• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته های دانشگاهی

  • شروع کننده موضوع MAAAN
  • تاریخ شروع

angel26

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
9
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
مدال المپیاد
مدال برنز المپیاد شیمی
دانشگاه
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی پلیمر- صنایع پلیمر
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

رشته مهندسی پلیمر

صنایع پلیمر

رشته مهندسی پلیمر یکی از جدیدترین رشته های مهندسی در ایران و جهان می باشد. بطور کلی تمام فرآیند طراحی، تولید و ساخت مواد پلاستیکی، لاستیکی، کامپوزیتی، الیاف و انواع رنگ و رزین در قالب مهندسی پلیمر گنجانده می شود. پلیمرها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که پلیمرهای طبیعی موادی مانند ترکیبهای سلولزی، چوب، کاغذ و پشم هستند که انسان از سالها پیش آنها را می شناخت و هنوز هم این دسته از پلیمرها در دنیا بسیار مهم و با ارزش هستند ولی پلیمرهای مصنوعی در دوران جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفت، چرا که در این زمان دانشمندان به این نتیجه رسیدند که از مواد نفتی می توان مواد پلیمری مصنوعی را ساخت که این مواد کاربردهای مختلفی خواهند داشت. بنابراین مهندسی پلیمر با ساخت پلیمرهای مصنوعی توسط محققین شکوفا گردید و اکنون تنها با گذشت 6 دهه از آن دوران این رشته به حدی رشد کرده است که پیشرفت تکنولوژی ارتباط تنگاتنگی با طراحی و ساخت مواد پلیمری دارد. با توجه به نفت خیز بودن ایران، تحصیل در این رشته بستر مناسبی برای پیشرفت اقتصادی و علمی دانشجویان این رشته بوجود می آورد.
این رشته در ابتدا گرایشی از مهندسی شیمی محسوب می شد ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم پلیمر و نیاز به تحقیق و
آموزش جدی در جوانب مختلف این علم، رشته مهندسی پلیمر بصورت مستقل شروع به فعالیت نمود. دروس این رشته به دو دسته مجزا تقسیم می شوند. در دو سال اول تحصیل در این رشته، عموما دروس مهندسی شیمی تدریس می شوند تا دانشجویان مهندسی پلیمر علاوه بر کسب آمادگی برای درک دروس تخصصی پلیمر، دانش و مهارت کافی برای ایفای نقش یک مهندس شیمی را نیز داشته باشند. در ادامه نیز، با ارائه ی دروس تخصصی پلیمر در دو سال پایانی تحصیل، زمینه ای فراهم گشته تا فارغ التحصیلان این رشته توانایی فعالیت در تمامی شاخه های پلیمر را داشته باشند. بطور کلی، رشته مهندسی پلیمر به دو زیر شاخه ی سنتز(پلیمریزاسیون) و فرآیند قابل تقسیم است و دانشجویان در مقطع کارشناسی تمامی مطالب این دو زمینه را فراگرفته تا در صورت وارد شدن به صنعت و یا ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر، انتخاب تخصص خویش را با توجه به علاقه و استعداد شخصی با اطلاعات کامل انجام دهد. برای نیل به این هدف، دروس کارشناسی بدین صورت دسته بندی می گردد: برای فعالیت در شاخه ی سنتز دروسی مانند شیمی آلی، شیمی پلیمر، انتقال جرم و اصول مهندسی پلیمریزاسیون می توانند دانش موردنیاز برای فعالیت را در اختیار دانشجو قرار دهد. در طرف مقابل دروسی مانند مکانیک سیالات، رئولوژی پلیمرها و مهندسی پلاستیک با ارائه ی مطالب کاربردی، زیر شاخه ی فرآیند این رشته را تحت پوشش قرار می دهد. در ادامه ی این مطالب، موارد تخصصی تری در قالب دروس 3 واحدی برای تکمیل دانش و کارآیی دانشجویان در زمینه فرآیند ارائه می گردد که از اصلی ترین آنها می توان به مهندسی الاستومر، مهندسی کامپوزیت و مهندسی الیاف نام برد. البته شایان ذکر است که این تقسیم بندی به صورت کلی بوده و جهت ایجاد مروری سریع انجام گرفته، در حالی که با توجه به پیشرفت و گسترش روز افزون دانش، مرزهای این علم در حال محو شدن است و یک محقق یا مهندس پلیمر باید در تمامی شاخه های این دانش مهارت داشته باشد. در حال حاضر در این رشته دروسی بعنوان پایه و فصل مشترک تقسیم بندی های ذکر شده تدریس می گردند که به نوعی هر دو زیر شاخه سنتز و فرآیند نیازمند آنها هستند. موازنه انرژی و مواد، ترمودینامیک مهندسی شیمی، شیمی فیزیک عمومی، شیمی فیزیک پلیمر، ریاضیات مهندسی و کنترل فرآیند از این دسته هستند. این دروس غیر از در برداشتن اصلی ترین مفاهیم مهندسی شیمی و ابزار های موردنیاز تمام مهندسان، پایه و اساسی برای درک کامل دروس پیشرفته ی پلیمری به دست می دهد. در کارشناسی ارشد این رشته، دانشجویان با توجه به دانش کسب شده در دوران کارشناسی، با دیدی جامع می توانند در یکی از 3 گرایش فرایندهای پلیمری، مهندسی پلیمریزاسیون و نانوتکنولوژی در پلیمرها به صورت کاملا تخصصی و عمیق به ادامه تحصیل بپردازند.
پس از اتمام تحصیل، مهندسین پلیمر با طیف گسترده ای از مشاغل روبرو هستند. با توجه به نیاز صنایع، تقسیم بندی مشاغل نسبت به گرایش های تحصیلی این رشته گسترده تر است. اکثر مراکز پتروشیمی و صنایع بالادستی موردتوجه مهندسان علاقمند به سنتز و پلیمریزاسیون قرار میگیرد. همچنین با توجه به دانش کسب شده در دوران تحصیل، مراکز تولید انواع رزین، چسب و امولسیون نیز محل مناسبی برای این مهندسان می باشد. از طرف دیگر هزاران کارخانه ی بزرگ و کوچک که هرکدام سهمی از بازار پلیمر را دارند میتواند محلی مناسب برای پیشرفت و تلاش مهندسان پلیمر باشد. کارخانه های تولید قطعات خودرو و هواپیما، انواع لوله و مصنوعات پلاستیکی، ساخت انواع لاستیک و تایر، کارگاه های تولید قایق ها و سازه های عظیم کامپوزیتی، تمامی مراکز تولید و ریسندگی الیاف مصنوعی، مراکز تولید لوازم پزشکی و دارویی، مراکز تولید ادوات نظامی و دفاعی و حتی صنایع غذایی به نوعی وابسته به مهندسین پلیمر می باشد. از سوی دیگر با پیشرفت های صورت گرفته در موارد استفاده از پلیمرها، امروزه فعالیت در سایر رشته ها نیز منوط به استفاده از تخصص پلیمر می باشد. استفاده از پلیمرها در استخراج نفت، صنایع الکترونیکی و ساخت ترانزیستور و مواد عایق، تولید قطعات موشک و سایر سازه های فضایی در صنایع هوافضا، مقاوم نمودن سازه ها در مهندسی عمران، طراحی و ساخت سازه های کامپوزیتی در مهندسی مکانیک، تولید و نوآوری در مهندسی پزشکی و نساجی و کاربردهای دارویی از جمله موارد و فرصت های شغلی برای مهندسین پلیمر است.

