• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

سینمای کمدی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Spammer

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
986
امتیاز
1,462
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
عمران
سینمای کمدی (Comedy)

تعریف ساده و بنیادی کمدی در تئاتر و سینما این است که: کمدی اثری است که در بیننده شادی و نشاط ایجاد کند و به خوبی و خوشی به پایان برسد. اما غنای یک اثر کمدی به مفهومی بستگی دارد که به واسطه آن، تماشاگر به خنده افتاده.

انواع مختلفی کمدی وجود دارد، که هر یک به شیوه ای در بیننده شادی و خنده ایجاد می کنند، برای مثال در کمدی های تلخ و سیاه، خنده از رخ دادن یک ماجرای جدی، ایجاد می شود و حتی گاه، پایان تلخی هم دارد.

اما عامل مشترک در همه انواع کمدی، وجود رگه های مضحک در رفتار و عملکرد انسان هاست و نیز کوشش در جهت خنداندن تماشاگر، به واسطه خطاها و ناکامی های آدم هایی کمی کند ذهن تر از خود آنان و یا باهوش تر از خود آنان. در حالت اول، تماشاگر خود را برتر از قهرمان کمدی می پندارد و به این حس برتری دامن می زند و در حالت دوم که قهرمان از او برتر است، جهان را از چشم او می بیند.



تاریخچه ای بر سینمای کمدی

فیلم کمدی جزو اولین گونه های سینمایی بود که شکل گرفت و به خوبی تداوم پیدا کرد. در واقع فیلم سازان اولیه سینما، بعد از آنکه در تجربه های اولیه شان، فیلم های مستند و واقعی از زندگی مردم ارائه دادند، در تجربه های بعدی به سراغ خنداندن مردم رفتند، زیرا از طرفی نمایش های خنده دار در بین مردم بسیار پر طرفدار بود و ثانیا، از آنجا که آنها به دنبال بازیگران تئاتر می رفتند تا در فیلم هایشان بازی کنند، کمدین و شخصیت های خنده دار بین آنها بسیار بود. بسیاری از آنها از فیزیک مناسبی برخوردار نبودند، برای مثال بسیار چاق بودند و یا بسیار کوتاه و یا ... . و همین ویژگی ها بود که آنها را به سمت اجرای نمایش های کمدی و بعدا فیلم های کمدی کشاند. درواقع این شخصیت ها، کمدین های روی صحنه بودند و حال می خواستند کمدین های عرصه سینما باشند. به این ترتیب، فیلم های کمدی اولیه، بر اساس بازیگرانشان شکل می گرفتند و آنها بودند که به فیلم هایشان هویت می بخشیدند، این روشی است که بسیاری از فیلم های کمدی بر اساس آن ساخته شده اند، اینکه بازیگرانی تنها در کار کمدی هستند و نام مشخصی دارند که در تمام فیلم هایشان آن را حفظ می کنند و در واقع فیلم هایشان بیش از آنکه نام خود را داشته باشند، بر اساس نام کمدینشان شناخته شده هستند.





انواع کمدی



اسکروبال (Screwball)

اسکروبال، نوعی فیلم کمدی است که در دهه 1930 بسیار رایج شد و محصول دوران رکود اقتصادی در آمریکا و اوضاع نابسامان روانی مردم در این دوران بود. این فیلم ها با عرضه شخصیت های شاد و شنگول که با بی خیالی در دنیایی پر از ثروت و شکوه به سر می بردند، گریز گاهی بودند برای مردم خسته، و برای مدتی کوتاه آنها را از مسائل و مشکلاتی که پیش رویشان بود، دور می کردند. این فیلم ها در عین حال، انتقاد تلخ و گزنده ای بودند بر علیه طبقه ثروتمند. و اکثرا این فیلم ها با ازدواج بین دختر ثروتمند و پسر طبقه فقیر یا متوسط تمام می شدند. اساس این کمدی ها مبتنی بر لودگی بود و بسیار پر هرج و مرج بودند. در این کمدی ها مهمل گویی بسیار رواج داشت و جالب آنکه این مهمل گویی ها در عین بی منطقی، منطقی جلوه می کردند.

یکی از ویژگی های بارز کمدی های اسکروبال، شخصیتی بود که قهرمان زن این فیلم ها ارائه می داد. این زنان آزاد و مستقل بودند و همتای مردان، پرخاشگر و دارای استقلال رای و طنز و شعور بالایی از خود به نمایش می گذاشتند.

