم بهتر هس جوری پیش بره بحث ها علاوه بر اینکه یک چیزی یاد میگیریم خودمونم فکر کنیم و ایده بدیم در مورد مسائل.
8->

موافقم. شکاک بودن رو محتوای علمی در تحقیقات خیلی مهمه. اینکه فردا من یا یه نفر دیگه یه تاپیک بزنه و مبحثی از نوروساینس رو برای شما بگه و شما هم بی چون و چرا بپذیرید اصلا جالب نیست. از همون اولش هم هدف من این بود که بچه ها با همون دید شکاکانه و درون نگری و منطق شون به مباحث اصلی این علم نگاه کن و سعی کنن خودشون تحلیل کنن و چیزی رو هم که یاد می گیرن یه بار از فـیلت‍‌‍ر نقد خودشون بگذرونن.

سعی کنید مطالب رو جوری ارائه بدید که طرح پرسش کنه. پرسش هایی که ممکنه به ذهن خودتون برسه، چیزایی که شاید فقط شما جوابش رو ندونید (اصلا مهم نیست که نمی دونید) و یا حتی پرسش هایی که هیچکس جوابش رو نمی دونه و همون مسائل حل نشده یه علمه .. یا کلا طرح پرسش کنید یا کنار ارائه مطلب پرسش های اینچنینی هم داشته باشید. این که یه چیزی رو از یه جایی کپی پیست کنید اصلا جالب نیست.

ضمنا اگر هم مطلبی رو از جای دیگه منتقل می کنید حتما با زبون و نگارش خودتون دوباره بازنویسی اش کنید. لازم نیست همه اون رو هم بگید. خیلی جاها هم ممکنه چیزای تخصصی داشته باشه، می تونید توضیحات بیسیکش رو از یه منبع دیگه کنارش بیارید و همه اینا رو مخلوط کنمید. چون لزرومی نداره چیزی که می گید فقط از یه منبع باشه.

به نقل از Lady Chemist ¹²³ :
سوالایی که همیشه تو ذهن داشتیم و جواب قانع کننده ی علمی براش وجود نداشت.

سوالاتت رو دسته بندی کن، یکمم در موردش سرچ کن، افکارت که در موردشون یکم گسترده شد بعد جدا جدا اینجا واسشون تاپیک بزن.


به نقل از Madmazel Fairy Tale :
میشه یه جای جدا داشته باشیم مثن برا مقاله یا فیلمو اینا ؟ این کلیپ ها و مقاله های جدید رو باهم بخونیم و ببینیم ( همشونم که انگلیسی هستن ) بعد بشینیم باهم تحلیلش کنیم مثن اگه جاییشو نفهمیدیم توضیح بخوایم یا بعد اگه تعدادش زیاد شد گریز بزنیم به چیزای دیگه ای که دیدیم و خوندیم و اینا ..

آره این تحلیل دسته جمعی رو پایه ام! اون جای جدا رو هم بعدا می زنم. اما جالب نیست که یه دفعه هرچی منبع هست رو آدم بگه بعد گم شه توش که از کدومش شروع کنه. اون پست های معرفی منابع رو میشه ویرایش کرد. پس هر دفعه که برنامه اومد روی یه کلیپ رفتارشناسی، یا سخنرانی نوروساینس، یا یه مقاله یا خبر علمی، اون منبع رو به منابع قبلی در بخش مرجع هم اضافه می کنیم. اینطوری آخرش ذره ذره یه منبع جامع و کامل از مطالب نوروساینس توی اینترنت هم روی سایت آماده میشه که به نظرم جای دیگه ای اصلا همچین چیزی نداریم.


به نقل از Shek8fe :
بعد اینکه می دونم که مرز مشخصی نمیشه معین کرد ؛
اما مثلا طبق اون چیزی که توی کیکی و بوبا بود ؛
فکر می کنم عملکرد هایی که از مغز می بینیم رو ( مثلا اینکه فلان رنگ رو برای فلان شکل حس کرد )
میایم تو خود ساختار مفز بررسی میکنیم
که چه اتفاقی میفته. درسته یا نه ؟ :D

اممم یه چیزی توی همین مایه ها. ببین هرچند این تنها شیوه تحقیق نیست اما حجم زیادی از تحقیقات نوروساینس به تصویربرداری از مناطق مغز و کشف ارتباطات عصبی بین دو منطقه مختلف مربوطه. مثلا میان می گن فلانی تو یه لیوان آب بردار بخور ما ازت اسکن مغزی می گیریم. بعد میان اون قسمت هایی که در تصویربرداری نشون می ده همون لحظه فعال شدن رو بررسی می کنن و مثلا می گن این مسیر عصبی که فعال شده مسیر عصبی فرایند حرکت دست و برداشتن یه چیزیه. یه هماهنگی لازم داره. این البته یه توضیح ساده اس. وگرنه اصل کار پیچیدگی های خودش رو داره که خب بعدا روش مفصل حرف می زنیم.

