• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اشنایی با لینوکس از صفر

  • شروع کننده موضوع ibtkm
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
سلام به همه :)
راستش باید این تاپیک رو خیلی وقت پیش می زدم ولی نمی دونم که چرا نزدم :)
در این تاپیک شما اکثر چیز های fundamental درباره ی لینوکس رو یاد می گیرید و خلاصه اینکه یه دید خوبی نسبت به لینوکس پیدا می کنید. خوبه که حداقل یه دیدی نسبت بهش داشته باشید حتی اگه ازش استفاده نکنید.

به طور خلاصه مباحث این تاپیک شامل مطلب زیر خواهد بود :

۱- اشنایی با مفاهیمی چون open source بودن
۲- اشنایی با مزیت های لینوکس بر سیستم عامل های دیگر
۳- اشنایی با نصب لینوکس
۴- اشنایی با ساختار لینوکس
۵- اشنایی با نصب نرم افزار در لینوکس
۶- اشنایی با نصب نرم افزار در لینوکس

پ.ن : نمی دونم کی وقت کنم این تاپیک رو شروع کنم. الان شدیدا سرم شلوغه. به محض اینکه بتونم این تاپیک رو شروع می کنم.

موفق باشید.
 

nima-m

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
162
امتیاز
36
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای فیزیک
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

به عنوان يه نفر كه كلا فقط با ويندوز كار كرده، بسيار مشتاقم كه بدونم درباره اش. ممنون پيشاپيش.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

تو این پست می خوام درباره ی مفهوم open source صحبت کنم. ویکیپدیا به طور خلاصه چیز خوبی گفته :‌

نرم‌افزار متن‌باز (به انگلیسی: Open Source Software) به نرم‌افزارهایی می‌گویند که افراد می‌توانند در کد منبع آن‌ها تغییر ایجاد کرده و یا اشکالات (باگ) احتمالی آن‌ها را رفع کنند. این یک شیوه توسعه نرم‌افزار است که می‌تواند هم برای نرم‌افزارهای آزاد و هم برای نرم‌افزارهای با مالکیت انحصاری و تجاری به کار رود.

متن‌باز فقط دسترسی به کد نرم‌افزار نیست..

نرم‌افزارهای متن‌باز باید دارای ۱۰ تعریف زیر باشند:

1. توزیع مجدد آزاد

نرم‌افزار باید بدون نیاز به حق امتیاز یا هر گونه پرداختی برای فروش، امکان توزیع به صورت آزاد را داشته باشد.

2. کد منبع

کد نرم‌افزار باید شامل نرم‌افزار باشد و اجازه توزیع کد نرم‌افزار داده بشود(برای مثال از یک صفحه وب قابل دانلود باشد).

3. کار مشتق‌شده

اعمال تغییرات و کارهای بعدی روی نرم‌افزار امکان‌پذیر باشد و این نرم‌افزار جدید را بتوان تحت همان شرایط نرم‌افزار اولیه و اصلی تکثیر کرد.

4. نگهداری تمامیت کد منبع نویسنده اصلی نرم‌افزار
5. بین افراد و گرو‌ه‌ها تبعیضی گذاشته نشود

اجازه‌نامه نباید بین افراد یا گروه‌ها تبعیضی بگذارد.

6. هیچ تبعیضی در نوع استفاده از نرم‌افزار وجود نداشته باشد

هیچ گونه تبعیض و تمایزی بین هر فعالیتی که در راستای نرم‌افزار انجام می گیرد، وجود نداشته باشد. برای مثال نرم‌افزاری نباید بین استفادهٔ تجاری یا تحقیقاتی تبعیض قائل شود.

7. توزیع اجازه‌نامه

مجوز باید به هرکسی که یک کپی از نرم‌افزار را دریافت می‌کند نیز اختصاص یابد، بدون این‌که آن‌ها نیاز به توافق و هماهنگی با اجازه‌نامهٔ دیگری داشته باشند.

8. اجازه‌نامه نباید مخصوص یک محصول باشد

9. اجازه‌نامه نباید نرم‌افزارهای دیگر را محدود کند
اجازه‌نامه نباید مختص یک تکنولوژی خاص باش

اینم لینکش :
کد:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%B1%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B2
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

تو این پست می خوام درباره ی یه سری از ویژگی ها و مزیت های لینوکس صحبت کنم. این فعلا قسمت اول این موضوع هست. قسمت های بعدی در پست های بعدی.