تکنولوژی و علوم رنگ

هر کجا هستید باید بدانید که یکی از کاربرد های رنگ، در اطراف شما است. چرا که تنها رنگی بودن هر جسمی در اطراف شما خود گویای حضور این صنعت در همه ی ابعاد زندگی شماست.
رشته رنگ یکی از جوانترین رشته های موجود در کشور ماست. در واقع از این رشته به عنوان یک رشته ی میان رشته ای و پیشرفته نام برده می شود زیرا که از رشته شیمی و نساجی گرفته تا فیزیک و متالوژی و... حضورشان در این رشته کاملا محسوس است.
همانطور که بیان شد این رشته، رشته ی جوانی در ایران بوده و با توجه به گستردگی فراوانی که دارد زمینه ی تحقیق، پژوهش و نوآوری فراوانی را برای علاقمندان به این رشته ایجاد نموده است. از بعد دیگر محدودیت متخصصان این رشته و همچنین جوان بودن صنعت آن بازار کار بسیار مناسبی را برای متخصصین این رشته در صنایع مختلف ایجاد نموده است. در بخش کارآفرینی مسئله ی جوان بودن رشته بسیار بااهمیت تر بوده و متخصصین این رشته می توانند اقدام به تولید و یا ارائه خدمات نوینی که تا به امروز توسط شرکت های ایرانی ارائه نشده است، نمایند. از طرف دیگر به علت کمبود متخصصین این رشته ما شاهد حضور متخصصین شیمی محض در کارخانجات رنگ سازی و یا خودرو سازی به جای متخصصین رنگ هستیم که این خود گویای تقاضای پنهان بالا برای متخصصان این رشته است.
به طور کلی می توان رشته رنگ را به 5 بخش یا گرایش کلی تقسیم نمود:

شیمی و تکنولوژی مواد رنگزا(مواد رنگرزی):
امروزه مواد رنگزا که بیشتر به صورت آلی موجود هستند، کارآیی های مختلفی در صنایع گوناگون دارند. امروزه بیشترین تقاضای صنعت ایران برای متخصصین این گرایش مربوط به صنعت پوشاک و نساجی می شود. اگرچه مصرف عمده این مواد در صنایع رنگرزی می باشد اما کاربردهای گوناگون و نوینی نیز در زمینه های مختلف دارا می باشند. از این ترکیبات می توان در صنایع پزشکی (شناسایی بافت های سرطانی)، سیستم های تجدید پذیر انرژی (سلول های خورشیدی DSSC)، سیستم های دای کروئیزم (شناساگرهای محیطی) و نمایشگرها (LCD) استفاده نمود.

فیزیک رنگ:
همانطور که می دانیم رنگی دیدن اشیا دلایل مختلف فیزیکی یا شیمیایی دارد. متخصصان این گرایش بیشتر در زمینه ی علل فیزیکی ایجاد رنگ و تغییر فیزیکی رنگ مطالعه می کنند. در واقع این بخش از رشته رنگ با رشته فیزیک همپوشانی داشته و یکی از شیرین ترین بخش های مربوط به رشته ی رنگ می باشد. یکی از مهمترین کاربردهای این بخش بررسی نحوه دوبار ایجاد رنگ هایی که در طبیعت هستند در دستگاه هایی مانند دوربین دیجیتال، اسکنر، چاپگر، نمایشگر، تلویزیون رنگی و ...است. رنگ هایی که به بیانی حالت مجازی دارند.

روکش های سطح:
این بخش از رشته ی رنگ بیشترین همخوانی و هم پوشانی را با گرایش پلیمر دارد. در آن به تولید انواع رنگ های (پوشرنگ) مورد استفاده برای پوشش دهی سطوح پرداخته می شود. پوشرنگ هایی به منظور استفاده به عنوان : پوشش ساختمانی، پوشش اتومبیلی، پوشش کشتی و هواپیما، پوشش های ضد حریق، پوشش های خود ترمیم شونده، پوشش های ضد خوردگی و... از جمله پوشرنگ هایی هستند که مربوط به این بخش از گرایش رنگ می شوند. باید توجه داشت این بخش از رشته ی رنگ در صنایع نظامی نیز کاربرهای مخصوص به خودش را دارا می باشد.

خوردگی:
امروزه 3 الی 4% از تولید ناخالص ملی دولت ها صرف هزینه های ناشی از خوردگی فلزات می شود. البته در ایران هنوز آمار دقیقی در این مورد ارائه نشده است، اما «کمیته تحقیقات رنگ و خوردگی» که زیر نظر «شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران» دایر شده است، معتقد است که از دیر باز یکی از معضلات شرکت ملی پخش فرآورده ای نفتی ایران، مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله ها بوده است. بدون شک پاسخگوی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا یک بخش مهم از دروس این رشته در مورد پوشش دهی (یکی از راه های مبارزه با خوردگی) می باشد.
در واقع این بخش از رشته ی رنگ به خوردگی فلزات و همچنین استفاده از رنگ های ضد خوردگی به منظور به حداقل رساندن خوردگی در فلزات پرداخته می شود. از جمله فرصت های شغلی موجود در این بخش می توان به صنایع نظامی، بنادر و اسکله ها، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها، صنایع نفت و سازه های فلزی اشاره نمود.

جوهرهای چاپ:
این بخش از رشته ی رنگ نیز تا حدودی با بخش پوشش ها هم پوشانی دارد زیرا جوهر ها نیز نوعی پوشش با اهداف مختلف محسوب می شوند. در واقع در اینجا به فرآیند تولید انواع جوهر های چاپ و روش های اعمال آن پرداخته می شود. جوهر های نوین حساس به گرما و یا اشعه ماوراء بنفش و یا جوهر هایی با کاربردهای امنیتی جذابیت خاصی را به این بخش از رشته ی رنگ افزوده اند. این گرایش در صنعت بسته بندی و برای بسته بندی های هوشمند و یا بسته بندی های شناساگر در مواد غذایی بسیار مورد توجه بوده و حتی در زمینه الکترونیک نیز از آن استفاده های بسیار می شود.
 

X R@y

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
968
امتیاز
1,406
نام مرکز سمپاد
مجتمع علامه طباطبایی
شهر
بناب
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
المپیادهای ریاضی و کامپیوتر سال اول + زیست سال سوم (همه مرحله اول)
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

من اومدم توضیحات بقیه بچه ها رو خوندم احساس میکنم خیلی کم نوشتم در مورد رشتم :D :-?? :-"

اگه فک میکنید کمه توضیحات در مورد پزشکی و اینا بپرسید تا کامل کنم توضیحاتو
ممنون (;
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,409
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

علوم کامپیوتر - دانشگاه تهران

علوم کامپیوتر رشته ایه که دانشگاه خوب توش خیلی اولویت داره . یعنی حتما واسه انتخاب کردنش به دانشگاهی که میتونید برید فک کنید . شریف و تهران قوی هستن از این نظر . سوالیم که بچه ها تو پ.خ میپرسن که فرقش با نرم افزار چیه کلا ؟ تا اینجای کار از نظر واحدای اصلی مثل برنامه نویسی اینا فرقی نداره . ترم یک جاوا میخونید بعد C++ . استادای برنامه نویسی سخت گیر تر هستند توی دانشکده علوم نسبت به فنی ! چون علوم پایست شما باید از بیس کار همه چیو بلد باشی . فرق کلیم اینه که درسایی مثل ریاضی و ... توی علوم کامپیوتر خیلی پایه ای تر و سخت تره . توی نرم افزار مثلا شما "کاربرد"دیفرانسیل داری تو ریاضیت توی علوم پایه "اثبات" داری بیشتر . ولی خب این چیزا واسه بچه های ریاضی محض مهم تره و واسه کسی که میخواد CS بره سختیش واسه همون ترم 1 و 2 هستش و بعدش تمام فکرتون باید بره توی برنامه نویسی و این چیزا .

من خودم کلا میخواستم IT برم ولی خب با رتبم آیتی تهران نمیووردم و با مشورت اینا رفتم علوم کامپیوتر و اون چیزی که من میخواستم به خاطرش برم کامپیوتر برنامه نویسی و اینا بود که الان توی CS همه ی اینا هست . چیزی که هست اینه که چون تو ایران اسم "مهندسی" واسه خیلیا مهمه بعضیا نمیان این رشته . ولی همین جوری که بقیه گفتن حداقل واسه کامپیوتر و شغل آیندش شما وابسته به مدرکت نیستی + اینکه تقریبا همه ی ما میخوایم ارشد هم بخونیم و شما خیلی راحت میتونی ارشدتون رو نرم افزار برید اگه خواستید اینجا ادامه تحصیل بدبد .چون واحد ها زیاد فرقی ندارند با هم .

یکی از مواردی هم که هست گفته میشه که رشته های علوم پایه اپلای راحتی دارند . خصوصا CS پذیرش خوبی داره . دانشگاه خوب هم معیاره .

آها این یادم رفت . تو دانشکده ما کانتست اینا برگذار میشه و این خیلی خوبه ! اگه اهلش باشید گروه گروه میشید و میشینید سر کد زدن کل میندازید. :D

مهم اگه هیچ علاقه ای به کامپیوتر و برنامه نویسی و اینا ندارید اصلا و ابدا به خاطر دانشگاهش نیاید این رشته . داریم کساییو که الان راضی نیستن از وضعشون . علاقه اولویته اوله .

راجع به رشته سوالی بود بگید .