به نقل از Shek8fe :
این وضعیت رشته ایش چطوریه ؟ یعنی گفتید که از همه ی رشته ها میشه پیگیری کرد؛ میخوام بدونم رشته ی جدا واسش وجود داره ؟ تو ایران ارائه میشه ؟

در حال حاضر در ایران مرکزی که نوروساینس رو به شکل آکادمیک پیگیری کنه یکی داریم و اون پژوهشکده علوم شناختیه. البته این مرکز این رشته رو در مقطع PhD ارائه می ده. اما خب به هر حال مراکز تحقیقاتی داریم. شما از همون روز اول که وارد دانشگاه می شید، هر رشته ای که می خواید باشید، می تونید یه پروژه تحقیقاتی در حیطه نوروساینس رو برای خودتون تعریف کنین و روش کار کنید. حتی این کارو از دبیرستان هم می تونید شروع کنید (کاری که من دارم می کنم) که البته به طور عمومی کار جالبی نیست و پیشنهاد نمی کنم!

سه تا مرکز تحقیقاتی بسیار مهم هم در این زمینه داریم البته:

یکی اش مرکز تحقیقات ریاضی و فیزیک نظری دانشگاه شریف هست >> IPM (قابل توجه کسانی که در رشته های ریاضی تحصیل می کنن.) که البته مهم ترین مرکز هم همین هست.

دوتای دیگه هم بخش دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و اون یکی هم پزشکی شهید بهشتیه.

و طبق آخرین خبری هم که چند هفته پیش شنیدم، مرکز تحقیقات علوم اعصاب از سال 2013 توسط پروفسور سمیعی در تهران راه اندازی میشه.

به نقل از نسترنّگار :
من یه جا خوندم دوره تخصصش در ادامه رشته جراحی مغز و اعصابه؟‌ حقیقت داره؟ ;))

نه! اصلا مهم نیست رشته شما چیه. از پزشکی عمومی گرفته تا کارشناسی ارشد رشته های مهندسی همه می تونن مقطع پی اچ دی رو در نوروساینس بگذرونن. البته کلا توی یاران خیلی طرفدار نداره ولی خب اون پژوهشکده علوم شناختی که گفتم یه مرکز غیرانتفاعیه و پذیریشش اطلا ربطی به رشته شما نداره و فقط لازمه اش مقطع کارشناسی ارشد رشته های مهندسی (یا پزشکی عمومیه)


به نقل از نسترنّگار :
پیشنهاد من اینه که یه بخش ویژه برای مغز داشته باشیم؛ مثلاً من خودم چیزای مربوط به خواب رو خیلی علاقه دارم دنبال کنم (یه تاپیک هم توی فراسرشت هست مطمئن نیستم اسمش چیه ولی فکر میکنم به نوروساینس مربوط باشه درباره lucid dreamng)

خود من در مورد خواب مطالعاتم زیاد نبوده. مباحثی که مدنظرتون هست رو اول اینجا مطرح کنید و بعدش روش توافق می کنیم که مثلا چطوری اینو بیاریم تو انجمن. (مثلا تاپیک بحث گروهی بگذاریم براش یا یه تاپیک آموزشی و ... )

کلا این تاپیک واسه همین جور هماهنگی هاست.

به نقل از نسترنّگار :
یه پیشنهاد دیگه هم دارم؛ یه تاپیک داشته باشیم برای تحقیقات نوروساینسی که بتونیم خودمونم انجام بدیمشون. ایده ای ندارم چجوری البته :D

ببین این وسط اگه واقعا ایده ای پیدا کردین که بشه روش کار کرد و مثلا طرح خوارزمی اش کرد، خب چرا که نه. میشه فعالیت های جدی تری رو هم پیگیری کرد اما لازمه اش اینه که اول شروع کنیم به همین فعالیت و بحث گروهی تا کم کم مباحث باز شه و ایده ها بیاد.