نگران ویروس ها نباشید! : اگر یکی از کاربران ویندوز باشید به قطع همیشه نگران ویروسی شدن کامپیوتر خود بوده اید. در همین راستا نشستید و نرم افزار های انتی ویروس را نصب کرده اید که حجم زیادی می گیرند و خب اصولا باید بابت ان ها پول پرداخت کنید و اینکارو نمی کنید و عملا می شه همون دزدی! حالا من با جنبه ی مادیش کار ندارم. در داخل لینوکس دیگه لازم نیست نگران ویروس ها باشید. من خودم از اولی که لینوکس کردم تا الان هیچ مشکلی ناشی از ویروس نداشتم! می تونه دلایل متفاوتی داشته باشه! یکی از دلایلش می تونه این باشه که مثل ویندوز همیشه شما ادمین نیستید. در لینوکس شما بالاترین سطح دسترسی رو ندارید ولی می تونید با دستوری در نقش بالاترین سطح دسترسی عمل کنید! در اینده با این قضیه بیشتر اشنا می شید. اینطوری دیگه ویروس ها هیچ کار خاصی نمی تونن بکنن! البته می تونن کار های ساده ای رو انجام بدن ولی متوقف کردن اونها حتی از پس یک کاربر تازه کار لینوکس بر میاد!

برای سیستم عاملتون۱۰۰ دلار نمی دید و یا غیرقانونی کپی نمی کنید! :
نمی دونم چقدر به این قضیه اعتقاد دارید ولی باید بگم پول ندادن بابت ویندوزتون هیچ و تاکید می کنم هیچ تفاوتی با دزدی نداره. ولی تو لینوکس همه چی رایگانه و دست همتون بازه. می تونید به صورت رایگان لینوکس رو نصب کنید. کد کرنل رو تغییر بدید ....
از طرفی فرض کنید شما کک وجدانتون هم نگزید بابت پول دادن. اگه جرات دارید با لپتاپتون که روش ویندوزه کپیه برید یه کشور اروپایی یا هر جایی که توش قانون کپی رایت باشه! پدرتون رو در میارن! مدارکش هم موجوده!

ازادی :
لینوکس کاملا اوپن سورس هست و تمام برنامه هاش هم اوپن سورس و رایگان هستند و معمولا تحت مجوز gpl یا general public license قرار دارن. این مجوز می گه هر کسی می تونه برنامه رو کپی بده یا تغییر بده یا تحت همین لیسانس منتشر بکنه!
برنامه های ویندوز رو در نظر بگیرید. هیچ سورسی ازشون به طور عادی ندارید. اگه یهو شرکته تعطیل شه یا بپیچونه و گم و گور بشه کار شما احتمالا لنگ می مونه چون از نسخه های بعدی نمی تونید استفاده کنید! در حالیکه تو لینوکس اوپن سورس بودن نرم افزار باعث می شه که مثلا من دانش اموز دبیرستانی بتونم کد برنامه رو بهبود ببخشم و منتشرش کنم.

وقتی سیستمتون نصب شد دیگه لازم نیست چیز جدیدی رو نصب کنید در حالت عادی

فرض کنید شما دارید از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید. وقتی نصبتون بعد مدتی تموم شد فکر کردید کارتون تموم شده؟ نه ! به هیچ وجه! شما برای باز کردن فایل های pdf باید یک نرم افزار pdf reader بریزید. برای رایت کردن cd باید یه نرم افزار خوب بریزید. برای فشرده کردن فایل های باید نرم افزار های مخصوص zip کردن نصب کنید و .... . اما تو لینوکس دیگه خبری از اینا نیست دوستان! لینوکس کلی نرم افزار واجب تر از نان شب رو به صورت دیفالت داره!
بهترین مرورگر وب دنیا یعنی firefox
برنامه ی کار با ایمیل
برنامه ی چت
pdf reader
همه چیز برای کار با فایل های zip
.....
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

دیگه به فکر درایور ها نباشید: وقتی که ویندوز رو نصب می کنید همش باید بگردید دنبال cd درایور هاتون تا نصبشون کنید. درایور گرافیک . صدا. مودم و ....
ایا خسته نشدید از این وضعیت؟ تو لینوکس بعد از نصبش خیلی از این چیز ها به صورت دیفالت detect شدن! دیگه لازم نیست بگردید دنبال cd و نصبشون کنید! در ضمن اونهایی هم که detect نشدن خودش فقط با یک خط دستور شما می گرده در مخازن نرم افزاریش و پکیج مربوطه رو پیدا می کنه و نصب می کنه!! نه دنبال چیزی می گردید و نه تو اینترنت سرچ می کنید! چی راحت تر از این؟!!

