• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

کارگاه سؤالات علمی

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : کارگاه سوالات

دارسی:
ببین این قضیه و بازکردن علیت و اینا در اصل به اینجا خیلی مربوط نیستش; اما من بدلیل مخاطب بودن مطلبم پاسخش رو میدم; منتها بعد تابستون که بیکارم میام درانجمن فلسفه راجب این موضوعات بصورت کاملتر بحث بکنیم و چه بسا دلایل شما کامل و خوب باشندو من رو قانع کنند، اما پیشنهاد من ادامه ندادن در این تاپیکه(;
.
کلن نقض همه-شمولی قانون علیت (چون جوابت مربوط به فلسفه بود من هم صرفا علمی جواب نمیدم) تو خود برهان علیت نهفتس و نیاز به این سختیا نداره :د
ما در جهان هستی علت و معلوم میبینیم=> همه چیز در وجود نیازمند علتی است=> تسلسلی برای این زنجیره ی به هم وابسته بوجود میاد که برای فرار از اون علت نخست رو میگذاریم (بعد هرکسی میگه خدای خودش همون علت نخست بوده)
ولی به پرسش پس علت علت نخست چیست؟ ناچار باید جواب بدیم علتی ندارد و همیشه بوده.
=>یک چیز هست که علت ندارد و اینکه بگیم همه چیز دروجود نیازمند علتی است با نتیجه اجباری خود برهان نقض شد => علیت همه-شمول نیست.
بعدش ما گرفتار دو نکته هستم:
۱) اگر یک چیز هست که علت ندارد(علت نخست) چرا چیزهای دیگری نباشند که بی علت باشند و چرا این زنجیر رو ادامه بدیم؟
اگر میتونیم فک کنیم علت نخست بی نیاز از علت بوده و همیشه بوده چرا گمان نکنیم خود جهان همیشه بوده و دنبال علت های فراتر و سخت تر باشیم؟(مث قانون بقای ماده-انرژی که همینه) +بعدنا من اینو بیشتر باز میکنم و توضیح میدل چرا بسیار منطقی تره.
۲) در مرحله بعد که علت نخست بودن به خدا نسبت داده میشه مستقل از خود برهانه و اینجا برا هرچیز خیالی یا هرخدایی بازه. (باز بعد بیشتر توضیح میدم)
نتیجتن اینکه ما با برهان علیت درست سرجای اول واستادیم، و نه پیشرفتی در استدلال منطقی و نه پی بردن به جهان هستی داشتیم.
.
برای من در عبارات "مقدم در وجود و وجوب وجود ولی نه از حیث زمانی" و "قدیم علی نه زمانی" بدون استفاده کردن از مفهوم زمان بگو "مقدم" و "قدیم" ینی چی و چه مفهومی میتونند داشته باشند؟ که اگر منطقی بودن بریم مسائلی که بالا گفتم راجبشون برسی کنیم +جواب اینو اگه میخوای برام پ.خ کن چون سوال مستقیم ازت کردم اما بقیه بحث باشه بعدن در جای مناسبش ادامه میدیم(;
 

king.nader

آراس.نامه (Mr. Darcy)
ارسال‌ها
751
امتیاز
2,870
نام مرکز سمپاد
علامه حلی (1) / هاشمی نژاد (1)
شهر
تهران / مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
مدال المپیاد
المپ فیزیک بودم که نیمهِ راه، کفشامو آویختم نمیدونم چرا!
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
« مهندسی صنایع و سیستم ها »
پاسخ : کارگاه سوالات

به نقل از August McJoseph :
دارسی:
ببین این قضیه و بازکردن علیت و اینا در اصل به اینجا خیلی مربوط نیستش; اما من بدلیل مخاطب بودن مطلبم پاسخش رو میدم; منتها بعد تابستون که بیکارم میام درانجمن فلسفه راجب این موضوعات بصورت کاملتر بحث بکنیم و چه بسا دلایل شما کامل و خوب باشندو من رو قانع کنند، اما پیشنهاد من ادامه ندادن در این تاپیکه(;
.
کلن نقض همه-شمولی قانون علیت (چون جوابت مربوط به فلسفه بود من هم صرفا علمی جواب نمیدم) تو خود برهان علیت نهفتس و نیاز به این سختیا نداره :د
ما در جهان هستی علت و معلوم میبینیم=> همه چیز در وجود نیازمند علتی است=> تسلسلی برای این زنجیره ی به هم وابسته بوجود میاد که برای فرار از اون علت نخست رو میگذاریم (بعد هرکسی میگه خدای خودش همون علت نخست بوده)
ولی به پرسش پس علت علت نخست چیست؟ ناچار باید جواب بدیم علتی ندارد و همیشه بوده.
=>یک چیز هست که علت ندارد و اینکه بگیم همه چیز دروجود نیازمند علتی است با نتیجه اجباری خود برهان نقض شد => علیت همه-شمول نیست.

