• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

Backgammon

  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
تخته نرد یا Backgammon یکی از کهن‌ترین بازی‌های on board یا روصفحه‌ای در جهانه و از دیرباز در بین مردم ایران و به خصوص پادشاهان رواج داشته و حتی میگن یکی از وزرای ایرانی اونو ابداع کرده، درست یا غلطش جای بررسی داره ((:

اگر با نحوه‌ی بازیش آشنایی ندارین یا تا به حال بازیش نکردین و علاقه‌مند بودین که یاد بگیرین و فرصتش براتون پیش نیومده، به طور خلاصه اینطور براتون بگم که چینش ابتدایی بازی ثابته و مطابق با شکل زیره:

800px-Bg-movement.svg.png

شما به ۲ عدد تاس برای بازی نیاز دارین و هر بار که تاس ریخته میشه، بازیکنی که نوبتشه باید بر اساس اعداد تاس، مهره‌هاش رو در جهت پادساعتگرد (یا ساعتگرد، بسته به اینکه کدوم سمت نشسته باشین) حرکت بده، اگر مهره‌ای از حریف تَک و تنها بود می‌تونه اونو بزنه و خودشم باید مراقب باشه که با چه استراتژی‌ای پیش بره تا کمترین ضربه رو ببینه و در نهایت بتونه بازی رو برای حریفش قفل کنه و تمامی مهره‌هاش رو به "خونه" برسونه. زمانی که همه‌ی مهره‌ها به خونه رسیدن، حالا نوبت اینه که اون‌ها رو خارج یا به اصطلاح bear off کنه. هرکسی زودتر موفق شد تمامی مهره‌هاش رو خارج کنه برنده میشه.

اما هدفم از این تاپیک، صرفاً بحث راجع به تخته‌نرد نیست.

می‌خوام مسابقه‌ای رو بین بچه‌های سایت ترتیب بدم.

فرمت مسابقه رو اگر دیدم استقبال به حد کافی صورت گرفت در پست بعدی توضیح میدم و می‌خوام مشابه با نمونه‌های بین‌المللیش برگزار کنم.

هرکسی تمایل به شرکت داره، بهم پ.خ بده تا ببینم تعدادتون به حد نصاب می‌رسه یا نه.

اگه بحثی، سوالی، نکته‌ای، خاطره‌ای یا هر چیز مرتبط با این بازی دارین می‌تونین اینجا به اشتراک بذارین.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
خب دوستان تا الان ۳ نفر به علاوه خودم یعنی ۴ نفر اعلام آمادگی کردن.
اگر قراره تورنمنت حذفی برگزار کنیم نیازه دست کم ۴ نفر دیگه هم بیان تا حداقل ۸ نفر و Quarter final داشته باشیم؛ در غیر این صورت به صورت Round-robin یا نوبت‌گردشی برگزار میشه.

× مهلت شرکت در مسابقه به پایان رسید.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
هشت اشتباه رایج در تخته نرد که بهتره ازشون اجتناب کنیم:

یک. مهره‌هاتون رو دفن نکنید!
زمانی که شما مهره‌هاتون رو به خان‌های عمقی خونه‌تون سرازیر می‌کنید، دیگه مهره‌ای براتون باقی نمی‌مونه تا در ادامه‌ی بازی بتونید حرکتشون بدید. به این کار میگن شما مهره‌هاتون رو دفن کردید و باعث میشه انعطافتون رو در بازی از دست بدید. به علاوه اینکه شما احتمالا در انتهای بازی مجبور بشید راهکار تدافعی اتخاذ کنید و ناچار شید مهره‌هاتونو فشرده کنید، پس بهتره حداقل در ابتدا و اواسط بازی از این کار چشم‌پوشی کنید. شما فقط ۱۵ تا مهره دارید، پس از تک تکشون حداکثر استفاده رو ببرید.

دو. اگر احساس می‌کنید در رقابت از حریف عقب هستید، مهره‌هاتون رو فرار ندید!
اصطلاحی در تخته‌نردهای آنلاین هست به نام pip count و بازیکنی که پیپ کمتری داره در رقابت از حریفش جلوتره. اگه در رقابت جلو هستید، بهترین کار اینه که از زده شدن مهره‌تون توسط حریف دوری کنید و مهره‌هاتونو سریع و سلامت به خونه برسونید. ولی اگه عقب هستید، باید تلاش کنید مهره‌های حریف رو شکار کنید، چون در غیر این صورت باختتون اجتناب ناپذیر خواهد بود.
به عنوان مثال در تصویر زیر وقتی تاس ۵-۶ برای سفید اومد، اگه بخواد مهره‌ش رو فراری بده، کماکان ۱۵ پیپ عقب می‌مونه و شانس اینکه ببازه بسیار بالاست. بهترین کار اینه که تلاش کنه سد خودشو در خونه‌ش بسازه و اون مهره رو همونجا نگه داره تا شاید موقعیتی برای تصاحب مهره‌ی حریف پیدا کنه.

