تیزهوشان ناموفق

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Admin2
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,676
امتیاز
37,785
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
ترجمه زهرا خباز‌بهشتی:
آیا باید شرایط پرورش استعداد کودکان تیزهوش را فراهم کرد؟ متخصصین در بحث و گفت‌وگوهای متفاوت در مورد کودکان تیزهوش اختلاف نظر دارند؛ عده‌ای معتقدند که این کودکان باید در مدارس معمولی ادامه تحصیل دهند، ولی گروهی دیگر مخالف این نظریه هستند.

خانم «جوآن فریمن» استاد روانشناسی از انگلستان در یک تحقیق دراز مدت در مورد کودکان تیزهوش به نتایج تعجب‌آوری رسیده است. این سؤال همیشه مطرح بوده که آیا باید کودکان استثنایی از شرایط خاصی برای پرورش استعدادهایشان برخوردار باشند؟ در این مورد حتی متخصصین اقتصاد و بازرگانی هم اظهار نظر می‌کنند و از کمبود استعداد‌های استثنایی در زمینه اقتصاد و بازرگانی شکایت دارند.

پروفسور فریمن تمام زندگی شغلی خودش- یعنی 35‌سال- را به تحقیق در زمینه کودکان تیز هوش اختصاص داده که آیا این کودکان باید از امکانات خاصی برای پرورش استعداد خود برخوردار شوند؟ این پروفسور روانشناسی طی این تحقیقات طولانی مدت به نتایج تعجب‌آوری دست یافته. او معتقد است که اغلب کودکان تیزهوش انسان‌های ناموفقی هستند.

طی این تحقیقات پروفسور فریمن از سال‌1974 یک گروه‌210 نفری از کودکان تیزهوش را طی 30‌سال همراهی کرده که در بین آنها نه‌تنها ریاضیدانان استثنایی بلکه نوابغ هنری هم وجود داشتند و نیز کودکانی که از نیرو‌های ماورائی برخوردار بوده‌اند. علاقه و توجه پروفسور فریمن مشاهده و بررسی تجربی چگونگی استفاده این کودکان از استعداد فوق‌العاده خودشان بود.

نتیجه تعجب آور این بود که از تمام 210 کودک استثنایی فقط 6 نفر موفق شدند از استعداد خاص خودشان استفاده کرده و به شغل فوق‌العاده‌ای دست یابند که این فقط 3‌درصد می‌شود. سرنوشت 204‌نفر بقیه چه شده است‌؟ چرا آنها نتوانستند از استعداد استثنایی خودشان استفاده کنند؟

به‌نظر پروفسور فریمن فاکتور‌های متفاوتی دلیل این عدم‌موفقیت بوده است که این فاکتور‌ها عبارتنداز:
1- جاه طلبی زیاد
2- توجه بیش از حد والدین
3- فشار زیاد والدین
4- ضعف شخصیتی (یعنی عدم‌پشتکاروصبر‌)
و آخرین فاکتور که همان سرنوشت است.


کودکان استثنایی معمولا تحت مراقبت‌های عاطفی شدیدی هستند. انتظار بیش از حد معلمین، کمبود وقت آزاد و عدم‌امکان بازی‌های کودکانه، خسته‌کنندگی ساعات درس و اینکه کودکان تیزهوش همواره به وسیله همکلاسی‌های نرمال خودشان مورد تمسخر قرار می‌گیرند، ضمنا تصمیم‌گیری دیگران در مورد کودک باعث ناراحتی و عدم‌رضایت او می‌شود. توقع و فشار بیش از حد والدین موجب می‌شود آنچه یادگیری آن برای این کودکان شبیه بازی است تبدیل به زجرکشیدن شود. تحقیقات نشان داده که حتی دو کلاس یکی کردن هم یکی از فاکتور‌های منفی است، زیرا این پرش موجب می‌شود که کودک دوستان و همکلاسی‌های خودش را ترک کند و در کلاس جدید به‌علت اینکه کوچک‌تر از سایرین است به ندرت دوستی پیدا می‌کند. این مسئله به حدی جدی است که این کودکان هنگام بزرگسالی دائم در غم کودکی از دست رفته خود هستند. کودکان تیزهوش استثنایی معمولا در اثر فشار والدین و معلمین نتایج امتحانی خوبی به‌دست می‌آورند، ولی سؤال این است که آنها بعداً در دانشگاه و در محل کار خود چه شرایط روحی‌ای خواهند داشت؟