همه چیز رو با یک کلیک اپدیت کنید:
یکی از تنها نکات مثبت ویندوز داشتن قابلیت windows update هست که میاد سیستم شما رو به روز رسانی می کنه. اما بقیه ی نرم افزار های غیر مایکروسافتی چی؟ مثل pdf reader یا zip . اونها دیگه اپدیت نمی شن. ولی داخل سیستم عامل فوق العاده قدرتمند و پرامکانات لینوکس شما دارای برنامه ای به نام update manager هستید. در اینجا به شما می گه که چه نرم افزار هایی الان اپدیتشون اومده و می تونه اپدیتشون کنه. می تونید با گذاشتن یا برداشتن تیک ان ها اپدیت شدن یا نشدن اونها رو تعیین کنید. فکرشو بکنید با یک کلیک همه ی سیستم و نرم افزارهاتون اپدیت می شه. من که خودم انصافا باهاش خیلی حال می کنم :)

برای دانلود و نصب نرم افزار وقتتون رو داخل اینترنت تلف نکنید!
می رسیم به یکی از مهمترین و باحالترین و عالی ترین مزیت های لینوکس نسبت به سیستم عامل های دیگه مانند ویندوز. فرض کنید شما داخل ویندوز هستید و دنبال نرم افزار برای ادیت فیلم هستید. کاری که می کنید اینه که خودتون می رید تو اینترنت. خودتون سرچ می کنید. خودتون دانلود م یکنید و خودتون نصب می کنید. ایا انصافه وقتتون رو صرف جست و جو تو اینترنت و دانلود و نصب نرم افزار به صورت دستی تلف کنید؟ اما داخل سیستم عامل لینوکس دیگه شما این مشکل ها رو ندارید! در داخل سیستم عامل لینوکس یک چیزی به نام package manager وجود داره که هم دنیای ادم رو تضمین می کنه و هم اخرت ادمو. به این صورت که خودش وصل می شه به مخازن نرم افزاری. خودش پکیج رو دانلود می کنه و خودش پکیج رو نصب می کنه . تازه می شه همه این کار ها رو همزمان انجام داد. یعنی در یک زمان کلی پکیج نصب کرد. شما فقط کافیه اسم یا توضیح کار نرم افزار رو بهش بدید و اون براتون نصبش می کنه. یه چیزی دیگه هم تو یه سری توزیع های لینوکس مانند package manager دیفالت توزیع ها هستش که بهش می گن software center . قشنگ میاد پکیج ها رو دسته بندی می کنه. مثلا دسته ی موزیک. دسته برنامه نویسی. شما کافیه در زمینه ی موزیک نرم افزار بخواید. می رید تو اونجا و توضیح هر نرم افزار رو در جلوش می خونید.

به نسل جدیدی از دسکتاپ ها بپرید :
ایا شما تحت تاثیر دسکتاپ 3d یا شفافیت دسکتاپ ویندوز ویستا یا 7 شدید؟ و تصمیم گرفتید به خاطرشون ۱۰۰ دلار بدید؟ ایا حتی به خاطر داشتن این سیستم عامل ها سیستم کامپیوترتون رو ارتقا دادید؟ ایا شما از ان دسته از ادم هایی هستید که فکر می کنید محیط لینوکس سخت و خشن است؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است باید بگویم سخت در اشتباهید! شما می تونید این ها و بهتر از این ها رو به صورت کاملا رایگان تو لینوکس داشته باشید. در ضمن می تونید مطابق سلیقه ی خودتون تنظیمشون کنید. این است دنیای لینوکس و اوپن سورس.
 