photo_2021_08_22_21_03_49.jpg

سه. بیش از حد تدافعی بازی نکنید، ریسک کنید و مهره هاتون رو گسترش بدید!
سعی کنید کمی مهره‌هاتون رو پخش‌تر کنید تا در حرکات بعدی بتونید ساختارهای مختلفی رو تشکیل بدید و اینطوری روند بازی رو برای خودتون تسهیل کنید؛ به ویژه اگه حریفتون هنوز در خونه‌ش ساختاری رو تشکیل نداده و ۳ یا ۴ خان باز داره.
به عنوان مثال در حالت پایین، مبتدی‌ها همیشه تاس ۳-۴ رو اینطوری بازی می‌کنن که این زیادی محافظه‌کارانه‌ست.

photo_2021_08_22_21_06_21.jpg

حرکت پیشنهادی، ۱۳ به ۹ و ۱۳ به ۱۰ هستش. خودِ من معمولا از ۲۴ به ۲۰ و ۱۳ به ۱۰ استفاده می‌کنم.

photo_2021_08_22_21_08_19.jpg

حریف هیچ دایرکت هیتی نداره و حتی اگر هم موفق بشه در حرکت بعدی مهره‌تون رو بزنه، باز هم شما وضعیت مناسب‌تری دارید چون مهره‌هاتون در حال گسترشن. اگه سریع نتونید مهره‌هاتون رو گسترش بدید، در نهایت گرفتار می‌شید چون هم قادر نخواهید بود حریف رو اسیر نگه دارید، هم نمی‌تونید مهره‌های خودتون رو در حالتی امن فراری بدید وقتی در رقابت پیش هستید.
تخته نرد یک بازی با حمله و دفاع متعادله. باید تشخیص بدید در چه موقعی حمله کنید و در چه موقع حالت دفاعی بگیرید. اگه حریفتون ساختار خونه‌ش به شدت بسته‌ست، باید دفاع کنید و نذارید مهره‌تون زده شه، اما اگه خونه‌ش کماکان گسترش نیافته‌ست، می‌تونید ریسکی بازی کنید تا به نفع خودتون بازی رو پیش ببرید.

چهار. اسیر نشید!
بهترین راه برای اینکه پشت شش در حریف گرفتار نمونید اینه که یک لنگر مطمئن در خان‌های جلویی حریف (۲۱، ۲۰ یا ۱۸) بندازید. مثلا اگه در شروع بازی براتون تاس ۵-۴ اومد، توصیه میشه یکی از مهره های ۲۴ رو به ۲۰ برسونید تا اینطوری شانس ساخت یک لنگر در خان ۲۰ رو در حرکات بعدی افزایش بدید. و حتی اگر حریف اون مهره رو بزنه، چندان ضرر نمی‌کنید.

photo_2021_08_22_21_21_49.jpg

پنج- کوه درست نکنید! منعطف بازی کنید.
من بهشون میگم کوه یا تپه ((: ولی در انگلیسی به این‌ها Candlestick میگن. سعی کنید چنین چیزی تو خونتون نباشه و مهره‌هاتون رو باز کنید، چون اگه نتونید چندین ساختار برای خودتون بسازید فقط باید به شانس اتکا کنید تا بلکه بتونید از مصیبت خارج بشید!

photo_2021_08_22_22_47_11.jpg

نکته‌ی بعدی هم ساختارهای دو مهره‌ای هستن که بهشون Stripped point میگن. چنین چیزی برای شما می‌تونه خطرساز باشه. همیشه تلاش کنید ساختارهاتون ۳ یا بیشتر مهره داشته باشن تا دستتون برای ساخت و سازهای پیش رو بازتر شه.

photo_2021_08_22_21_27_57.jpg

شش. هدفِ مستقیم یا دایرکت شات برای حریفتون نگذارید!
تخته نرد یک بازی ریسینگه، یعنی سرعت در رسوندن مهره‌ها به جلو حرف اول رو می‌زنه، به همین دلیل شما باید مهره‌های حریفتون رو بزنید تا حریف مجبور بشه مهره‌ش رو از اول از خونه‌ی شما شروع به حرکت بده. ضمن اینکه وقتی مهره‌ی حریف رو می‌زنید، حریف مجبور میشه حداقل نصف تاسی که در دست بعدی براش میاد رو بسوزونه برای اینکه بتونه مهره‌ی خودش رو آزاد کنه.
به تک‌مهره تو تخته نرد Blot میگن. اگر بی‌دقتی کنید و تعداد زیادی بلات غیرضروری به جا بگذارید (به خصوص در سمت مربوط به خودتون در پایین تخته) باعث میشه مهره‌تون تمام راه رو برگرده اگر توسط حریف شکار بشه.
هدف مستقیم یعنی با یک تاس بشه اونو زد، یعنی اعداد ۱ تا ۶ برای زدنش کافی باشه؛ اما اگه غیرمستقیم یعنی نیاز به مجموع ۲ تاس برای زدنش باشه، در این حالت احتمال شکار شدنش کمتره.

