• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته هوافضا

کدام دانشگاه برای هوا فضا بهتره؟


  • رای‌دهندگان
    51
  • شروع کننده موضوع
  • #1

erfan

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
12
امتیاز
0
شاخه ای از مهندسی است که با هواپیما و فضا پیما سر وکار دارد. اغلب از آن به نام مهندسی هوانوردی یاد می شود، خصوصا موقعی که فقط به هواپیما اشاره می شود، و وقتی که به فضاپیما شاره می شود،مهندسی فضانوردی گفته می شود. بعضی از عناصر مهندسی هوا فضا عبارتند از:


1-آئرودینامیک(هوا سرش)- مطالعه سیالی که در اطراف اشیائی از قبیل بال، یا سیالی که از میان اشیائی مانند تونل باد جریان دارد( همچنین لیفت و دانش هوانوردی را ببینید).
2-پیش رانش – انرژی برای حرکت یک وسیله نقلیه از میان هوا( یا در فضای خارجی)، که توسط موتور احتراق داخلی، موتورهای جت، یا موشک ها تولید می شود( همچنین پیش رانه و نیروی محرکه فضاپیما را ببینید)
3-کنترل یا دینامیک پرواز – مطالعه وسایل نقلیه در حال پرواز برای دستیابی به مکان و ارتفاع مطلوب(یعنی، از چه راهی وسیله به اوج میرسد) ( دینامیک ستاره ای را هم ببینید)
4-طراحی سازه – طراحی پیکربندی فیزیکی پرنده برای تاب آوردن در مقابل نیروهای وارده در حین پرواز.
5-آئروالاستیسیته – عمل متقابل نیروهای آئرودینامیک و انعطاف پذیری سازه، که بصورت بالقوه باعث لرزش، جداشدن، و غیره می شود.
6-نیروهای وارد بر هواپیما ــ مطاتعه نیروهای چهارگانه موثر در پرواز سازه های پرنده.

پایه بیشتر این عناصر بر اساس ریاضی نظری است، مانند دینامیک سیالات برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز.به هر حال،اجزا تجربی بسیاری نیز در این رابطه وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در تونل باد و یا در فضای باز منشا گرفته. در این اواخر، پیشرفتهای کامپیوتر ما را قادر ساخته از دینامیک سیالات کامپیوتری، برای شبیه سازی رفتار سیال، در جهت کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کنیم.

به علاوه، مهندسی هوا فضا بر سلامت تمام اجزائی که یک وسیله نقلیه هوا فضا را تشکیل می دهد (زیر ساختارهائی مثل نیرو، ارتباطات، تنظیم حرارت، حفاظت از جان، و غیره) و چرخه حیات( طراحی، دما، فشار، تشعشع، سرعت، طول عمر...)نظارت دارد، که سبب رقابتهای فوق العاده ای در قلمرو مهندسی سیستمهای هوا فضا می گردد.
 
ارسال‌ها
2,779
امتیاز
11,238
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
یه زمانی واسه شیمی/ نجوم میخوندم
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

رشته ی جالبیه. حتی من شنیدم برای قبول شدن توش باید رتبه ی بالا داشته باشی.
ولی می گن تو ایران به درد نمی خوره. براش کار نیست. درسته؟
 

eAJ

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
132
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
Allame helli-Tehran
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

تا 1000 هوافضای شریف قبول می شه بابا !

کسی که میره هوافضا به نظر من باید به فکر خارج رفتن باشه.
 

sayyed

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
653
امتیاز
297
نام مرکز سمپاد
شهيد قدوسي قم
شهر
قم
مدال المپیاد
کمی شیمی
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مکانیک
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

لطفا یکی رشته ی هوافضا رو به طور کامل تشریح کنه :)

+ویرایش شد.
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

معرفی رشته مهندسی هوا فضا (Aerospace engineering)

رشته هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد پنج گرایش دارد:1 ) آيروديناميك ، 2) جلوبرندگي، 3) مكانيك پرواز ،4) سازه‌هاي هوافضايي، 5) سوانح‌ هوايي و صلاحيتهاي‌پروازي


