• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

موشک کروز چیه؟

  • شروع کننده موضوع max
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
موشک کروز

موشک کروز (به انگلیسی: Cruise missile) نوعی هواپیمای بی‌سرنشین هدایت شونده است که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب موشک‌های کروز در واقع از نوعی موتور جت استفاده می‌شود و بنابر تعریف نمی‌توان به آن‌ها موشک گفت.

هدایت موشک‌های کروز امروزی توسط رایانه‌ای که در آن‌ها قراردارد انجام می‌شود. در این رایانه‌ها مدلی از زمین و پستی و بلندی‌های آن تا هدف وجود دارد و موشک کروز با استفاده از سامانهٔ موقعیت‌یاب ماهواره‌ای (مانند جی‌پی‌اس) و با حرکت در نزدیکی زمین و تغییر مکرر ارتفاع و مسیر خود به هدف می‌رسد. موشک تاماهاوک از پیشرفته ترین نوع کروز می باشد. سامانه موقعیت یاب این موشک برخلاف اکثر موشکهای کروز جی‌پی‌اس) نیست بلکه از نوعی سیستم موقعیت یاب مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند.

ردیابی و انهدام موشک‌های کروز با کلاهک اتمی به دلیل پرواز نزدیک به زمین برای سیستم‌های ردیاب و رادار مشکل است و به این دلیل جزو سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک محسوب می‌شوند.

موشک کروز برای مخفی ماندن از دید سیستم‌های راداری دارای دوخصوصیت است. ۱-سطح مقطع راداری کمی دارد که ردیابی آن را برای سیستم‌های ضدموشکی راداری مشکل می‌کند. ۲-به خاطر استفاده از موتور توربوفن، حرارت کمی تابش می‌کند و در نتیجه امکان قفل حرارتی روی آن نیز کم است.

موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دسته تقسیم می‌شوند:زمین‌پایه
هواپایه
دریاپایه


موشک‌هایی که از زیردریایی پرتاب می‌شوند دریاپایه و موشک‌هایی که از ناوها پرتاب می‌شوند ناوپرتاب نامیده می‌شوند.
soyrce:wikipedia
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : موشک کروز چیه؟

-سطح مقطع راداری چیست ؟
-منظور از توربوفن چیست؟

فرق زمین پایه و هواپایه چیست؟
 

eAJ

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
132
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
Allame helli-Tehran
پاسخ : موشک کروز چیه؟

نکته مهم درباره ی موشک کروز که گفته نشده اینه که کروز ها معمولاً مسافتی کمتری نسبت به موشک های معمولی طی می کنند.مثلاً شهاب 3 از جو خارج می شه اما موشک های کروز مسافت خیلی خیلی کمتری طی می کنند البته بُرد کم از معایب این موشک هاست.

ارتش جمهوری اسلامی ایران مدعی بیشترین بُرد در موشک های کروز است.
 
بالا