ناگزیرم این غلط مصطلح رو با اینکه قبلا هم برات گفته بودم، دوباره توضیح بدم .. بعدش دگ فعلا میتونیم بحثو بذاریم کنار! :-"
_______________

این مثلا ایراد و تناقض که امثال راسل هم گفتن درباره علیت، ناشی از بازم قرائت نادرست علیت لااقل در فلسفه اروپا ست (که اگ حافظه م یاری کنه! ایرادات رو از بیان آکویناس گرفتن و اون بیان به اون شکل واقعا ایرادم داره خب!) ؛

در علیت، هرگز گفته نـشده و نـمیشه «هر چیز» علت میخواهند، که حال سوال پیش بیاد علتِ علت چیست؟! بیان درست این هست که «هر معلول» علت میخواهد.

=> درین حالت اگر شما چیزی رو فرض و اثبات کنی که معلول نـباشد (و معلول بودن نشانه و تعریف و .. دارد) ؛ پس چیزی یافتی که علت نـدارد و در ضمن، علیت رو هم نقض نکرده. براحتی می بینیم که اصن تناقضی درون دل علیت نـیست و اون اشتباه، ناشی از بدفهمی علیت هست. (;
________________
اگر میتونیم فک کنیم علت نخست بی نیاز از علت بوده و همیشه بوده چرا گمان نکنیم خود جهان همیشه بوده

فرضِ همیشه بودنِ جهان، باز هم در حکمت اسلامی (و نه در کلام، چون متکلمین خلاف این نظرو داشتن!) ؛ با معلول بودنش و بازهم وجود خدا اصن در تناقض نـیست => یعنی قرار نـیست نام هرچیز ازلی که همیشه بوده از قدیم رو، خدا بذاریم و این، نشونه خدایی نـیست به تنهایی! و ما در علیت، ازلی بودن یک موجود رو بعنوان دلیلی بر خدا بودنش معرفی نکردیم که حالا با جانشینی خود جهان بجای اونچه خدا نامیده شده، خدا حذف شه!

پ.ن: و اتفاقا حکمای اسلامی قائل به همین، همیشه بودن جهان(البته با مراتبش، نه فقط جهان مادی!) و ازلی بودنش هستن.

نقل از شهید مطهری :

«اغلب افراد اين‏طور فكر مى‏كنند كه اختلاف نظرى كه ميان موحدين و ماديين در باب پيدايش عالم وجود دارد، اين است كه موحدين چون قائل به خدا هستند، عالم را حادث مى‏دانند ولی ماديين عالم را قديم مى‏دانند .. نه! اين را لااقل تا اين مقدار بگوييم كه لازم نـيست چنين عقيده ‏اى داشته باشيم. اگر ما برسيم و معتقد شويم به آنچه حكما مى‏گويند، اتفاقا لازم است خلافش را (قائل به قدیمِ زمانی بودن جهان) معتقد باشيم! »
______________
در مرحله بعد که علت نخست بودن به خدا نسبت داده میشه مستقل از خود برهانه و اینجا برا هرچیز خیالی یا هرخدایی بازه.

خب اصن برهان وجوب - امکان که تقریبا بر علیت استواره دگ، حرف اصلیش اثبات وجود یک ذات مستقل از همه چیز، همان علتی که دیگر معلول هم نـیست، هستش.