معرفی:
صنايع هوافضا در دنيا يكي از پيشروترين زمينه‌هاي تحقيقاتي است و همواره موجبات ترقي و جهش در ساير رشته‌هاي علوم و مهندسي را فراهم ساخته و در اين راستا بودجه‌هاي عظيم نظامي و غيرنظامي را به خود اختصاص داده است، موضوعاتي از قبيل طراحي و ساخت هليكوپتر، هواپيماي بدون سرنشين، بدون موتور، عمود پرواز و يا جنگنده از يك طرف و ساخت پايگاههاي فضايي، مسافرت به كرات ديگر و جنگ ستارگان از طرف ديگر جامعيت و حساسيت اين رشته را بيش از پيش روشن مي‌سازد.
مهندسي هوافضا مجموعه‌اي از علوم و توانايي‌هاي علمي و عملي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده‌ نظير هواپيماها، چرخ‌بال‌ها، گلايدرها، موشك‌ها و ماهواره‌ها است.
به طور کلی مهندسي هوا فضا علمي است كه در آن از همه علوم از جمله متالوژي ، كامپيوتر و الكترونيك استفاده مي‌شود.
گرایش های مختلف:
اين رشته پنج گرایش دارد:1 ) آيروديناميك ، 2) جلوبرندگي، 3) مكانيك پرواز ،4) سازه‌هاي هوافضايي، 5) سوانح‌ هوايي و صلاحيتهاي‌پروازي
«آيروديناميك» به مطالعه و بررسي جريان هوا، محاسبه نيروها و گشتاورهاي ناشي از آن بر روي جسم پرنده مي‌پردازد و مهندس هوا فضا با فراگيري اين علم به تحليل جريان‌هاي پيچيده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نيروهاي آئروديناميكي امكان بررسي پايداري و طراحي سازه را فراهم مي‌كند.
«جلوبرندگي» به مطالعه و بررسي سيستم‌هاي جلوبرنده اعم از موتورهاي پيستوني ، توربيني ، راكت‌ها و نحوه توليد نيروي رانش در آنها مي‌پردازد.
«مكانيك پرواز»‌ به مطالعه و بررسي رفتار و حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آئروديناميكي ، هندسي و وزني مي‌پردازد و در واقع علم مكانيك پرواز از «عملكرد» تشكيل مي‌شود و «عملكرد» به بررسي برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازي در سرعت‌هاي مختلف و پايداري و كنترل وسايل پرنده مي‌پردازد.
«سازه‌هاي هوافضايي» به مطالعه و بررسي سازه‌هاي هواپيما و ديگر وسايل پرنده مي‌پردازد و هدف آن طراحي سازه‌هايي است كه علاوه بر استحكام كافي در برابر بارهاي آئروديناميكي و ساير بارهاي استاتيكي وارد بر وسايل پرنده، حداقل وزن ممكن را نيز داشته باشند.
مواد امتحانی و ضرایب:
1. زبان‌ عمومي‌وتخصصي,2.رياضيات(معادلات‌ديفرانسيل و رياضيات‌مهندسي‌) , 3.آئروديناميك( مكانيك‌سيالات, آئروديناميك ‌ ,ترموديناميك و اصول جلوبرندگي‌) , 4.مكانيك پرواز (كنترل اتوماتيك,عملكرد,پايداري وكنترل‌) ,5. سازه‌هاي ‌ هوايي (ديناميك ‌,ارتعاشات ‌, مقاومت‌ مصالح‌ ,تحليل‌ سازه‌ها) , 6.طراحي‌اجسام پرنده‌. ضرايب به ترتيب دروس: (1, 2, 2, 2, 2, 2)
رشته‌هاي نزديك به اين رشته و دروس این رشته :
با توجه به این که اين رشته قبلاً در مقطع کارشناسی از زيرشاخه‌هاي مهندسي مكانيك بوده است، لذا داراي تعداد واحدهاي مشترك زيادي با رشته مهندسي مكانيك مي‌باشد. و عده زیادی از فارغ التحصیلان مکانیک این رشته را برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد انتخاب می کنند.
در مقطع کارشناسی ارشد دروس گرایش های مختلف با هم تفاوت دارند اما دروس مشترک بین گرایش های مختلف محاسبات عددی پیشرفته، ریاضیات مهندسی پیوسته و مکانیک محیط پیوسته می باشند.
آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:
همان‌طور كه پيش از اين گفتيم هدف اصلي صنعت هوافضا طراحي و ساخت وسايل پرنده است، در نتيجه فارغ‌التحصيلان مهندسي هوافضا مي‌توانند در صنايع و موسسات تحقيقاتي هواپيمايي ، موشكي و ماهواره فعاليت بكنند و همچنين در كليه موسسات و سازمانهايي كه به نحوي از وسايل پرنده استفاده مي‌كنند، به عنوان كارشناس تحقيق در عمليات و تعمير و نگهداري خدمت كنند. اما علاوه بر اشتغال در مراكز فوق، يك مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئروديناميك، طراحي سازه و روشهاي طراحي توربو ماشين‌ها توانايي‌ كار در شاخه‌هاي متعددي از مهندسي و پروژه‌هاي خارج از حيطه صنايع هوافضايي را نيز دارد.
كاربرد زمينه‌هاي مطالعاتي يك مهندس هوافضا تنها به طراحي هواپيما و وسايل پرنده محدود نمي‌شود. براي مثال آئروديناميك خودروهااز برخي جهات شباهت زيادي به آئروديناميك هواپيما دارد و امروزه در اغلب صنايع خودروسازي با استفاده از تونل باد و علم آئروديناميك ، خودروهاي كم مصرفتري مي‌سازند. فرايند سيستم‌هاي كنترل صنعتي نيز با فرايندهاي طراحي كنترل در وسايل پرنده بر يك مبنا است و همچنين سازه اتومبيل و كشتي مشتركات زيادي با سازه يك هواپيما دارد و بالاخره توربين‌هاي گاز يك نيروگاه يا ايستگاه پمپ گاز همانند يك موتور جت تحليل و طراحي مي‌گردند. در نتيجه يك مهندس هوافضا علاوه بر شركت‌هاي هوايي در نيروگاهها، صنايع نفت و گاز و صنايع خودروسازي فرصتهاي شغلي خوبي دارد.
نکات تکمیلی:
یکی از نکات مهمی که باید اضافه کرد ، جديد بودن اين رشته است با این حال هم اکنون امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در داخل کشور تا مقطع دکترا میسر است. و شاید جالب باشد که بدانید دکتر مجتبی شهرامیار ، نخستین دانش آموخته ی مقطع دکترای مهندسی هوا فضا در ایران شهریور سال 1383 در گرایش سازه از دانشکده مهندسی هوا فضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ التحصیل شد .
 

l-n@z

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
103
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

جالب بود
ممنون
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

درود
متشکر از اینکه این تاپیک را ایجاد کردین. + یه +.
به نقل از peg0a2h1 :
رشته ی جالبیه. حتی من شنیدم برای قبول شدن توش باید رتبه ی بالا داشته باشی.
ولی می گن تو ایران به درد نمی خوره. براش کار نیست. درسته؟
آره تا زیر هزار شریف قبولین.
نه! توی ایران هم بازار کار خوبی داره. البته با توجه به اینکه مهندسین هوا-فضا توی کشورمون خیلی کمند.
 

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

رشته هوانوردي و گرایش های آن

رشته هوانوردي داراي 3 گرايش است: 1- مراقبت پرواز 2- ناوبري هوايي 3- خلباني
مراقبت پرواز
آن‌گاه كه روي صندلي يك هواپيماي در حال پرواز بر فراز يكي از شهرهاي بزرگ و پرجمعيت جهان نشسته‌ايد، آسمان را خالي و آرام و بي‌سروصدا و به رنگ اقيانوس آبي رنگ مي‌يابيد. اما اگر به صفحه رادار مراقبت پرواز فرودگاه آن شهر نگاه كنيد، آن را همانند بزرگراهي مملو از اتومبيل مشاهده مي‌كنيد كه با سرعتي بسيار در حال حركت هستند.

اتاق عمليات (كنترل راداري فرود هواپيما)‌ در فرودگاه هر شهر، اداره آسمان پرترافيك آن شهر را به عهده دارد. در اين اتاق مسوولان مراقبت پرواز با چشماني دقيق و مراقب ، تغييرات لحظه‌اي و كامپيوتري صفحات سبزرنگ رادار را زير نظر دارند و با استفاده از رادار و راديو، هواپيماها را در آسمان هدايت مي‌كنند و به خلبانها دستور مي‌دهند كه به كدام سمت گردش كنند، اوج بگيريند، فرود آيند و سرعتشان را زياد يا كم كنند تا تداخلي پيش نيايد و از ايمني كامل برخوردار گردند.

سرتيپ دوم خلبان رمضاني، جانشين دانشكده پرواز دانشگاه هوايي شهيد ستاري در معرفي اين گرايش مي‌گويد:

«گرايش مراقبت پرواز يكي از سه گرايش رشته هوانوردي مي‌باشد كه به آموزش و پرورش متخصصان برج مراقبت پرواز مي‌پردازد. افرادي كه در برج مراقبت ، كنترل هواپيماهاي مسافربري و شكاري را بر عهده دارند تا هنگام پرواز، بلندشدن و نشستن، تداخلي بوجود نيايد و هواپيما فرود يا پروازي ايمن داشته باشد.»

