• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

نقدی بر آزمون سراسری 90!

  • شروع کننده موضوع
  • #1

behzad93

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,323
امتیاز
3,129
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی گنبد کاووس
شهر
گنبدکاووس
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی سال 88، المپیاد شیمی و فیزیک سال 89
دانشگاه
علم و صنعت - شریف
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
در اینجا میخوایم به کمک هم سوالات سراسری امسال رو تحلیل کنیم!
از رشته ی ریاضی شروع می کنیم.

ادبیات:
سوالات ادبیات امسال نسبت به سالای قبل سخت تر بود طوری که حتی دبیران این درس از سطح سوالات تعجب کرده بودند!
علاوه بر بالا بودن سطح سوالا،اشکالات فنی و علم زیادی در سوالات این درس وجود داشت.
معمولاً رسم بر اینه که اگه ابیات یا متونی رو از خارج کتاب درسی بیارن،اون متن یا بیت رو تغییر نمیدن،چون علاوه بر شکل و ظاهر معنیش هم به طور کلی تغییر میکنه!
برای همین پیشنهاد میشه که اونارو تغییر ندن،ولی در این آزمون به هیچ وجه به این نکته توجه نشده بود!
سوالاتی که این اشکال رو داشتن،به ترتیب عبارتند از:سوالات 4،5،10،11،23

اشتباه دیگه ای که تو این آزمون وجود داشت،توجه به جمع یا مفرد بودن معنی کلماته!
این حرف درسته که در معنی کردن کلمات باید به جمع یا مفرد بودنشون توجه کرد،ولی استفاده از این نکته در اینگونه آزمون ها حساسیت زا،غیر علمی و بی ارزشه!
این اشکالیه که تو سوال 1 وجود داشت!

در سوال 6 کتاب مادام کامیلیا به اشتباه اثر الکساندر دوما معرفی شده که درست نیست!این کتاب اثر پسر الکساندر دوماست!!

در سوال 12 واژه ی چهارگوشه آورده شده که بیشتر داوطلبا رو به اشتباه انداخته!
این عادلانه نیست که داوطلب پس از صرف وقت زیاد واسه معلوم کردن انواع واژه ها و شمردن اونا،فقط به خاطر این دام به سوال جواب اشتباه بده!

در سوال 13 در واقع جواب درستی وجود نداره!جوابی که به عنوان جواب درست اعلام شده اینه:
زمن پرسی که دل داری چه گویم؟ ....
در این گزینه متمم فعل بر سایر اجزای جمله مقدم نشده،چون نهاد جدا در جمله وجود نداره که متمم فعل بخواد بر اون مقدم بشه!!
البته مفعول وجود داره،ولی چون از نوع جملس،خود به خود پس از جمله آورده میشه!
پس بهتر بود این سوال رو اینجوری اصلاح کنن که:در کدام بیت متمم فعل در ابتدای جمله قرار داره؟!!!

در سوال 14 وجود ویرگول بین دو واژه ی غزل و رودکی وار باعث شده که خیلی از داوطلبا به اشتباه بیفتن!
اگه این قسمت رو اونطوری که در دفترچه ی سوال وجود داره بخونیم،به هیچ وجه معنی نمیده!
متأسفانه طراح محترم خواسته اینجوری داوطلبا رو به اشتباه بندازه،که در انتخاب شیوه ی کارش اشتباه کرده!
درضمن بعضی از دبیرا به این قضیه که حرف "ی" در واژه ی "بسیاری" یای نکرس،اعتراض دارن!

سوال 15 هم طبق معمول هر سال از تکواژ و واژه طرح شده!ولی به نظر خیلی از اساتید این سوال تکواژ،واژه در مقایسه با این تیپ سوالا در آزمون های سراسری سالای قبل بسیار سخت تر طرح شده بود!
داوطلبا باید در این سوال وقت بسیار زیادی رو صرف میکردن تا بتونن 53 تکواژ و 39 واژه ی این سوال رو تشخیص بدن و اونارو بشمرن!!!!


درکل سوالات این درس در آزمون سراسری امسال خیلی سخت بود،ولی نمیشه گفت که در مقایسه با سالای قبل بی سابقس!

