• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مشاوره برای انتخاب ساز ، استاد و ...

  • شروع کننده موضوع
  • #1

negginnium

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
891
امتیاز
10,170
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بندرعباس
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
sth
www.harmonytalk.com
واقعا شرمنده که طولانیه.

فراگرفتن هنر نوازندگی با انتخاب نوع ساز آغاز می گردد و اگر این انتخاب در دوران کودکی اتفاق افتد، ساز از اولین خاطرات نوازنده می گردد و در پایان نیز، یاد گار بجای مانده از نوازنده، ساز و اجراهای های اوست.


انتخاب نوع ساز، نخستین و در عین حال، مهمترین مسئله ایست که یک فرد دوستدار نوازندگی با آن روبرو می گردد چراکه بسیار اتفاق می افتد که پس از مدتی هنرجو احساس دلزدگی از انتخاب خود کرده پیدا می کند و نوازندگی را رها می کند. زیرا در زمان انتخاب، او به علت نداشتن اطلاعات کافی نتوانسته انتخاب صحیحی در این زمینه انجام دهد.

بشردر طول تاریخ برای هر نوع سلیقه، تفکر، طبیعت و احساس خود، سازی را آفریده است و امروز ما می توانیم با آگاهی کامل، سازی را که جوابگوی احتیاجات مختلف موسیقایی ما می باشد را انتخاب کنیم.

طی این مقاله (سه قسمت) سعی بر آن شده تا یک بررسی جامع، ازعواملی که می تواند باعث انتخاب هوشیارانه ساز توسط هنرجویان موسیقی شود صورت پذیرد. پیشنهاد می شود اگر در مقطعی هستید که قصد یادگیری نوازندگی را دارید و در انتخاب میان دو یا چند ساز مردد هستید، جدولی تشکیل دهید و برای سازهای مختلف به مواردی که در این مقاله بعنوان معیارهای انتخاب ساز مطرح گشته، امتیاز مثبت ومنفی دهید، تا در انتها به این جمع بندی برسید که کدام ساز با توجه به مسائل مختلف برای شما امتیاز بیشتری می آورد.

1- در صورتی که اطلاعی از موسیقی ندارید، بهتر است قبل از انتخاب ساز در دوره های آموزشی " ارف" شرکت کنید و با گذراندن این کلاسهای نسبتا کوتاه مدت که امروزه در اکثر آموزشگاه های موسیقی تدریس می گردد، یک آشنایی اولیه با موسیقی پیدا کنید تا یک پله در راه شناخت عمومی موسیقی و سازها جلوتر روید.


پیکولو 2- بطورکلی "سبکی" از موسیقی که می پسندید، خود عاملی است که تنوع انتخاب میان سازها را در شما محدودتر می کند و انتخاب ساز را آسانتر می نماید زیرا بعضی از سازها با توجه به امکانات و ساختارشان برای نواختن در یکسری از موسیقی ها مناسب ترند، مثل اینکه انتخاب گیتار الکتریک برای نواختن موسیقی کلاسیک ایرانی چندان مناسب به نظر نمی رسد.


3- هر یک از سازها دارای محدوده صوتی خاصی می باشند، این از مسائل شخصی هر فردی است که اولا، محدوده صوتی را می پسندد که گسترده و وسیع است یا دارای وسعت صوتی کوچکی است؛ برای مثال ترومپت دارای محدوده صوتی کوچکی است و ارگ بادی دارای بزرگترین محدوده صوتی در میان سازها می باشد.

نباید تصور کرد که عامل محدوده صوتی گسترده "به تنهایی" امتیازی بزرگ در انتخاب میان سازها محسوب می گردد، زیرا برای مثال بسیاری از نوازندگان سازهایی را انتخاب می کنند که این مشخصه را بصورت محدود دارند و برای این دسته از نوازندگان مشخصه های دیگری در موسیقی، مثل ریتم ارزش بیشتری می یابد، مانند نوازندگان دف و دیگر سازهای ضربی.

