• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

رشته‌های تحصیلی ژنتیک

  • شروع کننده موضوع
  • #1

nobody_hgh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
77
امتیاز
18
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بجنورد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشكي
با استفاده از فن‌آوری DNA نوترکیب ، مطالعه ساختمان و عملکرد ژن بسیار آسان شده است و جداسازی یک ژن از یک کروموزوم بزرگ نیاز دارد به:

روشهایی برای برش و دوختن قطعات DNA
وجود ناقلین کوچک DNA که قادر به تکثیر خود بوده و ژنهایی در داخل آنها قرار داده شود.
روشهایی برای ارائه ناقل حاوی DNA خارجی به سلولی که در آن بتواند تکثیر یافته و کلنی‌هایی را ایجاد کند.
روشهایی برای شناسایی سلولهای حاوی DNA مورد نظر.

پیشرفتهای حاصل در این فن‌آوری ، در حال متحول نمودن بسیاری از دیدگاه‌های پزشکی ، کشاورزی و سایر صنایع می‌باشد.

پیشرفتهای حاصل از دهها سال کار هزاران دانشمند در زمینه‌های ژنتیک ، بیوشیمی ، بیولوژی سلول و شیمی فیزیک در آزمایشگاههای متعدد گرد هم آمدند تا فن‌آوریهایی برای تعیین موقعیت ، جداسازی ، آماده سازی و مطالعه قطعات DNA مشتق از کروموزومهای بسیار بزرگتر را ایجاد نمایند. تاکنون فن‌آوریهای کلون سازی DNA ، فرصتهای غیر قابل تصوری را برای تعیین هویت و مطالعه ژنهایی فراهم نموده‌اند که تقریبا در هر فرآیند بیولوژیک شناخته شده ، نقش دارند. این روشهای جدید ، تحقیقات پایه ، کشاورزی ، پزشکی ، اکولوژی ، پزشکی قانونی و بسیاری از زمینه‌های دیگر را دگرگون کرده‌اند.
تخمیرهای میکروبی

تعدادی از محصولات مهم صنعتی بوسیله میکروارگانیزمها ساخته می‌شوند که از بین آنها ، آنتی بیوتیکها مهمترین گروه می‌باشند. بوسیله مهندسی ژنتیک می‌توان میکروارگانیزمهایی ایجاد کرد که آنتی بیوتیک بیشتری تولید کنند و یا مشتقی از آنتی بیوتیک اولیه را بسازند.


واکسنهای ویروسی

واکسن ماده‌ای است که می‌تواند سیستم ایمنی را بر علیه یک عامل عفونی تحریک کند. معمولا از ویروسهای کشته شده به عنوان واکسن استفاده می‌شود، ولی همواره یک خطر احتمالی وجود دارد کهویروس بطور کامل غیر فعال نشده باشد. از آنجایی که معمولا قسمت فعال و ایمنی‌زایی ویروس ، پروتئینهای پوشش آن هستند، می‌توان پروتئینهای پوششی را به تنهایی و بدون قسمتهای دیگر تهیه کرد. برای این کار ژن مربوط به پروتئین پوششی را در یک باکتری و یا در یک ویروس غیر بیماری‌زا کلون می‌کنند و از آنها به عنوان واکسنهای بی‌خطر استفاده می‌نمایند.
تولید پروتئینهای خاص

تولید پروتئینهای خاص از نظر پزشکی و تجاری ارزش دارد. تولید تجاری پروتئینهای انسان از طریق استخراج از بافتها یا مایعات بدن غیر ممکن یا بسیار گران است. با کلون کردن ژنهای مربوط به این پروتئینها در باکتریها تولید تجاری این پروتئینها ، امکان‌پذیر می‌گردد.
حیوانات و گیاهان تغییر یافته

علاوه بر تولید محصولات ارزشمند بوسیله میکروبها ، از مهندسی ژنتیک می‌توان به منظور ایجاد گیاهان و جانوران تغییر یافته استفاده کرد. به این گیاهان و جانوران بطور کلی تغییر یافته ژنتیکی (Trasgenetic) ، گفته می‌شود. تغییرات ژنی این موجودات ، مواردی چون تولید محصولات بیشتر ، تغییر کیفیت گوشت و سبزیجات و تولید پروتئینهای خاص که بوسیله باکتریها ، نمی‌توان تولید کرد، را دربر می‌گیرد. این کار بطور کلی از طریق وارد کردن ژنهای نوترکیب در دوران جنینی به جانوران و در کشت بافت به گیاهان انجام می‌شود.