photo_2021_08_22_22_50_55.jpg

به عنوان مثال، در وضعیت پایین، براتون تاس ۲-۱ اومد، شما یک تک‌مهره دارید و فقط کافیه اونو به خونه برسونید اما در حال حاضر تاس مناسبی براتون نیومد و اگه حریف در دست بعدی مهره‌تون رو بزنه، کارتون تمومه و بازی رو باختید چون حریف خونه‌ش رو کامل بسته. بهترین حرکت ممکن چیه؟ اینه که بذارید اون تک مهره همون‌جا باقی بمونه. چرا؟ چون اگر جلو بیاریدش، در مسیر دایرکت هیت قرار می‌گیره. بهترین حرکت اینه که مهره‌های خونه‌ی خودتون رو به جلو حرکت بدید.

photo_2021_08_22_21_37_50.jpg

هفت. به حریفتون تاس های خوب ندید!
تخته نرد بازی‌ای وابسته به دو تاسه و یک بازیکن اگر می‌خواد سطح بازیش رو بالا ببره لازمه کمی با قوانین احتمالات در مجموع تاس‌ها آشنا باشه. در کل ۳۶ حالت برای ۲ تاس وجود داره که در تخته، ترتیب تاس‌ها اهمیتی نداره، پس حالت‌های متقارن رو کنار می‌زنیم و به ۲۱ تاس متفاوت می‌رسیم که احتمال تاس‌های نابرابر ۲/۳۶ و احتمال تاس‌های یکسان یا دابل، ۱/۳۶ عه. از این دانش می‌تونید برای حرکات مهره‌هاتون استفاده کنید.
به عنوان مثال در حالت زیر، شما می‌خواید مهره‌تون رو به خونه ببرید تا بازی رو برنده شید. براتون تاس ۱-۲ میاد، چه حرکتی براتون بهترینه؟

photo_2021_08_22_21_48_38.jpg

اگه به تک‌مهره‌تون اصلا دست نزنید در این حالت حریف مطابق شکل با ۱۵ حالت از ۳۶ حالت می‌تونه مهره‌تون رو بزنه.

photo_2021_08_22_21_47_28.jpg

اگر یک خونه یا دو خونه به جلو ببرید چطور؟ در این صورت ۱۴ حالت و ۱۲ حالت از ۳۶ حالت برای حریف احتمال وجود داره که شما رو بزنه.

photo_2021_08_22_21_47_47.jpg

photo_2021_08_22_21_47_57.jpg

و در نهایت اگر سه خونه به جلو ببرید، تنها ۱۱ حالت براش باقی می‌مونه که کمترین احتمال ممکنه. احتمال ۳۰% عه، ولی کماکان شانس شما رو برای پیروزی بیشتر می‌کنه به نسبت زمانی که مهره‌تون رو تکون ندید.

photo_2021_08_22_21_48_09.jpg

هشت. بی‌برنامه بازی نکنید!

در تخته، ۴ استراتژی کلی وجود داره؛

photo_2021_08_22_21_57_06.jpg

۱- اسیر کردن یا در ساختن (پرایم): در این حالت به عنوان مثال در شکل زیر، شما بازی رو با اسارت مهره‌های حریف در یک فایو پرایم یا "پنج در" دارید می‌برید. در این حالت، تعداد پیپ یا جلو و عقب بودن در رقابت چندان مهم نیست، مهم اینه نذارید مهره‌های حریف در برن. هدفتون هم اینه که شش در بسازید و همچنین مهره هاتون رو به خونه ببرید.

photo_2021_08_22_22_03_56.jpg

۲- بلیتز: در این حالت شما باید مدام سعی کنید مهره حریف رو بزنید و در همون حین هم خان‌ها رو ببندید. این حالت به شدت برای زمان‌هایی مناسبه که شما می‌خواید مارس یا سیاه مارس کنید (یعنی بازی رو با ۲ یا ۳ امتیاز ببرید) و جزو تهاجمی‌ترین حالت‌هاست. در این حالت شما نیاز به پشتیبانی از مهره‌های دیگه‌تون دارید پس همیشه سعی کنید مهمّات‌تون فراهم باشه. اگر به هر علتی حریف از بلیتز جان سالم به در برد و تشکیل لنگر داد، شما می‌مونید و کلی بلات پخش و پلا که به سرعت باید جمع و جورشون کنید.