سایر صفات و ویژگی های این موجود که نامِ خدا میگیره، مثل یکتا بودن، عالم مطلق بودن و .. اش، یا در حاشیهِ همین برهان یا پس از این برهان با دلایل منطقیِ دگ اثبات میشه.
پس اگ میگی ما صرفا ثابت میکنیم یک موجود هست که فقط علته و نه معلول، اما از کجا معلوم همان خدای ادیان باشه و مثلا یک چیز دگ و خیالی تر بقول تو نباشه! ؛ اگر اختلاف سر اسم هست (الله، یهوه یا هر چیز دگ!) که واضحه لااقل درین مورد و فعلا، مهم نیس .. اگرم اختلاف سر صفات و ویژگی هاست، اونارم یکی یکی در مراحل بعد میشه اثبات کرد و راه رو برای پذیرفتنِ بقول تو «هرخدایی» بیشتر و بیشتر بست.

.
 

August McJoseph

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
733
امتیاز
3,916
نام مرکز سمپاد
هاش II
شهر
مشهد
پاسخ : کارگاه سوالات

منم ناگزیر کردی نظرم راجب غلط ایراد تو بر از نظر تو غلط(مصطلح) من رو توضیح بدم:د (این داستان ادامه دارد تا بیان جمعمون کنن گویا :-")
یه بخشیشم اتقاقن من هم قبلن بعد این قبلنی که تو گفته بودی گفته بدم بت:د #چه تفاهمی :-"

بله تناقص که تک کاره ad hoc بودن برهان علیت رو نشون میده براساس قرائت توماس آکویناس(در فلسفه اروپا جایگاهی مشابه ابن سینا ما داره) هست که توسط فلاسفه ی آزاداندیش مطرح شده.
اما اتفاقن میخوام بگم از این قرائتی که استفاده میکنم ایراد کمتری نسبت به اون داره که شما طرفدارشین و جمع جور هم هست.
بله راس میگی و توی حرفات با ارائه ی این قرائت قدیمی تر علیت که میفرمایید "هرمعلول نیازمند علتی است" میشه که این شکل ایراد تک کارگی رو که وارد هست به نحوی دورش زد; اما مرتکب اشتباهات منطقی دیگری میشیم که واضح تر هستن، این شکل برهان مصادره به مطلوب داره begging the qustion رو تو خودش داره، معلول بودن جهان یک بدیهی منطقی نیست و نمیشه همینطور فرضش کرد و درواقع بخشی از نتیجس. در اصل برعکس اینکه من چیز غیرعلت داری رو پیدا کنم شما باید اول اثبات کنی جهان معلوله، که اگر حداقل درگذشته دلایلی برای این بود با یافته های جدید الان کاربردی نداره(که بعدن مفصل هم توضیح میدم که چرا)
.
بله میدونم که بطور مثال ابن سینا به قدیم بودن جهان معتقد بود و بخاطر همین چیزا هم در دوره ی خودش تکفیر شد و امام محمد غزالی سرکرده ظلال خوندش. اما من جواب سوالی که از شما کرده بودم و با این موضوع مرتبط هست رو نگرفتم، شما منظور از 'مقدم وجودی' و کلمه ی 'قدیم غیر زمانی' رو برای من بدون استفاده از زمان توضیح بده; یعنی چطور مثلا من علت وجود چیزی هستم و اون در به وجود اومدن نیازمند من بوده ولی اون چیز همیشه بوده و هیچ سرآغاز وجودی در زمان نداره؟
‏‎.‎بله قرار 'نبود' هر ازلی خدا باشه بدلیل اینکه با توجه به یک برهان مبتنی بر فرض غلطی(همه خصوصیات معلول در علت هست) که ما الان در جهان نقیضش رو مشاهده کردیم و ناشی از پیش فرض نادرستی بوده، یسری صفات اجباری در خدا تعریف کرده بودیم; حال اونکه با غلط در اومدن اون فرض و کنار رفتن نتایج اون برهان حالا ویژگی علت نخست بودن برای جهان تنها به ازلی بودن کاهش پیدا کرده (ایه قبلن براتون توضیح داده بودم و بعدن مفصلتر توضیح میدم)
. درمورد بعدی هم جواب قبل کافی بودن.
‏#پست آخرم
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