در آخر یه بار دیگه یادآور میشم که این تحلیل برای سوالات ادبیات رشته ی ریاضی امسال بود!
درسای دیگه رو هم در ادامه تحلیل میکنیم!
 

negine-raz

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
389
امتیاز
3,153
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
شیمی
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!


در هر حال ممنون ...خیلی عالی بود ...منم در ادامه حرف ِ آقا بهزاد اینا رو اضافه میکنم ..... با اجازشون صحبتاشون رو کامل تر میکنم ...

دقیقا همونطور که اشاره کردن سوالای ادبیات امسال سخت تر و به قول تعدادی از معلمان بزرگوار کشور سنجیده ترین سوالات ادبیات طی این سال های متمادی کنکور بوده ....

اما برتری ای که سوالات ادبیات امسال نسبت به سال های گذشته داشته و تونسته بین بچه های 2 قشر ِ تلاش کرده و کمتر تلاش کرده تفاوت ایجاد کنه رو هم نباید نادیده گرفت ...از جمله این برتری ها میشه به توجه ِ خاصی که به نکات ِ ظریف ِ ادبی و دستوری شده بود اشاره کرد ..به عنوان مثال همون جمع و مفرد بودن ِ واژه ها که توی تست شماره 1 ریاضی اومده بود ...و ساده و مرکب بودن فعل ها که توی تست شماره 15 ریاضی اومده بود ...و طرح گزینه های بسیار حساب شده و سنجیده که توی تست شماره 12 ریاضی مطرح شده بود....البته برتری های دیگه ای هم داشته که غالبا تو کنکور های دیگه بیان شده بودن ....
با توجه به صحبت های تعداد زیادی از معلمان بزرگوار ادبیات کشور به خصوص آقای سبطی ادامه ی حرف ها رو میشه اینطوری به عرض شما رسوند ...
سوالات ادبیات رو امسال میشد به 3 دسته ی 1) ابتکاری و نو 2) دشوار و وقت گیر 3)تست های نادرست و به عبارتی غلط , دسته بندی کرد ......

1)تست های ابتکاری و نو :
تست شماره ی 12 ریاضی رو توجه کنید ..کلمه گشت و گذار یک واژه است ..اما کلمه ی چهار گوشه ی جهان 4 واژه ...که همونطور که آقا بهزاد فرمودند عادلانه نیست که داوطلب پس از صرف وقت زیاد واسه معلوم کردن انواع واژه ها و شمردن اونا،فقط به خاطر این دام به سوال جواب اشتباه بده!...که پاسخگویی به این سوال رو فقط و فقط و فقط بلد بودن دستور و شم زبانی و تمرین ِ زیاد داوطلب در طول سال رو میطلبیده ...
تست شماره 14 با اینکه موضوعش نو نیست اما تا کنون توی کنکور سراسری تعداد وابسته های پسین مطرح نشده بود ....