بیوتکنولوژی محیط زیست

باکتریها به دلیل تنوع متابولیزمی گسترده ، دارای یک خزانه ژنتیکی بسیار غنی می‌باشند. در بعضی موارد در این خزانه ژنهایی یافت می‌شوند که مواد آلوده کننده محیط زیست را تجزیه می‌کنند. ژنهای تجزیه بیولوژیکی بسیاری از مواد زاید فاضلابهای شهری و پسابهای صنعتی ، از باکتریهای موجود در طبیعت جدا شده‌اند. از این ژنها می‌توان برای کاهش آلودگیهای محیط زیست استفاده کرد.

مثالی از این کار ، ژنهای تجزیه کننده حشره کشهای کلردار ، مانند 5,4,2- تری کلروفنوکسی استیک اسید ، کلروبنزن ، نفتالین ، تولوئن ، آنیلین و هیدروکربنهای مختلف دیگر می‌باشد. ژنهای مورد نظر از باکتریهای پسدوموناس ، آلکالیژنس و تعدادی از باکتریهای دیگر جدا شده و در پلاسمیدهای مختلف وارد شده است. همچنین پلاسمیدهایی ایجاد شده است که ژنهای تجزیه کننده چند ماده مختلف را بطور همزمان بر روی خود دارند.
تنظیم ژنها و ژن درمانی

استفاده اولیه مهندسی ژنتیک در تولید محصولات مفید صنعتی و یا بهبود تولید بود، ولی مطالعات اخیر بر روی کنترل ژنهای خاص بنا شده است. امروزه قسمت اعظم تحقیقات پایه در مهندسی ژنتیک بر روی Antisense RNA که نقش مهمی در تنظیم ژنتیکی بیان ژنها به عهده دارد، پایه گذاری شده است. همچنین مطالعات گسترده‌ای بر روی امکان درمان بیماریهای ژنتیکی از طریق وارد کردن ژن سالم یعنی ژن درمانی در حال انجام است.
تولید پروتئینها و هورمونهای کاربردی

یکی از کاربردهای عملی اولیه مهندسی ژنتیک تولید پروتئینهای مورد نظر بوسیله میکروارگانیزمهای سریع‌الرشد و تولید ارزان قیمت این پروتئینها بود. بسیاری از پروتئینها و پپتیدهای پستانداران ارزش دارویی زیاد دارند، ولی معمولا در مقادیر بسیار ناچیزی در بافتهای طبیعی وجود دارند و استخراج آنها مقرون به صرفه نمی‌باشد. این پروتئینها را می‌توان به راحتی در میکروارگانیزمها تولید کرد.


تولید هورمونها

بسیاری از هورمونها ، پپتیدها و یا پروتئینهای کوچک هستند. این هورمونها در کنترل متابولیزم بدن پستاندارن و مخصوصا انسان استفاده‌های خاص و مهمی دارند. یکی از مثالهای این تولیدات ، تولید هورمون انسولین می‌باشد. هورمون انسولین انسانی اولین داروی تولید شده بوسیله مهندسی ژنتیک بود که مصرف عمومی پیدا کرد. انسولین هورمونی است که بوسیله غده لوزوالمعده ترشح می‌شود و کمبود آن باعث بیماری دیابت می‌گردد.

