• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی هیپ هاپ

shakiba.n

کاربر فعال
ارسال‌ها
46
امتیاز
320
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
تهران
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

موسیقی رپ در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی و از میان موسیقی سیاه پوستان فقیر متولد شد. رپ در واقع یک نوع موسیقی اعتراض‌آمیز خیابانی است. این موسیقی از پیش پا افتاده‌ترین، سهل‌ترین و خیابانی‌ترین کلمات استفاده می‌کند، بدون این که از حیث ادبی بتوان این نوع استفاده را نقد کرد. در نوشتن متن ترانه‌های رپ، هیچ الزامی برای رعایت قوانین ادبی وجود ندارد. موسیقی رپ به موضوعاتی از جمله: اختلاف طبقاتی، ریاکاری، دعواهای خیابانی، فرهنگ غالب جهانی و همچنین بحران‌های سیاسی می‌پردازد. کلام آن اگرچه قافیه‌هایی ضعیف دارد و در نگاه بسیاری شعر ناب به حساب نمی‌آید، اما با همین سادگی و بی پیرایگی خود می‌کوشد معنایی دیگر از زندگی اجتماعی را به ما یادآوری کند، که بعدی از زندگی مردم کوچه و خیابان است. به نحوی می‌توان گفت چارچوب تعیین شدهٔ موسیقی را که دارای قوانین سخت و مشخص است را خرد می‌کند تا موسیقی در دسترس عامی‌ترین افراد جامعه قرار گیرد.

احتمال داده می‌شود که آهنگ «یک یاری دارم» از بدیع زاده اولین آهنگ رپ ایرانی باشد (با توجه به تنالیته و ساختار کلامی). اولین آهنگ رپ فارسی در سبک پاپ، توسط حسن شماعی زاده در اوایل دهه ۶۰ همراه فرزندش با مطلع شعر می‌دونم که دروغ میگی وقتی میگی که دوسم می‌داری سپس در اوایل دهه ۷۰ توسط گروه سندی با آهنگ مشهور پری و سپس در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در یک برنامهٔ تلویزیونی به نام «اکسیژن» در ایران پخش شد. این قطعه توسط شهاب حسینی مجری برنامه خوانده شد و تاحدودی مورد توجه قرار گرفت.تقریباً دو سال بعد از این رخداد، اولین آلبوم رپ فارسی در ایران توسط شاهکار بینش‌پژوه با نام اسکناس منتشر شد. این آلبوم که در سبک رپ طنز بود و اولین آلبوم رپ فارسی بود که در ایران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد، چندان مورد استقبال واقع نشد.

در مورد فعالیت گروه‌های زیرزمینی رپ فارسی در ایران، و گروه‌های رپ فارسی خارج از ایران، به دلیل پیچیدگی شرایط و تحت فشار بودن هنرمندان این سبک از موسیقی زیرزمینی، منابع موثق دال بر تاریخچه اصلی برنامه‌های ملاقات و نحوه شکل گیری گروه‌های ابتدائی هنرمندانی داخل مرزهای ایران شروع به کار کردند، برای عموم پخش نمی شود.در اواخر دههٔ هفتاد خورشیدی رپ فارسی شکل جدی تری به خود گرفت، سروش لشکری با نام مستعار هیچکس در داخل ایران (که بیشترین تاثیر را بر این سبک موسیقی داشته است و باعث ماندگاری و تداوم این سبک تا به امروز شده است چرا که تا قبل از آن کسی بصورت رسمی به عنوان خواننده ی رپ فارسی مطرح نبود به همین دلیل هیچکس را پدر رپ فارس نیز می نامند)، بهنام مهرخوان با نام مستعار دیو سپید در آمریکا اولین خوانندگان و گروه زد بازي از اولين گروه هاي از این دست باشند که به رپ فارسی پرداختند.

در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، رضا عطاران در عنوان‌بندی چند مجموعهٔ تلویزیونی از جمله متهم گریخت موسیقی رپ اجرا کرد. هم‌چنین در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۸۶ مجموعهٔ تلویزیونی دیگری به کارگردانی رضا عطاران به نام ترش و شیرین از شبکهٔ سوم سیما پخش شد که در عنوان‌بندی آغازین آن، رضا عطاران یک شعر (از نیلوفر لاری‌پور) را به صورت رپ می‌خواند و محسن نامجو نیز با آواز وی را همراهی می‌کرد. رضا عطاران و امیرحسین مدرس در عنوان‌بندی یک مجموعهٔ تلویزیونی دیگر به نام خانه به دوش نیز قطعه‌ای به سبک «رپ-پاپ» فارسی خواندند، که مورد توجه قرار گرفت.

در پاییز سال ۱۳۸۵ پس از انتشار فیلم خصوصی زهرا امیرابراهیمی، یک خواننده رپ به نام یاسر (با نام هنری یاس)، با خواندن قطعه‌ای به نام «سی‌دی رو بشکن» و تشویق شنونده به قطع زنجیرهٔ پخش فیلم خصوصی آن بازیگر تلویزیون، ابعاد اجتماعی موسیقی رپ را بیش از پیش به نمایش گذاشت. در زمستان سال ۱۳۸۵، سروش لشکری با اسم هنری هیچکس، در ترانه‌ای به نام «وطن پرست» در دفاع از برنامه انرژی هسته‌ای ایران که از موضوعات مهم سیاسی وقت بود کرده‌است. همچنین در این آلبوم (جنگل آسفالت)، مهدیار آقاجانی آهنگساز این آلبوم از تلفیق موسیقی سنتی ایرانی با سبک رپ بهره برده‌است و صدای سازهایی مانند عود، تمبک، نی، دف، قانون و آوازهای ایرانی در آن شنیده می‌شود.