سرهنگ مرادي مسوول گزينش دانشگاه هوايي شهيد ستاري نيز در اين باره مي‌گويد:

«يك متخصص مراقبت پرواز اطلاعات لازم را در زمينه نحوه وزش باد، نوع هوا و سمت باند پروازي از برج مراقبت پرواز گرفته و به خلبان منتقل مي‌سازد البته كار اصلي وي آشنايي با قوانين و مقررات ايكائو است كه جنبه بين‌المللي دارد و بايد بر اساس اين قوانين هواپيماها را هدايت نمايد، در واقع كار يك مسوول مراقبت پرواز شبيه به افسر راهنمايي و رانندگي است با اين تفاوت كه بايد در برج مراقبت، مواظب هواپيماها باشد تا در هنگام ورود و خروج به داخل فرودگاه تداخل پيدا نكنند و در صورتي كه حجم ترافيك هوايي زياد شد، بايد بداند كه كدام هواپيما را بايد از ترافيك خارج كند.

همچنين لازم است كه زمان ورود و خروج هر هواپيمايي را بداند تا در صورت تاخير به مسوولان ذيربط اطلاع دهد و بالاخره كاركنان مراقبت پرواز اولين كساني هستند كه از وقوع سانحه آگاه مي‌شوند بنابراين ضمن رعايت دستور‌العمل مربوط ، بايد با سريعترين وسيله ممكن در جهت نجات جان سرنشينان هواپيماي سانحه ديده و از بين نرفتن آثار و شواهد و مدارك موثر در بروز سانحه اقدام نمايند.»

ناوبري هوايي
بدون شك ايمني اولين و مهمترين هدف هر پروازي است زيرا ايمني نه تنها باعث جلوگيري از ضايعات ناشي از خسارت يا آسيب مي‌گردد بلكه همچنين مي‌تواند در اقناع اذهان عمومي و بهبود سوددهي شركت‌هاي هواپيمايي تجاري و مسافربري موثر باشد. بنابراين شركت‌هاي حاضر در صنعت هواپيمايي دريافته‌اند كه سرمايه‌گذاري بر روي ايمني در تمامي سطوح شركت، يك سياست اصولي و منطقي مي‌باشد.

يكي از گامهايي كه در اين زمينه برداشته شده است، وجود متخصصين ناوبري هوايي در هواپيماهاي مسافربري، ترابري و شكاري مي‌باشد كه به عنوان ركن اصلي يك پرواز ايمن محسوب مي‌شوند .

سرهنگ مرادي در معرفي اين تخصص مي‌گويد:

«متخصصين ناوبري هوايي به طراحي مسيرهاي پروازي، مانورهاي تكنيكي و به كارگيري سيستم‌هاي مختلف ياري دهنده به خلبان در هدايت هواپيماها و موقعيت‌يابي از طريق تكنيك‌ها و فنون ويژه ناوبري هوايي مي‌پردازند.»

تيمسار رمضاني نيز در همين زمينه مي‌گويد:

«ناوبر هوايي را تقريبا مي‌توان خلبان دوم ناميد، فردي كه قبل از پرواز مسووليت تهيه و طراحي نقشه مسير پرواز را بر عهده دارد و تعيين مي‌كند كه هواپيما بايد در چه ارتفاعي و با چه سرعتي و در چه هوايي پرواز نمايد و اگر هواپيما رادار داشته باشد، ناوبر در پشت رادار مي‌نشيند و ابرهاي مختلف را شناسايي مي‌كند. براي مثال اگر در 100 مايلي هواپيما، ابرهاي باران‌زا وجود داشته باشد، او مسير جديدي را به خلبان پيشنهاد مي‌كند تا با ابرهاي بارن‌زا برخورد نداشته باشد و در واقع مسير را دور مي‌زند تا با امنيت كامل هواپيما را به مقصد برساند البته تمام هواپيماها ناوبر ندارند اما اگر هواپيمايي ناوبر داشته باشد، قدرت مانور بيشتري دارد چون حتي در هواي نامناسب نيز مي‌تواند پرواز كند.

وي در ادامه مي‌گويد:

«عده‌‌اي از ناوبرها نيز براي هواپيماهاي شكاري آموزش مي‌بينند(دانشگاه هوايي شهيد ستاري بيشتر در اين زمينه آموزش مي‌دهد) كه اين افراد در نهايت كار پيچيده‌تر و مهمتري را انجام مي‌دهند چون علاوه بر فعاليت‌هاي يك ناوبر هواپيماي مسافربري يا ترابري بايد دوره‌هاي مختلفي از جمله دوره نجات خدمه از مرگ را بگذرانند و سلاح‌ها و مهمات را نيز كنترل كنند. همچنين بايد با رادار هواپيماهاي دشمن را شناسايي كرده و در صورت لزوم از اسلحه هواپيماها بر ضد دشمن استفاده كنند.

اين دوره‌ها و تخصص‌هاي ويژه باعث شده است كه آموزش ناوبري هوايي بسيار گران و حتي گرانتر از خلباني باشد.»

توانمندي‌ها و ويژگي‌هاي لازم براي موفقيت در ناوبري هوايي و مراقبت پرواز
چند سال پيش هنگامي كه يكي از مراقبين پرواز فرودگاه نيوآرك واقع در شهر نيويورك در حدود 10 فروند هواپيماي جت را همزمان به سوي فرودگاه هدايت مي‌كرد و خلبانها آخرين مراحل نزديكي خود را به سوي باند فرودگاه طي مي‌كردند ناگهان صداي راديو قطع گرديد و مراقب پرواز با وحشت مشاهده كرد كه هواپيماها از مسير درست خود خارج مي‌شوند و او هيچ كاري از دستش بر نمي‌آيد . در همين حين ارتباط راديويي بار ديگر برقرار گرديد و او توانست هواپيماها را سالم بر زمين بنشاند ولي شدت دلهره در آن لحظه چنان زياد بود كه بيمار گرديد و به مرخصي استعلاجي رفت.

البته هيچ يك از فرودگاههاي ايران ،‌ترافيك خطي فرودگاه نيوآرك را ندارند چون اين فرودگاه روزانه 7000 پرواز را بر عهده دارد اما بدون شك يك مراقب پرواز در هر فرودگاهي، كاري حساس و مهم را بر عهده دارد و بايد از آرامش ، بردباري و سعه‌صدر خاصي برخوردار باشد تا بتواند در لحظات بحراني و اضطراب‌آور، كار خود را بدرستي انجام دهد.

تيمسار رمضاني درباره توانمندي‌هاي يك مراقب پرواز مي‌گويد:

«يكي از مهمترين عوامل آرامش يك خلبان، صحبت با مراقب پرواز در برج كنترل يك فرودگاه است. براي مثال اگر هوا خراب باشد و خلبان هم دچار اضطراب و هيجان شده باشد، اين مسوول مراقبت پرواز است كه مي‌تواند به خلبان آرامش دهد و باعث شود كه هواپيما ايمن بر زمين بنشيند . همچنين يك مراقب پرواز بايد به زبان انگليسي مسلط باشد چون بايد با خلبان‌ها انگليسي صحبت كند و خلبان‌ها نيز به او به زبان انگليسي پاسخ مي‌دهند.»