به نقل از ZedZi :
میدان مورفیک یا مورفیک رزونانس نظریه‌ی روپرت شلدریک چه قدر صحت علمی داره؟
راستش منبع فارسی خوبی برای نظریش یافت نشد برای همین به سایت خود همین شخص رجوعتون میدم.
با توجه به تاپیک شبه علم، به من یه حسّ شبه علمی می‌داد برای همین کنجکاو شدم بدونم نظر شما چیه؟
ببینید، در علم اگر فرضیه ای مطرح می شود باید با آزماش های مختلف تایید شود. این مساله در زمینه هایی مثل زیست شناسی نمود بیشتری داره، به دلیل اینکه همه چی قابل دیدن و آزماش کردن است.وقتی یک فرضیه مطرح می شود، باید روش آزمایش های متعددی انجام بشه تا صحت یا عدم صحت اون تایید شه.
اولین اشکال این نظریه اینه که آزمایش مستقلی از خودش نداره و صرفا یک حرف است، پس نظریه نیست.
دومین اشکال اینه که ایشون از یکسری آزمایش که در فیلد متفاوتی انجام شده، یک نتیجه غلط و متفاوت برداشت کرده، در حالی که حداقل باید یک آزمایش تایید شده مستقل از خودش داشته باشه.
حالا می رسیم به خود نظریه.
در زیست شناسی تکاملی مبحثی است به نام تکامل همگرا.بدین معنی که اگر به طور مثال یک سنجاب در قطب شمال رنگ پوستش در نسل های متمادی تغییر کنه و به رنگ سفید در بیاد، و به طور همزمان یک سنجاب هم در قطب جنوب این اتفاق براش بیوفته، تکامل این دو تا به هم ربطی نداره و دلیل شباهت تکاملیشون شرایط یکسان بوده.و دلیل نمیشه که بگیم چون که سنجاب ها در قطب شمال رنگشون تغییر کرده پس سنجاب های قطب دیگر به دلیل تغییر رنگ اون سنجاب ها رنگشون تغییر کرده.
یکی دیگه از مسائلی که این فرضیه به اون استناد میکنه اینه که بعضی از دانشمندان و مخترعین همزمان چیزی رو کشف و اختراع کرده اند، پس دلیل بر وجود میدان شکل ساز میشه.در جواب این حرف باید گفت که در بعضی مواقع یک علم و دانشمندان اون بر روی یک مبحث زوم میکنند، و طبیعیه که بعضی از اکتشافات همزمان باشه، مثلا در زمانی که دانشمندان زیست شناسی بر مبحث ماده ژنتیک زوم کرده بودند، طبیعیه که بعضی از اکتشافات همزمان باشه.
حالا اگر خودتون بر روی مساله خاصی از این فرضیه مشکل دارید، عنوان کنید تا بررسی کنیم.
 
  • لایک
امتیازات: Zed

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

به نقل از ZedZi :
صرفاً خواستم صحت علمیش رو بدونم که ظاهراً نداره. و خوب خیلی در رابطه با مواردی که گفته شده تو این نظریه اطلاعی نداشتم ولی حدس می‌زدم باید حتماً دلیل منطقی دیگه‌ای داشته باشند.
ممنون بابت جوابتون.
فقط اگر منبعی هم در این رابطه هست خوش‌حال می‌شم معرفی کنید.
اگر منظورتون از منبع درباره حرف های منه، که بیشتر حرف های من توضیح برای بسط ماجرا بود و بیشتر استدلال هایی بود که من براتون گفتم.
منبع برای تکامل همگرا هم باید به کتاب های عمومی زیست شناسی مراجع کنی، ولی من لینک ویکیپدیای تکامل همگراه رو براتون میزارم[nb] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Convergent_evolution [/nb]
 
  • لایک
امتیازات: Zed

ayda

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
87
امتیاز
1,430
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز.زنجان.تهران.ارومیه.ازمیر.آنکارا :))
رشته دانشگاه
معماری
آیا انسان‌ها از یک زن و مرد واحد به وجود آمده‌اند؟

انسان فلورسی، با نام علمی Homo floresiensis گونه‌ای منقرض‌شده از انسان است. بازمانده‌هایش در جزیرهٔ فلورس در اندونزی به دست آمده‌است. کم‌ترین قدمت نمونه‌های به دست‌آمده حدود ۱۲۰۰۰ سال است. پس انسان خردمند با انسان فلورسی هزاران سال اشتراک زیست‌گاهی می‌داشتند. فلورسی از چند نظر شگرف است. نخست اینکه بسیار اخیر است. دوم اینکه جثه‌ای بس کوچک و به تبع آن کاسهٔ سر کم‌گنجایشی (به اندازهٔ آنِ شمپانزه) می‌دارد. سوم اینکه ابزارهای سنگی و دیگر نشانه‌های به‌دست‌امده مبین هوشمندی بسیار بالای این انسان است که با توجه به کوچکی مغز شگفت‌انگیزتر می‌شود.