در سالهای بعد افرادی مانند بهرام و و شاهین نجفی و مهدار و دیو... ظاهر شدند که موسیقی رپ ابعاد تازهای به خود گرفت و باعث شد تا بحث مبارزه با موسیقی رپ شکلی جدی بگیرد. و چندین سایت مربوط به این سبک موسیقی فیلتر و شماری از اعضای گروه‌های موسیقی ایرانی موسوم به «زیرزمینی» بازداشت و استودیوهایی که در آن آهنگ‌های خود را ضبط می‌کردند توسط نیروی انتظامی پلمپ شد. همچنین رپرهای دیگری با انتقاد از اسلام و سایر مطالب به این جنجال رونقی تازه داند. در همین اثنی رپرهایی مانند بی باک، شاهین نجفی، عرفان (خواننده)، رضا پیشرو ، بهرام، یاس و مهدار و علی‌ قاف آهنگهایی را با موضوعات اجتماعی و سیاسی پخش کردند که مضمون آنها انتقاد از سیاست‌های اجرایی، فضای حاکم بر کشور و مشکلات اجتماعی ناشی از سیاست‌های غلط است.

رابطه شعر رپ فارسی با بحر طویل

«بحر طویل» یکی از قالب‌های نسبتاً نوین شعر فارسی است که سرایش رسمی آن تقریباً از دورهٔ صفویه آغاز شد. از دیدگاه فنی این قالب از تکرار نامحدود و دلخواه یک رکن عروضی سالم به‌مانند «فاعلاتن» ساخته می‌شود و همچنین لزومی برای طول مصراع‌ها در آن وجود ندارد. یک مصراع می‌تواند تا جایی که سراینده احساس می‌کند باید کشیده گردد، کشیده شود و سپس قافیه‌ای آورده شود و به مصراع بعد برویم. البته بحر طویل علاوه بر قافیهٔ پایانی می‌تواند در میانهٔ مصراع هم قافیه داشته باشد.در حال حاضر، بسیاری از رپ خوان‌های ایران، در تلاش برای نزدیک کردن شعرهای خود به این گونهٔ شعری هستند.

در زبان فارسی، زیبایی‌شناسی بحر طویل بسیار ساده و زودیاب و لذت‌بخش بوده‌است و شاید به همین دلیل باشد که این قالب از قالب‌های عامیانه و مردم‌پسند شعر فارسی بوده‌است و شعرای مهم و جدی چندان به سرودن آن تمایلی نداشته‌اند. شاعر طنزپرداز معاصر «ابوالقاسم حالت» منظومهٔ «هدهدنامه»اش را در این قالب سروده‌است.متن برخی ترانه‌های رپ فارسی از جهت شعری شباهت زیادی با بحر طویل دارد اگر چه از نظر محتوایی و استفاده از وزن‌های عروضی چنین شباهتی را ندارد.

از معدود اشخاصی که در رپ فارسی از این سبک شعری پیروی می‌کنند می‌توان «بابک تیغه» و وحید از گروه ارتش قلم را نام برد.

موقعیت رپ در ایران

در چند سال اخیر به تعداد گروه‌های رپ در داخل ایران افزوده شده‌است. همچنین آهنگ‌های فارسی تعدادی گروه رپ‌خوان در خارج ایران نیز از طریق اینترنت در ایران منتشر می‌شود.با توجه به اینکه که اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع قانونی تولیدات موسیقایی، برای این افراد عملاً امکان‌پذیر نبوده‌است، و با توجه به فقدان قانونی انتشار الکترونیک و حق کپی رایت آثار، پخش این آهنگ‌ها از طریق اینترنت محدود می‌شوند. اغلب گروه‌های رپ زیرزمینی آثارشان را از طریق وب‌گاه‌ها و وب‌نوشت‌های شخصی به گوش شنوندگان می‌رسانند.

تصویری که از موسیقی رپ در ایران ترویج می‌شد گاهی آن را مرتبط با جریان‌هایی نظیر شیطان‌پرستی قرار می‌داد. در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ برنامه‌ای از یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شد که به گفته سازندهٔ آن، به بینندگان نشان می‌داد که شیطان‌پرستی رابطه‌ای با رپ ندارد. با این حال، به نظر برخی منتقدان این برنامه در عمل تاثیر عکس روی بینندگانش می‌گذاشت.

گسترش رپ فارسی به طور زیرزمینی و از طریق اینترنت، به ویژه با توجه به این که قسمت عمده‌ای از آثار زیرزمینی سرشار از فحش و ناسزا بود، باعث شد که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد اعطای مجوز به آثار این سبک سخت‌گیرانه عمل کند. مدتی پس از این که قطعه‌ای در سبک «رپ-پاپ» فارسی در عنوان‌بندی مجموعهٔ تلویزیونی «خانه به دوش» از یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نامه‌ای به سازمان صدا و سیما از پخش ترانه‌ای با این سبک از رسانه‌ای مانند تلویزیون گلایه کرد. در سال ۱۳۸۴ نیز اولین موزیک «رپ-پاپ» فارسی آهنگ منو ببین با هنرمندی داریا و عماد و بهمن فرجی ساخته شد و از رادیوبی بی سی نیز پخش شد با این حال، در اواخر سال ۱۳۸۵ خورشیدی آلبومی ۸ قطعه‌ای از مجید غفوری با نام «نگو دیره» منتشر شد که در یکی از قطعه‌های آن بخش‌هایی به سبک رپ توسط یاس خوانده شده بود. شایعاتی در مورد مجوز نداشتن این آلبوم یا مجاز شدن موسیقی رپ شکل گرفت که در نهایت با تایید رسمی مجاز بودن این آلبوم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، بر طرف شد.