بیماری دیابت گریبانگیر میلیونها نفر در سراسر جهان است که روش استاندارد درمان آن ، تزریق منظم انسولین است. چون انسولین پستانداران مختلف تقریبا مشابه می‌باشد، در ابتدا از انسولین جدا شده از لوزوالمعده گاو و یا خوک استفاده می‌شد، ولی انسولین غیرانسانی به اندازه انسولین انسانی موثر نیست و هزینه خالص سازی نیز گران می‌باشد، لکن امروزه این هورمونها توسط مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند.

لازم به ذکر است که تولید هورمونهایی مانند انسولین یک کار ساده مهندسی ژنتیک نیست که فقط شامل وارد کردن ژن مربوطه به داخل حامل و کلون کردن آن باشد، زیرا بسیاری از هورمونها فقط قطعات کوچکی از پلی پپتیدهای بزرگ تولید شده بوسیله ژنها می‌باشند.
چشم انداز

محصولات فن‌آوری DNA نوترکیب ، از پروتئینها تا موجودات مهندسی شده متفاوت می‌باشد. با این فن‌آوریها می‌توان مقادیر زیاد پروتئینها را برای مقاصد تجارتی تولید نمود. از میکروارگانیزمها می‌توان برای انجام کارهای اختصاصی استفاده نمود. با استفاده از مهندسی ژنتیک ، می‌توان صفاتی را در گیاهان و جانوران ایجاد کرد که برای کشاورزی و پزشکی مفید باشند. بعضی از محصولات این فن‌آوری برای استفاده مورد تائید قرار گرفته و تعداد زیادی در حال تکامل هستند. در طی چند سال اخیر ، مهندسی ژنتیک از یک فن‌آوری وعده دهنده به یک صنعت چند بیلیون دلاری تبدیل شده و بیشتر رشد آن در صنعت دارویی بوده است.







با تشكر
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

nobody_hgh

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
77
امتیاز
18
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بجنورد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشكي
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

اینم اطلاعات آپ تو دیت شده و جدید : :D
*************************************************
-------------------------------------------------------------------------
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

*************************************************


مهندسی پزشکی رشته ی نوپایی است که دامنه ی مهارت های آن به طور روز افزون در حال گسترش است. این رشته یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد.
مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده است بطوری که تشخیص بدون دستگاهها امکان پذیر نیست تاکنون دستگاهایی از جمله PET,EEG,ECG,MRI,CT-Scan کمک بسیار بزرگی به پزشکی نموده اند و هم راستای وسایل تشخیصی وسایل و ملزومات درمانی گسترش یافته تا بیماران را به گونه ای تحت درمان قرار گیرند که می توان سمعک، ونتیلاتور ،دیالیز، اولتراسوند و کاربردهای متعدد لیزر را نام برد.
مهندس پزشک در گام های اولیه بهره برداری ، تعمیر ، پشتیبانی و نگهداری و تنظیم و استانداردسازی دستگاه های را انجام می دهد و در مراحل بالاتر توسعه ، ارتقا و بهبود دستگاههای پزشکی و یا حتی می تواند به طراحی و ساخت یک دستگاه اقدام کند.
ر این رشته به علت ابداعات و نوآوری وسیعی که صورت میگیرد شاخه های جدیدی از مهندسی پزشکی سازمان می گیرند که شرح مختصری از زیرشاخه های این رشته ذکر شده است.
هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره گیری از مهارت های مهندسی و آنلایز مسائل بیولوژیکی و پزشکی وسایلی را طراحی کنند که به پزشکان در تشخیص دقیق تر و درمان بهتر کمک کند.
البته پر واضح است که اگر علم مهندسی در حیطه ی پزشکی قدم نمی گذاشت ، بی شک این علم (پزشکی) امروزه چنین پیشرفت نمی کرد . به طور مثال اگربسیاری از وسایل تصویر برداری پزشکی ساخته نمی شد ، بسیاری از بیماری ها قابل تشخیص نبود و یا اگر مثلا پروتزها و ایمپلنت ها ساخته نمی شد بسیاری از بیماران قسمتی از توانایی های خود را برای همیشه از دست میدادنند.
به دلیل دامنه گسترده ی این رشته ، در سطح دنیا به گرایشات زیر تقسیم میشود:
. Bioinstrumentation
. Biomechanics
. Biomaterials
. Cellular & Genetic engineering
. Clinical engineering
. Medical imaging
. Orthopaedic Bioengineering
. Rehabilitation engineering
. System physiology
شایان به ذکر است که در دانشگاه های ایران این رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری در چهار گرایش بیو الکترونیک ، بیو مواد ، بیو مکانیک و بالینی اراته می گردد که دانشگاه هایی همچون :
دانشگاه صنعتی امیر کبیر(بیو الکترونیک ، بیومواد، بیومکانیک)، دانشگاه سهند تبریز(بیوالکترونیک)،دانشگاه شاهد(بالینی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای علوم و تحقیقات(بیو الکترونیک ، بیومواد، بیومکانیک، بالینی) مشهد و دزفول در مقطع کارشناسی دانشجو می پذ یرند.(لازم به ذکر است که در مقطع کارشناسی ارشد بیومتریال فقط در حال حاضر سه دانشگاه امیر کبیر، علم و صنعت و علوم و تحقیقات دانشجو می پذیرند)

