• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تخیل جامعه شناسانه

Lushato

لنگر انداخته
کنکوری 1403
ارسال‌ها
2,894
امتیاز
22,492
نام مرکز سمپاد
frz 1
شهر
idk
سال فارغ التحصیلی
1403
به نظرتون چرا توی ثبات اقتصادی به نسبت تغییراتاقتصادی، چه مثبت چه منفی، آمار خودکشی کمتره؟
خب اول باید بگم که به نظر من مشکلات اقتصادی به تنهایی عامل خودکشی نیستن، و در واقع توی خودکشی، یک مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستن؛ از طرفی‌ هم مسائل اقتصادی باتوجه به فرهنگ و شرایط و دیدگاه‌های تربیتی و...می‌تونن نقش پررنگی توی زندگی انسان‌ها داشته باشن
بعضی آدم‌ها هستن که شرایط زندگی سختی دارمن و هیچی اون‌ها رو راضی و خشنود نمی‌کنه و این دسته از آدم‌ها، اکثراً برنامه‌ی خودکشی‌شون از پیش تعیین شده‌ست.
یک بخش دیگری از انسان‌ها هم هستن که به علت رخ دادن یک حادثه و شُک شدید، دست به خودکشی می‌زنن که این افراد اکثراً نیاز به یک هم صحبت و پشتیبانی روحی دارند.
و اینکه در کل جامعه‌ی معیوب، تاثیر مستقیمی روی خودکشی شهروندان‌اش داره[معیوب بودن یعنی وجود تبعیض، بی‌عدالتی، رانت و...]
و خب اگر این جامعه معیوب نبود، آمار خودکشی‌ها به شدت کم میشد! و این مسئله‌ی هویدا و مبرهنی هست.
درباره‌ی خودکشی هم اگر بخوایم بگیم، یک بحران کاملاً اجتماعی هست و با توجه به انواع خودکشی‌، خودکشی در اثر بحران‌های اقتصادی یا اجتماعی، تحت عنوان خودکشی آنومیک شناخته میشه
حالا خودکشی آنومیک چی هست؟ خودکشی‌هایی هستن که بر اساس فشارها و نابه‌هنجاری‌های شدید فردی یا اجتماعی صورت می گیرند.
از طرفی‌هم یکی از دلایل خودکشی این هست که فرد می‌بینه نتیجه‌ی زحماتش رو نمی‌بینه، و به تدریج ناامیدی در اون فرد شکل می‌گیره و درنهایت، این ناامیدی هست که باعث خودکشی میشه
حالا فرض کن که توی شرایطی که فرد از چند طرف دچار فشارهای شدید هست، اقتصاد هم اشکال به‌وجود بیاد درش و تغییرات مثبت یا منفی داشته باشه!
این فرد حتی از دیدن تغییرات مثبت هم خشنود نمیشه، چرا؟ چونکه می بینه انقدر تغییرات مثبت جزئی و ناچیز هستن، که یا اصلاً تاثیری روی زندگی اون فرد ندارن، و یا برای افراد ثروتمندی جنبه‌ی مثبت دارن که سرمایه‌گذاری کردن جایی[به عنوان مثال] و این فرد که زندگی اون آدم ثروتمند رو می‌بینه و ناخودآگاه با زندگی خودش مقایسه می‌کنه، طبیعتاً ناامیدتر میشه!
و در مورد تغییرات اقتصادی منفی هم که مسئله هویدا هست. فرد همون اندک امیدی که داره هم با مقایسه‌ی وضع منفی اقتصاد با وضع قبلی، از دست میده.
ولی وقتی ثبات اقتصادی برقرار باشه، فرد یک حس آرامش و امنیت نسبی رو دارا هست و حداقل از بعد اقتصادی، توی زندگیش اونقدر دچار مسئله نمیشه.


اینها صرفاً دیدگاه شخصی من بودن، و قطعاً یک عده مخالف هستن و عده‌ی دیگری موافق
 
بالا