دانشگاه تهران اصولا توی انتخاب رشته ماها اول شریفو میزنیم بعد دانشگا تهران . ولی به ضرس قاطع میگم اکثر کسایی که میان تهران از شریف نرفتن پشیمون نمیشن :D البته بستگی به شخص شماهم داره . دلیل اصلیشم محیط دانشگاه هستش . توی تهران همه نوع دانشجویی میبینی شما . من از دانشکده علوم شروع میکنم . بری سمت چپ میرسی ه دانشکده ادبیات و جلوش یه سری آدم شاعر و عاشق و مو بلند بعضا با یه سیگا توی دست که نشستن دارن واسه هم شعر میخونن :D بعد میری بازم بالاتر میرسی به هنر! در نگاه اول فک میکنی همشون دانشجو تیاتر و سینما ان :D ( به خاطر تیپ و اینا ) کلا تو هنر من زیاد ندیدم مقنعه کسی سرش کنه . بعد دیگه دانشکده پزشکی هست با بوفه ی معروف "ایرج" . شما شکست عشقی بخوری , امتحانتو بد بدی , امتحانتو خوب بدی , حال داشته باشی نداشته باشی کلا شعار اینه " بچه ها بریم ایرج " :D

کلا فضای بازی داره دانشگاه . من تاحالا طرفای خودمون حراست ندیدم . تو هنر میگن حراست هست ! مثلا شال طرف بیوفته وارد صحنه میشن :D دم در هم گیر نمیدن زیاد . (اینو نسبت به دانشگاهای دیگه مثل امیرکبیر که رفتم میگم . )

فضای سیاسی هست , بستگی به شما داره بخوای بری توش یا نه . اگه نخوای بری هیچ چیزی حس نمیکنی اصولا !

خوابگاه ها هم نوسازی شدن . امکاناتیم که دارن : باشگاه , زمین چمن :D و اینترنت وایرلس , سوپر .
ساعت ورود خروج هم واسه دخترا نیمه اول سال تا 9:30 شبه بعدا تا 10:30 میشه . برا پسرا میگن تا 11:30 ه ولی میگن 3 نصفه شبم برید مشکلی پیش نمیاد :))
 

MePeR

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,008
امتیاز
4,731
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
شهر
قم
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

عمران - شریف​

944462_149678088551894_2104626735_n.jpg

آقا من الان خودم تازه دقت کردم . چرا نقطه ی "نـ" دانشکده پریده :D



یکم دیره مگه نه ؟ ولی قول دادم باس بنویسم :D به امید اینکه تو همین یکی دو روز حداقل یه نفر به راه راست هدایت شه پاشه بیاد عمران :D

اول یکم از عوامل محبوبیت این رشته بگم براتون ( محبوبیت رو از این جهت میگم که عمو سنجشی ، دکتر توکلی ، میگفت که سال 90 عمران پرتقاضاترین رشته بود ) :
1- وجود بازارکار متناسب در شرایط فعلی
2- جذب مناسب و سریع در بازارکار حتی با مدرک کارشناسی ( این خیلی فاکتور مهمیه که پایین بیشتر توضیح میدم )
3- تنوع بسیار زیاد شغلی متناسب با سلیقه های مختلف
4- تجربی و عملی بودن بسیاری از مطالب درسی و وجود واحدهای عملی متنوع
5- سطح دشواری متوسط

مزیتی که عمران داره و افرادی مث من که از درس خسته ن خیلی استقبال میکنن ازش اینه که اکثراً از بعد دوره کارشناسی کار براشون موجوده . البته یکم به دانشگاه تحصیلی هم برمیگرده .دوره ی ارشد و دکتری دیگه شما میری تو یه شاخه ی خاص و اونجا ادامه میدی . ولی اگه هدفت صرفا ساخت و ساز / بساز بنداز باشه از بعد کارشناسی میتونی بری دمبالش و از خیلی اساتید هم شنیدم که یک لسانسه ی ِ عمرانی که بعد کارشناسیش وارد بازار کار شده خیلی موفق تر از یک فوق لیسانسه ی ِ عمرانه که بعد ارشد وارد بازار کار شده . ینی یا کارشناسی بسه دیگه یا اگه ادامه میدی تا دکتری برو .

دیگه خودتون میدونین که چه قدر بازار کار متنوعی داره این رشته . منم تکرار کنم .
ساختمان سازی : مسکونی ، اداری ، صنعتی و ... اعم از آجری ، بتنی ، فولادی .
راه سازی : راه ها و جاده های مختلف ارتباطی داخل و خارج شهری ، راه آسفالته ، بزرگراه ، راه آهن و...
پُل : انواع پل های بتنی و فلزی با دهانه ها و ابعاد و اشکال مختلف
سَد : سد های مختلف خاکی و بتنی
خطوط انتقال آب ، تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، شبكه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی ، بسیار از كارهای نقشه برداری و ...

همه ی این کارایی رو که بالا گفتم باز خودش به چند تا حوزه تقسیم میشه و یه مهندس عمران تو یه حوزه ی اون میتونه فعالیت داشته باشه .پس نیگا کنین چه قدر کار میتونه وجود داشته باشه ، پاشین بیاین دیگه :D
1- طراحی و مشاوره ؛ برای ساخت هر اثری اول باید طرحش آماده باشه که این کار رو یا مهندس عمران انجام میده یا مهندس معمار که اگر هم مهندس معمار طرح بده حتما باید یه مهندس عمران تایید کنه ( از نظر محاسباتش )
2- محاسبه ؛ اون طرحی رو که زده شده باید محاسباتی روش انجام بشه که در آخر مشخص بشه آیا این طرح اجرایی هست یا نه .
محاسبات زیادی انجام میگیره . مثلا این سازه تحمل این بار رو داره یا نه ؟ از نظر ارتفاعی ، پهنا و خیلی چیزای دیگه .
3- پیمانکاری و اجرا ؛ خب حالا طرح زده شد ، از نظر محاسباتی تایید هم شد . حالا وقت اجرایی کردنش و ساخت بناست . میدن به یه مهندس تا طرح رو نمود بده .
4- نظارت ؛ آقا این خیلی خوبه 8-> زیر نقشه رو به عنوان مهندس ناظر فقط یه امضا میزنی چند میلیون مفت کاسب میشی 8->
حالا مفت مفت هم که نه . و اگه همون بنا مشکلی براش پیش بیاد وسط کار یا بعد ساختش ، مثلا اگه بریزه پایین پدر جدّ ِ مهندس ناظر رو در میارن :D . کلاً کارش نظارته دیگه .

خب وارد شدن به این 4 تا حوزه ی کاری هم خودش بسته به میزان تجربه ی افراده .
سیر معمولی که داره اینه که اوایل که مهندس کم تجربه ست فقط کار رو بش میدن اجرا کنه . بعد اینکه تجربه ش بیشتر شد محاسبه هم میکنه . تجربه ی کافی رو که کسب کرد میتونه بزنه تو کار طراحی . دیگه کار درست که شد مهندس ناظر میتونه بشه .
البته این سیر همیشگی نیست . مثلا یه نفر تمام تمرکزشُ رو یه حوزه خاص میذاره و تا تهش همون رو ادامه میده .

برای وارد شدن به بازار کار هم اگه پارتی داشته باشی که میتونی همون اول تو ادارات دولتی استخدام شی و مشغول به کار شی .
اما اگه پارتی نداشته باشی اول یه چند سال تو شرکت های خصوصی کار میکنی تا تجربه ی کاری بدست بیاری . بعد اینکه چند تا پروژه ی کاری انجام دادی و با توجه به سوابقت میتونی وارد نهاد های دولتی بشی . خوب که تجربه ی کافی بدست اوردی میتونی با چند تا مهندس دیگه مهندسین مشاور بزنین .
به عنوان مثال جاهایی رو که میتونین مشغول به کار شین : وزارت خانه های مسكن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو ،اداره ها ، سازمانها
مراكز دولتی و خصوصی مثل : وزارت خانه های آموزش وپرورش ، كشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانكها و ... به صورت غیر مستقیم برای كارهای عمرانی خودشون مثل طرح ، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به مهندسان عمران دارن .

توانایی هایی که این رشته نیاز داره :
توانایی خاصی نمیخواد زیاد :D
از نظر درسی حجم درسیش بیشتر روی فیزیکه . قدرت تجزیه و تحلیل خوبی میخواد ، قدرت تجسم خوبی میخواد ، روابط عمومی بالا و خیلی خوبی نیاز داره ، و چون ممکنه خیلی از کارها و پروژه ها بیرون شهر باشه توان جسمی نسبتاً خوبی هم میخواد .

واحدهای درسی : برای کارشناسی حدود 140 واحد باید گذروند که نصفش یعنی حدود 70 واحدش تخصصی خود رشته س .
من چارت پیشنهادی دانشگاه خودمون رو میذارم یه نیگا بش بندازین بد نیس .
دانلود ِ چارت

گرایش های عمران :

در دوره ی کارشناسی سه تا گرایش داره : عمران - عمران ، عمران - نقشه برداری ، عمران - آب .
عمران - عمران : قبلاً بش میگفتن مهندسی راه و ساختمان . اون توضیحاتی که بالا گفتم اکثراً بر میگرده به همین حوزه .
عمران - نقشه : از اسمش معلومه دیگه ، بیشتر تمرکزش رو میذاره روی حوزه ی نقشه برداری . برای همین فارغ التحصیلان این رشته دیگه اون تنوع انتخاب کار رو ندارن .
عمران - آب : چمیدونم . در این حد که فارغ‌التحصیلان این گرایش تو زمینه‌های مربوط به منابع آب ، تاسیسات آبی و سازه‌های هیدرولیكی، آب و فاضلاب و نظارت بر اجرای طرحهای آبی دخالت دارن .