2)تست های وقت گیر و دشوار :
تست شماره 1 ....همانطور که میدونید واعظ یعنی اندرزگو و وعاظ یعنی اندرزگویان ..به عبارتی کلمه وعاظ جمع است و نه مفرد ..اما در مورد کلمه ی کُـــتّاب که جمع ِ کاتب است و کاتب به معنی نویسنده ..درنتیجه کُـــتّاب به معنی نویسندگان است و در اصطلاح کُـــتّاب به معنی محل درس خواندن کودکان یا همان مکتب گفته میشه ..پس معنی کردن ِ کُـــتّاب به صورت ِ مکتب ها غلطه ....
توی تست شماره ی 5 ...ثواب به معنی پاداش الهی و اخروی است ...اما توی متنی که به شما داوطلب داده استفاده از کلمه ی ثواب توی عبارت غلطه و همون صواب درسته ....همچنین گاهی دو عنصر ِ زبانی کار و گار به جای هم قرار میگیرن و هیچ گونه اشکالی رو توی املای واژه بوجود نمیارن ...مثلا خدمتکار یا خدمتگار هیچ فرقی ندارن ...از طرفی توی این تست کلمه مرضی غلط نوشته شده ....
توی تست شماره 6 مهمترین نکته ای که شاید توی کنکور 91 هم به چشم طراحان بیاد , اینه که اسکندر نامه اثر نظامی و خردنامه ی اسکندری اثر جامی ه ...
توی تست شماره 9 تنها در صورتی یه داوطلب میتونست معنی ِ بیت ِ سوالو بفهمه که واقعا تو طول ِ سال روی درس ِ ادبیات وقت گذاشته باشه ....معنی بیت رو نگاه کنید : آب (که نماد زندگی بخشیه) با دیدن ِ لعل ِ لبانت دچار شرم و حیا میشه و چهره اش مثه شراب سراخ میشه(یعنی لبات زندگی بخش تر از آبه) و خورشید با تمام ِ درخشندگیش در برابر ِ چهره ی تابان ِ تو غرق ِ عرق میشه(کنایه از خجالت زدگی) .....واقعا با یه نگاه میشه معنیش رو درک کرد؟؟؟؟...قضاوت با شماست دوستان ِ عزیز ....
تست شماره ی 14 هم آقا بهزاد توضیحشو خوب دادن ...
توی تست شماره ی 15 نکات خاصی وجود داره ..این که فعل ِ ایجاد کردن مرکبه ..حتی اگه کسی به جای کردن , گرداندن قرار داده و ایجاد رو مسند گرفته اشتباه کرده ..میدونین چرا ؟ چون اولا ایجاد گرداندن ترکیب ِ راحت و شیوایی نیست ..دوما ما توی آزمون جمله ی 4 جزئی با مفعول و مسند این رو داریم که اگه بشه اون جمله رو به 3 جزئی با مسند تبدیل کرد (با فعل ِ است و بود /نه شد)اون وقت میشه گفت 4 جزئی با مفعول و مسنده ..اما در مورد ِ ایجاد کردن نمیشه این کارو کرد ..
نگاه کنید : او دردسرهایی ایجاد کرد ------->دردسرهایی ایجاد است (غلطه) ...
همچنین واژه ی چنان که چون پیوند ِ وابسته سازه 1 واژه محسوب میشه (یعنی عموم معلمان اینو میگن) اما خب سوال 2 تا واژه گرفته .....و همچنین در مورد چراغ ِ قرمز ...ما وقتی میگیم چراغ قرمز (بدون ِ کسره) محاوره ایه ....صورت درست چراغ ِ قرمز هست ....
توی تست 18 مفهوم ِ خود سوال برتری ِایمان ِ احساسی بر باور ِعقلیه ...عجب جمله ایه خدایی :D ......چرا ؟؟چون ایمانی که از احساس مستقیم واقعیت حاصل میشه باعث یقین هم میشه ..علی رغم باور ِ عقلی که میشه اون رو دچار تزلزل کرد و به چالش کشوندش ....تست سخت و دشواری بوده ..که داوطلبا بفهمن گزینه های 1 و 3 و 4 از رسیدن به یقین سخن میگن ....

