• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

قوانین نیوتون

  • شروع کننده موضوع max
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
قوانین نیوتن
مقدمه:

اهمیت قوانین نیوتن در جهان شمول بودن آنها است. تفکیک نیروها و در نتیجه پیدا کردن نیروی موثر بر یک جسم برای بررسی و پیشگویی حرکت آتی جسم، اهمیت زیادی دارد. همین تشخیص نیروی موثر وارد بر جسم است که جهان شمول بودن قوانین نیوتن و زیبایی آن را جلوه گر می سازد. زیبایی و جذابیت این قوانین در ظاهر ساده و مفاهیم عمیق و بنیادی آن است که وجوه مشترک و تفاوت های حرکت یا سکون سنگی بر سطح زمین را با گردش سیاره ای غول پیکر به دور یک ستاره را تحت قوانینی خاص توضیح می دهد. این دست آورد بزرگ نتیجه کار و کوشش چند هزار ساله ی اندیشمندان بود که سرانجام توسط نیوتن تدوین شد. نگاهی گذرا به تاریخ علم فیزیک، نشان می دهد که انسانهای اندیشمند چه زحمات طاقت فرسایی را تحمل کردند و چه هزینه ی سنگینی را پرداختند تا معادلات حرکت شناخته و مطرح گردد. بهمین دلیل در چند فصل گذشته ی این کتاب گوشه ی کوچکی از مصائب اندیشمندان درج گردید تا ارزش این قوانین مطرح گردد. بی دلیل نیست که هنگامیکه قوانین نیوتن فرمول بندی و مطرح شد، تاریخ علم و سرنوشت بشریت دگرگون شد. در این فصل تلاش می شود قوانین نیوتن تشریح گردد و در فصول بعدی زمینه های منطقی و مشکلات آنها بررسی خواهد شد.
اسحق نیوتن (1643-1727)
نیوتن در سال 1687 م. "اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی" را به نگارش درآورد. در این کتاب او مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخت و با تشریح قوانین حرکت اجسام، علم مکانیک کلاسیک را پایه گذاشت. نیوتن همچنین در افتخار تکمیل حساب دیفرانسیل با ویلهلم گوتفرید لایب نیتز ریاضیدان آلمانی شریک است. نام نیوتن با انقلاب علمی در اروپا و ارتقاء تئوری خورشید- مرکزی (heliocentrism) پیوند خورده است. او نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردشهای زمینی و آسمانی را کشف کرد. وی همچنین توانست برای اثبات قوانین حرکت سیّارات کپلر برهان‎های ریاضی بیابد. در جهت بسط قوانین نامبرده، او این جستار را مطرح کرد که مدار اجرام آسمانی ( مانند ستارگان دنباله دار) لزوما بیضوی نیست بلکه می تواند هذلولی یا سهمی نیز باشد. افزون بر اینها، نیوتن پس از آزمایش‎های دقیق دریافت که نور سفید ترکیبی است از تمام رنگ های موجود در رنگین‌کمان. در آن دوران دروس دانشکده عموما بر پایه‎ ی آموزه‌های ارسطو تنظیم می‎شد ولی نیوتن ترجیح می‎داد که با اندیشه ‎های مترقی‎ تر فیلسوفان نوگرایی چون دکارت، گالیله، کپرنیک و کپلر آشنا شود. در 1665 م. او موفق به کشف قضیه‌ی دو جمله‌ای در جبر شد. یافته ‎ای که بعدها به ابداع حساب دیفرانسیل انجامید.

در سال 1684 م. نیوتن که مطالعات خود را درباره‌ی گرانش و چگونگی حرکت سیارات کامل کرده بود، رساله ای در این مورد نوشت که بسیار مورد توجه ادموند هالی منجم معروف انگلیسی قرار گرفت. با تشویق و پیگیری او سرانجام نیوتن کتابش را تکمیل و با سرمایه هالی منتشر کرد. کتاب (Philosophiae Naturalis Principia Mathematica) اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی بر جهان علم بویژه فیزیک تأثیری عظیم گذاشت و بعضی آن را بزرگترین کتاب علمی تاریخ دانسته اند.