گرایش ابزار دقیق بیومدیکال
کاربردی است از الکترونیک و تشخیص و برررسی ساختاربیماری ها رایانه ها بخش اصلی این گرایش را بر عهده دارند سیستم های تصویر پزشکی به وسیله مهندسان این رشته ساخته می شوند.

گرایش بیومواد

کاربرد این شاخه استفاده از بافت های زنده ومواد مصنوعی و کاشت آنها در بدن است انتخاب مواد صحیح برای کاشت و پیوند در بدن انسان و یکی از حساس ترین و مشکل ترین عملیات مهندسی پزشکی است.آلیاژهای فلزی،سرامیک ها،پلیمرها وکامپوزیت ها از مواد مورد استفاده در کاشت بافت ها مصنوعی هستند,اینگونه مواد باید غیرسمی،غیرسرطان زا،و از نظر شیمیایی غیر فعال و بادوام و دارای قدرت مکانیکی کافی باشند.

گرایش بیومکانیک

بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد .
پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.

مهندسی پزشکی بالینی

بکارگیری تکنولوژی فرایند های بیماری دیابتی است. متخصصان این رشته همراه با گروهی متشکل از پزشکان، پرستارها و تکنسین ها یک تیم درمانی را تشکیل می دهند .مهندس پزشک بالینی مسئول خرید ،نگهداری ،تعمیر، بررسی اطلاعات کامپیوتری، تجهیزات پزشکی، ابزارکسب اطلاعات حیاتی و…است و همچنین تجهیزات مورد نیاز پزشکان وبیمارستان را در زمینه های خاص طراحی یا تطبیق می دهند.
تمامی این موارد مستلزم بهره گیری از سیستم های کامپیوتری ، به همراه تجهیزات ونرم افزارهای طراحی شده برای کنترل این تجهیزات و جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنهاست. مهندس پزشک بالینی باید همواره از آخرین تکنولوژی های مربوط به درمان و مراقبت های پزشکی بهره گیری کند.
مهندسی سلول ، بافت و ژنتیک

این گرایش بیشتردر زمینه ی پزشکی ودرگستردهی میکروسکوپیک می پردازد در این شاخه تخصص درآناتومی بیوشیمی و مکانیک سلول ها و ساختارهای درون سلولی برای درک بیشتردر فرایند بیماری توا نایی داخل شدن به بخشهای ویژه سلول لازم است.

تصویرگری پزشکی

در این رشته اطلاعات جمع آوری شده درتغییرات پدیده های فیزیکی در بدن را با بهره گیری از تکنولوژی تحلیل پردازش الکتریکی وسرعت بالای آن تجزیه وتحلیل می کنند و به صورت یک تصویر در می آورند و اغلب این تصاویررا می توان با اعمال غیر تهاجمی(بدون آسیب)بدست آورد به نحوی که هیچ اثر دردی برای بیمار نداشته با شد.