3)تست های نادرست و به عبارتی غلط :
توی تست 10 یه حسن تعلیل گرفته که مورد ِ بحث ِ خیلی از معلمای کنکور قرار گرفت و اونم این بود که توی ( دلم با چشم ِ تر یک رنگ از آن است که پای اشک خونین در میان است ) میگه که به این دلیل قلب با چشمم یک رنگ شده که از چشم ِ من خون میباره و هم رنگ ِِ قلبم شده .....اما همه میدونیم حسن تعلیل آوردن ِ دلیل ِ غیر واقعی اما شاعرانه و خیال پردازانه برای موضوعی واقعیه ....این ایهامی که یک رنگ ایجاد میکنه زیبا اِ ..اما تو عالم وافعیت قلب و چشم یک رنگ نیستن ..چون دلیلی غیر واقعیه برای موضوعی که خودش واقعیتی نداره.سر ِ این یکم بین معلما مشکل ایجاد شده و بعضیا که وافعا ادبیات میدونن هنوز قبول ندارن که حسن تعلیل باشه ...
توی تست شماره 14 که (ی) پایان ِ بسیاری رو هم آقا بهزاد فرمودن ...
توی تست ِ شماره ی 17 درسته که بیت ِِ گزینه 1 با مفهوم ِ بیت ِ موجود توی سوال کاملا بی ربطه ..اما گزینه 2 هم ارتباط چندانی با بیت ِ سوال نداره ..تو بیت ِ گزینه 2 حافظ از اعمال ِ صالح و توشه ی آخرت سخن میگه و هیچ توجهی به تفاوت ارزش کردار با گفتار نداره ..در نتیجه این گزینه خیلی با سهل انگاری میتونه متناسب با بیت ِ سوال در نظر گرفته بشه ..درصورتیکه توی تست های 18 و 19 باید خیلی خیلی دقت انجام میشد تا سوال درست جواب داده بشه ...
توی تست شماره ی 23 مفهوم ِ بیت سوال اینه که اشتیاقی که توی راه ِ رسیدن به معشوق وجود داره سختی های راه ِ عشق را بر عاشق هموار میکنه ....در بیت گزینه 1 شاعر میگه پاسخ های تلخ ِ تو چون از آن دهان ِ شیرین بیرون میاد , برای من زیبا اِ . کاملا موضوع با بیت ِ توی سوال فرق میکنه ...و همین گزینه میتونه پاسخ باشه...اما وقتی به گزینه های دیگه نگاه میکنیم مثل گزینه 3 , میبینیم که توی این بیت ها هم نظیر مفهوم بیت صورت سوال مطرح شده و تنها وجه مشترک ِ 3 گزینه ی دیگه با سوال اشاره به سختی های راه ِ عشقه ....و حالا اگه یه دانش آموزی بیاد بگه توی بیت 1 شنیدن ِ جواب تلخ نوعی سختی کشیدن ِ عاشقانه است تو جوابش چی باید گفت ؟؟؟قضاوت با شماست دوستان ِ عزیز ...
 
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,244
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!

عالی بود.باید اعتراف کنم به خیلی از این موارد اصلا دقت نکرده بودم.فقط چند تا چیز:
معمولاً رسم بر اینه که اگه ابیات یا متونی رو از خارج کتاب درسی بیارن،اون متن یا بیت رو تغییر نمیدن،چون علاوه بر شکل و ظاهر معنیش هم به طور کلی تغییر میکنه!
برای همین پیشنهاد میشه که اونارو تغییر ندن،ولی در این آزمون به هیچ وجه به این نکته توجه نشده بود!
اینو نفهمیدم.میشه بیشتر توضیح بدین؟
ر سوال 6 کتاب مادام کامیلیا به اشتباه اثر الکساندر دوما معرفی شده که درست نیست!این کتاب اثر پسر الکساندر دوماست!!
اسم پسر الکساندر دوما هم الکساندره :D یعنی پدر و پسر با هم یه اسمو دارن.وقتی میگه الکساندر دوما مجبور نیست تاکید کنه روی پدر یا پسر بودنش!
 

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!

به نقل از behzad93-Eblis :
اشتباه دیگه ای که تو این آزمون وجود داشت،توجه به جمع یا مفرد بودن معنی کلماته!
این حرف درسته که در معنی کردن کلمات باید به جمع یا مفرد بودنشون توجه کرد،ولی استفاده از این نکته در اینگونه آزمون ها حساسیت زا،غیر علمی و بی ارزشه!
این اشکالیه که تو سوال 1 وجود داشت!

درسته که غیر علمیه ولی وجود داره و باید دقت کرد.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

behzad93

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,323
امتیاز
3,129
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی گنبد کاووس
شهر
گنبدکاووس
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی سال 88، المپیاد شیمی و فیزیک سال 89
دانشگاه
علم و صنعت - شریف
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!

به نقل از مهسا.ش :
عالی بود.باید اعتراف کنم به خیلی از این موارد اصلا دقت نکرده بودم.فقط چند تا چیز:اینو نفهمیدم.میشه بیشتر توضیح بدین؟ا
ممنون! :)

همونطور که میدونین متونی که برای سوالات غلط املایی آورده میشه اکثراً از خارج کتاب درسیه!
اگه کلمات متن رو تغییر بدن،بالطبع معنی اون متن هم دچار تغییر میشه و این باعث میشه که تشخیص املای صحیح کلمات مشکل بشه!
این قضیه در سوالات آرایه های ادبی هم وجود داره!