ثانیا، این گستره صوتی بزرگ یا کوچک، بیشتر شامل نت های زیر می گردد یا نت های بم؟ و شما بیشتر کدام محدوده را می پسندید؟ مثلا کنترباس دارای محدوده ای با نت های بم می باشد و پیکولو دارای محدوده ای با نت های زیر می باشد.


ترومپت 4- جنس صدا یا طنین صدای سازهای مختلف با یکدیگر متفاوت است، هنگامی که دو ساز متفاوت" یک نت" را می نوازند شنونده به سادگی متوجه تفاوت جنس صدای حاصله از این دو ساز، می گردد. مثلا اوبوا دارای طنینی تودماغی است و سنج دارای جنس صدایی فلزی دارد.


درعلم فیزیک طنین مسئله ای تعریف شده است که برای آگاهی از آن بایستی با این علم آشنایی داشته باشیم، اما بعنوان یک راهنمایی ساده برای اینکه متوجه شوید چه جنس صدایی را می پسندید به صدای نواختن سازهای متفاوت گوش دهید و البته بهتر است به آثار غیر تکنیکی که در آنها ساز، یک موسیقی ساده را اجرا می کند و حواس شنونده به دیگرمسائل منحرف نمی شود، گوش فرا دهید تا تفاوت جنس صداها را بخوبی متوجه شوید و از علاقه خود در اینباره آگاهی یابید



- هر سازی با توجه به مشخصات ساختمانی و فیزیکی خود، دارای یکسری از توانایی هایی اجرایست که وجود همین توانایی ها درهرسازباعث بوجود آمدن تکنیک های مختلف در نواختن آن ساز می گردد و البته هر چه این توانایی ها و تکنیک های مرتبط با آنها در ساز بیشتر باشد، دوره یادگیری سازطولانی تر، مشکل تر و پرهزینه ترمی گردد. نمونه بسیار آشکار این مورد ویولن است که تمامی این موارد برای آن صدق می کند.
براي آنکه از امکانات اجرايي سازها آگاهي يابيد، سعي کنيد به قطعات تکنيکي سازهاي مورد علاقه خود گوش دهيد وبا تکنيک هاي مختلف نوازندگي آنها حتي بصورت سطحي و نه بصورت کاملا دقيق، آشنا شويد.

6- از ديگر مواردي که در انتخاب سازها بايد به آن توجه داشت، نقش وميزان حضورسازها درگروه نوازي ها وهمينطورارکستر است. بطور کلي در گروه نوازي ها مي توان ازسازهاي مختلف استفاده نمود، اما بعضي از سازها با توجه به خصوصياتشان، مورد استفاده بيشتري در گروه نوازي ها يا ارکستر دارند.

اين امر درانتخاب ساز يکي از موارد مهم مي باشد، زيرا به عنوان" يک امکان" براي نوازنده مطرح مي گردد، سازي که در ارکستريا گروه نوازي بيشتراستفاده مي گردد، داراي طيف وسيعتري از قطعات مي باشد که در آنها از آن ساز استفاده شده واز جنبه ديگر نيز، بدليل وجود همين امکان، نوازندگان اين دسته ازسازها مي توانند در فضاي گسترده تري جوياي شغل وکسب درآمد ثابت از طريق نوازندگي درارکسترها و گروه هاي موسيقي گردند.

از طرف ديگر تعداد نوازندگان هرگروه ساز که بطورثابت، به استخدام ارکستر در مي آيند جزو مسائل تاثير گذار درانتخاب سازهاست، زيرا هرچه در يک ارکستر به تعداد بيشتري از نوازندگان يک ساز نياز باشد احتمال و امکان کاريابي براي آنها بيشتر است.


زيلوفون معمولآ کاربرد کمتري در اجراها دارد.
براي مثال اکسيلوفون بسيار بندرت و کم در ارکستر استفاده مي گردد وهمچنين دراغلب مواقع استفاده از آن در ارکسترنيز، به بيش از يک نوازنده آن در موسيقي مورد اجرا، نيازي نيست.