خوانندگان رپ ایرانی

برخی از خوانندگان رپ ایرانی (مثل هیچکس، یاس و ...) از خواندن شعرهای دور از ادب پرهیز می‌کنند و یا کمتر از این کلمات استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر (مانند زدبازی و رضا پیشرو) در تبعیت از رپ غربی، بدون هیچ ابایی الفاظ دور از ادب را در شعرهایشان به کار می‌برند.

بسیاری از خوانندگان رپ ایرانی قبل از این در انواع دیگر موسیقی شناخته شده نبوده‌اند. از این رو، غالباً خواننده‌ها در ابتدای ترانه‌ها نام خود را می‌گویند تا باعث شناخته شدن آن‌ها توسط شنونده گردد.

برخی ترانه‌هایی که توسط عموم شنوندگان ایرانی به عنوان رپ شناخته می‌شوند، با تعاریف بالا از رپ فارسی مطابقت ندارند. اکثر ترانه‌های ساسی مانکن از این جمله هستند. این ترانه‌ها اکثراً ریتم 6/8 سریع و محتوای شاد دارند و تنها شباهت‌شان با رپ فارسی در آن است که قسمت عمدهً متن ترانه به صورت دکلمه و غیر آوازی خوانده می‌شود. اگر چه چنین قطعاتی با سبک ریتم و بلوز نزدیکی بیشتری دارند تا با سبک رپ غربی، با این حال در فرهنگ عامه به عنوان رپ فارسی طبقه‌بندی می‌شوند. در داخل کشور به دلیل مشکلات سیاسی و مشکلات دیگری که موسیقی زیر زمینی ایران را خطر تهدیدی برای آگاه شدن نسل جوانی که با موسیقی روز زریزمینی ایرانی و فرهنگ هنر پروری موسیقی جنجالی آفرین از جمله رپ ایرانی و متال و راک که در ایران با مشکلات مشابهی رو به رو هستن و ممنوعه بودن پخش به صورت آلبوم یا ترکهای پراکنده بعضا به شهرت هم میرسن با بیشتر عشار بر گرفته از مشکلات روز اجتماع که پایه سیاست بر حکومت روز به شمار میرود و گله و شکایات که در حنجرهٔ نسل جدید باعث شده بعضیها در خارج از ایران دهان به شکایت به نوشتن به اصطلاح اشعار سیاسی یا اشعار سیاه در موسیقی خود کرده حال رپ یا متال فارسی یا راک . از جمله کسانی که در این راه قدم گذاشتن و در اعتراض به رژیم حاکم دست به قلم شدن و در حال حاضر از گروه راک میتوان به گروه کیوسک و در شاخه رپ میتوان میتوان به دیو ، شاهین نجفی ، مهدار ، و در شاخه متال فارسی میتوان به مدمتال گروه هتک اشاره کرد .

در عرصهٔ موسیقی ایران، می‌توان گروه‌های رپ را به چند دسته تقسیم کرد:

گروه‌هایی که مضمون‌های اعتراض‌آمیز سیاسی و اجتماعی را به کار می‌گیرند مانند , دیو ,مهدار ، پیشرو، شاهین نجفی، بهرام، علی‌ قاف که مضمون آنها انتقاد از سیاست‌های اجرایی، فضای حاکم بر کشور و مشکلات ناشی از سیاست‌های غلط دولت است. است
گروه‌های که جنبه‌های خشن و مبارزه جویانهٔ سبک گنگستا را جذب کرده‌اند. این دسته را می‌توان «رپ خوان‌های خیابانی» نامید. در این بخش از گروه‌ها و خواننده‌هایی نظیر زدبازی، رضا پیشرو و حسین ابلیس و تن به ده می‌توان نام برد.


گروه‌های اخلاقی‌تر که می‌کوشند ارزش‌های اجتماعی را تذکر بدهند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از, علی‌ قاف, بی باک، یاس، مهدار، بنیامین ،علی‌ سورنا و سالومه . البته باید این را نیز گفت که تذکر دادن این ارزش‌ها، زبانی در سطح کوچه و خیابان دارد و بیشتر با نظری مثبت، خوبی‌های قشری به مبارزه با بدی‌های قشری می‌پردازند.
رپ‌های نزدیک به جریان‌های غالب موسیقی پاپ، سرگرم کننده و رمانتیک. از میان آن‌ها می‌توان به شاهکار بینش پژوه، اردلان طعمه، امیر تتلو و رضایا و حسین تهی و توای‌اف‌ام و گروه سندی و شاهین فلاکت اشاره کرد. :D
 

DarkSiders

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
498
امتیاز
542
شهر
اهواز
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

اولین آهنگ رپ فارسی ماله دیو بوده پس اون پدر رپ فارسی هست نه هیچکس!
 

ali.mashi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,246
امتیاز
8,840
نام مرکز سمپاد
هاشمــــ II
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
‏rap

چند بار دیگه قراره اینجوری بشه که یکی بیاد از ویکیپیدا یه چی کپی کنه بذاره اینجا؟!
بعدشم یکی بیاد بحث کنه که اولین بار دیو رپ خوند یا هیچکس یا سندی (!) هان؟؟!
یا پستی بدین که لایق اسم تاپیک و چیزایی که قبلأ گفته شده باشه یا کلأ پست ندین!


یه زمانی مبین و صدرا و خیلیا دیگه بودن اینجا... :|
کجایین پس :-<
 

amirbahal

کاربر فعال
ارسال‌ها
21
امتیاز
222
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
دانشگاه
دانشگاه قم
رشته دانشگاه
حقوق
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از حــــــامـد :
اولین آهنگ رپ فارسی ماله دیو بوده پس اون پدر رپ فارسی هست نه هیچکس!