کپلر نتوانسته بود توضیح دهد که چرا مدار سیاره‌ها بیضی است و چه نیرویی آنها را به حرکت در می‌آورد. همچنین مشخص نبود که به چه علت سرعت مداری سیارات وقتی به خورشید نزدیکتر می شوند، افزایش می‌یابد.نیوتن در کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی به تمامی این پرسش ها پاسخ گفت. او ثابت کرد که نیروی کشش میان اجسام آسمانی، طبق قانون " عکس مربع" عمل می‎کند یعنی مقدار نیروی گرانش میان خورشید و یک سیاره متناسب است با عکس مجذور فاصله میان آن دو. او با تحلیل ریاضی نشان داد که قانون عکس مربع به ناگزیر مسیر حرکت سیاره ها را بیضی می‎سازد. آنگاه او گام بلند دیگری برداشت و قانون گرانش عمومی را وضع کرد که به موجب آن هر جسمی در عالم به هر جسم دیگری نیروی کششی وارد می‎کند و مقدار این نیرو با رابطه‎ ی نامبرده محاسبه‌پذیر است. در بخش دیگری از کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی، نیوتن چگونگی جنبش اجسام را در قالب سه قانون توصیف کرده است. ارسطو بر این باور بود که اجسام در حالت طبیعی ساکن هستند و برای اینکه یک جسم با سرعت یکنواخت به حرکت خود ادامه دهد، باید پیوسته نیرویی‌ بر آن وارد شود در غیراین صورت به حالت «طبیعی» خود برمی‌گردد و ساکن می‌شود. اما نیوتن با بهره‌گیری از پژوهشهای گالیله به این پندار درست رسید که اگر جسمی با سرعت یکنواخت به حرکت درآید و نیرویی بیرونی به آن وارد نشود تا ابد با شتاب صفر به حرکت خود ادامه خواهد داد. این ویژگی را نیوتن در نخستین قانون حرکت خود چنین بیان می‌کند:

قانون اول نیوتن:

هر جسم که در حال سکون یا حرکت یکنواخت در راستای خط مستقیم باشد، به همان حالت می‌ماند مگر آنکه در اثر نیروهای بیرونی ناچار به تغییر آن حالت شود.

دومین قانون به این پرسش پاسخ می‌دهد که اگر بر یک جسم نیروی خارجی وارد شود، حرکت آن چگونه خواهد بود.

قانون دوم نیوتن:

آهنگ تغییر اندازه‌ی حرکت یک جسم، متناسب با نیروی برآیندِ وارد بر آن جسم است و در جهت نیرو قرار دارد. فرمولی که از این قانون برمی‌آید.

F=ma

در این رابطه F برایند نیروهای وارد بر جسم، m جرم جسم و a شتاب است. این رابطه به معادله بنیادین مکانیک کلاسیک معروف است که مطابق آن، شتاب یک جسم برابر است با نیروهای خالص وارده تقسیم بر جرم جسم. معمولاً قانون دوم نیوتن را با استفاده از اندازه حرکت تعریف می کنند. اندازه حرکت جسمی به جرم m که با سرعت v حرکت کی کند از رابطه زیر تعریف می شود:

p=mv

که در آن p اندازه ی حرکت است با توجه به اینکه شتاب مشتق سرعت است خواهیم داشت:

F=dp/dt

سومین قانون می‌گوید که هرگاه جسمی به جسم دیگری نیرو وارد کند، جسم دوم نیز نیرویی به همان بزرگی ولی در سوی مخالف بر جسم اول وارد می‌کند و برآیند کنش همزمان این دو نیرو باعث حرکت شتابدار می‌شود.

قانون سوم:

برای هر کنشی همواره یک واکنش برابر ناهمسو وجود دارد.

قبل از ادامه ی بحث لازم است اشاره ی کوتاهی به حرکت دورانی داشته باشیم. هرگاه جسمی در مسیر دایروی حرکت کند، برای آن سرعت زاویه ای و شتاب زاویه ای نیز قابل تعریف است. شکل زیر
روابط بالا نشان می دهد که چگونه می توان از کمیتهای خطی در حرکت دورانی استفاده کرد. بنابراین گردش ماه بدور زمین را نیز می توان با توجه به سرعت خطی آن توصیف کرد.