به هر حال بايد توجه داشت، که مسائل درآمدي و معيشتي نوازندگان و هنرمندان جزو"امورلاينفک" زندگي آنهاست و به سادگي نمي توان از کناراين دسته از مسائل گذشت و آنها را ناديده گرفت، در غير اينصورت وضعيتي پيش مي آيد که هنرمند براي تامين معيشتي زندگي خود به کارهاي فرعي وغيرهنري روي مي آورد و اين امر باعث افول وضعيت هنري او مي گردد.

7- بسياري از اوقات قيمت پايه سازها، ازعوامل بسيارتاثير گذار در انتخاب سازتوسط هنرجويان مي باشد. عملا سازهايي که داراي قيمت پايه بالايي هستند، کمتر توسط افراد با وضعيت مالي کم در آمد يا متوسط خريداري مي گردند و آنها توان خريد اين دسته از سازها را ندارند وتازه به علت وجود قيمت پايه بالا اين دسته سازها، اگر خريداري نيز از طرف اين دسته از افراد با وضعيت مالي گفته شده نيز صورت پذيرد، آنها نمي توانند ساز با کيفيت بالايي را تهيه کنند و اين امر باعث مي شود تا بسيار از افرادي که استعداد نوازندگي دارند از يادگيري آن محروم بمانند.

از طرف ديگر، همانطور که امروز شاهديم، انتخاب و خريد اين دسته از سازها توسط قشر مرفه اي از جامعه ما بصورت يک ژست در آمده و باعث گرديده تا اين سازها بعد از مدت کوتاهي، بصورت يکي از اجزاي دکوراسيون خانه در آيند.

براي مثال مي توان پيانو را در نظر گرفت که نمونه بسيار خوبي براي اين قضيه است. افراد بيشماري که داراي علاقه و استعداد دراين ساز هستند يا از نواختن آن محروم شده اند يا مجبور به تمرين با ارگ هاي الکتريکي شده اند.

8- وجود و تعدد آموزشگاهها ومراکزآموزشي وهمچنين هنرآموزاني که ساز مورد علاقه شما را تدريس مي کنند، در طول زمان دوره آموزش ساز، ميزان اطلاعات و مهارت هاي فراگرفته شده نوازندگي بسيار موثر است. براي مثال،" درحال حاضر" نوازنده، مدرس و مرکزي که در آن ساز هارپ تدريس گردد درکشور ما نادر است و وجود يک يا دو مدرس در يک ساز نيز، براي يادگيري در سطوح بالا وهمچنين پاسخگويي به نيازها نيز ناکافي است

9- فیزیک بدن و قدرت بدنی نوازنده از مواردی هستند که بایستی در انتخاب ساز مورد توجه جدی قرار بگیرند. بسیاری از سازها برای نواختن یا حتی نگهداریشان در هنگام نواختن توسط نوازنده توان بدنی بالایی رامی طلبند و از طرف دیگر نباید از نقش فیزیک بدن نوازنده نیز غافل شد، زیرا این امر در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیرات زیادی را دارد.

نوازندگانی که سازی را انتخاب کرده و می نوازند که با فیزیک بدن آنها سازگاری ندارد، هم در هنگام نواختن آن دچار مشکل می شوند و هم با گذشت زمان دچار بیماری ها و آرتروزهای مختلف می گردند. زیرا متاسفانه در هنگام انتخاب ساز اغلب به این مسئله توجه چندانی نمی شود و این امر مهم تلقی نمی گردد.

برای نمونه ثابت شده که داشتن گردن بلند برای نواختن ویلن مناسب نیست و خطر بروز آرتروز در این دسته از نوازندگان بیشتر از دیگران است یا کسانی که مشکلات و نارسایی های ریوی دارند در نواختن سازهای بادی دچار مشکل می شوند.