photo_2021_08_22_22_04_26.jpg

۳- ریس یا مسابقه: در وضعیت پایین، شما بازی رو با ریسینگ دارید می‌برید. ۱۴ پیپ از حریف جلوترید و نگرانی‌ای ندارید. فقط کافیه مهره‌هاتونو بی‌دغدغه به خونه برسونید و البته سعی کنید در خونه مهره‌هاتون رو پخش کنید تا در خارج کردنشون کارتون ساده بشه.

photo_2021_08_22_22_07_21.jpg

۴- برخورد یا کانتکت: زمانی که تمام پلن‌های قبلی جواب نداد، تنها راه ممکن فقط زدن مهره‌ای از حریفه تا بازی رو به نفع خودتون برگردونید. در وضعیت پایین، شما یه لنگر در خان ۲۰ دارید، به شدت در ریس از حریف عقبید و باید به طرز وحشتناکی خوش‌شانس باشید تا با استفاده از ریس بتونید بازی رو ببرید. چیکار باید کرد؟ باید لنگرتون رو حفظ کنید و امیدوار باشید تا بلکه بتونید مهره‌ای از حریف رو شکار کنید. حریفتون در این وضعیت که از شما پیشه طبیعتا از ریس برای پیروزی استفاده می‌کنه و می‌خواد باقی مهره‌هاش رو به خونه ببره، اما اگر بدشانس بود و بلاتی باقی گذاشت، اونجاست که شما می‌تونید ورق رو برگردونید.

photo_2021_08_22_22_12_01.jpg
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
خب اولین دوره‌ی رقابت تخته‌نرد سمپادیا با حضور ۴ بازیکن به پایان رسید. تعداد کم بود اما هماهنگ کردن همین تعداد هم کار ساده‌ای نبود (((: امیدوارم در دوره‌های بعدی تعداد بیشتری شرکت کنن تا هیجان مسابقه بیشتر از پیش بشه.

این دوره با فرمت نوبت‌گردشی برگزار شد، بازیکن‌ها باید با هریک از بقیه، یک بازیِ ۳ امتیازی بازی می‌کردن.

@برفــــ موفق شد هر سه بازیکن رو ببره و برنده‌ی این دوره بشه. بهش تبریک میگیم.

رتبه‌ها:
1- @برفــــ
2- @امین
3- @phoenix_s9
4- @armaghannn
 
ارسال‌ها
1,558
امتیاز
13,055
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
دانشگاه یزد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
خب اولین دوره‌ی رقابت تخته‌نرد سمپادیا با حضور ۴ بازیکن به پایان رسید. تعداد کم بود اما هماهنگ کردن همین تعداد هم کار ساده‌ای نبود (((: امیدوارم در دوره‌های بعدی تعداد بیشتری شرکت کنن تا هیجان مسابقه بیشتر از پیش بشه.

این دوره با فرمت نوبت‌گردشی برگزار شد، بازیکن‌ها باید با هریک از بقیه، یک بازیِ ۳ امتیازی بازی می‌کردن.

@برفــــ موفق شد هر سه بازیکن رو ببره و برنده‌ی این دوره بشه. بهش تبریک میگیم.

رتبه‌ها:
1- @برفــــ
2- @امین
3- @phoenix_s9
4- @armaghannn
ممنون از زحمتات با وجود تعداد کم مسابقات عالی بود، به امید رقابت های طولانی‌تر:RedHeart
کاش یه گزارش کلی از بازیا می‌ذاشتی...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
Back Game یا «بازی از انتها» که به «حمله‌ی گازانبری» هم معروفه، پیچیده‌ترین و سخت‌ترین استراتژی تخته نرد محسوب میشه و فقط بازیکن‌هایی در سطح بین‌المللی که مهارت و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در این بازی دارن می‌تونن از عهده‌ی پیاده کردنش بربیان.

هر زمان دیدید یک بازیکن بیش از حد داره به شما تک‌مهره میده، دو حالت داره؛ یا خیلی مبتدیه یا خیلی حرفه‌ایه! در حالت دوم باید بسیار حواستون جمع باشه، چون انباشتِ مهره‌های حریف در خونه‌ی شما، برابر است با باخت قریب‌الوقوع شما! حریف می‌تونه ۲ یا ۳ لنگر در خونه‌تون بندازه و اینطوری شما رو از ورود به خونه متوقف می‌کنه و شما ناچار میشید ساختارتون رو تخریب کنید و بهش تک‌مهره تعارف کنید و معمولاً هم حریف اونا رو در دست بعد شکار می‌کنه و از اون سمت هم خونه‌ی خودشو قفل می‌کنه و شما هم از جلو و هم از عقب محبوس میشید! و حتی احتمال داره مهره‌های بیشتری هم ازتون شکار کنه.