پروفسور فریمن در پاسخ به این سؤال، سؤال دیگری را مطرح می‌کند: آیا استعداد فوق‌العاده کمک می‌کند وقتی شخص از افسردگی شدید رنج می‌برد؟ او می‌گوید: تحت فشار قرار‌دادن کودکان تیزهوش باعث می‌شود که این افراد به‌علت کمال‌گرایی ذاتی فلج شوند، ضمنا تنها معرفی یک کودک به‌عنوان تیزهوش به دیگران توقع بالایی ایجاد می‌کند.

پروفسور فریمن تجربیات تحقیقی خود را در کتابی با عنوان «Gifted Lives» آورده و در آن سرنوشت تعداد زیادی از کودکان استثنایی را نوشته است که تمامی، نشان‌دهنده این است که تیزهوش بودن یک کودک حتما منجر به موفقیت او در بزرگسالی نمی‌شود؛ برای مثال یک دختربچه تیزهوش استثنایی که در 13‌سالگی تحصیل در رشته ریاضی در دانشگاه آکسفورد را شروع می‌کند، چند سالی بعد مفقود می‌شود. بعد‌ها پلیس او را بین خلافکاران شهر می‌یابد. در حقیقت جدایی این نوجوان استثنایی از محیط مانوس مدرسه و دوستانش او را چنان دچار سردرگمی می‌کند که سر از جایی در‌می‌آورد که فقط بی‌استعداد‌ترین افراد کارشان به آنجا ختم می‌شود.

مثال بعدی: نابغه ریاضی دیگر، پسربچه‌ای است که در 8‌سالگی شروع به تحصیلات دانشگاهی خود می‌کند. او هم بعد از مدتی دانشگاه را ترک می‌کند و مخارج زندگی خودش را از طریق کار در فست‌فوت تأمین می‌کند. او تازه در 23‌سالگی تصمیم می‌گیرد دوباره به دانشگاه باز گردد و تحصیلش را ادامه دهد. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که واقعا یک بچه 8‌ساله هر چقدر هم نابغه باشد در دانشگاه و بین بزرگسالان چه می‌کند؟ او هنوز روحا یک بچه 8‌ساله است که خارج از محیط علمی یک کودک است و نیاز به بازی و شیطنت‌های کودکانه دارد.

پروفسور فریمن در مصاحبه‌ای که با مجله روانشناسی امروز داشته، در مورد نتیجه تحقیق طولانی خودش تأکید فراوان به این نکته می‌کند که کودکان تیزهوش همانند سایر افراد، انسان‌هایی کاملا معمولی با احساسات و عواطف انسانی هستند ولی متأسفانه آنها تحت فشار زیاد و توقع و انتظار بیش از حد اطرافیان قرار می‌گیرند و معمولا دیگران آنان را انسان‌هایی عجیب و غیرعادی و غمگین تصور می‌کنند، در حالی‌که آنچه آنها بیش از همه به آن نیاز دارند، پذیرش این است که آنها هم انسان‌هایی کاملا معمولی هستند و باید به آنها شانس و اجازه داده شود که آزادانه استعداد‌های خودشان را پرورش دهند. البته والدین کودکان تیزهوش باید به موقع امکانات مناسب برای پرورش نبوغ فرزندانشان را فراهم کرده و از آنها حمایت و پشتیبانی کنند اما نباید رفتار متفاوتی داشته باشند. بدون حمایت و پشتیبانی والدین، کودکان استثنایی توانایی‌های خودشان را نادیده می‌گیرند تا جلب توجه نکنند.
در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان نبوغ کودکان را تشخیص داد؟ در این مورد پروفسور فریمن می‌گوید: بهره هوشی بالا به تنهایی نشانه نبوغ نیست بلکه باید کیفیت نبوغ را شناخت که متأسفانه این کیفیت قابل اندازه‌گیری نیست اما مشخصات آن عبارتند از: کنجکاوی، نیاز فراوان به نوآوری، تغییر یا بهبود قوانین؛ برای مثال تغییر یا بهبود روش بازی.