مثلاً به این مورد توجه کنین:
سوال 11،بیت گزینه ی 3:سوزی ز ساز عشقت در دل چرا نگیرد؟ ریزی ز راز مهرت در جان چرا ندارم؟
این بیت از دیوان خاقانی آورده شده و اصلش اینه: سوزی ز ساز عشقت دردل چرا نگیرم؟ رمزی ز راز مهرت در جان چرا ندارم؟

می بینید چجوری معنی بیت تغییر کرد؟!!! :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

behzad93

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,323
امتیاز
3,129
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی گنبد کاووس
شهر
گنبدکاووس
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی سال 88، المپیاد شیمی و فیزیک سال 89
دانشگاه
علم و صنعت - شریف
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!

حالا میریم سراغ درس عربی! :)

عربی:

این درس،میشه گفت جنجالی ترین درس امسال بود!
بیشترین میزان سواات اشتباه مال این درس بود که متأسفانه سازمان سنجش اشتباه یکی از سوالارو قبول کردن،اونم نه به صورت 100%!
من یکی که شک کردم این سوالا رو یه استاد طرح کرده باشه!

ترجمه:
سوالات ترجمه ی امسال سطح قابل قبولی داشت!
این قسمت اشکال زیادی نداشت،به غیر از یه مورد!
سوال 29:هر دفترچه از سوالات آزمون سراسری در چند قالب مختلف و با چیدمان متفاوتی از گزینه ها تنظیم میشه!که کدهای A,B,C و D رو بوجود میاره!
بعضی از سوالای ترجمه طورین که معانی گزینه ها به صورت پی در پی میان!یعنی یه متن که هرجمله ی اونو تو یه گزینه میارن!
تو این سوالا،هر گزینه معنی گزینه ی قبلی رو کامل میکنه!در واقع یه جور ارتباط معنایی دارن!
اگه تو اینجور سوالا ترتیب گزینه ها عوض بشه،باعث میشه که ارتباط معنایی گزینه ها از بین بره و سوال هیچ پاسخ صحیحی نداشته باشه!
اینجوری عدالت از بین میره!یعنی 25% داوطلبا که دفترچه ی کد A رو دارن،میتونن به سوال جواب بدن ولی بقیه با مشکل مواجه میشن!
واسه همین توصیه میشه که تو اینجور سوالا جابجایی گزینه ها اتفاق نیفته!(ویژه نامه ی گاج،ص 41)

متأسفانه سازمانه سنجش این اشتباهشو قبول نکرد!


درک مطلب:
درمورد درک مطلب امسال نظرات عجیبی وجود داره!بعضیا میگن خیلی سخت بود،بعضیام میگن خیلی ساده بود!
من جزو اون دسته بودم که میگفتن خیلی سخت بود! :D
چون یکی از سوالاشو غلط جواب دادمو یکی دیگه روهم نزدم! :(
ولی این درک مطلب اشکال فنی نداشت!

اعراب و تجزیه و ترکیب:
این بخش هم خوشبختانه با اشکال خاصی مواجه نبود!
سوالاشم به نسبت خوب بود و اکثراً راضی بودن! :)

قواعد:
قواعد امسال به نسبت سالای قبل سخت تر طرح شده بود و اشکالاتی هم داشت!
سوال 46:این سوال هیچ گزینه ی صحیحی نداره!
با هم یکی یکی گزینه هارو بررسی میکنیم:
1:اشتباه این گزینه عبارت "لتفهمون" بود که مضارع منصوبه و باید به "لتفهموا" تبدیل بشه!
2:اشتباه این گزینه عبارت "مراحلاً" بود که چون مراحل غیر منصرفه،تنوین نمیگیره و باید به "مراحل" تبدیل بشه!
3:اشتباه این گزینه عبارت "تعلموآ" بود که به اشتباه به صورت منصوب اورده شده که باید به "تعلمون" تبدیل بشه!
4:اشتباه این گزینه برمیگرده به ضمایرش که در عبارت "بلادکم"، "کم" باید به "کن" تبدیل بشه!
همینطور که دیدید این سوال گزینه ی صحیح نداره،ولی سازمان سنجش هنوزم روی گزینه ی 4 مصرّه،که من دلیلشو هنوزم نمیدونم! :-??

