پروژه ی سرن چی شد؟

persianboy1373

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
1,311
نام مرکز سمپاد
دبیرستان شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
دانشگاه
دانشگاه تهران - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
رشته دانشگاه
مهندسی نقشه برداری- سیستم های اطلاعات مکانی GIS
پاسخ : پروژه ی سرن چی شد؟

به نقل از مـı د مـϟ ز ـℒ.• :
یه سری توضیح بدم راجع به این بوزون هیگز ..

بوزون هیگز به عنوان کلید درک جهان تلقی می شود و فیزیکدانها اظهار می دارند که کار این ذره این است که به اتم جرم بدهد.

بدون این جرم این ذرات با سرعت نور در کیهان حرکت می کردند و نمی توانستند برای شکل گرفتن اتمهایی که همه چیز رادر جهان ساخته اند به یکدیگر متصل شود.

برخورد دهنده بزرگ هادرون که در 17 کیلومتری زیر زمین نزدیک مرز سوئیس و فرانسه قرار دارد و شعاعهای پروتنها را با سرعت نور در هم می شکند و شرایطی را خلق می کند که در کسری از ثانیه پس از انفجار بزرگ ( Big Bang - مهبانگ ! (:D) ) ایجاد شده است.

اگر نظریه فیزیکدانها درست باشد، تعداد معدودی از ذرات بوزون هیگز باید در هر تریلیون برخورد، پیش از آنکه به سرعت از بین برود وجودداشته باشد.
الان دقیق درک نمیکنم اگه این ذره به اتم جرم میده پس پروتون و نوترون چی هستند؟
 

Madmazel Fairy Tale

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
522
امتیاز
1,892
نام مرکز سمپاد
فرزانـ/̵͇̿̿/'̿'̿̿̿ ̿ ̿̿ ½
شهر
Minsk
دانشگاه
BSMU
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : پروژه ی سرن چی شد؟

البته همونجور که معلومه همه دارن ازش بعنوان یه خبر مقدماتی یاد میکنن و کسی نگفته که ۱۰۰% قطعیه ولی دارن بیهوش میشن از ذوق این فیزیکدان ها :D

الان یه حالتی شده که انگار مثلاً نشستی تو خونه بعد کنترل دستته میگی بابا بابا بدو بیا رادرفورد پرتوهای آلفا بتا گاما رو کشف کرد تلویزیون داره نشونش میده :D

یعنی یه حالتی شده که داریم یه کشف رو تو موقعی که زنده ایم میبینیم 8-> هیجان انگیزه 8->

یه مقاله ی خیلی جالب هم راجع بهش هست که بخونین :)

به اطراف خود نگاه کنید و از خود به پرسید که چرا همه چیز در عالم جرم دارند؟

برای یافتن این پاسخ، مرکز تحقیقاتی "سرن" ( لینک ) اروپا یک سقوط دهنده بزرگ بنام برخورد دهنده عظیم هادرون ( لینک ) را به عنوان قویترین سرعت دهنده ذرات ریز اتمی که تا کنون بشر ساخته بنا نمود.

از سال 2008 میلادی به این سو دانشمندان در مرکز سقوط دهنده هادرون پروتون ها را در سرعت بی نهایت زیاد با هم برخورد میدهند تا رد پای ذرات بنیادی بوزون-هیگز را کشف کنند.

این آزمایشگاه بصورت یک تونل 26 کیلومتری ساخته شده که در آن پروتون ها به اندازه 14 تریلیونالکترون ولت انرژی می‌گیرند و به هم برخورد می‌کنند تا اثری یا رد پای بوزون هیگز را کشف کنند. با انجام این تحقیق دانشمندان سعی دارند به ما بفهمانند که ذرات ریز اتمی با عبور از میدان های نامرئی که همه عالم را پر کرده به سمت آنها کشیده می شوند و در نتیجه دارای جرم می شوند.

اطلاعات بدست آمده از سقوط پروتون ها در این مرکز برای بررسی و کشف :

  • سیاه چاله های ریز
  • تک قطب های مغناطیسی
  • و کشف احتمال این که هر نوع ذرات بنیادی را که می شناسیم دارای یک جفت یا همتای نامرئی ابرتقارن می باشند
نیز استفاده می شود.

دانشمندان زیادی در دهه 1960 میلادی گفته بودند که عالم پر از ذراتی بی نهایت ریز بنام بوزون است که باعث می شود ذرات ریز اتمی مانند پروتون دارای جرم شوند.

* Persianboy ، جواب شما تو این خط ِ آخره ! (:
 

SR

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
604
امتیاز
1,157
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 1
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
00
مدال المپیاد
درست نخوندم به جایی نرسیدم
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : پروژه ی سرن چی شد؟

به نقل از persianboy1373 :
الان دقیق درک نمیکنم اگه این ذره به اتم جرم میده پس پروتون و نوترون چی هستند؟
خوب بوزون هیگز جزو ساختار ایناست و بهشون جرم میده دیگه!
فکر نمیکنید این ذره محدودیت ما یعنی ماده برای رسیدن به سرعت نور باشه؟
فرض کنید ما یعنی بدن های ما یه لحظه بوزون هیگز نمیداشتیم اونوقت چه اتفاقی میفتاد؟
 

behradv

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
183
امتیاز
958
نام مرکز سمپاد
علّامه حلّی تهران
شهر
تبریز و تهران
دانشگاه
دانشگاه تورنتو
رشته دانشگاه
علوم مهندسی
پاسخ : پروژه ی سرن چی شد؟

خیلی هیجان انگیزه 8->! منم تبریک می گم :D.

