مشکلات نظام آموزشی کشور

به نظر شما کدوم یک از موارد زیر ، جزء مشکلات نظام آموزشی کشور هست؟

  • مدرک گرایی

    رای‌ها: 19 73.1%
  • محیط آموزشی

    رای‌ها: 15 57.7%
  • مطالبی که درس داده می شه

    رای‌ها: 15 57.7%
  • بی توجهی به علاقه ها ، استعدادها و نظرات دانش آموزان

    رای‌ها: 22 84.6%
  • شیوه‌ی آموزش

    رای‌ها: 21 80.8%
  • تئوری گرایی (یعنی این که تقریبا اصلا کار عملی نداریم)

    رای‌ها: 19 73.1%
  • خود کم بینی دانش آموزان (مشکل از خودمونه)

    رای‌ها: 6 23.1%
  • دیگر

    رای‌ها: 7 26.9%

  • رای‌دهندگان
    26
  • Poll closed .

N.S.D

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
173
امتیاز
1,414
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1403
نظر خودم اینه که اول کنکور یا حذف شه یا تاثیرش کم بشه.هم چنین این که درس های عمومی نیان! چیه این کنکور واقعا!
دوم اینکه از پایه ششم به بعد، انتخاب رشته بشه و هر رشته هم متمرکز تر باشه!
مثلا رشته ریاضی دیگه خبری از تاریخ جغرافیا مدنی ادبیات زیست شیمی و امثالهم نباشه.
همین جوریشم وارد دانشگاه شدن هزار تا پارتی و دنگ و فنگ داره، کنکورم بردارن میشه نور علی نور!!
و درسای عمومی، شاید شما خوشتون نیاد ازش، یا شاید تخصصی تون خیلی قوی باشه، ولی اونی که با عمومی خودشو میکشه بالا و تمرکزش رو اوناس که تخصصی هاشم کم زد رتبه خوبی بگیره چی؟!
و به نظر شما، آیا پایه ششم چیز زیادی از جامعه و آینده و رشته و اینا میدونه که بتونه آینده خودشو انتخاب کنه؟؟! همینجوریش تو پایه نهم که فرد یکم بیشتر میفهمه برای انتخاب رشته جد آدم با کیفیت فول اچ دی میاد جلوی چشماش
موافقم که یه سری دروس واقعا تو یه سری رشته ها کارآمد نیستن، ولی به قول معروف بودن شون باعث میشه دانش آموز تک بعدی تحصیل نکنه

از نظر من نظام آموزشی نیست، نظام تحمیل فشار و استرس به دانش آموزه، از همون سال های اولی که یکم درکش میره بالاتر الی آخر که با بدبختی وارد دانشگاه بشه و ...
اول از همه یه فرد با سواد و مدیر و مدبر و مسئولیت پذیر بیاد روی کار، مشکلات کم کم حل میشه
کلا عوامل کاری مرتبط با نظام آموزشی و مثلا همون آموزش پرورش رو مثال بزنم، باید رو دانش آموزا هم سرمایه گذاری کنن هم حساب باز کنن که مسئولیت پذیری و خود باوری رو یاد بگیرن دانش آموزا
یه دانش آموز مسئولیت پذیری و مديريت رو حین کار یاد میگیره نه با خوندن چهار خط که مسئولیت پذیری و مديريت چیست و امتحان دادنش
و از همه مهم تر بابد فوکوس شون روی پرورش و آموزش باشه
نه آموزش و پرورش
اون چیزی ک مهمه آموزش در حین پرورشه نه بلعکس
 
ارسال‌ها
61
امتیاز
411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
علوم پزشکی ارومیه
رشته دانشگاه
پزشکی
نظر خودم اینه که اول کنکور یا حذف شه یا تاثیرش کم بشه.هم چنین این که درس های عمومی نیان! چیه این کنکور واقعا!
دوم اینکه از پایه ششم به بعد، انتخاب رشته بشه و هر رشته هم متمرکز تر باشه!
مثلا رشته ریاضی دیگه خبری از تاریخ جغرافیا مدنی ادبیات زیست شیمی و امثالهم نباشه.
چون واقعا این جور درس ها(عمومی ها) صرفا وقت ادم رو میگیره. الان کسایی که از مدرسه فارق التحصیل شدن هیچ کدوم از درس های عمومی رو یادشون نیست!
خودمم به شخصه درس تاریخ سال قبلم هم یادم میره :)
از این نظر، جو المپیادی ها(حداقل رده ب) خوبه، چون مثلا یه المپیاد فیزیکی دیگه نمیخواد با درس های عمومی سر و کله بزنه(ولی متاسفانه شیمی و ادبیات داریم :/) و بیشتر وقتشو صرف علاقه ش میکنه. این خوبه!
سلام
ببینید مثلا برنامه ای که برای حذف کنکور ۰۲ ریختن رو اگه بررسی بکنید میفهمید که چقدر به ضرر خود بچه هاست؛همینطوریش اینهمه فشار به خانواده ها تو بحث کنکور وارد میشه و با تغییراتی که میخوان بدن خیلی خیلی بیشتر میشه و عملا دیگه فقط کسایی که پول دارند حق تحصیل دارند ولاغیر-کشور ما حداقل فعلا نمیتونه زیرساخت های لازم و ضروری رو برای تغییرات گسترده ایجاد کنه و ابن یه واقعیته و فقط تغییرات کنکور۰۲یسری برنامه بدون فکر و احمقانه هست که قشنگ این وسط افراد خیلی بیشتری نسبت به نظام کنکور فعلی آسیب خواهند دید و ....