خود بهمن (دیو) یه آهنگ دادو گفت رپ پدر نداره! هیچکس(1 هم نمیتونه حرفمُ انکار کنه

هیچکس ایهام داشت( 1-هیشکی 2- سروش)
 

imank92

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
226
امتیاز
1,699
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
مدال المپیاد
کامپیوتر مرحله دوم
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مدیریت مالی
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از حــــــامـد :
اولین آهنگ رپ فارسی ماله دیو بوده پس اون پدر رپ فارسی هست نه هیچکس!
مادرم میگفت از خوندنت عاصیم گفتم مــــــــــن پدر رپ فارسیم
دیو رو سر جم چن نفر می شناسن ؟؟؟؟
در ضمن اگه به یه تکست ایشون میشن پدر که باس مولانا رو پدر رپ حساب کرد :D
پیر منم جوان منم
تیر منم کمان منم
دولت جاودان منم
من نه منم نه من منم
 

GlaMbeRt

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
9
امتیاز
8
نام مرکز سمپاد
Dabirestane Farzanegan 1
شهر
Mashhad
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از AmiR.ALi=FaRdiN:P :
پس هیچوقت درمورد رپ نحرفین دوست گلم :) بهرام رو باید شناخت، آلبوم سکوت بگوش از بهرام.امیر علی که کسی زیاد نمیشناستش ولی کاراش بد نیس. در ضمن تو وقتی حصین رو نمیشناسی بازم تاکید میکنم که درمورد رپ صبحت نکنید >:D< :) ببخشید البته
اوه....
خوب من دوس دارم باش آشنا بشم...
من زیاد اهل رپ گوشیدن نبودم الان یه چند ماهی هست بش رو آوردم.
شمام خوب چندتا آهنگ خوب و قشنگ که نظرمو جلب کنه معرفی کن...
شاید اون وقت منم بتونم نظر بدم... :D
 

8043

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
451
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گرگان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

نمی دونم بحث سر چیه اما دوس داشتم یه چند کلمه ای در مورد رپ فارس حرف بزنم.
شخصا رپ گوش کردن رو از 9 سال پیش شروع کردم ... اون موقع زدبازی و دیو و پرژن مافیا و حصین ابلیس و هیچکس و خیلیای دیگه بودن . یه چیز اثبات شده تو رپ فارسی این بوده که یه رپر ضعیف می تونه کارای قوی بخونه و حتی بر عکسش هم ممکنه . مثلا من تا چند وقت پیش علاقه خاصی به رضا پیشرو نداشتم اما 2،3 تا کار خوب ازش دیدم و نظرم تقریبا عوض شد. اگه بخوایم بر اساس رپر بررسی کنیم نظرم رو درمورد گروه ها و رپرای مورد علاقه ام می گم :
زدبازی : با سامان یا بدون سامان در هر صورت تا الان خوب بوده و کاراشُ دوس دارم . گروهی که باعث شد به رپ علاقه مند بشم و از دومین آهنگی که دادن طرفدارشون هستم . تک تک اعضای زدبازی برام قابل احترام هستن .
امیر علی A2 : پسر بد شماره 1 رپ فارس که به نظر می رسه دیگه نمی خونه . تسلطش به رپ انگلیسی و داشتن آهنگساز اختصاصی Ali) (Magic MG شاید اون رو از بقیه جدا می کنه .
حصین و صادق کاغذ : شاید مهارت تکست نوشتن صادق بیشتر باشه اما صدای حصین رو هیچ وقت نمی شه دست کم گرفت .
رضا پیشرو : از قدیمیاس اما نمی تونم در موردش اظهار نظر کنم و به نظرم الان که دیگه صامت وجود نداره و داره تنها آلبوم می ده تو کاراش پیشرفت رو می شه دید .
جادوگران : سرورشون دیو که تو این چند سال که فعالیت محسوسی نداشت پیشرفت قابل توجهی داشته و اخیرا هم کل کل این گروه با پایدار و 3 دیس پشت سر هم باعث شد طرفدارای بیشتری پیدا کنن .
پایدار : عرفان ، خشایار ، پایا ، افرا ، بهزاد لیتو و سوگند و علی جی دال مورد قبول هستن . تَهَم به نظرم قوی نیس . همچنین فک می کنم عرفان یه در میون کاراش خوب از آب در می آد . مثلا آهن آخرش لحظه به نظرم قوی نبود .
پلاک : فقط ارسلان دیگرد ، دیگر اعضای گروه رو قبول ندارم .
هیچکس : پدر یا مادر رپ فارس مهم نیس مهم اینه که الان در چه سطحیه و سبک خاص خودشو داره . تقلید ازش ندیدم تا حالا . یه جورایی مثه نیما یوشیج می مونه :D .
بهرام : اعتبار رپ فارس که می گن همینه ، مهم نیس اجتماعی یا سیاسی و یا هر سبک دیگه ای داره ، مهم اینه که همیشه حرفی برای گفتن داره و هم از لحاظ صدا و هم از لحاظ شعر رپر قدرتمندی هست و آلبوم سکوتش یه کار استثنایی بود .
علی سورنا : لقب خاصی نداره اما واقعا رپر با استعدادی هست و من آلبوم مرد تنهاش رو در کنار سکوت قرار می دم .)
قاف : صداش خوبه و از قدیمیاس اما به نظرم کاراش پیوسته نیست .
مرژاک : از گروه رپلرزه که با این که مثه بقیه زود به زود آهنگ نمی ده ولی کاراشُ دوس دارم . آخرین آهنگش بوی رفاقت خیلی خوب بود و تسلط خوبی رو بیت داشت .
یاس : هم صدا و هم شعرای خوبی داره . اما زیاد گوش نمی کنم .
تن به 10 : تا حالا فرصت کافی برای گوش دادن آهنگ های زیادی ازشون نداشتم . اما در همین حد می دونم که گروه قوی هستن و اونا رو در کنار جادوگران قرار می دم .
تیک تاک : اعضای این گروه رپرای بدی نیستن اما به علت کارای به اصطلاح Funای که داشتن خالتور در نظر گفته می شن . به نظرم تشابه زیادی به TM Bax دارن . آخرین فیت که با سهراب Mj دادن کار خوبی بود اما به نظرم زدبازی ( حتی اعضای اون ) نباید با گروهی در سطح تیک تاک فیت بده .
سامی بیگی : می دونم رپر نیس اما خوب خودشو بین خونواده ی رپ جا داده . صدای خوبی هم داره .
شاهین نجفی : به نظرم شاهین نجفی رپ نمی خونه . شاعر خوبی هست اما با دیدن دیگر رپرا توی رپ فارس به شخصه ایشون رو یه رپر در نظر نمی گیرم.
استعداد های جوان رپ فارسی :
علی جی دال / محمد رضا شایع / ارسلان دیگرد پلاک
جی دال سبکش مثه دیگر اعضای پایدار ( پایا ) هست . آخرین سینگل که خوند شاعر مریض و آخرین فیتش دم صبح با پایا بود .
شایع با آهنگساز اختصاصی خودش ( MsN ) و با سن کمش تونسته پیشرفت خوبی داشته باشه . اما اخیرا به نظر می رسه سر در گم هست . و به نظرم اگه فیت نده و تکی بخونه بهتره . شایع از 14 سالگی داره تکست رپ می نویسه و سبکش اجتماعی هست .
دیگرد : سبک جالبی داره و اصلا شبیه به رپرای دیگه نیس ، آخرین آلبوم کوتاه ( EP ) ارسلان چرک نویس بود . کار خوبی بود به نظرم.
نتیجه :
سلایق زیادی تو رپ فارس هست که هر کس ممکنه از یک یا چندتا رپر خاصی خوشش بیاد . یه گروه مثه زدبازی با یه رپر مثل بهرام هیچ وقت نمی تونن مقایسه بشن . هرکدوم سبک خاص خودشون رو دارن . مقایسه این جور رپرا به نظرم کار بیهوده ای هست چه برسه به کل کل .
دیس و دیس بک تو سالی که داشتیم زیاد بود و زدبازی به تنهایی 7،8 بار دیس شد اما هنوزم صحیح و سالمه . یا کل کل بین جادوگران و پایدار . و یا تن به 10 و تیک تاک .
در آخر خواهشا اگه نظراتم رو قبول نداشتین و فک می کردین عادلانه نیست لطفا مراعات کنین چون اینا فقط نظرات من بود . چه خوبه اگه به نظرات هم دیگه احترام بذاریم :)
 