سوالی که ذهنم رو مشغول کرده اینه که ایا ما همگی از یک زن و مرد واحد به وجود امدیم یا از گونه های مختلف؟ :-/
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : آیاماهمگی از یک زن و مرد واحد به وجود امدیم یا از

لطفا اگر چنین مطالبی مطرح می کنید، به یک مقاله یا کتاب یا یک منبع معتبر ارجاع بدید تا بشه در این مورد بحث کرد.و گرنه اینجوری نمیشه زیاد بطور صحیح در این باره بحث کرد.
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : آیاماهمگی از یک زن و مرد واحد به وجود امدیم یا از

خب الآن حسش نیست که کامل جواب بدم. :D ولی درباره گونه ای که مطرح کردید باید بگم این گونه یک نوع هومینیون ناشناخته است.
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

صرفا جهت بالا آوردن تاپیک :D

اگه سوال عمومی علمی دارید،میتونید اینجا مطرحش کنیم تا با کمک هم بهش پاسخ بدیم.
 

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

یک سوال در رابطه با تکامل:

من همه چیز انتخاب طبیعی را می فهمم که میگه اگر خصوصیت مفیدی ظاهر شه به طور طبیعی انتخاب میشه و به حیات ادامه می دهد و تولید نسل می کند و.....
ولی مشکلم توی اینه که اون تغییر(خیلی کوچک) چه طور ایجاد میشه (داوکینز میگه که خوب اون تکثیر کننده های ژن امکان خطا دارند (هر چند خیلی کم) و هم اینکه توی زیست راهنمایی هم یادمه خوندم مواد شیمیایی و تشعشعات هسته و اینا هم موثره)
ولی من مشکلم سر اینه که خوب فرض کنیم در یک نفر این تغییر مثبت تکاملی(خیلی کوچک) ایجاد بشه آیا این یک نفر برای راه انداختن تکامل در اون جهت کافیه؟
یا چطور ممکنه تغییر تو چند نفر همزمان اتفاق بیفته؟

##البته این مشکل از کمبود اطلاعا منه که میخوام جبران شه
توی درستی تکامل و اینا که شکی نیست و من به هیچ وجه قصد سؤ ندارم :D##
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

به نقل از CPHM :
یک سوال در رابطه با تکامل:

من همه چیز انتخاب طبیعی را می فهمم که میگه اگر خصوصیت مفیدی ظاهر شه به طور طبیعی انتخاب میشه و به حیات ادامه می دهد و تولید نسل می کند و.....
ولی مشکلم توی اینه که اون تغییر(خیلی کوچک) چه طور ایجاد میشه (داوکینز میگه که خوب اون تکثیر کننده های ژن امکان خطا دارند (هر چند خیلی کم) و هم اینکه توی زیست راهنمایی هم یادمه خوندم مواد شیمیایی و تشعشعات هسته و اینا هم موثره)
ولی من مشکلم سر اینه که خوب فرض کنیم در یک نفر این تغییر مثبت تکاملی(خیلی کوچک) ایجاد بشه آیا این یک نفر برای راه انداختن تکامل در اون جهت کافیه؟
یا چطور ممکنه تغییر تو چند نفر همزمان اتفاق بیفته؟

##البته این مشکل از کمبود اطلاعا منه که میخوام جبران شه
توی درستی تکامل و اینا که شکی نیست و من به هیچ وجه قصد سؤ ندارم :D##
چیزی که ذهن شما رو به غلط مشغول کرده (که البته فقط اشتباه شما نیست،اکثر کسانی که نظریه تکامل رو در سطح ساده بررسی میکنن دچار این اشتباه میشن.) اینه که فکر کردید جهش تنها راه به وجود اومدن صفت های جدید و تغییر گونه هاست؛در حالی که نرخ جهش فقط 1 در 10 میلیارد نوکلئوتید صورت میگیره.تازه این رو هم در نظر بگیرید که اکثر قسمت های DNA برای رونویسی استفاده نمیشن و جهش درشون تاثیری نداره.حتی اگه جهش در قسمت های مهم رخ بده باز هم احتمال اینکه اون جهش مفید باشه خیلی پایینه.بطور مثال بیماری سلول های قرمز داسی شکل فقط بخاطر جهش در یک نوکلئوتید به وجود اومده. این توضیحات رو دادم که بگم جهش ممکنه صفات های جدید رو به وجود بیاره،ولی جهت استفاده از اون ها رو تعیین نمی کنه.به بیان تخصصی:
جهش ماده خام تغییر گونه هاست ولی جهت آن را تعیین نمی کند.