قرن بیستم (1934- Twentieth Century)، ساخته هاوارد هاکس (Howard Hawks) را می توان به نوعی آغازگر این نوع کمدی ها دانست، اما این فیلم در یک شب اتفاق افتاد (1934- It Happened One Night)، ساخته فرانک کاپرا (Frank Capra) بود که ویژگی ها و قواعد این نوع کمدی را به خوبی عرضه کرد و آن را رواج داد (این فیلم در اسکار 1935 چهار جایزه اسکار را نصیب خود کرد). یکی دیگر از مهم ترین فیلم های این نوع کمدی که در عین حال پرشورترین و بی منطق ترین آن هم هست فیلم بزرگ کردن بیبی (1938- Bringing Up Baby)، ساخته هاوارد هاکس بود. کمدی اسکروبال در اواخر دهه چهل کم کم رونق خود را از دست داد.





اسلپ استیک (Slapstick)

واژه اسلپ استیک درواقع به دو تکه چوب متصل به هم اطلاق می شد که در سیرک ها، دلقک های سیرک از آن استفاده می کردند و با زدن آنها به هم، صدای بلندی ایجاد می کردند.

در سینما اسلب استیک به نوعی کمدی اطلاق می شود که مقدار قابل توجهی حرکات پرخاشگرانه و خشن در آنها وجود دارد که دستمایه خنده قرار می گیرند. در این نوع کمدی ها بازیگران با مشت و لگد و پرتاب چیز ها به هوا و به سوی بازیگران دیگر، صحنه را به شکلی مضحک به آشوب می کشند و علت کمیک بودن آنها، بی انگیزه بودن درگیری آدم هاست که ناخواسته در زد و خورد و بزن و بکوب شرکت می کنند و به اصطلاح کافه را به هم می ریزند.

این نوع کمدی بیشتر در دوران سینمای صامت رواج داشت. از جمله این نوع کمدی ها می توان به کمدی های مک سنت (Mack Sennett) که برای کمپانی کی استون (Keystone Film Company) بازی کرد، اشاره نمود. بسیاری از فیلم های لورل و هاردی (Stan Laurel & Oliver Hardy) نیز در این ردیف جای می گیرند، سه کله پوک هم ارائه دهندگان نوع خاصی از این نوع کمدی هستند. در سینمای ما اسلب استیک با نام کمدی بزن و بکوب مصطلح است.





فارس (Farce)

فارس، شکلی از کمدی است که در آن شخصیت های اغراق شده در موقعیت های اغراق آمیز قرار می گیرند و خنده می آفرینند. فارس همیشه یکی از عناصر اصلی در تئاترهای کمدی و از فرم های رایج سینمای صامت بود که طی آن شخصیت ها با کارهای اغراق آمیز خود موقعیت دراماتیکی پدید می آورند و در تماشاگر، واکنش ایجاد می کنند.

تقریبا تمامی فیلم های مک سنت به بسط یافته ترین مفهوم کلمه فارس هستند و حتی آثار بزرگ ترین بازیگران سینمای کمدی یعنی چارلی چاپلین، باستر کیتن (Buster Keaton)، هری لنگدون (Harry Langdon) و هارولد لوید (Harold Lioyd) در اصل، فارس به حساب می آیند. با ورود صدا به سینما، کمدی ها هم پیچیده تر شدند و به طرح قصه ها، شخصیت ها و ماجراهای آنان، گفت و گو و صداهای خنده دار هم افزوده شد. از بین کمدین های عصر ناطق سینما که آثارشان عمدتا به سبک فارس هستند می توان به برادران مارکس (Marx Brothers) اشاره کرد.



کمدی سیاه (Black Comedy)

نوعی فیلم یا نمایش که حس تلخ و سیاهی از طنز دارد و معمولا مسائلی جدی، چون بیماری، جنگ یا مرگ را دستمایه قرار می دهد. این فیلم ها و نمایش نامه ها، معمولا سرشتی افشاگر دارند و رفتارها و واکنش های به ظاهر مخفی آدم ها را نسبت به این دسته واقعیت های نا مطلوب، آشکار می کنند.

از جمله این فیلم ها می توان به دکتر استرنج لاو (1964- Dr. Strangelove)، ساخته استنلی کوبریک اشاره کرد. در این فیلم سردمداران یک کشور در اتاقی به نام اتاق جنگ، به طور احمقانه جنگ های خانمان سوز به راه می اندازند، در حالی که جان انسان ها برای آنها هیچ ارزشی ندارد. دیالوگ زیر از فیلم خود به خوبی بیانگر همه چیز است:

« آقای رئیس جمهور، نمی گم آب از آب تکون نمی خوره، فقط می گم که فوقش بیشتر از ده یا بیست میلیون نفر کشته نمی شن، بسته به آنتراکت هایی که می دیم.»



هجو

نوعی کمدی است که در واقع تقلید خنده داری از یک اثر جدی است. هجو یا با برداشتی خنده دار از مضمونی جدی یا انتخاب عناصری از یک اثر جدی و اغراق در آن عمل می کند.