8043

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
451
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گرگان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

نظرتون در مورد آهنگ جدید تن به 10 ( LOL ) چیه؟
دیس پایدار بود ! :D
دیس قوی ای بود اما به نظرم به پای جادوگران نمی رسه ...
پایدار باید یه فکری واسه خودش بکنه ! الان فقط مونده تیک تاک بیاد دیسشون کنه ^-^ ;))
راستی امروز تولد مارشال ( EMINƎM ) هست ... تولدش مبارک ! P:>
 

ali.mashi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,246
امتیاز
8,840
نام مرکز سمپاد
هاشمــــ II
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
رپ

چند تا تیکه هم به تیک تاک داشت طبق معمول ! اونجا که میگه با لولو اومدی که منظورش فیتشون با سهراب بود به نظرم
و نمیدونم من توهم زدم یا جدأ به زدبازی هم پریده بودن ! که به احتمال زیاد من توهم زدم ! ! !
یکی دوبار بیشتر نگوشیدم پس حرفامو الان زیاد جدی نگیرید !

@پایینی :‌ پس همون توهم زده بودم :))
 

8043

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
451
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گرگان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از Black Death :
چند تا تیکه هم به تیک تاک داشت طبق معمول ! اونجا که میگه با لولو اومدی که منظورش فیتشون با سهراب بود به نظرم
و نمیدونم من توهم زدم یا جدأ به زدبازی هم پریده بودن ! که به احتمال زیاد من توهم زدم ! ! !
یکی دوبار بیشتر نگوشیدم پس حرفامو الان زیاد جدی نگیرید !
مطمئنی؟ آخه شکی نیس این آهنگ دیس " یه وجب از ما بود "
Aemha :
بعد شیش ماه با لولو میای روی کار
فک کنم منظورش خشایارِ که یه مدت طولانی نمی خوند
تو این دیس حتی رو کاور هم مانور دادن
00lmvb7ji99elw9zxc2g.jpg

با این آدمک رسما به پایدار تیکه انداخته :
پایدار ، تا پای دار
علی 10 :
می خواد معروف شه با یه تک چشم رو کاور
می خواد بگه گنده س با این که قدش کوتاهه
تک چشم : منظورش تک چشم رو کاور رو حرف E تو یه وجب از ماست
قدش کوتاهه : منظورش تهمِ .
اینم کاورش:
n18s0glr69ildcoantko.jpg