چیزی که شما پرسیدید مربوط به جهت تکامله.این نکته رو مد نظر قرار بدید که خیلی از اتفاقات بر مبنای شانس اتفاق میفته.شما پرسیدید که آیا یک نفر برای راه انداختن تکامل در یک جهت کافیه؟جواب اینه که به شانس و تصادف بستگی داره.مثال میزنم:فرض کنید در یک گلخانه تعدادی گیاه دارید که مثل انسان ها 2n کروموزومی باشند.یعنی از هر نسخه از ژن دو تا داشته باشند.حالا،یکروز یک خطا و جهش رخ میده که باعث میشه یکی از گیاه های گلخونه از 2n تبدیل بشه به یک گیاه 4n.یعنی از هر ژن 4 نسخه داشته باشه.حالا این وسط دو تا سناریو پیش میاد:
1-این گیاه خود لقاحی نداشته باشه و فقط با گیاه های دیگه آمیزش کنه.در این حالت چون که خودش 4n هست و بقیه گیاه ها 2n،نمیتونه با بقیه آمیزش کنه و از بین میره.
2-اگه گیاه بتونه خود لقاحی داشته باشه،میتونه نسل خودش رو گسترش بده،و نسل بعد هم خودش رو گسترش بده و یک گونه جدید به وجود بیاد.

در دو حالت بالا که توضیح دادم،جهش کار خودش رو کرد.ولی جهت تکامل رو شانس تعیین کرد.اگه گیاه خود لقاحی داشته باشه میتونه ادامه بده و گونه جدید به وجود بیاد ولی اگر خود لقاحی نداشته باشه،نه.
پس دیدید که ممکنه یک نفر هم کافی باشه،و یا ممکنه تعداد زیادی از افراد هم کافی نباشن


(گرچه عوامل تغییر دهنده یا سناریو های کلی بسیار بسیار بیشتر و پیچیده تر هستند،ولی حالت کلی داستان در حالت ساده سازی شده همین بود.گرچه ممکنه در متنی که نوشتم خطاهای تخصصی در انتخاب کلمات به دلیل ساده سازی متن وجود داشته باشه،ولی مطلب درسته.)
 

CPHM

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
521
امتیاز
4,078
نام مرکز سمپاد
اژه اي
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
مرحله دو فيزيك و شيمي
دانشگاه
University of Oxford
رشته دانشگاه
Theoretical physics
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

ممنون
توجیح شدم
البته من خودم این بحث شانس و این که اکثر تغییرات مضر هست رو میدونستم(چهار پنج تایی کتاب داوکینز خوندم)
مشکلم سر این بود که تغییرات باعث بقا در یک نفر برای ادامه کافی است یا نه که اون مثال گیاه تون تقریبا بنده رو قانع کرد
 

AmirReza07

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
47
نام مرکز سمپاد
نخبگان
شهر
Shiraz
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

سلام.من یه کاربر جدیدم و یه سوال داشتم.میخواستم بدونم کسی میتونه واسه من فرق عقل و هوش رو واسه من توضیح بده.نمیخوام بگین عقل چیه و هوش چیه.تعریف نمیخوام.میخوام بدونم مباحث علمی درمورد هرکدومشون چجوریه؟چون فلاسفه از عقل حرف میزنن و از هوش حرفی نمیزنن و طفره میرن.دلیلشم میگن تو حیطه ما نیس.از اونطرف روانشناسان از هوش حرف میزنن و وقتی از عقل میپرسی میگن از یه فیلسوف یا نمیدونم معلم بینش بپرس.کسی میتونه راهنماییم کنه؟ممنون میشم... /m\
 
  • لایک
امتیازات: riant

Masyar. Flash.

