پروژه های طراحی اجزای مکانیکی

  • شروع کننده موضوع شروع کننده موضوع Mohammad05
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
ارسال‌ها
1,199
امتیاز
6,161
نام مرکز سمپاد
شهیداژه ای
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1402
دانشگاه
UI
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
این تاپیک برای بچه های مکانیک که طراحی ۱ و ۲ داشتن یا دارن هست
از پروژه هایی که داشتین تا چالشایی که حین طراحی یه قطعه بهش برخوردین بگین
 
بررسی و درک ریزش پل دانشگاه فلوریدا(۲۰۱۸)
Screenshot_20251031_113618_OneDrive.jpg

با توجه به این مدل خر پا بندی و با کمک دانش استاتیک در مرحله ی اول، نیاز داریم که نیروهای وارد بر تک تک گره های وارد بر پل رو محاسبه کنیم. بنابراین از روابط تعادل، نیرو های وارده بر پل رو محاسبه میکنیم که محاسبات استاتیکی مربوط به خرپابندی رو در ادامه این پست ضمیمه میکنم.
محاسبات اولیه استاتیکی
محاسبات نهایی
مطابق محاسبات انجام شده، هیچ نیرویی به لینک های CJ و JD وارد نمی‌شود، همچنین نیرو های وارد بر اعضای CD,DE,BC از مرتبه ۱۰ به توان ۴ هستند که مقدار خیلی بزرگی هست. حالا این مقادیر رو به علاوه وزن این دو لینک CJ , JD کنیم یعنی عملا بود و نبود این دو لینک هیچ فرقی برای پل نداره( طراحان اولیه، زاویه های نامناسبی برای این دو لینک در نظر گرفتن که باعث برابر شدن دو نیرو در یک راستا شده).
بنابراین با ایجاد کوچکترین ترک در لینک AH، تمامی این بار ها به یک باره به سایر لینک های پل اعمال سده و در نهایت باعث ریزش پل شده.

در ادامه ما میخوایم با دانش استاتیک و مقاومت مصالح و همچنین طراحی اجزا، پین ها و لینک های این پل رو کاملا مهندسی شده طراحی کنیم

در ادامه شما رو در جریان فرایند طراحی این پل قرار خواهم داد...
 
بررسی و درک ریزش پل دانشگاه فلوریدا(۲۰۱۸)
Screenshot_20251031_113618_OneDrive.jpg

با توجه به این مدل خر پا بندی و با کمک دانش استاتیک در مرحله ی اول، نیاز داریم که نیروهای وارد بر تک تک گره های وارد بر پل رو محاسبه کنیم. بنابراین از روابط تعادل، نیرو های وارده بر پل رو محاسبه میکنیم که محاسبات استاتیکی مربوط به خرپابندی رو در ادامه این پست ضمیمه میکنم.
محاسبات اولیه استاتیکی
محاسبات نهایی
مطابق محاسبات انجام شده، هیچ نیرویی به لینک های CJ و JD وارد نمی‌شود، همچنین نیرو های وارد بر اعضای CD,DE,BC از مرتبه ۱۰ به توان ۴ هستند که مقدار خیلی بزرگی هست. حالا این مقادیر رو به علاوه وزن این دو لینک CJ , JD کنیم یعنی عملا بود و نبود این دو لینک هیچ فرقی برای پل نداره( طراحان اولیه، زاویه های نامناسبی برای این دو لینک در نظر گرفتن که باعث برابر شدن دو نیرو در یک راستا شده).
بنابراین با ایجاد کوچکترین ترک در لینک AH، تمامی این بار ها به یک باره به سایر لینک های پل اعمال سده و در نهایت باعث ریزش پل شده.

در ادامه ما میخوایم با دانش استاتیک و مقاومت مصالح و همچنین طراحی اجزا، پین ها و لینک های این پل رو کاملا مهندسی شده طراحی کنیم

در ادامه شما رو در جریان فرایند طراحی این پل قرار خواهم داد...
در کل چیزی که گفتی درسته ولی در این سازه خاص چون سازه به لحاظ استاتیکی معینه، شکست هر عضوی برابر با شکست کلی سازه ست. در سازه معین باز توزیع نیرو با شکست یک عضو صورت نمیگیره. در سازه نامعین (حالا نمیدونم چقدر با مفهومش آشنا هستی چون جز سرفصلهای مقاومت نیست و برای عمرانی‌هاست)، با از دست رفتن ظرفیت یک عضو لزوما شکست سازه اتفاق نمیوفته و ممکنه نیروها دوباره در سایر اعضا باز توزیع بشه چون redundancy وجود داره.
 