سرهنگ مرادي نيز قدرت سخنوري را براي دانشجوي اين گرايش ضروري مي‌داند و مي‌گويد:

«پاي ميكروفن صحبت كردن، يك توانايي است و مراقب پرواز بايد از اين توانايي برخوردار باشد يعني بايد بتواند در هر شرايطي اطلاعات لازم را در اختيار خلبان‌ها قرار دهد. براي همين در دانشگاه هوايي شهيد ستاري داوطلبان اين رشته و رشته ناوبري هوايي، توسط روانپزشك معاينه مي‌شوند تا در صورت آمادگي روحي و رواني لازم در اين رشته پذيرفته شوند.

همچنين دانشجويان اين رشته همچون ساير رشته‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري بايد شرايط جسمي لازم را براي ورود به اين دانشگاه داشته باشند. براي مثال ديد داوطلبان رشته‌هاي مراقبت پرواز و ناوبري هوايي بايد باشد و لازم است كه از سلامت كامل جسمي برخوردار باشند. همچنين در رشته ناوبري هوايي حداكثر سن داوطلب بايد 20 سال باشد و در رشته مراقبت پرواز حداكثر سن در صورتي كه خدمت سربازي انجام نداده باشد 22 سال و در صورت انجام خدمت سربازي 24 سال است.»

به گفته تيمسار رمضاني، دانشجوي ناوبري هوايي بايد در دروس رياضيات و زبان قوي بوده و از سرعت عمل، مهارت و قدرت تجزيه و تحليل خوبي برخوردار باشد تا بتواند در مواقع بحراني وظيفه خود را به خوبي انجام دهد.

گفتني است كه گرايش ناوبري هوايي از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي و فيزيك و گرايش مراقبت پرواز از بين گروه رياضي و فيزيك و علوم تجربي دانشجو مي پذيرد.

فرصت‌هاي شغلي موجود براي فارغ‌التحصيلان در مقطع كارشناسي
گرايش ناوبري هوايي تنها در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري و گرايش مراقبت پرواز در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري و دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري ارائه مي‌‌شود.

در اين ميان تمامي دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري از بدو و ورود به دانشگاه بورسيه مي‌شوند و با درجه ستوان دومي فارغ‌التحصيل مي‌گردند و در طول خدمت در نيروي هوايي، مسكني مناسب و مطابق ضوابط نيروي هوايي دريافت مي‌كنند و تعدادي از دانشجويان دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري نيز از ترم دوم تحصيلي، در صورت احراز شرايط با توجه به نياز شركتهاي هواپيمايي بورسيه خواهند شد و در صورت سپردن تعهد خدمت از انجام خدمت وظيفه معاف مي‌گردند.
 

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

خلباني
رشته خلباني داراي دو شاخه نظامي و كشوري يا غيرنظامي است كه اين دو شاخه از يكديگر مجزا بوده و هر يك تحت نظارت سازمان يا وزارتخانه‌اي مي‌باشد كه در اين ميان خلباني نظامي زير نظر ارتش جمهوري اسلامي ايران و خلباني غيرنظامي زير نظر وزارت راه (سازمان هواپيمايي كشوري)‌ آموزش داده مي‌شود. ما نيز در اينجا هر يك از اين شاخه‌ها را به طور مجزا معرفي مي‌كنيم.

شاخه خلباني نظامي
تنها شاخه خلباني كه از طريق آزمون سراسري دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دانشجو مي‌پذيرد ، شاخه خلباني نظامي است كه دانشجويان آن در دانشگاه هوايي شهيد ستاري آموزش مي‌بينند.

مسوول گزينش دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري در معرفي اين رشته مي‌گويد: هدف از پذيرش دانشجوي هوانوردي (خلباني) در دانشگاه هوايي شهيد ستاري، تربيت خلبانهاي مورد نياز نيروي هوايي جمهوري اسلامي مي‌باشد. خلبانهايي كه در نهايت جذب نيروي هوايي شده و 30 سال در ارتش جمهوري اسلامي ايران خدمت خواهند كرد.

براي مثال يك زماني به دليل جنگ، نيروي هوايي نياز به خلبان جنگي دارد و زماني خلبان آموزشي يا مسافربري مورد نياز اين نيرو است. (هواپيمايي ساها كه وابسته به نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران است، تعدادي از پروازهاي داخلي و بعضي از پروازهاي مسافربري خارجي را انجام مي‌دهد)‌در اين ميان دانشگاه هوايي شهيد ستاري با توجه به نياز نيروي هوايي تعيين مي‌كند كه دانشجويان خلباني در كدام رشته تخصصي آموزش ببينند. يعني دانشجوي اين رشته نقشي در تعيين رشته تخصصي خود ندارد و نمي‌تواند بگويد كه مي‌خواهم خلبان جنگي يا آموزشي و يا مسافربري بشوم بلكه اين كار به عهده مسوولين دانشگاه مي‌باشد.

جانشين معاونت آموزشي دانشكده پرواز در همين زمينه مي‌گويد: آنچه مهم است اين است كه رشته هوانوردي (خلباني) دانشگاه هوايي شهيد ستاري وابسته به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي است و دانشجويان اين دانشگاه اعم از هوانوردي (خلباني ،‌ ناوبري هوايي) و خلاصه هر 13 رشته‌اي كه در اين دانشگاه وجود دارد، از بدو ورود به دانشگاه يك دانشجوي نظامي خواهند بود و در نهايت به عنوان يك افسر مهندس يا كارشناس فارغ‌التحصيل مي‌شوند.

اما متاسفانه حتي بعضي از دانشجويان اين دانشگاه با اين كه در بدو ورود به دانشگاه كلاس توجيهي براي آنها گذاشته مي‌شود، در ترمهاي اول فكر مي‌كنند اينجا تنها يك خلبان تربيت مي‌كند و حتي به ما مي‌گويند ما راكي به فرودگاه مهرآباد مي‌بريد و اين به خاطر آن است كه در تصور عامه مهرآباد مساوي است با نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در حالي كه در فرودگاه مهرآباد عمدتا شركتهاي هواپيمايي مسافربري تجارتي و غيرنظامي بسيار حضور دارند كه زير نظر نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران نيستند، مانند شركت هواپيمايي آسمان يا ايران اير كه بيشتر پروازهاي مسافرتي يا باري را نيز همين شركتهاي هواپيمايي بر عهده دارند.

شرايط گزينش دانشجويان هوانوردي (خلباني)

رشته خلباني دانشگاه هوايي شهيد ستاري كه از دو گروه آزمايشي رياضي و فني و علوم تجربي دانشجو مي‌پذيرد، داراي شرايط و ويژگي‌هاي خاصي است كه به گفته مسوولان اين دانشگاه شرايط فوق بسيار مهم بوده و علاقه‌مندان به رشته خلباني بايد پس از مطالعه دقيق شرايط و ويژگي‌هاي مورد نظر، رشته خلباني را انتخاب كنند.