در دوره ی ارشد ( برای عمران - عمران ) : سازه، سازه های هیدرولیكی ،مهندسی زلزله ، راه وترابری، مكانیك خاك وپی ، مهندسی آب، سازه های دریایی ،مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ،مهندسی نقشه برداری ، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست .

از نظر ادامه تحصیل خارج از ایران و وضع اپلای این رشته هم اطلاع زیادی ندارم ،چون بش فکر نکردم .



در مورد دانشگاه هم بخوام بگم .
از نظر بار علمی و اساتید و غیره با دانشگاه تهران تو یه سطحن . اون چیزی که متفاوت میکنه این دو دانشگاه رو اینه که بچه های تاپ تر ( حالا از نظر رتبه ی کنکور! ) میان شریف که بالطبع این باعث میشه فضا و جو علمی شریف خود به خود بره بالاتر .
توی هر دانشگاهی همه جور آدمی با تیپ های شخصیتی مختلف وجود داره . این به خود آدم بر میگرده که با کدوم تیپ آدما بیشتر حال میکنه تا بخواد باشون دوست بشه .
جوّ دانشگاه چیزیه که نمیشه نادیده گرفتش و یه فاکتور مهم تو انتخاب دانشگاه میتونه باشه . باز هم این به خود آدم برمیگرده که خودش چه جوریه و به چه جور جوّی میتونه کنار بیاد .

در مورد خود شریف بخوام بگم جوّ آرومی داره از همه نظر . آسّه میری آسّه میای ، خبریم نیس . نه جوّ سیاسی پر رنگی داره نه هیچی .
نه زیادی بزرگه که توش گم بشی نه کوچیکه ، یه دانشگاه جمع و جوریه که من این رو خیلی میپسندم . فضای سبز خیلی خوبی داره .
اون جوّ خرخونی و رقابتی که خیلی ـا از شریف میگن ، آره هست . ولی به نظر خودم بیشتر تو رشته ی برق و یکم هم مکانیک خیلی مشهوده این . وگرنه بچه های رشته های دیگه وِل معطلن :D
در مورد خود دانشکده عمران هم بخوام بگم اینکه ، دانشکده ی جمع و جوریه . امکاناتش بد نیس . آسانسورش کار میکنه :د
تنها دانشکده ایه که همه ی کلاساش مجهّز به ویدئو پروژکتورن . یه خوبیه همین رو بخوام بگم ، تو یکی از کلاسا لپ تاپ وصل کرده بودیم به پروژکتور داشتیم پِس میزدیم با بچه ها ، یه دفه استاد با کلی دانشجو ریختن تو . سریع جمع کردیم رفیم کلاس کناری بساط پهن کردیم :))
دیگه الان از دانشگاه چیزی به ذهنم نمیرسه بخوام بگم ، سوالی بود بپرسین خودتون دیگه .

درباره خوابگاهم که تو یه پستی قبلا گفتم . باز خوابگاه هم برمیگرده به خود آدم که بتونه باش کنار بیاد یا نه . ترم1 خوابگاه برا من زجرآور بود ، هی مخواستم به هر بهانه ای ازش فرار کنم ولی ترم 2 تا حدی بود که به زور از خوابگاه انداختنمون بیرون .
خاطرات خیلی زیادی تو خوابگاه رقم زده میشه که موندگار میشه برا آدم.
در کل خوابگاه جاییه که اگه آدم خودش بخواد خیلی خیلی خیلی بشتر از سربازی آدم رو میسازه . خودتی و خودت .
 

Potter Harry

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
243
امتیاز
1,846
نام مرکز سمپاد
فـرزانگان قـزوین
پاسخ : پاسخ : مهندسی هوافضا

به نقل از مهســـــــــــــا :
فکر کنم هوافضای امیرکبیر از همه جا قویتر باشه.نه؟

یه سری دانشگاه ها هم هوافضا ر وبه عنوان یکی از گرایشهای مکانیک قرار میدن.
فک کنم تا اون جایی که من شنیدم شریف از همه قوی تره ها. ^-^
 
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,244
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : مهندسی هوافضا

به نقل از Gabol :
فک کنم تا اون جایی که من شنیدم شریف از همه قوی تره ها. ^-^
خب من سوال پرسیدم :) آخه شنیده بودم که از نظر عملی و ارتباط با صنعت امیرکبیر قوی‌تره. اگه نه از نظر رتبه که خب آره شریف بالاتره :)
 
  • لایک
امتیازات: w.k.A

lovesky

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
606
امتیاز
3,584
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : مهندسی هوافضا

به نقل از مهســـــــــــــا :
خب من سوال پرسیدم :) آخه شنیده بودم که از نظر عملی و ارتباط با صنعت امیرکبیر قوی‌تره. اگه نه از نظر رتبه که خب آره شریف بالاتره :)
حالا رشته های دیگه رو نمیدونم،
ولی درباره هوافضا عکس این رو شنیدم،
اینطوری که من میدونم خواجه نصیر و شریف قوی ترن.
 

lgh95

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
285
امتیاز
1,660
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
برنز نجوم 92
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

آیا میشه این تاپیک دوباره راه بیفته؟؟ ;;)
 

Spacegirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
233
امتیاز
8,133
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ری
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
برنز کشوری نجوم دوره نهم
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

به نقل از LGH :
آیا میشه این تاپیک دوباره راه بیفته؟؟ ;;)
منم موافق با توجه به این که نزدیک اعلام نتایجو انتخاب رشتس نیازه!
دوستان دانشجو پاسخگو باشید لطفا!
 

نارمیلا

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
526
امتیاز
2,084
نام مرکز سمپاد
مکطب فرزانگان
شهر
M2A
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

عاغا ما سوال کوتاه بپرسیم شوما هم کوتاه جواب بدبد 8->
باور کنید سخته خوندن این همه البته کمال تشکر رو از دوستان دارم :-"
نه این که من تجربیم بشینم مهندسی عمران بخونما ولی خوندن همو ن مربوط به رشته خودم هم سخته
 

lgh95

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
285
امتیاز
1,660
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
برنز نجوم 92
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

به نظرم همون روند قبلی خوبه
چون اگه سوال کوتاه بپرسیم تاپیک بیخود طولانی میشه و توضیحات پراکنده میشن،نتیجه گیری ازشون سخت میشه در نهایت :-"
 

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,617
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

به نقل از چشمک :
عاغا ما سوال کوتاه بپرسیم شوما هم کوتاه جواب بدبد 8->
باور کنید سخته خوندن این همه البته کمال تشکر رو از دوستان دارم :-"
نه این که من تجربیم بشینم مهندسی عمران بخونما ولی خوندن همو ن مربوط به رشته خودم هم سخته
لطفا پست اول رو دقیق بخونید توضیح دادن که سوال ها کجا برین بپرسین
توضیحی خوبه که به شما دید کاملی بده مشخصه که طولانی می شه
خیلی راحت می شه یه رشته رو تو چند خط هم بیان کرد اما این اصلا به نفع شما نیست
انتخاب رشته یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی آدمه کورکورانه نباید انتخاب کرد و نباید بزارید دیگران انتخاب کنند
کورکورانه برین چون رتبه تاپ شده و همه تاپ ها هم میرن اونجا یه اشتباه محضه و نتیجش تغییر رشته اونم با کلی زحمت تو ترم های بالاتره
اگه حالا به هر دلیل اشتباه انتخاب کنید پشیمونی میاره که به این راحتیا قابل جبران نیست
سعی می کنم واسه برق یه توضیح ظی چند روزه آتی بنویسم که فقط واسه توضیح رشته هست سعی می کنم متنش جوری باشه کسی خسته نشه
 

**NAVID**

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,158
امتیاز
1,995
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی(Qom Nodet)
شهر
قم
مدال المپیاد
یه سال شیمی خوندم!
دانشگاه
Tehran PolyTechnic
رشته دانشگاه
هوافضا - کامپیوتر
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

یا من له الهواء و الفضاء (جوشن کبیر) - امیرکبیر :D

هوافضا نزدیک ترین رشته به مکانیکه از لحاظ دروس . حتی میشه گفت از مکانیک هم مکانیک تره ! 30 واحد ماکزیمم تفاوت داره با مکانیک که اینا مکانیکیا کارگاه و جوشکاری و خودرو و از این چیزا میخونن هوافضا مکانیک پرواز و ایرودینامیک و اینا میخونه ! پس از علم مکانیک بیشتر میخونن هوافضاییا .