به نقل از Lady Chemist ¹²³ :
من تا حدی چون پدرمم تو تنها کلینیک خواب شمالغرب ایران کار میکنه کم و بیش یک اطلاعاتی دارم.
آزمایش های خاصی مثل MSLT همون اندازه گیری مقاومت شخص در برابر بی خوابی و اینا داره.

خوشحال می شیم در مورد مبحث خواب خودت اول اینجا شروع کنی به فعالیت. گفتم در مورد خواب اطلاعات خودم خیلی ناقصه. خب ما هم یه چیزی یاد می گیریم. چرا که نه. : )
+ مخصوصا در مورد تکنیک های آزمایشگاهی و تست های خواب

به نقل از iSepehr :
این تایپیک کیکی بوبا رو میشه لینک بدین‌؟ من که جذب شدم !

آورده شد به همین انجمن
اینم لینکش:
http://www.sampadia.com/forum/index.php/topic,91574.0.html

خب فعلا همینا. ممنان!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

به نقل از نسترنّگار :
تاپیک کیکی و بوبا هم به این انجمن منتقل شد.

اگر ایده‌ای درباره تاپیک های جدید داریم هم این جا بگیم دیگه؟ نظرتون درباره تاپیک «درد» چیه‌؟ به نظرم باید به نوروساینس مربوط باشه و کلّی چیز جالب درباره درد هست (ایده‌ام که تکراری نیست که؟‌! X_X اگر مطرح شده قبلا ایده دهنده لطفا اغلام کنه با تشکر :D)

ها این چون مهم بود یه پست جدا لازم واسش زدم. ببینین بچه ها این تاپیک اندکی رو زدم که در مورد همین مباحثی که مدنظرمون هست برای ارائه بگیم. مثلا سوگند گفت خواب .. مادمازل گفت نورومارکتینگ و نسترنگار هم گفت درد

اصلا نیازی نیست که واسه تاپیک زدن اجازه بگیرید اما بحث من فقط اینه که سوژه رو اول توی این تاپیک معرفی کنید که روش بحث کنیم ببینیم چطوری در انجمن ارائه اش بدیم بهتره. یعنی مثلا نورومارکتینگ به شکل یه پست آموزشی کامل ارائه بشه بهتره یا با یه روش نقد گروهی و بحث روی موضوع جلو بره بهتره. اصن بحث سر موضوعات نیس بحث سر نحوه ارائه شون هست و در مورد موضوعاتی مثل درد که روانشناسی بیشتری داره، پیشنهاد می کنم همون جنبه بحث کردنش بیشتر باشه و جوری که بچه ها رو به چالش فکری بکشه. اما مثلا خواب چون یه سری بحث های تخصصی تر داره، بهتره بیشتر اول جنبه آموزشی داشته باشه اونم نه کپی پیست! بازم می گم با نگارش خودتون (مشابه پست دومی من توی تاپیک kiki و buba)
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

خب به زودی با گردش در اینترنت به نتایج جدید نوروساینسی میرسیم میایم این جا تخلیه اطلاعات میکنیم :D فعلاً در قدم اوّل درباره درد تاپیک رو میزنم به نتایج خوبی هم رسیدم. یک سوال دیگه: یه تاپیکم برای منابع نوروساینس میخوایم فک کنم :-? مثلاً یک بخشی که بگیم اگر میخوایم از صفر شروع کنیم چی کار کنیم؟ کدوم سایتا بریم؟ چه مقاله ای رو بخونیم؟ در قدم بعدی چطور؟ و اینکه مثلاً یک برنامه داشته باشیم بگیم اول فلان چیزو بخونیم، بعد یه چیز دیگه و به همین ترتیب. نظر؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

به نقل از نسترنّگار :
خب به زودی با گردش در اینترنت به نتایج جدید نوروساینسی میرسیم میایم این جا تخلیه اطلاعات میکنیم :D فعلاً در قدم اوّل درباره درد تاپیک رو میزنم به نتایج خوبی هم رسیدم. یک سوال دیگه: یه تاپیکم برای منابع نوروساینس میخوایم فک کنم :-? مثلاً یک بخشی که بگیم اگر میخوایم از صفر شروع کنیم چی کار کنیم؟ کدوم سایتا بریم؟ چه مقاله ای رو بخونیم؟ در قدم بعدی چطور؟ و اینکه مثلاً یک برنامه داشته باشیم بگیم اول فلان چیزو بخونیم، بعد یه چیز دیگه و به همین ترتیب. نظر؟

در مورد منابع خودم روش یه برنامه دارم که هم لینک یه سری سخنرانی از تد رو بدم هم یه سری لینک ترتیبی برای مطالعه موضوعی این مباحث. حالا بعدا تاپیکش رو می زنم. فعلا همون مباحثی که خودتون علاقه دارین و در حال حاضر هم چیزایی ازش می دونین رو ارائه بدین تا بعدش به ترتیب بریم سراغ اونا.
 