سوال 47:
این سوال هم دو گزینه ی صحیح داره!
عبارت ایها العین اشتباس و باید به ایتها العینُ تبدیل بشه!چون همونطور که میدونین اجزای زوج بدن مؤنث هستن!
عبارت یا کاتباً هم اشتباس و باید به یا کاتبُ تبدیل بشه!جالبه که مصداق این گزینه تو همین سوال هم وجود داره!(گزینه ی 1)
متأسفانه سازمان سنجش این اشتباهش روهم قبول نکرده!


دوستان،اگه سوالات رشته های دیگه رو دارین،ممنون میشم تحلیلش رو بذارین! >:D<
درآخر بازم تأکید میکنم که این تحلیل مال رشته ی ریاضی بود! :D
 

negine-raz

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
389
امتیاز
3,153
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
شیمی
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!

ببخشید یکم دیر شد ...اوضاعم چند روز واقعا بهم ریخته بود ... :-<

ادبیات کنکور 90 رشته تجربی
دقیقا مثل سوالات رشته ریاضی تحلیل و بررسیش میکنیم ...

برتری ِ سوالات ادبیات امسال نسبت به سال های گذشته :
توجه ِ خاص به نکات ِ ظریف ِ ادبی و دستوری ...به عنوان مثال ساده و مرکب بودن فعل ها که توی تست شماره 13 و 15 تجربی اومده بود ...و طرح گزینه های بسیار حساب شده و سنجیده که توی تست شماره 11و 13و16 مطرح شده بود...و طرح ِ ایهام های زیبا که توی تست های شماره 9و11 به چشم میخوره ....

و اما در مورد ِ نقایص و کاستی هایی که سوالات کنکور تجربی سال 90 دربرداشته :
با توجه به صحبت های حدود 60 درصد ِ معلمان , میشه این ها رو مطرح کرد ....
1- رعایت نشدن ِ فاصله و نیم فاصله که اغلب ِ اوقات مانع ِ درست خواندن ابیات میشه و معنی کردن ِ اونها رو سخت میکنه ....به عنوان ِ مثال در تست 19 در گزینه 4 (بترشد) که باید به صورت (بـــَــتــــَــر شد) خوانده شود ...
2-درخواست ِ معنی واژه ها خارج از متن و حتی بدون توجه به معنای آن واژه در متن درس ...در تست 1 تجربی , واژه ی تعبیه بدون ِ درنظر گرفتن ِ معنای ِ آن در متن ِ درس , آراستن معنی شده ...
3-بعضا متناسب نبودن ِ بیت یا عبارت ِ موجود در صورت ِ سوال با مفهوم ِ مطرح شده در گزینه ها به چشم میخوره ....مثلا در تست شماره 19 تجربی

مثل سوالات علوم ریاضی , سوالات علوم تجربی رو هم میشه به دو دسته ی 1) دشوار و وقت گیر 2)تست های نادرست و به عبارتی غلط , دسته بندی کرد :

