• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بازیِ اعتماد

  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
810
امتیاز
11,332
نام مرکز سمپاد
چهارراه لشگر
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
حرف بزن آخر @علیمپو من رو یاد این سیمولیتور جذاب انداخت . اسمش بازی اعتماده ولی بازی نیست . حتما تجربه اش کنید. وقت زیادی نمیخواد براش بزارین. دیگه ته تهش دو سه ساعت.

به نقل از سایت ویرگول:

بازی اعتماد: آیا به دیگران اعتماد کنیم یا نه؟
این بازی مبتنی بر نظریه بازی ها و برای توضیح نحوه تکامل اعتماد بین افراد در جامعه ایجاد شده است. نظریه بازی ها اولین بار در علم اقتصاد مطرح شده است یعنی حوزه ای که سود و زیان در آن شکل ملموسی دارند. این بازی در نحوه تعاملات شما با سایرین و نگاه شما به اعتماد کردن و یا متقلب بودن بسیار کمک خواهد کرد و کاربردی است.

این بازی زیر توسط Nicky Case طراحی شده است و در آدرس زیر قابل دسترسی است:

http://ncase.me/trust
نسخه فارسی آن توسط حامد سیدعلایی تهیه شده و از آدرس زیر قابل دسترس است:

https://hamed.github.io/trust

معمای زندانی
برای بیان بهتر موضوع از مثال معروف زیر استفاده می شود

دو نفر متهم به شرکت در یک سرقت مسلحانه، در جریان یک درگیری دستگیر شده‌اند و هر دو جداگانه مورد بازجویی قرار می‌گیرند. در طی این بازجویی با هریک از آن‌ها جداگانه به این صورت معامله می‌گردد:

اگر دوستت را لو بدهی تو آزاد می‌شوی ولی او به پنج سال حبس محکوم خواهد شد.
اگر هر دو یکدیگر را لو بدهید، هر دو به سه سال حبس محکوم خواهید شد.
اگر هیچ‌کدام همدیگر را لو ندهید، هر دو یک‌سال در یک مرکز بازپروری خدمت خواهید نمود.
در این بازی به نفع هر دو زندانی است که هر دو گزینه سوم را انتخاب کنند، ولی چون هر کدام از آن‌ها به دنبال کسب بهترین نتیجه برای خود یعنی آزاد شدن است و به طرف مقابل نیز اعتماد ندارد دوست خود را لو می‌دهد و در نتیجه هر دوی زندانی‌ها متضرر می‌شوند.

قواعد بازی
این بازی دارای 5 نوع شخصیت مختلف است که این شخصیت ها بیشترین تکرار را در جامعه واقعی دارد

متقلب: فردی که همیشه تقلب می کند.
معصوم: فردی که همیشه همکاری می کند.
مقلد: فردی که رفتار فرد مقابل را تکرار می کند.
کینه ای: فردی که با همکاری شروع می کند اگر تقلب بکنی تا قیامت تقلب خواهد کرد
کارآگاه: فردی که امتحان می کند اگر تقلب کرد و طرف مقابل همکاری کرد، از او سوء استفاده می کند
پنج نوع شخصیت بازی
پنج نوع شخصیت بازی


این بازی بر اساس تنظیمات اولیه زیر آغاز می گردد و پس از یک دور بازی افراد با کمترین امتیاز حذف می شوند و افراد با بیشترین امتیاز به جای آنها تکثیر می شوند

اگر هر دو همکاری کنند هر دو 2 امتیاز می گیرند (برد-برد)
اگر هر دو تقلب کنند هیچ کدام امتیازی نمی گیرند (باخت-باخت)
اگر یکی تقلب کند و دیگری همکاری کند، متقلب 3 امتیاز می گیرد و فرد مقابل یک امتیاز از دست می دهد (برد-باخت)
جدول امتیازدهی بازی
جدول امتیازدهی بازی
بیایید بازی کنیم
دور اول بازی را با 15 معصوم و 5 متقلب و 5 مقلد شروع می کنیم و بارها و بارها بازی را تکرار میکنیم و افراد با کمترین امتیاز حذف می شوند و افراد با بیشترین امتیاز تکثیر می شوند.

بازی با 15 معصوم و 5 متقلب و 5 مقلد
بازی با 15 معصوم و 5 متقلب و 5 مقلد
معصومین محکوم به شکستند
به نظر شما نتیجه این بازی چه خواهد بود؟ چه کسی برنده نهایی است و در انتها باقی می ماند؟ چه کسانی حذف خواهند شد؟ باید عرض کنم پس از چند دور بازی تمام معصومین توسط متقلبان حذف می شوند و متقلبان تکثیر می شوند. متقلبان با سوء استفاده از مهربانی معصومین به موفقیت رسیدند اما حالا مجبور هستند با مقلدین روبرو شوند که مهربان هستند اما ابله نیستند.
 