Milad96

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
158
امتیاز
6,683
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتي شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر-نرم افزار
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

دوستان به شما پیشنهاد میکنم که فیلم مستند Revolution OS رو حتما" ببینید تا بدونید که چه زحمت هایی برای چیزی که امروز به نام لینوکس میشناسیم کشیده شده.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

لينوكس Defrag لازم نداره!
یه دوستان هستن تو ویندوز زندگیشون به این disk defragment وابسته هست! نمی دونم چقدر درباره ی تفرقه تو فایل های سیستمی می دونید. بیاید اینطور فرض کنیم که دیسک شما یه کابینت فایله که تعدادی کشو داره و هر کشو اندازه ی مشخصی داره. برای کشوبندی فایل ها و ... دو نوع استراتژی وجود داره :‌
۱- وقتی یه فایل حذف می شه کشو رو خالی کنیم. بعدش فایل جدید رو قطعه قطعه می کنیم تا جایی که هر قطعه رو بشه تو یه کشو جا داد. بعدش هر قطعه رو بصورت تصادفي داخل اولين كشو خالي ميذاریم.اين خيلي سخت ميشه كه بخوايم كل فايل رو جمع آوري كنيم و بايد آخر هر هفته وایسیم تا باسمون قطعه‌هاي فايل رو جمع آوري و به هم بچسبونه!

۲- ليست كشوهاي خالي رو روي يك كاغذ يادداشت ميكنیم . .وقتي یه فایل جدید میاد اين ليست رو ميگردیم تا يك رديف كشو خالي رو براي اين فايل پيدا كنیم و فايل رو توي اونها بذاریم در صورتيكه اين روند ادامه داشته باشه،كابينت ما هميشه منظم خواهد بود.

اصولا روش ۲ خیلی بهتر از روش ۱ هست. بهتره بدونید ویندوز از روش ۱ ولی لینوکس از روش ۲ استفاده می کنید! :D

خودتون میز کارتون رو انتخاب کنید
برای اشنایی با این موضوع بهتره اون تاپیک اشنایی با دستکاپ های لینوکس رو بخونید. تو ویندوز کلا شکل میز کارتون ثابته. فوق چند تا gadget اضافه می کنید. ولی لینوکس دنیای ازادیه! هر کاری بخواید با میزکارتون می تونید بکنید. عکس هاش تو اون تاپیک هست. (تاپیکه تو همین بخشه)

لینوکس کند نمی شه!
من خودم به شخصه خیلی ها رو دیدم که می گن ویندوز رو باید ر چند ماه یکبار عوض کرد. چون کند می شه. تنظیماتش به هم می ریزه بعد یه مدت زیاد و سیستم نامرتب می شه و ... من به عنوان یه نفر که از لینوکس استفاده می کنه می گم که تا حالا با مشکل کندی لینوکس مواجه نبودم! تنها چیزی که می تونه باعث کند زدن لینوکس بشه پراسس بالای برخی برنامه هاست که توسط خود شما اجرا می شه و کارش هم نمی شه کرد. البته بعضی اوقات کرش ها می تونن باعث این اتفاق بشن. در کل لینوکس از نظر سرعت عالیه! :D

bug tracking قوی لینوکس
من خودم جدا یکی از قویترین سیستم های bug tracking رو تو لینوکس دیدم. وقتی شما باگی رو مشاهده می کنید می تونید بلافاصله در جای مربوطه report بدید. برنامه نویس ها و افراد وارد میان دربارش بحث می کنن و در نهایت patch نهایی رو می دن. باید بگم که تو ویندوز patch کردن باگ ها و صحبت دربارشون به این خوبیا نیستش! تو لینوکس وقتی یه باگی پیدا می شه قشنگ باگش رو همراه با سورس می ذارن. خط به خط توضیح می دن و می گن که چه اتفاقی داره میفته. خلاصه خیلی خوبه. در ضمن وقتی یه برنامه ای کرش می کنه اگه crash reporterتون فعال باشه می تونید از همون جا باگتون رو report بدید. یه قسمت هایی از report رو خودش پر می کنه! خلاصه اینکه bug tracking لینوکس عالیه و من دوستش می دارم! :D

لینوکس رو می تونید رو کامپیوتر های قدیمی هم اجرا کنید!
همینطور که نسخه ی جدید ویندوز میاد شما هم باید سخت افزار خودتون رو بروز کنید تا بتونید از اون نسخه ی ویندوز استفاده کنید. به عبارتی باید پول خرج کنید و سیستمتون رو ارتقا بدید. ولی لینوکس عزیز می تونه رو کامپیوتر های قدیمی هم اجرا بشه به خوبی و خوشی! و این است یکی دیگر از قدرت های سیستم عامل لینوکس.