بررسی و درک ریزش پل دانشگاه فلوریدا(۲۰۱۸)
Screenshot_20251031_113618_OneDrive.jpg

با توجه به این مدل خر پا بندی و با کمک دانش استاتیک در مرحله ی اول، نیاز داریم که نیروهای وارد بر تک تک گره های وارد بر پل رو محاسبه کنیم. بنابراین از روابط تعادل، نیرو های وارده بر پل رو محاسبه میکنیم که محاسبات استاتیکی مربوط به خرپابندی رو در ادامه این پست ضمیمه میکنم.
محاسبات اولیه استاتیکی
محاسبات نهایی
مطابق محاسبات انجام شده، هیچ نیرویی به لینک های CJ و JD وارد نمی‌شود، همچنین نیرو های وارد بر اعضای CD,DE,BC از مرتبه ۱۰ به توان ۴ هستند که مقدار خیلی بزرگی هست. حالا این مقادیر رو به علاوه وزن این دو لینک CJ , JD کنیم یعنی عملا بود و نبود این دو لینک هیچ فرقی برای پل نداره( طراحان اولیه، زاویه های نامناسبی برای این دو لینک در نظر گرفتن که باعث برابر شدن دو نیرو در یک راستا شده).
بنابراین با ایجاد کوچکترین ترک در لینک AH، تمامی این بار ها به یک باره به سایر لینک های پل اعمال سده و در نهایت باعث ریزش پل شده.

در ادامه ما میخوایم با دانش استاتیک و مقاومت مصالح و همچنین طراحی اجزا، پین ها و لینک های این پل رو کاملا مهندسی شده طراحی کنیم

در ادامه شما رو در جریان فرایند طراحی این پل قرار خواهم داد...
در تحلیل خرپا (از تحلیل سازه متنفرم😀) پیدا کردن عضو صفر روند تحلیل رو ساده تر میکنه. مثلا در این مثال با نگاه کردن باید بدونی که AG, GH, FM, ML عضو صفر هستن. این باعث میشه که روند تحلیل ساده‌تر بشه. ولی در این مثالت تشخیص عضو صفر خیلی هم کمک نمیکنه چون بقیه نودها سه عضوی هستن و بنظر روش نود به نود راحت‌ترین راهه. ولی اگه هندسه خرپا متفاوت باشه میتونه کمک خیلی بزرگی در روند تحلیل باشه
 
در کل چیزی که گفتی درسته ولی در این سازه خاص چون سازه به لحاظ استاتیکی معینه، شکست هر عضوی برابر با شکست کلی سازه ست. در سازه معین باز توزیع نیرو با شکست یک عضو صورت نمیگیره. در سازه نامعین (حالا نمیدونم چقدر با مفهومش آشنا هستی چون جز سرفصلهای مقاومت نیست و برای عمرانی‌هاست)، با از دست رفتن ظرفیت یک عضو لزوما شکست سازه اتفاق نمیوفته و ممکنه نیروها دوباره در سایر اعضا باز توزیع بشه چون redundancy وجود داره.
دقیقا همینه که میگی
به نیرو های وارد شده به لینک ها اگر دقت کنی متوجه تحمل این بار زیاد بقیه ی لینک ها میشی که دارن جور این دوتا لینک صفر و بار زیاد کف پل رو میکشن