علیمپو

بچّه سنّی
ارسال‌ها
670
امتیاز
4,857
نام مرکز سمپاد
حلی۲
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1396
ببین حالا نمی‌دونم چرا دیس دادی به حرف بزنم، یعنی کلاً همین‌طوری بدون دلیل دادی یا اعلام مخالفت کردی، ولی اون مسئله‌ای که گفتم لزوماً با معمای زندانی‌ها مدل نمی‌شه.
یه مدل بازی‌ها هستن به اسم بازی‌های تکاملی، و یه جورایی ترکیب نظریه تکامل و نظریه بازی‌هان.
بعد توی جامعه‌ای که هر کس به تنهایی تولید مثل می‌کنه و افراد به صورت رندوم با هم برخورد می‌کنن و همین بازی زندانی‌ها رو می‌کنن، «استراتژی پایدار تکاملی» بازی جاییه که همه لو می‌دن همیشه.
در هر صورت در جوامع مختلف و شرایط مختلف داستان فرق می‌کنه و من هم راجع‌به جای خاصی حرف می‌زدم. مثلاً قانون یه چیزیه که باعث می‌شه این استراتژی پایدار جامعه عوض شه، یا تعادل‌های نش بازی‌های مختف عوض شن. یا در ارتباط بودن افراد جامعه می‌تونه تاثیر بذاره رو این قضیه.
اگه حال و وقت داشتم بعداً دقیق و مفصل توضیح می‌دم راجع‌بهش. ‍
 
ارسال‌ها
1,546
امتیاز
26,897
نام مرکز سمپاد
ضروری
شهر
ضروری
سال فارغ التحصیلی
0
جالبه مشابه چنین چیزی رو در یک برنامه انگلیسی به اسم Golden Balls یا همچین چیزی دیده بودم و خیلی خیلی برام جذاب بود.

مجری برنامه که به شدت شبیه Jigsaw عه با جمله‌ی Let's play a game مسابقه رو آغاز می‌کنه و ۴ شرکت‌کننده هریک با ۵ گوی که ۲ تا از اون‌ها بازشده رو به بقیه و ۳ تاش بسته ست بازی رو شروع می‌کنن.

هر گوی ممکنه حاوی مبلغی پول به پوند انگلیس باشه یا ممکنه Killer باشه. تعداد Killer ها در راند اول اگه درست خاطرم باشه ۴ یا ۵ تاس و بقیه پولن. حالا نوبت هر شرکت‌کننده س که ادعا کنه چی تو چنته داره و بقیه رو قانع کنه که دست پُری داره و Killer نداره. هدف هم اینه یک نفر رو بیرون کنن و توپ‌هاش هرچی باشه اوت میشه. بالاخره بعد کلی جروبحث، رأی‌گیری میشه و یکی رو اخراج می‌کنن. تو راند بعدی هم همین اتفاق میفته و تهش ۲ نفر می‌مونن با ۱۰ گوی.

حالا نوبت فاز دوم بازیه و باید In or Bin کنن، یعنی این ۱۰ گوی‌ای که درشون بسته شده رو به نوبت یکیشو بردارن و یکیشو بندازن بیرون تا جک‌پات تشکیل بدن. ممکنه این وسط یه گوی با مبلغ ناچیز بردارن و یه پول هنگفت رو بیرون کنن که بستگی به شانس داره. اگه هم Killer رو بردارن پول جک‌پاتشون تقسیم بر ۱۰ میشه که افتضاح میشه برای اون دو شرکت‌کننده، پس بهتره زودتر Killerها رو بین کنن.

و در نهایت می‌رسیم به آخرین فاز که این بازی اعتماد هم به همین مربوطه یعنی Split or Steal. به هر نفر دوتا گوی میدن که یکیش تقسیم کردنه یکیش دزدیدن. باید با هم صحبت کنن و تهش یک گوی رو بردارن. اگر هر دو اسپلیت رو بردارن، پول جک‌پات بینشون تقسیم میشه. اگه هردو استیل رو بردارن، هیچکدوم هیچ مبلغی نمی‌برن و دست خالی میرن خونشون، و اگه یکی اسپلیت و یکی استیل رو برداره، اونی که دزدیده کل پول جک‌پات رو می‌گیره، ولی خب خیلی منفور میشه بین تماشاگرا :‌))) چهره‌ی دو شرکت‌کننده وقتی به اینجا می‌رسن خیلی دیدنیه. وقتی هردو تقسیم می‌کنن فوری پا میشن همدیگه رو بغل می‌کنن و شاد و خرسند و جیغ و هورا :‌)) وقتی هردو می‌دزدن لبخند تلخی رو صورتشون می‌شینه، اما زمانی که یکی می‌دزده، اونی که اعتماد کرده بود انگار آب یخ روش ریخته باشن، خیلی حس بدیه :‌))
 

متین.

کاربر غیرحرفه‌ای
کنکوری 1403
ارسال‌ها
240
امتیاز
6,066
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1403
سلام رفقا این تایپیک رو بخونین و وارد لینکی که گفته بشید (+) و حتما حتما با حوصله بازی رو انجام بدید حدود نیم یا یک ساعت طول میکشه ولی عالییییییییییییییییییه خیلی خوبه. در آخرش یه چیز خیلییییییییی باحال یادمیگیرین
فقط با حوصله و دقت انجامش بدین من خیلی کیف کردم.
 

melina03

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,247
امتیاز
15,965
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1404
چقدر باحال بود:heart_eyes:
دست شما درد نکنه<D=
 
بالا