خــلاصه: روش‌هـای مــوجود استعداد‌پروری در اکثر نقاط دنیا متأسفانه همراه با دست‌درازی و دخالت مستقیم در زندگی خصوصی کودک همراه است و به همین دلیل پیشرفت و تکامل طبیعی کودک دچار اختلال می‌شود که ممکن است موجب ایجاد مشکلات روانی او در بزرگسالی شود.

www.psychologie-heute.de
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

بعضی مواردش واقعا درسته!

ولی فک نکنم این طوری ها هم باشه ها!

یعنی 3 درصد؟ یعنی 97 درصد امکان داره بدبخت شن؟
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

این در مورد نابغه هاست انگار. همه سمپادی نابغه نیستن. حداقل خوشبختانه من جزوشون نیستم :>
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

لزوما نباید در مورد همه ی تیزهوشان و سمپادیها درست باشه!

این دلایلی که گفته منطقیه و توی اکثرمون وجود داره ولی بازم نمیتونه دلیل باشه که همه ی تیزهوشان ناموفق باشن...

تقریبا ایشون فقط به دید بد به مسئله نگاه کردن وگرنه تیزهوش بودن حسن هایی هم داره که میتونه به فرد کمک کنه ;)
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

من که اصلا نمیتونم قبول کنم!!!!! [-( ;D
مخصوصا این جملش اغلب کودکان تیزهوش انسان‌های ناموفقی هستند. :-w
خب بستگی داره تو چه زمینه ای باشه!
نمیشه گفت که کسی که تیزهوشه تو تمام زمینه ها هوش بالایی داره!
تازه به نظر من با210نفر که تو یک کشور زندگی میکنن نمیشه برای میلیون ها کودک تیزهوش دیگه تو کشورای مختلف همون نتیجه رو گفت! :-?
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

اول اینکه معنی "موفقیت " در نظر فریمن مشخص نشده و آیا نرسیدن اون 97 درصد به شغل های فوق العاده و شاید داشتن یه زندگی
معمولی یعنی عدم موفقیت؟؟

این 5 فاکترم بین افراد مختلف هستن ولی ضعف شخصیت ( عدم صبر و پشتکار ) : من از این دو برداشت دارم ، یا منظورش اینه که شناخت تیزهوشا تو جامعه به عنوان افرادٍ استثنایی باعث شده که از نظر شخصیتی مشکل پیدا کنن یا اینکه کلا ذاتی این نقصُ دارن :-?
که بنظرم هر دو غلطن

در کنار هم بودن تیزهوشا هم باعثٍ پیشرفتٍ بیشتری میشه در مقایسه با اینکه در مدارس معمولی و در بین دانش آموزایی باشن که در بیشتر زمینه ها از اونا پایین ترن . که فک کنم بش میگن " تئوری محیط غنی " ، بالا بودن سطحٍ اطرافیان و امکانات فرد رو ترغیب میکنه که بیشتر تلاش کنه و وارد رقابت بشه که شاید نداشتن پشتکار دیگه معنی درستی نباشه ، البته ممکنه این مسئله برای بعضیا به دلایلی نتیجه برعکس
بده و همونطور که گفته باعثٍ افسردگی و بقیه مشکلات بشه.
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

محیط خیلی تاثیر داره استعداد به تنهایی کافی نیست تلاش هم لازمه به نظر من اینی که میگن افراد نابغه به مشکل بر می خورن اعتماد به نفس بیش از حدشونه این که فکر می کنن فقط با هوش می شه به همه جا رسید ;D
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

این مربوط به ما نیستا مربوط به نوابغه...