قانون جهانی گرانش

پرتابه ای که بطور افقی پرتاب می شود، مسیری سهمی شکل را بطرف زمین می پیماید و سرانجام به سطح زمین سقوط می کند. اما چون زمین به شکل کره استّ، سطح آن انحنا دارد. حال اگر پرتابه ای باسرعت زیاد از بالای یک قله پرتاب شود، تحت تاثیر گرانش مسری منحنی را طی خواهد کرد. اگر سرعت این پرتابه به اندازه ی کافی باشد، می تواند یک دایره ی کامل را حول زمین طی کند و دائم دور زمین بچرخد. شکل زیر
نیوتن فرض کرد که نیروی گرانش زمین مانند کره ای بزرگ و در حال انبساط در همه جهات پراکنده است. بنابراین مساحت این کره برابر است با
وی سپس استدلال کرد که نیروی گرانشی که بر سطح این کره پراکنده شده است، می بایست متناسب با مجذور شعاع آن ضعیف شود. درست مانند شدت نور و صوت. به این ترتیب برای نیوتن آشکار شد که ماه بایستی تحت اثر این نیروی گرانش کشیده شود. سپس استدلال کرد چنانچه ماه با نیروی معینی بوسیله زمین کشیده می شود، زمین نیز بایستی با همان اندازه بوسیله ماه کشیده شود.
آنگاه نتیجه گرفت که نیروی گرانشی میان هر دو جسمی که در جهان است، مستقیماً متناسب با حاصلضرب جرمهای آنهاست. این نتیجه را قانون جهانی گرانش می نامند که بصورت زیر بیان می شود.
قانون جهانی گرانش نیوتن

G= 6.672 x 10-11 N2/kg2

در این رابطه m1, m2 بترتیب جرم دو جسم، G ثابت جهانی گرانش و r فاصله ی دو جسم است. لازم به ذکر است که نیوتن فرض کرد جرم اجسام که به یکدیگر نیروی گرانش وارد می کنند(مثلاً زمین و خورشید)، در مرکز آنها متمرکز شده و از این نظر مانند دو ذره عمل می کنند.
با گذشت زمان مشخص شد که سیارات و ستارگان از این قانون تبعیت می کنند.
نیوتن هیچگاه قوانین خود را بصورت تحلیلی ننوشت، این کار اولین بار توسط اویلر انجام شد.
شدت میدان گرانش را می توان بصورت زیر محاسه کرد:
با توجه به شکل بالا و قانون دوم نیون، نیروی جانب مرکز را می توان بصورت زیر حساب کرد:

F=ma=GmM/R2

این روابط نشان می دهد که شدت گرانش وارد از طرف زمین بر اجسام مستقل از جرم آنها است و تنها به جرم زمین و فاصله آنها دارد. بنابراین گفته ی ارسطو را که اجسام سنگین تر زودتر سقوط می کنند، باطل می کند.

F12 = -F21 = -Gm1m2 r/r3

در حرکت دایروی جرم m2 اندازه ی حرکت بدور m1 شتاب جانب مرکز با توجه به قانون نیوتن از رابطه ی زیر به دست می آید:

a = -Gm1r/ r3

اندازه حرکت زاویه m2 بدور m1 برابر است با:

L = r x p = r x mv = mr x v

با توجه به اینکه هیچ نیروی خارجی بر سیستم m1 و m2 اعمال نمی شود، لذا گشتاور خارجی وجود ندارد. بنابراین اندازه حرکت زاویه ی سیستم ثابت است و خواهیم داشت:
اگر سیستم متشکل از زمین و خورشید را در نظر بگیریم، نیروی جانب مرکز دوران زمین بدور خورشید نیروی گرانش است. چون این سیستم منزوی است ( نیروی خارجی بر آن اعمال نمی شود)، لذا اندازه حرکت زاویه ای زمین L بدور خورشید نیز ثابت است. بنابراین با توجه به رابطه ی L=mrv با کاهش فاصله، سرعت افزایش می یابد. در واقع زمین بدور مرکز خوشید نمی گردد، بلکه بدور مرکز جرم سیستم (زمین و خورشید) می گردد، لذا با تغییر موقعیت زمین نسبت به خورشید، مرکز جرم نیز تغییر می کند و مدار حرکت از حالت دایره خارج شده و به بیضی تبدیل می شود و چنین بنظر میرسد که خورشید همواره در یکی از کانونهای بیضی است.
مسیر حرکت زمین بدور خورشید دایره نیست، زیرا زمین بدور مرکز جرم مشترک (زمین و خورشید) می چرخد.
این مرکز جرم نیز با تغییر موقعیت زمین نست به خورشید، تغییر می کند. لذا مسیر حرکت از حالت دایروی خراج می شود.
حرکت اجرام بدور خورشید یکی از شکل های مقاطع مخروطی است که بیضی حالت خاصی از آن است.
تصویر منظومه شمسی، هر یک از سیارات علاوه بر خورشید تحت تاثیر جاذبه ی دیگر سیارات هستند.
بنابراین مدار حرکت آنها را باید با توجه به حرکت سایر سیارات محاسبه کرد.
زمینه تاریخی قانون جهانی گرانش نیوتن
بعد از ارائه ی قوانین کپلر و کشفیات پر اهمیت گالیله، ریاضیدانان و فیزیکدانان علاقه زیادی به موضوع های اختر شناسی پیدا کردند. در این زمینه نظریه های مختلفی داده شد. رابرت هوک و ادموند هالی به این نظر باقی بودند که نیرویی که سیاره ها را بطرف خورشید می کشد، آنها را در مدار خود نگاه می دارد. از این گذشته آنها گمان می کردند که این نیرو باید با دور شدن از خورشید و به نسبت مربع فاصله ضعیف شود. کپلر نیز وجود این نیرو را قبول داشت و تصور می کرد که این نیرو به نسبت فاصله ضعیف می شود. بنابراین داستان افتادان سیب و توجه نیوتن به گرانش از این نظر می تواند واقعی باشد که نیوتن تلاش کرد نیرویی که زمین به سیب وارد می کند، همان ماهیتی را دارد که زمین به ماه وارد می کند. اما اگر ادعا شود که نیوتن یک تنه و با توجه به سقوط سیب قانون جهانی گرانش را کشف کرد، شناختن روند تکامل علم را مختل می کند. حتی 50 سال قبل ازنیوتن، گالیله به شتاب گرانش توجه داشت و آن را بیان کرده بود. اما امتیاز نیوتن در این بود که اثر همه ی نیروها را تحت قانون کلی توضیح داد و بصورت ریاضی بیان کرد. علاوه بر آن نیوتن با یک فرض اساسی که قبل از وی به آن توجه نشده بود توانست قانون جهانی گرانش را فرمول بندی کند. وی فرض کرد که جسمی کروی که چگالی آن در هر نقطه به فاصله آن تا مرکز کره بستگی دارد، یک ذره ی خارجی را طوری جذب می کند که گویی همه جرم آن در مرکز متمرکز شده است. این قضیه توجیه وی را از قوانین حرکت سیارات کامل کرد، زیرا انحراف جزئی خورشید از کرویت واقعی در اینجا قابل صرف نظر کردن است. پس از آنکه نیوتن قانون جهانی گرانش را مطرح کرد، رابرت هوک ادعا کرد که نیوتن کشف قانون گرانش وی را دزدیده و به نام خود ارائه داده است. به همین دلیل مشاجره شدیدی بین نیوتن و هوک در گرفت که موجب رنجش و حتی بیماری نیوتن گردید.
منابع:

http://www.ariaye.com.htm/
http://quest.arc.nasa.gov/
http://img.sparknotes.com/
http://www.kwantlen.bc.ca/
http://library.thinkquest.org/
http://www.physics.upenn.edu/
http://honolulu.hawaii.edu/
 

trustme

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,810
امتیاز
899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
کاشان
سال فارغ التحصیلی
1387
دانشگاه
دانشگاه خواجه نصیر طوسی
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : قوانین نیوتون

آقا چندتا شکل داشته این مطلب! با کپی کردن این شکل ها گذاشته نمی شه! باید یه کم زحمت بیشتری بکشین تا عکس ها هم توی متن باشن!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
پاسخ : قوانین نیوتون

به نقل از مـ‌‍‌‌همّد :
آقا چندتا شکل داشته این مطلب! با کپی کردن این شکل ها گذاشته نمی شه! باید یه کم زحمت بیشتری بکشین تا عکس ها هم توی متن باشن!