مهندسی توانبخشی

یک شاخه جدید و توسعه یافته مهندسی پزشکی است،متخصصان این رشته به بالابردن توانایی ها وبهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد کمک می کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی به طراحی محل های جدید و روشهای نوین برای سکونت ارتباط و … کمک می نماید.

مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی

در این زمینه سعی می شود با استفاده از قوانین موجود در مهندسی و تکنیک های پیشرفته و ابزار،لازم یک طرح کلی و جامع از ارگان های زنده،از باکتری گرفته تا انسان تهیه می کنند در این رشته برا ی تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایشها و فرمول بندی کردن جزئیات فیزیولوژیکی با روبط ریاضی، از مدل سازی کامپیوتر استفاده می شود.سیستم های زنده دارای یک مجموعه بسیار باقاعده به همراه بازخورد برای کنترل خود هستند.

طراحی اندام های مصنوعی و دستگاه ها

با استفاده از روشهای مهندسی ومحاسبات مکانیکی به بررسی اعمال وکارکرد استخوان ها ،مفاصل وعضلات می پردازد ومی تواند مفاصل راطراحی کند.متخصص این رشته اصطحکاک روان سازی و فرسایش طبیعی مفاصل مصنوعی رابررسی می کند و فشارهای وارد بر سیستم عصبی- اسکلتی بدن را تجزیه و تحلیل می نماید.او درباره مواد بیولوژیکی ومصنوعی جدیدتر برای جایگزینی استخوانها،غضروفها، تاندونهاودیسکهای بین مهره ای تحقیق می کند.
 

H.S.LORD

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
19
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
شهيد سلطاني
شهر
كرج
دانشگاه
----------
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

سلام اونطوري كه من اطلاع دارم واكسن هاي ويروسي يا DNA درماني با اين كه در ابتدا به يه موفقيت هايي رسيد اما بدليل اينكه در ازمايشاتشون براي درمان انواع بيماري هاي نادر و در واقع قرار دادن DNA سالم در سلول هاي بيمار بدن بيمار در مقابل ويروس ها واكنش نشان داده(با اينكه پوشش پروتييني اونارو انسان ها ساخته بودن و بي خطر بوده) و باعث بيماري وحشتناكي شده كه دو نفرو به كشتن داده و خيلي ها رو به عوارض جبران ناپذير دچار كرده كه يكي از كشته شده ها يك نوجوان 15 ساله بوده.
 

ma(-)Dye

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
752
امتیاز
134
نام مرکز سمپاد
فرزانگان(1)
شهر
کرج
رشته دانشگاه
آدم از فرداش خبر نداره که!
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

به نقل از H.S.LORD :
سلام اونطوري كه من اطلاع دارم واكسن هاي ويروسي يا DNA درماني با اين كه در ابتدا به يه موفقيت هايي رسيد اما بدليل اينكه در ازمايشاتشون براي درمان انواع بيماري هاي نادر و در واقع قرار دادن DNA سالم در سلول هاي بيمار بدن بيمار در مقابل ويروس ها واكنش نشان داده(با اينكه پوشش پروتييني اونارو انسان ها ساخته بودن و بي خطر بوده) و باعث بيماري وحشتناكي شده كه دو نفرو به كشتن داده و خيلي ها رو به عوارض جبران ناپذير دچار كرده كه يكي از كشته شده ها يك نوجوان 15 ساله بوده.
این بیماری چی هست؟؟!!
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,293
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

سلام دوستان. :)
اگه یه نفر که به مهندسی ژنتیک یا بیو تکنولوژی مولکولی علاقه منده، چه طور میتونه وارد رشتش بشه؟ :-?
منظورم اینه از شاخه تجربی باید کدوم رشته دانشگاهی رو انتخاب کنه؟ :-[
من خودم از دبیر زیستمون پرسیدم (قبلن تو کتاب هم خونده بودم) ایشون گفتن که از گرایشات زیست شناسی محضه! [-(
منم که اصلن از خود زیست خوشم نمیاد. :(
لطفن راهنماییم کنین. :-??
 