در ضمن E اولین حرف اسم Erfan هم هست .
تیکه ببین خواهرم در راستای تیکه باقالی عرفانه به عرفان بود
عرفان :
میگه لیموزین توی پرشیا قسطیش
نبودی ندیدی نیا چسیه پرستیژ
موتی :
اینجا ما با پولمون می گیریم پرشیا قسطی
به قیمت لیموزین چون تو پرژیا نشستیم
موتی :
به جای خاله زنک بازی به جای بزک
به جای گنده گوزی تو شبکه های خز از
رئیست پول بگیر یه مشت کیلیپو رد کنی تو GEM
یا واسه اسپری سردت جمع کنی سوژه
منظورش مصاحبه تهم با فراز فرنام تو برنامه Cold Spray ( اسپری سرد ) Gem TV بود .
موتی :
دراز شده زبونت حاجی با عربا گشتی ؟
فقط زر ازشون یاد گرفتی مرحبا مشتی
اینم در راستای تیکه زرفان تو آهنگ مارس به عرفان بود
سزار :
خورشید باش تو روز ولی سوژه منی شب
اینم که طبق معمول به عرفان ... به قول خودش:
خورشید رپ بلده صبحتو شب کنه
چرا صبر کنه ؟
خشایار :
آخه زشت نیست ؟ پایدارو کل ایران داده بهش بیست
یه مشت بچه مشمول ارتش نیست
موتی :
سر امتحان اینجا نبودی چی جوری بیست گرفتی ؟
تو که جا نمره از ایران فقط دیس گرفتی
آلفا :
می شناسی ما رو ، یه چیزی زدی یادت نیست
هه فک کن کل ایرانم داده به کارت بیست
می شناسی مارو : لیبِل تن به 10
بیست هم که مشخصه چیه نه؟ :D
اینا چیزایی بودن که من فهمیدم .
 

خودش

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
مدال المپیاد
المپیاد
دانشگاه
شریف میرم
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از Tizzz :
مطمئنی؟ آخه شکی نیس این آهنگ دیس " یه وجب از ما بود "
Aemha : فک کنم منظورش خشایارِ که یه مدت طولانی نمی خوند
تو این دیس حتی رو کاور هم مانور دادن
00lmvb7ji99elw9zxc2g.jpg

با این آدمک رسما به پایدار تیکه انداخته :
پایدار ، تا پای دار
علی 10 : تک چشم : منظورش تک چشم رو کاور رو حرف E تو یه وجب از ماست
قدش کوتاهه : منظورش تهمِ .
اینم کاورش:
n18s0glr69ildcoantko.jpg

در ضمن E اولین حرف اسم Erfan هم هست .
تیکه ببین خواهرم در راستای تیکه باقالی عرفانه به عرفان بود
عرفان : موتی : موتی : منظورش مصاحبه تهم با فراز فرنام تو برنامه Cold Spray ( اسپری سرد ) Gem TV بود .
موتی : اینم در راستای تیکه زرفان تو آهنگ مارس به عرفان بود
سزار : اینم که طبق معمول به عرفان ... به قول خودش:خشایار : موتی : آلفا :
می شناسی مارو : لیبِل تن به 10
بیست هم که مشخصه چیه نه؟ :D
اینا چیزایی بودن که من فهمیدم .
بابا لولو اسمه اون سگس که تو فری استایلشون آورده بودن پارس نمیکرد....ریدینا!!! :D
 

8043

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
451
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گرگان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از vomiting :
بابا لولو اسمه اون سگس که تو فری استایلشون آورده بودن پارس نمیکرد....ریدینا!!! :D
من فری استایلو ندیدم حتما دیگه :D
مودب باش حاجی ^-^
 

خودش

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
مدال المپیاد
المپیاد
دانشگاه
شریف میرم
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از Tizzz :
من فری استایلو ندیدم حتما دیگه :D
مودب باش حاجی ^-^
:)) مودب!!!بابا ریدی که بد نیست :D تو همین آهنگ و کلا آهنگ های دیگه فحش های بدتری داره....:))
 

8043

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
451
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گرگان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از vomiting :
:)) مودب!!!بابا ریدی که بد نیست :D تو همین آهنگ و کلا آهنگ های دیگه فحش های بدتری داره....:))
چه ربطی داره هر چی تو آهنگ گف تو هم باس بگی؟
جای دیگه هر جور می خوای حرف بزن فقط اینجا سعی کن مودب باشی !
 

Legend

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,329
امتیاز
2,204
نام مرکز سمپاد
علامه حلی بدون شماره!
شهر
طهرون
سال فارغ التحصیلی
93
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

به نقل از Black Death :
چند تا تیکه هم به تیک تاک داشت طبق معمول ! اونجا که میگه با لولو اومدی که منظورش فیتشون با سهراب بود به نظرم
و نمیدونم من توهم زدم یا جدأ به زدبازی هم پریده بودن ! که به احتمال زیاد من توهم زدم ! ! !
یکی دوبار بیشتر نگوشیدم پس حرفامو الان زیاد جدی نگیرید !

@پایینی :‌ پس همون توهم زده بودم :))
آقا من ببخشید زیاد وقت ندارم!

بیشتر ترجیح میدم برم فیسبوک تا آهنگ های جدید و اخبار رو دنبال کنم!

اول تنبه 10! لول از وقتی آره اومد اتفاقات رو نگه داشته و همه چیز رو از تهم و خشایار گرفته تا عرفان و حتی جادوگران تیکه انداخته! بیشترش برا تهم و عرفانه و خشایار!

اول اینکه اون لولو جریان دیگست! لولو اسم سگ پایداره! که یه ویدیو داده بودن که همین لولو جوابتون رو میده و... که جادوگران توی مارس مینا جادوگر رو آورد که روشون رو کم کنه تو اینجا هم آئمها میگه بعد 6 ماه با لولو میای روی کار // وقتی میبینمت انگاری هلو میاد روی کار!