  • لایک
امتیازات: N.M

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

سخنرانی از تِد؟! کاملاً پایه ام! میشه اوّلیش از سخنرانی های دَن گیلبرت باشه؟ :D باشه مرسی! من یه مجله هم درباره نوروساینس پیدا کردم nature neuroscience فکر میکنم به درد بخوره.
 

AUGUST II_PRINCE OF SAMPA

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,126
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
ﻫﺎﺷﻤﯽ ﻧﮋﺍﺩ II
شهر
ﻣﺸﻬﺪ
ﭘﺎﺳﺦ : ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﻧﻮﺭﻭﺳﺎﯾﻨﺲ

چون گفته بودین میه هرچیزی گفت من اومدم :D
چیز خیلی جالبیه از نظر من،یجورایی علم طبیعی رو میکنه انسانی
مثلا من تا حالا از نورو ساینس فقط یک مستند دیدم در مورد خواب،بحث جالبی بود،یجورایی داخلش اومده بودو زیست شناسیو عصب شناسی رو با تاریخ و جامعه ناسی تاریخی مخلوط میکرد و در نهایت سوال بعضی چیز هارو میداد که غیر منتظره بود.
همین دیگه،
بعد یکم آگاهیمون الان در حد چغندره از نوروساینس،یکم منبع اینا بدیدو اطلاعاتو اینا تا بهتر بتونیم بشناسیم،ممنان ;))
 

anahita_ashg

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
260
امتیاز
1,240
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
همدان-رشت
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

تاپیک خیلی جالبیه. اگه روش کار کنیم میتونیم به موفقیت های خوبی برسیم. فقط مهم ترین مسئله اینه که بتونیم از این علم تو زندگی روزمره هم استفاده بکنیم که فکر کنم بعد از آشنایی بیش تر با این موضوع بتونیم تو یه تاپیک جدا روش کار کنیم.
من یه چیزایی درباره ی NLP خوندم که فکر میکنم مرتبط با موضوع باشه. به عنوان یه پیشنهاد میشه روش کار کرد.
 

naseri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
403
امتیاز
1,540
نام مرکز سمپاد
فرزانـگان يك تهران
شهر
تهران
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

هيچ رشته دانشگاهي اي در اين مورد وجود داره؟ و اگه داره چه چيزايي بررسي ميشه؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

هيچ رشته دانشگاهي اي در اين مورد وجود داره؟ و اگه داره چه چيزايي بررسي ميشه؟

ببینید توی ایران تا مقطع دکترا نه! البته من یه بار یه نواهایی هم شنیدم که فوق لیسانس علوم اعصاب رو هم جدیدا دارم اما مطمئن نیستم.

اما خب کلا می خوام بهتون بگم اصلا نیازی نیست برین حتما توی این رشته تا بتونین بخونینش. الان یه مرکز تحقیقاتی هست (نه دانشکده!) به نام IPM در تهران که یه گروه تحقیقاتی خیلی خیلی خوب در زمینه نوروساینس داره. هر پنجشنبه هم اتفاقا سمینار هفتگی دارن توی خود مرکز. اگه تهرانی هستید پیشنهاد می کنم برین (فک کنم واسه عموم ورود آزاد هست، واسه من که بود!) حیف که من نیستم :rolleyes:


IPM وابسته به دانشگاه صنعتی شریفه. اما حتی دانشجوهای پزشکی و به طور کلی دانشجوهای رشته های تجربی هم می تونن جذبش بشه. به علاوه گروه های تحقیقاتی خود دانشگاه تهران در رشته پزشکی و دانشگاه شهید بهشتی هم هست. گفتم مرکز نوروساینس پرفسور سمیعی هم قراره از 2013 راه بیفته.