جدا از بحث کنکور بنظر خود من نظام آموزشی ما هیچ توجهی به سلامت روان بچه ها نکرده(البته کرده ها مث کتابای تفکر و رسانه و هویت و مدیریت )ولی هممون میدونیم که ابنا بدردنخور بودن و هستن؛بجای ابن چرندیات ما باید به نسل بعدیمون یاد بدیم چطوری خودشو،استرسشو،خشمشو،احساساتشو و...مدیریت کنه،چطوری بتونه مشکلاتشو حل کنه،چطوری بتونه کسب درآمد کنه،چطوری موثر و صحیح ارتباط برقرار کنه ،چطوری استعداد هاشو بشناسه و بتونه ازش استفاده کنه و شکوفاش کنه،چطوری مهارت بدست بیاره و ......
جو رقابتی مسموم که از همون دوران ابتدائی بوده تا خود کنکور چه لطمه هایی که به بچه ها نمیزنه-متد های آموزشی قدیمی و ناکارآمد که استفاده میشه--نیروی کار ضعیف و درست آموزش ندیده (معلمان و همه کسایی که به نوعی مسئولن تو ابن حوزه ها)--
اینا چیزایی نیستن که بشه با جامعه الان ایران درستشون کرد!!
 
ارسال‌ها
1,578
امتیاز
13,148
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
دانشگاه یزد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
مثلا رشته ریاضی دیگه خبری از تاریخ جغرافیا مدنی ادبیات زیست شیمی و امثالهم نباشه
اولا اینکه رشته ریاضی نه و ریاضی فیزیک، ثانیا ریاضی رو گسترده کنی اکثر علم هارو در بر می‌گیره؛ ثالثا این دروسی که مثال زدی یه اطلاعات متوسطی ازشون برای هر فردی لازمه، ولی اون درسای چرتی که حتی داخل کنکورم نمیاد واقعا رو مخن
اول کنکور یا حذف شه یا تاثیرش کم
اینجا ایرانه، اگه کنکور حذف بشه تحصیلات دانشگاهی واسه قشر ضعیف جامعه غیرممکن میشه
دوم اینکه از پایه ششم به بعد، انتخاب رشته بشه و هر رشته هم متمرکز تر باشه!
بچه کلاس ششمی انتخاب رشته نمیکنه، براش انتخاب رشته میکنن؛ دیگه خودت تا ته ماجرا رو برو...
و درسای عمومی، شاید شما خوشتون نیاد ازش، یا شاید تخصصی تون خیلی قوی باشه، ولی اونی که با عمومی خودشو میکشه بالا و تمرکزش رو اوناس که تخصصی هاشم کم زد رتبه خوبی بگیره چی؟!
کسی که تمرکزش رو عمومیاست چرا بیاد رشته‌ای که بخواد با دروس تخصصی دست و پا بزنه؟

شرمنده ولی از وزارتخونه خرابیم، بابای من معاون یه دبستان دولتیه، هرروز از این گله داره که مدرسه هزینه تعمیرات و نگهداری نداره، خرج مدارس به عهده والدینه...
قبول دارم تغییرات لازمه ولی هزینه این تغییرات از کجا بیاد؟
داخل ایران هنوز مدارس زیادی هست که سیستم گرمایشی سرمایشی ندارن، بی محتوایی کتاب های درسی وحشتناکه، اطلاعات عمومی یه فوق لیسانسه این نظام اندازه پنجم ابتدایی دهه چهل-پنجاه نیست؛ معلما از کم بودن حقوقشون گله دارن، یه معلم با سی سال سابقه کار در بهترین شرایط حدود هشت میلیون حکمشه (که داخل فیش حقوقی جدول کسوراتش از کاغذ بیرون میزنه و...)، معلمی که فکرش درگیر مشکلاتشه چجور بیاد یه بچه رو آموزش بده؟ با چه توان و شوقی بره مدرسه؟ چرا اکثر معلما شغل دوم دارن؟ از هزارتا معلم شاید یه نفر با ذوق بره پای کلاس درس بقیه از روی اجبار تدریس میکنن.
من پدر و مادرم جفتشون معلمن با قطعیت کامل میگم کهگ با حقوق یه معلم زندگی سه‌ چهار نفر نمی‌چرخه؛ معلما از پرجمعیت‌ترین کارمندای دولتن که هیچ رسیدگی بهشون نمیشه.
وقتی وضعیت معلم اینجوریه انتظار نظام آموزشی سالم زیاد نیست؟
 