از طرف دیگر، همانطور که گفته شد داشتن قدرت بدنی مناسب در نواختن بعضی از سازها لازم است، مثلا کنترباس نیازبتوان بدنی مناسبی برای نگهداری و نواختن دارد.

هرچند که در این موارد قطعیتی وجود ندارد، اما در هر حال وجود یکسری از شرایط و ویژگی های بدنی برای نواختن هر ساز، مفید تر ازعدم وجود آنهاست.


بسیاری از منابع موسیقی در ایران
بسیار قدیمی هستند
10- درانتخاب ساز بایستی به فراوانی و تنوع وسایل مورد استفاده در آن ساز و قیمت آنها و همچنین وجود مراکز و افرادی که این خدمات را ارائه می دهند توجه داشت. بسیاری از قطعات بکار رفته در سازها از قطعات مصرفی بوده و بعد از مدتی مستهلک می گردند - نظیر سیم های یک ساز زهی- و یا اینکه ساز در اثر استفاده یا تعویض قطعات، نیازمند تنظیم می گردد و در اینجاست که مشکلات بیشمار رخ می نمایند.


نبود بسیاری از وسایل اصلی اولیه و جانبی مورد استفاده دراکثر سازها و همچنین عدم وجود تکنیسین دوره دیده کاردان و با مهارت، که در اثر تنظیم و تعمیر او، صدمه ای به سازوارد نگردد و همینطورعدم وجود وسایل استانداردی که این تکنیسین در تنظیم و تعمیر ساز باید از آنها بهره گیرد، مشکلات را چندین برابرمی گرداند.

11- میزان شهریه پرداختی برای یادگیری سازهای مختلف متفاوت است و باعث می شود که این پارامتر به همراه قیمت ساز، برای افرادی که اطلاع چندانی از مواردی نظیر آنچه در این سلسله مقالات عنوان شده ندارند، از مهمترین عوامل انتخاب ساز گردد.

تعداد زیادی ازافراد درهنگام انتخاب ساز به دنبال سازی هستند که دوره آموزشی کوتاهی داشته و شهریه نسبتا کمی نیز داشته باشد. البته این مورد همانطور که در این مقاله نیز آمده، از عوامل گزینش ساز است، اما سایر موارد مطرح گشته در بالا در درجه اهمیت بیشتری نسبت به این عامل قرار دارند.

12- میزان تنوع و وجود کتاب های آموزشی و در درجه بالاتر، دردسترس بودن نت های قطعات مختلف یک ساز، بایستی بسیار جدی گرفته شود." درحال حاضر" تهیه کتب آموزشی نسبت به تهیه نت قطعات تخصصی سازها در ایران ساده تر است.


قبل از انتخاب ساز از رپرتوار آن مطلع شوید
متاسفانه نبود مراکز فروش نت های موسیقی و"عدم وجود رقابت" بین همین چند مرکز انگشت شمار، که دارای امکانات بسیار محدودی از لحاظ آرشیو نت های موسیقی هستند، باعث شده تا نوازندگان دسترسی بسیار ناچیز و محدودی به نت قطعات مورد علاقه خود یابند. در واقع در این بخش نوازندگان بیشتر نت ها را از طریق دست به دست از یکدیگر یا از طریق اساتید موسیقی خود تهیه می کنند.

در این روش نمی توان به نت بسیاری از قطعات که زمان چندی از ساختشان نمی گذرد دستیابی پیدا کرد و در نواختن همان قطعات شناخته شده ترنیز نوازندگان دچار مشکل می گردند، زیرا به علت استفاده شدن مکرر و طولانی و همینطور دست به دست این نت ها، آنها اکثرا کثیف، خط خورده و نا واضح گشته اند و نوازندگان را به اشتباه می اندازند.


این مسئله برای بعضی از سازها حاد تر بوده و بایستی قبل از انتخاب ساز مورد بررسی دقیق، برای ساز مورد علاقه قرار گیرد.