مسوول گزينش در مورد اين ويژگي‌ها مي‌گويد: يك خلبان به عنوان فرمانده هواپيمايي كه ميليونها دلار ارزش دارد، حرف اول را در هواپيما مي‌زند . به همين دليل بايد آمادگي كامل را براي احراز اين مسووليت داشته باشد كه در دانشگاه هوايي شهيد ستاري اين آمادگي در سه مرحله سنجيده مي‌شود.

در مرحله اول داوطلب اين رشته بايد در آزمون سراسري دانشگاهها و مراكز آموزش عالي شركت كرده و با موفقيت در اين آزمون، آمادگي علمي خود را ثابت كند و همچنين لازم است كه رشته هوانوردي (خلباني) را جزو يكي از 9 انتخاب اول فرم انتخاب رشته خود درج كرده باشد.

در مرحله بعد بايد از لحاظ جسمي در معاينات ما پذيرفته شود كه در اين مرحله بايد از لحاظ جسمي در معاينات ما پذيرفته شود كه در اين مرحله يك داوطلب علاوه بر خصوصيات ظاهري كه عبارتند از : حداكثر سن 20 سال تمام (حتي اگر خدمت سربازي را انجام داده باشد نبايد بيشتر از 20 سال داشته باشد) و حداقل قد 165 سانتي‌متر و داشتن وزني متعارف، از سلامت جسماني كامل نيز برخوردار باشد.

مثلا بايد ديد چشم او بوده و كوررنگي نداشته باشد، به همين دليل چشم داوطلب در سه مرحله معاينه ‌شده و نهايتا نوار مغزي او برداشته و دندانهايش معاينه مي‌شود. چون براي مثال اگر داوطلبي چند عدد از دندانهاي جلو را نداشته باشد در فشار جو بالا دچار حالت تهوع مي‌شود و يا اگر بيش از 3 يا 4 دندانش ترميم شده باشد در حين پرواز مشكل خواهد داشت.

خلاصه اين كه هر داوطلب از فرق سر تا نوك پا به دقت معاينه مي‌گردد و به همين دليل به طور نسبي از هر 100 نفري كه براي رشته خلباني به اين دانشگاه مراجعه مي‌كنند، فقط 2 نفر آمادگي جسمي و روحي كامل را داشته و به مرحله بعدي كه مصاحبه عقيدتي و حفاظتي است، راه مي‌يابند.

در اينجا لازم است بگويم كه در دانشگاه هوايي شهيد ستاري فقط داوطلب مرد پذيرفته مي‌شود و در نتيجه داوطلبان زن نمي‌توانند رشته هوانوردي (خلباني) را انتخاب بكنند.

فرمانده دانشكده پرواز دانشگاه هوايي شهيد ستاري نيز در مورد خصوصيات روحي دانشجويان رشته خلباني مي‌گويد: يك دانشجوي خلباني بايد جسور، نترس و شجاع باشد و همچنين لازم است كه عاشق اين رشته بوده و فردي منضبط و منظم باشد چون همان‌طور كه گفته شد دانشگاه هوايي شهيد ستاري وابسته به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است و نظم و انضباط خصلتي بسيار مهم براي يك ارتشي است.

يكي از دانشجويان خلباني اين دانشگاه نيز با اشاره به اهميت احساس مسووليت مي‌گويد: داوطلبي كه مي‌خواهد وارد اين رشته شود نبايد فقط عاشق پرواز باشد و پيش خود بگويد كه مي‌روم خلبان مي‌شوم و به آرزوي خود كه پرواز كردن است مي‌رسم بلكه بايد صبر، حوصله و جديت نيز داشته باشد. چون وقتي وارد اينجا شد تازه مي‌فهمد كه مسووليت مهمي بر دوش دارد. يعني مسوول جان خود و افراد ديگري كه در هواپيما حضور دارند و همچنين مسوول هواپيمايي است كه ميليونها دلار ارزش دارد.

يكي ديگر از دانشجويان خلباني اين دانشگاه در مورد خصوصيات دانشجوي رشته خلباني مي‌گويد: علاقه‌مندان به اين رشته بايد بدانند كه انضباط در اينجا حرف اول را مي‌زند. يعني بايد از قوانين اينجا بدون چون و چرا تبعيت كرد و البته اين انضباط براي چنين محيطي بخصوص در بخش مدرسه پرواز (بخش عملي آموزشي خلباني) بسيار ضروري است.

ويژگي‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري

با اين كه قرار نيست به معرفي دانشگاهها بپردازيم اما دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري داراي ويژگي‌هايي است كه لازم است داوطلبان آزمون سراسري هنگام انتخاب رشته از اين ويژگي‌ها اطلاع داشته باشند. به عنوان مثال همان‌طور كه پيش از اين گفتيم دانشگاه هوايي شهيد ستاري يك دانشگاه نظامي است و دانشجويان آن با درجه ستوان دومي فارغ‌التحصيل مي‌شوند و چون به استخدام ارتش جمهوري اسلامي در مي‌آيند به همين دليل از نظر آينده شغلي مشكلي نخواهند داشت.

مسوول گزينش دانشگاه در معرفي ويژگي‌هاي ديگري اين دانشگاه مي‌گويد: انتقال دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاه هوايي به ساير موسسات آموزش عالي كشور تحت هيچ شرايطي حتي قبول شدن در رشته‌هاي نيمه‌متمركز امكان‌پذير نيست. همچنين دانشجويان اين دانشگاه در طول دوره آموزش به جز تعطيلات تابستاني ، تعطيلات بين دو ترم و تعطيلات عمومي، شبانه‌روزي هستند و كليه هزينه‌هاي آنها اعم از خوراك،‌پوشاك، كمك‌آموزشي و زيست آنان بر عهده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است و در طول مدت تحصيل نيز ماهيانه مبلغي به عنوان كمك هزينه تحصيلي به آنها پرداخت مي‌شود كه در اين ميان دانشجويان رشته خلباني پس از انجام اولين پرواز در سال اول علاوه بر مزاياي فوق ماهيانه مبلغي به عنوان حق پرواز دريافت مي‌كنند.

و بالاخره به فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه در طول خدمت در نيروي هوايي مسكني مناسب و مطابق ضوابط نيروي هوايي واگذار مي‌شود و همچنين فارغ‌التحصيلان در طول خدمت مي‌توانند با توجه به شرايط و نياز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از بورسهاي تحصيلي در مقاطع بالاتر از كارشناسي استفاده كنند.