در تحلیل خرپا (از تحلیل سازه متنفرم😀) پیدا کردن عضو صفر روند تحلیل رو ساده تر میکنه. مثلا در این مثال با نگاه کردن باید بدونی که AG, GH, FM, ML عضو صفر هستن. این باعث میشه که روند تحلیل ساده‌تر بشه. ولی در این مثالت تشخیص عضو صفر خیلی هم کمک نمیکنه چون بقیه نودها سه عضوی هستن و بنظر روش نود به نود راحت‌ترین راهه. ولی اگه هندسه خرپا متفاوت باشه میتونه کمک خیلی بزرگی در روند تحلیل باشه
چون میخوام پین و لینک های پل رو طراحی کنیم، اینجا استفاده از عضو صفر فقط به تحلیل خرپا بهمون کمک میکنه اما هیچ اطلاعاتی از نیرو های برشی به ما نمیده
بعد از پیدا کردن تک تک نیرو ها، دیاگرام نیرو برشی رو برای هر پین رسم میکنم، ماکسیمم نیروی برشی رو توی بحران پیدا میکنم. بعدش طبق معیار ماکسیمم تنش نرمال یا کولمب مور، از یه ماده ترد مثل چدن ۲۵ یا چدن ۶۰ استفاده میکنم و یه پین با ضریب ایمنی ۵ براش طراحی میکنم و بعدش میرم لینک ها رو طبق معیار مواد نرم(من از ترسکا استفاده میکنم)، لینک و طراحی میکنم
 
قدم اول: طراحی پین های پل
برای اینکه پین های پل رو به درستی و به بهترین نحو طراحی کنیم، نیاز به رسم دیاگرام نیروی برشی داریم، بنابراین یک هندسه ی ساده مثل استوانه برای پین در نظر می‌گیریم محاسبات و نحوه ی قرار گیری نیرو های برشی وارد بر پین در فایل زیر قابل مشاهده هست:
دیاگرام نیروی برشی
بر اساس محاسبات بالا، ماکزیمم نیروی برشی وارد بر هر پین به صورت رابطه ی فیثاغورسی در صفحه ی XY بدست میاد. بعد از بدست آوردن ماکزیمم نیروی برشی وارد بر هر پین، نوبت به طراحی پین میرسه. با توجه به این که به پین ها داره نیروی برشی وارد میشه، باید از یک ماده ی ترد استفاده کنیم تا در برابر نیروی برشی مقاوم باشه. هدف ما طراحی پین های پل با ضریب ایمنی ۵ هست. طبق معیار کولمب مور، میتونیم ماکزیمم تنش وارده بر پین رو محاسبه کنیم. بعد از محاسبه ی ماکزیمم تنش برشی، از یک رابطه برای محاسبه ی مساحت پین استفاده میکنیم که در نتیجه ی استفاده از رابطه نیرو تقسیم بر جابه جایی(در این پروژه از رابطه ی ساده ی تنش برشی استفاده کردیم). نکته ی مهم اینه که ما از چدن GJMW_350_4 با استحکام شکست ۳۵۰ مگاپاسکال استفاده کردیم و بر اون اساس قطر هر پین رو مطابق فایل بالا حساب کردیم
 
دقیقا همینه که میگی
به نیرو های وارد شده به لینک ها اگر دقت کنی متوجه تحمل این بار زیاد بقیه ی لینک ها میشی که دارن جور این دوتا لینک صفر و بار زیاد کف پل رو میکشن


چون میخوام پین و لینک های پل رو طراحی کنیم، اینجا استفاده از عضو صفر فقط به تحلیل خرپا بهمون کمک میکنه اما هیچ اطلاعاتی از نیرو های برشی به ما نمیده
بعد از پیدا کردن تک تک نیرو ها، دیاگرام نیرو برشی رو برای هر پین رسم میکنم، ماکسیمم نیروی برشی رو توی بحران پیدا میکنم. بعدش طبق معیار ماکسیمم تنش نرمال یا کولمب مور، از یه ماده ترد مثل چدن ۲۵ یا چدن ۶۰ استفاده میکنم و یه پین با ضریب ایمنی ۵ براش طراحی میکنم و بعدش میرم لینک ها رو طبق معیار مواد نرم(من از ترسکا استفاده میکنم)، لینک و طراحی میکنم