- جمع بندی : بنابر آنچه که در بخشهای مختلف این مقاله بررسی شد به این نتیجه می رسیم که انتخاب یک ساز برای نواختن، صرفا یک مسئله ساده و یا احساسی نیست و بایستی به بسیاری از مسائل توجه داشت و با استادان موسیقی نیز مشورت نمود.
 

niki

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
119
امتیاز
9
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بابل
مدال المپیاد
اینفد مدال دارم که نمیدونم باشون چیکار کنم؟؟
دانشگاه
اگه خدا بخواد بریم یه گورست
پاسخ : راهنمای انتخاب ساز

خیلی جالب بود.ادم اگر با صدای سازی حال کنه باید بره یاد بگیره.
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

سلام
مدت طویلیه میخوام برم کلاس موسیقی و نوازندگی رو شروع کنم
ولی نمیدونم چی میخوام بزنم
عجیبه نه؟
ولی در کل در همه زمینه ها همین مشکل رو دارم!
البته پیانو رو خیلی دوس دارم
ولی فکر میکنم همه ساز ها انقدر خوب هستن که ارزش امتحان داشته باشن

میتونید تو انتخاب ساز کمکم کنید؟
چه سازی میزنید؟
چه حسی داره؟
سخته؟
..............
اینکه چرا اون ساز رو انتخاب کردین هم بگین :-"
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

من یه نظر بدم.نمی شه هرکی ساز می خواد یاد بگیره یه تاپیک بزنه.به نظرم یه تاپیک زده شه واسه کمک برای انتخاب ساز.بگذریم
به نظر من یا برو کیبورد یا پیانو واشه یه مدت کوتاه مثه یه سال.اگه خوشت اومد ادامه بده.نیومدم سازتو عوض کن.فکرم نکن تو اون یه سال وقتت تلف شده.چون تجربه هایی به دست میاری که هر سازی که بخوای بزنی بت کمک می کنه.
 
  • لایک
امتیازات: HHH

دلداده ی وطن

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
106
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
زنجان
دانشگاه
بهارستان
رشته دانشگاه
ا
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

من سه تار می زنم.
اصلا از صداش خوشم نمیاد.
خیلی طول می کشه تا یاد بگیری پیشنهاد می کنم اصلا نری سه تار.
 

nahid

violet
ارسال‌ها
1,604
امتیاز
5,949
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1388
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن

به نقل از گلبرگ :
من سه تار می زنم.
اصلا از صداش خوشم نمیاد.
خیلی طول می کشه تا یاد بگیری پیشنهاد می کنم اصلا نری سه تار.
^-^ [-(

منم سه تار میزنم, و خییییییییییییلی هم از صداش خوشم میاد. یاد گرفتنش هم اگه آدم خنگی نباشی اصلا طول نمیکشه؛ نهایتا 2 سال.
و تنها ساز های دیگه ای که حاضرم بزنم به جز سه تار, کمانچه و پیانو هستند. (یه مدت کوتاه هم پیانو میزدم)
البته این چیزایی که گفتم منظورم این نبود که بری سه تار, نظر شخصیم بود.

اینکه بری چه سازی بستگی به خیلی چیز ها داره!! اول که باید از بین کلاسیک و سنتی انتخاب کنی. بستگی داره هدفت چی باشه. مثلا من دلیل اینکه موسیقی رو شروع کردم علاقه ی زیادم به سه تار بود! اگه به ساز خاصی علاقه داری, به سختیش فکر نکن. ولی اگه کلا میخوای وارد موسیقی بشی با ساز های عمومی تر شروع کن, مثل پیانو -مادر ساز های کلاسیک-. :D
 

nimafo

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,084
امتیاز
3,128
نام مرکز سمپاد
888
شهر
888
سال فارغ التحصیلی
888
مدال المپیاد
888
دانشگاه
888
رشته دانشگاه
888
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