بازی از عقب معمولاً با مکعب دابل هم همراه میشه، و خب یک بدیِ خیلی بزرگ هم داره، و اونم اینه که در صورتِ شکست خوردن، به احتمال زیاد منجر به مارس/سیاه‌مارس بازیکنی که اقدام به این روش کرده میشه. یعنی اگر حریف خوش‌شانس بود و تمام مهره‌هاش رو بی‌خطر به داخل اورد و از دسترس خارج کرد، شما راه طولانی‌ای رو برای جلوگیری از مارس در پیش خواهید داشت که معمولاً هم حریف قبل از اینکه شما این راهو تا انتها برید، مهره‌هاشو خارج کرده و شما دست کم ۴ امتیاز واگذار کردید! توصیه میشه اگر تجربه و دقت لازم رو ندارید یا ضرورتی براتون نداره، اقدام به بازی از عقب نکنید.

ویدئوی زیر یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌ها بین دوتا از بهترین بازیکنان تخته یعنی موچی و هیدیاکی (هردو رنک شماره ۱ و ۲ی جهان) هست که در اینجا موچی از همین تکنیک بازی از عقب استفاده کرد. بازی کرافورد بود و مکعب دوبل مجاز نبود و موچی باید حتماً این بازی رو می‌برد تا بتونه در بازیای بعدی از مکعب استفاده کنه و امتیاز خودشو به هیدیاکی برسونه. نگاه کنید و لذت ببرید!

 
  • شروع کننده موضوع
  • #7
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
شاید برای کسانی که با این بازی آشنا هستن سوال پیش بیاد که مسابقات قهرمانی جهان هم وجود داره یا نه؛ و اگر وجود داره به چه شکلی انجام میشه؟

مسابقات قهرمانی جهان رسمی در تخته‌نرد هر ساله از سال ۱۹۷۹ در تابستان و در هتل مونته‌کارلوی موناکو برگزار میشه. تا قبل از ۱۹۷۹، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ در لاس وگاس و از ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ در باهاماس برگزار میشد؛ پس این رقابت یک پیشینه‌ی ۵۰ ساله داره.

mc_kyem.png

حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر درش شرکت می‌کنن. بازی‌ها در مراحل ابتدایی از ۱۷ امتیازی شروع میشن و تا ۲۵ امتیازی در مراحل پایانی هم می‌رسن. فرمت دقیقش رو نمی‌دونم اما ظاهراً به شیوه‌ی معمول تمامی تورنمنت‌های حذفی برگزار میشه. هشت راند تا رسیدن به نیمه‌نهایی و سپس در دهمین مرحله فینال برگزار میشه. این بینابین چندین بازی تحت عنوان «شانس مجدد» هم برگزار میشه و واسه همین ۱۰ راند طول می‌کشه. :-‌؟

لیست قهرمانان و نائب قهرمانان مونته‌کارلو رو در این‌جا می‌تونید مشاهده کنید.
+ جالبه حتی اسم یک ایرانی به چشم نمی‌خوره!

alicihangircetinel_h8vl.jpg


Ali Cihangir Çetinel, Turkey (2015 Champion)

jorgengranstedt_mq4n.jpg


Jörgen Granstedt, Sweden (1999, 2001 & 2016 Champion) (Record Holder)
که رکورددار تعداد قهرمانی هم هست.

didierassaraf_kysw.jpg


Didier Assaraf, France (2017 Champion)

pvg17ivyh1cnayipsqxnvsd16gsyg51j_o3be.jpg


Akiko Yazawa, Japan (2014 & 2018 Champion)
نخستین زنی که موفق شد دو بار قهرمان بخش اوپن بشه.
لازم به ذکره که در تخته هم مثل شطرنج دو بخش اوپن و زنان وجود داره.

eliroymi_v3q6.jpg


Eli Roymi, Israel (2019 Champion)

سال ۲۰۲۰ به علت کرونا مسابقات برگزار نشد؛
ولی سال ۲۰۲۱ موچی تونست کارلوس استنسورو از سوئیس رو شکست بده و برای دومین بار قهرمان جهان شه.