2 اینکه لقب سورنا: مرد تنهاست! بعدم اینکه من با ورس خود ام جی حال کردم ولی همونجور که گفتم تیک تاک فقط سینا مافی نه اون یکی! :D (الآن اسمش تویه یادم نیست) استعداد داره!

در ضمن این 2 تا دیس تنبه 10 بهنظرم توی 5 تا دیس برتر تاریخ رپ فارسه! واقعا قوی بودن! نظر سنجی هم کردن که آیا دیس بک بدیم یا نه! تا چند وقت دیگه هم ارتش تنبه 10 سوم میاد بیرون!

بهرام آماده داره آلبوم رو ولی نمیده بیرون فعلا! :)) هیچکسم داره کار میکنه! کاره هیچکس مخصوصا این کارهای اخیرش نشون میده واقعا هیچکسه سابق شده وخیلی قوی داره کار میکنه و دوباره برگشته توی قلبم و من همیشه آرزو میکردم دوباره هیچکس برگرده به اون روزاش!

گار زیاد تو کاره! امیر علیم برمیگرده مث که! جو داده! رفته سربازی! :))
یه جریان دیگه هم این بود که پول حصین رو توی اما خوردن! ولی مث که گرفت ازش! این آذیش خیلی ناتوئه! باو نباید باهاش همکاری کنند! آلبوم 10 ترکه حصینم میاد! واو!

نظرم در مورد آلبوم اما هم خوبه! 3 تا ترکش به نظرم هیچکس و فوق العاده لیتو و...(که کار لاو قوی بود) و من حصین! ولی تنگ بازی و چندتا دیگه هم بد نبود! :D

بقیه چیزامم فردا اگه آن شدم میگم دیگه! :D من باید برم فعلا!
 

amirbahal

کاربر فعال
ارسال‌ها
21
امتیاز
222
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
دانشگاه
دانشگاه قم
رشته دانشگاه
حقوق
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

دیس تنبه10 حرف نداشت ولی ولی ولی ولی این علی10 کارو کشید پایین!!! خیلی بد خوند!!! هر چی موتی و سزار و شارلاتان کوبیدن علی10 بد خوند!! البته اینو میذاریم پا اینکه 2سال نبوده!! پارس کردن اینترو هم خودش ای نوع دیسِ به فری استایل :)) حالا به هر حال بیخی!!! یه تیکه ا شارلاتان به تیک تاک انداخت خوشم اومد!!!

رفته دوبی راش نمیدادن پارسال کیش
لاتی مینویسه خالتور 4سال پیش :D
...
 

8043

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
451
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گرگان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

یه سایت نقد تکست آهنگ من "اگه تو نباشی" هیچکس رو گذاشته بود ... جالبه ! گفتم بذارم .

از تو میگیرم تاثیر تنده زبونم
تاثیر:ته سیر که باعث تند شدن دهن میشه
تا حالا رو کسی که داره آتیش میگیره یا تشنه‌س آب رو بستی؟؛
یعنی دهنش داره اتیش میگیره و میگه رو کسی که تشنست اب رو بستی؟
---------------
وقتی‌ پایین بودم گفتی‌ نمیشنوی همصداتم؟ پکری
پکری=پس کری نمیشنوی حرفامو؟پس کری
به جا دعوا و قرصم ا کی‌ بگی خالی‌ میشی‌
به جا دعوا و قر زدن صم ا کی:سمعکی بگیر خودتو خالی کن
حالا این حرفش طعنه داره
---------------------
بهم دادی نیرو گاهی‌
نه، نه طنز نیستم
من بلد نیستم مخفیکاری رو
خط اول بهم نیروگاهی که بعدش میگه من نطنز نیستم بلد نیستم مخفیکاریو که جلوه ی سیاسی داره
خط دوم که میگه نه نه طنز نیستم یه منظور دیگه هم داره که میگه من شوخ نیستم یا طنزی ندارم حتی تو موزیکای قبلیشم گفته که ادم شوخی نیست
خط سوم هم میگه بلد نستم مخفیکاریو شاید منظورش به این بوده که عینه رپرای دیگه یا کارای دیگه چیزیو مخفی نمیکنم.البته گفتم با این سه خط دو منظورو رسونده هم سیاسی و هم کار خودشو
------------
بعضیارو دوس نداشتی ولی مشوق بودی افتخار کردی
منظورش اینه که بعضی از افرادو دوس نداشتی کاراشونو حالا منظورش معلوم نیست به خودشه یا به کسای دیگه بعدش میگه تشویقشون کردی و بهشون افتخار کردی بابت کاراشون
-----------
بعدش میگه نسبت بهت مسولییت دارم که منظورش کامل به رضا پیشروئه
میدونم عوض نشدم:منظورش به اهنگ لوبیای سحر امیزه رضائه که تو اوترو میگه تو خیلی عوض شدیو خودتو گم کردی خودتو پیدا کن
------------
بعدش میگه واسه پیشرفت چرا سفر نکنم تا دیدن رفتم همه دور برداشتن تا بهشون بگی دردونه
منظورش اینه که وقتی رفت خارج از کشور واسه پیشرفت همه سو استفاده کردنو دور برداشتن نمونش هم دیس های افراد نا اشنا تو رپ به هیچکس که خودشونو قاطیه ماجرا کردن در صورتی که این مسئله بین رضا و سروش بوده
--------------
بعدش میگه میام میام نه که بشم اسطوره که منظورش اینه که اومدنش به خاطره اسطوره شدنش نیست
تو باور داری از بارون میگیری پا یه خودی نشون بدی روتو کم کنی از بروروت چی میمونه؟منظورش اینه که روتو کم کنی هیچی ازت نمیمونه یعنی خیلی پررویی حالا اینجا منظورش معلوم نیست کیه
---------------
حالا قسمت اخر که قوقایی کرد تو ارایه هاش و با این کارش نشون داد پدر رپ فارسه و خیلی تجربه داره تو این کار
یه جم بندی بکنی میبینی پا بر جام