به نظر من و با توجه به تجربیات بسیار من (!) اگه میخواید موسیقی رو تا آخرش برید و یه باسواد کامل موسیقی بشید و یا یه آهنگساز خوب ،مسلمه که بهتره برید پیانو.
من چند سالیه که تار میزنم.یه سال و نیم اولش زجره (البته نه خیلی) ولی لذتش بعد شروع میشه.اگه بین تار و سه تار موندید یا میخواید برید سه تار به نظر من اگه برید تار بهتره.چون بعداً برای یادگیری سه تار با مشکل چندانی مواجه نمیشید.این حرف منم نیست همه ی استادای موسیقی اینو میگن.من که پرسیدم گفتن تار از گیتار هم سخت تره (و سبک پرده ها هم که مسلماً با هم زیاد فرق ندارن ) پس بعد از یاد گیری تار برای نواختن گیتار با مشکل کمتری مواجه هستید.چند وقت پیش هم من یه ذره عود زدم و دیدم فرق زیادی با تار نداره و راحت میتونستم آهنگ مورد نظرم رو در بیارم ؛در صورتی که اگه برید سه تار طریقه ی مضراب زدنش با تار فرق داره پس روی زدن عود خیلی باید کار کنید.
از همه ی اینا گذشه اصلاً تار خیلی ساز روح نوازیه و جای پیشرفت هم خیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی داره.
و در حالت کلی تر اگه بین سنتی و کلاسیک شک دارید به نظر من تو ایران عرصه برای سنتیها بازتره .
حالا هر چی خودتون صلاح میدونید!از من گفتن بود و از شما نشنیدن :D
 

parnian.d

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,470
امتیاز
6,404
نام مرکز سمپاد
فرزنگان1 بندرعبّاس
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

ببین، در این مورد تاپیکای زیادی داشتیم. بچه ها هم پیشنهادای خوبی دادن.
اما اصل کلام اینه که ببین چی دوست داری! اینکه سخته یا طول میکشه یا دیره... یعنی میخوای با ساز بازی کنی!
برو به صداش گوش کن، امتحانش کن، ببین اصلا کدوم ساز به استیلت میخوره و صداش رو دوست داری... همین!
 

rojin

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
284
امتیاز
136
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
مشغول به ریاضی به شد!:دی
دانشگاه
تو ایران صنعتی شریف(در
رشته دانشگاه
قطعا یه چیزی مربوط به ریاضی
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

از وقتی 5-6 سالم بود یه کیبورد تو خونه ما بود،مامانم میزد،منم همینجوری خوشم میومد،مامانم بدون نت و اینا یه چند تا آهنگو یادم داده بود!
بعد من کم کم علاقه مند شدم و الان عاشق عاشق عاشق پیانو و موسیقی ام!
در مورد خودم میتونم بگم اینجوری نبودم که مثلا عین کلاس زبان از یه سنی به بعد تصمیم بگیرم برم!
همینجوری خورده خورده علاقه مند شدم،اولاش نه خیلی،اما الان واقعا خیلی!
واسه ی همین،نمیدونم اونجوریش چجوریه!
اما شدیدا پیشنهاد میکنم یه ساز کلاسیکو انتخاب کنی،که اونم احتمال زیاد یا پیانو میشه یا ویولون.سازهای دیگه هم هستن اما اکثر حرفه ای ها یکی از این دوتا ساز اصلیشونه،گرچه اگه به سازای بادی علاقه داشته باشی فلوت کلید دار و این چیزام هستن!
شخصا اصلن از موسیقی سنتی خوشم نمیاد!دیگه خوددانی!
 

settareh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
3,907
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

خب! صبر کن ببینم! الان خیلی کلی گفتی ! :D
1. چه سبکی دوست داری؟ کلاسیک؟ سنتی؟ غیر از اینا؟
2. چقدر موسیقی رو دوست داری؟ ینی چقدر بهش بها میدی؟ چقدر حاضری براش وقت بذاری؟
3. دوست داری هی یه مدت این ساز یه مدت اون ساز رو کار کنی یا قشنگ بچسبی به یه ساز و ول نکنی؟