میگم آقا م همد شما که بلدی خوب به ماهم یاد بده دیگه. من هرچی پست کنم یه عکسی داره .
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : قوانین نیوتون

1. اولا که شما خیلی تند رفتی. این همه مقاله کپی پیست کردی. چه خبره ؟ مارو دور دیدی هرچی خواستی گذاشتی ؟ بابا مقاله کپی پیست به چه دردی میخوره ؟ ویکی پدیا درست می کنی ؟ اتفاقا امروز داشتم رتبه ایران از لحاظ علمی میدیدم. واقعا مای تاسف هستش. چرا این همه کپی ؟ یکم از خودتون بنویسید. اون فردی توی این سایت ارزش احترام پیدا میکنه که خودش مطلب می نویسه و منطقی توی بحث ها شرکت می کنه.
توصیه می کنم مطالب این وبلاگ رو بخونین. استاد علیه تقلب : http://profs-against-plagiarism.blogspot.com/
کار این وبلاگ معرفی کپی کاری هاست. اون نامه انگلیسی رو هم حتما بخونین توش.
این هم رتبه بندی علمی کشور ها : http://www.scimagojr.com/countryrank.php

2. برای گذاشتن عکس از پایین ترین سطر ابزار ها گزینه درج عکس رو بزنید. در متن شما به طور اتوماتیک [/img]
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
پاسخ : قوانین نیوتون

به نقل از محمد مطهری :
1. اولا که شما خیلی تند رفتی. این همه مقاله کپی پیست کردی. چه خبره ؟ مارو دور دیدی هرچی خواستی گذاشتی ؟ بابا مقاله کپی پیست به چه دردی میخوره ؟ ویکی پدیا درست می کنی ؟ اتفاقا امروز داشتم رتبه ایران از لحاظ علمی میدیدم. واقعا مای تاسف هستش. چرا این همه کپی ؟ یکم از خودتون بنویسید. اون فردی توی این سایت ارزش احترام پیدا میکنه که خودش مطلب می نویسه و منطقی توی بحث ها شرکت می کنه.
توصیه می کنم مطالب این وبلاگ رو بخونین. استاد علیه تقلب : http://profs-against-plagiarism.blogspot.com/
کار این وبلاگ معرفی کپی کاری هاست. اون نامه انگلیسی رو هم حتما بخونین توش.
این هم رتبه بندی علمی کشور ها : http://www.scimagojr.com/countryrank.php

2. برای گذاشتن عکس از پایین ترین سطر ابزار ها گزینه درج عکس رو بزنید. در متن شما به طور اتوماتیک [/img] ظاهر می شود. شما باید آدرس عکس خودتون رو بین دو کروشه وسطی بزارین. (البته این کروشه نیست. اسمش یادم نیست.)
[/quote]

آقای مطهری من این مطالب رو برای این پست کردم که چندتا پست توی پست های ارسالیم داشته باشم :o در ضمن مگه چه عیبی داره یه ذره اطلاعاتتون بیشتر بشه؟ مگه هیچ کدوم از پست های ارسال شده توسط دیگر کاربران این جوری نیستن؟ مگه خود شما اصلا این کار رو نکردید؟ من این مطالبو دیدم به نظرم جالب اومد. اینا بهترن یا یه مشت اراجیف تحویل دادن که هیچ سرو تهی نداره و به اطلاعات هیچ کسی هم اضافه نمی کنه؟ مگه بده که از دانش امروز چیزایی بدونیم؟
 

trustme

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,810
امتیاز
899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
کاشان
سال فارغ التحصیلی
1387
دانشگاه
دانشگاه خواجه نصیر طوسی
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : قوانین نیوتون

من قصد توهین نداشتما ! :)
برای گذاشتن عکس:
کد:
[IMG]Image's url[/IMG]
این کد رو باید بین متنتون بنویسن! یعنی باید از ادیتور سایت استفاده کنین!
اینجا ادیتور ارسال مطلب متنی هستش نه HTMLی ! یعنی با کپی کردن یه عکس چیزی نشون داده نمی شه!
نمی دونم الان من باید ثبت بکنم این پست رو یا نه :D
اخطار - زمانی که شما در حال تایپ بودید موضوع جدید ارسال شده است. شما می توانید مجددا ارسال خود را ببینید.
برای تغییر رنگ متن هم می تونی اون رو انتخاب کنی و از کمبوی کناری که نوشته تغییر رنگ رنگ مورد نظر رو انتخاب کنی (;
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : قوانین نیوتون

