• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

پرورش تیز هوشان چرا؟و چگونه؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

علی دلاور

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
558
امتیاز
1,113
نام مرکز سمپاد
علامه حلی اراک
شهر
اراک
مدال المپیاد
المپیاد زیست
دانشگاه
علوم پزشکی ایران
رشته دانشگاه
پزشکی
می خوام در این تاپیک یه پرونده در مورد پرورش تیز هوشان درست کنم و در هر پست قسمتی از اطلاعاتی را که از طرق گونانگون به دست آوردم و با کمک شما به کار ببندم تا بتونم به یه سوال جواب بدم اونم اینکه حلقه گم شده پرورش تیزهوشان ما کجاست؟ایا اصلا نیازی به پرورش استعداد های درخشان هست؟اگر هست این پرورش چگونه باید انجام شود
خب به عنوان اولین پست از سری پست ها می خوام در طی چند پست یه خلاصه ای از مقاله http://www.nodet.net/Journal/pdf/1/2.pdfکاظم حقیقی را قرار بدم
اول تیزهوش کیست؟
در باور های اکثریت جامعه تیزهوش فرد فوق العاده مغرور و ایزوله ای هست که با ادم های عادی فرق می کنه و نیازی به کمک و هم زیستی با دیگران ندارد و خودش به شخصه از پس همه ی کار های خودش بر می اید و به نظر من همین تعریف باعث می شه که افراد عادی جامعه اصولا با پدیده پرورش تیزهوش مشکل دارند زیرا انان خیال می کنند یک فرد تیز هوش خودش به تنهایی قادر به انجام تمام کارهای خود هست و نیازی به جامعه و اموزش های ویزه برای پرورش نداره
از جمیع جهات می شه گفت تیز هوش در معنای واقعی کلمه نه تنها بیشتر از افراد عادی نیاز مند جامعست بلکه جامعه نیز به شدت نیاز مند اوست و همین رابطه دو طرفست که جامعه را موظف به پرورش او میکنه بگذریم بهتره که الان وارد این بحث نشیم بعدا به طور مفصل در باره ی چرایی نیاز جامعه به تیزهوشان بحث خواهیم کرد
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

علی دلاور

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
558
امتیاز
1,113
نام مرکز سمپاد
علامه حلی اراک
شهر
اراک
مدال المپیاد
المپیاد زیست
دانشگاه
علوم پزشکی ایران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : پرورش تیز هوشان چرا؟و چگونه؟

به نقل از مُحسن :
دکتر اژه ای کتاب های خوبی در مورد این موضوع داره، یکی از منابع خیلی خوبه، البته کتاب های سنگین روان شناسی هستند ولی خوب خیلی خوبن..انتشارات هم مال خودشون..یعنی انتشارات سمپاد چاپ میکرد.
بله بعد از مدتی که از تاپیک بگذرد از انها هم استفاده خواهیم کرد
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

علی دلاور

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
558
امتیاز
1,113
نام مرکز سمپاد
علامه حلی اراک
شهر
اراک
مدال المپیاد
المپیاد زیست
دانشگاه
علوم پزشکی ایران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : پرورش تیز هوشان چرا؟و چگونه؟

خب تا یادم نرفته و در همین اول کار یه بحثی را مطرح کنم خارج از مقاله تیز هوش و جامعه البته لازم به ذکره این نوشته صرفا نظره منه و هیچ دلیلی نداره که لزوما درست باشه و با نظرات شما کامل تر میشه
شناسایی تیزهوش:
بعد از اینکه فهمیدیم تیز هوش کیه باید یک سری پارامتر های دقیق هم داشته باشیم تا با انها بتونیم یک تیزهوش را شناسایی کنیم به نظر من یکی از مشکلات این چند سال اخیر سازمان همینه مشکلی که باعث شده قشر مرفه جامعه در مدارس تیزهوشان بیشتر شده باشند چرا که به جای ازمونی برای تعین سطح هوش و توانایی یاد گیری و البته اطلاعات پایه که در نهایت تلفیقی از این سه پارامتر به ما عددی بده که بدونیم ایا این دانش اموز توانایی و یا استعداد درخشانی دار یا نه(توجه کنید دانش اموز تیز هوش لزوما داری استعداد درخشان نیست) ازمون های سمپاد دارند به سمت رفا اطلاعات پایه یا به عبارت اصح دروس پایه می روند که اوج این روند بعد از واگذاری مسئولیت ازمون سمپاد به سازمان سنجش بود البته اخباری که از درستی انها خبر ندارم شنیدم مبنی بر اینکه امسال ازمون دبیرستان سمپاد را اموزش و پرورش استان ها بر گزار کردند که در صورت صحت خبر فوق جای بسی تاسفه
بگذریم بر گردیم بر سر بحث شناسایی با یک از مون خاص به نظر من یکی در از ایرادات ازمون های استعداد های درخشان در سال های اخیر یک مرحله ای شدن اون هاست یادمه دکتر اژه ای عزیز در مقاله ای گفته بود که در حدودنیمه اول دهه هفتاد ازمون استعداد های درخشان در بسیاری از شهر ها بزرگ حتی به سه مرحله ای هم رسیده بود که خود گواه از کار علمی در ان زمان بود ببینید اصولا ازمون یک مرحله ای امکان بالا امدن دانش اموز دپینگی با کلاس های امادگی را دارد چرا که در یک محله نوع سوالات یک نواخته و بعد از چند سال این رویه منجر به رو شدن دست طراح میشه و اموزشگاه ها می تونند دانش اموز دپینگش بار بیارند و او هم فقط با یک ازمون وارد سمپاد میشه ولی ازمون دو مرحله ای که باعث تمرکز زدایی از جذب دانش اموزان میشه می تونه تعداد این افراد را کاهش بده البته مهم تر از دو مرحله ای بودن ازمون از نظر زمانی تفاوت سوالات دو مرحله هست
یک مثال می زنم در اراک معلم پایه پنجمی وجود اره که خلی رو بحث سمپاد کار کرد که از قضا خودم هم شاگردش بودم من یه مقایسه کردم از دوره های ورودی 82راهنمایی تا همین الان دیدم هرسال به تعداد قبولی های اون افزوده شد مثلا اگه در سال 82از 48 نفر قبولی استان 16 تاش مال اون بود دوره ما رسید به 23-25نفر ولی الان بعد از این تغیراتی که در سازمان دادند و تغیرات ازمون رسیده به 30-35 نفر!!یا للعجب
و این خود نشان از ان دارد که او با شیوه های خودش می توانسته یه تعداد خاصی دانش اموز وارد مراکز کنه که انصافا نصف یا شایدم دو سومشون حقشون بود و این را بعد تر ها ثابت کردند و اون تونست این تعداد را تا زمان اخرین سال های اژه ای یکم تغیر بده ولی بعد از اون به دلیل ضعف ازمون می بینید این روند افزایش حالت صعودی به خود گرفته
 
بالا