ببین ساز سخت و آسون نداره! موسیقی جدی اصلا " آسون " نداره! هر سبکی! هر سازی سختی ها و لذت خودش رو داره!
صداش به خودت بستگی داره! با چجور صدایی حال میکنی؟ صدای سازای بادی؟ زهی؟
دوست داری سازت چقدری باشه؟ بتونی بذاری تو کیفت و بری این ور اون ور؟ یا دست و پا گیر باشه هم برات مهم نیست؟

+ وقتی مثلا رفتی ویلن کلاسیک، سعی نکن با اون سازت سنتی هم بزنی.. فلان هم بزنی... یه سبک رو انتخاب کن برو تا ته!
تو هر سبکی زیبایی های زیادی هست!
فک نکن با یه سال ، دو سال ، زدن یه ساز جدی میتونی برای خودت کسی بشی و اینا !
اولا باید دوستش داشته باشی! این خیلی مهمه!
دوما باید تمرین زیاد بکنی! اینم خیــلی مهمه !
سوما معلم خوب باید گیر بیاری :D

من خودم ویلنسل میزنم! معمولا به کسی توصیش رو نمیکنم! چون اولا معلمش سخت گیر میاد، دوما ساز همچین کوچیکی نیست و جا میگیره و بردن آوردنش دردسره و ...! :-" جزو ساز های زهی هم هست! ینی صداش اول کاری در نمیاد! مثلا پیانو، از اول که بخری یه صدا میده! صداش عوض نمیشه! ولی ساز های زهی تا صداشون خوب و قشنگ و درست در بیاد طول میکشه! :-" کلا ویلنسل ساز متداولی هم نیست ! اگه خودت دوست داری برو بزن! من هیچ توصیه خاصی برای ویلنسل زدن یا نزدن ندارم! :D
برای این که بیشتر با صداش آشنا بشی این و این یکی و این از سوییت های باخ هستن برای ویلنسل , میتونی گوش کنی! :D
 

armita

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,204
امتیاز
686
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
‫علوم کامپیوتر‬‎
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

غیر از این نکاتی که ستاره گفت و خیلی هم مهمن ٬ یک چیز مهم دیگه اینه که برای چی می خوای ساز بزنی ؟!
یعنی اگر هدف اینه که آخرش یک نوازنده ی خوب بشی و از این راه درآمدی داشته باشی ٬ خیلی بهتره که یک ساز نسبتا غیر معمول بزنی ! مثلا الان نوازنده ی خوب ویولن خیلی زیاده ! اگر یکی بخواد در این زمینه بدرخشه (!) باید عالی باشه ! و این نیازمند کلی وقت گذاشتن و تمرینه ! (غیر از استعداد و اینا !‌)
اما مثلا نوازنده ی ویولا خیلی زیاد نیست ! یا در ساز های ایرانی تنبور و رباب و شورانگیز و .... خیلی زیاد نیستن‌! در نتیجه می‌شه موفق تر بود !‌
 

goal

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
8
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
اوایل اسمش بود شهید بهشتی بعد شد شهید حیدری الان هم هست مرحوم محمد جواد عمران
شهر
آمل
مدال المپیاد
المپیاد فیزیک مطالعه داشتم ولی تنها موفقیتم در المپیاد بسیج بود که سال سوم دبیرستان تا اونجایی که یادم میاد ظاهرا تو 30 ام شده بودم!! کتب فیزیک پایه رو مطالعه کردم اون زمان یادش به خیر....
دانشگاه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
رشته دانشگاه
مکانیک حرارت و سیالات
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