1)تست های وقت گیر و دشوار
تست شماره 1 , معنی لفظی و لغت نامه ای ِ تعبیه : آراستن , ساختن و آماده کردن ....تستهای شماره 2 و 3 , که به ترتیب معانی ِ ولیمه , که غذایی است که در مهمانی و عروسی داده میشه ( نه خودِ مهمانی و عروسی) ...و توفال , که تخته های نازکیه که به تیرای سقف میکوبنش و بعد روی ِ آن کاه گل یا گچ میکشن....
توی تست شماره 7 اسامی به چشم میخورن .....ابوالعلای معری و بحتری و متنبی که از شاعران ِ نامی ِ ادبیات کلاسیک ِ عربی اند و بر ادبیات فارسی هم تاثیر گذار بودن ...لحظه ای که از سالن ِ کنکور داشتم میومدم بیرون , دقیقا چند تا از بچه ها داشتن میگفتن که این اسمها کجای ِ کتاب بود ما ندیدیم ....و من در اوج ِ ناراحتی و خستگی تو دلم فقط اینجوری :D شدم .....که این نشون میده اغلب اوقات این اسامی توی کلاسها کم به گوش میخوره و داوطلبان ِ عزیز هم انگار نه انگار کتاب ِ ادبیاتی رو باید بخونن ...
توی تست شماره 9 ایهامی که کلمه ِ قلب داشته ...یکی به معنای دل و دیگری به معنای سکه ی تقلبی ....
تست شماره 11 که واقعا پدیده ای در اینگونه تست ها به شمار میره ...و ما واقعا فقط باید معنی ِ بیت و شاهکار ادبی و مغز ِ طراحان ِ عزیز کنکور رو حال کنیم و متعجب به سوال ِ بعدی پناه ببریم :D...اما توضیحش اینه ...تو این بیت شاعر اومده در حقیقت با اصطلاحات ِ مقوله ی شطرنج , خوب بازی کرده و حتی ذهن ِ داوطلبا رو هم به چالش کشونده ....هر دو تا واژه ی رخ توی مصرع ِ اول به معنی ِ چهره و توی مصرع ِ دوم به معنی ِ مهره ی شطرنجه ....و اما خودن ِ معنی ِ بیت : یه قسمتی از حرف ِ شیرین به پیک ِخسرو پرویزه که بهش میگه : اگه خسرو گفته که میخواد چهره بر چهره ی من بگذارد , به او بگو که نباید شاه ِ خود را در معرض ِ رخ قرار دهد , زیرا که شاید مات شود !!!!!!!!! واقعا عجب شاهکار ِ ادبی اییه :O ...آدم اینو تو کلاسا بشنوه مات میشه ..دیگه چه برسه سر کنکور اونم با وقت ِ خیلی خیلی کم ِ مختص ِ درس ِ شیرین ِ ادبیات ;))!!!!!!!!!!!!!!
توی تست شماره 12 , مطرح شدن ِ افعال , اونم درون ِ ابیات, اغلب ِ اوقات واسه داوطلبا غیر ِ قابل ِ فهمه ....و حتی احتمال ِ ندیدن ِفعل ِ برو در بیت گزینه سوم هست ....
توی تست شماره 13 , آشکار می سازد فعل ِ مرکب نیست , چون که میشه می سازد رو با می گرداند جایگزین کرد .و حتی توی ِ آزمون ِ افعال ِ 4 جزئی با مفعول و مسند نیز میشه به جواب رسید ......
چون میگه دانش عوام خصایص ملی آن قوم را آشکار میسازه ---------->خصایص ملی آن قوم آشکار است ...
تست شماره 15 هم یکم و شاید بیشتر از یکم سخت بوده ....اولا اینکه گویی قیده و جمله ای نمیسازه ...و دوم اینکه پا نهاده ای فعل ِ مرکب نیست , چون پا رو میشه گسترش داد ------->پایت را نهاده ای ....
توی تست شماره 16 از نظر ِ طراح , واژه ی همه اگه با کسره بیاد با واژه ی بعدی ِ خودش همراه بشه , صفت ِ واژه ی بعدیش محسوب میشه ...در حالیکه بعضی دبیران و حتی نویسنده ی کتاب ِ درسی بر این عقیده است که برای جلوگیری از به وجود اومدن ِ استثنائات ِ گوناگون , قاعده اینه که واژه ی بعد از کسره وابسته است ...یعنی توی گروه ِ اسمی ِ همه ی موجودات , از نظر ِ طراح واژه ی همه صفت و واژه ی موجودات هسته ی گروه ه ...اما از نظر ِ برخی معلمان واژه ی همه هسته و موجودات مضاف الیه ه ...اما طراح با گزینه های بسیار ناشیانه ای که مطرح کرده ..جایی واسه نظر ِ گروه دوم نمیزاره !!!!!!!!!!
تست شماره 23 که گرفتن در بیت ِ { فراوان سخن باشد آکنده گوش نصیحت نگیرد مگر در خموش } به معنی ِ اثر کردنه ...نه پذیرفتن ....توی معنی بیت سوم هم داریم که سماع ِ عارفانه از میان ِ هزاران انسان فقط در یکی اثر میکنه , چون هر انسانی توانایی ِ دریافت ِ رازهای عارفانه رو نداره ...
توی تست 24 هم مفهوم ِ بیت نخست رهایی ناپذیری از عشق و تقابل ِ عقل و عشقه ....اما توی بیت دوم , حافظ خودش رو در میکده به موج شراب سپرده و داره تو عالم ِ مستی عشق ِ راستین رو جستجو میکنه ....