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
8
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
نبودم
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1401
علت ابی دیده شدن دریاها

دريا به رنگ آبي روشن ، تيره و يا خاكستری و حتي سبز به نظر ميرسد ، در حاليكه اگر مقداری از آب آنرا در ليواني تماشا كنيم ، آب دريا را كاملا" بي رنگ خواهيم ديد

رنگ آبي درياها و اقيانوسها ، انعكاس نور است بعبارت ديگر آبها ، رنگ آسمان را در خود منعكس ميكنند.

با اين معني ، آب دريا تحت تاثير اشعه رنگي كه از تجزيه نور سفيد خورشيد حاصل ميشود قرار دارد چون طول موج رنگ آبي كوتاه است و بهتر در آب پخش ميگردد ، لذا زماني آب درياها كاملا" آبي ميگردد كه هوا ابری نبوده و خورشيد در حال تابيدن باشد!

ولي هنگاميكه هوا تيره و آسمان پوشيده از ابر باشد ، با توجه به ميزان ضخامت و رنگ ابرها ، رنگ آب نيز تغيير ميكند علاوه بر اينها ، جذب اشعه ، با زاويه و ميزان تابش آفتاب در ساعات مختلف روز ، عمق آب و... در ارتباط مي باشد تك سلولي های معلق در آب ، در نزديكي سواحل ، هاله ای از رنگ سبز به آبهای ساحلي ميدهد !
البته کلاس هشتم اینو میگن
 

Masyar. Flash.

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
8
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
نبودم
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1401
پاسخ : بعد چهارم!

خب حالا میشه رفت توش؟
یا بهتر بگم میشه از این فظای سه بعدی خارج شد؟

*دو پست شما یکی شد. لطفا قوانین را مطالعه فرمایید.
اینطوری نمیشه که ازین بعدا خارج شد ولی اوتچیزی شما میگین میشه سفر درزمان.
 

White_Fox

کاربر فعال
ارسال‌ها
22
امتیاز
29
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 5
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1404
پاسخ : کارگاه سؤالات علمی

سلام.من یه کاربر جدیدم و یه سوال داشتم.میخواستم بدونم کسی میتونه واسه من فرق عقل و هوش رو واسه من توضیح بده.نمیخوام بگین عقل چیه و هوش چیه.تعریف نمیخوام.میخوام بدونم مباحث علمی درمورد هرکدومشون چجوریه؟چون فلاسفه از عقل حرف میزنن و از هوش حرفی نمیزنن و طفره میرن.دلیلشم میگن تو حیطه ما نیس.از اونطرف روانشناسان از هوش حرف میزنن و وقتی از عقل میپرسی میگن از یه فیلسوف یا نمیدونم معلم بینش بپرس.کسی میتونه راهنماییم کنه؟ممنون میشم... /m\
ادمایی هستن که هوششون خیلی بالا است ریچارد براتیگان که یک دانشمند است اما اخرش عقلش انقدر پایین بود که خودکشی کرد
هوش و عقل دو تا مبحث جدا هستن که هوش همان هوش ادم است(IQ) و عقل مجموعه ای از تجربه ها و وجدان ادم است
 

1364056631

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
6
امتیاز
4
نام مرکز سمپاد
شهیدمدنی
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
1402
بعد 4 یک واقعیت فلسفی همه باید باور کنند
 

MPHARSNA

کاربر فعال
ارسال‌ها
43
امتیاز
49
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی ۲
شهر
زنجان
سال فارغ التحصیلی
1402
با سلام
من یه سوال داشتم . تفکر به کلاسمون گفته زندگینامه مریم میرزاخانی رو مطالعه کنین می پرسم . جلسه قبل از چند نفر پرسید که میرزاخانی خودش رفت دانشگاه هاروارد یا از طریق بورسیه ؟ و کسی نتونست جواب بده . بعدش نمی دونم چرا بحثو کشید سمت المپیاد ریاضی و گفت همه کسایی که توی المپیاد جهانی ریاضی مدال میارن می تونن با بورسیه برن دانشگاه های برتر ؟
احتمالا چون پسرش المپیاد شرکت کرده اینا رو پرسیده . اگه میشه جواب این دو تا سوال رو بگین .من خودم کنجکاو شدم.
 
بالا