• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شکایت اوراکل علیه گوگل

  • شروع کننده موضوع
  • #1

armin2557

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
119
امتیاز
174
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
مدال المپیاد
مرحله اول 14مین المپیاد زیست
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
داروسازی
شرکت کامپيوتري اوراکل عليه گوگل شکايت کرد و اين شرکت را به‌خاطر سرقت اختراع جاوا و استفاده از آن در سيستم عامل آندرويد،‌ مقصر دانست.

به‌گزارش بتانيوز، جاوا که پيش از اين در اختيار شرکت سان بود، هم‌اکنون به‌عنوان زيرمجموعه اوراکل به‌شمار مي‌آيد.

سخنگوي اوراکل، کارن تيلمن در بيانيه کوتاهي در روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد: «در توسعه آندرويد، گوگل دانسته و مستقيما و به‌طور مداوم از اختراع متعلق به اوراکل استفاده کرده است. در اين شکايت، اوراکل به‌دنبال راه‌حلي براي اين نقض حقوق معنوي مي‌گردد.»

در اين شکايت آمده است که آندرويد از هفت فناوري جاوا که حقوق آن در اختيار اوراکل است، استفاده غيرقانوني کرده است:‌

- محافظت دامنه‌هايي که در سيستم کامپيوتري امنيت ايجاد مي‌کنند

- کنترل دسترسي به يک منبع خاص

- متد و اسباب لازم براي پيش‌پردازش و بسته‌بندي فايل‌هاي کلاس

- سيستم و متد لازم براي پيش‌بارگذاري ديناميک کلاس‌ها در فضاي حافظه

- متد و اسباب لازم براي شناختن داده در کد توليدي

- تفسير توابعي که نقش ترکيبي دستورات ماشين و دستورات ماشين مجازي را شناسايي مي‌کنند

- متد و سيستم لازم براي بهبود آغاز استاتيک.

گفتني است آندرويد بر مبناي ماشين مجازي جاوايي به‌نام دالويک ساخته و دن برنستاين آن را توسعه داده است. دالويک فايل‌هاي کلاس جاواي ساخته شده را به يک يا چند فايل قابل اجرا از نوع دالويک تبديل مي‌کند. هر چند وقتي کد به حالت اجرايي تبديل شد، ديگر بايت‌کدهاي جاوا در آن به‌کار نرفته است و تنها عمليات اوليه آن با جاوا مشابه است.

اين شکايت پنجشنبه گذشته به دادگاه کاليفرنيا ارائه شده و اوراکل به‌دنبال تصميم نهايي دادگاه است که احتمال مي‌رود با جريمه ميليوني براي گوگل کار به‌پايان برسد. با اين وجود گوگل پنجشنبه گذشته بيانيه‌اي در مورد اين شکايت اعلام نکرده است و تنها تيم بري که قبلا مدير فناوري‌هاي وب سان بود و اکنون در گوگل به‌عنوان مشاور توسعه در پروژه آندرويد فعاليت مي‌کند، پاسخي روشن و کامل به اوراکل ارسال کرده است. گوگل روز جمعه در بيانيه‌اي کوتاه و رسمي اعلام کرد: «از اين‌که اوراکل به گوگل و جامعه منبع‌باز جاوا با اين شکايت بي‌پايه حمله کرده است، متاسفيم. جامعه منبع‌باز جاوا فراتر از کار هر سازماني است و هر روز تلاش مي‌کند تا وب را به مکاني بهتر تبديل کند. ما از اين استاندارد پشتيباني خواهيم کرد و در صنعت باقي خواهيم ماند تا آندرويد را به سيستم عامل بهتري بدل کنيم.»
 
بالا