جا داره اول کار به این نکته اشاره کنم که تو جوشن کبیر به هوافضا اشاره شده اما هیچ جای دعاها و قران حرفی از مکانیک و سایر رشته ها زده نشده .
گرایش های هوافضا ایناس : ایرودینامیک . مکانیک پرواز . پیشرانش . سازه . فضایی

توضیحاتی که نیاز به کپی پیست کردن داره رو نمیدم خودتون برین بخونین . بازار کار هوافضا تو ایران میشه گفت خوبه . به وسعت مکانیک نیست . اما همون قدری که هست قدر خوبیه و به اندازه دانشجوهای هوافضا ایران که هر سال فارغ التحصیل میشن کار هست . چه بسا کارهای پر درآمد تری . خیلی جاها به عنوان مهندس مکانیک هم از هوافضا استفاده میشه . بازار کار خاص خود هوافضا وزارت دفاع ه یکیش. اولین سوالی که پیش میاد اینه که زندگی نظامی و فلان و بهمان . که بگم اینطور نیست . وزارت دفاع یک کار دولتیه . و شما هیچ محدودیتی نخواهید داشت مگر اینکه به مقام بالایی برسید . هسا سها و از این شرکت ها هم هستن در زمینه هواپیما و جنگنده و اینا . سازمان فضایی ایران هم همینطور .

از دانشکده هوافضا امیرکبیر بگم . هیئت علمی بسیار بسیار قوی داره . اکثرا فارغ التحصیل های دانشگاه های معتبر آمریکا و اینا . حتی تو ناسا هم بودن . اکثریت پروژه های فضای و هوایی ایران به این دانشکده سپرده شده . از امید بگیرید تا میمونه و الان آت ست که مدرن ترین ماهواره حال حاضر ایرانه و اولین پروژه هواپیمای مسافربری 150 نفره هم تو دانشکده ما انجام میشه . من تعصبی رو دانشکدم ندارم چون این ترم دارم تغییر رشته میدم . به قطعیت میتونم بگم در حال حاضر بهترین دانشکده هوافضای ایران متعلق به امیرکبیره . آزمایشگاه هامون به نسبت بقیه دانشگاه ها مجهز ترن . تونل باد که تو ایران انگشت شماره یکیشو داریم . اینو بگم که خیلی ها از هوافضا بعد ترم سه با مکانیک دو رشته ای میکنن و با سختی قابل قبولی 8 ترمه حتی جفتشو تموم میکنن . و بالعکس از مکانیک هم میان با ما دو رشته ای کنن . منتها اکثریت قریب به اتفاق کسایی که دو رشته ای میکنن ارشد هوافضا ادامه میدن .

هوافضا در کل رشته ی مناسبی واسه اپلای نیست . اما میتونید واسه ارشد تو گرایش های مکانیک اپلای کنید . تو گرایش های هوافضا تاجایی که میدونم روسیه اپلای میکنن !

اگه به مکانیک علاقه دارین . رتبه مکانیک امیرکبیر رو هم ندارین پیشنهاد میدم هوافضا امیرکبیر بزنید و دو رشته ای کنید با مکانیک یا اگه خوشتون نیومد تغییر بدین .

دیگه حال ندارم توضیح بدم سوالی داشتین در خدمتم :D
 

Spacegirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
233
امتیاز
8,133
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ری
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
برنز کشوری نجوم دوره نهم
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

شرایط دو رشته ای کردن چیه؟؟
ینی فقط همون 30 واحدی که گفتینو باید پاس کنییم؟؟
 

ail73

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
901
امتیاز
4,595
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی بیرجند
شهر
بیرجینیا(بیرجند)
مدال المپیاد
به قول بچه ها راهو باسه بقیه باز گذاشتیم
دانشگاه
شریف(ارشد)-شیراز(کارشناسی)
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی-طراحی فرآیند
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

به نقل از spacegirl :
شرایط دو رشته ای کردن چیه؟؟
ینی فقط همون 30 واحدی که گفتینو باید پاس کنییم؟؟
معمولش اینه که باید بعد از 2 ترم معدلت از 17 بالاتر باشه و از میانگین اون رشته ای هم که میخای بری بیشتر باشه (که اگه بالا 17 بشی حتما از میانگین بالاتر هم هستی) و دوم اینکه اون دانشکده ای که میخای بری باید قبولت کنه. بعضی جاها شرطش اینه که باید رتبه ی کنکورت هم بخوره حتی !
اصن به امید تغییر رشته نرین جایی !!!!! نگی من میزنم رشته ی X که بعد اینکه رفتم دانشگاه تغییر بدم برم Y . احتمال این که تو اون رشته موندگار بشی بیشتر تا این که تغییر بدی
تازه اون شرط معدل بالا 17 فک نکنی خیلی آسونه واقعن به این راحتی نیس
 
ارسال‌ها
2,779
امتیاز
11,238
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
یه زمانی واسه شیمی/ نجوم میخوندم
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

دو رشته ای کردن یه سری شرایط دیگه هم داره، تعداد کل واحد هایی که تو هر ترم میتونین بگیرین محدوده، حدود 30 تا فکر کنم واسه دو تا رشته رو هم و اینکه هر دو رشته رو باید توی مدت زمان معین کارشناسی تموم کنین

و هر موقعی هم نمیشه دو رشته ای کرد تا جایی که میدونم از ترم 3 یا 4 میشه چون دو ترم اول که خب برای معدل باید بگذره بیشتر از 4 ترم هم نباید باشه چون قاعدتا نمیرسین تموم کنین دومی رو

بعد دیگه اینکه میدونم دو تا مهندسی رو دو رشته ای کردن خیلی سخت تره تا یه مهندسی با یه علوم مثلا سخت منظورم از این نظر که موافقت بشه باش
 

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,617
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
توضیح رشته برق و گرایش های آن

سلام عید همگی مبارک من شرمنده دیر شد از یه سری کمک خواستم کمک نکردند خودمم هم اوکی نبودم طی روزهای گذشته خب بریم سر اصل مطلب
از اونجا که انتخاب رشته تو کشور ما واسه خیلی ها به صورتی هست که اطلاعات کافی از رشته ندارند گفتم من یه توضیح در مورد رشته برق بنویسم که هم از مواد درسی تا حدی آشنا بشین هم زبان روانی داشته باشه امیدوارم به کارتون بیاد و با اینکه این گرایش ها خیلی نزدیک هستند بینشون تمایز قائل شم
مطالب بر اساس چارت 91 هست و ممکنه عوض شه طی سال های آینده