خلباني مسافربري (شاخه غيرنظامي)

يكي از شاخه‌هاي خلباني كه بسيار مورد توجه جوانان قرار دارد، خلباني مسافربري است كه در مركز آموزش فنون هوايي تدريس مي‌شود. اين مركز دولتي كه وابسته به سازمان هواپيمايي كشوري است، تنها واحدي مي‌باشد كه آموزش خلباني غيرنظامي ايران را بر عهده دارد. (اخيرا مجوزهايي جهت تاسيس مدارس خصوصي خلباني صادر شده است كه اين مدارس فعلا فعاليتي ندارند)

آقاي سعيد مهدي‌پور جانشين رئيس آموزش مركز فنون هوايي در معرفي فعاليتهاي اين مركز مي‌گويد: مركز آموزش فنون هوايي كه در تهران، مشهد، شيراز، تبريز و اهواز شعباتي دارد، علاوه بر آموزش خلباني هواپيماهاي موتوردار كه مهمترين بخش آموزش آن است، آموزشگاههاي ديگري مانند آموزشگاه هواپيماهاي گلايدر، پاراگلايدر، هواپيماهاي مدل، هواپيماهاي فوق سبك، چتربازي ، بالن و كايت را نيز داراست كه مشغول به فعاليت و آموزش علاقه‌مندان مي‌باشند. البته قسمتي از آموزشهاي فوق مانند كايت، چتربازي و پاراگلايدر در تعداد محدودي از آموزشگاههاي خصوصي و همچنين فدراسيون چتربازي تربيت بدني، زير نظر مركز آموزش و فنون هوايي به علاقه‌مندان ارائه مي‌شود.

خلبان مهدي‌پور همچنين در مورد نحوه گزينش و آموزش دانشجويان خلباني مسافربري مي‌گويد: مركز آموزش فنون هوايي هر سال دو بار آزمون ورودي، يكي در سه ماهه اول و ديگري در سه ماهه آخر سال برگزار مي‌كند و خبر برگزاري اين آزمون كه شامل زبان انگليسي و هوش مي‌شود از طريق روزنامه‌هاي كثير‌الانتشار به اطلاع علاقه‌مندان مي‌رسد.

وي در ادامه مي‌گويد: داوطلبان شركت در اين آزمون مي‌بايستي حداقل مدرك ديپلم را داشته باشند و همچنين از جهت جسمي نتيجه آزمايشات آنها بايد مثبت باشد. يعني در آزمايشات پزشكي بايد ثابت شود كه آنها از نظر چشم، گوش، وضعيت قلب، قفسه سينه ،‌سيستم گردش خون، بيوشيمي خون و مغز و اعصاب از سلامت كامل برخوردار هستند. سپس در صورت قبولي در آزمون علمي و پزشكي اوليه چنانچه زبان انگليسي را خوب بدانند نيازي به گذراندن دوره كلاس زبان ندارند اما در صورتي كه آمادگي لازم را نداشته باشند بايد يك دوره آموزش زبان انگليسي را طي كنند.

پس از آن دوره مقدماتي كلاسهاي زميني برگزار خواهد شد كه اين دوره شامل دروس هواشناسي ، آيروديناميك، آلات دقيق پرواز، ناوبري هوايي ، مقررات ، وزن و تعادل ،‌قابليت‌هاي هواپيما ، موتور و سيستم ، نحوه كار با كامپيوتر پروازي و محاسبات، نقشه‌خواني و فيزيولوژي پرواز مي‌شود. سپس دانشجويان به ميزان 45 ساعت پرواز آموزشي همراه با استاد و همچنين به صورت مستقل (Solo) خواهند داشت كه اين پروازها با هواپيماهاي آموزشي از نوع «سسنا» (Cessna) و بونانزا (Bonanza) انجام مي‌شود، چنانچه دانشجويان در دروس تئوري نمرات لازم را كسب كرده و در آزمايش كتبي، شفاهي و عملي پرواز نيز موفق بشوند در اين مرحله گواهينامه خلباني شخصي (P.P.L) به آنها داده مي‌شود و از اين به بعد به عنوان يك خلبان داراي گواهينامه مي‌توانند پرواز نمايند ولي قوانين به اين دسته از خلبانان اجازه فعاليت حرفه‌اي نمي‌دهد يعني نمي‌توانند شغل خلباني را پيشه كنند و صرفا مي‌توانند به عنوان تفريح و يا با هواپيماهاي شخصي خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپيماهاي سنگين و مسافربري و يا باري و غيره نيستند.

اگر شخصي بخواهد يك خلبان حرفه‌اي بشود لازم است دوره عالي خلباني را طي كند كه اين دوره شامل خلباني بازرگاني (C.P.L)، خلباني با هواپيماهاي چند موتوره، پرواز با دستگاه (instrumenrating) و يك دوره كوتاه مدت آموزش سيستم‌هاي هواپيمايي كه قرار است با آن پرواز كند، طي كرده تا بتواند جذب شركتهاي هواپيمايي شده و به عنوان يك خلبان حرفه‌اي مشغول به خدمت بشود.

در توضيح دوره‌هاي فوق بايد گفت كه در دوره خلباني بازرگاني حدود 1000 ساعت كلاسهاي زميني در تكميل درسهايي كه در بخش مقدماتي گذرانده مي‌شود و همچنين در مورد طرح پرواز و مسايل مختلف آن و نحوه استفاده از دستگاههاي كمك ناوبري برگزار مي‌شود و سپس به ميزان حداقل 200 ساعت پرواز همراه با استاد و همچنين مستقل انجام مي‌گيرد كه البته سيلابس‌هاي مربوط به پرواز و نوع مانورها كه در اين دوران آموزش داده مي‌شود بسيار مفصل مي‌باشد. دوره هواپيماي دو موتوره با استاد و كلاسهاي زميني مربوط به آن مي‌باشد و همچنين دوره پرواز با دستگاه شامل حداقل 30 ساعت پرواز با استاد و گذراندن كلاسهاي زميني مربوط به آن است.

گفتني است كه گواهينامه هر يك از چهار دوره فوق پس از برگزاري آزمون كتبي و عملي (تست پرواز) ارائه مي‌گردد.

نكته بسيار مهم آن است كه هزينه رشته خلباني در مركز آموزش فنون هوايي از داوطلبان اين رشته دريافت مي‌شود. براي مثال در حال حاضر شهريه آموزش خلباني مسافربري حرفه‌اي حدود هفت ميليون و نيم است كه هزينه فوق را دانشجويان اين رشته بايد بپردازند. البته گاهي اوقات شركتهاي هواپيمايي مثل آسمان يا ايران‌اير با برگزاري يك آزمون خصوصي كه از طريق رسانه‌هاي گروهي به اطلاع مردم مي‌رسد، اقدام به گزينش دانشجويان خلباني مي‌كند كه اين دانشجويان با هزينه شركتهاي هواپيمايي فوق در همين مركز آموزش فنون هوايي آموزش ديده و سپس جذب شركت هواپيمايي مورد نظر مي‌شوند.

اما در حال حاضر اين شركتها بندرت چنين آزمونهايي را برگزار مي‌كنند و در صورت نياز به خلبان حرفه‌اي از فارغ‌التحصيلان مركز آموزش فنون هوايي كه به صورت آزاد آموزش ديده‌اند، استخدام مي‌كنند.