2)تست های نادرست و به عبارتی غلط
خوشبختانه یا متاسفانه توی رشته تجربی بیشتر ِ سوالا وقت گیر و سخت بودن ..تا غلط و نادرست ....و همین هم باعث شده بود که خیلی از دوستان از درس ِ ادبیات به شدت بنالن ...
توی سوال 10 یه حسن ِ تعلیل توی بیت گزینه 1 گرفته ...معنی بیت اینه : ای یار ِ زیبا روی ِ من ...اگر چه میگویند که بهتره شبها تو آینه نگاه نکرد و اما من که یار ِ آینه سیمایی مثل تو دارم و شب ها هم توی آینه (یعنی چهره ی تو ) نگاه میکنم ......
که هنوز هم بعضی معلما سر ِ این حسن ِ تعلیل بحث دارن و میگن که برای ِ کدوم ِ کار اومده یه علت ِ غیر واقعی و اینجور شاعرانه ذکر کرده ...
توی تست شماره 18 درسته که بیت گزینه 2 نمیگه که ذات بد نیکو گردد , اما بازم داره رو اهمیت ِ اصل و ذات تاکید میکنه و نمیشه اون را با مفهوم ِ سوال نامتناسب دونست...
توی تست 25 زیان کردن جانی رو خیلیا میگن که لزوما به معنی ِ به شهادت رسیدن نیست ..
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8

behzad93

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,323
امتیاز
3,129
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی گنبد کاووس
شهر
گنبدکاووس
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی سال 88، المپیاد شیمی و فیزیک سال 89
دانشگاه
علم و صنعت - شریف
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری امسال!

حالا میریم سراغ درس دینی و زبان!

این دو درس به اونصورت مشکلی نداشتن!
اگه شما از یکی بپرسین که درس دینی رو چجوری بخونین،صد در صد بهتون میگه که فقط به دقت متن کتاب و آیه هارو مطالعه کنین!
این چیزیه که تو این آزمون وجود داشت!
یعنی اگه شما به مطالب و آیه های کتاب مسلط میبودین،خیلی راحت از پس سوالای امسال برمیومدین!
توجه به مفهوم آیات،توجه به متن آیات،توجه به رابطه ی علت و معلولی،توجه به رابطه ی بین آیات و موضوعات و توجه به منفی یا مثبت بودن فعل جملات از جمله ویژگی های بارز این آزمون بود!
به علاوه،داوطلبان درمواردی باید از قدرت تحلیل خودشون هم استفاده می کردن!

سوالات درس زبان امسال هم تقریباً مثل سال های قبل بود!ولی با یک تفاوت،امسال ترتیب پنج سوالی ریدینگ ها رعایت نشده بود و برای ریدینگ شماره 1 ،6 سوال و برای ردینگ شماره 2 ،4 سال مطرح شده بود که به نوبه ی خود باعث سردرگمی بعضی از داوطلبا شد!
سوال شماره ی 82،سوال بحث برانگیز این درس بود!
عبارت سوال این بود:
Tokyo and New York are major ....... centers
بیشتر داوطلبا به اشتباه گزینه ی 1 یعنی عبارت economical رو به عنوان پاسخ درست انتخاب کرده بودن،درحالی که جواب صحیح گزینه ی 2 یه،یعنی عبارت financial.
economical به معنی مقرون به صرفس و برای کالاها و مواردی که باعث صرفه جویی اقتصادی میشن به کار میره!
البته معنی اقتصادی هم میده،ولی منظور از این اقتصادی همون مقرون به صرفس که جواب سوال نیست!
جواب سوال باید عبارتی باشه که معنی اقتصادی رو بده(توکیو و نیویورک مراکز بزرگ اقتصادی هستند) و این معنی در عبارت financial یافت میشه!
البته اگه عبارت economical به economic تبدیل بشه،میتونه جواب صحیح باشه!
درکل سطح این سوال از سطح کنکور بالاتر بود و درست نبود که در اینجا مطرح بشه!

درس زبان دیگه به اونصورت مشکل خاصی نداشت و بازار ما هم کساده! :D

درآینده منتظر تحلیل درس ریاضی باشید!
باتشکر! :)
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,187
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : نقدی بر آزمون سراسری 90!

عجب! من فکر نمیکردم کنکور انقده ریز باشه1 ما که دادیم رفت1
 
بالا