N.S.D

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
173
امتیاز
1,414
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
1403
کسی که تمرکزش رو عمومیاست چرا بیاد رشته‌ای که بخواد با دروس تخصصی دست و پا بزنه؟
نمیگم تمرکزش رو عمومیه، میگم روش حساب باز کرده، برای اینکه اگه یه وقت از تخصصی کم آورد، بتونه رو عمومیاش حساب باز کنه
 
ارسال‌ها
191
امتیاز
561
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1397
تلگرام
مشکل آموزش اینه که در دنیای واقعی مشکلی وجود داره و انگیزه‌ای برای حلش به وجود میاد و باید همین در روند آموزش تکرار بشه تا افراد انگیزه یاد گرفتن اون مسائل رو درک کنن.
باید به افراد یادآوری بشه که در دنیایی که زندگی می‌کنیم مشکلات و رنج‌هایی وجود داره و مشغولیت ما برای مواجهه با این‌هاست. برای از پس زندگی خودمون براومدن و کمک به حل مشکلات و رنج‌ها.
اما سیستم آموزشی اصلا چنین دغدغه‌ای نداره. به جاش دنبال اینه که مسابقات بی‌اهمیتی رو برگزار کنه تا افراد بر سر مهارت‌های بی‌حاصل با هم رقابت کنن و برتری بجویند و روابط سالم انسانی و دغدغه‌های طبیعی به فراموشی سپرده میشن.
 
ارسال‌ها
331
امتیاز
3,911
نام مرکز سمپاد
علامه حلی ۱
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1403
تلگرام
اینستاگرام
تو کشور ما نظام آموزشی اینطوریه که ما دوران دبیرستان یسری خزعبلات یادت میریم که با یادگیری اونا بتونی بری دانشگاه تازه اونجا اگر خوب خزعبلات دبیرستان رو سر جلسه پیاده کرده باشی و دانشگاه خوب قبول شده باشی و یجا مثل علوم تفریحات نرفته باشی میتونی یه علمی بیاموزی که باهاش زندگیتو پیش ببری

سر همین اکثر ما توقع هامون از رشته های دانشگاه اون خزعبلاتیه که تو دبیرستان خوندیم ، کاملا اشتباه

ایده هنرستان خیلی ایده خوبی میتونست باشه اگر هنرستان های ایرانی واقعا خوب بودن که نیستن و فاجعه هستن و طرف با خودش میگه حداقل برم یه دیپلم ریاضی بگیرم بهتر از مدرک فنی حرفه ایه

خلاصه هم محتوای آموزشی ایران مشکل داره هم شکل تدریسش و هم هدف تدریسش
 
ارسال‌ها
191
امتیاز
561
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1397
تلگرام
همون طور که توی دبیرستان از هر درسی، مقدمات تئوریک انواع شاخه‌های متعددش رو می‌خونیم،‌ در دانشگاه هم مجددا مقدمات تئوریک انواع گرایش‌های یک رشته رو می‌خونیم. یعنی قرار نیست دوره فنی‌حرفه‌ای باشه که تموم شد بری سر کار بگی من کار یاد گرفتم این هم مدرکش. کار رو باید در ادامه مستقل یاد بگیری. لیسانس مقدمه‌ای هست برای این که در مقاطع بعدی تحصیلی به قدری با پایه‌های تئوریک گرایش‌های رشته‌ات آشنا شده باشی که بتونی یکی‌شون رو انتخاب کنی. یا به هر حال دانش عمومی در رشته‌ات به دست آورده باشی که بهت کمک کنه سر در بیاری می‌خوای سراغ چه کاری بری. شاید مقداری جنبه کاربردی‌تری از دبیرستان داشته باشه ولی همچنان عمومی و تئوریک هست.
به تجربه من تفاوت دانشگاه‌ها با هم عمدتا در این نیست که علمی که استاد درس میده متفاوت با همه، تفاوت در میزان تلاش و انگیزه بچه‌هایی هست که اون جا درس می‌خونن.
 
بالا