khormaloooooo

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
904
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1 تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
90
دانشگاه
الزهرا
رشته دانشگاه
بيوتكنولوژي - معارف اسلامی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

تو رشته های کارشناسی دانشگاه زیست شناسی سلولی مولکولی هست که سه تا گرایش داره

بیوتکنولوژی - ژنتیک- میکروبیولوژی

که البته بیوتک و ژنتیکو دانشگاه های کمی دارن

دانشگاه تهرانم یه دکترا پیوسته ی بیوتکنولوژی داره که قبول شدنش از پزشکی و اینا سخت تره و شرایط خیلی سختی هم داره جدا از رتبه ی کنکورو اینا..
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,293
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

به نقل از {(|---|G|---|)} :
اینم اطلاعات آپ تو دیت شده و جدید : :D
مهندسی پزشکی رشته ی نوپایی است که دامنه ی مهارت های آن به طور روز افزون در حال گسترش است. این رشته یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد.................
ممنون مطالب جالب و آموزنده ای بودند
فقط یه مطلب که به درستی من نفهمیدم: فکر نمی کنی که مهندسی پزشکی از ژنتیک جداس؟ :-?
در ضمن میشه جماعت لطف کنن و بگن که آیا ژنتیکی که از گرایشات علوم سلولی و مولکولی است تا دکترا در ایران امکان تحصیل داره؟یا کارشناسی داره و بس؟
 
  • لایک
امتیازات: hinah

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,293
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

میشه اطلاعاتی هم در مورد تحصیلات تکمیلی مهندسی ژنتیک بدید؟ :-/
آیا میتونیم ارشد و دکترا رو هم بگیریم؟(یعنی تو ایران هست؟) :-?
و گرایش های ارشدش چیا هستند؟
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

میشه یکی اسم مرکز های تحقیقات ژنتیک ایرانو بگه؟؟
 

This is me

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,189
امتیاز
2,119
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان٢ :x
شهر
تهرانْ
مدال المپیاد
برنز زیست
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

آره..دانشگاه هاش و گرايش ها و رتبه اى رو كه ميخواد...

من و مهندسى ژنتيك x: x: >:D<
 

absolute

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
100
امتیاز
76
نام مرکز سمپاد
farzanegan esfarayen
شهر
bojnord-esfarayen
مدال المپیاد
olampiyad adabi marhale av val
دانشگاه
server cloud not found!!!
رشته دانشگاه
server cloud not found!!!
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

منظور از شرایط سخت همون مصاحبشه دیگه؟؟ #S-: #S-:
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,293
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