و بالاخره لازم است گفته شود كه گواهينامه‌هاي مركز آموزش فنون هوايي اعتبار بين‌المللي دارد و فارغ‌التحصيلان اين مركز مي‌توانند از گواهينامه خويش در خارج از كشور نيز استفاده بكنند.

پذيرش دانشجوي زن در مركز آموزش فنون هوايي

امروزه رشته خلباني نه تنها در ميان پسران بلكه در بين دختران نيز علاقه‌مندان بسياري پيدا كرده است و دوستان زيادي از ما در نامه‌ها و يا تلفن‌هاي خويش در مورد وضعيت رشته خلباني براي دختران سوال مي‌كنند. ما به اين دسته از علاقه‌مندان مژده مي‌دهيم كه در مركز آموزش فنون هوايي دانشجويان دختر نيز پذيرفته مي‌شوند.

آقاي مهدي‌پور در اين باره مي‌گويد: در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز، تبريز و اهواز شعبه‌هايي براي آموزش خلباني موتوردار به خانم‌ها وجود دارد و در حال حاضر نيز در اين مركز تعداد اندكي دانشجوي خانم در حال آموزش دوره خلباني هستند. اما خانم‌هاي علاقه‌مند به اين رشته بايد توجه داشته باشند كه در حال حاضر در ايران امكان اشتغال خانم‌ها به عنوان يك خلبان حرفه‌اي در شركتهاي هواپيمايي وجود ندارد.

ويژگي‌ها و مشكلات رشته و حرفه خلباني

داشتن يك برنامه‌ريزي دقيق در عين حال شناور لازمه حرفه خلباني است چرا كه زمان مشخصي از شبانه‌روز را نمي‌توان به حرفه خلباني اختصاص داد.

خلبان مهدي‌پور در همين زمينه مي‌گويد: برنامه‌ريزي‌هايي كه براي پرواز مي‌شود در ساعات مختلف شبانه‌روز و حتي روزهاي تعطيل مي‌باشد و اين برنامه به صورت هفتگي و يا ماهانه تغيير مي‌كند . به همين دليل يك خلبان نمي‌تواند بر اساس زندگي شخصي خود براي شغلش برنامه‌ريزي كند بلكه بايد هنگام برنامه‌ريزي براي زندگي خود به خصوصيات شغل خويش توجه ويژه‌اي داشته باشد.

همچنين يك خلبان براي حفظ امنيت شغلي خود بايد به سلامت جسمي و رواني‌اش بسيار توجه بكند، چون در صورت بروز يك ناراحتي جسمي يا روحي در آزمايشات پزشكي ساليانه و يا شش‌ماهه مردود مي‌شود و به وي اجازه پرواز نخواهند داد.

وي در توضيح سخنان خويش مي‌گويد: به دليل اطمينان از امنيت پرواز يك هواپيما ، تمامي خلبانان تا سن 40 سالگي هر سال يك بار تحت آزمايشات كامل پزشكي قرار مي‌گيرند و پس از 40 سالگي نيز اين آزمايشات هر شش‌ماه يكبار تكرار مي‌شود.

علي نكويي دانشجوي رشته خلباني نظامي نيز با اشاره به اهميت دقت و سرعت عمل در اين رشته مي‌گويد: بار اولي كه مي‌خواستم پرواز كنم تصور نمي‌كردم كه در اين كار موفق شوم چون يك خلبان كارهاي زيادي را در يك زمان بايد انجام دهد. براي مثال بايد با گوشش راديو بشنود ، با چشمش تمام «كيج‌ها» را كنترل كند. با دستها فرمان و با پاها پدال‌ها را داشته باشد و در كل بايد حواسش هم به داخل و هم به خارج از هواپيما باشد و در عين حال فكر كند كه در لحظات بعد چه كاري را بايد انجام بدهد. بدون شك تمام اينها نيازمند دقت نظر و سرعت عمل است تا بتوان در اين حرفه موفق شد.

در انتها بايد به موقعيت شغلي خلباني مسافربري اشاره كرد كه به گفته آقاي مهدي‌پور در حال حاضر موقعيت شغلي فارغ‌التحصيلان اين رشته در شركتهاي هواپيمايي داخل كشور كم است ولي در آينده احتمال مي‌رود با خريد هواپيماهاي جديد و تاسيس شركتهاي هواپيمايي ديگر فرصت شغلي براي اين فارغ‌التحصيلان رشته زياد بشود.


www.herfe-rszy.blogfa.com
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

درود
بازم ممنون. حیف که فعلا نمی تونم دوباره بهتون + بدم.
ولی خلبانی هم سخته و هم مسئولیت سنگینی داره.
سپاس
 

Sepehr Ariamehr

کاربر جدید
ارسال‌ها
2
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بوشهر
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

این رشته یرای خانم ها هم هست؟خواهش می کنم جوابشو به ایمیلم ارسال کنید.
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,410
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

به نقل از Sepehr Ariamehr :
این رشته یرای خانم ها هم هست؟خواهش می کنم جوابشو به ایمیلم ارسال کنید.
نه بزارین همه ببینن جوابو!
من از "سازه‌هاي هوافضايي، " خیلی خوشم میاد
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

به نقل از Sepehr Ariamehr :
این رشته یرای خانم ها هم هست؟خواهش می کنم جوابشو به ایمیلم ارسال کنید.
درود
مسلمه که برای خانم ها هم هست؛چه فرقی می کنه؟
در ضمن چرا باید به پست الکترونیکتون ارسال شه؟
لطفا در انجمن نجوم و هوافضا بیشتر فعالیت کنین.
با سپاس
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,410
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

" در اينجا لازم است بگويم كه در دانشگاه هوايي شهيد ستاري فقط داوطلب مرد پذيرفته مي‌شود و در نتيجه داوطلبان زن نمي‌توانند رشته هوانوردي (خلباني) را انتخاب بكنند. "
من یه بار کلی دنبالشو گرفتم آخر سر بم گفتن دختر برو پی کارت نمیپذیریم!.واقعا تاسف داره نه؟

یه چیز جالبیم هس.من یه بار یه آگهی آموزش خلبانی دیدم زنگ زدم گفتن من با این سنمم میتونم برم.گفتا که واسه دادن مدرک که بتونی هواپیما شخصیارو برونی 3 تا ترم 6 ماهه میزارن که حدودا 120 ساعت پرواز داره. هزینه ی هر دوره هم 2 میلیونه. آخرش بت یه مدرک تو مایه ها گواهینامه که با داشتنش میتونی تک سرنشینو این جور چیزا رو برونی.
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

به نقل از 3ggerman :
" در اينجا لازم است بگويم كه در دانشگاه هوايي شهيد ستاري فقط داوطلب مرد پذيرفته مي‌شود و در نتيجه داوطلبان زن نمي‌توانند رشته هوانوردي (خلباني) را انتخاب بكنند. "
من یه بار کلی دنبالشو گرفتم آخر سر بم گفتن دختر برو پی کارت نمیپذیریم!.واقعا تاسف داره نه؟

یه چیز جالبیم هس.من یه بار یه آگهی آموزش خلبانی دیدم زنگ زدم گفتن من با این سنمم میتونم برم.گفتا که واسه دادن مدرک که بتونی هواپیما شخصیارو برونی 3 تا ترم 6 ماهه میزارن که حدودا 120 ساعت پرواز داره. هزینه ی هر دوره هم 2 میلیونه. آخرش بت یه مدرک تو مایه ها گواهینامه که با داشتنش میتونی تک سرنشینو این جور چیزا رو برونی.
آره واقعا تاسف داره.
برای این دوره ها هم حتما ببینید که خودشون مجوز داشته باشنند.
 