خب این ۳ پست اخیر درباره ی مزیت های لینوکس بودن. لینوکس خیلی مزیت های دیگه داره که در اینجا نمی گنجه گفتنش. منبعی هم که به نظرم خیلی مناسبه و این ۳ پست از اون جا بودن این هستش :
کد:
whylinuxisbetter.net
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

تو این پست درباره نصب لینوکس صحبت می کنیم!
کلا فرایند نصب لینوکس یک فرایند بس اسان است! مثلا ویندوز نیست یه قرن طول بکشه . سریع نصب می شه!
برای یادگیری نصبش می تونید به لینک زیر مراجعه کنید که خیلی خوب با تصویر و به طور کامل و فارسی توضیح داده. این لینکه درباره ی نصب اوبونتو ۱۰.۰۴ هستش :
کد:
http://www.moallemi.ir/blog/1389/02/12/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D8%A7%D9%88%D8%A8%D9%88%D9%86%D8%AA%D9%88-%DB%B1%DB%B0-%DB%B0%DB%B4/
 

Milad96

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
158
امتیاز
6,683
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتي شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر-نرم افزار
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

بقیه اش رو ادامه نمی دید؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

چرا. ولی بنده این چند روز درگیر مسابقات ایران اوپن هستم. وقت نمی کنم تاپیک رو ادامه بدم.
بعد مسابقات تاپیک رو ادامه می دم.

مرسی
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

خب امیدوارم که تا الان تونسته باشید که یک دیسترو از لینوکس رو نصب کرده باشید! به نظرم بهتره درباره ی یکی از پرطرفدارترین دیسترو ها یعنی ubuntu بحثمون رو پیش ببریم. تو این پست می خوام درباره ی منو ها و دسکتاپ اوبونتو صحبت کنم. همون طور که می بینید دسکتاپ یک اوبونتو به شکل زیر هستش :
desktop.png


در بالا و سمت چپ صفحه ۳ تا منو داریم. applications و places و system.

منوی application
داخل منوی applications ما یک سری از برنامه های نصب شده روی سیستم رو به صورت دسته بندی شده داریم. مثلا دسته ی اینترنت یا دسته ی گرافیک و ....
places
در منوی places شما می تونید به درایو های سیستمتون دسترسی پیدا کنید.
منوی system
این منو می تواند نقش کنترل پنل شما باشد. اکثر تنظیمات مدیریتی را که هر مدیری بخواهد تنظیم کند رو می تونید اینجا پیدا کنید. از تنظیمات مربوط به یوزر ها گرفته تا تنظیمات شبکه و .... . کلا منوی مهمیه.

در بالای صفحه سمت راست که اسم بنده رو نوشته شما گزینه های مربوط به خاموش کردن یا خارج شدن از سیستم و ... دارید. یه مقدر سمت چپ ترش شما زمان و تاریخ رو دارید. وسط و در بالا یه سری ایکون ناز می بینید. این ها ایکون برنامه ی ها پرکاربرد من هستش که به جای اینکه تو منوی applications دنبالشون بگردم یه راست از تو اونجا بازشون می کنم. این ماهی هم که می بینید یکی از چیز های مربوط به پنل بالاست . به طور خلاصه اوبونتو به شما این قابلیت رو می ده که یه سری اپلیکیشن از پیش تعریف شده رو به اون پنل بالا اضافه کنید. این ماهی نقش روحیه دهی داره. هر وقت خسته می شم بهش نیگاه می کنم و شاداب می شم :) . از اپلیکیشن هایی که می تونید به پنل ها اضافه کنید اون اپلیکیشن وسط و پایین صفحه ی بنده است که می تونید cpu usageتون رو تنظیم کنید. من الان تنظیم کردم که حداکثر استفاده از cpu core ها انجام بده.