ماسایوکی موچیزوکی در حال دریافت تندیس از الی رویمی از اسرائیل، قهرمان پیشین (در ۲۰۱۹)​
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
!It's Quiz Time
در این پست، 10 پوزیشن قرار داده میشه و شما باید بگید که در هر موقعیت، بهترین حرکتِ ممکن با توجه به تاسی که اومده، برای سفید چی هست.
اگر بتونید به هر 10 تا درست پاسخ بدید یعنی دانشتون از این بازی در سطح عالی‌ای قرار داره، اگر به 8 تا درست پاسخ بدید یعنی بازیتون خوبه، و اگر به 5 تا یا کمتر درست پاسخ بدید یعنی چندان قادر نیستید حرکاتِ خوب رو پیدا کنید.

نحوۀ بیانِ حرکات در تخته‌نرد: برای اینکه حرکتِ موردنظرتون رو اسم ببرید کافیه عددِ خونۀ مبدأ و مقصد رو پشتِ سرهم بنویسید؛ مثلاً اگر در کوئیز شمارۀ 1 پایین، حرکت موردنظرتون 24-18 و 23-22 باشه باید به همین صورت بنویسید. یا اگر مثل کوئیز شمارۀ 4 تاس دابل اومد و بخواید تکراری حرکت بدید، لازمه یه پرانتز کنار حرکت بگذارید و تعداد دفعاتی که می‌خواید انجامش بدید رو اون‌جا بنویسید؛ مثل 24-23 (2) و باقیِ حرکاتش به همین صورت. اگر هم زدنِ مهره مدنظر بود یک * بعد حرکت قرار بدید مثلا 24-20*

شمارۀ 1

1_7b5m.png


شمارۀ 2

2_kxfj.png


شمارۀ 3

3_t61t.png


شمارۀ 4

4_bzyx.png


شمارۀ 5

5_pl85.png


شمارۀ 6

6_v8qh.png


شمارۀ 7

7_8ata.png


شمارۀ 8

8_ikk3.png


شمارۀ 9

9_amla.png


شمارۀ 10

10_llmj.png
 
  • لایک
امتیازات: nokia
  • شروع کننده موضوع
  • #9
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
مشارکت نمی‌کنینا -_-
پاسخ کوئیزهای قبل رو واستون می‌گذارم. می‌تونید اول خودتون حدس بزنید و بعدش جواب رو نگاه کنید تا ببینید درست گفتید یا نه.

شمارۀ 1:
11/5 6/5

علت اینکه خان پنجم رو به جای هفتم می‌بندیم اینه که اولاً خان پنجم inner point عه و ارزشش از outer point بیشتره و اصلاً به خان پنجم golden point هم میگن به خاطر اهمیتی که در روند بازی داره، ثانیاً چکرهای خان ششم رو unstack می‌کنیم. باز کردنِ این candlestick ها مهمه طی بازی.

شمارۀ 2:
13/7* 6/1*

اگه مبتدی باشید فرار می‌کنید! 24/13 می‌کنید! ولی این blunder عه. بهترین حرکت در این‌جا دابل هیت عه و علاوه بر اینکه سرعتِ حریف رو می‌گیریم و باید دوتا تاسش رو حروم کنه تا بیاد بیرون، خودمون هم آمادۀ پرایم‌سازی می‌شیم و می‌تونیم در بسازیم. حتی اگر در حرکت بعد حریف مهرۀ اولمونو بزنه، به علت فضای بازی که تو خونه‌اش داره همچنان فرصت جبران داریم.

شمارۀ 3:
13/7*

این‌جا برخلاف قبلی نباید دابل هیت انجام بدیم؛ چون stripped point در خان هشتم خواهیم داشت و این بده. ثانیاً با دابل هیت 8 مهره تو پایین داریم، ولی اگه از 13 کمک بگیریم 9 مهره خواهیم داشت و به روند بلیتزمون کمک می‌کنه.

شمارۀ 4:
8/7(2) 6/5(2)

این حرکت بسیار در شروع بازی efficient عه و دو خان رو می‌بندیم و سدسازی رو انجام می‌دیم. اگر مهرۀ حریفو بزنیم سود چندانی نخواهیم کرد در مقایسه با بستنِ دو خان.

شمارۀ 5:
24/20*

برخلاف قبلی، این‌جا نباید خانی رو ببندیم. معمولاً هرجا فرصتِ بستنِ گلدن پوینت رو پیدا کنیم می‌بندیمش ولی این‌جا چون فرصتِ زدنِ مهرۀ حریفو داریم، اگه اونو بزنیم برامون بهتره. تو حرکتِ قبل دو خان بسته میشد. این‌جا بستنِ خان پنجم blunder محسوب میشه حتی :‌))

شمارۀ 6:
13/10 6/4*

اولین حسی که آدم پیدا می‌کنه اینه که دابل هیت کنه، ولی غلطه! چون داریم مهره‌مون رو به خان عمقی می‌بریم در حالی که با این کار سود خاصی نمی‌کنیم. باید سبک سنگین کرد ببینیم سود و زیان این حرکت چقدره. حریف یه مهره‌ش رو به خان چهارممون اورده، ترجیحمون اینه بگذاریم یه مهرۀ ما به جای اون قرار بگیره و در عوض با تاس 3، یه مهره از 13 بیاریم و مهمات فراهم کنیم برای حرکات بعدی.