شما خودتونو ناراحت نکنین!! ;D
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

کاملا قبول دارم !
آدمای اینجوری ( نمیدونم مائم شامل این تیزهوشان واقعای هسیم یا نه ! :-/ ) خیلی زود خیلی چیزا رُ میفهمنُ مثه این مثال بچه ی 8 ساله وارد بحثاُ درسای بزرگونه میشن .
شاید این به استعدادای دیگشون ضربه وارد کنهُ فقط رشد درسی واسشون به وجود بیاره . چیزی که من به شخصه خیلی تو مدرسه هامون دیدم . :|
خب صرفا درس چه کمکی به آدم میکنه ؟! مسلما هیچی ! [-(
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

در مورد سمپادي ها صدق نمي كنه! چون هيچوقت تو فشار افسردگي نيستن و تو 10 سالگي نميرن دانشگاه!!!
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق


باو پروفسور که سر معده حرف نمی زنه ! که هرچی نتایج تحقیقات ِ علمیشون بود ما بگیم الکیه چرنده . یکیش چرنده دوتاش چرنده همش که چرند نی که ;D

من که مقاله رو خوندم این عقیده رو دارم که اتفاقن کاملا باید قبول کرد !

اصولن الان آدمهای ِ موفق انسانهای ِ نرمالی هستن که آی کیو ی ِ مقبول و ای کیوی بهتری دارن .

آقا بخدا ما تو همین مدرسه های خودمون معدل اول می شیم اونقد پشت ِ سرمون حرف میندازن که میوفتیم به گریه و زاری ! باور کنین در مورد ِ من همینطوره !

همچی با آدم برخورد می کنن انگار غلط کرده درس خونده .

این آدما یا باید خودشون ُ عوض کنن و همرنگ جماعت شن به قول معروف ، یا باید به روندشون ادامه بدن و باز سرکوفت بخورن

که صد در صد عده قلیلی راه دوم و اکثریت راه اول رو انتخاب می کنن(حقم دارن ، آدم تو محیط بزرگ می شه دیگه ) و می شه همینی که تو مقاله گفته شده

افسردگی و هزار بدبختی از همین راه می یاد !

وختی آدم خودشو تواقلیت حس کنه !

و مسئله دوم که بنظر من باز هم از این جو روانی میاد اینه که یارو دیگه فک کنه خیلی باهوشه و ای حرفا

صبر و پشتکار و همچی می ره اونجا ک ِ عرب نی انداخ ! یه بارم اشتباه کنه مغزش می پُکه !

فکر درستیم شاید هس که "فک کن ، از همه زده باشی ، او وخ هیچیم نباشی "

نظر من این بود
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

این درباره بچه هاست اونم نابغه هاش وگرنه ما نه بچه ایم نه نابغه ،ما تیزهوشیم یعنی بهره ی هوشیمون از هم سن و سال های خودمون بیشتره تازه ممکنه بیشتر هم نباشه ما فقط یاد گرفتیم چطور ازش استفاده کنیم،خیلی از بچه هایی که میان تو مرکز پشتکار فوق العاده ای دارن که این خودش خیلی بهتره هوش کسیه که ازش استفاده نمیکنه!
ولی به نظر من کار کامل اشتباهیه که یه بچه رو با این شرایط سخت پرورش بدی واسه بچه ها بچگی خیلی مهم تره! [-(
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

:(( :(( :(( :(( :(( :(( :(( :((

ما که نابغه ایم شماروو نمیدونم!!!!