قدم اول: طراحی پین های پل
برای اینکه پین های پل رو به درستی و به بهترین نحو طراحی کنیم، نیاز به رسم دیاگرام نیروی برشی داریم، بنابراین یک هندسه ی ساده مثل استوانه برای پین در نظر می‌گیریم محاسبات و نحوه ی قرار گیری نیرو های برشی وارد بر پین در فایل زیر قابل مشاهده هست:
دیاگرام نیروی برشی
بر اساس محاسبات بالا، ماکزیمم نیروی برشی وارد بر هر پین به صورت رابطه ی فیثاغورسی در صفحه ی XY بدست میاد. بعد از بدست آوردن ماکزیمم نیروی برشی وارد بر هر پین، نوبت به طراحی پین میرسه. با توجه به این که به پین ها داره نیروی برشی وارد میشه، باید از یک ماده ی ترد استفاده کنیم تا در برابر نیروی برشی مقاوم باشه. هدف ما طراحی پین های پل با ضریب ایمنی ۵ هست. طبق معیار کولمب مور، میتونیم ماکزیمم تنش وارده بر پین رو محاسبه کنیم. بعد از محاسبه ی ماکزیمم تنش برشی، از یک رابطه برای محاسبه ی مساحت پین استفاده میکنیم که در نتیجه ی استفاده از رابطه نیرو تقسیم بر جابه جایی(در این پروژه از رابطه ی ساده ی تنش برشی استفاده کردیم). نکته ی مهم اینه که ما از چدن GJMW_350_4 با استحکام شکست ۳۵۰ مگاپاسکال استفاده کردیم و بر اون اساس قطر هر پین رو مطابق فایل بالا حساب کردیم
یک هندسه‌ای از گاست پلیت و آرایش پیچ‌ها (یا پرچ‌ها) برامون بکش
این نوع طراحی پیچ یا پرچ رو‌ از یه جایی خوندی و یا تصور خودت از مکانیک جامداته؟
من اصلا متوجه نمیشم چیکار داری میکنی
 
یک هندسه‌ای از گاست پلیت و آرایش پیچ‌ها (یا پرچ‌ها) برامون بکش
این نوع طراحی پیچ یا پرچ رو‌ از یه جایی خوندی و یا تصور خودت از مکانیک جامداته؟
من اصلا متوجه نمیشم چیکار داری میکنی
این اصول اولیه طراحی اجزای مبنی بر شیگلیه
پیچی در کار نیست
پیچ رو برای تنش برشی نمیشه طراحی کرد اصلا
 
این اصول اولیه طراحی اجزای مبنی بر شیگلیه
پیچی در کار نیست
پیچ رو برای تنش برشی نمیشه طراحی کرد اصلا

پیچ یکی اجزای مهم در اتصلاتی هست که پیچ‌ تحت تنش برشی قرار میگیره و ما در ساختمان همیشه ازش استفاده میکنیم. در اتصالات المان به گاست پلیت، وصله‌ها و...
پیچ‌هایی که ما طراحی میکنیم فقط در انکر بولت و اتصالات فلنجی گیردار تحت تنش کششی یا فشاری هستن (الان چیز دیگه ای یادم نمیاد واقعا)

من اصلا رسم دیاگرام برش برای پیچ‌ یا پرچ رو متوجه نمیشم. یه شکل از نحوه اتصال المان‌ها به همدیگه رسم کن. آرایش پیچ یا پرچ‌ها رو هم بکش
 
پیچ یکی اجزای مهم در اتصلاتی هست که پیچ‌ تحت تنش برشی قرار میگیره و ما در ساختمان همیشه ازش استفاده میکنیم. در اتصالات المان به گاست پلیت، وصله‌ها و...
پیچ‌هایی که ما طراحی میکنیم فقط در انکر بولت و اتصالات فلنجی گیردار تحت تنش کششی یا فشاری هستن (الان چیز دیگه ای یادم نمیاد واقعا)

من اصلا رسم دیاگرام برش برای پیچ‌ یا پرچ رو متوجه نمیشم. یه شکل از نحوه اتصال المان‌ها به همدیگه رسم کن. آرایش پیچ یا پرچ‌ها رو هم بکش
من اصن از پرچ و پیچ استفاده نکردم برای پل هنوز
ایده ی اول استفاده از پینه
دیاگرام برش برای محاسبه ی مقطع و المان بحرانیه
توی طراحی اولین قدم پیدا کردن آلمان و مقطع بحرانیه وقتی دیاگرام نیروی برشی نباشه چطور میتونی مقطع بحرانی و المان بحرانی تعیین کنی؟
اینجا دارم به ساده ترین شکل ممکن روند طراحی لینک ها و پین های یک پل رو مطرح میکنم چون هنوز اصن پیچ ها و پرچ ها رو توضیح ندادم که بخوام ازشون استفاده کنم توی این پروژه
بدون پیدا کردن مقطع بحرانی و تئوری شکست و گسیختگی هیج جوره نمیتونم نحوه ی لینک و اسمبل اجزای پل رو بیان کنم
 