شمارۀ 7:
6/2* 2/1*

برعکس قبلی، این‌جا دابل هیت بهترینه! چون حریف minor split کرده و اگر یک مهره‌ش رو هدف قرار بدیم همین الانش اونو به عمق بردیم، پس دومین مهره‌ش هم می‌زنیم تا اون بلات مأموریتشو کامل انجام داده باشه. ضمن اینکه ما حرکت بهتری هم نداریم.

شمارۀ 8:
24/20 22/20

در این‌جا اگر طبق غریزه پیش برید و خان چهارمو ببندید مرتکب اشتباه بزرگی شدید. بهترین کار، بستن گلدن پوینت حریفه، چون به طور کلی offensive points بهتر از defensive points توی اوپنینگ هست (اینم ذکر شه که استثنائاً خان 5 از 20 باارزش‌تره) و خب این‌جا هم خان 20 از 4 باارزش‌تره پس ما بیست رو می‌گیریم و لنگرمون رو سفت می‌بندیم و جلوی پیش‌روی حریف رو می‌گیریم و دیگه نمی‌تونه پرایم بزنه.

شمارۀ 9:
24/15

فرار رو باید برقرار ترجیح داد! استاندارد 63 در شروع بازی 24/18 و 13/10 عه، اما چون حریف 24هاش رو باز کرده، اگه 13/10 بکنیم در حرکت بعدی احتمالش زیاده ما رو بزنه و دو بلات تقدیمش کردیم، اما وقتی 24/15 رو بازی کنیم یک شات بهش میدیم.

شمارۀ 10:
13/10 13/9

اغلب بازیکن‌ها میان و 24شون رو باز می‌کنن، اما دقت کنید که حریف یک 55 زودهنگام داده و 10 تا مهره تو محوطه‌ش داره! پتانسیل بلیتزش بالاست. ضمن اینکه حریف در race هم پیش هست چون همین الان 10 پیپ جلو افتاده، پس با استراتژی blitz + race قراره بازی کنه. ما چون ازش عقبیم مجبوریم از prime + timing استفاده کنیم چون حریف زودتر کرانچ می‌کنه، پس نمیایم خودمون رو باز کنیم و به فنا بریم. عوضش چون موقعیت برای پرایم داریم از 13 کمک می‌گیریم و اتفاقاً ریسک پایینی هم داره چون فقط تاس‌های 62 و 63 و 54 و 44 و 22 مجموعاً با احتمال 8/36 می‌تونن برامون دردسرآفرین باشن. تازه حتی اگر هم ما رو بزنه می‌تونیم contact رو در پیش بگیریم و یا لنگر بندازیم. اگر هم موفق به زدن نشه پرایم ساختن حتمیه.
 
ارسال‌ها
1,558
امتیاز
13,055
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
دانشگاه یزد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
خب اولین دوره‌ی رقابت تخته‌نرد سمپادیا با حضور ۴ بازیکن به پایان رسید. تعداد کم بود اما هماهنگ کردن همین تعداد هم کار ساده‌ای نبود (((: امیدوارم در دوره‌های بعدی تعداد بیشتری شرکت کنن تا هیجان مسابقه بیشتر از پیش بشه.

این دوره با فرمت نوبت‌گردشی برگزار شد، بازیکن‌ها باید با هریک از بقیه، یک بازیِ ۳ امتیازی بازی می‌کردن.

@برفــــ موفق شد هر سه بازیکن رو ببره و برنده‌ی این دوره بشه. بهش تبریک میگیم.

رتبه‌ها:
1- @برفــــ
2- @امین
3- @phoenix_s9
4- @armaghannn
دوره دوم برگزار نمیشه؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
photo_2022-07-23_22-31-59_uo0w.jpg

