• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

توليد نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ «اي.آر4» و «اي.آر3» در اي

  • شروع کننده موضوع
  • #1

hidden

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
676
امتیاز
369
نام مرکز سمپاد
سلطان شهیدان
شهر
کرج
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
دارو
توليد نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ «اي.آر4» و «اي.آر3» در ايران

رئيس سازمان انرژي اتمي با اعلام اينكه ايران در حال توليد نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ به نام‌‌هاي IR4 و IR3 است، گفت كه اميدواريم تا پايان سال آينده بتوانيم از نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ با رفع تمامي مشكلات و معايب، استفاده كنيم.

«علي اكبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان كه در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در خصوص تعداد سانتريفيوژهاي فعال در تاسيسات هسته‌اي كشورمان گفت كه اين تعداد بالاي شش هزار سانتريفيوژ مي‌باشد.

وي در بخشي از اين گفتگو درباره برنامه‌هاي سازمان انرژي اتمي كشورمان نيز گفت كه در حال حاضر نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ را وارد فعاليت‌هاي غني‌سازي كرده‌ايم كه اين نسل‌هاي جديد به سرعت آزمايشات لازم را پشت سر مي‌گذرانند.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: ما در حال برپايي زنجيره‌هاي شاهد هستيم تا بتوانند مشكلات نسل‌هاي جديد را خوب ارزيابي كنند، اما عجله‌اي به مفهوم اينكه به سرعت وارد توليد صنعتي آن شويم، نداريم.

وي در عين حال اضافه كرد: اين درست نيست كه ما بدون طي مراحل فني و صنعتي بخواهيم وارد توليد نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ شويم.

به گفته وي مراحل و فرايندها بايد طي شوند تا اطمينان لازم حاصل شود كه اين ماشين‌ها قابليت توليد در تيراژهاي بالا را دارند.

صالحي با بيان اينكه نسل جديد سانتريفيوژها IR4 و IR3 نام دارند، گفت: براي اينكه فضاي رقابت ايجاد شود دو گروه در بحث نسل‌هاي جديد فعاليت مي‌كنند.

رئيس سازمان انرژي اتمي ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال آينده بتوان از نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ با رفع تمامي مشكلات و معايب، استفاده كنيم.

وي در بخش ديگري از اين گفتگو با بيان اينكه «تحقيق و توسعه» از اولويت‌هاي سازمان انرژي اتمي است، گفت: از تمامي شركت‌ها خواسته‌ايم كه تحقيق و توسعه خود را ايجاد كنند و از نظر سرمايه گذاري و كمك‌هاي مالي هم دستشان را باز گذاشته‌ايم چرا كه حيات يك فناوري پيشرفته همانند فناوري هسته‌اي به تحقيق و توسعه است.
صالحي در بخش ديگري از گفتگوي خود با خبرگزاري فارس درباره ساخت رآكتور و نيروگاه آزمايشي گداخت نيز گفت: پيش از اين در زمينه گداخت در سازمان انرژي اتمي فعاليت‌هايي صورت گرفته اما ما قصد داريم توجه ويژه‌اي به اين موضوع داشته باشيم؛ هر چند گداخت موضوعي است كه تا به نتيجه برسد ممكن است كه 40 سال و شايد هم بيشتر به طول بيانجامد.

معاون رئيس جمهور تصريح كرد: به كار بردن اصطلاح نيروگاه در حال حاضر براي گداخت زودهنگام است و بيشتر ناظر بر آن هدف غايي و يا مقصد نهايي براي دستيابي به نيروگاه گداخت است.
به گفته وي اكنون ببيشتر روي اجزاي نيروگاه گداخت كارهايي در سازمان انرژي اتمي انجام مي‌شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص اينكه آيا براي ايجاد نيروگاه آزمايشي گداخت با كشورهايي همانند ژاپن كه اين فناوري را در اختيار دارند همكاري خواهد شد، به آمادگي ژاپن براي همكاري در عرصه فناوري هسته‌اي در تمامي ابعاد با ايران اشاره كرد و گفت: در سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي به ژاپن اين موضوع مطرح خواهد شد.
وي در ادامه به كاربردهاي وسيع شتاب دهنده‌ها در زمينه علمي و صنعتي اشاره كرد و افزود كه سازمان انرژي اتمي درباره شتاب دهنده نيز فعاليت‌هايي دارد و در اين زمينه با پژوهشگاه فيزيك نظري همكاري مي‌كند كه بتوانند شتاب دهنده‌اي را مشتركا با اين پژوهشگاه بسازد.