امیرحسین : سلام آقای سیستم عامل
علی : به سلام ، بابا برقی . چطوری خیلی وقته ندیدمت ها
امیر : آره ، خیلی وقته ، زندگی هست دیگه
علی : چی کار می کنی با برق؟ خوش می گذره
امیر : آره ، خوبه بعضی درساش به آدم زندگی می ده ، می دونی برق یکم با بقیه رشته ها فرق داره همون اولش که میایم دانشگاه درس های عمومی می چپونند تو لیست درس هامون و عملا و هیچ چیز مفهومی نداریم درس سخت ترم یکمون فیزیک یک و ریاضی یک هست که یکی پایش تو دبیرستان قوی باشه اونا ماسته مخصوصا المپیادی های فیزیک ، مگه فکر می کنی فیزیک 1 و فیزیک 2 هالیدی که همه جا رفرنسه المپیادی ها بار اولشونه می خونند؟ اینا از دبیرستان هالیدی رو قورت دادن ریاضی 1 هم که انتگراله کسی که می یاد برق باید یه ذهن ریاضی داشته باشه چون به این ذهن تا آخرش نیاز داره اگه پایه دبیرستانشم قوی نباشه مشکلی نیست من خودم نه فیزیک هالیدی خونده بودم نه انتگرال بلد بودم اما گلیمم رو به راحتی از آب کشیدم بیرون ونمره تاپ گرفتم . خلاصه ترم یک ما بیکاره بیکاریم دلت بسوزه
علی : واسه همین معدل های شما تو ترم های 1و2 خیلی بالاس نسبت به بقیه . بعد می گن برق سخت ، باور کن این کامپیوتر سخت تره ما همون ترم یک یه مبانی کامپیوتر میندازن تو پاچمون نصفی از کلاس می افتند ، البته این سمپادی ها تو دبیرستان قبلا برنامه نویسی داشتن نونشون تو روغنه ، شما برقی ها بعضی هاتون خیلی سرتون تو برگه بود هی شکل نگاه می کردین همچینم بی کار نبودید
امیر : بزار به سختی برق هم می رسیم ، بعضی از دانشگاه ها که این مبانی رو مجبور می کنند رفرنس انگلیسی شروع کنند ، آره اون درس نقشه کشی هست که همه مهندسی ها دارن جز شما کامپیوتری ها ، پوستمون رو الکی الکی کندن و وقتمون رو مفت مفت گرفتن هفته ای 60 تا تمرین به ما می داد کلی هم وقت گیر حالا این مکانیکی ها ، موادی ها ، و عمرانی ها به کارشون می یاد اما موندم چرا واسه برقیا من دارم می رم ترم پنج جایی ندیدم کسی بگه این مهمه اما الکی استاد هاش سخت می گیرن ، یه برقی یا باید ترم 1 پاس کنه یا ترم 8 که وقتش الکی حروم نشه
علی : نگاه یوسف هم اومد ، سلام
امیر : سلام گریسی :D
یوسف : سلام سیم کش ، سلام علی
امیر : علی انصافا تو چرا رفتی کامپیوتر می یومدی برق
علی : ببین پسرم تو نمی دونی برنامه نویسی واسه من عشقه ، یه وسیله هست که من بهش فرمان می دم و اون انجام می ده و تو نمی دونی وقتی برنامه اجرا می شه چه حالی می ده حتی اگه چاپ “hello world” باشه بعدشم من ریاضی گسسته رو بیشتر پیوسته دوست دارم با این انتگرال حال نمی کنم اصلا اگر p آنگاه q وسلام تازه مگه برق چی داره این گرایش سخت افزار ما با گرایش الکترونیک شما که خیلی نزدیکه
امیر : آره نزدیکه اما یکی نیست ، ما متفاوت تر و بیشتر می خونیم و طول ترم بیشتر وقت می زاریم مثلا شاید مدار 1 ما و مدار الکتیریکی شما یکی باشه اما حتی اگه استاد شما سخت گیر هم باشه بچه های شما طول ترم دروس کامپیوتر می خونند چون اونا وقت گیر تره و پیشنیاز های بیشتری هست یعنی یه کامپیوتری می تونه یه بار مدار رو حذف کنه بعد جبران کنه به راحتی و عقب نیافته اما نمی تونه ساختمان رو بیافته و به راحتی جبران کنه و برعکس یه برقی نمی تونه مدار رو حذف کنه پس این چیزها باعث می شه ما مدار بهتر و عمیق تر بخونیم و ما بشیم برقی شما هم کامپیوتری
علی : البته بعضی ها مدار رو با برقی ها گرفتن
امیر : اون استثنا هست من کلی گفتم
علی : خب نگاه ...
یوسف : بسه بسه هی برق برق ، کامپیوتر ، کامپیوتر کامپیوترنوبته منه ما مکانیکی ها که دروسمون از همه گسترده تره هم مدار می خونیم هم برنامه نویسی هم علم مواد هم نقشه کشی پدرمون در اومده
علی :باشه نوبت تو چرا می زنی .
یوسف : خسته شدیم ما همه چی باید پوشش بدیم آچار فرانسه ایم حالا شما یه درس دوست ندارید تو رشتتونم نیست اما ما از همه رشته ها یه درس داریم ، بعدشم باید واقعا بتونیم خوب مسائل رو تحلیل فیزیکی کنیم که چه اتفاق فیزیکی داره می افته یه چیز روتین نیست که آدم به راحتی تو درس راه بی افته خیلی راحت می شه مسائل متنوعی تو درس هامون اورد آدم هنگ هنگ شه
امیر : آره از هر رشته ای یه ذره می خونید اما بازم به راحتی از ما برقی ها و کامپیوتری ها قابل تفکیک هستین شما به شیمی عمران و مواد خیلی نزدیک ترین و درس های مشترک اصلیتون با رشته ی کامپیوتر و برق کمه ، خوبی رشته ما اینه اگه نکته رو بدونی و تمرین حل کمی راه می افتی و اگه آدم بتونه از نکته هایی که بلده استفاده کنه سوال ها راحت حل می کنه ولی باید وقت زیاد بزاری استاد سوال حل می کنه می گی اِه چه آسون . واقعا هم آسونه سختی اینه که از چه راهی حل کنی و این نیازمنده تسلطه
علی : می گم آخر برق سخت تره یا مکانیک
یوسف : مکانیک
امیر : برق
یوسف : مکانیک
امیر : حداقل شما درس هایی که می خونید رو می تونید لمس کنه تئوری نیست قشنگ از همون اولش ارتباط با جهان خارج رو می بینید اما ما نه ، دید کلی نداریم که آقا چی شد این سیگنال که خوندیم شاید خودمون بفهمیم اما توضیح دادن به یه فرد عادی سخته که این به چه کار می یاد تازه درسته گفتم اگه تو درس وقت بزاری راه می افتی اما اول باید بفهمیش بعد باید بری سراغ نکته و تمرین زیاد خیلی ها تو اون بخشه فهمیدنه مشکل دارند و درک نمی کنند مطلبو ، مثلا اگه اسمبلی کامپیوتر سخته خب حجم مطالبی که باید به خاطر بسپارند بالا هست و درک مفهومی ندارند اما ما باید تو مدار اینو بفهمیم الان این کلید زده شد رفتار ولتاژ خازن یا جریان سلف چی می شه تازه رشته ما یکم استاد محور هم هست یعنی اینقدر حجم کتاب ها بالاست آدم نمی تونه بخونه و اگه می خواد خوب باشه باید مطلبو از استاد بگیره و پس باید سعی کنین تو کلاس تا می تونید از استاد اطلاعات بگیرید و سوال بپرسید چون اگه نپرسید بعده کلاس هم کسی نتونه بهتون بفهمونه ، و خدا اون روز بد نیاره که یه استاد برقی بد داشته باشید که نه یه ترم چند ترم ضربه می خورید چون درس ها بهم مرتبط هستند (البته الان راه های کمک آموزشی شده مثلا سایت مکتبخونه)
یوسف : اینجاش حق با امیره ، اما به ما طول ترم پروژه زیاد داریم و شما عملا تا ترم چهار از این کارا ندارید و خیالتون آسوده هست
علی : از پروژه گفتن نگید که ما مردیم پروژه داشتن اصلا وقت نمی رسه واسه خوندن درست درس های دیگه
امیر : خب ترم 5 به بعد ما هم پروژه درسی داریم دیگه هم درس سخت می شه هم پروژه ، رقابت هم بالا اصلا یه وعضی ما از ترم پنج همش می شه تخصصی بعد حالا بیا درسش کن یه درس آسون بینشون نیست این مغز استراحت کنه اما می دونی حاضرم 10 بار این درس ها بخونم اما نشینم سه نمای فلان شکل مکانیکی بکشم آدم به هر چیزی علاقه داشته باشه توش می تونه موفق شه و نباید نگران سختی راه باشه این همه از پسش بر دارن میان چرا من نتونم
علی :راستی برق و مکانیک مگه نه جفتش پره ریاضی فیزیکه چه فرقی دارن پس
امیر : جفتش ریاضی و فیزیکه اما هم ریاضی شاخه های متفاوتی داره هم فیزیک . نگاه اولش که ریاضی هاش یکی هست و اما کم کم تفاوت ها آشکار می شه اصلا اینا یه عنصر سرعت و نیرو تو کلی از درس ها دارن که چون برداری هستن باعث می شه ریاضیشون وجه برداری بگیره هی باید مشتق در جهت بردارو نمی دونم هی بگن این تو این جهت فلان بلا سرش در می آد در اون جهت کلا این فیزیکشون به ریاضیشون چسیبیده بعد اما برق که از این قرتی بازی ها کمتر داره و می ره تو انتگرال و ماتریس دیگه بعضی جا ها هم دیگه ریاضی محض می شه و کلا این جریان الکتیریسیته یادمون می ره چی بود ، فقط داریم ریاضی می خونیم البته ما هم یه درس مغناطیس داریم که میزنه تو جاده برداری و سخته ها
علی : بازم خدا شکر کنین رشته فیزیک نیستین بد بختا چند تا الکترومغناطیس دارند
امیر : آره خدا رو شکر ، البته مغناطیس درس وقت گیریه اگه آدم می تونست درست برنامه بریزه طی ترم می شه راحت از پسش بر اومد
یوسف : اصلا الکی برق رو گنده می کنید اصلا شما درس چهار واحدی ندارین که نمی دونید دینامیک چه ستمیه ، شما ترم یک که هیچ ترم 2 هم دارین کفتر بازی می کنید و تو دروس پایه گیرید
امیر : یواش یواش ، جو گرفتتد فکر می کنی خبریه ، شما خودتونم می دونیم ما این قدر سخت کوشیم که هم مغناطیس هم دینامیک رو قادریم تو یه ترم پاس کنیم ، بعدشم خبر نداری از دروس ترم بالای ما ، خیلی ها زده می شن از برق باید واقعا ریاضی رو دوست داشته باشی ، تازه بگو بعضی از درس های شما نقاشی هست
یوسف : سخت کوش اسم جدید خرخونه؟
امیر : حالا هرچی ، مهم اینه که آقا می تونه ، حالا جو رقابتی ما بالا هست و کلاس هامون خشک تر، تازه اینکه ما ترم یک و دو بیکاریم این یه حسن هست که می تونیم با کلی برنامه برقی آشنا شیم .
یوسف : ما هم کلی برنامه داریم ، و ما از همون ترم دو که نقشه کشی داریم باید با برنامه ها بریم شکلمون رو طراحی کنیم هرچی هم میریم بالاتر هی برنامه اضافه می شه حالا هنوز برق یاد نگرفته چطوری برنامه کار کنه طرف
امیر : بچه 15 ساله هم الان می ره avr کار می کنه مهم علاقه هست تازه تو ترم های بعد هم بکارش می یاد مخصوصا اگه الکترونیکی باشه تازه بد هم بگیره کلی بهتر می فهمه منابع آموزشی هم تا دلت بخواد هست از pdf گرفته تا فیلم آموزشی البته اعتراف می کنم خیلی از سال اول رو می گذرونیم بدون اینکه برنامه ای کار کنیم که خیلی هاشم به خاطر اطلاع نداشتنه هیچ کس که به من نگفت برو avr کار کن حتی اگه ترم 1 و2 نمی رفتم سراغش تابستون که می رفتم
علی : خب نوبت منه ، ببین قبول دارم شاید اسماً درس های رشته ها مشترک باشه اما در حقیقت چون این درس ها گروه رشته مرجع به عنوان درس سرویسی به سایر رشته ها ارائه می ده استادش به خوبی استاد رشته اصلی نیست یعنی استاد پرفکت واسه خوده رشته باقی می مونه و حتی خیلی از موارد هم اصلا استاد گروه درس سرویسی ارائه نمی ده و دانشجوی دکترا این درس ها بر عهده می گیرن اما نمی شه زیرش زد که ما کامپیوتری ها به شما خیلی نزدیکیم