من اصن از پرچ و پیچ استفاده نکردم برای پل هنوز
ایده ی اول استفاده از پینه
دیاگرام برش برای محاسبه ی مقطع و المان بحرانیه
توی طراحی اولین قدم پیدا کردن آلمان و مقطع بحرانیه وقتی دیاگرام نیروی برشی نباشه چطور میتونی مقطع بحرانی و المان بحرانی تعیین کنی؟
اینجا دارم به ساده ترین شکل ممکن روند طراحی لینک ها و پین های یک پل رو مطرح میکنم چون هنوز اصن پیچ ها و پرچ ها رو توضیح ندادم که بخوام ازشون استفاده کنم توی این پروژه
بدون پیدا کردن مقطع بحرانی و تئوری شکست و گسیختگی هیج جوره نمیتونم نحوه ی لینک و اسمبل اجزای پل رو بیان کنم
۱- اول باید مشخص کنی که از چه مقاطعی باید برای خرپا استفاده کنی ( لوله، باکس، ناودانی، نبشی و یا دوبل نبشی یا ناودانی)
۲- برای اتصال المان‌ها از چه چیزی استفاده میکنی؟ ما در سازه ها معمولا از ورق استفاده میکنیم.
۳-نحوه اتصال المان به ورق چطوریه؟ ما معمولا از پیچ یا جوش استفاده میکنیم. از پین استفاده نمیکنیم.

وقتی این‌ها مشخص شد میتونی مقطع بحرانی یا شکست رو پیدا کنی.

تو الان نیروی هر المان رو داری، میتونی نیروی المان رو بذاری روی ورق، یه ضخامت یا عرض فرض کنی و اون یکی مجهول رو پیدا کنی. حالا میتونی ببینی که چطور میخوای المان خرپا رو به گاست وصل کنی.

من خرپا یا پل خرپایی طراحی نکردم‌ تا الان ولی روند طراحی اجزا اینطوریه معمولا.

یک نمونه از اتصال اجرای خرپا:
https://www.academia.edu/figures/2903421/figure-2-photos-courtesy-of-with-permission-gusset-plates
 
یه پروژه ی دانشجوییه... بنده خدا کتاب طراحی اجزا رو گذاشته جلوش داره انجام میده مرحله به مرحله. نرفته پروژه پلای قرارگاه خاتم بگیره که. برای دفعه اول تو زمان محدود به اندازه کافی مطالب کتاب محاسبات داره دیگه همینم مونده پیچیده ترش کنه
 
طراحی لینک ها:
بر خلاف طراحی پین که از ماده ی ترد استفاده کردیم، برای طراحی لینک های این پل باید از ماده نرم استفاده کنیم؛ چرا که ماده ی نرم در برابر کشش و فشار نسبت به تنش های برشی مقاوم تره. با توجه به فایل نیرو های وارده به هر لینک، با در نظر گرفتن دو نیرویی بودن لینک ها، لینک ها رو با ضریب ایمنی ۴ و با مقطع مستطیل توپر از جنس فولاد نجیب آلیاژی S460M مطابق با فایلی که در ادامه میفرستم انتخاب میکنیم. بعد از نتخاب جنس باید ضریب تمرکز تنش اعمال شده از طرف پین ها به لینک رو اعمال کنیم، چون قطر هر پین متفاوت شد، اگر بخوایم برای هر طرف یک قطر رو داخل لینک اعمال کنیم، دوتا تمرکز تنش به لینک وارد میشه. بنابراین بزرگترین قطر رو برای هر لینک انتخاب میکنیم تا یک تمرکز تنش به لینک ها وارد بشه. طبق روابط تمرکز تنش، برای اطمینان خاطر و راحتی محاسبه، طول لینک را سه برابر قطر سوراخ فرض میکنیم و با مراجعه به نمودار تمرکز تنش، Kt را پیدا میکنیم. سپس با انتخاب معیار ماکزیمم تنش نرمال، ضخامت هر لینک را مطابق فایل زیر محاسبه و طراحی را انجام می‌دهیم.
جدول فولاد
محاسبات لینک
پس از محاسبات و طراحی هر لینک و پین، در محیط سالیدورک، پل نهایی را اسمبل و در نرم افزار آباکوس تحلیل نیرویی دقیق تر و شبیه سازی آن را میتونیم انجام بدیم. در نهایت بعد از حل این پروژه، به این نتیجه رسیدم که باید برای لینک های داخل خرپا، زاویه های مناسب با بار های اعمال شده انتخاب کرد تا مثل این پروژه، دو عضو، بلا استفاده نمونن که با ترک برداشتن یک عضو مثل AH پل به ناگهان فرو بریزه
 