رشته‌ بيوتكنولوژي‌ يك‌ رشته‌ كاربردي‌ و ميان‌ رشته‌اي‌ مهندسي‌ ـ علوم‌ پايه است‌ كه‌ قلمرو آن‌ حداقل‌ 33 حوزه‌ تخصصي‌ علوم‌ را در برمي‌گيرد. اين‌ رشته‌ در كشور ما از سال‌ 1378 در دانشكده‌ علوم‌ دانشگاه‌ تهران‌ در مقطع‌ دكتراي‌ پيوسته‌ ارائه‌ مي‌شود. رشته‌ بيوتكنولوژي‌ از سه‌ مرحله‌ كارشناسي‌، كارشناسي‌ارشد و دكتري‌ تشكيل‌ شده‌ است‌ كه‌ دانشجويان‌ در مرحله‌ كارشناسي‌ پس‌ از گذراندن‌ موفقيت‌آميز 132 واحد دروس‌ مشترك‌ معرفتي‌- نظري‌، علوم‌ پايه‌، پزشكي‌، مهندسي‌ و مباني‌ بيوتكنولوژي‌ به‌ اضافه‌ آموختن‌ زبان‌ انگليسي‌ در حد 550 نمره‌ تافل‌ و آشنايي‌ كامل‌ با يك‌ زبان‌ برنامه‌نويسي‌ كامپيوتر در صورتي‌ كه‌ معدل‌ آنها در هر نيمسال‌ تحصيلي‌ كمتر از 15 نباشد، مي‌توانند وارد مرحله‌ دوم‌؛ يعني‌ مقطع‌ كارشناسي‌ارشد شوند كه‌ در اين‌ مقطع‌ يكي‌ از 6 گرايش‌ بيوتكنولوژي‌ ميكروبي‌، بيوتكنولوژي‌ پزشكي‌، بيوتكنولوژي‌ محيطي‌ و دريايي‌، بيوتكنولوژي‌ مولكولي‌، فرآورش‌ زيستي‌ و بيوتكنولوژي‌ كشاورزي‌ (گياهي‌) را انتخاب‌ كرده‌ و بعد از گذراندن‌ 48 واحد در يكي‌ از گرايش‌هاي‌ تخصصي‌، و انجام‌ معادل‌ 6 واحد پژوهش‌هاي‌ انفرادي‌ و ارائه‌ 2 واحد سمينار از مقطع‌ كارشناسي‌ارشد فارغ‌التحصيل‌ مي‌شوند. در اين‌ مرحله‌ در صورتي‌ كه‌ ميانگين‌ نمرات‌ دروس‌ مقطع‌ كارشناسي‌ارشد آنها حداقل‌ 16 باشد، مي‌توانند در امتحان‌ جامع‌ شركت‌ كنند و در صورت‌ موفقيت‌ در اين‌ امتحان‌، وارد مرحله‌ دكتراي‌ تخصصي‌ (Ph.D) شده‌ و رسماً براي‌ ثبت‌ پايان‌ نامه‌ دكتري‌ اقدام‌ كنند. به‌ عبارت‌ ديگر دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ نيز براي‌ ورود به‌ مقطع‌ كارشناسي‌ارشد و دكتري‌ بايد شرايط‌ لازم‌ را داشته‌ باشند؛ يعني‌ بايد ميانگين‌ معدل‌ بالايي‌ داشته‌ و در آزمون‌ جامع‌ موفق‌ شوند اما در يك‌ آزمون‌ رقابتي‌ شركت‌ نمي‌كنند
 

الهه ن

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,042
امتیاز
31,293
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مياندوآب
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

الان کسی میدونه که ارشد و دکترا ایران هست یا نه؟!

مثل پزشکی هسته ای نباشه که فقط تا لیسانس ـه و ارشد نداره؟!
 

Ehem_Ehem

Saleh
ارسال‌ها
1,864
امتیاز
10,504
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
زنجان
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
دانشکده فنّی دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معدن
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

چه رتبه ای میخواد مثلا؟

از نظر بازار کار و اینا چطوره ؟

برای اپلای و اینا ؟

باورتون میشه فکر می کردم زیر مجموعه تجربیه ؟!!

به نقل از sadlove :
میشه یکی اسم مرکز های تحقیقات ژنتیک ایرانو بگه؟؟

اسمش اینه : "مرکز تحقیقات ژنتیک ایران."
:-"
 

N.Y.M

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
523
امتیاز
3,789
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
TEH
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

بعد از رشته ریاضی میشه رفت گرایشایی که مربوط میشن به ivf مراکز رویان ینی میشه گرایشای ژنتیکی ای که مربوط به انسانرو خوند؟؟/ :-/
 

hinah

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
191
امتیاز
670
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمون
شهر
دیارمون
دانشگاه
هر جا قسمتم باشه
رشته دانشگاه
ژنتیک یا زنان
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

به نقل از مشکی پوش :
میشه یکی اسم مرکز های تحقیقات ژنتیک ایرانو بگه؟؟

موسسه رویان یکی از این مراکزه! و همینطور هر مرکز دیگه ای که کارش نگه داری از بندنافه x:
تو کرمان یکی هست توی شهرهای دیگه هم حتما هست باز همه اینا زیر نظر موسسه رویانه