DARK TERROR

کاربر جدید
ارسال‌ها
2
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 1 اصفهان
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
آزمون قطب چارم سمپاد رتبه 12 کل
رشته دانشگاه
هوا فضا
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

مهندسی هوا فضا، شاخه‌ای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان مهندسی هوانوردی یاد می‌شود، خصوصا، زمانی که فقط به هواپیما اشاره ‌شود، و وقتی که فضاپیما مورد نظراست، به آن مهندسی فضانوردی گفته می‌شود.

مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.

مهندسی هوافضا دانشی راهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند متالورژی، علوم رایانه و الکترونیک بهره‌گیری می‌شود.
فهرست مندرجات


* ۱ رشته هوافضا در دانشگاه
* ۲ شاخه‌ها
o ۲.۱ آیرودینامیک
o ۲.۲ پیشرانه‌ها
o ۲.۳ مکانیک پرواز
o ۲.۴ سازه‌های هوافضایی
o ۲.۵ مهندسی فضایی
* ۳ پیوند های بیرونی
* ۴ برگرفته از
* ۵ جستارهای وابسته

رشته هوافضا در دانشگاه
بال پرنده آزمایشی ناسا موسوم به هلیوس که با استفاده از انرژی خورشیدی و سلول‌سوختی پرواز می‌کند.

هدف رشته دانشگاهی مهندسی هوافضا تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. رشته دانشگاهی هوافضا خویشاوندی زیادی با تمامی گرایشهای مهندسی مکانیک دارد به این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایشهای مهندسی مکانیک مثل مکانیک جامدات و مکانیک شاره‌ها است. در بعضی دانشگاه‌ها، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان یک دانشکده مستقل وجود دارد.

پایه بیشتر درس‌های این رشته بر ریاضی است، مانند دینامیک سیالات برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزاء تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در تونل باد و یا در فضای باز منشا گرفته‌اند. پیشرفت‌های صنعت رایانه این امکان را به وجود آورده که از دینامیک محاسباتی سیالات، و شبیه سازی رفتار سیال، بتوان برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کرد.

در ایران، رشته مهندسی هوافضا در دوره کارشناسی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشگاه صنعتی امام حسین(ع) ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، دانشگاه ستاری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آموزش داده می‌شود. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این رشته به ۶ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده‌)، مکانیک پرواز و سازه‌های هوافضایی ، ایمنی و صلاحیت پروازی و مهندسی فضایی تقسیم می‌شود. علاوه بر دانشگاه‌های فوق الذکر ، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز ، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشگاه تربیت مدرس، , پژوهشگاه هوافضا نیز در مقطع کارشناسی ارشد به تربیت دانشجو می‌پردازند.[۱۲ آوریل]

در سطح دکترانیز این رشته در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ارائه می شود.
شاخه‌ها
آیرودینامیک
هواپیمای ترابری اوکراینی آنتونوف آن-۲۲۵، بزرگترین هواپیمای جهان

آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا در اطراف جسم پرنده و محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم می‌پردازد.
پیشرانه‌ها

دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده، اعمّ از موتورهای هوازی و غيرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پيستونی و چرخپره‌ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسيدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌كنند. اما موتورهای غيرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپيماها است كه سوخت و اكسيدكننده را با خود حمل می‌كنند. در اين دانش نحوۀ توليد نيروی رانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد.
مکانیک پرواز

مکانیک پرواز با بهره‌گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواپیما می‌پردازد. در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد تشکیل می‌شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می‌پردازد.
سازه‌های هوافضایی

سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر هوا-فضاگردها می‌پردازد. هدف آن طراحی سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند.
مهندسی فضایی

مهندسی فضایی شاخه ای از هوافضا است که به بررسی پیشرانش، ایرودینامیک، سازه و مکانیک پرواز حامل (موشک) و پرتابه (ماهواره) در فضا میپردازد علاوه بر آن در این شاخه بیشتر بر کاربرد فضایی بودن(صرف نظر از درگ) و در نظر گرفتن شرایط ویژه فضا (پرتو های کیهانی، الکتریسیته ساکن و ...) پرداخته میشود علم مکانیک سماوی (Celestial mechanics) در دو قسمت عمده مطرح است. یکی از قسمتهای این شاخه از علم مرتبط است با حرکت اجرام اجسام در فضا تحت تاثیر جاذبه می باشد که این با همان نام مکانیک مدارهای فضایی مطرح بوده است شاخه ی دیگر از مکانیک سماوی در خصوص دینامیک وضعیت اجسام(به دور مرکز ثقل خودشان)صحبت میکند(Attitude Dynamics) این گرایش در دانشگاه های خواجه نصیر و آزاد واحد علوم و تحقیقات ارائه می گردد. <D= B-)
 

AMIR7.2

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
171
امتیاز
123
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
رفسنجان
رشته دانشگاه
من...ناسا...عمرا...
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

واقعا با چه رتبه ای و انتخاب چه دانشگاهی میشه تو این رشته موفق بود؟
 

یلدا

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
131
امتیاز
546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رفسنجان
رشته دانشگاه
هرچي خدا بخواد
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

http://blog.kntoosi.net
این سایت مربوط به دانشجو های خواجه نصیره. که قسمت هوا فضا داره می تونی ازشون بپرسی
 

یلدا

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
131
امتیاز
546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رفسنجان
رشته دانشگاه
هرچي خدا بخواد
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

این سایت هام شاید به دردت بخوره:
دانشگاه تهران

www.ut.ac.ir
دانشگاه صنعتي شريف

www.sharif.ac.ir
دانشگاه صنعتي خواجه نصير طوسي

www.kntu.ac.ir
 

AMIR7.2

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
171
امتیاز
123
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
رفسنجان
رشته دانشگاه
من...ناسا...عمرا...
پاسخ : معرفی رشته هوافضا

من به چند تا استاد هوافضا ایمیل دادم گفتتن:
اول امیرکبیر
بعد شریف
در اخر خواجه نصیر
 
بالا