یه پروژه ی دانشجوییه... بنده خدا کتاب طراحی اجزا رو گذاشته جلوش داره انجام میده مرحله به مرحله. نرفته پروژه پلای قرارگاه خاتم بگیره که. برای دفعه اول تو زمان محدود به اندازه کافی مطالب کتاب محاسبات داره دیگه همینم مونده پیچیده ترش کنه
والا من نخواستم کارش رو پیچیده تر کنم! بنظرم محاسبات و طراحی خیلی ساده‌تر از اون چیزی هست که فکر میکنه و اون عکسی که فرستادم نمونه‌ای از نحوه اتصال اجزای سازه‌ای به همدیگه ست
 
والا من نخواستم کارش رو پیچیده تر کنم! بنظرم محاسبات و طراحی خیلی ساده‌تر از اون چیزی هست که فکر میکنه و اون عکسی که فرستادم نمونه‌ای از نحوه اتصال اجزای سازه‌ای به همدیگه ست
برادر
شما که عمران خوندی طراحی که یه مهندس عمران میکنه و حتی میخونه زمین تا آسمون با طراحی که یه مهندس مکانیک میکنه فرق داره
شما طراحی سازه خوندی معلومه از منی که دارم مکانیکی به مسئله نگاه میکنم دیدت فرق داره به فرض شما بارگذاری هایی که بررسی میکنین معمولا استاتیکین در حالی که من دانشجوی مکانیک میام یه قطعه تحت دوران و عمرش و حد دوامش و درمیارم
چیزی که شما خوندی با طراحی اجزائی که من دارم اینجا پیاده میکنم متفاوته چون هدف اصن فرق میکنه. من نمیتونم الان بیام محاسبات یه پیچ و روی یه پلی که یه پروژه طراحی سادست پیاده بکنم چون این پروژه یه پروژه ی درسیه و فکر نمیکنم عمران پیچ یا پین طراحی بکنه. اکثرا از جدول انتخاب میکنن اما برای هر پیچ و اتصال من باید مجدد برا هر پیچ بشینم گام طراحی کنم.
ضمن اینکه شما رو چه حساب میای اتصال انجام میدی؟ بدون محاسبات نیرو و دیاگرام چطور و رو چه استانداردی میخوای پیچ انتخاب کنی یا اصن طراحی کنی؟ تمام انتخاب لینک ها و پیچ ها و پین ها و هر اتصال دیگه ای رو محاسبات میچرخه و من حقیقت اینو درک نمیکنم که درک یه دیاگرام برشی ساده استاتیک برای شما گنگ باشه یا یه معیار ماده ترد مثل کولمب مور یا معیار نرم ترسکا یا رانکین غیر قابل فهم باشه و حقیقت از این جمله که میگین من متوجه نمیشم و محاسبات یه پل خیلی ساده هستن من دارم تعجب می‌کنم
احتمالا منابع و هدف طراحی اجزای مهندسی مکانیک با طراحی سازه متفاوته چون این پروژه عین پروتکل طراحی اجزا این محاسبات اجرا شده
 
برادر
شما که عمران خوندی طراحی که یه مهندس عمران میکنه و حتی میخونه زمین تا آسمون با طراحی که یه مهندس مکانیک میکنه فرق داره
این گارد گرفتنت چیه من نمیدونم!
مگه من اینجا از روش طراحی حرف زدم؟ من حتی متوجهم که داری از چه روش‌طراحی استفاده میکنی در حالیکه ما از این روشها استفاده نمیکنیم.