در سال های اخیر وودی آلن (Woody Allen)، چند بار از این نوع کمدی استفاده کرده، برای نمونه فیلم پول را بردار و فرار کن (1968- Take the Money and Run) هجوی است بر فیلم های گانگستری و فیلم موزها (دیوانه ها) (1971- Banana) هجو فیلم های سیاسی آمریکای لاتین است. از نمونه های دیگر می توان به دو فیلم از مل بروکس (Mel Brooks) اشاره کرد، زین های شعله ور (1974- Blazing Saddles) هجوی بر سینمای وسترن و فرانکشتاین جوان (1974- Young Frankenstein) هجوی بر فیلم های ترسناک. دو فیلم چارلی چاپلین یعنی، عصر جدید (1936- Modern Times) و دیکتاتور بزرگ (1940- The Great Dictator) نیز فیلم های درخشانی در این زمینه هستند.



اگر چه سینمای کمدی دوران اوج خود را پشت سر گذاشته، اما کماکان فیلم های درخشانی در این حوزه ساخته می شوند و همچنان چهره های مطرحی را در این عرصه شاهد هستیم که نوع خاص کمدی خود را عرضه می کنند، چهره هایی همچون استیو مارتین (Steve Martin) و جیم کری (Jim Carry).

نکته دیگری که باید گفت این است که امروزه در فیلم های کمدی سعی می شود بیش از آنکه بر روی شخصیت های کمدی تکیه داشته باشند بر موضوعات و محتوایی کمیک دست بگذارند.
 
ارسال‌ها
3,304
امتیاز
12,635
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم اجتماعی (انسان‌شناسی)
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : سینمای کمدی

خب ، بیاین راجبه سینمای کمدی بحث کنیم .

به نظرتون الان جایگاه سینمای کمدی تو ایران کجاست ؟
کیفیتش رو چطور میدونید ؟
کلا نظرتون رو راجبه سینمای کمدی ایران بگین . :D
 

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : سینمای کمدی

تو ايران,كمدي به فيلمي ميگن كه به زور حرفاي +18 و حركتاي جلف و دو تا بازيگر خوش قيافه تماشاگر بشينه پاي فيلم. :| كمدي خوب واقعا كم داريم.
 
ارسال‌ها
3,304
امتیاز
12,635
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم اجتماعی (انسان‌شناسی)
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : سینمای کمدی

خب به نظرتون این وضع بد کمدی از همون اول بوده یا جدیدا کمدیامون دیگه فاخر نیستن ؟
و به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه ؟ :-?
 

sayna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,460
امتیاز
12,313
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشكى شهيدبهشتى
رشته دانشگاه
پزشكى
پاسخ : سینمای کمدی

اصولا همیشه آثار ِ سطح پایین عامه پسند بوده ، اما به نظر من الآن بیشتر شده ، نمی دونم شاید چون همین فیلمای مسخره هم طرفدار دارن و پول در میاد ازشون دیگه کسی زحمت چیز بهتر به خودش نمیشه
 

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
پاسخ : سینمای کمدی

اولا باید بگم کمدی توو ایران که یه کشور اسلامی با قوانین محدود کننده س زیاد معنای واقعی نداره! بلکه شبه کمدی، اسمیه که لیاقتشو داره.
دوم اینکه من تراژدی-کمدی رو بیشتر میپسندم! یعنی غمگین و خنده آور...یه چیزی توو مایه های چارلی... بهتر بگم..سبک کُنتراست رو خیلی خیلی میپسندم.
تو فیلمای کمدی نباید همه ی اپیزود ها فقط به صورت کلام خنده آور باشه! اصل کار نمایش و بازیگری مخصوصا در سبک تئاتر ،بادی لنگویجه!(body language)
نمایش و تئاتر شهر های دیگه رو نمیدونم ولی واقعا واقعا برای سبک کمدی شهر خودم متاسفم،یعنی دارن خودشون رو مسخره میکنن.اسم نمیبرم ولی مایه ی ننگ هستن...
خیلی جالبه! مردم بیشترشون طرفدار سبکشون هستن! این بیشتر حرص آدم رو در میاره.
 
ارسال‌ها
3,304
امتیاز
12,635
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم اجتماعی (انسان‌شناسی)
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : سینمای کمدی

من جا داره یه اشاره ای به حرفای معلم ادبیاتمون داشته باشم ! :-"

سه تا تعریف وجود داره که احتمالا میدونین : هزل ، هجو و طنز .
هزل و هجو صرفا توهینُ فحشُ حرکاتین که صرفا باعث خنده شه . که خودش یکی از معضلات اجتماعیه .
طنز انتقاد اجتماعیه . ینی میاد یه جوری معضلاتُ مشکلات اجتماعیُ میگه که عمیق تر جلوه کنن . ینی خنده ی تلخه در واقع ...