آخه من حدود 3 سال پیش داشتم در این موراد تحقیق می کردم، بعد هر مطلبی می خوندم هی هیگز هیگز می کردن، با وجود این که هنوز کشف نشده بود. بعد من با خودم می گفتم اینا که هنوز همچین چیزی ندیده ن،چطور با اطمینان تو نظریاتشون بهش اشاره می کنن؟!
ضمناً، پروفسور هیگز هنوز زنده است! خودش هم انتظارش رو نداشته در طول عمرش کشف شدن چیزی باشه که در موردش نظریه داده بوده.
البته هنوز کامل کامل نمیشه بهش اطمینان کرد، ولی به هر حال جالبه!

مثه این که این بوزون هیگز آخرین ذرۀ باقی مونده از فیزیک ذرّات بوده که هنوز به چشم دیده نشده بود. یعنی وجودش برای صحت نظریه هایی که در مورد پیدایش جهان داده بودن به قدری الزامی بود که حتی قبل از کشف شدنش هم فرض می کردن هست!

تحقیقی که من می کردم در مورد نظریه های همه چیز [nb]Theory of Everything - TOE[/nb] بود. نظریه هایی که سعی می کنن تمام انواع نیرو رو یه جا جمع کنن و با یه نظریۀ واحد همه چیز رو در مورد فیزیک شرح بدن. در واقع همون 4 برهم کنش اصلی طبیعت، که عبارتن از:
1) گرانش
2) نیروی ضعیف هسته ای
3) نیروی قوی هسته ای
4) الکترومغناطیس

یه سری از این واحد بودنا توسط کوانتوم و QED فاینمن توجیه شده بودن. مثلا نیروی ضعیف هسته ای و الکترومغناطیس تحت عنوان یه نیروی واحد به نام «برهم کنش الکتروضعیف» در نظر گرفته می شن. ولی بزرگ ترین مشکلشون اینه که چجوری گرانش و برهم کنش الکتروضعیف و نیروی قوی هسته ای رو با هم توجیه کنن.
بعد از قضا توی همون نظریۀ الکتروضعیف، همین بوزون هیگز مسئول درست کردن جرمه/ فرمیون ها و بوزون ها در کل ذرات زیر اتمی هستن، که تفاوتشون توی جرم و اسپینشون هست.
تو مدل استاندارد اتمی ، بوزون هیگز تنها ذره ای بود که تا حالا به چشم دیده نشده بود، ولی باید دیده می شد! ذره ای با جرم بالا، که مسئول جرم دار بودن لپتون ها و کوارک هاست.

در واقع یه جورایی می خوان بگن الکتریسته، مغناطیس، حالت های از رادیواکتیویته، و نور همه منشا از یه نیروی واحد می گیرن. ولی برای این که از نظر ریاضیاتی این محاسبات جور در بیاد، ذرات «حامل نیرو» که فرمیون ها و بوزون ها باشن باید جرم نداشته باشن، در حالی که درست نیست. واسه همین می خوان اینجوری توجیه کنن که درست بعد از بیگ بنگ، هیچ چیزی جرم نداشت (که بشه اون نیروی واحد رو اثبات کرد)، اما رفته رفته که دما کم شد، یه میدان هیگز ایجاد شد که باعث جرم دار شدن ذراتی شد که ما حالا به عنوان جرم دار می شناسیم. یعنی هر ذره ای که با این میدان وارد تماس بشه توسط بوزون هیگز جرم دار می شه، و هر چه قدر این تماس بیشتر بشه، جرم اون ذرات هم بیشتر می شه [nb]منبع- پاراگراف آخر هم میگه تنها مشکل این بود که این ذره دیده نشده بود![/nb].

به نظر می رسه روزای مهمی رو داریم سپری می کنیم! ممکنه سال ها بعد از این روز به عنوان آغاز انقلابی نو در فیزیک یاد بشه، یا بر عکس، به عنوان زمانی که دانشمندا فکر می کنن نظریه ای کاملا غلط مثل «اتر» رو ثابت کرده ن...


پ.ن. می گم بهتر نیست واسه خودش یه تاپیک مجزا باشه؟! یا اسمش عوض بشه؟ به نظرم اسمش اصلا گویای موضوع نیست، حالا خود دانید!
 

mohammadjb

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
328
امتیاز
1,069
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : پروژه ی سرن چی شد؟

به نظر من اینا تلاش می کنن یه جوری وجود خدا رو رد کنن اما هر چه می رن جلو تر با یه مسئله تازه رو به رو می شن؟ اینطور نیست؟
 
بالا