چیزی که شما خوندی با طراحی اجزائی که من دارم اینجا پیاده میکنم متفاوته چون هدف اصن فرق میکنه. من نمیتونم الان بیام محاسبات یه پیچ و روی یه پلی که یه پروژه طراحی سادست پیاده بکنم چون این پروژه یه پروژه ی درسیه و فکر نمیکنم عمران پیچ یا پین طراحی بکنه. اکثرا از جدول انتخاب میکنن اما برای هر پیچ و اتصال من باید مجدد برا هر پیچ بشینم گام طراحی کنم.
خب مثلا اینجا بیای المان خرپا رو طراحی کنی مگه میای از اول یه سکشن خاصی طراحی کنی؟ باید بری از پروفیل‌هایی که موجوده استفاده کنی. پیچ هم همینه، از پیچ‌های استانداردی که موجوده میای برای اتصال دو قطعه استفاده کنی. حالا اتصال دو جز با پیچ به چه صورته الان مهم نیست (اتکایی، اصطکاکی یا ترکیبی)


ضمن اینکه شما رو چه حساب میای اتصال انجام میدی؟ بدون محاسبات نیرو و دیاگرام چطور و رو چه استانداردی میخوای پیچ انتخاب کنی یا اصن طراحی کنی؟
مگه من گفتم پیچ‌ محسابات و این‌ها نداره؟

خب وقتی روی یک المانی نیرویی داری که میخوای منتقل بشه به یک المان دیگه، مثلا در این مثال خاص خرپا که نیرو‌ها کششی و فشاری هستند، نیروی محوری عضو با اتکا به پیچ (که نیروی محوری عضو تبدیل به برش در پیچ میشه) به المان بعدی منتقل میشه.

ما هم معیارهای ترسکا و فون‌میسز رو‌میخونیم ( فقط این دو تا) ولی ازشون استفاده نمیکنیم. معیارهای طراحی تو برام گنگ نیست چون میدونم داری چیکار میکنی.
 
خب مثلا اینجا بیای المان خرپا رو طراحی کنی مگه میای از اول یه سکشن خاصی طراحی کنی؟ باید بری از پروفیل‌هایی که موجوده استفاده کنی. پیچ هم همینه، از پیچ‌های استانداردی که موجوده میای برای اتصال دو قطعه استفاده کنی. حالا اتصال دو جز با پیچ به چه صورته الان مهم نیست (اتکایی، اصطکاکی یا ترکیبی)
نمیدونم متوجه این روش هستی یا نه، حس کردم شاید فرضت اینه که کاری به استانداردها یا حتی نمونه های موجود نداره. ولی این طراحی لزوما به معنای این نیست که میاد پیچ رو طراحی میکنه بعد میده یه پیچ خاص بسازن :) با این محاسبات سایز پیچ دستش میاد و میاد توی پیچ های استاندارد موجود نزدیک ترینش رو انتخاب میکنه. حداقل کاری که ما میکردیم همین بود
 
نمیدونم متوجه این روش هستی یا نه. حس کردم شاید فرضت اینه که کاری به استانداردها یا حتی نمونه های موجود نداره. ولی این طراحی لزوما به معنای این نیست که میاد پیچ رو طراحی میکنه بعد میده یه پیچ خاص بسازن :) با این محاسبات سایز پیچ دستش میاد و میاد توی پیچ های استاندارد موجود نزدیک ترینش رو انتخاب میکنه. حداقل کاری که ما میکردیم همین بود
من اولش متوجه نشدم که منظورش از طراحی پین چیه، دوباره محساباتشو دیدم و متوجه شدم منظورش از پین همون لولایی هست که قراره اجزا رو نگه داره! این روش معمول در سازه‌ها نیست(در سازه ها یه المان خاصی پیش میاد پین ظراحی بشه که حتی الان هم به ذهنم نمیاد).

صرفا اومدی یه پین طراحی کردی مثل شکل ساده شده خرپایی که گذاشتی. الان اوکی شد.

منظور من این بود که بجای طراحی پین، بیای از ورق استفاده کنی، مثل عکسی که گذاشتم
 
Back
بالا