حالا با این تعریف بیاین فیلما رو بررسی کنیم .
یه فیلمی مثه مرد هزارچهره یا مسافران ( ساخته ی رامبد جوان ) جز معدود فیلمای طنز ایرانن .
و همه ی اینایی که اسمشون طنزه در واقعا جز دو دسته ی اولن .
شما چی فک میکنین ؟ به نظرتون با توجه به اینکه هزلُ هجو جز معضلات اجتماعین ، نمایش اینا تو ایران به ضرر مردم نیست ؟ یا بالعکس به نفعشونه ؟
 
  • لایک
امتیازات: N.M

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
پاسخ : سینمای کمدی

حرف شما درسته! منم با شما موافقم! ولی وقتی همین مردم طرفدارش میشن و بچه ها میان همین سخنان هزلشون رو توو مدرسه و خیابون تکرار میکنن...! این یعنی خوششون میا از این چیزا...من عذر میخوام ولی یک سری توو جامعه هستن که نمیتونن مفهوم طنز رو درک کنن.
 

لوسیفر

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
178
امتیاز
117
نام مرکز سمپاد
helli tehran
شهر
تهران
مدال المپیاد
1 ترم المپیاد کامپیوتر
پاسخ : سینمای کمدی

به جز کارای مهران مدیری بقیه از دو چرتن. نه داستان درست و حسابی دارن نه مفهوم خاصی...البته استثنا هایی هم هست
 

کاربر حذف شده 8031

مهمان
پاسخ : سینمای کمدی

اگه کسی از من سوال بپرسه که بهترین و یا به قول بعضی‌ها کارگردان مورد علاقت کیه من میگم:«چارلی چاپلین!» اونم با فاصله از بقیه. حالا چرا؟ برای اینکه بخوام این رو بگم یکم باید ژانر کمدی رو بررسی کنیم؛ و هدف کلی تاپیک هم همین خواهد بود که این ژانر رو با هم بررسی کنیم.

من فکر می‌کنم ژانر طنز خیــلی با ژانرهای دیگه متفاوته و کار کردن توش خیلی سخته. مصداق حرفم هم می‌تونه کارگردان بزرگی مثل مارتین
اسکورسیزی باشه. اسکورسیزی که شاهکارهایی مثل راننده تاکسی و گاو خشمگین رو کارگردانی کرده وقتی میاد یه فیلم کمدی بسازه، گند میزه به ارزش و اعتبارش و نتیجه‌اش میشه گرگ‌های وال استریت! حالا اسکورسیزی شجاع بود که رفت سراغ ای ژانر. شماها حتما کلی کارگردان مطرح می‌شناسید ولی کدوم تو ژانر کمدی هستن؟ به ندرت میشه نام برد؛ وودی آلن و چاپلین و ... هوم؟
و این در حالیه که همه می‌دونن ژانر کمدی بیشترین ارتباط رو می‌تونه با بیننده برقرار کنه و به تبعش بیشترین فروش رو. (البته به شرطی که کمدی خوبی باشه و نه کمدی هجوآمیز. که به وفور تو سینمای جهان هست.) و هم اینکه سخترین نقدها رو میشه با این ژانر بیان کرد؛ مثلا استاد چاپلین در عرض یک دیقه ابتدایی فیلم عصر مدرنش به قدری نقد سخت و سنگینی رو به مردم وارد می‌کنه که آدم ناخوداگاه شجاعت‌ش رو تحسین ‌می‌کنه! اولین تصویر تصویر یه ساعته که داره کار می‌کنه و می‌خواد روزمرگی آدما رو برسونه و بگه زمان همین طور می‌گذره ولی ما مثل گوسفندا همین جوری بی هدف روزامون رو سپری می‌کنیم و هر روزمون مثل روز قبل و یه جورایی مثل ربات(گوسفند) بی هیچ تغییر و اختیاری زندگی‌ می‌کنیم.
Untitled1.jpg

Untitled2.jpg

Untitled3.jpg

خوب همه این مزیت های این ژانر رو می‌شناسن ولی چرا فیلم نمی‌سازن و یا می‌سازن میشه یه فیلم به درد نخور؟ و یا اینکه ۲۵۰ فیلم برتر IMDB اینقدر فیلم کمدی توش کمه؟ شاید بهتر باشه تاپیک رو با این سوالات آغاز کنیم. خوب خیلی دلایل زیاده ولی به اختصار میشه گفت که پیدا کردن سوژه و بیان اون به شیوه طنز تا زیاده روی نکردن و حاشیه بندی با حشو کار خیلی دشواریه. حتما خیلی شنیدید که می‌گن طنز موقعیت، این طنز موقعیت چیه که تقریبا هر فیلم کمدی گریبان‌گیر اونه؟ و چرا تقریبا هر کمدی دیدیم گفتن اینا ادا و اصوله؛ کمدی باید از طنز موقعیت‌ش استفاده کنه!
 
بالا