به نقل از Ehem_Ehem :
چه رتبه ای میخواد مثلا؟

از نظر بازار کار و اینا چطوره ؟


درباره همه چی بحث کردیم جز ژنتیک! واحدهای دانشگاهیش! رتبه ای که باید بیاریم و بازار کارش واینا!
من که اطلاعاتی ندارم کسی از شماها هم نداره؟
برای اپلای و اینا ؟
رتبه اش باید خوب باشه چون فقط تهرانو اصفهان دارن تا جایی که من میدونم و رشته ی سختی هم هست

از نظر بازار کار هم خوبه میتونی آزمایشگاه ژنتیک بزنی بری تو موسسه رویان اگه خیلی شاخ باشی! یا بری خارج که اونجا ژنتیک غوغا میکنه!
 

This is me

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,189
امتیاز
2,119
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان٢ :x
شهر
تهرانْ
مدال المپیاد
برنز زیست
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

خب بازار کارش توايران فکر نکنم خيلي چشمگير باشه،کسي شرايط وارد شدن به موئسسه هاي مطرح مثل رويان واينارو ميدونه؟مقاله بايد زياد داشته باشه طرف،آزموني چيزي داره يا...
:D
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

الان کسی میدونه مهندسی ژنتیک دقیقا کدوم دانشگاها هسدش؟ :-?

بعد اینکه یکی بخاد از پزشکی بره گرایش ژنتیک بیشتر میصرفه یا از همون اول ژنتیک بخونه؟ :-?
 

mton

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
289
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
چه فرقی داره !؟
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

واسه بیو شنیدم یه دانشکده جدا تو تهران داره که از همون اول هم حقوق اینا دارن دانشجوها
رتبه فک کنم زیر 200 میخواد اما همونطور که بچه ها گفتن شرایط ویژه ای هم داره مثلن شنیدم حداقل باید رو دو تا زبون کاملن تسلط داشته باشه طرف و اینا..

به نقل از Møøñ-Łįkē :
الان کسی میدونه مهندسی ژنتیک دقیقا کدوم دانشگاها هسدش؟ :-?

بعد اینکه یکی بخاد از پزشکی بره گرایش ژنتیک بیشتر میصرفه یا از همون اول ژنتیک بخونه؟ :-?

اگه برین عمومی بخونین بهتره چون اولا" اونوقت دستتون بازتره شاید پشیمون شدین میتونین یه رشته دیگه تخصص بگیرین و اینکه نمیخواد مقطع به مقطع امتحان بدین , معلمهای زیست ما اکثرشون فوق و لیسانس ژنتیک بودن :|
ولی یه چیزی ه هست اینه که اونایی که از اول ژنتیک خوندن اطلاعاتشون اینا تو این زمینه بهتره نسبت به کسی که عمومی گرفته .
اما مشاورمون بهم پیشنهاد داد اول عمومی بگیرم اینا..


ژنتیک تو ایران آینده ای نداره . واسه کسایی که میخوان خارج از ایران بخونن خیلی بهتره مخصوصا" اینکه یونیشون از اول همونجا باشه , ژنتیک الان یکی از به روزترین و پر طرفدارترین رشته هاست خارج از ایران اینطوری که شنیدم
اما تو ایران مردم کم میرن تو موسسات ژنتیک موارد استفادش محدوده پیشرفتش کمتره و اینا

البته خود ژنتیک رتبه بالایی نمیخواد این بیو هست که رتبه بالایی میخواد ! :د

:(
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : رشته‌های تحصیلی ژنتیک

به نقل از mton :
واسه بیو شنیدم یه دانشکده جدا تو تهران داره که از همون اول هم حقوق اینا دارن دانشجوها
رتبه فک کنم زیر 200 میخواد اما همونطور که بچه ها گفتن شرایط ویژه ای هم داره مثلن شنیدم حداقل باید رو دو تا زبون کاملن تسلط داشته باشه طرف و اینا..
در مورد حقوقش نمیدونم :-" :-"ولی رتبه زیر 500 میخاد تو دفترچه انتخاب رشته هستش! :-" :-" :-<
 
بالا