امیر : آره حق با تو هست ما خیلی موارد به کمک هم میایم تو درس ها
علی : راستی یه چیز که تو رشته ما بیشتر بقیه رشته ها به چشم می خوره اینه که خیلی زود به زود رشتمون آپدیت می شه و ما مرتب باید مطلب های جدید بخونیم که عقب نیافتیم و زبانمون اگه خوب باشه چه بهتر اما شما برقیا که هر چیز بخواین یه رفرنس فارسی یافت می شه و سرعت آپدیت شدنتونم مثل ما نیست
امیر : آره درست می گی ، اما نه تنها برق هر رشته ی مهندسی دیگه اگه می خواهین یه سرو گردن از بقیه بالاتر باشین زبانتون عالی باشه راهتون هموار تره و کتاب رو اگه زبان اصلی بخونه خیلی بهتره البته قبول دارم اولش سخته اما بعد درست می شه
علی : این آمار و احتمالات خیلی بهش نمی خوره درس برقی باشه
امیر : اره این با درسی به نام سیگنال قاتی می شه و مخابرات تحویلمون می دن ، علتشم اینه که تو ارسال اطلاعات ما یه پدیده تصادفی بر می خوریم که اسمش هست نویز البته.....
علی و یوسف : بیخیال نرو تو حاشیه
امیر : باشه باشه :D
یوسف : می گم شما چطوری انتخاب واحد می کنید وقتی تو کلیت برق هستید چطوری تمایز بین گرایش ها قائل می شید تو انتخاب رشته نباید ترم 5 انتخاب کنید گرایشو
امیر : چرا باید همین طور باشه تازه باید برامون جلسات معرفی گرایش ها هم بزارن بعد ما انتخاب کنیم اما اینجا ایرانه دیگه
یوسف : حالا چی می دونی از این گرایش ها
امیر : ببین پسرم ، چهار تا گرایش قدیمی و معروفش تو ایران رو قدرت ، مخابرات ، الکترونیک و مخابرات اشاره کرد
یوسف : اینا که واسه هرکدومش 400 تا شغل لیست می کنند
امیر : آره خب اما تو ایران قدرت و مخابرات طرفدار بیشتری داشته باشه و تعداد دانشجو هاشم بیشتر
قدرت که چون زمینه کاریش از بقیه گرایش ها بهتره و مخابرات هم که ریاضی محض استخوان شکنی داره البته الکترونیک هم کم سختی از مخابرات نداره و کلا مخابرات و الکترونیک تقریبا 10 واحد اختلاف دارن فکر کنم.
قدرتیا می رن بالای دکل ، سد می سازنو و نیروگاه شبکه توزیع برق هم فکر کنم طراحی می کنند یعنی خودشون کار آفرینی ندارند بیشتر باید استخدام شن و ناحیه کاریشون به تولید و انتقال برق هست
قدرت برق مرده هست یعنی خیلی قدیمیه و ته مباحثشو در اوردند و دیگه بهش چیزی اضافه نمی شه سرو کارشون با ماشین الکتیریکیه و کلا بیشتر هم پسرا جذبش می شن و می شه گفت این گرایش تاثیرش رو ملموس تر تو زندگی روزمره با یک چشم غیر برقی می شه دید اصلا استاد ها هنگام درس دادن می تونند بگن این به چه کار می یاد مثلا می گن شما اینو می خونید پس فردا رفتین تو یه کارخونه فلان کار کنید یا مثلا یه ماشین الکتیریکی دارن تحلیل می کنند بعد می تونند بگن از این ماشین چه استفاده ای میشه البته اینم بگم درسته تو ایران موقعیتش بهتره اما تو خارج نه و شاید الکترونیک تو خارج مقبول تر باشه
یوسف : بسه بسه قدرتیا پررو می شن از الکترونیک بگو
امیر : الکترونیک که تاج سره ، الکترونیک کاری به تولید و انتقال و این چیزا نداره ، با استفاده از این برق تولید شده انسان رو می بره به سمته پیشرفت
علی : امیر پیاز داغش زیاد شد کوتاه بیا
امیر : باشه ، یه الکترونیک دیجیتال داریم و یه دونه آنالوگ که ما الکترونیکی ها دروس جفتش رو تو دروه کارشناسی می خونیم
علی : این دیجیتال اسمش رو زیاد شنیدم اما آنالوگ نه
امیر : علتش اینه که دنیای امروز داره به سمته دیجیتال داره حرکت می کنه و دیجتال داره جای آنالوگ رو می گیره
یوسف : فرقشون چی هست ؟
امیر : ببین آنالوگ مربوط به پردازش هایی هست که ولتاژ و جریانمون می تونه هر ومقدار پیوسته ای داشته باشه و همه چیز همون طور که هستند ذخیره می شند اما تو دنیای دیجیتال دیگه از این خبرا نیست ولتاژ حدود 5 ولت رو می گیریم 1 منطقی و ولتاژ حدود 0 رو صفر منطقی بعدش میان تمام این ولتاژ ها رو می برند به صفر و یک و این صفر یک هم بهتر می دونه یعنی چی
علی : یعنی اعدادی که داشتیم حالا رفتن به مبنای دو و دیگه همه پردازش ها با کامپیوتر انجام میشه که سرعت و دقت بالاتری داره
یوسف : حالا اینا که گفتی آنالوگ و دیجیتال بود این الکترونیک کجاش بود من نفهمیدم
امیر : نگاه یه قطعه الکترونیکی داریم به نام ترانزیستور که می تونه تقویت کننده جریان یا ولتاژ یا یه بافر باشه تو حیطه کار آنالوگ یک حیطه کاری دیگشم می شه داخل دیجیتال که حیطه ی کاری بر اساس شرایط وصل کردن پایه های ترانزیستور و مدارمون داره
کلا ما الکترونیکی ها ته این ترانزیستور رو در میاریم و 3تا درس الکترونیک داریم انواع ترانزیستور رو می خونیم و کلی هم فرمول داریم البته بعدش هم تو درسی مثل معماری کامپیوتر میریم سراغ الکترونیک دیجیتال و مدار تحلیل می کنیم ما الکترونیکی ها لزوما نباید استخدام شیم و یه ذهن خلاق شاید بتونه کار آفرین هم باشه ما هستیمو دنیای میکروچیپ ها و ... شما محل کارت می تونه میز خونه باشه با هویه و برد و .... ما میریم بازار مقاومت می خریم و برد و برنامه می ریزیم خب البته همه نمی تونند خلاقیت به خرج بدن و موفق باشن تو این راه و خیلی ها دوست دان بعد از دانشگاه بلافاصله برن وارد شن به بازار کار واسه همینه قدرت محبوب تره به هر حال قدرت تو ایران محبوبه تو خارج از ایران محبوبیت الکترونیک بیشتر دیگه بستگی به خودتون داره در کل بین الکترونیک گرایشی هست که خانوما می تونند توش فعال تر باشند تا قدرت هرچند که همیشه استثنا وجود داره. چند وقت پیشم یکی از استاد ها بهم گفت واسه کار دانشگاهی الکترونیک بهتره بقیه هست اما واسه کار غیر دانشگاهی نه به اون صورت راستی دانشگاه تهران مجهز به آزمایشگاه ساخت هست یعنی توش دانشجو ترانزیستور می سازن این خعلی باحالا دوست دارم برم دانشگاه تهران آزمایشگاه رو ببینم
یوسف : آرزو بر جوانان عیب نیست وقتت آزاد کن برو خوب و اما مخابرات بگو
امیر : خب مخابرات هست و ریاضی محضش از اونجا که بچه های برق ریاضی دوست می باشند مخابرات دوست نیز می باشند
خب مخابرات هم احتمالا می تونید حدس بزنید وضیفش رد و بدل اطلاعات با کمک برق هست دیگه حالا این وسط با میدان و موج مغناطیسی هم سلام احول پرسی دارند دیگه حالا شاید اولین چیزهایی که تو ذهن بیاد رو به موبایل و تلوزیون اشاره کرد که چه انقلابی به پا کردند تو دنیا ، اصلا این مهندسین مخابرات هستند که میان امواج مزاحم رو حذف می کنند . پارازیت ها رو از میان برمی دارند و ما تصویر شفاف می بینیم تو ایرانم که تصاویر رو دیجیتال کردند چند سال پیش
علی : پارازیت بر می دارند یا قرار می دن
امیر : فکر کنم تو ایران قرار میدن :D
علی : نامردا
امیر : همچین می گه نامردا انگار این کسایی که سایت فیلتر می کنند غریبه اند ، اونا هم شما مهندسین کامپیوتر جامه اید دیگه در کل از ماست که بر ماست ، بیخیال تو حاشیه نریم
مخابرات گاهی به دلیل ریاضی زیادش اون رو سخت ترین گرایش هم می نامند خب مشخصا اونا می تونند بران تو شرکت های مخابراتی مثل صاایران کار کنند تو چند تا از شهر های ایران زیر مجموعه داره کار زیاده باید دنبالش بود
یوسف : می گم چرا ما با این همه مهندس برق تولیدات الکتیریکی به اون صورت نداریم
امیر : خب نگاه باید بپذیریم تو این زمینه ها از کشور های صنعتی عقب تریم و اینکه بتونیم مقابله کنیم و خودمون تولید کنیم باید در ابتدا ضرر های زیادی کنیم چون قیمت تموم شده پای ما که نوپا هستیم بیشتر اون قیمت وادراتی در میاد و مسلما طی این چند ساله وضع کشورمون اونطور نبوده که یه صنعت نوپا رو پای خودش بایسته همونطور که شرکت صاایران تو زمینه ساخت ترانزیستور و ساخت و مونتاژ موبایل اقداماتی انجام داد اما به دلیل نبود سود دهی فعلا متوقف شده شاید طی سال های آینده وضع کشور بهتر بشه و این شرکت ها بتونند این نوع فعالیت هاشونو از سر بگیرند
علی : امیر کنترل بگو خسته شدیم
امیر : خوب اینم ازش پیدا هست ما گفتیم برق قدرتیا تولید کنند و انتقال بدن ، مخابراتی ها اطلاعات انتقال بدن با برق الکترونیکی ها هم برن تو کار قطعات برقی ، حالا به کنترلی ها هم می گیم برن تو صنعت های متفاوت و اونجا سیستم های برقی رو کنترل کنند به یه زبون دیگه یه بچه ای بنام سیستم داریم یه سری رفتار ها (اطلاعات) به ما میده ما هم باید این بچه رو بشناسیم و کنترلش کنیم حالا این بچه می تونه یه موشک باشه یه دمای کنترل یه کوره یا اصلا یک خط انتقال نفت ، خوبیش اینه همه جا این قابلیت داره کار کنه و بازار کار متنوع هست ببینید کنترل کردن توهمه رشته ها هست اما زبونش فرق می کنه یه جا کنترل از نوع مکانیکی یه جا از نوع مواد شیمیایی و یه هم از نوع برقی بازم طبق معمول ریاضی قوی می خواد و البته تو بعضی موقع ها هم دید فیزیکی نیاز داره تازه همون طور که گفتم کنترل تو همه چیز هست واسه همینم با رشته مکانیک قاتی می شن (ابر سخت :D )و یه رشته میان رشته ایی واسه ارشد تحویل جامعه می دن مثل ابزار دقیق که ناگفته نماند بچه های الکترونیک هم می تونند ابزار دقیق برند
در کل این گرایش می تونه موقعیت شغلی شیک ایجاد کنه خودشم انواع مختلفی داره خطی و غیر خطی یا کنترل اتوماتیک و...
یوسف : امیرحسین کلام آخر بگو بریم
امیرحسین : شاید اگه الان وارد بازار کار شین یا یه رشته خیلی آسون تر برین پولدار تر منی بشین که دارم برق می خونم و خیلی از برقی ها هستند حقوق معمولی دارند اما من دارم چیزی می خونم که علاقه دارم و این علاقه هست منو به جلو می بره نه پول اگرچه اگه آدم تو کارش مصمم باشه میشه پولدار هم شد اینم بگم تو مقطع لیسانس اینقدر این گرایش ها نزدیک به هم هستند که نگو پس اگه جایی رسیدین که بین دانشگاه و گرایش (نه دانشگاه و رشته) یکی رو خواستین انتخاب کنین دانشگاه رو انتخاب کنین البته این کاملا نظر شخصیه بهتره بازم مشورت کنین
 