صالحي درباره راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر نيز خاطرنشان كرد اين نيروگاه جلوتر از جدول زماني تعيين شده پيش مي‌رود و سه تست ديگر تا راه اندازي اين نيروگاه باقي مانده است.
وي گفت: تقريبا مي‌توان گفت كه سه تست ديگر تا راه اندازي نيروگاه بوشهر باقي مانده كه يكي «تست گنبد فلزي» است كه تستي ساده مي باشد و ديگري «تست 110 بار» و تست نهايي «تست آب گرم» مي‌باشد و پس از آن نيروگاه آماده راه‌اندازي است.

صالحي اضافه كرد: در صورتي كه اتفاق ويژه‌اي رخ ندهد در ماههاي آينده شاهد راه اندازي نيروگاه بوشهر خواهيم بود.

وي درباره بحث تحقيق و تفحص مجلس درباره نيروگاه بوشهر نيز گفت: من اين موضوع را در مجلس نشنيده‌ام و فقط يكي دو نفر از آقايان نظرات شخصي خود را در كميسيون انرژي مطرح كردند اما در عين حال ما براي تحقيق و تفحص مشكلي نداريم و از آن استقبال مي‌كنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص نيروگاه بوشهر نيز اطمينان داد كه اين نيروگاه يكي از ايمن ترين نيروگاههاي در حال ساخت است و گفت: ايمني و بهره برداري مطمئن از نيروگاه اتمي بوشهر از اولويت‌هاي سازمان انرژي اتمي است و ما هيچ گاه ايمني و بهره برداري مطمئن از نيروگاه را فداي راه اندازي سريعتر نيروگاه اتمي بوشهر نخواهيم كرد.

وي يادآور شد كه در اين زمينه نروژ براي همكاري در زمينه ايمني نيروگاه بوشهر اعلام آمادگي كرده است و ابراز اميدواري كرد كه ژاپن نيز در اين زمينه آمادگي خود را اعلام كند.
رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص مكان يابي 10 سايت جديد غني سازي نيز اظهار داشت: دولت در اين زمينه فرصت دو ماهه‌اي به سازمان انرژي اتمي داده كه سازمان يك گزارش اوليه‌اي را در اين زمينه به رئيس جمهور ارائه كرده و اميدواريم حتي زودتر از زمان تعيين شده نتايج تحقيقات به اطلاع رئيس جمهور برسد.
معاون رئيس جمهور در خصوص رآكتور آب سنگين اراك نيز يادآور شد: اين اولين راكتوري است كه ايران طراحي و ساختش را عهده دار بوده است و راه انداي آن 3 - 4 سال به طول مي‌انجامد.

صالحي در بخش ديگري از اين گفتگو گفت: كمپ صهيونيست به شدت در تلاش است كه شرايط و عرصه را بر ما تنگ كند تا ما از NPT خارج شويم اما ما يقينا اين كار را انجام نخواهيم داد چرا كه NPT را عليرغم اينكه معايبي هم دارد، در جهت مصالح ملي خودمان مي‌دانيم.

وي درباره اينكه آيا ايران براي تبادل سوخت پيشنهاد ديگري روي ميز دارد؟ نيز توضيح داد: پيشنهادي كه ما در اين زمينه ارائه كرديم پيشنهادي معقول است و نمي‌دانم كه چه جايگزيني مي‌توان براي آن پيدا كرد.
وي درباره نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين نيز با بيان اينكه اين نيروگاه مراحل پايه‌اي خود را طي مي كند، افزود: ما در مراحل طراحي پايه‌اي به خوبي پيش مي‌رويم.

رئيس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري با بيان اينكه اكتشاف در ايران هنوز كامل نشده است، افزود: اكتشاف در سراسر ايران از جمله پروژه‌هاي عمده‌ مدنظر سازمان است و اين پروژه 10 -12 ساله مي باشد تا ايران را به طور كامل تحت بررسي‌هاي اكتشافي قرار دهيم.
 
بالا