شما اصلا لازم نیست رشته ای به نام نوروساینس بخونین تا بتونین در این زمینه ریسرچ کنید. تحقیقات توی این زمینه از هر رشته ای که باشید و از همون روز اولی که وارد دانشگاه می شید ممکنه. حتی اگه پارتی داشته باشین (مثه بنده!) می تونین از بیرون دانشگاه هم شروع کنید. خبری نیس. فعلا یکم توی اینجا آشنا بشین با موضوعات. شاید اونقدر جذبش شدید که از همین الان شروع کردید شاید هم اون چیزی که فک می کردین نبوده. کم کم فعالیت انجمن شروع میشه بعد از اینکه من سرم خلوت شد. بچه های دیگه هم که قراره همکاری کنن این روزا سرشون شلوغه. اما خب کم کم شروع میشه با موضوعات و به شکلی که همگانی باشه و بیسیک : )

بعد یکم آگاهیمون الان در حد چغندره از نوروساینس،یکم منبع اینا بدیدو اطلاعاتو اینا تا بهتر بتونیم بشناسیم،ممنان

باشه کم کم شروع می کنیم.

من یه چیزایی درباره ی NLP خوندم که فکر میکنم مرتبط با موضوع باشه.

آره خوبه اگه دیدی می تونی به یه شیوه ای بگی که نه فقط جنبه آموزشی داشته باشه، بلکه فکر بچه ها رو هم به چالش بکشه با طرح چندتا سوال (حتی سوال هایی که خودت جوابش رو ندونی، چون لازم نیست اصلا جواب همه چی رو بدونی.)

بچه ها بطور کلی سعی کنید تاپیک ها رو جوری بزنید که هم مخاطب داشته باشه یعنی خیلی تخصصی نباشه و بیسیک باشه، هم جا برای خلاقانه فکر کردن داشته باشه، هم جا برای تحلیل و بحث کردن. قراره با هم جلو برین نه که فقط یکی بگه بقیه گوش کنن.

مثلا مخصوصا اونایی که زیست شناسی خوندن با طرح سوالات تکاملی و چرایی خوب می تونن فکر بقیه رو به چالش بکشن.

یا با زدن نظرسنجی یا کارای مشابهی مثل کاری که توی kiki و buba شد

رو این پایینی ها هم خیلی جای کار داره که فکر کنید و البته مطمئنا سوال های جدیدی هم ازش برای به اشتراک گذاری و بحث کردن به ذهنتون میاد.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unsolved_problems_in_neuroscience
 

اردلان

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
781
امتیاز
1,501
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد2
شهر
مشهد
مدال المپیاد
زیادن حال ندارم بگم
دانشگاه
عباسقلی خان
رشته دانشگاه
نرفتم ک هنوز
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

سلام
تو این تاپیک ی ذره درباره ی نوروساینس بحث شده و کم معرفی شده
وا3 اینکه بچه ها بیشتر بتونن فعالیت داشته باشن
با اجازه ی دوست عزیزمون ی توضیح مختصرفقط وا3 آشنایی بیشتر بچه ها میدم


نوروساینس (علم عصب)


تلاش براى شناخت و درك دستگاه عصبى، نوروساینس نام دارد.

نوروساینس علم نسبتاً جدیدى است كه به رشد، ساختار، شیمى،عملكرد و آسیب شناسى دستگاه عصبى مى پردازد. مطالعات و

هاى علمى در زمینه عملكرد عصبى، سابقه نسبتاً كوتاهى دارد و شروع آن به اواخر سده ١٨ میلادى برمى گردد. در آن زمانها، فریتسچ و هیتزیك گزارش كردند كه تحریك الكتریكى نواحى خاصى از قشر مغز حیوانات باعث حركت مى گردد. بروكا و ورنیكه نیز پزشكانى بودند كه در مطالعات مجزاى خود از طریق كالبدشكافى نشان دادند كه آسیب به نواحى خاصى از مغز، با نقایص و
آسیب هاى زبانى همراه است.

این ی مقدمه ی کوچیک درباره ی نورو ساینس بودش ک بچه ها بیشتر علاقه مند بشن


ویرایش بتابلاکر: کپی پیسته، حواست باشه
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

دوستان یه عده توی پیغام شخصی در مورد اینکه فلان تاپیک رو بزنید یا نه یا اینکه چطور اینو بزنید و چطور ارائه اش بدین از بنده سوال می پرسین. اونجا هم بین پی ام ها قاطی میشه یادم می ره جواب بدم.