راستی یادم رفت اینو بگم که اوبونتو به صورت دیفالت چند تا دسکتاپ داره که می تونید بینشون سوییچ کنید. مثلا یه عده برنامه اینور اجرا کنید و یه عده برنامه اونور. در پایین صفحه سما راست شما دسکتاپ های مختلف رو به صورت مربع های کوچیک می بینید که می تونید با کلیک بر روی اونها بین دسکتاپ ها کلیلک کنید. البته با کلید های میانبر ctrl + alt + arrow keys می تونید بین دسکتاپ ها سوییچ کنید.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

قبل از شروع کار با لینوکس باید با ساختار اون اشنا شید. شاخه ی اصلی لینوکس شاخه ای هستش به نام / که همه ی فایل ها فولدر ها اون تو هستن. مثلا الان شما اگه از منوی places گزینه ی home folder رو انتخاب کنید و دو شاخه به عقب برید به / می رسید. تو این پست می خوام درباره ی شاخه های درون / صحبت کنم.

شاخه ی bin :
در داخل این شاخه دستورات خیلی کاربردی لینوکس ریخته می شوند. در ضمن یکی از جاهایی که به وسیله ی terminal لینوکس چک می شه اینجاست. مثلا شما فرض کنید یه دستوری برای خودتون ساختید که یه کار خاصی انجام می ده. وقتی بریزیدش اینجا و بعدش برید تو ترمینال اون دستور رو بزنید دستور رو اجرا می کنه در صورتی که در حالت عادی باید ادرس فایل دستورتون رو بدید.

شاخه ی boot :
این شاخه همون طور که از اسمش پیداست مربوط به تنظیمات بوت سیستم هستش و همچنین مربوط به مسایل grub و ....

شاخه ی dev :
شاخه ی dev یا device همونطور که از اسمش پیداست مربوط به device ها می شه. اگه اشتباه نکنم وقتی می خواد یه درایوی از هارد خونده بشه سیستم میاد از /dev فایل مربوط به اون درایو رو به اصطلاح mount می کنه. این شاخه شاخه ی بسیار جالبی هستش که بررسی بیشتر توش رو شدیدا بهتون توصیه می کنم.

شاخه ی etc :
شاید به جرات بشه گفت این شاخه مهمتریم شاخه ی / تو لینوکس باشه. اکثر یا همه ی تنظیمات سیستم در این شاخه هستند. بررسی این شاخه رو حتی از بالایی بیشتر توصیه می کنم. برای کسایی که دوس دارن کنجکاوی کنن یا ... شدیدا بررسی ها و فضولی ها توی این شاخه رو توصیه می کنم. واقعا شاخه ی جالبیه

شاخه ی home :
این شاخه home شما هستش. فولدر مربوط به یوزر شما داخل این شاخه هستش که توش فولدر هایی مثل desktop و یا فایل های شخصیتون هستن.

شاخه ی lib :
در این شاخه library های مربوط به برنامه های مختلف قرار می گیرن.

شاخه ی media :
وقتی درایو خاصی mount می شه به صورت یه فولدر عادی میادش تو /media که می تونید باهاش کار کنید. دقت کنید که در حالت عادی نمی تونید به وسیله ی /dev برید تو درایو هاتون . از /dev که mount شدن به صورت فولدر عادی می رن تو /media

شاخه ی proc :
این شاخه مربوط به پراسس های در حال اجرا تو کامپیوتر هستش. این نیز شاخه ی جالبیست .

شاخه ی tmp :
در این شاخه فایل های موقت نگه داری می شن که پس از ریستارت کامپیوتر پاک می شن . (فک کنم). مثلا یه ویدیوی انلاین که می بینید اول دانلود می شه تو اینجا و بعدش از اینجا خونده می شه! الان لینوکسی ها برای دانلود از یوتیوب می ذارن ویدیویه یه دور پخش شه بعدش می رن از اینجا فایل دانلود شده رو بر می دارن :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