ahmadreza94

کاربر فعال
ارسال‌ها
22
امتیاز
10
نام مرکز سمپاد
شهیدبابایی قزوین
شهر
قزوین
دانشگاه
علم و صنعت
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

خب چندتا مطلب در مورد انتخاب رشته بین دانشگاه های تهران:
ببینید انتخاب رشته 90درصد و دانشگاه 10 درصد از نظر من مهمن ولی اون 10درصد خیلی تاثیرگذاره...ومن بازم میگم به رشته ای که میخواید برید کار ندارم
حالا من تو معرفی دانشگاه ها چند تا معیار و چندتا متغییرو میگم که از نظر من مهمه و خیلیابهش توجه نمیکنن:
1-فضای دانشگاه:(جو حاکم بر دانشگاه...خشکه...خفقانه...آزادیه...معتدله!.و..)
2-مکان دانشگاه:(دانشگاه کجای تهران واقع شده)
3-خوابگاه هاش:(امکانات خوابگاه..جای خوابگاه..محیط خوابگاه و...)
4-اساتید و هیئت علمی
5-مسئولین و کارمندان(از رئیس دانشگاه تا نگهبان دم در!)
6-فرم و ساخت دانشگاه
7-امکانات دانشگاه
8-دانشجو های دانشگاه
9-اتفاقاتی که تو دانشگاه میفته(همایش...برنامه خاص و ...)
در نهایت هدف اینه که هرکی بفهمه کجا براش مناسبه

گریزی بزنیم به انتخاب رشته:سه نوع انتخاب رشته داریم:
1-اولویت رشته
2-اولویت دانشگاه
3-ترکیبی از هر دو
که من گزینه 3رو پیشنهاد میدم یعنی تو چندتا دانشگاه خاص انتخاب رشته بکنی و نه اینکه به هر قیمتی شده یه رشته خاص قبول بشی...نگید من به هر قیمتی که شده باید فلان رشته قبول شم حالا هرجا شد درسته بحثمون سر دانشگاه های تهرانه ولی بین همین دانشگاه هام زمین تا آسمون فرقه!علی الحساب اینو از من داشته باشید که علایقتونو جوری مدیریت کنید که تو 3تا دانشگاه اول قبول شید...در ادامه دلیلشو هم خواهید فهمید...این روزا که سر هر کوچه ای دکان بازکردنو مدرک میفروشن (دانشگاه آزاد)اینکه کدوم دانشگاه باشی خیلی مهمه...همین طور وقتی که بری تو دانشگاه این جو و فضای دانشگاهه که روت تاثیر می ذاره و ممکنه امیدوار یا ناامیدت کنه...
 

mohaNnesS

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
82
امتیاز
271
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تبریز
شهر
تبریز
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توضیحات رشته و دانشگاه شما

راجع به آیتی توضیح اینا نمیدین؟ :-"
 

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی

:-"
 
بالا