نمادهای شعری!

پاسخ : نمادهای شعری!

صوفی و اینا هم نماد آدمای ریاکاره فک کنم 8-> ریاکار و اینایی که از دین برای سود شخصیشون استفاده میکنن.

شراب و می و اینا هم فک کنم معرفت آدم مست هم کسیه که به معرفت رسیده 8-> اینا نمادن دیگه ؟ :-"

البته من اینا از حافظه خودمه. اشتباه بود بگین :D
 
پاسخ : نمادهای شعری!

باتشکر فراوان از باگ ;;) باشد که بقیه پند بگیرند ;;)

احتمالن اونا هم میشن نماد. چون در معنای اصلی به کار نرفتن. البته نماد تعریف خاصی نداره اونجور که من پرسیدم :D پس اینا میشن نماد :D
 
پاسخ : نمادهای شعری!

ساقی هم نماد واسطه فیض الهیه. ساقی در حالت عادی همونیه که شراب میده و شما از خود بیخود میشین. واسطه فیض الهی بودن هم یعنی یک چیزی شما رو به یک حالت الهی میرسونه.
 
پاسخ : نمادهای شعری!

" در ادب عرفاني استعاره از "پير" يا "معشوق ازلي"‍‍[=ذات باري]. با عنايت به قرآن كريم(21/76): سَقاهُم رَبُّهم شراباً طهوراً: خدايشان به آنان بياشاماند شرابي پاك. "

خرابات و خرابات نشين و اين جور كلمه‌ها رم زياد مي‌بينيم تو شعر حافظ.معني خرابات تو قديم قمارخانه و ميخانه و اينا مي‌گفتن. احتمالاً اين خراباتا تو قسمتاي داغون شهر بوده و كنار ويرانه‌ها بوده و اينا، به خاطر همين به "خرابات" معروف شدن.
تو شعر حافظ خرابات جاي ميخواري و مستي و عشق و اينائه. خرابات نشين بي عيب و نقصه يه جورايي، و اسرار ( خودِ اين كلمه به نظرم يه جور نماده تو شعر حافظ :D)ُ مي‌دونه و اينا![nb] با خرابات نشينان ز كرامات ملاف / هر سخن وقتي و هر نكته مقامي دارد[/nb] يكي از اون عيبايي كه خرابات نشين نداره، ريائه ( و تو شعر حافظ مقابل خانقاه و زاهد و اينا قرار مي‌گيره ) حافظ خودشم تو شعراش، خودش و پير و ساقيشم خراباتي مي‌دونسته.

كتاب صداي سخن عشق ؛ دكتر حسن انوري
 
Back
بالا