اگه بهت برنمی خوره برو یک دوره کلاس ارف(موسیقی کودکان) البته آدم بزرگم توش هست اما کلاس اول موزیکه!!
اونجا همه نوع ساز هست و می تونی امتحان کنی (آلبته در حد ابتداییش) و پس از پایان کلاس خودت خود به خود یک ساز انتخاب خواهی کرد اگه موسیقی دلت رو نزده باشه
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

1. چه سبکی دوست داری؟ کلاسیک؟ سنتی؟ غیر از اینا؟
2. چقدر موسیقی رو دوست داری؟ ینی چقدر بهش بها میدی؟ چقدر حاضری براش وقت بذاری؟
3. دوست داری هی یه مدت این ساز یه مدت اون ساز رو کار کنی یا قشنگ بچسبی به یه ساز و ول نکنی؟

1-کلاسیک
2-موسیقی رو برای آرامش می خوام، وقتی برم سراغش نمیتونم ولش کنم
3-من اکثرا تنوع طلبم
همیشه تصمیم میگیرم سر یک چیزی بمونم
بعد یهو میفهمیدم میخوام ولش کنم
:D

ولی از بچگی صدای پیانو تو خونه بود
مامانم کاست هاشو میذاشت
صداش تو ضمیر ناخوداگاهم ثبت شده
 

nahid

violet
ارسال‌ها
1,604
امتیاز
5,949
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1388
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

تاپیک تکراریه. :)
 
  • لایک
امتیازات: N.M

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن

به نقل از violet :
of hnrhl ;kdn!
\v lpj,h ldai :D

نیـلوفر : ترجمه :
خب ادقام کنید !
پر محتوا میشه :D
 
  • لایک
امتیازات: N.M

FarnaazZz

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
12
امتیاز
4
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
رشته دانشگاه
مکانیک! کامپیوتر!!!!
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

هر چی رو که صداشو دوس داری انتخاب کن!
باید ساز های مختلف رو امتحان کنی!
من پیانو می زنم! اولاش سخته ولی بعدش خیلی خوب می شه!
 

محمد!

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
402
امتیاز
213
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی1 تهران
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مهندسي صنايع
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

من گیتار برقی رو بهت پیشنهاد میکنم B-)
چون صدای افتضاح خوفی داره :-"
باید یه کمی هم راک گوش بدی تا علاقت بیشتر بشه!
برای یاد گیریش هم باید حداقل 1 سال بری گیتار معمولی بزنی
چون تو ایران گیتار برقی زن خوب داریم، اما معلم گیتار برقی خوب نداریم، برای همین نمیشه از همون اول از گیتار برقی شروع کنی (;
برای همین باید اول یه سری اصول رو یاد بگیری با گیتار معمولی :)
موفق باشی :D
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

به نقل از BAX :
من گیتار برقی رو بهت پیشنهاد میکنم B-)
چون صدای افتضاح خوفی داره :-"
باید یه کمی هم راک گوش بدی تا علاقت بیشتر بشه!
برای یاد گیریش هم باید حداقل 1 سال بری گیتار معمولی بزنی
چون تو ایران گیتار برقی زن خوب داریم، اما معلم گیتار برقی خوب نداریم، برای همین نمیشه از همون اول از گیتار برقی شروع کنی (;
برای همین باید اول یه سری اصول رو یاد بگیری با گیتار معمولی :)
موفق باشی :D

حرف گیتار بزنم بابام میگه جلف شدی! :D
 

محمد!

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
402
امتیاز
213
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی1 تهران
دانشگاه
شريف
رشته دانشگاه
مهندسي صنايع
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

به نقل از Captain. Pisko :
حرف گیتار بزنم بابام میگه جلف شدی! :D
یعنی چی؟؟؟ :-?
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : انتخاب ساز موسیقی(اونایی که ساز میزنن بیان تو!)

یعنی در خانواده جا افتاده گیتار =جلف

وا3 همین هیچ وقت بهش فکر هم نکردم

بابام میگفت برو ویالن
خودمم گفتم پیانو صداش متنوعه
ولی شک داشتم

همین!
 
بالا