امیدای بابام نا امید شد :(( :((

تلوزیون ی برنامه گذاشت میگفت اونایی که تو ابتدایی 18 میگیرن از اونایی که 20 میگیرن موفق ترن چون جو نمیگیرتشون سوالو درست می خونن
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

دید ِ اون جامعه به تیزهوشا هم خیلی مهمه ! یعـنی اگر تو اون کشور یا شهر مسائله تیزهوش بودن خیلی مهم باشـه ... ؛ خب پشتکار ِ اون ها کمتر می شه چون بیشـتر مغرور می شن به خودشون ! امـا تو جامعه ی ما ؛ خیلی ها هستن که از تیزهوشا متنفرن حــتی ... خب اینجوری تیزهوشا خیلیم پررو نمی شـن ...
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

من نمیدونم چرا ولی احساس میکنم درست گفته ;D
حداقل تو اون چیزی که تو رویا و آرزوشونه و هدف اصلیشون موفق نمیشن....(البته اکثرا") :>
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

من اینجوری فک میکنم که چون توقعاشون(مون!) شدیدا بالاست فک میکنن ناموفقن ;D اینا درس نیس ;D
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

به نظر من باید سرمایه گذاری بشه ولی به شکل صحیح...مثلا بعضی چیزا مثه توقع زیاد و فشاری که رو افراد با استعداد میاد دلیلش فرهنگ غلطه! :-?
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

من به شدت موافقم با حرفای این روانشناسا!!
البته اینجا باید «تیزهوش» یا «استثنایی» تعریف بشه...
مثلا خیلی از «سمپادی ها» لزوما تیزهوش نیستن!!
یعنی مثلا خیلی از ما ها داریم مث آدمای عادی زندگی میکنیم که به نظر من فقط یه کم ممکنه بیشتر از اونا بفهمیم!
اما مثلا اون کسی که تو سیزده سالگی، ریاضی خونده و اینا(حوصله نداشتم دقیق بخونم :دی) خب اون واقعا یه شخص استثناییه و یه زندگی خاصی داره، ولی ما بیشترمون اینجوری نیستیم!
حالا ممکنه گاهی اوقات مث ادمای عادی تفریح و اینا نداشته باشیم یا هرچیز دیگه ای، اما به هر حال داریم درست و طبیعی زندگی میکنیم...
کسایی که کل زندگیشونو میذارن واسه درس خوندن و دیگران خیییلی ازشون توقع دارن، واقعا به نظر منم ادمای ناموفقی خواهند بود، بدون استثنا!
حتی اگر مث اون دختره، نرن جزو خلاف کارا، اما همین که همیش دنبال بالاترین چیز تو زندگیشونن و کلا راضی نیستن از زندگیشون، همین باعث میشه که به نوعی ناموفق باشنف چون هیچوقت به چیزی که تو زندگی میخوان نمیرسن...
 
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

داشتم چرخ میزدم توی تاپیکایی که مدیر کل محترم تآسیس فرمودند :-"
چشمم خورد به این
فکر کردم جای بحث داشته باشه "توسط دوستان تازه عضو شده" ... اوردمش بالا 8-^
همچنین پست بالایی را هم بخونین جالب گفته ... :-?

آخه تیزهوش با سمپادی فرق داره
ما ها خیلی هامون فقط ادعا داریم
ضمنآ خیلی مواقع هوش بالا در ضمن انجام کارهای عملی بروز میکنه
ما ها که اکثرمون خفه شدیم تو کنکور ... [-(
 
  • لایک
امتیازات: MTHR
پاسخ : تیزهوشان ناموفق

خب اين ادمايي كه رو شون تحقيق انجام شده خيلى خفن بودن به نظرم..سمپادياكه اينجورى نيستن..در كل نميشه تعميمش (!)داد به سمپاد ;D

+الان يكى مياد ميگه" كى خواست تهعميمش بده به سمپاد!!!!"
 
Back
بالا