همین تاپیکی که الان توشین تحت عنوان "اندکی در باب انجمن نوروساینس" مخصوصه همینه که اینجا اگه فکری برای انجمن دارین یا یه موضوع توجه تون رو جلب کرده و یا در مورد نحوه ارائه یه بحث راهنمایی می خواین، قبل از اینکه قلم دست بگیرین همینجا مطرحش کنین تا هم من هم بقیه دوستان پیشنهاداتشون رو بدن تا بعدش شما با دید بهتر و مسلط تر اون تاپیک رو ایجاد کنین. پس لطفا این جور صحبتا رو همینجا توی این تاپیک بگین! ممنان

ضمنا مشابه کاری که اردلان کرد، هرچند کپی پیست بود من یکم دلخور شدم :/، شما هم برین یکم خودتون در مورد شاخه های نوروساینس تحقیق کنین. بعد بیاین اون چیزایی رو که فهمیدین برای بقیه هم بگین. این به خودتون هم کمک می کنه بهتر یاد بگیرین و سوژه های جالبی هم هست که این تابستون یکم روش مطالعه کنین. پس هر کس مشتاق بود، می تونه توضیحی در مورد خود علم نوروساینس (البته نه کپی پیست، با قلم خودتون) توی همین تاپیک مطرح کنه.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #18

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

به ℳademoiselle

در مورد تاپیک سودای درون ات. اگه خیلی وقت نمی کنی پیگیرش باشی، می تونی موضوعات و هدفش رو به GCD بگی و هم اون مقاله ای که بر اساس اون داشتی جلو می بردیش رو بهش نشون بده، چون مربوط به اقتصاد و تبلیغات بود فک کنم علاقه مند باشه و اطلاعاتی هم داره. یا حداقل با هم دیگه دنبالش کنید.


به اردلان

فعالیتت رو متمرکز کن روی یه تاپیک خاص. اگه به مباحث بیولوژی مغز هم علاقه داری، پیشنهاد می کنم یکم در موردش شروع کنی به خوندن (مثلا از ویکی پدیا) و بعدش باهام هماهنگ کن که بگم چه جوری غربال کنی چیزایی که خوندی و یه تاپیک تر و تمیز در مورد بیولوژی مغز بزنی که جنبه کیفی قضیه هم حفظ بشه و کپی پیست نباشه.


به Lorca

فک کنم الان که از کنکور آزاد شدی بتونی یکم منظم تر روی نوروساینس کار کنی. اگه اینطوره و علاقه داری (چون می دونم انگلیسی خونیت هم خوبه) پیشنهاد می کنم یه مقاله جالب از نوروساینس رو بردار - به پیشنهاد من بینایی و درک رنگ ها و درک سه بعدی و دو بعدی - و به یه شیوه تحلیلی بیا ارائه اش بده. اینکه یه تاپیک رو چطور ارائه بدی خیلی به اطلاعات آدم هم بر نمی گرده. می تونی یه نگاهی به تاپیک خاطرات و حافظه یا حس عمقی نسترنگار بندازی تا چجوری ارائه دادنش دستت بیاد. بیشتر یه جور ارائه تحلیلی و شروع کردن با Open Question ها و درگیر کردن فکر بچه ها با اون موضوع مد نظره.


به نسترنّگار

به شدت توصیه می کنم روی این قضیه بیشتر سرچ کنین، شاید منجر به یه تاپیک جالب و غنی دیگه شد: توجیه علمی برای تلپاتی + مغز دوقلوهای همسان + افکار مشترک و کانکتوم های مشابه ... البته تلپاتی جز مباحث علمی محسوب نمی شه، اما فرضیه ای هس که می گه می تونه از ساختارهای مشترک مغزی و مثلا رفتارهای شرطی شدن یه سری فکرا همزمان توی سر دو نفر مختلف تولید بشن » در نتیجه » بر اساس این فرضیه احتمال تشکیلش بین دوقلوها بیشتره.


به پویا م

اگه حوصله شو داری یکی از اون تاپیک هات رو از انجمن روانشناسی به انتخاب خودت بکش بیرون و تا با هم غربالش کنیم و بزاریمش تو این انجمن.
 

اردلان

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
781
امتیاز
1,501
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد2
شهر
مشهد
مدال المپیاد
زیادن حال ندارم بگم
دانشگاه
عباسقلی خان
رشته دانشگاه
نرفتم ک هنوز
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

آخه اگه فقط رو یه تاپیک بشه باید تخصصی هم بشه
هم وقت گیر میشه هم خیلی اگه تخصصی بشه سخت میشه :-[
همه ی تاپیکا جالبن از نظرم آخه
ولی چشم یه کاریش میکنم.
 

nastaran

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
111
امتیاز
185
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : اندکی در باب انجمن نوروساینس

هوش مصنوعی و بیومکانیک چطوره؟
 
بالا