تو باور داری از بارون میگیری پا : (بارون) - با = رون = پا
+
روت رو کم کنی از بروروت چی میمونه : (بر + روت) - (روت) = بر
+
حتی اگه جهانی نباشه میگیری جام : (جام جهانی) - (جهانی) = جام

حالا یه جم بندیم بکنی میبینی پابرجام

این سه خطه اخرو جمع بندی کردید؟؟ سه کلمه ی اخرو با هم جمع کنید میشه:پا بر جام

یعنی با این ارایه ها و کنایه ها و انقلاب رپیش شاهکار کرد سروش رپ نمیده بیرون نمیده بیرون وقتی میده شاهکار میکنه
تا دیدن رفتم دور برداشتن بلکه بهشون بگی دوردونه .
یعنی وقتی که من بودم همشون دونه (ذره . ناچیز) بودن . حالا که من رفتم "دور" برداشتن و چسبوندن به دونه که بهشون بگی دوردونه. (دور+دونه)
اگه نظرمو بخوای توو جنگل آسفالت قانونو میدم به اختلاف ترجیح.
اینجا منظورش آلبوم نیست چون هیچ دلیلی برا اینکه چرا قانونو به اختلاف ترجیح میده نیاورده.
منظورش اینه :
جنگل آسفالت : ایران
قانون : قانون مداری و نظم
اختلاف : تضاد و اختلاف طبقاتی بین آدما
 

Legend

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,329
امتیاز
2,204
نام مرکز سمپاد
علامه حلی بدون شماره!
شهر
طهرون
سال فارغ التحصیلی
93
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

اتفاقا دوست عزیز علی 10 خوب خوند! همشون عالی کار کردن! مخصوصا بک ووکال که گروه تنبه 10 و بعدشم زدبازی توی استفاده کردن ازش استادن بسیار زیبا بود!
بک ووکال: پشت صدای خواننده صدای بقیه اعضای گروه هست که چیز های مربوط به اون ابیات در حال خوندن رو میگن!

مخصوصا اون تیکه ای که گفت تو که از ایران به جا نمره فقط دیس گرفتی! :))

بعد دوستان! لطفا کپی پیست نکنید! 100 تا پست از سایت های مختلف در مورد رپ کپی کردین یا ...! نکنید اینکارو! همه میدونند تاریخچه رپو اگه هم ندونند و علاقه داشته باشن سرچ میکنند و میفهمن! اگه هم زیاد تر بخواید بهم پ.خ بدید مطالب قابل اطمینان و ... رو بهتون بدم تا در مورد چیزهای مختلف فرهنگ هیپ هاپ مقاله بخونید!

خلاصه که یکم جو بالاست تو رپ! تقریبا هم معلوم نیست کی با کیه!

اما در مورد یه چیز که بعضیا میگن توی خیلی جاها که دیس بازی خز شده و ... بگم که دیس بازی همیشه و همه جا هست! یعنی جزئی از رپ و هیپ هاپه! یعنی نمیشه جداش کرد! جادوگران 10 تا هم دیس میداد بازم خز نمیشد! درسته کمی خودشو می آورد پایین اما بد نبود کارشون!

مثلا یه سری میگفتن که تنبه 10 فقط تو دیس و ... هست! برا همین زیاد معروف نشده!

باید بگم تنبه 10 یکم تنبلن! امکانات نداشتن زیاد(الآن دارن) و یه سری دلایل دیگه که باعث شده توی این همه سال که هستن کاراشون کم باشه! توی این 2 سال اخیر تنبه 10 داره معمول و خوب کار میکنه و زیاد کار میده بیرون! من یادمه اون اوایل کاراشون سالی 1 دونه کار میدادن! تا این حد بوده! اصلا برا دیس نیست! بلکه برا کم کار کردنشونه!

بد چیزا ی دیگه هست! اگه وقت بود! اطلاع رسانی میشه! :D

فعلا!
 

zedkeivan

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
5
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 2
شهر
اصفهان
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

adami past tar az shahin najfi nadidam
 

Legend

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,329
امتیاز
2,204
نام مرکز سمپاد
علامه حلی بدون شماره!
شهر
طهرون
سال فارغ التحصیلی
93
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : بحث و تبادل نظر درمورد موسیقی رپ

=))

وای مارو توی فیسبوق دعوت کردن به نمایشگاه گرافیتی! تو گیشا!

کار ها چند تاش واقعا خوب بود اما این آدمایی که می اومدن اونجا ته خنده بودن! :)) چقدر ما خندیدیم بهشون!

من نمیدونم کی بهشون گفته با شلوار بگ رنگی و کلاه کج و پیراهن تا زانو شاخ میشن و هیپ هاپی؟ هان؟ معیار چیه؟ فازشون چیه؟

خلاصه خیلی هرس خوردیم اما خوب بود! تا 6 وایسادیم امیر خلوت نیومد! :D جمعه افتتاحیشم نرفتیم! علی اوج و ... اومده بودن! :D کلا برا اونا نرفتم! صرفا برا دیدن و سطح اون رفتم! کارا خوب بود اما آدمایی که میومدن نمیشه حرفی زد در موردشون! :D

همین دیگه! حال داشتم عکس هایی رو خواهم گذاشت! تا 3 آبانم هست! آدرسشم اگه رفته باشید طرف گیشا! اون تونل(پاساژ) وسطش کوچه پایینیش! وسطای کوچه معلومه! از 4 تا 8 هه! میتونید برید! بدک نیست! :D
 
بالا