حتما لزومی نداره که شما این آمار پست هاتون رو بالا ببرین. راه های دیگه ای هم هستش برای بالا بردن پست ها. شما به این فروم آشنا نیستین به همین خاطر این طوری پیش رفتید. هدف ما این جا اینه که یک چیزایی از هم یاد بگیریم. ما مقاله میزاریم تو سایت اما یکی یکی. این طوری اون مقاله هم خونده میشه. شما این همه مقاله طولانی پشت سر هم میزارین چند نفر وقت می کنند بخونند ؟ منم قبول دارم مطالب جالب هستند. هیچ کاربری تابحال این قدر کپی پیست نداشته. خود من رو هم که میبینین از اول این فروم بودم به این حد کار نکردم. شما یک روزه این همه مطلب گذاشتین. در ضمن شما این طوری رشته بحث های ما رو قطع کردین. ما قصد توهین نداریم. نمی خواهیم سایت طوری جلوه کنه که اینجا فقط مقاله کپی پیست گذاشته میشه. به جای مقاله میشه از بحث های سایت هم استفاده کرد. امیدوارم از ما رنجیده نباشین و این باعث نشه فروم رو ترک کنید.
 

trustme

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,810
امتیاز
899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
کاشان
سال فارغ التحصیلی
1387
دانشگاه
دانشگاه خواجه نصیر طوسی
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : قوانین نیوتون و قوانین سایت

به نقل از محمد مطهری :
حتما لزومی نداره که شما این آمار پست هاتون رو بالا ببرین. راه های دیگه ای هم هستش برای بالا بردن پست ها. شما به این فروم آشنا نیستین به همین خاطر این طوری پیش رفتید. هدف ما این جا اینه که یک چیزایی از هم یاد بگیریم. ما مقاله میزاریم تو سایت اما یکی یکی. این طوری اون مقاله هم خونده میشه. شما این همه مقاله طولانی پشت سر هم میزارین چند نفر وقت می کنند بخونند ؟ منم قبول دارم مطالب جالب هستند. هیچ کاربری تابحال این قدر کپی پیست نداشته. خود من رو هم که میبینین از اول این فروم بودم به این حد کار نکردم. شما یک روزه این همه مطلب گذاشتین. در ضمن شما این طوری رشته بحث های ما رو قطع کردین. ما قصد توهین نداریم. نمی خواهیم سایت طوری جلوه کنه که اینجا فقط مقاله کپی پیست گذاشته میشه. به جای مقاله میشه از بحث های سایت هم استفاده کرد. امیدوارم از ما رنجیده نباشین و این باعث نشه فروم رو ترک کنید.

کاملا درست و حساب شدن!
کسی نمی گه شما کاری نکین! می گیم یه کم حساب شده. یه مقداری آهسته تر! من یه روزه این همه پست نزدم که! من توی بحث ها شرکت کردم. چون می خواستم نظرم رو بگم. مقالات جدید و جذاب هم بعضی وقتا میذارم! شاید روزی بیش از دوتا نشه! چون اینجوری بحث ها منقطع نمی شن!
فکر کنین من 6 ساعت توی سایت نبوده باشم و بیام! برم قسمت آخرین ارسال ها ...
می بینم این همه چیزی فرستاده شده، بی خیال دیدن می شم  >:( یا خیلی کار کنم 5-6 تای اول و آخر رو می بینم و بقیه رو فوقش یه نگاه کوتاه می اندازم!!
دلیل تذکر محمّد مطهری هم همین مورده!
لازم نیست عددتون رو بالا ببرین! چون خوشبختانه اینجا عدد ملاک سنجش و شخصیت دادن نیست  ???
...
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : قوانین نیوتون

محمد مطهری :
مجموع ارسال ها: 383 تعداد ارسال
مجموع مدت زمان حضور کاربر در انجمن ها: 8روز، 3 ساعت و 42 دقیقه.
مجموع موضوع های ایجاد شده: 128 موضوعات

مـ‌‍‌‌همّد:
مجموع ارسال ها: 342 تعداد ارسال
مجموع مدت زمان حضور کاربر در انجمن ها: 2روز، 23 ساعت و 25 دقیقه.
مجموع موضوع های ایجاد شده: 55 موضوعات

Neutron:
مجموع ارسال ها: 32 تعداد ارسال
مجموع مدت زمان حضور کاربر در انجمن ها:2 ساعت و 9 دقیقه.
مجموع موضوع های ایجاد شده: 29 موضوعات

منظور ما اینه. باز هم میگم از دست ما ناراحت نشوید.
ما میخوایم درجه مفیدیت سایت رو بالا ببریم نه تعداد مقالات علمی را. این جمله به این معنی نیست که شما حق ندارین مقاله بزارین.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

max

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
6
پاسخ : قوانین نیوتون

متشکرم که راهنماییم کردید. به هر حال من تازه وارد این فروم شده بودم و از همه ی شما هم عذر می خوام.
 
بالا