بهتره یه کم درباره ی cli لینوکس صحبت کنیم. یکی از قدرتمند ترین چیز های لینوکس دستوراتشه. مطمین باشید می تونید خیلی از کار هاتون رو با دستورات لینوکس انجام بدید. دستورات لینوکس مانند زبان فارسی زایایی دارند. مثلا شما می تونید دستوراتی جدید درست کنید.
خب بهتره یه سری دستورات پایه ای رو بهتون بگم. اول از همه دستورات لینوکس رو باید تو محیطی به نام terminal وارد کنید. یکی از برنامه های که این محیط رو برامون فراهم می کنه اسمش هست gnome-terminal که به صورت دیفالت رو دیسرو هایی که میزکارشون gnome هست نصب هست. ( در اینده درباره ی میز کار ها صحبت خواهیم کرد) . برای باز کردن gnome-terminal کافیه alt+f2 بزنید و تایپ کنید gnome-terminal و اینتر بزنید!
خب بریم سراغ یه سری دستور پایه ای : (تصاویر مربوط به این دستورات رو تو پست های بعدی می ذارم)

دستور ls :‌ این دستور برای لیست کردن فایل ها و فولدر ها هستش
دستور cd : این دستور برای رفتن به یک فولدر خاص هستش
دستور mkdir : این دستور برای ساخت فولدر به کار می ره
دستور cat : این دستور برای نمایش محتویات یک فایل به کار می ره
دستور cp : این دستور برای کپی کردن یک فایل به یه جای دیگه به کار می ره
دستور mv : این دستور برای move کردن یک فایل به یه جای دیگه به کار می ره
دستور rm : این دستور برای پاک کردن یک فایل به کار می ره
دستور rmdir : این دستور برای حذف کردن یک فولدر به کار می ره
دستور pwd : این دستور شاخه ی فعلیمون رو نشون می ده
دستور man : این دستور درباره ی یک دستور راهنماییمون می کنه
دستور chmod : این دستور برای عوض کردن دسترسی فایل یا فولدر به کار می ره(درباره ی دسترسی ها صحبت خواهم کرد)
 

shershere

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
987
امتیاز
1,798
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
اینم هه هه!
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

اپدیت نمیشه دیگه اینجا؟ :(
 

sjazayeri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
590
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب ۱
شهر
شیراز
مدال المپیاد
برنز کامپیوتر
پاسخ : اشنایی با لینوکس از صفر

نصب برنامه در لینوکس:
به طور کلی برای نصب برنامه توی لینوکس ۲تا راه هست:
۱-استفاده از package manager
۲-کامپایل برنامه از source
بین این دو روش تا جایی که امکان داره باید از روش ۱ استفاده کرد چون اینجوری سیستم عامل میدونه که چه برنامه هایی رو نصب میکنین و میتونه آپدیت هاش رو بگیره, اگر لازم باشه تغییرش بده و ... .
توی اوبنتو برای نصب برنامه از طریق package manager سه تا راه هست:
۱- استفاده از software center
۲- از ترمینال
۳- synaptic
روش اول خیلی سرراست هست, به Application>Software Center میرین, توی سرچ باکس بالا سمت راست اسم نرم افزار مورد نظرتون رو وارد میکنین و بعد از پیدا کردنش دکمه Install رو میزنین.
روش دوم از یک برنامه به اسم apt-get استفاده میکنه, با این برنامه میشه برنامه ها رو نصب یا حذف کرد و چند تا کار دیگه.
برای نصب برنامه:
کد:
$sudo apt-get install [package-name]
برای حذف:
کد:
$sudo apt-get remove [package-name]
برای به روز کردن لیست برنامه ها:
کد:
$sudo apt-get update
برای به روز کردن برنامه ها:
کد:
$sudo apt-get upgrade
(این دستور همه برنامه هارو به روز میکنه, به روز کردن ۱ برنامه مثل نصب کردنش هست)

روش سوم یعنی synaptic رو میشه گفت معادل گرافیکی apt-get هست. از مسیر system>administration>synaptic package manger میشه پیداش کرد.

نصب برنامه ها از روی source:
برای اینکار باید سرس برنامه +‌ dependency ها + پکیج های dev اون dependency هارو داشته باشین.
بعد از اینکه فایل هارو از حالت آرشیو خارج کردین, باید برین به دایرکتوری ای که فایل ها توشن و دستور های زیر رو بنویسین.
کد:
./configure --prefix=[prefix]
make
make install
( prefix مسیری هست که میخواین برنامه توش نصب شه, مثلا /usr )
 
بالا