همزمان با برگزاری مسابقات قهرمانیِ تخته‌نردِ جهان که از همین امروز شروع میشه، فرصت خوبیه تا یه مسابقه هم بین بچه‌های سایت داشته باشیم.
پارسال تابستون سریِ اول این مسابقات برگزار شد که @برفــــ موفق شد قهرمانش بشه. امسال امیدوارم تعداد شرکت‌کننده‌ها خیلی زیاد باشه چون قراره به برنده‌ش جایزه بدم. (خودم هنوز نمی‌دونم چی، ولی یه جایزه‌ای درنظر می‌گیرم :‌)) )
روال شرکت در مسابقه به این صورت هست که بهم پ.خ میدین و اعلام آمادگی می‌کنید، بعد از اون باید آی‌دی تلگرامتون رو ذکر کنید و اپلیکیشن پلاتو رو نصب کنید و یوزرتون رو بگید تا گروه‌های ویژۀ بازی تشکیل بشن و شما درشون اد بشید. بازی‌ها و هماهنگی‌های لازم همگی در اون‌جاها انجام میشن.
نحوۀ برگزاری بازی‌ها و ساختارِ رقابت هم بستگی به تعداد شرکت‌کننده‌ها داره که پس از مشخص شدنش در پستِ جداگانه‌ای اعلام میشه.
از امروز حداکثر تا پایانِ روزِ سه‌شنبه پنج‌شنبه مهلت دارید که در مسابقه شرکت کنید.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #15
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
دومین دورۀ مسابقات تخته‌نرد سمپادیا هم بالأخره بعد از کلی مشقّت در هماهنگ کردن بازیکنان و ... به پایان رسید!
جدول نتایج و رده‌بندی:

bgm2_q72l.png

از اون‌جا که قول داده بودم به برندۀ مسابقه جایزه میدم، برای ورشکست نشدنم جنگیدم :‌)) این شد که خودم برنده شدم و از این جیب رفت به اون جیب :‌-"
+ یه توضیح بدم؛ اونایی که امتیازشون برابر شد رده‌بندشون توسط H2H یا نتیجۀ بازی‌ای که بین خودشون برگزار شده بود مشخص شد.
ایشالا سالِ دیگه تعداد بیشتری شرکت می‌کنن و مسابقه از حالتِ نوبت‌گردشیِ سه امتیازی خارج میشه و شاهد فرم حذفی و بازیای با امتیازاتِ بالاتر خواهیم بود که هم منصفانه‌تره هم هیجانش بیشتره.
خیلیا گفتن بازیشو بلد نیستیم وگرنه شرکت می‌کردیم. خب از الان تا سالِ دیگه بهترین فرصته تا یادش بگیرید. بازیِ سختی نیست ابداً و اتفاقاً از بازی‌های اصیل ایرانه.
از تمامی کسانی که افتخار دادن و شرکت کردن و وقت گذاشتن صمیمانه تشکر می‌کنم: @mitokondry @Parsa.e @برفــــ @phoenix_s9 @Heinrich.
 
ارسال‌ها
1,684
امتیاز
19,912
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
فقط شیمی ولا غیر!!!
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
سوال پیش میاد

چرا سال دیگه؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
سوال پیش میاد

چرا سال دیگه؟
سالانه باشه بهتره. جذابیتش حفظ میشه و از تکراری شدن مصون می‌مونه.
و اینکه چیزی نیست که بشه هرماه برگزارش کرد. استقبال از فرم سالانه‌ش خیلی نبود چه برسه به ماهانه.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #18
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
ubc2022_iig.png

سندر لایلوف (Sander Lylloff) بازیکن استادبزرگ دانمارکی، داره برای کسب عنوان Ultimate Backgammon Championship با ماسایوکی موچیزوکی مسابقه میده. امشب چهارمین بازی بین اون‌ها انجام شد و فعلاً سندر با اختلاف از موچی پیش هست. سندر تابستان امسال موفق شد قهرمان تخته‌نرد جهان بشه و در فینال Zdenek Zizka از جمهوری چک رو که بازیکن سرشناسی هم هست شکست بده.

zz_u6bx.png


2022-world-champ-sander-lylloff_kny.png

موچی از سال 2019 تا الان پیوسته داره عنوان UBC رو حفظ می‌کنه؛ سال 2019 مقابل سندر، 2020 مقابل هیدیاکی و 2021 مقابل Dirk Schiemann. پارسال موچی دبل قهرمانی جهان و UBC رو تجربه کرد، امسال اگر سندر می‌خواد تجربۀ مشابهی داشته باشه لازمه قهرمان بلامنازع UBC رو کنار بزنه، و جالب این‌جاست که داره با قدرت این کارو هم انجام میده. فعلاً در 4 بازی 7 امتیازی که برگزار کردن، سندر هر 4 بازی رو برده و در 3 بازی، PR یا Performance Rating ش بهتر از موچی بوده، و این یعنی از 8 امتیاز موجود، 7 امتیاز رو کسب کرده و 7-1 از موچی پیش هست و تقریباً کار رو برای موچی تموم کرده چون کامبک زدن مقابل سندر اونم وقتی 7-1 جلوعه غیرممکنه و اشتباه نیست اگر از الان سندر رو قهرمان UBC بدونیم.
 
بالا